يكشنبه ۴ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۸ - Jun 25, 2006
هشدار مديرعامل آبفاي استان تهران:
اگر صرفه جويي نكنيم، آب جيره بندي مي شود
گروه شهري- اسدالله افلاكي: اگر شهروندان صرفه جويي نكنند، آب برخي از شهرهاي استان جيره بندي مي شود.
داود ملايي، مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان تهران در جمع خبرنگاران افزود: در صورت ادامه روند جاري و تشديد مصرف آب در شهرهاي اطراف كرج به ويژه رجايي شهر و شهرهايي كه در جنوب غربي استان واقع شده اند ناگزير به جيره بندي آب هستيم، اما انتظار مي رود با همكاري شهروندان تهراني در پايتخت با اين مشكل مواجه نشويم.
وي كه به مناسبت هفته صرفه جويي آب در جمع خبرنگاران سخن مي گفت، آينده تأمين آب تهران را نگران كننده دانست و افزود: استان تهران از لحاظ تأمين منابع آبي اعم از آب هاي سطحي و زيرزميني با مشكلات فراواني مواجه است كه يكي از چالش هاي اساسي آن آلودگي است.
وي رشد بي رويه جمعيت، مديريت بي رويه شهرهاو پوشش ندادن هزينه هاي صرف شده به درآمد را از ديگر چالش هاي اساسي در استان تهران ذكر كرد و گفت: اگر مسئولان براي كنترل جمعيت و ساخت و سازهاي بي رويه در استان چاره اي نينديشند در آينده در بخش تأمين و توزيع آب با مشكل جدي مواجه خواهيم بود.
ملايي ضمن انتقاد از ساخت و سازهاي
بي رويه در ارتفاعات بيش از 1800 متر در تهران گفت: كنترل و مديريت ساختمان ها و بناهايي كه در اين فضاها ساخته شده اند دشوار است به طوري كه براي آبرساني به اين مناطق به 7 الي 8 بار پمپاژ نياز است.
به گفته وي استان تهران سالانه به يك ميليارد و 450 ميليون مترمكعب آب نياز دارد كه يك ميليارد متر آن در تهران مصرف مي شود، 33 درصد از اين ميزان از سد كرج، 30 درصد سد لتيان، 30 درصد از سد لار و بقيه از سفره هاي زيرزميني تأمين مي شود.
مديرعامل آبفاي استان تهران با اشاره به اينكه در سال جاري از محل اعتبارات ملي و استاني هيچ مبلغي به آب و فاضلاب شهر تهران اختصاص نيافته، گفت: كمك دولت به توسعه شبكه هاي فاضلاب شهر تهران در سال جاري صفر بوده و فقط نزديك به 6 ميليارد تومان به شهرهاي كرج و اطراف آن تخصيص يافته است.
وي با اشاره به اينكه كمك دولت از محل تأمين اعتبارات استاني و ملي براي توسعه بخش آب و فاضلاب كافي نيست، مجموع اعتبارات پيش بيني شده براي تهران را 33 ميليارد تومان ذكر كرد و افزود: اين مبلغ به طور كامل تأمين نشده، ضمن آنكه بقيه هزينه هاي اين بخش بايد از محل آب بها، فروش اشتراك داخلي و بانك جهاني تأمين شود.
ملايي با اشاره به اينكه تهران به 9 هزار كيلومتر شبكه فاضلاب نياز دارد كه تا كنون 2500 كيلومتر آن ساخته شده، گفت: در صورت تأمين اعتبار ظرف 10 سال آينده اين شبكه به پايان مي رسد. اين در حالي است كه فقط 20 درصد از اعتبارات لازمه از طريق فروش انشعاب به شهروندان آن هم به صورت قسطي تأمين مي شود و اين شركت در تأمين بقيه اعتبارات با مشكل جدي مواجه است. با اين همه، 2 مدول فاضلاب خط جنوب كه از محل اعتبارات داخلي تأمين شده تا پايان سال جاري به بهره برداري مي رسد.
ملايي در پاسخ به خبرنگار همشهري در خصوص مقاوم سازي شبكه آبرساني تهران گفت: گرچه مقاوم سازي ضرورتي اجتناب ناپذير است، اما تأمين آب در اولويت قرار دارد و نبود اعتبارات باعث شده طرح مقاوم سازي در اولويت هاي بعدي قرار بگيرد و در زمينه مقاوم سازي تا كنون هيچ اقدام اجرايي صورت نگرفته است. اين در حالي است كه به دليل فرسودگي شبكه، 5/28 درصد هدر رفت آب داريم كه تلاش مي كنيم طي دو برنامه اين ميزان را به 10 الي 15 درصد كاهش دهيم در همين راستا، سالانه 400 كيلومتر شبكه اصلاح و ترميم مي شود.
ملايي در بخش ديگري از سخنان خود از بهره برداري سد ماملو در سال آينده خبر داد و گفت: براي بهره برداري از اين سد به 60 ميليارد تومان اعتبار نياز داريم كه انتظار مي رود با تأمين اعتبار مورد نظر سال آينده بهره برداري ازاين سدآغاز شود.
به گفته وي اگر شهروندان تهراني 10 درصد مصرف آب را كاهش دهند اين رقم در سال معادل 100 ميليون متر مكعب و به اندازه ميزان آبي است كه از طريق سد طالقان تأمين مي شود.

چشم انداز
003126.jpg
مديرعامل آبفاي استان تهران مي گويد هرچند ذخيره پشت سدها مناسب است اما از آنجايي كه در سال جاري با كاهش بارندگي مواجه بوديم چنانچه سال آينده اين كاهش جبران نشود بيم آن مي رود در مناطقي از استان به ويژه در جاهايي كه ناگزير به تأمين آب از سفره هاي زيرزميني هستيم با بحران آب مواجه شويم. از سوي ديگر به تصريح وي، چنانچه شهروندان 10 درصد در ميزان آب مصرفي صرفه جويي كنند سالانه 100 ميليون متر مكعب از ميزان آب مصرفي كاسته مي شود.
با اين همه، نبايد همواره از شهروندان خواست كه با صرفه جويي، مشكل كمبود آب را برطرف سازند، اين سكه روي ديگري هم دارد و آن مديريت كارآمد است كه مي تواند باعث كاهش بسياري از كمبودها و مشكلاتي شود كه بر نارسايي هاي موجود دامن مي زند؛ مقوله اي كه هنوز در بسياري از نهادها و سازمان ها نهادينه نشده است.

تخريب 5500 متر مربع فضاي سبز در ماسوله
003123.jpg
ميراث خبر: نصب ايستگاه هواشناسي توسط مسئولان اداره هواشناسي استان گيلان در حريم درجه يك فضاي سبز شهر تاريخي ماسوله، 5500 مترمربع از اين حريم را به طور كامل تخريب كرد. آرش خدابخش ، معاون پايگاه پژوهشي اداره ميراث فرهنگي و گردشگري شهر تاريخي ماسوله دراين باره گفت: شهر تاريخي ماسوله، داراي دو حريم اصلي فضاي سبز و منظر تاريخي و فرهنگي است كه هر كدام به نوبه خود مهمترين بخش ماسوله را پوشش مي دهند. نصب ايستگاه هواشناسي در حريم درجه يك فضاي سبز اين شهر تاريخي باعث شده يكي از مهمترين نقاط مشرف به شهر ماسوله تخريب شود. خدابخش گفت: ساخت ايستگاه هواشناسي از سال 1383 آغاز شد و به رغم مخالفت هاي پياپي پايگاه ميراث فرهنگي و گردشگري ماسوله، ادامه پيدا كرد. هنگامي كه اين مخالفت ها بيشتر شد و مكاتبه هايي با مسئولان استانداري و استاني گيلان براي جلوگيري از اين امر صورت گرفت، مسئولان اداره هواشناسي با سه شيفته كردن كار، به سرعت عمليات احداث اين ايستگاه را به پايان بردند و اكنون نيز تمامي تجهيزات خود را نصب كرده اند.

كارنامه 8 سال آموزش محيط زيست
003129.jpg
ميراث خبر: سازمان حفاظت محيط زيست ايران در گزارش عملكرد هشت ساله خود، گزيده اي از فعاليتهاي آموزش مفاهيم زيست محيطي و نهادينه كردن اين مفاهيم را در فرهنگ زيست محيطي مردم سراسر كشور بيان كرد.مخاطبانِ آموزش همگاني محيط زيست و فرهنگ سازي، جمعيت چند ميليوني كشور از سنين كودكي تا بزرگسالي، صاحبان صنايع بزرگ، زنان خانه دار و ساير گروه هاي جامعه هستند. اين سازمان در نخستين اقدامات خود، برنامه اي جامع را براي نهاديه كردن فرهنگ زيست محيطي در ميان كودكان، خردسالان و دانش آموزان، طراحي كرد و به مرحله اجرا رساند.هماهنگي با وزارت آموزش و پرورش در مورد گنجاندن موضوع محيط زيست در كتب درسي مقاطع مختلف تحصيلي، اجراي برنامه سياره سبز با هدف گردهمايي دانش آموزان و آشنايي با مفاهيم زيست محيطي و برگزاري مكرر جشنواره هاي محيط زيست با هزاران مخاطب و پخش آن در سيماي جمهوري اسلامي ايران از جمله فعاليت هاي اجرا شده در اين طرح جامع بود.

برج مراقبت
ضرورت حفظ آثار تاريخي
از زاويه اي ديگر
گروه شهري‎/ آرش نهاوندي: جاي بسي خوشوقتي است كه مي خوانيم و مي شنويم دو گلوله توپ از تنها يادگارهاي به توپ بستن مجلس در زمان مشروطيت، پس از تكميل موزه مجلس شوراي اسلامي به همراه ساير يادگارهاي جنبش مشروطه و يكصد سال قانونگذاري به نمايش درمي آيد.
حفظ دو گلوله توپ سربي في نفسه اهميت چنداني ندارد؛ آنچه به اين دو اثر مادي ارزش مي بخشد، پشتوانه اي تاريخي است كه به مدد آن، امروز اين دو اثر، بخشي از ميراث فرهنگي كشور تلقي مي شوند.
اين آثار نه چندان با ارزش، در حالي به موزه فرستاده مي شوند و در آنجا مورد حفاظت ويژه قرار مي گيرند كه در برخي از موارد، آثار عمده تاريخي كشور نه تنها مورد عنايت قرار نمي گيرند كه مورد بي مهري نيز واقع مي شوند.
براي بررسي وضعيت آثار تاريخي، ذكر مثال هايي نظير ميدان نقش جهان و پاسارگاد ضروري به نظر مي رسد. ميدان نقش جهان از جمله آثاري است كه به رغم توجه ويژه نهادهاي بين المللي فرهنگي و در رأس آنها يونسكو، از سوي متوليان امور شهري كشور(و صد البته نه ميراث فرهنگي) مورد بي مهري قرار گرفته و اينان به جاي توجه به ميراث كهن كشور كه ما ايراني بودن خود را وامدار آنها مي دانيم، توجه خود را به اثري مدرن و نه چندان زيبا از نظر نماي كلي معطوف كرده اند و حتي آنگونه كه در خبرها نيز به آن اشاره شده بود، اقدام چندان مؤثري در كاهش ارتفاع برج جهان نما به عمل نياورده اند.
مورد ديگر نيز احداث سد سيوند در استان فارس است كه با آبگيري آن احتمال مي رود آثار باستاني واقع در محوطه پاسارگاد و دشت تنگه بلاغي مورد خطر قرار گيرد.
تخته سنگ هاي واقع در پاسارگاد و بناهاي موجود در ميدان تاريخي نقش جهان نه تنها از نظر تاريخي كه از نظر معماري و زيبايي شناسي نيز ارزشي دوچندان دارند. در اين آثار، بخش عمده اي از تاريخ و فرهنگ ايراني متجلي است و در واقع، ما ايراني بودن خويش را وامدار اين آثار ارزشمند هستيم و اگر روزي اين آثار از نقشه محو شده و اصالت وجودي خود را از دست بدهند، ديگر ايراني بودن ما نيز معنايي نخواهد داشت؛ همان گونه كه اگر روزي زبان و موسيقي را از ما بگيرند.
ايراني بودن، تنها به معناي آريايي بودن نيست كه مفهومي بس ارزشمند تر از نسبت هاي قوميتي صرف را در بر مي گيرد. اين به معناي آن نيست كه ما اصل آريايي بودن خويش را نپذيريم بلكه به آن معناست كه زماني ايراني بودن (در لفظ به عنوان فردي متعلق به سرزمين آريايي ها) معنا پيدا مي كند كه ما فرهنگ و ميراث فرهنگي اين كهن سرزمين را نيز حفظ كنيم. در اينجاست كه اهميت حفظ آثار تاريخي كلان در برابر آثار تاريخي خرد مشخص مي شود. بنا بر آن نيست كه آن دو گلوله توپ بي اهميت تلقي شود بلكه بنا بر اهميت قائل شدن براي تمام آثار تاريخي و به ويژه ميراث فرهنگي عمده كشور است كه بخشي از آن نيز ميراث جهاني محسوب مي شود. بر همين اساس، ضروري است كه در كنار حفظ آثار خرد، با جديت بيشتري (نسبت به گذشته) به فكر حفظ و مرمت آثار كلان نيز باشيم.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |