يكشنبه ۴ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۸ - Jun 25, 2006
هر سه ماه دو ايستگاه جديد راه اندازي مي شود
بهره برداري از ايستگاههاي مترو سبلان
و دروازه شميران آغاز شد
گروه شهري - تا پايان امسال ۵ ايستگاه جديد با ظرفيت ۲۰۰ هزار سفر در روز به سيستم حمل و نقل عمومي مترو اضافه خواهد شد.
همشهري در مصاحبه با مهندس محسن هاشمي مديرعامل شركت راه آهن شهري مترو و حومه(مترو) مي نويسد، همان طور كه در اواخر سال گذشته قول افتتاح هر سه ماه دو ايستگاه در خطوط مترو را داده بوديم لذا از امروز ۴ تيرماه شاهد آغاز به كار آزمايشي دو ايستگاه خط ۲ شامل ايستگاه دروازه شميران واقع در ميدان ابن سينا و ايستگاه سبلان واقع در تقاطع شهيد مدني و سبلان خواهيم بود تا پس از ۶ روز فعاليت آزمايشي اين دو ايستگاه در روز شنبه ۱۰ تيرماه پس از رفع اشكالات احتمالي رسماً توسط دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران به بهره برداري برسد.
هاشمي ظرفيت دو ايستگاه يادشده را جمعاً حدود ۱۰۰ هزار نفر در روز اعلام كرد و گفت:مي توان از دو ايستگاه واقع در ميدان ابن سينا و سبلان به عنوان ايستگاه هاي بزرگ و مسافرخيز نام برد كه با هزينه اي حدود ۴۰ ميليارد تومان به بهره برداري رسيده است.وي خبر داد: تا مهرماه امسال ۲ ايستگاه ديگر يكي در نزديكي سه راه تهرانپارس و ديگري در گلبرگ نزديك مجتمع قضات و در دي ماه امسال نيز بزرگترين و مهمترين ايستگاه خط ۲ در ميدان امام حسين(ع) آماده بهره برداري خواهد بود.
مديرعامل شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو) در ادامه مصاحبه خود با همشهري از مشكل كمبود واگن به ميزان ۴۵۵ دستگاه سخن گفت و خواستار تخصيص سهميه فاينانس در نظر گرفته شده از سوي مجلس شوراي اسلامي از محل تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۸۵ به مترو شد.وي گفت: متأسفانه عليرغم اين مصوبه در آيين نامه اجرايي تهيه شده از سوي دولت تبصره ۱۳ قانون بودجه ناديده گرفته شده و نگرانيهاي مبتني بر عدم تأمين اعتبارات لازم در قراردادهاي توسعه ظرفيت جابجايي مترو به وجود آمده است.

۱۰۰ فيلم در فضاهاي باز شهر اكران مي شود
گروه شهري _ معاون هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران از اكران ۱۰۰ فيلم در فضاهاي باز شهر تهران خبر داد.
به گزارش اداره كل روابط عمومي سازمان فرهنگي هنري شهرداري محمد مهدي عسگرپور، معاون هنري اين سازمان با بيان مطلب فوق، اظهار داشت: يكي از مهم ترين اهداف سازمان فرهنگي، ايجاد بسترهاي فرهنگي هنري مناسب در جامعه است در ضمن شهروندان نيز بايد با مشاركت در برنامه خود را در اين مقوله سهيم كنند.
وي افزود: معاونت هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري نيز در راستاي اجراي برنامه هاي تابستاني، ويژه برنامه هايي را به جشنواره تابستاني تهران ارائه كرده كه به ترتيب اجرا خواهد شد.
عسگرپور با اشاره به برنامه هاي ويژه حوزه هنري سازمان تصريح كرد: يكي از اين برنامه ها، اكران ۱۰۰ فيلم در فضاهاي باز شهر تهران است كه انتخاب فيلم ها با نظر كارشناسانه و مطابق با سلايق شهروندان صورت گرفته است.
معاون هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري درخصوص برنامه ريزي اين طرح افزود: برنامه ريزي در سطح حوزه هنري طوري بوده كه شامل تمام مناطق تهران مي شود و شهروندان تهراني با مراجعه به پايگاه هاي تابستاني در مراكز سازمان فرهنگي هنري مي توانند اطلاعات كافي درخصوص برنامه ها را به دست آورند.

رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران اعلام كرد:
آمادگي مديريت شهري براي پذيرش وظايف بيشتر
003249.jpg
گروه شهري _ رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران، خواستار حمايت مجلس شوراي اسلامي و تعامل با دولت در واگذاري برخي وظايف دستگاههاي دولتي به مديريت شهري شد.
به گزارش همشهري، رسول خادم ديروز در يك نشست مطبوعاتي با اشاره به آمادگي شهرداري ها براي پذيرش بخشي از وظايف دستگاههاي دولتي گفت: براساس مواد ۱۳۶ برنامه سوم و ۱۳۷ برنامه چهارم توسعه، ۲۳ مورد از وظايف دستگاههاي دولتي بايد به مديريت شهري واگذار شود.
وي افزود: به رغم گذشت چند سال از تصويب اين قانون و دستور صريح آقاي خاتمي رئيس جمهور وقت و همچنين تمايل آقاي احمدي نژاد رئيس جمهوري هنوز اين كار انجام نشده است.
خادم مقاومت برخي وزارتخانه ها و دستگاههاي ذي نفع در مجموعه دولت را دليل اجرانشدن اين قانون دانست و در عين حال گفت: خوشبختانه در دولت جديد شاهد حمايت رئيس جمهور براي تحقق اين موضوع هستيم و اميدواريم اين كار در آينده با جديت دنبال شود.
خادم همچنين اقدام وزارت كشور براي واگذاري وظايف سازمان بهزيستي در بخش آسيب ديدگان اجتماعي را به مديريت شهري مثبت ارزيابي كرد.
رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شورا با اشاره به مذاكرات انجام شده با رئيس جمهور براي اجراي ماده ۱۳۶ و ۱۳۷ قانون برنامه سوم و چهارم گفت: با توجه به اينكه آقاي احمدي نژاد خود با مسايل مديريت شهري به خوبي آشنا است و مجلس نيز در مرحله اصلاح قانون شوراها قرار دارد، انتظار مي رود ساير دستگاههاي دولتي نيز از نگرش رئيس جمهور در اين باره تبعيت كنند.
خادم در عين حال گفت: واگذاري وظايف دستگاهها و سازمان ها به شهرداري ها بايد با اعطاي اعتبارات و اختيارات مربوطه همراه باشد نه اينكه وظايف واگذار شود ولي اختيارات و اعتبارات واگذار نشود.
وي واگذاري برخي امور به شهرداري ها  را باعث كاهش هزينه ها و گامي به سوي تحقق مديريت واحد شهري دانست و گفت: در حال حاضر شاهد موازي كاري هاي بسياري از دستگاهها هستيم و در مواردي انرژي آنها صرف خنثي كردن فعاليت يكديگر مي شود.
خادم افزود: تهران در حال حاضر ۲ مشكل عمده دارد كه اختيار آنها با حوزه مديريت شهري نيست ولي رفع آنها را از مديريت شهري انتظار دارند.
وي در اين باره افزود: ترافيك به عنوان يكي از اين مشكلات از سوي وزارت كشور و شوراي عالي ترافيك تعيين تكليف مي شود و سياست گذاري در بخش زمين نيز با سازمان زمين شهري است و از اين گذشته با وجود ۶۰ درصد بافت فرسوده در تهران، شهرداري اختيارات لازم براي پاسخگويي در اين خصوص را ندارد زيرا مرجع تصميم گيري در اين باره شوراي عالي شهرسازي و معماري است.
خادم گفت: مديريت شهري به ويژه در مراكز استان ها آمادگي دارد تا برخي از اين ۲۳ وظيفه را در ۲ مقطع كوتاه مدت و بلندمدت تحويل گيرد.
وي افزود: شوراي عالي استان ها نيز اين موضوع را مورد بررسي قرار داده تا در تعامل دوجانبه دولت و مجلس واگذاري مطالبات قانوني مديريت شهري از دستگاههاي دولتي انجام شود. خادم، تهيه طرح هاي توسعه شهري، تهيه طرح جامع و تفصيلي، ايجاد و اداره امور نظارت بر كتابخانه ها، صدور مجوز حمايت از تشكل هاي غير دولتي، ايجاد و نگهداري پارك هاي جنگلي حاشيه شهرها، اداره امور مراكز توانبخشي، پرورشگاهها، خانه سالمندان و مراكز نگهداري از كودكان بي سرپرست، اختيارات سازمان حفاظت ازمحيط زيست در حوزه مديريت و ساماندهي موضوع زيست شهري را از جمله وظايفي دانست كه مديريت شهري براي تحويل آن در كوتاه مدت آمادگي دارد. رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي مديريت توزيع آب آشاميدني و دفع و تصفيه فاضلاب هاي شهري، مديريت توزيع برق مصرفي، صدور مجوز تاسيس و نظارت بر آموزشگاههاي رانندگي، اداره امور راهنمايي و رانندگي شهرها، حفاظت، مرمت و بهسازي بافت هاي ارزشمند تاريخي را از جمله وظايفي دانست كه مديريت شهري مي تواند در بلندمدت آنها را تحول بگيرد.

شركت اسپانيايي زيترن اعلام كرد:
تونل رسالت جزو ۱۰ تونل برتر دنياست
003246.jpg
گروه شهري _ تونل رسالت با رعايت كردن شاخص هاي استاندارد و با درنظرگرفتن تمامي جوانب ايمني طراحي و ساخته شده است.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، سيدرضا ميرصادقي مجري پروژه تونل رسالت، گفت: شركت اسپانيايي زيترن (Zitron) كه جزو سه شركت برتر دنيا در تامين تجهيزات تونل است، اعلام كرده كه اين تونل به لحاظ برخورداري از شاخص  هاي ايمني و امكانات جزو ۱۰ تونل برتر دنياست.
وي درمورد قوس سقف تونل در قسمت هايي كه تنها ۶ متر با سطح زمين فاصله دارد مي گويد: تمام تمهيدات ايمني چه در حداقل عمق خاك كه فاصله آن با قوس كامل تونل ۶ متر است و چه در حداكثر عمق كه ۲۴ متر است در ساخت تونل به بهترين شكل به اجرا درآمده است.
به گفته ميرصادقي بتن هاي به كار رفته در ساخت قوس تونل داراي مقاومت بسيار بالاست.
ميرصادقي افزود: باتوجه به دستور صريح شهردار تهران درمورد مديريت زمان و انجام سه شيفت كارها، ما تجهيزات پخت بتن را به كارگاه منتقل كرديم تا حتي در سرماي سخت شب هاي زمستان كار متوقف نشود.
مجري پروژه تونل رسالت همچنين گفت: بتن ريزي قسمت هاي مختلف با دقت تمام و با محاسبه هاي كاملا علمي و دقيق انجام شده است.به صورتي كه عمليات پخت بتن را با بخار و تحت شرايط خاصي از هفت ساعت به ۴۸ ساعت تغيير داديم بدون اين كه كيفيت دچار كوچكترين مشكلي شود.
وي تأكيد كرد: استحكام تونل به اندازه اي است كه هم اكنون به راحتي مي توان در هر جاي سطح فوقاني تونل، يك ساختمان بزرگ ۱۵ طبقه بنا كرد.

روز شمار شهرداري
برج ميلاد ۴۵۳ روز
003264.jpg
امروز در حالي كه ۴۵۳ روز به پايان كار مجموعه برج ميلاد مانده ساخت۵۰، متر اول آنتن برج ميلاد به پايان رسيد. اين سازه كه در هفته هاي آينده عمليات بالابري آن اجرا مي شود بخشي از آنتن ۱۲۰متري برج مخابراتي ميلاد است.با نصب مرحله اول آنتن برج ميلاد اين سازه عظيم بيشتر شبيه يك برج مخابراتي مي شود.
تونل رسالت ۱۱ روز
003267.jpg

در حالي كه روزشمار معكوس پروژه تونل رسالت عدد ۱۱ را نشان مي دهد نصب تعدادي از ۴۸ جت فن تهويه هوا در داخل تونل از ديروز آغاز شده است.
در تونل رسالت بخش ديگري از كارها هم به پايان رسيده. روند كار نشان مي دهد كه حتي اگر ۱۵ تير تونل به بهره برداري نرسد، افتتاح آن چند روز بيشتر تأخير نخواهد داشت. در حال حاضر مسير تونل كوتاه آسفالت شده، كارهاي عمراني مسير بين دو تونل به اتمام رسيده و اين مسير هم آماده آسفالت است. چراغهاي داخل تونل نصب شده و محوطه ورودي ميدان آفريقا نيز آماده آسفالت شده است.

پل بزرگراه امام علي(ع) ۲۳۱ روز
003261.jpg
براساس عددي كه شمارشگر معكوس پل بزرگراه امام علي(ع) _ رسالت نشان مي دهد، ۲۳۱ روز به احداث اين پل مانده است. اين عمليات عمراني شامل پل سازي و راه سازي تقاطع رسالت و امام علي(ع) است كه بخشي از پروژه بزرگراه امام علي را تشكيل مي دهد. در حال حاضر چندين پل به روي اين بزرگراه ساخته شده و پل هاي ديگري هم در دست ساخت است.

سينما آزادي ۵۹۸ روز
003258.jpg
خبر جديدي از مراحل ساخت سينما آزادي در دست نيست جز اينكه مسئولان اين پروژه مصمم هستند دقيقا ۵۹۸ روز ديگر سينما را تحويل اهالي فرهنگ بدهند، يعني كمي پس از اتمام جشنواره فيلم فجر در زمستان ۸۶ .

نگاه
003243.jpg
ابوالفضل محترمي

طرح يكپارچه سازي حمل و نقل عمومي تا پايان تابستان به شهردار ارائه مي شود
شناسايي۵۶۰ نقطه تبادل سفر در تهران
گروه شهري- طرح يكپارچه سازي حمل و نقل عمومي شهري تا پايان تابستان توسط شركت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيك شهر تهران تكميل و به منظور تصويب به دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران ارائه مي شود.
به گزارش همشهري بر اين اساس ۵۶۰ نقطه تبادل سفر در تهران در قالب يك ماتريس ۵۶۰*۵۶۰ مبدأ و مقصد متناسب با تقاضاي سفر اعم از مترو، اتوبوس، ميني بوس، ون و تاكسي هاي خطي طراحي و شناسايي شده است.
دكتر افندي زاده مديرعامل شركت مطالعات جامع حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران در مورد اهداف اين طرح به همشهري مي گويد: تأمين دسترسي از هر مبدأ سفر به يكي از سامانه هاي حمل و نقل همگاني در فاصله اي كمتر از ۴۰۰ متر، كاهش زمان حركت و زمان انتظار جابجايي، افزايش كيفيت ناوگان حمل و نقل عمومي، استفاده بهينه از شبكه  هاي معابر اعم از معابر محلي، شرياني، دسترسي به معابر و بزرگراهها، مكان يابي ايستگاهها و پايانه هاي مناسب براي سامانه يكپارچه حمل و نقل همگاني از جمله اين اهداف است.
به گفته افندي زاده و براساس نتايج اين مطالعات ممكن است بخشي از خطوط اتوبوسراني دستخوش حذف، اصلاح، توسعه و در بعضي نقاط ساخت خطوط جديد اتوبوسراني شود. افندي زاده افزود: سامانه اتوبوسراني در اين طرح به گونه اي پيش بيني شده است كه بيش از ۵۰ درصد فاصله بين مبدأ و مقصد مسافران از طريق معابر بزرگراهي و يا شريانهاي درجه يك عملي شود كه متعاقب آن شاهد افزايش پتانسيل خطوط ويژه بزرگراهي براي اتوبوس  نيز خواهيم بود.

اطلاعات مسيرهاي اتوبوسراني در سايت شركت واحد
گروه شهري _ شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه براي تسهيل در تردد مسافران خود، كليه اطلاعات مربوط به خطوط اتوبوسراني اعم از مسيرهاي رفت و برگشت و ايستگاه هاي بين راهي و... را از طريق سايت روابط عمومي به آدرس www.ubct.ir در اختيار همشهريان قرار داده است.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |