يكشنبه ۴ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۸ - Jun 25, 2006
پيامبر اكرم(ص) مي فرمايد:
فرزند آدم وقتي تن تو سالم است و خاطرت آسوده است و قوت يك روز خويش را داري، جهانگر مباش.
(كنز العمال، ج 3، ص 782، ح 8740)
امروز با حافظ
دل شوريده ما را به بو در كار مي آورد
صبا وقت سحر بويي ز زلف يار مي آورد
كه هر گل كز غمش بشكفت محنت  بار مي آورد
من آن شكل صنوبر را ز باغ ديده بركندم
آب و هوا
003186.jpg

عكس روز
عكس: فارس‎/ ميلاد پيامي
تمرين روز جمعه تيم ملي كانوپولو بانوان ايران. مسابقات قهرماني جهان اين ماده از روز 19 مردادماه در كشور هلند آغاز خواهد شد.
003201.jpg

داستان امروز
وداع با غزل
عاشق حافظ بود. تا آنجا كه به ياد مي آورد، هيچ شبي در زندگي اش نبود كه بي خواندن غزلي از حافظ به خواب رفته باشد. اما از وقتي كه اجراي بخشنامه جديد در اداره اجباري شد، غزل خواني هاي شبانه را تعطيل كرد. يك هفته بعد حتي ديوان حافظ را از عسلي كنار تختخواب برداشت و برد گذاشت توي قفسه مابين همه كتاب هاي ديگر. آن طور كه شنيده بود، تنظيم همه مكاتبات اداري در قالب غزل، بقيه همكارانش را هم از هرچه شعر و غزل است، بيزار كرده بود.
ناصر كرمي

در شهر چه خبر ...
هواپيماي حامل تيم ملي فوتبال ايران به تهران بازگشت، اما اين بار نيمه شب شهر را ترافيك استقبال پر نكرد.
خشكشويي ها در خاطره
پس از يك سفر طولاني مدت چمدان ها باز مي شود و بازيكنان تيم ملي رخت و لباس هاي چروك خورده را روانه خشكشويي مي كنند. اما خبر مي رسد خشكشويي هاي قديمي يكي پس از ديگري تعطيل مي شوند، به نظر مي رسد با ادامه اين روند اين صنف را در سال هاي آينده بايد در خاطرات جست وجو كرد. رئيس هيأت مديره اتحاديه صنف خشكشويي و لباسشويي شميرانات در اين باره مي گويد: تعداد واحدهاي خشكشويي فعال در تهران و شميران از 2500 واحد به 800 واحد كاهش يافته است. احمد خليلي تأكيد مي كند: انتظار داريم همان طور كه وزارت بازرگاني بر تعيين قيمت برخي اصناف مانند چلوكبابي ها دخالت ندارد، تعيين قيمت خدمات خشكشويي را به توافق مشتري و مغازه دار واگذار كند.
كاهش قيمت خودرو
ظاهرا در آستانه تعطيلات تابستاني يكي از شركت هاي خودروسازي داخلي قيمت توليدات خود را يك درصد افزايش داده اما گشتي در بازار خودرو نشان مي دهد قيمت هاي كف بازار همچنان ثابت مانده اند. به گفته رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان اتومبيل تهران، اوائل تابستان هر سال بازار خودرو شاهد افزايش 20 درصدي متقاضيان بوده است اما امسال اين اتفاق نيفتاد. ورود انواع خودروهاي خارجي و عقد قراردادهاي گوناگون شركت هاي داخلي با طرف هاي خارجي در آينده بازار خودرو را با كاهش قيمت ها روبه رو خواهد كرد.
چهارراه استانبول
نبض بازار سكه صبح ديروز براي لحظاتي از حركت ايستاد درحالي كه رشد قيمت ها در روز پنج شنبه حرفه اي هاي بازار را شوكه كرده بود، فروشندگان سكه در چهارراه استانبول تا حدود نيم روز ستون قيمت خريد را روي وايت بوردهاي خود خالي گذاشتند تا قيمت جديد تعيين شود. اما پس از ساعتي انتظار تلفن ها زنگ خورد و قيمت يك هزار تومان پايين تر از پنج شنبه روي تابلو درج شد.

خاتمي خطاب به سردبير همشهري آنلاين:
ستايش از شكرخواه، ستايش از حرمت انساني است
003195.jpg
روز گذشته همشهري آنلاين افتتاح شد.
با اين حساب خوانندگان همشهري ديگر لازم نيست براي رسيدن به خبر، 24 ساعت صبر كنند. كافي است روي اين آدرس www.hamshahrionline.ir كليك و اخبار را لحظه به لحظه مطالعه كنند. اين خبر تيتر صفحه اول ديروز روزنامه هم بود، اما اينكه چرا مورد تاكيد قرار مي گيرد، به اين دليل است كه بگوييم همشهري آنلاين همزمان با سالروز 50 سالگي سردبيرش متولد شد. شب شنبه در كافه تيتر در يك محيط كوچك ولي گرم و صميمي دوستان و دانشجويان دكتر شكرخواه از ربع قرن تلاش مداوم او براي ارتقاء دانش ارتباطات قدرداني كردند. دكتر شكرخواه چهره شناخته شده اي در خانواده مطبوعات ايران و بويژه روزنامه نگاري سايبر است. همزمان با جشن 50 سالگي او خيلي از استادان دانشگاه و دوستانش براي او يادداشت نوشتند و ازجمله كساني كه در يادداشتي از وي قدرشناسي كرد، سيد محمد خاتمي رئيس جمهور سابق بود. در بخشي از اين پيام آمده است: شكرخواه را مي ستاييم چون ستايشگر معرفت، هنر، تعهد و حرمت انسان هستيم.

بازار
پيش  شماره ۴ بستانكاري ندارد
003210.jpg
ديروز نوشتيم، تازه وارد بازار سيمكارت با پيش شماره 4 قيمت انواع قديمي بازار را 10 تا 15 هزار تومان كاهش داد. اين بار كاهش قيمت به دليل مزيت و برتري سيم كارت جديد نبود.
گويا تعلق نگرفتن بستانكاري مربوط به تاخير مخابرات به اين پيش شماره بر خلاف ساير سيم كارت ها ركورد پايين ترين قيمت يعني 460 هزار تومان را به آن اختصاص داده است. بنابراين ورود يك رقيب ارزان قيمت كه هنوز در بازار تجربه نشده ساير سيمكارت ها را وادار به عقب نشيني از قيمت هاي پيشين كرده است. همچنين گزارش ها حاكي از نوسان هاي قيمت سيم كارت و تفاوت آن در مراكز گوناگون فروش است. با اين وجود افشار لاريجاني فروتن رئيس اتحاديه سيم كارت و گوشي ورود پيش شماره جديد را عامل ثبات بازار سيم كارت طي روزهاي آينده ارزيابي مي كند.

طلا و ارز
003213.jpg

اصل مطلب
حكايت آن مرد،كي منقرض شد و در شرح كمالات او فرمايد
ابوالفضل زرويي نصر آباد
003207.jpg

فرهنگسرا
آموزش ساخت فيلم كوتاه در فرهنگسراي دانشجو

كانون سينمايي اين فرهنگسرا فعاليت خود را آغاز كرد. ارائه آرشيو سينمايي، كتاب هاي سينمايي، آموزش ساخت فيلم كوتاه و ايجاد مركزي براي تبادل انديشه هاي سينمايي و فعاليت هاي هنر سينما از جمله برنامه هاي اين كانون اند. برگزاري جشنواره با موضوعات خاص و ويژه شهري، دانشجويي و آزاد، آموزش فيلمسازي، كارگرداني، فيلمبرداري، گريم، بازيگري، تدوين و بررسي نقد فيلم نيز از ديگر اين برنامه هاست.
علاقه مندان براي شركت در اين برنامه ها مي توانند به نشاني خيابان اسدآبادي، خيابان 21، پارك شفق مراجعه كنند.

سينما
سوغات فرنگ
003198.jpg
كارگردان: كامران قدكچيان
بازيگران: مجيد صالحي، شيلا خداداد
فرشته پس از 19 سال دوري به همراه همسرش فرهاد كه به تازگي با هم ازدواج كرده اند به ايران مي آيند و او در بدو ورود متوجه مي شود كه...
سينماي نمايش دهنده: ايران، بلوار، پارس 2، پايتخت، پيوند، تهران، جوان،۱ جي 1، حافظ، شهرقشنگ، قدس، قيام، گلريز،۱ ماندانا، ميلاد.

انتخاب
كارگردان: تورج منصوري
بازيگران: ماهايا پطروسيان، فتحعلي اويسي
فيلم، داستان فريبا دختر جوان و نابغه كامپيوتر است كه شرايط زندگي او را در مسيري قرار مي دهد كه دست به سنت شكني بزند و خودش مسير زندگي را تعيين كند.
سينماي نمايش دهنده: آستارا، جمهوري، كارون، كانون، مركزي۱.

تلويزيون
003216.jpg

بهداشت
خوردن سبزي رگ ها را پاك نگه مي دارد
همشهري آنلاين - يك تحقيق جديد در موش هاي آزمايشگاهي نشان مي دهد كه مصرف روزانه سبزي مانع از تنگ شدن شريان هاي تغذيه كننده قلب مي شود.
به گزارش خبرگزاري رويترز پژوهشگران آمريكايي نشان داده اند كه موش هاي آزمايشگاهي كه با رژيم غذايي غني از هويج، كلم براكلي، لوبيا سبز، ذرت و نخود تغذيه مي شوند، نسبت به موش هايي كه با رژيم غذايي عاري از سبزي تغذيه مي شوند كمتر دچار تنگ  شدن شريان ها مي شوند.

آلودگي هواي تهران
003189.jpg
003204.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


گشتي در دنياي خبرها
سرگردان در شهر
هانوفر: يك تماشاگر آمريكايي كه براي تماشاي رقابتهاي جام جهاني به شهر هانوفر آلمان سفر كرده بود به مدت 6 ساعت در اين شهر گم شده چون نام و آدرس هتل محل اقامت خود را نمي دانست. هنگامي كه اين مرد وارد هانوفر شد به يك هتل رفت و در يكي از اتاق هاي هتل مستقر شد. وي پس از استراحتي كوتاه هتل را به مقصد ورزشگاه اين شهر ترك كرد تا به تماشاي بازي دو تيم كاستاريكا و لهستان بپردازد. هنگامي كه بازي به پايان رسيد وي از ورزشگاه خارج شد اما چون نام هتل و آدرس آن را به خاطر نمي آورد به مدت 6 ساعت در شهر به جست وجو پرداخت و در نهايت ساعت 2 بامداد به پاسگاه پليس مراجعه و درخواست كمك كرد. به هر حال ماموران پليس به مدت يك ساعت وي را با خودرو در شهر گرداندند تا اين كه سرانجام توانست هتل محل اقامت خود را شناسايي كند.
مرگ لاك پشت 176 ساله
سيدني: پيرترين حيوان زنده جهان روز جمعه اين هفته از دنيا رفت. اين لاك پشت كه هري  يت نام داشت در حين مرگ 176 ساله بود. اين لاك پشت 150 كيلوگرمي كه در باغ وحشي واقع در استراليا زندگي مي كرد پنج شنبه شب مبتلا به بيماري شد و يك روز بعد بر اثر ايست قلبي درگذشت.
سرقت در حين حركت
پكن: يك باند سرقت بزرگراهها در چين، حين حركت از يك كاميون سرقت كردند. اين سارقان مسلح در يك بزرگراه به يك كاميون در حال حركت نزديك شدند و تعدادي از آنها از داخل وانت خود، روي قسمت بار كاميون پريدند. آنها سپس گوني هاي داخل كاميون را يك به يك به داخل وانت پرتاب كردند و در نهايت خود نيز از كاميون به داخل وانت پريدند و متواري شدند. البته اين سرقت عجيب توسط دوربين هاي مداربسته پليس در بزرگراه ضبط شد و اين گونه سارقان بدام پليس افتادند.
توصيه به صاحبان تلفن همراه
پكن: پزشكان به مردم توصيه مي كنند در هنگام وقوع رعد و برق از تلفن همراه استفاده نكنند. تاكنون سه نفر در چين، كره جنوبي و مالزي كه در حين استفاده از تلفن همراه صاعقه به گوشي آنها زد مبتلا به بيماري هاي داخلي شده اند و حتي يكي از آنها ديگر نمي تواند راه برود و از ويلچر استفاده مي كند. به گفته پزشكان، استفاده از تلفن همراه به هنگام وقوع صاعقه باعث آسيب رساندن به بافت هاي بدن مي شود.
مسابقه سوسيس خوري
003192.jpg
نيوجرسي: يك مرد 42 ساله قهرمان رقابتهاي پرخوري در نيوجرسي شد. اين مرد موفق شد طي 12 دقيقه 22 سوسيس بخورد تا اين كه در رقابت با 12 نفر ديگر به قهرماني دست يابد. در واقع رمز موفقيت اين مرد، فرو بردن سوسيس ها در آب پيش از خوردن آنها بود كه اين تكنيك، بلعيدن سوسيس ها را براي وي آسان مي كرد. يك كارشناس تغذيه پس از اين مسابقه گفت: پرخوري 25 درصد مرتبط با حجم شكم و 75 درصد مرتبط به مسائل روحي و رواني است به همين دليل يك انسان پرخور الزاماً نبايد چاق باشد.
عاقبت نجات دادن گربه
اريگن: يك مرد در آمريكا كه براي نجات دادن گربه خود از درخت بالا رفته بود براي پايين آمدن به كمك ماموران آتش نشاني نياز پيدا كرد. با توجه به اين كه گربه خانگي اين مرد بالاي درخت گير افتاده بود اين مرد از درخت بالا رفت و گربه را آزاد كرد اما هنگامي كه مي خواست پايين بيايد متوجه شد كه راه بازگشت ندارد. به همين دليل با داد و فرياد از اطرافيان خود كمك خواست و در نهايت ماموران آتش نشاني با استفاده از يك نرده بان بلند او را نجات دادند.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |