يكشنبه ۴ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۸ - Jun 25, 2006
سبزي ها و تأثيرات آنها بر اختلالات عصبي - رفتاري
آرامش سبز
صدف كوه كن
003135.jpg
اختلالات عصبي- رفتاري، مشكلي است كه شايد گريبان گير بيش از 70 درصد مردم اين روزگار باشد، اين ناراحتي ها حد و مرز سني نمي شناسد و با بروز خود نه تنها بر سلامت روان تأثير مي گذارد بلكه آثار جسمي آن بر تمام فعاليت هاي روزانه افراد سايه مي افكند، در اين ميان برخي از سبزيجات تأثير  گذار وجود دارند كه با اثر بر سيستم مغز و اعصاب، اختلالات عصبي- رفتاري را بهبود مي بخشند.
در زير به انواعي از آنها اشاره مي كنيم:
جعفري: دو نوع جعفري وجود دارد، نوعي از آن كه داراي برگهاي صاف است و عطر آن بيشتر است ودر تهيه غذاها از آن استفاده مي شود، نوع ديگر آن داراي برگهاي مجعد است. اين سبزي مقوي، سرشار از ويتامين C است (نوعي آنتي اكسيدان طبيعي) و خواص ضد عفونت دارد. جعفري مدر (ادرارآور) است و در صورت استفاده زياد، ايجاد سرگيجه مي كند. مصرف به اندازه آن در حفظ سلامت عروق كار آمده بوده و در تقويت حافظه بلند مدت مؤثر است. استفاده از آن در غذاهاي تكميلي كه از آخر ماه هفتم براي نوزاد مورد استفاده قرار مي گيرد، بسيار توصيه مي شود ولي بايد توجه داشت كه سبزي در آخرين لحظات به سوپ اضافه گردد تا ويتامينهاي آن حفظ شود.
رزماري: نام ديگر آن اكليل كوهي است، برگهاي آن كمي از برگهاي كاج پهن تر است و گلهاي آبي رنگ دارد. سرماي 10- درجه را تحمل مي كند و در تمام مناطق مديترانه يافت مي شود. آنهايي كه با غذاهاي ايتاليايي سر و كار دارند از وفور استفاده از آن در آشپزي به سبك ايتاليايي  آگاهند. جوشانده آن مقوي سيستم اعصاب است و مصرف زياد آن ايجاد سرگيجه مي كند. (براي تهيه جوشانده 60-50 گرم آن را در يك ليتر آب مي جوشانند.)
ريحان: داراي صد نوع مختلف است و به صورت خام مصرف مي شود، اين گياه برگهاي معطري دارد. منشأ اين گياه هند است و در قرون 15 و۱۶ به وسيله انگليسي ها به اروپا آورده شده است. مصرف آن در كشور ما بسيار متداول است و كبابخورهاي حرفه اي هرگز از آن غافل نمي شوند. بد نيست بدانيم كه اين سبزي خوش طعم غني از كامفر و روغن هاي فرار بوده و از دير باز براي درمان افسردگي از آن استفاده مي كردند (بخصوص در درمان نوعي از افسردگي كه افراد در فصل زمستان به آن مبتلا مي شوند). دم كرده اين گياه آرام بخش است و در بهبود خلق و خو تأثير دارد. استفاده از آن به شكل مخلوط با ماست اضطراب را به شكل چشمگيري كاهش مي دهد. (البته به شرط استفاده از سبزي تازه نه خشك شده.)
كاهو: داراي انواع مختلفي است و حاوي مواد مغذي كلسيم، پتاسيم و ويتامين K است. برگهاي سبز تيره آن سرشار از ويتامين است. كاهو حاوي ماده لاكتوكاريوم بوده كه در شيره سفيد رنگ آن وجود دارد. خوردن آن به شكل سالاد كاهو ساعاتي قبل از خواب به افرادي كه از بيخوابي رنج مي برند توصيه مي شود.
در غذاها پتاسيم كاملاً به شكل محلول است، بنابراين مقدار زيادي از آن در آبي كه براي پختن غذا به كار مي رود مي ماند، از اين رو كاهو كه از منابع آن است و به شكل خام مصرف مي شود از اين قاعده مستثني است، پس از مصرف آن غافل نشويم.
بابونه: گياهي است كه به شكل دم كرده به دليل اثرات آرام بخش آن معروف است و براي بر طرف كردن و رفع خستگي مفيد است، از مواد مغذي موجود در آن مي توان به روغنهاي فرار اشاره كرد. چاي بابونه مي تواند در كاهش اضطراب و آرامش دستگاه عصبي تأثيرگذار باشد.
چغندرقند: به دليل دارا بودن اسيد فوليك به كاهش علائم افسردگي كمك مي نمايد ولي استفاده از آن به كودكان بيش فعال توصيه نمي شود. از ديگر مواد مغذي موجود در آن ويتامين C، بتاكاروتن و كربوهيدرات است.
كدو حلوائي: از غذاهايي است كه رنگ خود را از ماده اي به نام تارتارازاين كه مولد رنگ نارنجي است دارد و توصيه مي شود كه از مصرف مواد حاوي اين رنگ در كودكان بيش فعال ممانعت شود، چون باعث افزايش تحرك و بروز رفتارهاي پرخاشجويانه مي شود.
كلم: داراي انواع مختلف از جمله كلم بروكسل، كلم پيچ و كلم بنفش است، از منابع غني ويتامين B است (نقش ويتامين B در حفظ سلامت دستگاه عصبي و كاهش استرس و برطرف كردن بيخوابي به اثبات رسيده است). همچنين داراي اسيد فوليك بوده و در درمان افسردگي مؤثر است. مشاهده شده است كه كمبود فولات در بدن رابطه مستقيمي با عدم اثربخشي داروهاي ضدافسردگي نظير بازدارنده هاي سروتونين دارد.
مارچوبه و اسفناج: سرشار از اسيد فوليك و ويتامين B بوده، مصرف آن به دلايل بالا در بهبود افسردگي بسيار سودمند است. مصرف آن در كودكان زير يك سال ممنوع است.
آويشن: گياهي است كه در پخت غذاها خصوصاً غذاهاي خميري (پيتزا، لازانيا، ماكاروني و ....) مورد استفاده قرار مي گيرد، همچنين داراي مصرف دارويي بوده و نيز داراي دو نوع الكل تيمول و كاروانول است كه به آن خواص ضد عفوني كننده مي دهد. دم كرده برگهاي آن از نظر تأثيرگذاري بر سيستم عصبي حائز اهميت است و حاوي مواد ضد تشنج، محرك حافظه و محرك مغز است.
نعناع: در تمدن هاي باستاني نعناع براي افزايش نشاط ذهن و فكر به كار مي رفت. نعناع در تسكين حالات تهوع و استفراغ ناشي از فشارهاي رواني يا بيماري  ناشي از سفر تأثير دارد. نعناع علاوه بر كمك به هضم غذا باعث مي شود كه شخص حالت هوشياري خود را حفظ كند و چون معمولاً بعد از صرف غذا عارضه خواب آلودگي وجود دارد به افرادي كه احتياج به هوشياري پس از صرف غذا دارند نظير رانندگان به شكل همراه با غذا يا دسرهاي حاوي اين ماده توصيه مي شود. نعناع علاوه بر خواص آرام بخش داراي خواص ضد درد نيز است، از اين رو در درمان حالات تنش زا نظير سردرد و پشت درد كاربرد دارد. استعمال خارجي نعناع نيز بي تأثير نيست و هر چه بوي آن قوي تر باشد خواص و اثرات آن نيز بيشتر است. نعناع به خصوص براي افرادي كه دائم در حال مرور درس براي امتحان هستند مؤثر است. در هنگام خستگي يا زماني كه حس مي كنيد مغزتان كشش مطالب جديد را ندارد استفاده از نعناع سود بخش است. از اين رو مكيدن قرص نعناع بدون قند به شما توصيه مي شود.
اسانس ها:
اسانس ميخك: داراي خواص ضد تشنج است.
اسانس بهار نارنج: نوعي مسكن است.
اسانس نعناع: داراي خواص تسكين دهنده است.

دريچه
آلودگي و تحريك ايمني بدن
ايرنا: دو مطالعه نشان مي دهد سيستم ايمني بدن موش هاي خانگي و صحرايي كه در فاضلاب ها و مزارع زندگي مي كنند از موش هايي كه در آزمايشگاه هاي پاكيزه و ضدعفوني به سر مي برند، سالمتر است. به گزارش پايگاه اينترنتي آسوشيتدپرس، درسي كه اين دو مطالعه به انسان ها مي دهد اين است كه زندگي پاكيزه، انسانها را بيمار مي كند. اين دو مطالعه در واقع تاييدي است بر يك فرضيه ??ساله كه دنياي بهداشتي غرب را تا حدودي مسئول افزايش ميزان ابتلا به آلرژي و آسم و برخي بيماري هاي خود ايمني مانند ديابت نوع اول و آرتريت روماتوئيد مي داند.
اين فرضيه با نام فرضيه بهداشت نشان مي دهد سيستم ايمني بدن در اوايل زندگي به مبارزه با بيماري و آلودگي طلبيده نمي شود. بنابراين دفاع طبيعي بدن به محرك هاي كوچكي مانند گرده گياهان واكنش شديد نشان مي دهد.
پاركر، سيستم ايمني بدن انسانها را به شخصي تشبيه كرد كه در يك خانه كامل زندگي مي كند و هر غذايي كه مي خواهد در اختيار دارد، بنابراين مسائل بسيار كوچك مانند لگد كردن گل هاي باغچه موجبات ناراحتي او را فراهم مي كند.
تبخال با آلزايمر ارتباط دارد
003138.jpg
ايرنا: گروهي از محققان اسپانيايي با ارايه نتايج مطالعات خود اعلام كردند كه ويروس هرپس ساده (تب خال) با بيماري آلزايمر (فراموشي) ارتباط دارد. اين ويروس در 90درصد مردم جهان وجود دارد اما فقط در صورتي كه در ناحيه مغزي رخنه كند موجب بروز بيماري آلزايمر مي شود.
فرناندو والديويسو، رئيس مركز تحقيقاتي سه ورواوچو با ارايه مطالعات گروه خود گفت كه اين آزمايشات تاكنون روي موشهاي آزمايشگاهي انجام شده و به همين دليل ، هنوز به طور قطعي نمي توان گفت ويروس هرپس عامل اصلي بيماري آلزايمر است ، اما ارتباط ميان آنها مسجل شده است.
وي افزود: درصد كمي از موارد بيماري آلزايمر منشاء ژنتيكي دارد در حالي كه در بيشتر موارد، علت آن ، متفرقه و غير از مسائل ژنتيكي است.
والديويسو تصريح كرد كه آلزايمر متفرقه تركيبي از عوامل زيست محيطي و ژنتيكي است كه براي دانشمندان هنوز يك معما است.
اين محقق اسپانيايي تصريح كرد كه اين يافته با مشكل شناخته شده بخشي از زنان جامعه تطابق دارد زيرا درصد بروز بيماري آلزايمر در ميان زنان زياد است.

درمانگاه
حمله پانيك را چقدر مي شناسيد؟
003132.jpg
مايو كلينيك - سميه شرافتي: حملات پانيك، حمله هايي هستند كه در هر لحظه و هر جايي مي توانند اتفاق بيفتند. مثلاً وقتي شما تنها يا با ديگران هستيد، وقتي در خانه و يا در جمع هستيد و يا حتي وقتي كه بيدار هستيد يا به خواب عميق فرو رفته ايد.
در هنگام اين حمله ضربان قلبتان ناگهان افزايش مي يابد، صورتتان سرخ مي شود و دچار تنگي نفس مي شويد، احساس سرگيجه و حالت تهوع مي كنيد و كنترل خود را از دست مي دهيد. حتي ممكن است از مرگ قريب الوقوع احساس ترس شديدي بكنيد. حمله پانيك يك اتفاق ناگهاني است كه در شما ايجاد ترس مي كند و باعث مي شود بدن تان عكس العمل شديدي در مقابل آن نشان دهد. بسياري از مردم در چنين لحظه اي گمان مي كنند كه دچار حمله قلبي شده اند و فوراً اورژانس را مطلع مي كنند. عده اي نيز علايم و نشانه هاي اين حمله را ناديده مي گيرند و متوجه آن نمي شوند.حتي امكان دارد كه به دنبال يك استرس و يا حالت عصبي شديد اين حمله موجب معلوليت و ناتواني نيز بشود ولي قابل درمان است.
انواع درمان هاي حملات پانيك شامل
دارو درماني، توان بخشي و روش هاي آرام سازي (relaxation) است كه مي تواند به شما در كنترل اين حملات كمك فراواني كند. نكات ديگري كه مي تواند آرامش بيشتري به فرد دچار حمله دهد شامل اين موارد است: اطمينان دادن به بيمار مبني بر اينكه اين علايم مربوط به يك بيماري شناخته شده است و باعث مرگ نخواهد شد، تشويق بيمار به تنفس آرام و عميق در مواقع تنگي نفس، اجتناب از مصرف كافئين و نيكوتين.
كرم هاي ضد آفتاب وسرطان پوست
آسوشيتدپرس: محققان معتقدند براي ايجاد آثاري كه مي تواند به درگيري با انواع مختلف سرطان هاي پوست بينجامد لازم نيست پوست دچار آفتاب سوختگي شود.
كرم هاي ضد آفتاب معمولا نقش مفيدي در جلوگيري از نفوذ اشعه فرابنفش خورشيد كه باعث آفتاب سوختگي مي شود، ايفا مي كنند.
اما با مصرف كرم هاي ضد آفتاب به غلط يك احساس ايمني در افراد ايجاد مي شود كه باعث مي شود مدت زمان بسيار طولاني تري در زير پرتوهاي سوزان خورشيد بمانند. اين كار به افزايش خطر ابتلا به انواع مرگبار يا كم خطرتر سرطانهاي پوست مي انجامد.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |