يكشنبه ۴ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۸ - Jun 25, 2006
در نخستين نشست هم انديشي دولت نهم درباره سلامت مطرح شد؛
اصلاح نظام سلامت، در گرو تلاش جمعي
و همكاري هاي بين بخشي است
گروه اجتماعي- مريم غفاري: نخستين نشست هم انديشي دولت نهم در مقوله سلامت با حضور وزراي بهداشت و رفاه و تأمين اجتماعي و مسئولان و دست اندركاران مرتبط با سلامت از همه دستگاه ها ديروز در وزارت بهداشت برگزار شد.
به گزارش همشهري اين نخستين نشست تخصصي همه دستگاه هاي مرتبط با سلامت در كشور است كه با حضور مسئولان ارشد وزارت رفاه و تأمين اجتماعي، وزارت بهداشت، كميسيون بهداشت و درمان مجلس، سازمانهاي بيمه گر، سازمان بهزيستي، كميته امداد و با همكاري بانك جهاني برگزار شده است.
شهناز عليمحمديٍ،كارشناس روابط عمومي وزارت بهداشت در باره اين نشست گفت: دكتر كامران باقري لنكراني وزير بهداشت، اصلاح نظام سلامت را در گرو هميّت جمعي، كار گروهي و همكاري هاي بين بخشي عنوان كرد و افزود: نظام سلامت موجود نياز به اصلاح و بازنگري دارد كه در اين راستا بايد با هدف گذاري، نگاهي دوباره به سيستم، بازخواني نقاط ضعف و طراحي و تدبير جديد براي مشكلات، اصلاحات در نظام سلامت را پيش ببريم.
دكتر لنكراني افزود: سه گروه هدف و اصلي در نظام مراقبت نياز به توجه ويژه دارند، افرادي كه به لحاظ فيزيولوژيك نياز به حمايت دارند مانند معلولان، سالمندان و زنان باردار، افرادي كه به لحاظ بيماري هاي نوپديد عفوني مانند ايدز و نيز بيماري هاي قلبي و عروقي متحمل هزينه مي شوند و نيز افرادي كه به لحاظ اجتماعي در مرض خطرند و به دليل درآمد پايين نمي توانند هزينه هاي درمان را بپردازند مورد توجه و حمايت در همه نظام هاي مراقبت بهداشتي قرار مي گيرند.وي با بيان اين مطلب كه كشورهاي در حال توسعه سالانه بين ۳۰ تا ۶۰۰ ميليارد دلار كمبود اعتبار دارند، گفت: متأسفانه هنوز هم در بيشتر كشورهاي در حال توسعه پرداخت هاي مردم براي بخش سلامت، به صورت پرداخت از جيب است. دكتر لنكراني تأكيد كرد: با توجه به محدوديت منابع در كشور، منطق حكم مي كند كه با اولويت بندي نيازها، از منابع مان به صورت منطقي و اصولي استفاده كنيم به نحوي كه بهترين فايده را از آن ببريم.
بر اساس اين گزارش وزير رفاه و تأمين اجتماعي نيز در اين همايش اجراي طرح پزشك خانواده و سيستم ارجاع را كه كار مشترك دو وزارتخانه بهداشت و درمان و رفاه و تأمين اجتماعي بوده است را موفقيت آميز ذكر كرد و در تشريح آن گفت: با اجراي اين طرح از مهاجرت روستاييان به شهرها و تبعات آن جلوگيري شده است.
هم چنين وي آمادگي وزارت رفاه و تأمين اجتماعي در جهت همكاري در پروژه تحليل وضعيت موجود نظام سلامت را اعلام كرد.
در اين همايش دكتر محسن فروردين جهرمي معاون هماهنگي وزارت بهداشت ضمن بيان ضرورت ها و اهداف برنامه سلامت در دولت نهم، هدف از اين هم انديشي را برنامه ريزي جهت جمع بندي داده هاي موجود در بخش سلامت، تحليل وضعيت موجود و تهيه شواهد علمي براي برنامه هاي آينده سلامت و ايجاد نگاه مشترك عدالت محور همه ذي نفعان اعلام كرد.در ادامه اين همايش شركت كنندگان از جمله نماينده سازمان مديريت و برنامه ريزي به بيان نقطه نظرات خود در زمينه پروژه تحليل وضعيت نظام سلامت پرداختند و همگي متعهد شدند كه در اسرع وقت اين پروژه را به سامان رسانده و مبناي تصميم گيري هاي آتي همه ذي نفعان در بخش سلامت قرار دهند.

اجراي ۴۳۰۰ برنامه در هفته مبارزه با مواد مخدر
ايسنا: مدير دفتر مشاركت هاي مردمي و تشكل هاي غيردولتي ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ۴۳۰۰ برنامه در قالب ۱۱۲ موضوع در هفته مبارزه با مواد مخدر از سوي سازمان هاي غيردولتي اجرا مي شود. خطيبيان افزود: حدود ۳۲۰۰ برنامه پيام رساني و اطلاع رساني در مراكز عمومي و مردمي سطح شهرهاي مختلف كشور به خصوص پارك ها از سوي معتادان بهبود يافته، نخبگان، دانشگاهيان و... اجرا مي شود.

معاون سازمان بهزيستي:
ناجا بايد «شفق» را تحويل دهد
ايسنا: معاون فرهنگي و پيشگيري سازمان بهزيستي اعلام كرد: نيروي انتظامي، بايد از اول خرداد ماه امسال «شفق» ، مركز نگهداري و بازپروري معتادان را به بهزيستي واگذار مي كرد.
ميرزماني افزود: مركز نگهداري و بازتواني معتادان «شفق» به منظور اجراي طرح جمع آوري معتادان تابلو، بر اساس مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر به مدت سه ماه بايد در اختيار نيروي انتظامي قرار مي گرفت كه اين مهلت در اول خرداد ماه به پايان رسيده است و بايد در اين مرحله به ارزشيابي طرح بپردازيم. وي با اشاره به جمع آوري ۴۰۰ معتاد در مركز شفق گفت: سازمان بهزيستي به درمان هاي دارويي و غيردارويي معتادان مركز شفق، ترخيص و ارجاع آنها به مراكز درمان اعتياد سرپايي، مراكز گذري و اقدامات مددكاري و روانشناختي مي پردازد. ميرزماني خاطرنشان كرد: بر اساس مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر، متادون مورد نياز بايد از سوي دانشگاه هاي علوم پزشكي در اختيار مراكز ترك اعتياد سازمان بهزيستي قرار گيرد؛ اين در حاليست كه متادون به موقع تحويل نمي شود. معاون فرهنگي و پيشگيري سازمان بهزيستي، همچنين از راه اندازي ۵ مركز گذري درمان اعتياد در استان تهران خبر داد و به خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: با راه اندازي اين مراكز تعداد مراكز گذري درمان اعتياد به ۱۰ مركز در استان افزايش مي يابد و در نتيجه پشتيبان مناسبي براي درمان معتادان خيابان گرد فراهم مي شود.

انتقال ايدز در اردوگاه متكديان تكذيب شد
ايسنا: مسئول بخش پرستاري مركز نگهداري موقت متكديان اسلامشهر، انتقال بيماري ايدز و هپاتيت از مددجويان به مددكاران در اين اردوگاه را تكذيب كرد.
منصور ميرزايي اظهار داشت: پس از پذيرش متكديان، اين افراد قرنطينه و گندزدايي شده و سپس آزمايشات مختلف روي آنها انجام شده و به بخش منتقل مي شوند.
ميرزايي با بيان اينكه آمار دقيقي از ايدزي ها در بين متكديان مركز نگهداري موقت اسلامشهر نداريم، افزود: در زمان جمع آوري متكديان و كارتن خواب ها، مبتلايان به ايدز و هپاتيت، زياد مشاهده مي شدند. وي با اشاره به اينكه ماهانه دو يا سه متكدي از اردوگاه نگهداري موقت متكديان اسلامشهر فرار مي كنند، گفت: اكثر اين فراري ها بعد از گذشت كمتر از ۱۰۰ روز مجدداً دستگير و به اردوگاه منتقل مي شوند.

پرونده سقوط هواپيماي  ۱۳۰- Cخارج
از روال معمول رسيدگي مي شود
ايرنا: رييس سازمان قضايي نيروهاي مسلح اعلام كرد: پرونده سقوط هواپيماي ۱۳۰-C خارج از روال معمول در دادسراي قضايي نيروهاي مسلح رسيدگي مي شود.
حجت الاسلام «محمدكاظم بهرامي» افزود: اين پرونده هم اكنون در اختيار دادگاه قرار دارد و قاضي در حال مطالعه آن است. وي با اشاره به اينكه با اتمام مطالعه اين پرونده، دادگاه آن تعيين وقت مي شود، يادآور شد: اين زمان خيلي طولاني نخواهد بود. وي پيشگيري از وقوع جرم را از سياستها و برنامه هاي سازمان قضايي نيروهاي مسلح اعلام كرد و گفت: با اجراي اين سياست ميزان ورودي پرونده به واحدهاي قضايي نيروهاي مسلح سال گذشته ۲۵درصد كاهش داشته است.

قضات در صورت اهانت به مردم تعليق مي شوند
فارس: رئيس كل دادگستري استان تهران گفت: اگر در مواردي اهانتي از سوي قضات به ارباب رجوع صورت گيرد اين اهانت در صورت شكايت فرد در دادسراي انتظامي قضات رسيدگي و قاضي تعليق شده و حتي در مواردي انفصال از خدمت هم صورت مي گيرد.
عليرضا آوايي در پاسخ به سؤالي در خصوص رفتار بد قضات با ارباب رجوع كه مورد انتقاد مردم است، گفت:  اهانت قاضي به ارباب رجوع به هيچ عنوان قابل دفاع نيست و هيچ كارمند و يا قاضي به بهانه سنگيني كار حق اهانت به ارباب رجوع را ندارد. وي در پاسخ به سؤالي در مورد اينكه در صورتي كه مردم از برخورد بد قضات شكايت داشته باشند به چه مراكزي بايد مراجعه كنند گفت: حفاظت اطلاعات قوه قضاييه، دادسراي انتظامي قضات و حتي خود من به اين گونه شكايات حساس بوده و با جديت هم به اين گونه شكايات رسيدگي مي شود.

توصيه هاي تغذيه اي براي داوطلبان كنكور
003120.jpg
ايسنا: رئيس انجمن تغذيه ايران گفت: داوطلبان كنكور در شب امتحان از غذاهاي آرام بخش همچون شير، ماست، دوغ، سوپ جو، سوپ تره فرنگي و سوپ قارچ استفاده كنند.
سيد ضياءالدين مظهري با بيان اينكه رعايت تنوع، تعادل و تناسب تغذيه در طول سال حائز اهميت است، گفت: داوطلبان كنكور بايد از پرخوري يا كم خوري در روز يا شب امتحان پرهيز كنند، چرا كه افراد به علت پرخوري، قدرت فعاليت و يادگيري را از دست مي دهند و به علت كم خوري، توان فعاليت را از خود سلب مي كنند. وي با بيان اينكه داوطلبان كنكور بايد خواب به موقع و كافي در طول دوران درس خواندن داشته باشند، افزود: خواب مناسب و كافي، مغز را آماده براي درك بهتر و بيشتر مطالب مي كند، بنابراين داوطلبان كنكور نبايد تا ساعت هاي صبح بيدار و براي برطرف كردن خواب خود از مواد كافئين دار مانند انواع قهوه و شكلات استفاده كنند.
رئيس انجمن تغذيه ايران با اشاره به اينكه هورمون هاي بدن تحت تاثير ساعت بيولوژيكي از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب تغيير مي كند، گفت: هورمون رشد باعث بازسازي و جايگزيني سلول ها و بافت هاي فرسوده شده و مغز را آماده فعاليت روز بعد مي كند و هرچقدر اين زمان به طول بينجامد، اين هورمون ها كه تحت تاثير ساعت بيولوژيكي فعال مي شوند، ساعت بازسازي و آماده سازي خود را از دست مي دهند. مظهري با تاكيد بر اينكه داوطلبان كنكور نبايد وعده غذايي خود را در دوران درس خواندن و شب و روز كنكور حذف كنند، گفت: مصرف صبحانه، ناهار و شام براي داوطلبان كنكور ضروري است؛ همچنين علاوه بر اين سه وعده غذا، گنجاندن سه وعده غذايي ديگر در فاصله ميان روز، عصرانه و قبل از خواب، ضروري به نظر مي رسد. وي خاطرنشان كرد: در وعده صبحانه مي توان از غذاهاي سنتي مانند نان، پنير، گردو، كره، عسل، مربا، شير و گاهي عدسي يا حليم هاي خانگي استفاده كرد.

تعرفه  هاي پزشكي به زودي از سوي دولت اعلام مي شود
ايلنا: رييس كميسيون بهداشت و درمان مجلس  هفتم گفت: تعرفه  هاي پزشكي به زودي از سوي دولت اعلام خواهد شد و وضعيت آن از بلاتكليفي خارج مي  شود.
اميدوار رضايي، گفت:   تعلل دولت در اعلام تعرفه  هاي پزشكي از اشكالاتي است كه هر ساله ما با آن مواجه هستيم، چرا كه از ابتداي سال بايد تعرفه  هاي پزشكي دولتي مشخص شود و بخش سلامت از اين بلاتكليفي درآيد.
وي ادامه داد: ولي در حال حاضر بيمه  ها نيز مشكل  شان تعيين تعرفه است كه دولت بايد تعيين و ابلاغ كند كه بر اساس اطلاعات و مكاتبات صورت گرفته به زودي اين امر انجام خواهد شد.

با مردم
تلفن پيام گير: ۲۲۰۲۱۱۳۰ - ۹ تا ۱۱ صبح به استثناي جمعه ها
نبود استاندارد پياده روها
طرح ساماندهي پياده رو ها كه بار ديگر توسط شهرداري تهران به اجرا در مي آيد، گام مهمي براي رفت و آمد راحت تر عابران پياده و حل اين معضل مهم در شهر تهران است اما مسأله اصلي در شهر،  عدم تعريف استاندارد پياده رو مي باشد و در جريان ساخت و سازها، معبر رفت و آمد مردم در بعضي از خيابان ها يا از بين رفته و يا، بسيار باريك و غيرقابل استفاده شده است.
خانم غفاري- تهران
يك مشكل تابستاني
در تابستان از مسائلي كه بهداشت عموم را با مخاطره روبه رو مي كند، رها ساختن بقاياي مواد غذايي در نهرهاست.
بعضي از رستورانها، اغذيه فروشي ها و اصناف مشابه، بقاياي مواد غذايي را در نهر مي ريزند كه در اين فصل باعث افزايش موشها و شيوع بيماري ها مي شود. شهرداري و ساير دستگاههاي ذي ربط بايد در اين مورد جدي تر برخورد كنند.
لاله پرور- تهران
به صورت قانوني برخورد شود
وزير محترم كشور نسبت به قاچاق سوخت از مبادي رسمي هشدار داده است. با توجه به اين كه چنين كاري ضربه زدن به منافع ملي و دامن زدن به مشكلات اقتصادي مي باشد، ضروري است براي برخورد قانوني با عوامل دست اندركار اقدام شود.
محرم صادقي وند- كرج
كمبود نقدينگي
در شرايطي كه ايجاد انتقال در گرو توسعه فعاليت هاي توليدي است، دولت بايد از كارآفرينان حمايت هاي لازم را به عمل بياورد. ما كارآفرينان با مشكل كمبود نقدينگي روبه رو هستيم و اگر در كار خود موفق نشويم، امكان ايجاد اشتغال در كشور محدودتر خواهد شد.
اخلاقي- تهران
اخبار شهرستانها را نيز منعكس كنيد
در همشهري اخبار شهرستانها را نيز منعكس كنيد تا مثل ساير روزنامه ها، از اين خبرها هم برخوردار شويم.
زندي- تهران
همشهري: در حال حاضر ويژه نامه هاي اخبار و گزارش هاي خبري استانها و مناطق مختلف كشورمان به تفكيك و به ضميمه روزنامه همشهري منتشر مي شود و با استقبال وسيع روبه رو شده است.
ضمن تشكر از آقاي زندي، امكان اجراي پيشنهاد اجراي ايشان مبني بر انتشار اخبار مهم شهرستانها براي مخاطبان و خوانندگان ساكن تهران را مورد بررسي قرار خواهيم داد.
واقع بين باشيم
بعضي برخوردها و قضاوتها با فوتباليست هاي تيم ملي كه فرزندان برومند جامعه ما مي باشند، غيرمنصفانه و گاهي توهين آميز است.
بايد درك درست تري از شرايط برد و باخت در يك مسابقه بزرگ جهاني داشته باشيم و اگر انتقادي داريم، آن را به طريق درست و راهگشا ارائه كنيم، به همان ترتيب كه در وقت پيروزي ورزشكارانمان، دچار غفلت نشويم و انتقاد و تشويق را به صورت توأم ادامه بدهيم.
رحمت الله يزداني- تهران
كابوس سرعت در تهران
سرعت خودروها در خيابان هاي تهران به صورتي است كه متأسفانه اغلب رانندگان توجهي به عابران پياده ندارند و انگار در پيست مسابقه اتومبيلراني مي رانند.
پليس راهنمايي و رانندگي بايد با مسأله سرعت و بي توجهي رانندگان به عابران پياده و خط كشي مخصوص پياده ها، جدي تر برخورد كند.
خانم معلم از تهران

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |