يكشنبه ۱۸ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۹ - Jul 9, 2006
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
بهترين جهادها در پيش خدا سخن حقي است كه به پيشواي ستمكار گويند
(مسند احمد، باقي مسندالانصار، ح ۲۱۱۳۷)
امروز با حافظ
گفت در دنبال دل ره گم كند مسكين غريب
گفتم اي سلطان خوبان رحم كن بر اين غريب
خانه پروردي چه تاب آرد غم چندين غريب
گفتمش مگذر زماني گفت معذورم بدار
آب و هوا
005328.jpg
آب و هوا

عكس روز
005343.jpg
عكس:رويترز/ پابلو سانچز
۸ جولاي ۲۰۰۶ - جشنواره گاوبازي سن فرمين: همه ساله در اين زمان گاوهاي وحشي در خيابانهاي پامپلونا اسپانيا رها مي شوند تا به تعقيب شهروندان دوستدار خطر بپردازند

در شهر چه خبر
مهديا گل محمدي
حراج غيرواقعي مانتو
سنتي، كمردار، كج، جلوبسته و مجلسي مدل مانتوهايي هستند كه هنوز هم پوشش مانكن هاي فروشگاه هاي اين كالا را به خود اختصاص داده اند. بازار پوشاك زنانه از ميدان هفت تير و فاطمي گرفته تا بازار قائم هريك مخاطبان خاص خود را مي طلبد.مانتوهاي طرح تركيه در بازار قائم، طرح ها و قيمت هاي متوسط در ميدان فاطمي و اغلب حراجي ها در ميدان هفت تير به چشم مي خورند. در اين ميان توليدات و طرح هاي تركيه با قيمت هاي آنچناني، توليدات داخلي بدون ملاك قيمت گذاري و حراجي ها اغلب غيرواقعي هستند. به  طوري  كه قيمت مانتوهاي طرح تركيه از ۶۰ هزار تومان شروع شده در برخي موارد به ۱۵۰ هزار تومان هم مي رسد. جالب اين كه برخي حراجي ها، چهارفصل را در حراج به سر مي برند و عرضه مانتوهاي ارزان قيمت و بي كيفيت سال هاي پيش را تعبير به حراج مي كنند.
بيسكويت در مدار سردرگمي
خوردن چاي و بيسكويت در برخي موارد با بحث در مورد تفاوت قيمت انواع بيسكويت آغاز مي شود. گاه توليدات يك كارخانه واحد، در هر گوشه شهر و حتي به فاصله چند خيابان به قيمت هاي مختلفي عرضه مي شود، گويا افزايش قيمت آرد و شكر توليدكنندگان را وادار به گران تر كردن محصولات كرده، اما برخي فروشندگان با ناآگاهي از تغيير قيمت ها محصولات را به قيمت گذشته عرضه مي كنند. يكي از مسئولان انجمن صنفي صنايع بيسكويت، شيريني و شكلات ايران مي گويد: قيمت سهميه شكر كارخانه هاي توليدكننده اين محصول از كيلويي ۱۶۰ تومان در سال گذشته به ۳۱۰ تومان و سهميه آرد از ۴۳۶ به ۶۰۰ تومان افزايش يافته، بنابراين قيمت انواع بيسكويت نيز به همين دليل حدود ۵ تا ۱۰ درصد گران تر شده است.وي مي افزايد: اين تغيير قيمت در مورد انواع كيك، شكلات و آبنبات و بيسكويت هاي كرمدار به علت به كارگيري مقادير بالاتري شكر تا ۲۰ درصد هم مي رسد.

قيمت گوشت گوساله
هفته گذشته نگاه هاي كنجكاو خريداران، كاهش قيمت گوشت گوسفندي را مشاهده نكرد. هم اكنون گوشت گوسفندي به قيمت كيلويي۵ تا ۵ هزار و ۲۰۰ تومان عرضه مي شود. اما در كنار ثبات نسبي قيمت گوشت گوسفندي، قيمت گوشت گوساله همچنان در حال افزايش است. به  طوري  كه گوشت گوساله با استخوان به ۵ هزار و ۹۰۰ تومان در هفته جاري افزايش يافته است. از طرف ديگر قيمت ران گوساله به ۶ هزار و ۲۰۰ تومان هم مي رسد. علي اصغر ملكي رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي مي گويد: به نظر مي رسد تأثير عوامل كاهنده قيمت گوشت گوسفندي شامل رشد فصلي عرضه دام متوقف شده، در مورد گوشت گوساله نيز صادرات در كنار قاچاق اين فرآورده به كشورهاي تركيه و عراق قيمت ها را افزايش مي دهد.
امان از چيني ها
كتاني هاي سفيد موسوم به «چيني» هنوز در ذهن بسياري از قديمي ها خاطراتي خوش را رقم مي زند، اما اين خاطرات خوش امروزه براي توليدكنندگان داخلي كيف و كفش به كابوس تبديل شده. محمدعلي شكيب راد، رئيس اتحاديه سراجان تهران مي گويد: عمده كفش هاي چيني كه به صورت غيراستاندارد وارد كشور مي شوند، غيربهداشتي نيز هستند. به همين دليل شهروندان فقط به صرف ارزان بودن از آنها استفاده نكنند.
او در توضيح مدعاي خود مي گويد: كفش هاي چيني به دليل اسانس هايي كه در توليدشان به كار مي رود، به نظر مي رسد از چرم ساخته شده اند، درحالي كه اگر آنها را بشكافيم، مشخص مي شود جنس كفش ها از چرم نيست.
به گفته او حضور گسترده كارگران افغاني كه در كارگاه هاي غيرمجاز به توليد كفش مي پردازند، از ديگر معضلات توليدكنندگان انواع كيف، كفش و چمدان است.

بازار
ميوه هاي مربايي ارزان شدند
005364.jpg
تابستان كه مي رسد كم كم سروكله ظرف مرباي خانگي روي ميز صبحانه پيدا مي شود. اغلب خانم هاي خانه دار به ميادين ميوه و تره بار بيشتر سركشي مي كنند تا از كم و كيف قيمت و نوع محصولات قابل تبديل به مربا، آگاهي بيشتري كسب كنند. برخي تا زمان ارزاني بيشتر صبر مي كنند برخي هم از همين حالا ديگ مربا را بار مي گذارند.
بازار ميوه، اين روزها خبرهاي نسبتاً خوبي براي اين دسته از خانم هاي خانه دار به همراه دارد. از بازار ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران خبر مي رسد عرضه انواع ميوه هاي مربايي به لحاظ كيفي در بهترين موقعيت قرار دارد. قيمت ها نيز در اين گروه به دنبال فراواني بار و به نسبت هفته گذشته اندكي كاهش داشته است.
ساير ميوه ها نيز نوسان هاي گوناگوني داشتند براي نمونه در مقابل كاهش قيمت سيب زميني، گوجه فرنگي و پرتقال وارداتي قيمت برخي اقلام مانند خيار گلخانه اي، پياز، آلو، طالبي و خربزه افزايش داشت. بلال نيز نوبرانه اين هفته بازار ميوه بود.

طلا، سكه و ارز
005367.jpg
طلا، سكه و ارز

اصل مطلب
در طرح پوششي - جوششي فرمايد
ابوالفضل زرويي نصر آباد
005370.jpg

تئاتر
موسيو ابراهيم و گل هاي قرآن
005334.jpg
كارگردان: عليرضا كوشك جلالي
بازيگران: بهزاد فراهاني، هومن برق نورد
محل اجرا: تالار چهارسو
ساعت اجرا: ۳۰/۱۹
قيمت بليت: ۳۰۰۰ تومان
خلاصه: اين نمايش، داستان زندگي يك پسر ۱۳ ساله يهودي است كه با يك مرد ترك زبان مسلمان آشنا مي شود و اتفاقاتي براي او رخ مي دهد.

سينما
باغ هاي كندلوس
كارگردان: ايرج كريمي
بازيگران: محمدرضا فروتن، خزر معصومي، بهناز جعفري.
سينماهاي نمايش دهنده: فرهنگ ،۲ فلسطين ۲
خلاصه: كاوه و آبان زوج جواني كه در اوج عشق قهرمانانه قصه ما را ترك كرده اند بهانه اي مي شوند تا بيژن، علي و سعيد به ياد روزگار با عشق سپري شده آنها، در باغ هاي كندلوس به جست وجو باشند.
سوغات فرنگ
005337.jpg
كارگردان: كامران قدكچيان
بازيگران: مجيد صالحي، شيلا خداداد، رامبد جوان
سينماهاي نمايش دهنده: قدس، ايران، جي، ميلاد، حافظ، پارس، قيام، جوان، پيوند، تهران، بلوار،  شهر قشنگ، گلريز، ماندانا، دهكده، شاهد.
خلاصه داستان: فرشته پس از ۱۹ سال دوري به همراه همسرش فرهاد كه به تازگي با هم ازدواج كرده اند به ايران بازمي گردد و در بدو ورود متوجه مي شود كه...

تلويزيون
005373.jpg

آلودگي هواي تهران
005331.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
وداع
گفت: خداحافظ.
چيزي نگفتم.
فرياد زد: خداحافظ.
- كر نيستم، نمي خوام بشنوم.
به من نگاه كرد و با موج غم در چشمانش با من خداحافظي كرد.
افسوس! كور هم نيستم. رو برگرداندم.
دوروتي پاركر / هما توكلي

گشتي در دنياي خبرها
فرار با دستمال كاغذي
سيدني: سه زنداني در استراليا به راحتي از سلول خود فرار كردند اما چند دقيقه بعد به دام پليس افتادند. يكي از زندانيان اين سلول سه نفره از مأمور بند درخواست يك بسته دستمال كاغذي كرد اما چون در قديمي سلول تمام آهني بود، مأمور مجبور شد براي تحويل بسته دستمال كاغذي، در سلول را باز كند. به محض اينكه در سلول باز شد هر سه زنداني مأمور را كنار زده و پا به فرار گذاشتند اما پس از مدت بسيار كوتاهي مجدداً دستگير شدند.
تهديد به طلاق
پكن: يك زن در چين شوهر خود را تهديد كرد در صورت خريد اسباب بازيهاي گرانقيمت براي فرزندشان از او طلاق خواهد گرفت. چند روز قبل اين مرد براي اينكه دختر بچه ۸ ساله خود را ساكت كند برايش انواع اسباب بازيهاي گرانقيمت خريداري كرد اما اين پايان ماجرا نبود. با آن كه دختر بچه پس از دريافت اسباب بازيها كامل ذوق زده و ساكت شد اما همسرش با مشاهده ولخرجي شوهرش او را تهديد كرد در صورتي كه يك بار ديگر چنين كاري انجام بدهد از وي طلاق خواهد گرفت.
عاقبت بحث فوتبالي
برلين: جر و بحث لفظي دو طرفدار فوتبال در آلمان باعث شد تا يك دستگاه اتوبوس به خودرويي پارك شده كنار خيابان برخورد كند. داستان از اين قرار بود كه راننده اتوبوس با تنها مسافري كه داخل اين وسيله نقليه قرار داشت در مورد بازي دو تيم ايتاليا و آلمان بحث مي كردند. راننده اتوبوس معتقد بود كه بازيكنان تيم ملي فوتبال آلمان مقابل ايتاليا ضعيف ظاهر شدند اما مسافر متعصب با شنيدن اين اظهار نظر راننده بسيار خشمگين شد و بطري اي كه در دست داشت به سوي راننده پرتاب كرد. متأسفانه بطري به سر راننده برخورد كرد و بيهوش شد. به همين دليل اتوبوس در حال حركت به يك دستگاه خودرو گرانقيمت كه كنار خيابان متوقف بود برخورد كرد. جالب اينكه مسافر مورد نظر كه پس از بيهوش شدن راننده از صحنه فرار كرد لباس تيم ملي آلمان و شماره پيراهن لوكاس پودولسكي را برتن داشت.
سرعت غير مجاز متوفي
دوبلين: راننده يك خودرو حمل متوفي در ايرلند به جرم رانندگي با سرعت غير مجاز توسط پليس دستگير و جريمه شد. اين راننده در حالي كه متوفي حمل مي كرد در خياباني كه حداكثر سرعت مجاز ۵۰ كيلومتر در ساعت بود با سرعت ۶۹ كيلومتر رانندگي كرد و بلافاصله توسط پليس دستگير شد. اين براي اولين بار است كه يك خودرو حمل متوفي به دليل سرعت غير مجاز جريمه مي شود.
كليساي شناور
زاگرب: يكي از كشتي هاي نازي ها كه در زمان جنگ جهاني به انتقال تانك ها و ساير تجهيزات نظامي آلمانها مي پرداخت تبديل به يك كليساي شناور خواهد شد. اين كشتي باري در سال ۱۹۴۵ به عنوان بخشي از غرامت جنگي تحويل يوگسلاوي سابق داده شد و هم اكنون در مالكيت دولت كرواسي است. گفته مي شود كه اين كشتي تحويل كليساي كاتوليك مي شود تا از آن به عنوان يك كليساي شناور استفاده شود.
ضد آفتاب براي اسب
لندن: يك اسب پليس در انگليس از يك شرايط ويژه ژنتيكي برخوردار است، به عبارتي ديگر اين حيوان فاقد ملانين در بدن خود است به همين دليل بدنش در برابر اشعه خورشيد محافظ ندارد. با توجه به گرم شدن بي سابقه هوا در انگليس، پليس نگران سلامتي اين اسب است به همين دليل با انتشار اطلاعيه اي از داروخانه ها و مردم اين كشور درخواست كرم ضد آفتاب كرد. ديروز يك داروخانه حاضر شد ۵گالن كرم ضد آفتاب ۵۰ به اداره پليس اهدا كند تا روي بدن اسب ماليده شود.
بر بام كليسا
005340.jpg
لندن: راهب يك كليسا در انگليس براي اينكه پول مورد نياز براي حفظ ساختمان كليسا و كمك به نيازمندان را تأمين بكند قصد دارد به مدت ۱۰ روز و ۱۰شب روي بام كليسا بنشيند. وي پيش بيني كرده كه با اين ركورد شكني قادر خواهد بود ۱۰۰ هزار پوند جمع آوري كند. همانگونه كه در عكس مشخص است وي خود را با طناب به يكي از ستونهاي اين كليسا بسته است. گفته مي شود يك شركت برگزار كننده مسابقات بخت آزمايي قصد خريد اين كليسا را دارد.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |