يكشنبه ۴ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۸ - Jun 25, 2006
وزير كار در گفت و گو با همشهري : تا پايان سال انجام مي شود
ارائه۲۵۰ هزار طرح كار آفريني به بانك ها
003255.jpg
گروه اقتصادي _ يكي از سياست هاي مهم دولت نهم صيانت از نيروي كار و افزايش اشتغال زايي است. در همين راستا طي سال گذشته مقرر شد طرح هاي اشتغال زايي و كارآفريني توسط كار گروه اشتغال راه اندازي شوند.
وزير كار و امور اجتماعي در پاسخ به اينكه از ابتداي اسفند پارسال تا اواسط خرداد امسال چند هزار طرح اشتغال زايي به بانك ها ارائه شده اند، گفت:
 براساس آمار موجود طي مدت فوق ۱۱۵ هزار طرح اشتغال زايي و كارآفريني توسط كارگروه اشتغال و سرمايه گذاري استان ها به بانك ها ارائه شده است كه حدود ۴۰ هزار طرح تأييد شده اند.
سيدمحمد جهرمي افزود: از تعداد فوق كمتر از ۳ هزار طرح رد شده اند و مابقي طرح ها در دست بررسي قرار دارند. ۸ هزار طرح نيز در مرحله انعقاد قرارداد هستند. وي پيش بيني كرد: اين طرح ها زمينه ايجاد ۴۳۰ هزار فرصت شغلي را فراهم كنند.
به گفته جهرمي، همچنين تا پايان امسال ۲۵۰ هزار طرح كارآفريني به بانك ها ارائه شوند كه به نظر مي رسد حداقل دوسوم آن ها پذيرفته گردند. وي در پاسخ به پرسش ديگر همشهري مبني بر اينكه نرخ دقيق بيكاري هم اكنون چقدر است گفت: نرخ بيكاري فعلاً ۶/۱۲ درصد است كه البته بايد گفت ۸۵ درصد بيكاران جامعه فاقد مهارت هستند و براي همين نمي توانند به كاري مشغول شوند. در ميان بيكاران تحصيل كرده هم حدود ۸۵ درصد تحصيلات انطباق با بازار كار ندارند.
اختصاص ۱۰ هزار ميليارد ريال اعتبار براي ايجاد ۱۰۰ هزار فرصت شغلي
وزير كار و امور اجتماعي در عين حال در زمينه تفاهم نامه جديد اين وزارتخانه با كميته امداد در زمينه ايجاد فرصت هاي شغلي گفت: در تفاهم نامه با كميته امداد براي ايجاد ۱۰۰ هزار فرصت شغلي، ۱۰ هزار ميليارد ريال اعتبار در نظر گرفته شده است. به گفته وي، در اين ميان كميته امداد نيز موظف شده است مسير اجرا و  بازاريابي كالاي توليدي را متعهد شود و متقاضي را به مدت ۵ سال تا زمان رسيدن به مرحله خود گرداني راهنمايي كند. وي در عين حال افزود: البته فقط ۵۰ درصد وام خوداشتغالي به افراد تحت پوشش كميته امداد تعلق مي گيرد.
كاهش ۵/۳ درصدي نرخ بيكاري زنان
جهرمي درخصوص مشاركت زنان در اشتغال ملي هم گفت: نرخ بيكاري زنان در كشور از ۵/۲۱ درصد طي ۳ سال گذشته به ۱۸ درصد كاهش يافته است. اين در حاليست كه نگرش جديد وزارت كار بيشتر در جهت گسترش فعاليت و اشتغال زنان در عرصه IT، خدمات اطلاع رساني و كسب و كار خانگي است.

جذب ۴۰۳ ميليون دلار سرمايه گذاري خارجي در ايران
فارس: مؤسسه لوكومانيتور كل سرمايه گذاري هاي خارجي جذب شده در ايران طي پنج  ماهه اول سال ۲۰۰۶ را ۴/۴۰۳ ميليون دلار اعلام كرد.
در پنج ماه اول سال ۲۰۰۶ بيش از ۲۱ ميليارد دلار سرمايه خارجي وارد منطقه خاورميانه شد كه سهم بزرگترين كشور منطقه  يعني ايران از اين رقم تنها ۴/۴۰۳ ميليون دلار بوده است.
بر اساس اين گزارش عربستان سعودي شاهد بيشترين ميزان سرمايه گذاري خارجي در اين منطقه بوده است.در پنج ماهه اول سال ۲۰۰۶ بيش از ۱۶ميليارد دلار سرمايه  خارجي وارد اين كشور شد.پس از اين كشور امارات متحده عربي با ۱۱/۲ و لبنان با ۸۶/۱ ميليارد دلار به ترتيب دومين و سومين كانون هاي جذب سرمايه هاي خارجي در خاورميانه بوده اند.
ايران نيز با جذب ۴/۴۰۳ ميليون دلار در رتبه چهارم از اين نظر قرار دارد.

گزارش هاي متفاوت از چگونگي توزيع بنزين
003252.jpg
گروه اقتصادي - در حالي كه مصرف كنندگان بنزين، دارندگان خودروها و شهرونداني كه همه روزه با استفاده از خدمات حمل و نقل شهري به سر كار و منزل خود عزيمت مي كنند مدت ها در انتظار روشن شدن نحوه توزيع بنزين در نيمه دوم سال جاري هستند.ديروز گزارش هاي متفاوتي توسط خبرگزاري هاي داخلي در اين زمينه منتشر شد.ايرنا به نقل از عبدالمجيد شجاع مخبر كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد كه اين كميسيون از تصميم دولت براي سهميه بندي بنزين خبر ندارد و در اين زمينه از كميسيون انرژي مجلس نظري خواسته نشده است، خبرگزاري فارس اعلام كرده است كه سازمان مديريت تكليف بنزين را تا پايان هفته جاري روشن و نظر خود را به دولت اعلام مي كند.اين خبرگزاري مي افزايد: بررسي هاي كارشناسي در مورد بنزين و سهميه بندي آن در سازمان مديريت ادامه دارد و هنوز به نتيجه نهايي نرسيده است.
قرار است، با ادامه جلسه ها كه تا آخر هفته ادامه مي يابد نظرات سازمان مديريت در مورد پيشنهاد وزارت نفت براي سهميه بندي و پيشنهادهاي اين سازمان به دولت ارايه شود.
در همين  حال، ديروز خبرگزاري ايسنا نيز در خبري اعلام كرد كه گروه اقتصادي دولت و اقتصاددانان مجلس ديشب در مورد بنزين جلسه اي برگزار كردند و قرار بوده كه در اين جلسه در اين زمينه تصميم گيري شود.
اين خبرگزاري  به نقل از يك عضو شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان مجلس مي افزايد: در اين نشست، بهترين گزينه براي بنزين در مذاكرات اقتصاددانان مجلس و گروه اقتصادي دولت مشخص مي شود. به گزارش خبرنگار ما، به دليل ضرورت برنامه ريزي براي واردات بنزين در نيمه دوم سال و يا سهميه بندي توزيع بنزين ضروري است كه نظر دولت در اين زمينه هرچه سريعتر اعلام شود تا شركت پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي براي اجراي تصميم دولت برنامه ريزي كند.
در حال  حاضر نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در اين زمينه ديدگاه مشخصي اعلام نكرده اند و در انتظار تصميم دولت در اين زمينه هستند. برخي اعضاي مجلس با توجه به عدم تأمين پيش شرط هاي تعيين شده در ماده سيزده بودجه سال جاري خواهان ارايه لايحه متمم بودجه براي واردات بنزين هستند تا زمينه هاي لازم در سال آينده فراهم شود و برخي نيز خواهان اجراي تبصره سيزده هستند. به گزارش خبرنگار همشهري، سهميه بندي و يا ادامه وضع موجود راه  حل مشكل بنزين در ايران نيست؛ چرا كه ساختار توليد، توزيع و عرضه بنزين در ايران كهنه و فرسوده است و ضرورت دارد تا در اين زمينه برنامه ريزي روشني صورت گيرد. اگرچه ظاهراً دولت سهميه بندي را تنها راه  حل مسأله بنزين اعلام كرده است ولي سهميه بندي درمان موقت است و ضرورت دارد تا در اين زمينه راه  حل قطعي كارشناسي در كوتاه  مدت و درازمدت ارايه شود.

بهره برداري از ميدان گازي آرش آغاز مي شود
رئيس جمهور پاكستان خط لوله گاز را پي گيري مي كند
گروه اقتصادي- پرويز مشرف، رئيس جمهوري پاكستان خواستار تصميم گيري وزراي نفت سه كشور ايران، هند و پاكستان در مورد خط لوله  صلح ظرف دو ماه آينده شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه وي تاكيد كرد در صورت عدم پيشرفت اين طرح خود به طور مستقيم با رئيس جمهوري ايران در اين زمينه گفت وگو خواهد كرد.وي در اظهارات خود با اشاره به نياز كشورش به انرژي از مخالفان اين طرح خواست تا نيازهاي كشورش را به انرژي تامين كنند.وي در عين حال وجود هرگونه فشار خارجي را بر كشورش رد كرد.
سه كشور در زمينه اجراي اين طرح توافق كامل دارند و تنها مانع فعلي در عملياتي  شدن اين طرح قيمت گاز صادراتي است كه ايران خواهان قيمت پايه مبتني  بر قيمت هر بشكه نفت است.
بهره برداري از ميدان گازي آرش
ديروز هادي  نژاد حسينيان معاون بين الملل وزارت نفت اعلام كرد بهره برداري از ميدان گازي آرش همزمان با بهره برداري كويت از ميدان گازي الدوره آغاز مي شود.
وي در گفت وگو با صدا و سيما با اعلام اين مطلب افزود: ميدان آرش كه ظاهراً با كويت مشترك است در صورت آغاز بهره برداري كويت از ميدان الدوره از سوي ايران آغاز مي شود. وي خاطرنشان كرد ظاهراً كويت و عربستان در مورد بهره برداري از ميدان الدوره كه در آن اشتراك دارند توافق كرده اند و چون هرگونه برداشت از ميدان گازي مشترك باعث كاهش فشار و فرار گاز به سوي طرف مقابل مي شود ايران نيز برداشت گاز را آغاز خواهد كرد.معاون وزارت نفت پيشنهاد داد كه برداشت از اين ميدان به صورت مشترك و بر اساس سهم هر كشور براي تامين منافع طرفين انجام شود.

مذاكرات دور دوحه در آستانه شكست
همشهري آنلاين -  مديركل سازمان جهاني تجارت اعلام كرد بدون يك گشايش فوري، مذاكرات آزادسازي تجاري جهان موسوم به دور دوحه كه از شش سال پيش در جريان است به شكست خواهد انجاميد.
به گزارش خبرگزاري رويترز از ژنو، پاسكال لامي  در يك مصاحبه تلويزيوني در آستانه نشست آتي وزيران تجارت كشورهاي عضو سازمان جهاني تجارت گفت: كشورهاي توسعه يافته و كشورهاي بزرگ در حال توسعه براي دستيابي به توافق در حوزه هاي كليدي كشاورزي و كالاهاي صنعتي بايد امتياز بدهند.
لامي  گفت: آمريكا بايد در خصوص كاهش يارانه هاي كشاورزي، اتحاديه اروپا در زمينه كاهش تعرفه محصولات كشاورزي و كشورهاي در حال توسعه در زمينه تعرفه كالاهاي صنعتي انعطاف به خرج دهند.
قرار است، وزيران ۵۰ كشور عضو سازمان جهاني تجارت، كه يك سوم اعضاي اين سازمان را شامل مي شود، براي بررسي پيش نويس توافقات بخش كشاورزي و كالاهاي صنعتي مذاكرات دور دوحه روز ۲۹ ژوئن در ژنو گرد هم آيند.

مسائل و مشكلات روابط تجاري با چين بررسي شد
گروه اقتصادي- علي ابراهيمي: روز گذشته همايش بررسي مسايل و مشكلات استاندارد و گمرك كالاهاي چيني در شرايطي در اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران برپا شد كه حتي هنوز برآورد دقيقي از حجم روابط تجاري ايران و چين بين دستگاههاي ذي ربط وجود ندارد.
اسدالله عسگر اولادي رئيس اتاق مشترك ايران و چين با بيان اينكه از مجموع مراودات تجاري ايران و چين ۵۸ تا ۶۲ درصد صادرات و ۳۸ تا ۴۲ درصد واردات از اين كشور بوده گفت پيش بيني مي شود ميزان مبادلات تجاري ايران و چين تا پايان برنامه چهارم به ۱۲ ميليارد دلار و براساس سند چشم انداز ۲۰ ساله از ۲۵ ميليارد دلار فراتر رود.
لغو فعاليت دو شركت بازرسي
از سوي ديگر، رئيس مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي كشور با اشاره به اينكه ۷۰ درصد كالاهاي وارداتي بازگشتي  چيني است، خواستار توسعه روابط منطقي و پايدار براساس حقوق دو كشور شد و گفت: در حالي كه ما بر واردات كالاهاي با كيفيت چيني تأكيد مي كنيم چيني ها اصرار بر اين امر ندارند.
جعفر توفيق ،بخش ديگري از ورود كالاهاي بي كيفيت چيني به ايران را ناشي از شيوه فعاليت واردكنندگان دانست و گفت: گلايه هاي زيادي از بي كيفيتي كالاهاي چيني در بازار و ركود كسب و كار در كشور وجود دارد و اكنون ۴۸۵ قلم كالا مشمول مقررات استاندارد اجباري است و براي رعايت آن شركت هاي بازرسي را در نظر گرفت.
وي افزود: با تخلفات شركت هاي بازرسي برخورد مي شود و در اين راستا فعاليت دو شركت بازرسي در چين و امارات را به دليل تخلفات به مدت ۶ ماه تعليق كرده ايم.اين در حالي است كه معاون امور گمركي گمرك ايران آمارهاي ارايه شده از حجم روابط تجاري ايران را اشتباه دانست و گفت: براساس آمارهاي رسمي گمرك مجموع مبادلات تجاري ايران و چين ۹/۲ ميليارد دلار بوده كه واردات از چين حدود ۲ ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار و صادرات ايران به اين كشور حدود ۶۰۰ ميليون دلار بدون نفت بوده است.

عدم تعادل عرضه و تقاضا، عامل افزايش قيمت برخي كالاها و خدمات است
گروه اقتصادي - كميسيون اقتصادي مجلس قرار است در نشست مشترك با وزراي بازرگاني، صنايع و معادن، تعاون و امور اقتصادي و دارايي به همراه رئيس سازمان مديريت علل افزايش قيمت آهن، سيمان، حبوبات، فرآورده هاي لبني، شكر و برخي كالاهاي ديگر را بررسي كند. با قاسم عزيزي نايب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس پيرامون علل گراني هاي اخير و نشست مذكور گفت و گو كرده ايم.
***
* به نظر شما گراني اخير برخي كالاها ناشي از چه مسايلي بوده است؟
- به طور طبيعي قيمت ها در بازار تابع نظام عرضه و تقاضا است و زماني كه تقاضا براي كالايي افزايش يافته اما عرضه به ميزان مورد نياز بازار وجود نداشته باشد افزايش قيمت ها را شاهد هستيم. با افزايش اجراي پروژه هاي عمراني در ماههاي نخست سال جاري تقاضا براي برخي مصالح ساختماني مانند آهن آلات و سيمان افزايش يافته و اين افزايش موجب بالارفتن قيمت اين كالا ها در بازار شده است. براين اساس معتقدم به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در بازار ريشه اصلي نابساماني در قيمت برخي كالاها بوده است. ضمن اينكه واردات كالا و افزايش قيمت هاي جهاني نيز در نابساماني قيمت ها تأثير داشته است.
* برخي افزايش قيمت  را نشان دهنده شكست طرح تثبيت مي دانند. نظر شما چيست؟
- نمي دانم چرا برخي تلاش دارند تا هر گونه تغيير و افزايش قيمت كالاها را ناشي از شكست طرح تثبيت قيمت ها تلقي كنند در حالي كه اين طرح در سال گذشته براي جلوگيري از افزايش قيمت برخي كالاها و خدمات دولتي اجرا شده و اين جلوگيري از افزايش قيمت نيز موجب شده تا هزينه تمام شده برخي كالاها و خدمات كاهش يابد. اين طرح اهداف كوتاه و ميان مدت را دنبال نموده و موفق بوده است اما معتقدم براي جلوگيري از افزايش قيمت ها بايد راهكارهاي اقتصادي مناسب در زمينه توليد و عرضه كالاها در نظر گرفته شود. بايد هزينه هاي سربار توليد كالاها كاهش يافته و با كاهش هزينه توليد از افزايش قيمت تمام شده كالاها و خدمات جلوگيري شود. اين طرح در زمينه كالاها و خدماتي اجرا شده كه تأثير مستقيمي بر توليد بسياري از كالاها داشته و در واقع از افزايش هزينه توليد جلوگيري كرده است. معتقدم طرح تثبيت قيمت ها به اهداف خود رسيده گرچه بايد در كنار اين طرح برنامه ريزي درازمدت در زمينه افزايش توليد، كاهش هزينه هاي سربار و ايجاد ظرفيت هاي جديد توليدي را دنبال نمود تا ثبات اقتصادي را تضمين كند. همچنين بايد توجه كرد واردات ۳۰ تا ۴۰ ميليارد دلاري سالانه كالا نيز ما را از افزايش قيمت كالاها در بازارهاي جهاني متأثر ساخته است. با افزايش قيمت هاي جهاني نوسان قيمت در كالاهاي وارداتي را شاهد خواهيم بود. بايد با شناخت و تأمين به موقع نياز بازار نسبت به توليد و يا واردات اقدام و از نوسان و عدم تعادل قيمت  و عرضه در بازار جلوگيري كرد.
* نشست كميسيون با وزراي اقتصادي دولت چه اهدافي را دنبال مي كند. اقدام بعدي مجلس چيست؟
- در اين نشست در نظر است تا اگر مشكلي براي تأمين تقاضاي برخي كالاها در بازار وجود دارد از طريق افزايش توليد داخلي، واردات يا اولويت دادن به بازار داخلي و جلوگيري از صادرات تأمين شود.
هدف مجلس از اين جلسه رايزني و تعامل با دولت براي اتخاذ راهكارهاي ايجاد تعادل در بازار است، تلاش مي كنيم در جلسه سه شنبه هفته جاري كميسيون اقتصادي و برخي وزرا راهكارهاي جلوگيري از نوسان در قيمت و عرضه كالاها را بررسي كنيم. در مورد اقدام بعدي مجلس نيز بايد منتظر نتايج اين نشست بوده و ببينيم راهكارهاي مدنظر وزراي اقتصادي دولت تا چه حد قادر به ايجاد تعادل و جلوگيري از افزايش قيمت كالاها خواهد بود. در هفته گذشته نيز جلسه اي برگزار شد و تلاش مي كنيم با برگزاري جلسه هفته جاري روند مقابله با گراني هاي اخير را تسريع كنيم.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |