يكشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۲ - Jun 18, 2006
تلاش ديگري براي حمايت از فعاليت هسته اي ايران آغاز مي شود
اجلاس وزراي خارجه سازمان كنفرانس اسلامي
002001.jpg
گروه سياسي- از فردا وزراي خارجه كشورهاي سران كنفرانس اسلامي در جمهوري  آذربايجان گرد هم مي آيند تا مهم ترين موضوعات روز جهان اسلام و كشورهاي مسلمان را بررسي كنند كه اين روزها با سه محور شاخص و ويژه بيشترين اخبار را به خود اختصاص داده است. بحث پرونده هسته اي ايران، وضعيت عراق و دشواري هاي داخلي در فلسطين از مهم ترين اين مسائل است. ۵۷ كشور عضو سازمان كنفرانس اسلامي در بيانيه اي كه از سوي دبيرخانه سازمان منتشر شده، اعلام كردند كه محوريت اصلي اين اجلاس بحث فلسطين و عراق است اما موضوع فعاليت هسته اي ايران نيز در جريان اين جلسه مطرح خواهد شد. گزارش اين بيانيه را ايسنا به نقل از روزنامه الغد، چاپ اردن منتشر كرده است.
تلاش ديپلماتيك ايران براي حمايت از فعاليت هاي هسته اي صلح آميز ايران كه از حمايت ۱۱۶ كشور عضو غيرمتعهدها آغاز شده بود، در حالي ادامه پيدا مي كند كه دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي به تاز گي سفري به ايران داشت و رايزني هاي آن سفر در جريان اجلاس اخير بي تأثير نبوده است. اگر در اين اجلاس نيز بيانيه اي در حمايت از فعاليت هاي هسته اي صلح آميز ايران صادر شود، ديگر مي توان با اطمينان بسيار بيشتري گفت كه وزن بازي براي چند كشور مخالف فعاليت هاي هسته اي ايران به هم خورده است. اكمل الدين احسان اوغلو در ايران نيز تأكيد كرده بود كه دستيابي به فناوري هسته اي بايد به دور از هرگونه تبعيض باشد او از حق ايران نيز حمايت كرده بود. اين اجلاس روزهاي دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه هفته جاري در باكو، پايتخت جمهوري آذربايجان برگزار مي شود.
در آمريكا، وزير خارجه اين كشور ميزبان همتاي ايتاليايي خود بود كه پس از تشكيل دولت جديد رومانو پرودي، براي نخستين بار راهي آمريكا مي شود. از آن جايي كه يك روز پيش تر از اين ديدار، وزراي خارجه ايران و ايتاليا گفت وگوي تلفني داشتند، طبيعي بود كه بحث فعاليت هاي هسته اي ايران به ويژه ارتباط ايران و ايتاليا، كه از نزديك ترين شركاي تجاري _ استراتژيكي ايران در اروپا است، مطرح شود. از كاندوليزا رايس در خصوص اظهارات رئيس جمهور ايران و بسته پيشنهادي ۱+۵ سؤال شد كه وي در پاسخ گفت تاكنون نشانه هايي مثبت از ايران ديده شده است. وزير خارجه آمريكا پس از ديدار با ماسيمودآلما و به گزارش خبري كه رويترز منتشر كرده گفت كه به طور قطع پاسخ ايران تاكنون مثبت بوده است. رويترز مي افزايد كه اين اظهارنظر خوشبينانه ترين اظهارنظري است كه از سوي يكي از مقامات رسمي آمريكا تاكنون مطرح شده است. وزير خارجه ايتاليا نيز تأكيد كرد كه كشورش از راه حل ديپلماتيك حمايت مي كند. دآلما گفت: ايتاليا از بسته پيشنهادي به ايران استقبال كرده و آن  را راه حل مناسبي مي داند. وي در ادامه تأكيد كرد كه اميدوار است مذاكره واقعي ميان تمامي طرف ها انجام شود. اين در حالي  است كه آمريكا از تصميم ايتاليا براي خروج نظامي از عراق راضي نيست و روابط دو كشور نياز به بازسازي زيادي دارد كه موضوع ايران در اين ميان مسئله محوري و اصلي است.

نخست وزير تركيه به اتحاديه اروپا هشدار داد
ايرنا:«رجب طيب اردوغان» نخست وزير تركيه ديروز به اتحاديه اروپا هشدار داد تا زماني كه آن اتحاديه زمينه هاي خروج بخش ترك نشين قبرس از انزوا را فراهم نياورده است، تركيه بنادر خود را به روي كشتيهاي بخش يوناني نشين باز نخواهد كرد.
اعمال فشار اخير اتحاديه اروپا و آمريكا به تركيه براي شناسايي بخش يوناني نشين قبرس و گشايش بنادر و فرودگاههاي تركيه به روي كشتيها و هواپيماهاي آن بخش با واكنش تند اردوغان روبه رو شد.
وزير امور خارجه آلمان خواهان گشايش بنادر و فرودگاههاي تركيه به روي كشتيها و هواپيماهاي بخش يوناني نشين قبرس شده بود.

نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي در گفت وگو با همشهري:
شوراي حكام بيانيه اي عليه ايران نداشته است
گروه سياسي- علي اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي روز گذشته در گفت وگو با همشهري خبر داد كه در اين دوره از اجلاس شوراي حكام، بيانيه اي پاياني صادر نشد و حتي قطعنامه اي نيز به عنوان پايان اجلاس ثبت نشده است. در حالي كه در جريان اجلاس شوراي حكام اخير سه كشور اروپايي با بيانيه پيشنهادي خود در حال رايزني بودند و آمريكا نيز قصد داشت بيانيه اي عليه ايران صادر كند، بيانيه حمايت غيرمتعهدها در دبيرخانه آژانس ثبت شد و در عمل دست مخالفان فعاليت هاي هسته اي ايران كوتاه ماند. سلطانيه گفت كه در پايان اين اجلاس شوراي حكام فقط جمع بندي رئيس جلسه صادر شد كه روي هم  رفته مثبت بود. نماينده ايران تأكيد كرد كه رئيس جلسه بر تفاهم و دستيابي به اجماع براي ادامه گفت وگو با ايران تأكيد كرده است؛ هرچند كه هنوز متن بيانيه مذكور منتشر نشده است.اين اولين اظهار نظر رسمي مقامات ايراني درباره نتيجه جلسه شوراي حكام است.

رئيس جمهور تشريح كرد
دستاوردهاي سفر شانگهاي
گروه سياسي- محمود احمدي نژاد رئيس جمهور با اشاره به گفت وگوهاي خوب و سازنده ميان رؤساي سه كشور ايران، چين و روسيه، افزايش همكاري ها در بخش انرژي را يكي از مهمترين توافقات سه كشور اعلام كرد.
رئيس جمهور جمعه شب پس از بازگشت از سفر سه روزه خود به چين و حضور در ششمين اجلاس سازمان همكاري هاي شانگهاي، در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال رئيس دفتر رهبر معظم انقلاب قرار گرفت و دستاوردها و نتايج سفر خود را در جمع خبرنگاران تشريح كرد.
وي با بيان اين كه يك جانبه گرايي مناسبات جهاني و عدالت را تهديد مي كند، تاكيد كرد: در اين شرايط پيمانهاي منطقه اي مثل پيمان شانگهاي به خصوص در منطقه آسيا نقش مهمي را در ايجاد صلح و ثبات بر پايه عدالت ايفا مي كند و مي تواند در مسايل جهاني نيز نقشي گسترده در ايجاد تعادل داشته باشد.
احمدي نژاد مهمترين بحث هاي اين اجلاس را اغلب اقتصادي و سپس امنيتي و تحليل مسائل منطقه اي و جهاني عنوان و خاطرنشان كرد: در طول نشست هاي جانبي و مفصلي كه با مسئولان حاضر در اين اجلاس داشتم توافقات و مذاكرات بسيار مثبتي انجام شد.
رئيس جمهور با اشاره به ديدار مفصل خود با ولاديمير پوتين گفت: در اين ديدار علاوه بر مرور روابط دوجانبه و مسايل منطقه اي، مهمترين مسايل جهاني نيز مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

در ديدار با وزير امور خارجه
حكيم: مذاكرات ايران و آمريكا به نفع عراق است
گروه سياسي - منوچهر متكي و سيدعبدالعزيز حكيم روز گذشته در وزارت خارجه با يكديگر ديدار كردند و سپس در جمع خبرنگاران حاضر شدند و به سوالات آنان پاسخ گفتند.
منوچهر متكي، وزير امور خارجه كشورمان از برگزاري نشست وزيران خارجه همسايگان عراق در تهران خبر داد و در پاسخ به سوالي هسته اي تصريح كرد كه ايران بنا به توصيه هايي كه دريافت كرده عجله اي براي پاسخگويي به پيشنهاد كشورهاي موسوم به ۱+۵ ندارد.
كنفرانس وزراي خارجه كشورهاي همسايه عراق ۱۷ و ۱۸ تير ماه سال جاري در تهران برگزار مي شود.
به گزارش ايسنا متكي با اشاره به ديدار با حكيم گفت: تحولات در كشور عراق را مورد بحث و گفت وگو قرار داديم. هم چنين تكميل دولت دايمي در عراق را به دولت و ملت عراق تبريك گفتيم.
وي افزود: در اين ديدار روابط دو جانبه ايران و عراق و هفت سند مهم كه در ستاد عالي همكاري هاي دو كشور در زمينه انرژي، خط لوله نفت و گاز برق، مشاركت ايران در بازسازي عراق، تجارت مرزي و ساير همكاري هاي دو جانبه در حوزه روابط اقتصادي تصويب شده را مورد تبادل نظر قرار داديم.
درباره برگزاري اين نشست با وزير خارجه عربستان كه هفته پيش به تهران سفر كرده بود
نيز بحث و تبادل نظر و هماهنگي صورت گرفت.
وزير امور خارجه گفت: سفر رييس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق به تهران باب جديدي را در توسعه همكاري هاي دو كشور باز خواهد كرد.
وي در پاسخ به اين سوال كه ايران پاسخش به پيشنهاد ۱+۵ را چه زماني اعلام مي كند؟ گفت: از سوي كشورهاي مختلف و مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي به ما توصيه شده است عجله اي در پاسخگويي نداشته باشيم.
سيد عبدالعزيز حكيم در اين كنفرانس مطبوعاتي مشترك با متكي از كشورهاي عربي و اسلامي خواست از خط مشي ايران در رابطه با عراق پيروي كنند و در كنار ملت عراق قرار بگيرند و در عين حال ابراز عقيده كرد كه از نظر ملت عراق گفت وگوي ايران و آمريكا به نفع عراقي هاست.
وي به خبرنگاران گفت: ملت عراق توانست با تشكيل دولت قانوني خود موفقيت ديگري را به دست آورد. دولت عراق وارد مرحله جديدي شده است.
وي با اشاره به نقش و اهميت ايران در اين روند گفت: دولت ايران همواره براي مقابله با رژيم صدام در كنار ملت عراق ايستاده بود. مواضع انسان دوستانه ايران در ذهن ملت عراق باقي خواهد ماند.
رييس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق در خصوص ديدارش با وزير امور خارجه كشورمان گفت: در اين ديدار درباره تروريسم كه گريبانگير اقشار مختلف مردم عراق شده است، صحبت كرديم.
وي با بيان اين كه تمام گروه ها در عرصه عراق و در دولت يكپارچه مشاركت خواهند داشت و اراده دولت عراق بر اين امر است، گفت: مردم و دولت عراق علاقمندند با تمام كشورهاي عربي و اسلامي روابط خوبي داشته باشند و از تمام اين دولت ها دعوت مي كنيم كه از خط مشي ايران در رابطه با عراق پيروي كنند و در كنار ملت عراق قرار بگيرند.
به گزارش ايسنا، حكيم در پاسخ به اين سوال كه آيا حامل پيام ويژه اي در بحث هسته اي ايران است؟ گفت: حامل هيچ گونه پيامي نيستم، گرچه پرونده هسته اي ايران براي ما بسيار مهم است و ما از پيامدهاي منفي اين مساله چه براي ايران و چه منطقه نگرانيم.
حكيم در خصوص وضعيت گفت وگوي ايران با آمريكا در بحث عراق اظهار داشت: گفت وگوي ايران و آمريكا از نظر ما به عنوان ملت عراق به نفع ماست و بر اساس موضع گيري هاي ايران تصور مي كنيم كه اين گفت وگوها به مصلحت ايران نيز مي تواند باشد، چرا كه آمريكا در عراق حضور دارد.
وي ادامه داد: پاسخ مساعد اوليه از سوي دو طرف براي انجام گفت وگوها وجود داشت، اما برخي مسايل پيش آمد كه اين اتفاق صورت نگرفت.
وي همچنين ابراز عقيده كرد كه اميدوار است، گفت وگوهاي ايران و آمريكا درباره عراق، پرونده هسته اي و مسايل ديگر انجام شود.

گزارش مجلس
حضور ۱۲وزير كابينه در مجلس شوراي اسلامي
گروه سياسي _ ۱۲ وزير كابينه اين هفته با حضور در كميسيون هاي تخصصي مجلس به سئوالات نمايندگان پاسخ مي دهند.
به گزارش خبرنگار ما، وزراي اطلاعات، كشور، دفاع ، كار و امور اجتماعي، آموزش و پرورش، امور اقتصاد و دارايي، بازرگاني، نيرو، رفاه و تامين اجتماعي، راه و ترابري، صنايع و جهاد كشاورزي با حضور در كميسيون هاي مربوطه در هفته جاري پاسخگوي سئوالات نمايندگان خواهند بود.
گزارش از نحوه برگزاري كنكور ۸۵
كميته آ موزش و پرورش، امروز بررسي مشكلات مشاوران و كميته آموزش عالي آن و بررسي وضعيت بازنشستگي اعضاي هيات علمي دانشگاه ها را در دستور كار خود قرار داده است. همچنين رئيس سازمان سنجش كشور نيز با حضور در كميسيون گزارشي از نحوه برگزاري كنكور در سال ۸۵ ارائه خواهد داد.
تاسيس خبرگزاري هاي غيردولتي
بررسي لايحه اصلاح موادي از قانون تشكيلات نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران و بررسي طرح تاسيس خبرگزاري هاي غيردولتي دستور كار امروز كميسيون  اجتماعي مجلس خواهد بود.
تقاضاي تحقيق و تفحص
كميسيون اقتصادي مجلس امروز به بررسي طرح توسعه محدوده منطقه آزاد ارس، بررسي لايحه اصلاح ماده ۴ قانون محاسبات عمومي كشور و بررسي تقاضاي تحقيق و تفحص جمعي از نمايندگان درخصوص عملكرد مناطق آزاد تجاري، صنعتي ايران مي پردازد.
تحقيق و تفحص از وزارت نفت
بررسي عملكرد شركت نفت فلات قاره و شركت صنايع تاسيسات دريايي با حضور مديران مربوطه و تشكيل جلسه هيات تحقيق و تفحص از وزارت نفت از دستور جلسات كميسيون انرژي مجلس مي باشد.
گزارش هيات تحقيق و تفحص از وزارت فرهنگ و ارشاد
كميسيون فرهنگي مجلس به ادامه بررسي گزارش هيات تحقيق و تفحص از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و بررسي طرح ساماندهي مد و لباس مي پردازد.
طرح صيانت جايگاه مجلس و نمايندگان
كميسيون قضايي و حقوقي مجلس ضمن برگزاري انتخابات هيات رئيسه خود به بررسي طرح اجازه تاسيس موسسات مشاوره حقوقي، وكالت و كارشناس رسمي قوه قضاييه و بررسي طرح صيانت جايگاه مجلس و نمايندگان و تسهيل انجام وظيفه نمايندگي مي پردازند.
بررسي حوادث قم
با حضور وزراي اطلاعات و كشور در كميسيون  امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي حوادث اخير قم كه به تشنج در سخنراني روز ۱۵ خرداد هاشمي رفسنجاني به وقوع پيوست بررسي مي شود. همچنين مجلس شوراي اسلامي در جلسات علني اين هفته خود در اجراي ماده ،۱۰۲ آئين نامه داخلي مجلس تعدادي از طرحها و لوايح اولويت دار از جمله لايحه حمايت از حقوق مصرف كنندگان،  طرح احياي معاونت پرورشي در وزارت آموزش و پرورش و لايحه جامع خدمات رساني به ايثارگران را مورد بررسي قرار مي دهد.
پيگيري علل سقوط هواپيماي سي۱۳۰
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح اين هفته براي پاسخ به سؤال مشترك چند نماينده در خصوص پيگيري علل سقوط هواپيماي سي ۱۳۰ بار ديگر به مجلس فراخوانده شد.
كاظم جلالي در خصوص سؤال خود و آقايان افروغ و نادران دو نماينده ديگر مجلس از وزير دفاع در خصوص سقوط هواپيماي سي ۱۳۰ ارتش در شهرك توحيد تهران كه منجر به كشته شدن تعداد زيادي از خبرنگاران و عكاسان و تصويربرداران رسانه هاي گروهي شد، اظهار داشت: اولين سؤال ما از وزير دفاع اين است كه اكنون پس از گذشت ماهها از اين حادثه توضيح دهد در پيگيري هاي به عمل آمده آيا مشخص شد كه هواپيما به لحاظ فني كاملاً بازرسي شده بود؟ و آيا صحيح است كه خلبان هواپيما حاضر به پرواز نبوده؟ مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تصريح كرد: اساساً صحت اين مطلب هم كه نوع هواپيما سي ۱۳۰ كه در اختيار ايران است، همواره داراي نقص و دچار تاخير در پرواز است، نيز مورد سؤال است؟

باشگاه احزاب
همايش خانه احزاب
ابوالقاسم رئوفيان سخنگوي شوراي مركزي دوره دوم خانه احزاب از برگزاري همايش خانه احزاب در هفته اول آذرماه سال جاري خبر داد.رئوفيان گفت كه اين نشست به عنوان مجمع عمومي نيست و تنها شكل همايش دارد. رئوفيان نگفت كه شوراي مركزي دوره دوم خانه احزاب براساس كدام ماده اساسنامه خانه احزاب، مي تواند همايش برگزار كند. وي همچنين نگفت چه تعداد از اعضاي شوراي مركزي دوم هنوز اين شورا را داراي رسميت قانوني مي دانند.درحالي كه طبق اساسنامه خانه احزاب عمر قانوني شوراي مركزي هر دوره با پايان زمان قانوني آن و برگزاري انتخابات دوره بعد پايان مي يابد.
خاتمي: ائتلاف بايد شكل بگيرد
سيدمحمدخاتمي با اشاره به بحث انتخابات هاي آينده و با اميدواري نسبت به آينده خطاب به تمامي گروه هاي اصلاح طلبي كه ائتلاف را تنها راه پيروزي مي دانند، گفت: حتماً نبايد ائتلاف شكل گيرد؛ آن چه مهم است تفاهم است كه رسيدن به آن كاري مشكل نيست. اميدوارم كه دست اندركاران امور نيز وضعيت را به گونه اي فراهم آورند كه امكان حضور گروه هاي مختلف و نيز آزادانه مردم در صحنه ميسر باشد. رييس جمهور سابق  طي سخناني در ديدار اعضاي دفتر سياسي حزب اعتماد ملي، شكل گيري اين حزب را به عنوان حزبي كه ناشي از قدرت نيست، پديده مباركي در عرصه سياسي پس از پيروزي انقلاب اسلامي  دانست و به تشريح تاريخچه شكل گيري احزاب در ايران پرداخت.

سفر وزير خارجه امارات به ايران
ايرنا: يك منبع آگاه در وزارت خارجه امارات عربي متحده، روز گذشته خبر سفر ديدار شيخ عبدالله بن زايد آل نهيان وزير امور خارجه اين كشور را به ايران تأييد كرد. اين منبع گفت: اين سفر در اوايل ماه ژوئيه (تيرماه) در راس يك هيات بلندپايه به مدت ۲ تا ۳ روز صورت خواهد گرفت.

لغو محدوديت هاي منافقين در فرانسه
ايسنا: يك دادگاه استيناف در فرانسه،  محدوديت هاي اعمال شده بر يكي از شاخه هاي گروهك تروريستي منافقين را لغو كرد. به گزارش رويترز از پاريس، اين دادگاه فرانسوي جمعه (گذشته) حكم كرد كه ۱۸ عضو گروه موسوم به «شوراي مقاومت ملي ايران» كه شاخه سياسي گروهك منافقين است،  حق دارند به خارج سفر كنند و به مقرهاي اين گروه در خارج از پاريس بروند و با آنها ارتباط برقرار كنند. اين گزارش حاكي است،  دادگاه ياد شده در عين حال محدوديت  هايي را كه دستيابي آنها به سلاح، جمع آوري سرمايه هاي عمومي سازمان هاي مربوط به آن و تماس داشتن با اعانه دهندگان را منع مي كند،  حفظ كرده است.

وزير خارجه عراق: ايران تنها ياور ما ست
ايسنا: وزير خارجه  عراق گفت، ايران تنها كشور منطقه است كه به عراق در تلاش هايش كمك كرده است.به گزارش راديو آمريكا، هوشيار زيباري، وزير امور خارجه  عراق در سخنراني شوراي روابط خارجي آمريكا مستقر در نيويورك اظهار كرد: رويكرد ايران متفاوت است.دستور كار آنها با ديگران تفاوت دارد.آنها براي تخريب يا تضعيف اين دولت تلاش نمي كنند، زيرا معتقدند اين دولت با آنها دوست است.وي افزود: يك چيز را به خاطر داشته باشيد، ايران نخستين كشوري بود كه تغيير رژيم و شوراي حكومتي عراق را به رسميت شناخت.زيباري همچنين ابراز عقيده كرد: قطعا اين كشور از حضور ۱۳۰ هزار سرباز آمريكايي در مرز خود ناراضي است اما از سوي ديگر اين نيروها يكي از دشمنان اصلي ايران يعني صدام را بر كنار كردند و در افغانستان طالبان را خلع كردند كه تهديدي براي آنها بود.

تاريخ آغاز به كار نيروگاه بوشهر اعلام شد
مهر: معاون حقوقي وزير خارجه ايران در جمع خبرنگاران در قزاقستان اعلام كرد كه نيروگاه اتمي بوشهر در سال ۲۰۰۷ راه اندازي خواهد شد. به گزارش اينترفاكس، عباس عراقچي كه براي حضور دردومين اجلاس كنفرانس تعامل و تدابير اعتماد سازي در آسيا به قزاقستان سفركرده است، همچنين اظهارداشت كه احداث اين نيروگاه طبق برنامه درجريان است و اگر مشكلاتي به وجود نيايد، سوخت اين نيروگاه در سال ۲۰۰۷ تحويل داده خواهد شد.

يادداشت
مشوق ها، اصلاح رفتار غرب يا امتياز؟
پرويز اسماعيلي
ايران در هفته گذشته بررسي پيشنهاد اخير غرب را پذيرفت و با استقبال از مذاكرات منطقي، برابر و بدون پيش شرط وعده داد كه در زمان مقتضي پاسخ خود را، چه به صورت پيشنهاد اصلاحي و يا بسته متقابل، ارائه نمايد.
غرب اكنون عجولانه در پي پاسخ ايران است. ايران نيز با حوصله، دقت و اهتمام به ضرورت گفتگو درصدد تطبيق و امكان سنجي تحقق حقوق ملي ايرانيان در زمينه انرژي هسته اي و احتمالا احياي حقوق معوقه اي (كه سالها توسط غرب از ملت ايران دريغ شده بود) از اين رهگذر است. پاسخي كه مي تواند شامل درخواست براي رفع فهرستي از ابهامات و همينطور حذف و يا اضافه شدن برخي موارد در متن فعلي باشد. لذا توجه به نكات زير ضروري است:
۱- نگاه غرب به مشوق هاي خودحداقلي و نگاهش به تعهدات ايران حداكثري است. بايد در اين زمينه تعادل و هم وزني ايجاد شود.
۲- ماهيت برخي نكات مثبت يا مشوق ها مبهم است. به عبارتي مواردي مثل به رسميت شناختن حق ايران در استفاده از انرژي صلح آميز هسته اي طبق NPT، حمايت از ساخت راكتورهاي آب سبك يا تحقيقاتي، حمايت از همكاريهاي بين المللي تجاري و... امتياز نيست، بلكه حقوق مصرح درج شده در مناسبات بين الملل است.
برخي مشوق هاي ديگر مثل انتقال تجهيزات يا فناوري پيشرفته در زمينه  هاي هوانوردي، ارتباطات، كشاورزي و... هم اساسا نشانه تبعيض در رابطه با ايران و ساير كشورهاست. اين مساله در ابتدا اصلاح خطاي غرب است نه امتياز براي ايران. گرچه اصلاح خطاي غرب در برخورد با ايران از موارد ذكر شده نيز مثبت تر است!
۳- به رسميت شناختن حق ايران در NPT يك تعارف بي محتوا و نشانه اي بر رويكرد دوگانه غرب با قواعد بين المللي است. حقي كه حقوق بين الملل به ايران داده، نياز به اعطا از سوي ديگران ندارد.
تناقضي هم وجود دارد و آن اينكه اگر غرب حقوق ايران براساس NPT را به رسميت مي شناسد، مشوق ناميدن حمايت از ساخت راكتورها و همكاريهاي بين المللي هسته اي مثل همكاري با يورو اتم كه حقي تصريح شده در NPT است معني ندارد.
۴- اكثر امتيازات مطرح شده در تركيبي از واژگان قابل تفسير بيان شده است. مثلا حمايت فعال از ساخت راكتور آب سبك نيروگاهي از طريق كنسرسيوم بين المللي. به راستي حد حمايت كجاست؟ تضمين آن چيست؟ محدوده قدرت راكتورها چيست؟ كدام كنسرسيوم بين المللي و طي چه مدتي به اجراي آن متعهد مي شود و... از اين گذشته، تجربه هاي فراواني مانند كره شمالي، مصر، برزيل و... وجود دارد كه آمريكا خود تعهدات كتبي براي ساخت راكتور به آنها داده اما هيچكدام را عملي نكرده است. حال چگونه مي توان مطمئن بود كه يك كنسرسيوم موهوم بين المللي آن را انجام دهد؟ شايد اين مساله به عنوان مشوق مثلا اينطور پذيرفتني باشد كه مشخصا هر سه كشور غربي آمريكا، انگليس و فرانسه در مرحله اول اقدامات عملي براي احداث راكتورهاي نسل جديد آب سبك خود را به توان حداقل ۱۰۰۰ مگاوات در ايران آغاز و تكميل آن را تضمين كنند.
۵- اين پيشنهاد براي رسيدن به مصالحه اي سياسي در اختلاف نظرهاي مربوط به برنامه هسته اي ايران است. اما محور پيشنهادات بايد  NPT و حقوق بين الملل هسته اي باشد نه خود اين پيشنهاد!
۶- درخواست توقف فعاليتهاي هسته اي ايران حتي براي يك لحظه هم نقض صريح بند يك ماده ۴ پيمان NPT است و اگر غرب مي تواند خلاف قوانين بين المللي هسته اي عمل كند، ايران خود را مقيد به رعايت آن مي داند. اصرار غرب به اين مسئله از سوي ديگر حق حاكميت ملي ايران را خدشه دار مي كند و لذا مخالفت روسيه و چين با آن هم در مرحله فعلي ثابت مي كند كه اصرار غيرمنطقي غرب در اين مساله تير خلاص به ديپلماسي و گفتگو است.
۷- توافقات بلندمدت با ايران به اطمينان آژانس و شوراي امنيت از عدم وجود مواد و فعاليت اظهار نشده هسته اي منوط شده است. اولا ورود «شوراي امنيت» چون قطعنامه اي در اين باب عليه ايران ندارد و پادمان آژانس در ايران در فرآيند عادي است، فاقد توجيه است و ثانيا تا موضوع كاملا از شوراي امنيت به آژانس سپرده نشود و عبارت «شوراي امنيت» حذف نشود، امكان اجراي پروتكل الحاقي كه خواست ديگر غرب است به استناد مصوبه مجلس شوراي اسلامي وجود ندارد.
عليرغم آنچه گفته شد ايران ورود به پروسه گفتگو را مفيد مي داند و بزودي پاسخ خود را ارائه خواهد داد. پاسخي كه قطعا در چارچوب قوانين و مناسبات بين المللي است اما ابدا بدين مفهوم نخواهد بود كه ايران از حقوق خود دست كشد تا غرب از ادامه اقدامات غير قانوني عليه ايران خودداري كند!

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |