يكشنبه ۴ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۸ - Jun 25, 2006
افشاي ردگيري حساب هاي بانكي جهان از سوي آمريكا
003240.jpg
گروه بين الملل _ يك روز بعد از انتشار خبر جاسوسي آمريكا در نقل و انتقالات مالي بانك هاي جهاني، ديك چني معاون رييس جمهور آمريكا اقدام رسانه هاي اين كشور در فاش كردن برنامه مخفي دولت واشنگتن را يك اهانت خواند و آن را محكوم كرد.
به گزارش شبكه خبري بي.بي.سي، مطبوعات آمريكا روز جمعه نوشتند، دولت اين كشور پنج سال است كه به طور مخفيانه هزاران نقل و انتقال بين المللي پولي را در چارچوب جنگ با ترور پيگيري و رديابي مي كرده است.
در اين عمليات مخفيانه از اطلاعات مالي ويژه در بلژيك براي رديابي نقل و انتقالات مالي سراسر جهان استفاده شده است.
جان اسنو وزير دارايي آمريكا از اين طرح حمايت كرده و آن را ابزاري موثر در جنگ با ترور خوانده است.
چني اقدام رسانه هاي آمريكايي در فاش كردن اين خبر را كمك به دشمن خوانده است.
روزنامه نيويورك تايمز در پاسخ به چني ضمن دفاع از اقدام خود انتشار اين خبر را به نفع مردم دانسته است. گروه هاي دفاع از حقوق مدني با انتقاد از اين برنامه مخفي آن را مداخله در حقوق فردي و تضييع آزادي و حريم خصوصي افراد جامعه خوانده اند.
چني كه ديروز در شيكاگو سخن مي گفت ضمن دفاع از اين برنامه آن را درست و بي عيب و مطابق با قوانين آمريكا خواند.
او گفت: موضوع نگران كننده اين است كه بعضي ها در رسانه ها به خود اجازه مي دهند برنامه هاي امنيت ملي و حياتي كشور را فاش كنند و همه ابزارهاي موجود ما براي جلوگيري از وقوع حملات بعدي به خاك آمريكا را سلب نمايند.
«بيل كلر» سردبير اجرايي نيويورك تايمز در دفاع از انتشار اين خبر گفت: «به اعتقاد ما دسترسي دولت به اين حجم اطلاعات مالي بين المللي موضوعي است كه به منافع عموم مربوط مي شود. بنابراين ما ناگزير از چاپ آن بوديم.»

غربي ها و مسلمانان چقدر به هم اعتماد دارند؟
گروه بين الملل- مؤسسه بين المللي نظرسنجي «پيو» نتايج نظرسنجي را منتشر كرده است كه نشان مي دهد ميان جهان اسلام و غرب فضاي بي اعتمادي و بدبيني رو به رشدي وجود دارد.به گزارش بي.بي.سي،  نتايج اين نظرسنجي كه در آن افكار ۱۴ هزار نفر به عنوان نمونه از ۱۳ كشور جهان مورد بررسي قرار گرفته نشان مي دهد، مسلمانان، غرب را خودخواه، غيراخلاقي و طمع كار مي دانند و غرب هم مسلمانان را تعصبي، خشن و بدون مدارا فرض مي كند. مسلمانان و غربي ها هر يك ديگري را مسئول وخيم شدن روابط و به وجود آمدن چنين فضاي تيره اي مي دانند.همچنين دو طرف يكديگر را به عدم رعايت شأن و منزلت زنان متهم مي كنند.نظر مردم كشورهاي فرانسه، آمريكا و انگليس به مسلمانان نسبت به ديگر كشورهاي غربي مثبت تر است.نظر مردم اسپانيا در سالهاي اخير نسبت به مسلمانان به شدت افت كرده است.اكثريت شركت كنندگان در اين نظرسنجي در كشورهاي مسلمان خاورميانه و آسيا غرب را «خودخواه» ، «متكبر» و «خشن» توصيف مي كنند.نكته قابل توجه در اين نظرسنجي آن است كه اكثريت مردم در اندونزي، تركيه، مصر و اردن باور ندارند كه عرب ها حملات ۱۱ سپتامبر را انجام داده باشند.اين باور فقط به مسلمانان كشورهاي اسلامي منطقه محدود نمي شود بلكه مسلمانان در كشورهاي اروپايي از جمله انگليس هم چنين نظري دارند.اين نظرسنجي نشان مي دهد ۵۶ درصد مسلمانان انگليس باور نمي  كنند كه اعراب حملات ۱۱ سپتامبر را انجام داده باشند.
براساس اين نظرسنجي محبوبيت اسامه بن لادن در اردن به شدت افول كرده است. دليل اين كاهش شديد محبوبيت انفجار سال گذشته در هتل شهر امان است كه دهها كشته به جا گذاشت.محبوبيت رهبر القاعده در پاكستان هم كاهش يافته و اكنون فقط ۳۸ درصد از پاكستاني ها به بن لادن اعتقاد دارند. اين نظرسنجي نشان مي دهد مسلمانان انگليس ضدغربي ترين مسلمانان اروپا هستند.

اسراييل آماده عقب نشيني از كرانه باختري مي شود
ايسنا: روزنامه  هاآرتص به نقل از امير پرتز گزارش داد، دولت اسرائيل بايد مقدمات عقب نشيني از كرانه باختري را در مدت يك سال و نيم آغاز كند.
به گزارش خبرگزاري شينهوا، در اين گزارش آمده است، امير پرتز، وزير جنگ اسرائيل حامي اجراي قانون پرداخت غرامت به ساكنان شهرك هاي يهودي است كه قرار است براساس اين طرح تخليه شوند.پرتز گفت: وي مي خواهد شاهد اين امر باشد كه شهرها و حومه هايي كه موافق جذب شهرك نشينان هستند با شهرك هاي خاص ادغام و مقدمات اين عقب نشيني فراهم شود.هاآرتص گزارش داد، پرتز جذب شهرك نشينان در بلوك هاي شهرك هاي وسيع را كه در دستان اسرائيل باقي مي ماند رد نكرد اما گفت اسرائيل بايد به فلسطينيان در ازاي اين بلوك ها، مناطقي را بدهد.
ايهود المرت، نخست وزير اسرائيل متعهد شده تا مرزهاي نهايي اسرائيل را تا سال ۲۰۱۰ براساس طرح همگرايي اش تعيين كند.
حماس: اسرائيل آتش بس اعلام كند تا ما حملات مان را متوقف مي كنيم
سخنگوي دولت حماس اعلام كرد كه اين گروه پيشنهاد آتش بس مشروط با اسرائيل را مطرح كرده و اظهار داشت: در صورتي كه اين رژيم يهودي آتش بس را اعلام كند، حملات راكتي را متوقف مي كنيم.اين در حالي است كه جنبش جهاد اسلامي اين اقدام را رد كرده و اعلام كرد كه نمي خواهد هيچ محدوديتي براي مبارزاتش عليه اسرائيل داشته باشد.
در همين حال، محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان و اسماعيل هنيه نخست وزير فلسطين در تلاش براي برگزاري نشستي در غزه براي حل اختلافات در خصوص سند زندانيان هستند كه در آن به طور تلويحي اسرائيل به رسميت شناخته مي شود.
سناي آمريكا توقف كمك به فلسطين را تصويب كرد
مجلس سناي آمريكا به توقف كمك ها به تشكيلات خودگردان فلسطين به دليل موفقيت حماس در انتخابات شوراي قانونگذاري فلسطين و تشكيل كابينه، راي مثبت داد.روزنامه جروزالم پست ديروز گزارش داد سناي آمريكا روز جمعه به توقف كمك هاي اين كشور به تشكيلات خودگردان فلسطين و ممنوعيت تماس با حماس را تا زمان محكوميت خشونت[مقاومت] و به رسميت شناختن اسرائيل از سوي اين گروه، راي مثبت داد.
كمك ۱۰۵ ميليون يورويي اتحاديه اروپا به فلسطينيان
كميسيون اروپا روز جمعه اعلام كرد كه مبلغ ۱۰۵ميليون يورو در اختيار سازوكار موقت بين المللي براي كمك به فلسطينيان قرار مي دهد.
اين سازوكار كه توسط اتحاديه اروپا و به تقاضاي گروه چهارگانه صلح خاورميانه (اتحاديه اروپا، آمريكا، سازمان ملل و روسيه) ايجاد شده، تحويل مستقيم كمك به مردم فلسطين براي تامين نيازهاي اساسي آنها را تسهيل خواهد كرد بي آنكه اين پول در اختيار حكومت خودگردان فلسطين قرار گيرد.
بنيتا فررو والدنر كميسر اتحاديه اروپا در امور روابط خارجي گفت: اين مكانيسم بين المللي موقت با تامين نيازهاي اساسي فوري مردم فلسطين، باعث آرامش آنان خواهد شد و اتحاديه اروپا از اين طريق به قول هاي خود مبني بر اين كه براي مردم فلسطين شريك قابل اعتمادي خواهد ماند، وفا مي كند.

سايه شوم ترس، همراه هر روز مردم عراق
گروه بين الملل _ اگر چه مدتي است كه انفجارهاي مهيب و كشتارهاي وسيع در عراق كمتر اتفاق مي افتد، اما روزي نيست كه در شهرهاي مختلف عراق حادثه اي تروريستي به وقوع نپيوندند. اين موضوع باعث شده تا مردم عراق به لحاظ رواني در يك ناامني دائمي بسر ببرند. چندي پيش يك بانوي عراقي در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشته بود هر روز با طلوع آفتاب نگراني شديدي در تمام وجودم چيره مي شود چرا كه ساعت ۸ صبح دخترم بايد به دانشگاه برود و بيم  آن دارم كه ديگر بازنگردد. وي كه شوهر خود را در خلال خشونت هاي داخلي در عراق از دست داده است مي گفت: در دوران جنگ مادران نگران زنده ماندن فرزندان و شوهرانشان هستند اما آنها اميدوارند كه جنگ به پايان مي رسد و يا دست كم وقتي عزيزانشان به مرخصي مي آيند، آنها ديگر نگران نيستند، اما هر روز در جنگ زندگي مي كنيم. ترس از ترور و انفجار بمب اجازه نمي دهد، حتي لحظه اي احساس امنيت و آرامش كنيم.
اين خشونت ها باعث شده تا امروز خبري به عنوان گذران اوقات فراغت براي عراقي ها معني نداشته باشد. معدود پارك هاي سالم شهر بغداد، سينماها و حتي باغ  وحش عراق مدتهاست در حسرت مراجعه كنندگان است. مردم نگرانند؛ نگران از اينكه هر تجمعي مي تواند بهانه اي براي يك انفجار يا يك عمليات انتحاري باشد. اين شرايط و زندگي در وضعيت ترس باعث شده تا مردم عراق به شدت در معرض بحرانهاي روحي و رواني قرار گيرند و اين در حالي است كه هم اكنون كمبود امكانات درماني مانع از آن مي شود تا تخت هاي بيمارستاني در اختيار چنين بيماراني قرار گيرد.
ديروز در حالي كه از جمله روزهاي آرام در عراق بود اما در تمام مناطق اين كشور كشتار و انفجار رقم خورد. در بعقوبه، مركز استان دياله عراق يك كتابفروش و دو مشتري آن در حمله افراد مسلح به قتل رسيدند. در همين شهر يك راننده اتوبوس حامل دانشجويان و يك غيرنظامي ديگر با تير شبه نظاميان به قتل رسيدند.
دادستان: حكم اعدام صدام قطعي است
رئيس هيات دادستاني دادگاه صدام و هفت تن از همدستان وي در قضيه كشتار ۱۴۸نفر از اهالي روستاي دجيل در سال ۱۹۸۲ميلادي گفت: صدور حكم اعدام براي صدام حسين و سه نفر از همدستان وي قطعي است.

مرگ ۶۵ شبه نظامي طالبان در درگيري هاي افغانستان
گروه بين الملل- نيروهاي نظامي ائتلاف و ارتش افغانستان در دو عمليات جداگانه در جنوب افغانستان دست كم ۶۵ شبه نظامي طالبان را از پا درآوردند.
به گزارش آسوشيتدپرس، ارتش آمريكا ديروز اعلام كرد در درگيري شبه نظاميان طالبان با نيروهاي ائتلاف و ارتش افغانستان در شمال شرق كابل ۴۰ نفر از اين شبه نظاميان كشته شدند. در درگيري جداگانه اي در قندهار ۲۵ تن ديگر از شبه نظاميان كشته شدند.
در همين حال گلبدين حكمتيار رهبر حزب اسلامي افغانستان ديروز با صدور بيانيه اي در شهر پيشاور پاكستان وعده داد، نيروهاي آمريكايي را مانند سومالي از عراق و افغانستان بيرون براند.
او ضمن تقدير و تحسين ابومصعب زرقاوي رهبر سابق القاعده در عراق گفت، شهادت زرقاوي باعث تضعيف مقاومت نخواهد شد و مبارزان گروههاي مقاومت آمريكايي ها را مجبور به خروج از افغانستان و عراق مي كنند.

خطر عمليات تروريستي در آمريكا
گروه بين الملل- آلبرتو گونزالز دادستان كل آمريكا هشدار داد كه خطر تروريستي كه در داخل خاك آمريكا در حال شكل گيري است بسيار بيشتر از خطر عمليات تروريستي القاعده در خارج، كشور را تهديد مي كند.
به گزارش روز شنبه شبكه خبري بي بي سي، گونزالز گفت كه يك گروه از تروريستهايي كه در داخل خاك آمريكا زندگي مي كنند تحت نفوذ تبليغات نيروهاي جهادي دست به طراحي حملات تروريستي عليه آمريكا مي زنند و اين افراد به دلائل مختلف وطن خود (آمريكا)را دشمن مي شناسند.
هفته گذشته هفت تن به اتهام طراحي عمليات انفجار برجهاي فروشگاههاي زنجيره اي سيرز واقع در شيكاگو و ساختمانهاي اف. بي. آي (اداره تحقيقات فدرال آمريكا) در ساحل ميامي شمالي دستگير شدند. اين افراد در يك انبار متروكه در ميامي توسط يكي از ماموران پليس فدرال آمريكا كه خود را از اعضاء القاعده جا زده بود، شناسائي و دستگير شدند.
طبق پرونده اتهامي اين هفت مرد ۵ تن آمريكائي و دو تن از اهالي  هائيتي هستند.

استعفاي مقامات ارشد ويتنام
همشهري آنلاين: گزارش هاي رسيده از ويتنام حاكي از آن است كه رئيس جمهور، نخست وزير و رئيس مجلس اين كشور استعفاي خود را تقديم مجلس كرده اند. سايت انگليسي بي بي سي روز شنبه در گزارشي از هانوي اعلام كرد تغيير مقامات ارشد ويتنام از زماني مطرح شد كه سه فرد مذكور در انتخابات مجدد براي عضويت در دفتر سياسي حزب كمونيست ويتنام با شكست مواجه شدند.
تصميم گيري در مورد قبول استعفا مقامات ياد شده كه همگي در اواخر دهه ۶۰ يا اوايل دهه ۷۰ عمر خود قرار دارند، در نشست مجلس قانونگذاري اين كشور كه هم اكنون در حال برگزاري است، انجام خواهد شد.
همچنين انتظار مي رود در چارچوب تغييرات اساسي در رهبري سياسي اين كشور تعدادي از وزيران نيز تغيير كنند.از آنجا كه نظام سياسي ويتنام نظام تك حزبي است جانشين مقامات مستعفي را حزب حاكم كمونيست انتخاب خواهد كرد.

همه پرسي اصلاحات قانون اساسي ايتاليا
ايرنا: همه پرسي درباره اصلاحات قانون اساسي ايتاليا امروز و فردا در اين كشور برگزار مي شود. روزنامه ايتاليايي كوريره دلاسرا نوشت: ايتاليايي ها براي شركت در همه پرسي اصلاحات قانون اساسي اين كشور كه از سوي دولت پيشين تصويب شده بود، به پاي صندوق هاي اخذ راي مي روند. با وجود اينكه نتيجه راي گيري، صرفا به اكثريت آرا بستگي دارد، ولي مقامات ايتاليا از مدت ها پيش از مردم دعوت كرده اند تا در اين همه پرسي به طور گسترده شركت كنند.
جناح چپ حاكم در ايتاليا ضمن دعوت از مردم براي شركت در اين همه پرسي از ايتاليايي ها خواسته است تا راي منفي بدهند در حالي كه جناح راست عقيده دارد كه بايد راي مثبت داده شود.
رومانو پرودي نخست وزير ايتاليا اظهار داشت: بايد در اين همه پرسي راي منفي داد، زيرا اصلاحات قانون اساسي باعث ايجاد هرج و مرج در كشور خواهد شد. سيلويو برلوسكوني رهبر جناح راست مخالف دولت نيز اظهار داشت: اگر ملت در اين همه پرسي راي منفي بدهد، ايتاليا ده ها سال به عقب بازمي گردد.
اگر مردم در اين همه پرسي راي منفي به صندوق هاي رأي بيندازند قوانين فعلي پابرجا مي ماند، در حالي كه اگر راي مثبت بدهند اصلاحات بخش دوم قانون اساسي اعمال خواهد شد. از جمله نكات كليدي اين اصلاحات، اعطاي قدرت بيشتر به نخست وزير، استقلال استان ها در امور مربوط به بهداري و بهداشت و پليس محلي و كاهش شمار نمايندگان پارلماني است.

دولت پاكستان۲۰ خارجي مظنون را دستگير كرد
گروه بين المللي- تلويزيون دولتي پاكستان اعلام كرد كه سازمانهاي امنيتي اين كشور موفق شدند، ۲۰خارجي مشكوك به دهشت افكني را در جنوب ايالت بلوچستان دستگير كنند. به گفته اين شبكه تلويزيوني، در بين اين افراد، ۱۵تبعه افغان نيز وجود دارد كه احتمال مي رود اين افغان ها با طالبان نيز در ارتباط باشند.
تلويزيون پاكستان افزود: يكي از جرم هاي اين افراد دست داشتن در انفجارهاي مركز آموزشي پليس در ماه گذشته(مه) در كويته مركز بلوچستان است كه شش پليس كشته و تعداد زيادي زخمي  برجاي گذاشت. پنج تبعه تركيه نيز دستگير شدند. اين افراد توسط سازمانهاي اطلاعاتي و امنيتي اين كشور دستگير شده اند.

الظواهري: انتقام خون الزرقاوي را خواهيم گرفت
ايرنا: ايمن  الظواهري مرد شماره دو شبكه القاعده در نوار ويديويي كه روز جمعه از تلويزيون الجزيره پخش شد، ضمن ستايش از ابومصعب الزرقاوي رهبر مقتول القاعده در عراق، سوگند ياد كرد كه انتقام خون او گرفته خواهد شد.
در اين نوار الظواهري، زلماي خليل زاد سفير آمريكا در عراق را فردي مرتد خواند كه از افغانستان به آمريكا مهاجرت كرده و گفت كه نوري المالكي نخست وزير كنوني عراق نيز از اسلام براي رسيدن به قدرت استفاده كرده است. الظواهري افزود: تا زماني كه فلسطين امنيت نداشته باشد آمريكا نيز روي امنيت را نخواهد ديد. الزرقاوي رهبر شاخه القاعده در عراق بود كه با عمليات بمب گذاري بسياري از شهروندان عراقي را به قتل رساند. حوادث كربلا و نجف ازجمله حوادث بمب گذاري هايي است كه گروه القاعده به رهبري ابومصعب الزرقاوي آن را برعهده گرفته است.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |