يكشنبه ۴ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۸ - Jun 25, 2006
در محل خانه قديمي اميرنظام
موزه قاجار  در تبريز گشايش يافت
003150.jpg
003156.jpg
گروه علمي فرهنگي- موزه قاجار در يك خانه زيباي قديمي متعلق به اميرنظام گروسي در محله ششگلان تبريز گشايش يافت.
شهر تبريز در دوره ۱۳۰ ساله حكومت قاجار به دليل وليعهدنشين بودن و واقع شدن در مركز تبادل فرهنگ شرق و غرب از اهميت ويژه اي برخوردار است و تأسيس موزه قاجار به منظور نمايش اسناد و مدارك سياسي و اجتماعي دوران قاجار و معرفي شخصيت هاي مؤثر در روزگار شاهان و نايب السلطنه هاي خاندان قاجار گام مثبت و ارزشمندي از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري محسوب مي شود.
در مراسم افتتاح اين موزه محمد معمارزاده (استاندار استان آذربايجان شرقي)، حميد بقايي (قائم مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري)، مهندس مسعود نصرتي (مديركل موزه هاي كشور) و رضا عبادي (رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان آذربايجان شرقي) درباره اهميت موزه قاجار و ارزش اشيا، اسناد و مدارك ارائه شده در آن سخناني ايراد كردند.محل احداث موزه قاجار خانه مسكوني اميرنظام گروسي از شخصيت هاي سياسي دوره قاجار بوده است و يكي از زيباترين خانه هاي قديمي شهر تبريز به شمار مي آيد، ولي متأسفانه شرق و غرب و شمال اين بنا تخريب شده و جنوب آن هم كه باغ مصفايي با يك بناي تاريخي بوده پس از تخريب به دو مدرسه تبديل شده است و ساختمان زيباي ديگري كه در مجاورت اين خانه بوده و محل زندگي اميرعشاير قاجار بود، تخريب و به جاي آن ساختمان صنايع و معادن فعلي احداث شده است.
بناي دو طبقه موزه قاجار داراي ۱۵۰۰ متر مربع زيربناست كه در طبقه پايين حوضخانه وسيعي وجود دارد كه با دالان هاي دو طرف به حياط و اتاق هاي مجاور ارتباط دارد و در طبقه بالا دالان ها به ايوان سرتاسري رفيع با ۱۶ ستون زيبا راه دارد. گچبري هاي زيبا و منقوش در نماي شمالي و غربي و پنجره هاي مشبك اروسي با شيشه هاي رنگي و آينه كاري سقف شاه نشين و ساير تزئينات جلوه خاصي به اين ساختمان مي بخشد. اين بنا در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.
از ويژگي هاي موزه قاجار فراهم ساختن امكان آشنايي ديداركنندگان از موزه با سبك معماري و شهرسازي دوره قاجار است كه با استفاده از كامپيوترهاي تعبيه شده در موزه، اطلاعات جامعي درباره معماري و دوره قاجار به دست مي آورند.
طبقه اول موزه به نمايش بافته ها، چيني، آبگينه، سكه، موسيقي، خاتم و فلزات و زيرزمين بنا به ارائه فرامين، سنگ و اسلحه اختصاص يافته و تنديس هاي شخصيت هاي معروف دوره قاجار از جمله اميركبير، ميرزاعيسي قائم مقام، ميرزا ابوالقاسم قائم مقام، اميرنظام زنگنه و اميرنظام گروسي توسط هنرمندان آذربايجاني تهيه و نصب شده است.

طرح جامع گردشگري استان تهران اجرا مي شود
ايسنا:مجري طرح جامع گردشگري استان تهران اعلام كرد: طرح جامع  گردشگري استان تهران به سازمان مديريت و برنامه ريزي تحويل داده شده و تاييد نهايي شده است.
حميد ضرغام اعلام كرد: اين طرح پس از اتمام در ارديبهشت ماه به سازمان مديريت و برنامه ريزي تحويل و در خرداد ماه نيز تاييد نهايي شد.
وي تصريح كرد: چون در اين طرح نظارت شده بود، بنا براين سازمان مديريت و برنامه ريزي هنگام تاييد، ايرادي را بر آن وارد نكرد.
مجري طرح جامع گردشگري استان تهران با بيان اين كه استان بر اساس اين طرح به پنج منطقه تقسيم مي شود، گفت: براي هر منطقه بر اساس آخرين استانداردهاي موجود در جهان و توصيه هاي طرح گردشگري نقاط قابل توسعه  جهانگردي شناسايي و طرح توسعه تهيه شده است.
وي افزود: مسيرهاي اتومبيل رو، دوچرخه، نقاط مناسب براي احداث هتل، شهربازي، كمپينگ، شكارگاه وانواع اماكن گردشگري در اين طرح مشروح ذكر و مشخص شده است.
ضرغام ادامه داد: هزينه هاي جرايي اين طرح جامع گردشگري نيز برآورد شده كه ممكن است،  صد در صد با واقعيت منطبق نباشد، ولي خطوط اجرا را مشخص مي كند.
وي گفت: طرح جامع گردشگري استان تهران در سه مجلد و ۱۲۰ صفحه با ۵۰ شيت نقشه از موقعيت مربوطه به استان، ظرفيت ها، منابع و فضاهاي گردشگري نقاط نمونه  تهران تهيه شده است.
اين كارشناس گردشگري تاكيد اين طرح را صرفا به شهرستان هاي استان تهران ندانست و افزود: اين طرح بر اساس جاذبه ها در سطح محلي، منطقه اي، ملي و بين المللي ارزيابي و درجه گذاري شده است.
وي تصريح كرد: با توجه به ملاك هاي موجود در اين طرح تاكيد شده كه منطقه را در چه سطحي بايد تعريف شود.
مجري طرح جامع گردشگري استان تهران اظهار كرد: اگر تعداد طرح ها براي شهر تهران بيشتر از شهرستان ها است، اما اين به دليل توجه بيشتر نبوده، بلكه جمعيت آن، ايجاد فضاهاي گردشگري را در اين منطقه مي طلبد.
وي جلوگيري از شكست ارزش ها،   رفتارهاي ناهنجار فردي و اجتماعي را از اهداف تهيه طرح جامع گردشگري استان تهران دانست و افزود: طرح جامع گردشگري استان تهران به منظور ايجاد فضايي در جهت تعامل و توافق ملي بيشتر و بهسازي روحيه جوانان تهيه شده است.
ضرغام تصريح كرد: بايد خط مشي هاي تعيين شده در برنامه  توسعه  گردشگري استان تهران لحاظ شود، در اين صورت فضاي مطلوب براي تفريح خانواده ها و توسعه  اشتغال مناسب براي جوانان فراهم مي شود. وي ابراز كرد: در صورتي كه گام ها به درستي برداشته شود، از مهاجرت به استان نيز جلوگيري مي شود.
مجري طرح گردشگري استان تهران ادامه داد: با توجه به اين كه منابع مالي به صورت شهرستاني تخصيص مي يابند بنابر اين طرح ها نيز تفضيلي در سطح شهرستان بررسي و هزينه هاي آن نيز تعيين و اجرا مي شود.

تازه ها
در ركاب حافظ
003153.jpg
مؤلف: دكتر عبدالحسين جلاليان/ چاپ اول، ۱۳۸۵/ انتشارات يزدان/ ۹۶۰ صفحه، وزيري، جلد نخست/ شمارگان ۱۵۰۰ نسخه/ ۸۵۰۰ تومان.
دكتر عبدالحسين جلاليان پيش از اين نيز يك دوره چهارجلدي با نام «شرح جلالي بر حافظ» و ديوان حافظ را منتشر كرده بود و اينك كتاب نفيس در ركاب حافظ را توسط انتشارات يزدان وارد بازار نشر كرده است.دكتر جلاليان در اين كتاب از حافظ به عنوان يكي از شيرين زبانان پارسي ياد كرده و آورده است: حافظ سرآمد همه شاعران ايراني است و در سخنوري و بدعت گذاري يكتا و بي همتاست... .
دكتر جلاليان در مقدمه كتاب در ركاب حافظ آورده است: در سال ۱۳۸۲ در كانادا به فكر نوشتن اين كتاب افتادم و همان جا در تنهايي، اين مهم قوت گرفت و روزي در ايران اين سروده ها را كه در ايام تنهايي در كانادا سروده بودم، به دوستي شاعر و سخنور و گزيده  گو و پرتوان نشان داده و شرح حال باز گفتم و با كمال شگفتي مواجه با تشويق و اصرار آن اديب سخن پرداز شدم كه گفت به اين كار ادامه دهم و به اين طريق مبادرت به سرودن غزل هاي ديگر نموده و سرانجام به انتشار آن اقدام شد. دكتر جلاليان در پايان اين كتاب كه در ۹۶۰ صفحه به تحرير درآمده آورده است:
چه گويمت كه پس از انتشار فهميدم
كه اين جسارت من غير اشتباهي نيست
گرفته است «جلالي» ز «حافظ» ار سرمشق
سياه مشقي او غير روسياهي نيست
نيكي ۵۵
003147.jpg
پنجاه وپنجمين شماره نشريه نيكي منتشر شد.
در اين شماره مطالبي ازجمله: هپاتيت در مردان شايع تر از زنان است، هپاتيت هاي ويروسي، شرح  حال يك زن ايراني در كانادا، اذان مؤذن زاده اردبيلي از ديدگاه موسيقي، خطر آفتاب براي شناگران، شيوه اي ديگر در برخورد با فرزندان، گفت وگو با محسن احمدوند طراح و نقاش، سه قديس، ادبيات فاجعه، مايكل داگلاس و زندگي مشترك، طراحان حركت پاندولي، دوپينگ، نظريه ها و تحقيق روايتي متن و... به چشم مي خورد. نشريه نيكي، اول هر ماه منتشر و در سراسر كشور با قيمت ۳۵۰ تومان توزيع مي شود.

عيادت از بيماران
بخش چهل و چهارم
پيامبر(ص) خود به عيادت بيماران مي رفت و مسلمين را به اين كار توصيه مي فرمود. از نظر اسلام عيادت از مريض مؤمن متقي بر مسلمين فريضه است و اجر و ثواب فراوان دارد. البته عيادت كردن نبايد مانع استراحت بيمار باشد، ضمناً مؤمن بايد با اخلاص به اين كار مبادرت ورزد همچنين بايد رعايت حال بيمار را بكند و خدمتي، چه از لحاظ روحي و چه از لحاظ جسمي براي بيمار انجام دهد، نه اينكه به عنوان ميهمان برود! مؤمن در عيادت از بيمار، بهتر است آداب چندي را مراعات نمايد كه از آن جمله است موارد زير:
۱- حتي المقدور چيزي مانند ميوه همراه بردن- يكي از ياران امام صادق(ع) مي گويد: يكي از دوستان ما مريض بود، ما چند نفر به عبادت او مي رفتيم .در راه مصادف شديم با حضرت، پرسيدند: كجا مي رويد؟ گفتيم :به عيادت يكي از دوستان. حضرت فرمود: آيا انار، به، پرتقال يا شربت پاكيزه و... برداشته ايد؟ گفتيم: نه هيچ يك از اينها را نمي بريم. حضرت فرمود: آيا نمي دانيد بيمار احساس راحتي مي كند، از آنچه براي او آورده مي شود.
۲- اظهار محبت كردن و شفاي بيمار را از خدا خواستن- وقتي رسول اكرم(ص) به عيادت سلمان تشريف بردند، براي او چنين دعا كردند: اي سلمان خداوند ناراحتي تو را رفع كند و گناهت را بيامرزد و دين و صحت بدنت را تا پايان عمرت حفظ نمايد.
۳- كم حرف زدن و زياد از بيمار سؤال نكردن- امام صادق(ع) فرمود: عيادت كردن افرادي كه مبتلا به طول كلام هستند براي مريض دردناك تر از رنج و درد خودش است.
۴- كم نشستن در نزد بيمار مگر اينكه خود بيمار طالب باشد- از تعاليم حضرت امير(ع) است كه بزرگترين اجر و ثواب در بين عيادت كنندگان مال كسي است كه موقع عيادت در نزد مريض كم بنشيند مگر اينكه مريض خودش زياد نشستن او را دوست بدارد و طالب باشد و از او بخواهد.
۵- دلداري دادن و تقويت كردن روحيه مريض- چنان كه امام صادق(ع) مي فرمايند :وقتي به عيادت بيماري رفتيد، از رسيدن اجل به او گشايش دهيد (و بگوييد الحمدلله حالت خوب است و اين گونه بيماري ها چيزي نيست، خطري ندارد) اين سخنان شما چيزي را عوض نمي كند، اما روحيه مريض تقويت مي شود.
۶- زود زود به عيادت مريض نرفتن- رسول اكرم(ص) فرمود: «ارغبوا في العباده و اربعوا» . دير دير به عيادت مريض برويد (مثلاً) چهار روز در ميان.

فرهنگ و آموزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |