يكشنبه ۴ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۸ - Jun 25, 2006
پيش بيني تحليلگران اقتصادي
درآمد دو تريليون دلاري ادبيات و هنر تا سال ۲۰۱۰
003171.jpg
گروه ادب و هنر- كيكاووس زياري: تحليل گران اقتصادي عقيده دارند تا سال ،۲۰۱۰ دنياي هنر، سرگرمي و ادبيات به فروش دو تريليون دلار دست پيدا خواهد كرد.
به نوشته BBC ، گسترش تكنولوژي بي سيم و اينترنت يكي از عوامل اصلي اين موفقيت خيره كننده است. شركت «پرايسراتر هاوس كوپرز» (PWC) كه به تحليل و بررسي پديده هاي جامعه شناختي مي پردازد، در گزارش جديد خود به بحث پيرامون آينده سرگرمي هايي مثل سينما، كتاب، كامپيوتر و اينترنت پرداخته و پيش بيني كرده كه در مقايسه با سال گذشته ميلادي _ كه دنياي هنر و سرگرمي يك موفقيت مالي ۸۶۶ ميليون دلاري داشت- در سال ۲۰۱۰ به يك رقم ۲/۱ ميليارد دلاري دست پيدا خواهد كرد.
براساس نوشته اين گزارش، تمام عوامل سرگرم كننده مردم عادي مثل كتاب، فيلم، تلويزيون، بازي هاي كامپيوتري و امثال آن در اين نظرخواهي قرار مي گيرند. گزارش فوق مي گويد صنعت سينما در اين رابطه شكوفايي خيلي خوبي خواهد داشت و نسخه هاي DVD فيلم هاي سينمايي با استقبال بيشتري روبه رو خواهند شد.
رشد فروش فيلم ها در سالن هاي سينماها به واسطه تجهيز بيشتر سينماها به تكنولوژي جديد ديجيتالي خواهد بود. در شرايط جديد تماشاگران سينما فيلم ها را به قيمت ارزان تر و با كيفيت بهتر خواهند ديد. تحليل گران اظهار اميدواري مي كنند كه اين مسأله باعث آشتي دوباره تماشاگران با سالن هاي سينماها شود و آنها دوباره به سالن هاي تاريك برگردند.
مايكل كلي از مسئولان شركت PWC مي گويد: تا پايان سال جاري ميلادي حداقل ۱۰ هزار سالن سينما در آمريكا حال و هواي ديجيتالي خواهد داشت. بعد از آن ما شاهد تأثير خوب اين مسأله روي قشر عظيم تماشاگران خواهيم بود.
صنعت موسيقي هم به واسطه تكنولوژي جديد شاهد رشد ۵درصدي فروش و موفقيت آلبوم هاي خوانندگان خواهد بود. در عين حال پياده كردن غيرقانوني محصولات هنري از اينترنت و كامپيوتر ادامه خواهد داشت و اين مسأله در ارتباط با بازار فروش CD و DVD تأثيري منفي خواهد داشت.
با وجود اين، پيش بيني  تحليل گران اين است كه سرقت ويدئويي، اينترنتي و ادبي كاهش زيادي پيدا خواهد كرد.
علت اصلي اين امر هم در اين نكته نهفته است كه كمپاني هاي فيلمسازي محصولات خود را به قيمتي مناسب و قابل قبول به صورت آنلاين در معرض فروش قرار مي دهند. اين مسأله باعث كاهش شديد فعاليت هاي كساني مي شود كه به شكل غيرقانوني محصولات سينمايي را به فروش مي رسانند.
طي سال هاي آينده بازي هاي ويدئويي اهميت بيشتري در دنياي هنر و سرگرمي پيدا مي كنند. در اين حالت نسل جديدي از بازي هاي رايانه اي از راه مي رسند، تحليل گران PWC پيش بيني مي كنند بازي هاي ويدئويي طي پنج سال آينده مقام دومين وسيله سرگرمي را بگيرند كه رشد بسيار زيادي را در صنعت هنر و سرگرمي شاهد خواهند بود.
در مقايسه با سال ،۲۰۰۵ در سال ۲۰۱۰ مردم عادي حدود ۴۶ ميليون دلار صرف بازي هاي ويدئويي خواهند كرد كه اين رقم يك رشد ۱۲ درصدي را نشان مي دهد.

بازي خداحافظي پل نيومن و رابرت ردفورد
003174.jpg
گروه ادب و هنر- پل نيومن اميدوار است كه براي آخرين فيلم سينمايي خود با رابرت ردفورد، هم بازي اش در «بوچ كسيدي و ساندنس كيد» ، همبازي شود.
به نوشته سايت اينترنتي فيلم استو، اين بازيگر افسانه اي سينما هفته قبل در يك گفت وگو خبر داد كه فيلم بعدي اش آخرين اثر سينمايي او خواهد بود، حالا وي مي گويد كه مي خواهد در آخرين فيلمش يك بار ديگر با دوست صميمي و قديمي اش رابرت ردفورد جلوي دوربين ظاهر شود.
پل نيومن كه اثر كلاسيك «بوچ كسيدي و ساندنس كيد» را بسيار دوست دارد، چنين اظهار نظر مي كند: «من و رابرت از چند وقت پيش به صورت مشترك مشغول كار روي يك فيلمنامه بوديم، اما هنوز معلوم نيست كه مي توانيم آن را روي پرده سينما بازي كنيم يا نه.» ردفورد هم پس از شنيدن اين خبر با لبخند اضافه كرد: «البته سئوال اصلي اين است كه آيا او مي تواند ديالوگ هايش را حفظ كرده و جلوي دوربين بگويد يا خير!»
شايعات حكايت از اين مي كند كه اقتباس سينمايي قصه نمايش «قدم زني در جنگل» فيلم بعدي نيومن است كه ردفورد هم در آن بازي خواهد داشت. اين نمايش را بيل بريستون نوشته است. از نيومن اين روزها انيميشن موفق كامپيوتري «ماشين ها» روي پرده سينماهاست كه در آن به جاي يكي از كاراكترهاي اصلي قصه صحبت كرده است.

مثنوي مولوي به زبان يوناني منتشر شد
مهر: با توجه به اعلام سال ۲۰۰۷ به نام مولوي توسط يونسكو و آماده شدن جهانيان جهت بزرگداشت اين شخصيت بزرگ ايراني، رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در آتن با ترجمه و چاپ دفتر اول تا ششم مثنوي مولوي به استقبال اين رويداد بزرگ هنري رفت.
رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در آتن با اعلام اين خبر گفت : اين كتاب از روي نسخه مولانا عبدالباقي گولپينارلي، محقق، نويسنده و بزرگترين مولوي شناس ترك، توسط خانم دكتر «ينا ميستاكيدو» به زبان يوناني ترجمه شده است.
سيد محمدرضا دربندي گفت: كتاب فوق توسط انتشارات سيدريس، معتبرترين ناشر يوناني ، با تيراژ سه هزار نسخه به چاپ رسيده است و طي مذاكراتي كه با دانشكده ادبيات و فلسفه آتن صورت گرفته، قرار بر اين شده است كه به عنوان يكي از واحدهاي درسي آزاد اين رشته مورد توجه قرار گيرد.
وي گفت : دكتر ميستاكيدو در اظهار نظري، ضمن سپاسگزاري از خداوند به خاطر توفيقش در ترجمه اين كتاب، به تمام ايراني ها توصيه كرده است، اشعار مولوي را همچون سرودي حفظ كنند و در مفاهيم بلند آن دقت نمايند و بدانند، مانوس شدن با اين شخصيت عظيم مزه انسانيت را به آنها خواهد چشانيد.
اين كتاب در قطع وزيري و ۷۶۰ صفحه همراه با مقدمه اي به زبان فارسي و يوناني كه توسط رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران نگاشته شده به علاقه مندان اين شخصيت بزرگ اسلامي- ايراني عرضه شده است.

نگاه روز
برداشتن سنگ بزرگ توزيع
كامران محمدي
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دولت دكتر احمدي نژاد، در اقدام شايسته اي، نام اداره كتاب اين وزارتخانه پرمشغله را به «اداره كتاب و كتابخواني» تغيير داده است. اين تغيير نام، البته بيش از هر نكته اي از هزار نكته حوزه كتاب در جامعه كم مطالعه ايراني، به مسأله قديمي و تكراري فرهنگ كتابخواني اشاره دارد.
اما نكته اساسي تر در اين تلاش براي فرهنگسازي، تلقي و تعريف مسئولان براي اقدامات عملي و عيني است، چرا كه «فرهنگ سازي» اصولاً واژه اي بسيار كلي و غيرعلمي است؛ غيرعلمي با اين تعريف كه نمي توان با ملاك هاي كمي و آماري، وجود يا نبود آن را رد يا تاييد كرد.
آن چه كه تا كنون در اين حوزه به صورت عملي مشاهده شده است، بيش از اقدامات عيني، تغيير نام بوده است كه البته تغيير نام، خود حركت درستي براي ايجاد حركت در ساختار يك تشكيلات تك بعدي است. تك بعدي با اين توجه كه «اداره كتاب» اساساً تا كنون به عنوان مرجع مميزي كتاب در جمهوري اسلامي شناخته شده است و لاغير.
حالا، از هر بعد و زاويه اي به تعريف تلاش براي توجه بيشتر به امر كتابخواني اهالي جامعه باسواد ايران نگاه كنيم، مسأله «پخش» مثل هميشه يكي از اصلي ترين مسائل به نظر مي رسد، چرا كه هنوز حتي در تهران، حرف زدن از چيزي به عنوان توزيع كتاب، تنها در خيابان انقلاب و حالا تا حدودي كريم خان خلاصه مي شود، بنابراين در غياب كالا، چگونه مي توان از آمار مصرف صحبت كرد؟ اما تجربه «پكا» در چند سال گذشته كه با نام «پخش كتاب ايران» شروع به كار كرد، نكته مهم ديگري را يادآوري مي كند؛ ظاهراً گره كور مسأله توزيع، تنها با دستان دولت باز مي شود. پكا كه تقريباً مجموعه اي از تمام ناشران قدرتمند ايران است، عملاً به هر مسيري غير از مسير توزيع كتاب منحرف شد و نشان داد، سنگ پخش، بزرگ تر از اين حرف هاست و در توان بخش خصوصي نيست كه براي بلند كردنش دورخيز كند. شايد اين مسأله بيشتر به ساختار فرهنگي چرخه توليد و توزيع كتاب مربوط باشد يا همان چيزي كه در يك كلمه «كتابخواني» به اداره كتاب وزارت فرهنگ افزوده شده است.
حالا با افزودن اين كلمه، انتظارات بيشتري از اين اداره به وجود آمده است و شايد مهمترين انتظار، اقدام براي برداشتن سنگ بزرگي از جلوي پاي ناشر، نويسنده و مخاطب باشد.

چهره روز
سيروس الوند:
مطمئنم تله خوبي ساخته ام
003168.jpg
گروه ادب و هنر- الهام اناري: ساخت موسيقي متن فيلم «تله» آغاز شد. در حال حاضر تدوين اين فيلم كه توسط محمدعلي سجادي انجام مي گيرد، رو به پايان است و ناصر چشم آذر نيز موسيقي متن فيلم تازه سيروس الوند را مي سازد.«تله» هفدهمين فيلم سيروس الوند در مقام كار گردان است.
الوند فعاليت خود را به عنوان منتقد در سينماي قبل از انقلاب در مجله فردوسي آغاز كرد و بعدها با فيلمنامه نويسي، فعاليت خود را ادامه داد. الوند در سال ۱۳۵۴ اولين فيلم بلند خود «شب آفتابي» را كارگرداني كرد و با «يك  بار براي هميشه» سيمرغ بلورين بهترين كارگردان را از يازدهمين جشنواره فيلم فجر گرفت. الوند را در سينماي ايران به عنوان يكي از پركارترين كارگردان ها مي شناسند.
الوند با رضايت از روند ساخت «تله» مي گويد: فيلمبرداري طي ۴۲ جلسه انجام شد؛ يعني اوايل ارديبهشت آغاز و تا دوازدهم خرداد به پايان رسيد. فيلمبرداري به طور كامل در تهران انجام شد و گروه ساخت فيلم، روزي دوازده ساعت به طور مفيد كار مي كردند. قرار است در همين هفته صداگذاري نيز توسط ابوالصدق و البته زير نظر جهانگير ميرشكاري آغاز شود و پس از آن، فيلم براي اكران آماده است.
بازيگران اصلي «تله»، محمدرضا گلزار و مهناز افشار هستند كه در حال حاضر فيلم «آتش بس» را روي پرده دارند. الوند درباره انتخاب بازيگرانش مي گويد: من از ابتدا اين دو نفر را به نقش هايم نزديك ديدم و اسفندماه با آنها قرارداد بستم؛ آن موقع هنوز «آتش بس» اكران نشده بود. اميدوارم اين شبهه كه من بعد از موفقيت «آتش بس» اين دو بازيگر را انتخاب كردم، به وجود نيايد.
الوند مي گويد: فيلمي را كه دوست دارم مي سازم و مطمئنم «تله» فيلم موفقي خواهد شد. براي خودم مهم اين است كه تكامل تدريجي در فيلم هايم نمايان شود. الزاماً فروش خوب مهم نيست؛ هر فيلم پرفروشي با فيلم پرفروش بعدي فراموش مي شود اما آنچه در ذهن ها مي ماند، فيلم خوب است.

مهرداد اسكويي:
شيوه نمايش فيلم كوتاه نياز به تغيير دارد
003180.jpg
آنا: مهرداد اسكويي گفت: مساله اساسي در سينما، سودآوري است، اگر قرار به اختصاص سالن به فيلم هاي كوتاه و مستند باشد بي شك بايد به آن سالن ها، يارانه دولتي داده شود، چون اين حركت سودآوري ندارد.
وي كه از پركارترين فيلمسازان سينماي مستند و فيلم كوتاه به شمار مي آيد اعتقاد دارد شيوه نمايش فيلم كوتاه نياز به تغيير دارد.
اسكويي پيشنهاد كرد تجربه نمايش فيلم هاي انيميشن در سينما فرهنگ، در مورد فيلم هاي كوتاه و مستند نيز اعمال شود.
او در ادامه خاطرنشان كرد: در خيلي از كشورها فيلم هاي كوتاه سه دقيقه اي، پنج دقيقه اي و يا ده دقيقه اي را قبل از شروع فيلم اصلي نمايش مي دهند كه اين حركتي است براي پشتيباني از سينماي كوتاه.
به گفته اين فيلمساز، كارگردانان فعال در عرصه فيلم كوتاه و مستند، بايد به فكر جريان سازي باشند.
اگر سينماي كوتاه ما بتواند تأثيرگذاري و جريان سازي خود را به اثبات برساند، قطعاً سينماها، بعضي از سانس هايشان را به اكران فيلم هاي كوتاه اختصاص مي دهند.

سمفوني فلسطين تنظيم شد
فارس:تصنيف سمفوني فلسطين توسط «سيدمحمدميرزماني» تنظيم شد.
«سيدمحمدميرزماني» درباره جزئيات اين سمفوني گفت: اين سمفوني به مناسبت پاسداشت ۸۰ سال مقاومت ملت شريف و مسلمان فلسطين ساخته شده است كه مراحل اوليه آن را از اواخر سال ۸۴ شروع كرديم و اميدواريم كه در مرداد ماه آن را ضبط كنيم.
وي افزود: اين سمفوني براي چهار قسمت  طراحي شده كه قسمت اول آن پيش از اشغال فلسطين توسط صهيونيسم و فضاي توام با آرامش و زندگي روزمره مردم فلسطين را ترسيم مي كند.
قسمت دوم نيز حركتي كه صهيونيسم بين الملل براي تسخير فلسطين آغاز و شروع به خريدن زمين هاي فلسطين و نفوذ در خاك فلسطين كرد را نشان مي دهد.
«ميرزماني» به ويژگي هاي دو قسمت ديگر اين سمفوني اشاره كرد و گفت: قسمت سوم مربوط به انتفاضه است و قيام سلحشورانه فلسطين در مقابل صهيونيسم و قسمت چهارم پيروزي است كه انشاءالله به زودي ملت فلسطين به آن دست پيدا مي كند.
مدير كل توليد مركز موسيقي صدا و سيما تاكنون موسيقي ۳۰ فيلم و ۳۰ مجموعه تلويزيوني چون كوچك جنگلي، ديده بان، شوكران و بوي گل هاي وحشي را تصنيف كرده كه از معروف ترين آنها مي توان به آلبوم «وداع» و ترانه «كربلا منتظر ماست بيا تا برويم» اشاره كرد.

مجسمه والاس و گروميت در بريستون نصب مي شود
003177.jpg
گروه ادب و هنر- كاراكترهاي انيميشني اسكاري سينما صاحب مجسمه يادبود مي شوند. والاس و گروميت بعد از موفقيت عظيم خود روي پرده سينما، در شهري كه به «دنيا آمده اند» مورد تقدير قرار مي گيرند.
به نوشته سايت بي بي سي شوراي شهر بريستون از نصب مجسمه يادبود اين دو كاراكتر جذاب سينمايي در اين شهر حمايت كرده  و از شهردار شهر خواسته كه اقدامات عملي را در اين رابطه انجام دهد. پيشنهاد نصب مجسمه والاس و گروميت را تري كوك يكي از اعضاي شوراي شهر بريستون داد.
به اعتقاد وي اين دو كاراكتر و خالقين آنها در شركت انيميشن سازي آردمي ارزش آن را دارند كه مورد تقدير ويژه قراربگيرند.
وي مي گويد هزينه ساخت اين مجسمه را مي توان از راه كمك هاي عمومي مردم تأمين كرد.
پيشنهاد نصب مجسمه والاس و گروميت با استقبال شركت انيميشن آردمن روبه رو شده است. آرتور شريف سخنگوي اين شركت مي گويد: «البته شايد انجام چنين كاري كمي غيرمنطقي و نامعقول به نظر برسد، اما تصور مي كنيم كه حضور مجسمه يك مرد نيمه چاق و سگش در يكي از ميدان هاي اصلي شهر كار خوب و بانمكي باشد. مي دانيد، شايد مردم عادي از ديدن برخي مجسمه ها در ميادين شهر راضي و خرسند نباشند، اما ديدن اين دو كاراكتر انيميشني مي تواند لذت بخش باشد، يكي از دلايل اصلي امر اين است كه مردم اين دو را مي شناسند و قبل از اين تصميم گرفته اند كه آنها را دوست داشته باشند.»
والاس و گروميت توسط نيك پارك، فيلمساز انگليسي خلق شده اند. اين انيماتور بعد از ساخت چند فيلم كوتاه از اين دو، اولين كار سينمايي والاس و گروميت، را سال قبل آماده نمايش كرد. فيلم نه تنها در سراسر جهان با استقبال گرم تماشاگران سينما روبه رو شد و فروش بالايي كرد، بلكه ۳ اسكار و از جمله بهترين انيميشن امسال را هم از آن خود كرد. قرار است قسمت دوم اين فيلم انيميشن هم ساخته شود.

راهنما
همايش آسيب شناسي ادبيات دفاع مقدس
همايش «آسيب شناسي ادبيات دفاع مقدس» در اوايل دي ماه سال۱۳۸۵ در مشهد مقدس برگزار مي شود. اين همايش از سوي اداره كل بنياد حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس مشهد برگزار خواهد شد و در سه بخش شعر، داستان و خاطره در حوزه ادبيات دفاع مقدس كار خود را دنبال خواهد كرد.
همايش شعر كودك در اصفهان
نخستين همايش ادبي «شعر كودك» در شهريور ماه سال جاري از سوي سازمان فرهنگي- هنري شهرداري اصفهان برگزار خواهد شد.
اين همايش با دبيري الهه رضايي، طي روزهاي بيست و ششم و بيست و هفتم شهريور ماه در اصفهان، همراه با اعلام نام برگزيدگان برگزار خواهد شد، همچنين تعدادي از چهره هاي برجسته ادبيات كودك در ايران، در شمار مدعوين و سخنرانان اين همايش هستند.
نمايشگاه عكس هاي فاطميه
نمايشگاهي شامل سي قطعه عكس از آثار محمود عبدالحسيني عصر ديروز در فرهنگسراي قرآن با درونمايه ايام فاطميه افتتاح  شد. عبدالحسيني كه رئيس انجمن صنفي عكاسان مطبوعات است، به مناسبت ايام فاطميه نمايشگاهي از عكس هاي خود را در قطع ۲۰ در ۳۰ با عنوان «روايت غربت» در تالار هدي فرهنگسراي قرآن به معرض نمايش گذاشته است.
معرفي برگزيدگان مسابقه «زائران رخ خورشيد»
اولين مسابقه عكس و فيلم «زائران رخ خورشيد» با معرفي نفرات برگزيده بخش هاي مختلف روز ۳۱ خرداد در فرهنگسراي شهيد صارمي اسلامشهر به كار خود پايان داد. اين مسابقه عكس و فيلم با هدف ثبت حضور عارفانه و معنوي زائران حضرت امام خميني(ره) توسط انجمن سينماي جوانان ايران (واحد اسلامشهر) با همكاري اين اداره برگزار و از بين ۴۰۰ قطعه عكس ارسالي اعم از ديجيتال و نگاتيو، تعداد ۷۰ قطعه عكس در مرحله بازبيني انتخاب شد.
عضوگيري رايگان كتابخانه تخصصي انقلاب
به مناسبت فرا رسيدن هفتم تير، سالروز شهادت شهيد دكتر بهشتي و ۷۲ تن از يارانش، كتابخانه تخصصي انقلاب اسلامي به مدت هفت روز، عضو رايگان مي پذيرد. اين مجموعه با بيش از ۵۰۰۰ جلد كتاب و آرشيو كاملي از روزنامه هاي ايام انقلاب از تاريخ ۵ تا ۱۲تيرماه به صورت رايگان از علاقه مندان به كتاب و كتابخواني ثبت نام مي كند.فرهنگسراي انقلاب در بزرگراه شهيد نواب صفوي، خيابان كميل شرقي قرار دارد.
افتتاح نمايشگاه عكس شهر و شهروند
نمايشگاه عكس خبري «شهر و شهروند» اول تير در نگارخانه ارشاد اسلامشهر افتتاح شد. اين نمايشگاه تا چهارم تير ماه از ساعت ۹ الي ۱۵ در محل نگارخانه ارشاد واقع در اسلامشهر، نبش خيابان امام محمد باقر(ع)، طبقه فوقاني پاساژ كوثر برپاست.

جدول هاي اعداد
حل جدول شماره ۹۸
اعداد ۱ تا ۹ را در هر يك از سطرها و ستون ها و مربع هاي كوچك ۳ در ۳ طوري قرار دهيد كه فقط يك بار تكرار شود .پاسخ جدول را فردا در روزنامه ملاحظه خواهيد كرد.
003144.jpg

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |