يكشنبه ۴ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۸ - Jun 25, 2006
صعود آلمان حذف سوئد
003306.jpg
آلمان ۲ -سوئد صفر
گلها: لوكاس پودولسكي در دقايق (۱۳-۴)
داور: كارلوس سيمون از برزيل
بازيكنان آلمان: لمان، لام، متزلدر، مرته ساكر، فردريش، اشنايدر، فرينكس (كل)، بالاك، شواشتايگر (بروسكي)، يودولسكي (نويل) و كلوزه
مربي: كلينزمن
ژرمن ها گام به گام به قله جام جهاني نزديك مي شوند. تيمي كه قبل از جام جهاني فضاي دلسردي در فوتبال آلمان به وجود آورده بود، حالا يكي از قدرتهاي بزرگ جام هجدهم شده است. آلمانها چون مربي جوان و با طراوت خود سرشار از نيرو و قدرت بدني اند و فوتبال تركيبي را نيز در هر سه خط زمين خوب بازي مي كنند. سوئدي هاي درشت هم در مرحله يك هشتم حريف آلمان نشدند. بازيكنان كلينزمن با همان تركيب هميشگي به ميدان آمده بودند و خيلي سريع ستون دفاعي سوئد را با شوتهاي پي درپي درهم شكستند. در دقيقه چهارم بازي پودولسكي چپ پا گل اول آلمان را زد، اين چهره سرشار از نيرو در دقيقه ۱۲ نتيجه را دو بر صفر كرد تا سوئد فرو بريزد و آلمانها پايه هاي بلند قهرماني را بنا كنند. قدرت بدني فوق العاده سوئديها هم نتوانست با بدنهاي آماده آلمانها مقابله كند. اخراج تدي لوكيچ شرايط را براي سوئدي ها وخيم تر كرد. يك نيمه با دو گل اميدبخش آلمانها را شاد كرد. سوئدي ها كه ده نفره نيمه دوم را آغاز كرده بودند هانسون را جانشين كيم كالستروم كردند. ابراهيموويچ و لارسن نيز در خط حمله و در مقابل مدافعان بلند قامت آلمان (متزلدر و مرته ساكر) كاري از پيش نبردند. سوئد ده دقيقه طلايي داشت و طي آن به يك پنالتي هم دست يافت. متزلدر با ناشيگري روي لارسن خطا كرد و لارسن ضربه پنالتي را به روي سكوهاي بالاي ورزشگاه مونيخ زد. كلينزمن كه از ضربه پنالتي به سلامت گريخته بود دو تعويض انجام داد تا هم حفظ نتيجه كند و هم ياران خود را خسته نكند.

سبك انگليسي با ستاره هاي مدرن
هلند و پرتغال در هم انديشي دفاعي
003297.jpg
جهانگير كوثري _ امروز دوستداران فوتبال مي توانند طي دو بازي، چهار سبك فوتبال جهان را تماشا كنند. انگليس با سبك كلاسيك خود اما بازيكنان مدرن در مقابل فوتبال اكوادور از آمريكاي جنوبي قرار مي گيرد. واقعاً بين اكوادور با برزيل و آرژانتين هم در آمريكاي جنوبي تفاوتهاي چشم گيري ديده مي شود. لوئيز سوآرز مربي اكوادور تلاش بسياري داشت تا شايد قالب هاي باطراوت فوتبال آمريكاي جنوبي را براي خود حفظ كند، اما چنين نشد. اكوادور خيلي زود به شش امتياز رسيد تا شكست در مقابل آلمان نيز آسيب به آنها نزند. اكوادور درمقابل يورشهاي سريع و توپهاي بلند بكهام چه خواهد كرد. لوئيز سوآرز براي احتياط بيشتر چهار مدافع و پنج هافبك در نظر گرفته است و تنها كارلوس تزيو را به خط خواهد فرستاد. بيشترين فشار روي دولاكروز و ايسكو خواهد بود كه بايد در روي هوا باكراچ بجنگند. انگليس با همان شيوه مرسوم خود (۲-۴-۴) به ميدان مي رود. اشلي كول، فرديناند، جان تري، فاراگر در خط دفاع مي ايستند و جوكول، جرارد، لمپارد و بكهام در خط مياني و پيتر كراچ و وين روني با تمام قدرت در پيشاني خط حمله مي ايستند. گوران اريكسون دو شيوه حمله را براي دو تيم خود در نظر گرفته است. سپردن توپها در ميانه ميدان به بكهام و سانترهاي او از سمت راست روي سر كراچ و هجوم سه هافبك در پشت محوطه جريمه حريف براي زدن ضربات آخر.
شيوه دوم سپردن توپ به جوكول و حركات فردي و ريز اوست كه اجازه دارد تا درون محوطه جريمه حريف پيش رود و در صورت مسدود بودن راه حركتش دادن پاس در عمق است. انگليس به تناوب از اين دو شيوه استفاده مي كند تا اسير يارگيري حريف نشود. مهار كراچ براي هر خط دفاعي مشكل است، آيا «هرتادو» و دولاكروز از پس مهار كراچ برمي آيند. اين مهاجم تكيده لاغراندام نفس هر مدافعي را مي گيرد و تيرخلاص را نيز او براي اكوادور خواهد زد.
انگليس اگر از اين جدال به سلامت بگريزد با برنده هلند و پرتغال بازي خواهد كرد.
قدرت هلند و سرعت پرتغال
پرتغال كه با سه پيروزي از گروه چهارم به عنوان سرگروه  به هلند رسيده است بايد چهره دوم خود را نشان دهد. ستاره هاي پرتغالي اگر مدعي مقام در اين دوره اند بايد توانمندي خود را درمقابل گل درشت هاي هلند نشان دهند. پرتغال تركيب ثابتي دارد، هرچند اسكولاري قصد داشت تا در مقابل آنگولا، ايران و مكزيك با سه تركيب متفاوت بازي كند تا براي اين مرحله دستش رو نشود. او از همان ابتدا اين مرحله را مي ديد و پيش بيني مي كرد. ريكاردو دروازه بان ثابت اميد آخر اسكولاري است. كارواليو، مه يرا، ميگل و والنته، رونالدو، فيگو، دكو و پتيت _ سيمائو (كوشينها) در خط مياني قرار مي گيرند و پائولتا در خط حمله قرار مي گيرند. هلند نيز ازتمام سرمايه دفاعي خود در اين بازي بهره مي برد. ايستادن واندور ساردر درون دروازه هلند آرامش خط دفاعي هلندي ها را دوچندان مي كند. يالينس _ بولاروز، ماتيس و برونك هورست در دفاع مي ايستند و لندرات، كويت، كوكو، واندرفارت در ميانه ميدان و نيستلروي و آرين روبن براي گشودن دروازه پرتغال به خط حمله مي روند. اين بازي قدرت و سرعت را در مقابل تكنيك و ستاره ها معنا مي بخشد. اما هر دو تيم در انديشه دفاع در شيوه اول هستند.

هندبال نوجوانان آسيا - تهران
امروز ايران - ژاپن در بازي افتتاحيه
گروه ورزشي ـ دومين دوره رقابت هاي هندبال نوجوانان آسيا امروز با ديدار ايران- ژاپن در تالار اختصاصي هندبال آغاز مي شود. در اين دوره از بازيها چهار تيم ايران، ژاپن، كره جنوبي و قطر شركت دارند كه تيم هاي اول تا سوم جواز صعود به جام جهاني را مي گيرند. تيم نوجوانان ايران با پشت سر گذاشتن چندين مرحله اردو اين بار با «دارگان نيشوويچ» قصد راهيابي مجدد به مسابقات جهاني بحرين را دارد. پيروزي در بازي افتتاحيه امروز صعود ايران را قطعي مي سازد و تيم ما در سايه ميزباني به سوي قهرماني روان خواهد شد.
كره جنوبي نايب قهرمان جهان و قهرمان آسيا مدعي نخست به حساب مي آيد.

جدال انتقامي حيدري با قهرمان گرجي در باكو
گروه ورزشي _ محمدرضا منصوريان: نزديك به پنج سال از آن تاريخي كه يك كشتي گير ۱۹ساله گرجي در اولين روز مسابقات جهاني كشتي در شهر آنكاراي تركيه عليرضا حيدري قهرمان خوب كشتي ما را غفلتا با فن يك دست و يك پاي خود ضربه فني كرده و ايرانيان حاضر در سالن محل برگزاري رقابت ها را در حيرت فروبرد مي گذرد. امروز در شهر باكو مركز جمهوري  آذربايجان در جريان مبارزاتي كه قرار است در وزن ۹۶ كيلوگرم انجام شود بار ديگر اين دو كشتي گير در كنار شيماروف روسي به ميدان مي آيند تا فرصت ديدار دوباره (حيدري _ گوتشليدزه) فراهم شود و دلاور كشتي ما بتواند با يك پيروزي شيرين در پيكارهاي جايزه بزرگ «فيلا» خاطره آن شكست تلخ را پاك كند.
حيدري در مراسم وزن كشي ديروز گفت: منصور برزگر مدير تيم هاي ملي نسخه پيروزي مقابل گوتشليدزه را به دستم داده است. در رقابت هاي جايزه بزرگ فيلا در باكو، ايران دو نماينده ديگر هم در ميدان دارد. مراد محمدي در وزن ۶۰ كيلوگرم امروز صبح طبق قرعه با فدروشين كشتي گير معروف روسيه سفيد مسابقه مي دهد و رضا يزداني در وزن ۸۴ كيلوگرم در دور اول با قرعه استراحت رو به  رو شده است.

حذف ۷ بازيكن ماحصل چهار بازي تداركاتي واليبال
گروه ورزشي _ علي شاكري: ماحصل چهار بازي تداركاتي با تيم ملي استراليا كاهش اردونشينان تيم ملي واليبال را  به  ۱۷بازيكن به همراه داشت. هفده بازيكن كه شايد با حضور محمد تركاشوند به ۱۸ بازيكن برسد. حالا با حذف نام هايي چون محمد سليماني، علي حسيني، عباس قاسميان، حميد جعفري، محمد منصوري، ميكائيل تاجر و رحمان محمدي راد انتخاب ۱۲ بازيكن اعزامي به تورنمنت  چهارجانبه ايتاليا راحت تر خواهد بود. تيم ملي از اواخر هفته خود را مهياي رفتن به اين سفر خواهد كرد؛ سفري كه مي تواند دستاوردهاي باارزشي را براي واليبال ايران قبل از دو رويداد بزرگ جهاني و بازي هاي آسيايي به ارمغان آورد.
حداقل آثار رفتن به ايتاليا ارزيابي موقعيت سه تيم ديگر از سه قاره مختلف جهان است كه همانند ما تدارك حضور در مسابقات جهاني ژاپن را ديده اند. ايتاليا، تونس و كانادا ازجمله سه حريف تيم ايران در تورنمنت چهارجانبه محسوب مي شوند.

تيم ملي كبدي ايران بر سكوي سوم مسابقات قطر
گروه ورزشي ـ تيم ملي كبدي ايران با غلبه بر ژاپن به مقام سوم رقابت هاي بين المللي چهارجانبه دوحه قطر دست پيدا كرد. تيم ايران كه در مصاف با هند قهرمان جهان در بازي نزديك شكست خورده بود، در بازي با ژاپن با برتري چشمگير به پيروزي رسيد. برتري ۳۰ بر ۱۷ تيم ايران را بر سكوي سوم نشاند.در پايان اين بازي ها «جي سي گلوت» با ستايش از رشد كبدي در ايران تيم ملي كشورمان را يكي از بخت هاي مسلم قهرماني در مسابقات قهرماني جهان در انگليس خواند.مسابقات قهرماني جهان شهريور ماه به ميزباني شهر لندن برگزار خواهد شد.

صعود نفت تهران و پاس مشهد به دسته دوم ليگ
گروه ورزشي _ تيم هاي نفت تهران و پاس مشهد به رقابت هاي ليگ دسته دوم كشور صعود كردند.در آخرين روز اين رقابت ها كه از ۱۳ ماه قبل با حضور ۵۶ تيم آغاز شده بود تيم پاس مشهد با پيروزي دو بر صفر مقابل استقلال انزلي كه رهبري آن برعهده بهمن صالح نياست جواز صعود در اين بازي ها را به دست آورد.تيم نفت نيز به رهبري ناصر فريادشيران در يزد با تساوي دو بر دو مقابل فولاد اين شهر به ليگ دسته دوم كشور راه  يافت.

سرخك هم به جام جهاني آمد
همشهري آنلاين ـ مشتاقان فوتبال در آلمان شايد مجبور شوند زودتر از معمول آنجا را ترك كنند، چرا كه سرخك در منطقه اي كه سه شهر ميزبان مسابقات در آن قرار دارد شيوع يافته است. به نوشته مجله نيوساينتيست تا به حال از منطقه راين- وستفالياي شمالي كه شهرهاي كلن، دورتموند و گلسنكيرشن _ سه شهر ميزبان مسابقات جام جهاني فوتبال _ در آن واقعند، ۱۳۰۰ مورد ابتلا به سرخك گزارش شده است.
علاوه بر اين سرخك در ساير كشورهاي اروپايي از جمله دانمارك، يونان، اسپانيا ، سوئد و اوكراين نيز شيوع يافته است. امسال سرخك در انگليس هم شايع بود و تا ۱۵ ژوئن ۴۴۹ نفر را مبتلا كرده است.
مقامات بهداشتي انگليس شيوع سرخك را در اين كشور به اجتناب والدين از تلقيح واكسن سه گانه سرخك، اوريون، سرخجه (MMR) به كودكانشان به علت هراس ناشي از شايعات حاكي از احتمال ارتباط اين واكسن با بيماري رواني اوتيسم (درخودماندگي) در كودكان نسبت مي دهند.

اسامي داوران ديدارهاي ۵۳ و ۵۴ اعلام شد
كميته  داوري  فدراسيون  بين المللي  فوتبال  (فيفا) اسامي داوران  ديدارهاي ۵۳ و ۵۴ در دور دوم  جام  جهاني  ۲۰۰۶ آلمان  را اعلام  كرد.
به  گزارش  خبرگزاري  رويترز از برلين ، اسامي اين  داوران  كه  دو ديدار روز دوشنبه  را قضاوت  مي كنند به  شرح  زير است :
ايتاليا _ استراليا
داور:  لوييس  مدينا كانتاليو (اسپانيا)
كمك  داوران : ويكتوريانو گيرالدز كاراسكو (اسپانيا) و پدرو مديناهرناندز (اسپانيا)
داور چهارم : اريك  پولات  (فرانسه )
داور پنجم : ليونل  داگورن  (فرانسه )
سوييس  - اوكراين
 داور: بنيتو آرچونديا (مكزيك )
كمك داوران : خوزه  آميرز (مكزيك ) و هكتور ورگارا (كانادا)
داور چهارم : يروم  دامون  (آفريقاي  جنوبي )
داور پنجم : جاستيس  يبوآ (غنا)

كوتاه از جام جهاني
003303.jpg
ذخيره سربلند
003294.jpg
گروه ورزشي - ماتاراتزي مدافع تيم ملي بار ديگر فرصت مي يابد تا در تركيب تيم ملي ايتاليا مقابل استراليا قرار گيرد.او در بازي مقابل چك بعد از مصدوميت نستا به زمين آمد و عملكرد قابل قبولي در خط دفاع داشت و همچنين گل اول ايتاليا را با ضربه سر درون دروازه پيترچك جاي داد.نستا به دنبال آسيب ديدگي در اين ديدار نمي تواند ايتاليا را در مصاف يك هشتم نهايي مقابل استراليا همراهي كند.اين دو تيم فردا در كايزرسلاترن با هم روبرو مي شوند.ليپي در مورد اين بازيكن مي گويد: او يكي از مدافعان پرقدرت ايتالياست كه در بازي هاي آينده از او بهره بيشتري خواهيم برد.
حمايت فيفا از گراهام پل
003291.jpg
عليرغم تمامي پيش بيني ها در مورد محروميت گراهام پل، فيفا روز گذشته رسماً اعلام كرد او با محروميت روبرو نخواهد شد.
پل در ديدار استراليا با كرواسي با نشان دادن سه كارت زرد به يوسيپ سيمونيچ بعد از سومين كارت او را از زمين اخراج كرد. گراهام پل كارت زرد دوم را به اشتباه براي كراگ مور بازيكن شماره ۳ استراليا كه هم شماره با سيمونيچ بوده به ثبت رسانده بود.
«آنخل ماريا ويلار ليونا» رئيس كميته داوران فيفا در اين باره گفت: اين داور با تجربه از اشتباه خود بسيار متأسف است كه البته اولين خطاي او در ۲۶ سال داوري اش به شمار مي رفت.
كشف فرمول براي زدن پنالتي
در انگليس فرمولي بدست آمده كه به ثمر رسيدن ضربات پنالتي را تضمين مي كند. كارشناسان دانشگاه «جون مور» ليورپول از سال ۱۹۶۲ به طور اساسي تمامي پنالتي هاي بازي هاي فوتبال انگليس را مورد تجزيه و تحليل قرار داده اند.
براساس اين يافته ها، سرعت شوت، تعداد گام ها، دورخيز و يا حالت پاها براي زدن ضربات پنالتي نقش مؤثري دارد.
اين دانشمندان به اين نتيجه رسيده اند كه بهترين سرعت شوت در زدن ضربات پنالتي بين ۲۵ تا ۲۹ متر در ثانيه و سرعت گام ها نيز بين ۴ تا ۶ متر در ثانيه است.
همچنين ضربه پنالتي نبايد بيش از ۳ ثانيه طول بكشد.
عليرغم كشف اين فرمول انگليسي ها همچنان به روش سنتي خود پنالتي مي زنند. آنها عقيده دارند در اين زمينه فقط تمرينات بسيار مي تواند مفيد باشد.
تهديد يك تماشاگر كره اي
003300.jpg
كره جنوبي آخرين تيم آسيايي بود كه با كسب ۴ امتياز از دور رقابت هاي جام جهاني حذف شد. اين تيم با شكست دو بر صفر مقابل سوئيس، وداع تلخي با جام داشت. كره جنوبي عليرغم اينكه نسبت به ايران در گروه آسانتري قرار داشت نتوانست به دور بعدي راه يابد.
بعد از پايان اين بازي يكي از هواداران تيم ملي كره جنوبي در سئول تهديد كرد سفارت سوئيس در پايتخت كره را با بمب منفجر خواهد كرد. كيم ۴۴ ساله كه ادعا كرده بود قصد اين كار را دارد ازطريق كنترل خط تلفن توسط پليس كره جنوبي دستگير شد.
برنامه بازي هاي امروز:
ساعت ۳۰/،۱۸ انگليس _ اكوادور (اشتوتگارت)
ساعت ۳۰/۲۲ پرتغال _ هلند (نورمبرگ)

ورزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |