يكشنبه ۱۸ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۹ - Jul 9, 2006
پاريس مرتبط  ترين پايتخت جهان به اينترنت
005268.jpg
گروه علمي فرهنگي- شهردار پاريس اعلام كرد كه تا پايان سال ،۲۰۰۷ سراسر پايتخت فرانسه، تحت پوشش سرويس اينترنت بي سيم خواهد بود تا پاريس مرتبط ترين پايتخت جهان به شبكه  اينترنت شود.
برتانت دلانو در يك كنفرانس مطبوعاتي گفت كه براساس برنامه هاي جديد، اميدواريم سال آينده، ۴۰۰ نقطه  دسترسي رايگان به WiFi راه اندازي شود تا عرضه كنندگان سرويس اينترنت اين امكان را داشته باشند كه براساس استراتژي ها و امكانات محلي، آنتن هاي خود را نصب كنند.
اين پروژه همچنين ميزان ماليات براي شركت هايي كه با كابل هاي فيبرنوري فعاليت مي كنند را كاهش مي دهد؛ چون با انجام اين پروژه، تا سال ۲۰۱۰ ميلادي، ۸۰ درصد از ساختمان هاي شهر پاريس، به شبكه هاي فيبرنوري فوق پرسرعت متصل مي شوند. تاكنون حدود ۶۰ درصد از خانوارهاي پاريس به اينترنت پرسرعت دسترسي داشته اند و ما قصد داريم اين ميزان را به ۱۰۰ درصد برسانيم.
نقاط دسترسي رايگان بي سيم،  از سوي شركت هاي خصوصي در پارك ها، ميدان ها، كتابخانه ها و مناطق عمومي  راه اندازي مي شود و براساس اين پروژه، تا پايان سال ،۲۰۰۷ يك چهارم از شهر پاريس، سرويس رايگان WiFi خواهند داشت.

eBay استفاده از سرويس پرداخت
آنلاين گوگل را ممنوع كرد
005265.jpg
گروه علمي فرهنگي- شركت تجارت الكترونيك eBay، مانع از آن شده است تا فروشندگان عضو آن، از سرويس پرداخت آنلاين گوگل استفاده كنند.
در سرويس پرداخت آنلاين گوگل (checkout)، كاربران بدون احتياج به اعلام اطلاعات مربوط به خود مي توانند خريد اينترنتي انجام دهند كه رقيب جدي براي سرويس پرداخت آنلاين Paypal محسوب مي شود. eBay ضمن اشاره به ساده بودن استفاده از سيستم پرداخت آنلاين اين شركت و نيز غيرمحتمل بودن كلاهبرداري در آن، از فروشندگان خود خواسته است تا پرداخت هايشان را تنها از طريق paypal انجام دهند. اين شركت همچنين سرويس پرداخت آنلاين گوگل را در فهرست سرويس هاي ممنوعه  خود قرار داده و به مشتريان هشدار داده است در صورتي  كه از سرويس گوگل استفاده كنند، با جرايم تعيين شده مواجه خواهند شد. مديران eBay اعلام كرده اند كه سرويس پرداخت آنلاين گوگل امنيت كافي را براي مشتري و فروشنده فراهم نمي كند.

نرم افزار جديد مايكروسافت
نرم افزار جديدي با نام WINDOWS LIVEدر نيمه نخست سال ميلادي جاري وارد بازار نرم افزار جهاني شد. به گزارش يك سايت ايتاليايي، كاربراني كه علاقه مند به استفاده از اين نرم افزار جديد هستند مي توانند به صورت رايگان آن را از سايت مايكروسافت دانلود كنند.اين نرم افزار نسل جديدي از سرويس پيام فوري مايكروسافت لقب گرفته است.
اين نرم افزار در گذشته در قالب خدماتي از قبيل جستجوي اينترنتي و خدمات ايميل به وسيله ام اس ان ارائه مي شد. نرم افزار مذكور مسنجر براي نخستين بار در اختيار كاربران اينترنتي در تمام جهان قرار گرفته است. از جمله امكانات ارائه شده توسط اين نرم افزار، تماس هاي ويدئويي، تلفن هاي اينترنتي و امكان اشتراك فايل است.

كرم ها در برنامه anti piracy مايكروسافت ظاهر شده اند
005271.jpg
گروه علمي فرهنگي- تحليلگران امنيتي يك maleware جديد را يافته اند كه به نظر به صورت يك برنامه مايكروسافت اجرا مي شود كه براي جست وجوي نسخه هاي بدون ليسانس سيستم عامل اين شركت به كار مي رود. گراهام كلولي، مشاور ارشد تكنولوژي در شركت سازنده ابزارهاي امنيتي «سوفس پي ال سي» مي گويد، اين maleware به عنوان كرم رده بندي شده است و از طريق برنامه مسنجر فوري ساخت AOL LLC منتشر مي شوند.
سوفس اين كرم را K-cuebot .W32 ناميده است، كه يك گونه جديد در خانواده maleware Cuebot است. اين كرم چندين عملكرد شرور دارد. پس از آن كه اين كرم نصب شود سريعاً تلاش مي كند تا دو سايت شبكه را به هم وصل كند كه علامتي است براي آن كه نشان دهد احتمالاً اين كرم تلاش دارد برنامه هاي بد ديگر را در ماشين مبتلا دانلود كند.
سوفس مي گويد: K- Cuebot مي تواند ساير نرم افزاها را ناتوان كند، مي تواند فايروال ويندوز را خاموش كند، مي تواند برنامه هاي بد جديد را دانلود كند، حملات DDoS اساسي (distributed denial of service) را اجرا كند، مي تواند فايل هاي محلي را اسكن كند و يك دستور فرمان را به گردش درآورد. سوفس مي گويد: كرم هايي كه از طريق پيام هاي سريع منتشر مي شود اغلب به صورت پيام ها يا لينك هاي ارسالي از طرف دوستان ظاهر مي شوند و كاربر را فريب داده و او را مجبور به اجراي برنامه مي كند.K-Cuebot با ارسال خود به صورت يك فايل به نام Wgavn.exe براي تعداد كثيري از مردم در Buddy List تبليغ و گسترش پيدا مي كند، اما اين فايل پيامي ندارد.
سوفس مي گويد: وقتي كه يك ليست از خدمات در حال اجراي كامپيوتر درخواست مي شود، اين كرم به صورت Windows Genuine Advantage Validation Nolification ظاهر مي شود.
اگر اين كرم در يك كامپيوتر اينستال شود،ىK- Cuebot به صورت يك سرويس درايور جديد سيستم به نام Wgavn ثبت مي شود.
نام دو پهلوي اين كرم تحت عنوان برنامه Windows Genuine i(WGA)Advantage مايكروسافت مورد انتقاد قرار گرفته است زيرا به نظر شبيه اسپاي ور عمل مي كند. WGA اطلاعات سخت افزاري و نرم افزاري را در كامپيوتر كاربر جمع كرده و آن را با يك ديتابيس سيستم هاي  عامل مجاز مقايسه مي كند. اگر يك كپي نامناسب يافت شود، مايكروسافت به كاربر اخطار مي دهد و برخي از دانلود هاي مجاني را قطع مي كند.

ادامه روند فعلي ساخت و ساز محكوم به شكست است
ايسنا: بايد قبول كنيم كه كارمان نقص دارد و با ادامه روند فعلي ساخت و ساز در كشور اين عرصه با شكست مواجه خواهد شد.
محمد سعيدي كيا - وزير مسكن و شهرسازي- در نهمين اجلاس نظام مهندسي كشور كه در اصفهان برگزار شد، ضمن بيان مطلب فوق گفت: ساختمان سازي در ايران وضعيت مطلوبي ندارد و آنچه كه امروز در اين بخش وجود دارد، رضايت بخش نبوده و بايد رو به بهبود برود. اگر به روند فعلي قانع شويم، قطعا با شكست مواجه خواهيم شد. او افزود: در حال حاضر شهرداري ها چارچوب سياست هاي شهر را شكل مي دهند و مجوز ساخت و ساز را صادر مي كنند. اين ارگان به همراه سازمان مسكن و شهرسازي و سازمان نظام مهندسي بيشترين مسئوليت را در پيشبرد اين بخش بر عهده دارند و اين سه سازمان در صورت رسيدن به هويت مشترك مي توانند، اقدامات قابل توجهي را شكل دهند.
سعيدي كيا ادامه داد: ما نياز به شوراي توسعه نظام مهندسي داريم تا بخشي از وظايف وزارت مسكن و شهرسازي به آن محول شود و بتوانيم كارهاي بهتري تحويل دهيم.
وزير مسكن و شهرسازي تاكيد كرد: براي موفقيت بيش تر بايد روش آزمون به آموزش تبديل شود كه امري زمان بر است، اما در طولاني مدت جواب خواهد داد. گذشتگان ما به اين رويه عمل كرده اند و اكنون ما به آن ها افتخار مي كنيم، اما اين سوال را بايد از خود بپرسيم كه آيا ۵۰ سال ديگر آيندگان به ما افتخار مي كنند؟
سعيدي كيا در پايان گفت: با كمي دقت متوجه مي شويم كه ساختمان سازي امروزه زياد اصولي نيست در صورتي كه كشورمان توانايي ساخت و ساز بهتر از اين را دارا است. توجه به اين استعدادها و بها دادن به آن از همه چيز مهمتر است.

لاله تالابي شكوفا شد
ميراث خبر: لاله تالابي در تالاب هاي استان گيلان به گل نشست. هر ساله اين گل با شكوفايي خود تعداد زيادي از گردشگران را به تالاب هاي استان مي كشاند.
اين گل زيبا ريشه در خاك داشته و بخش پاييني آن در آب و برگ ها و گل آن بالاي آب است. جالب آنجاست كه اين گياه مشاركت ناچيزي در چرخه مواد غذايي تالاب دارد و قسمت هاي مرده گياهي آن به مواد غذايي محلول در آب نمي افزايد.
اين گياه سرشار از مواد سلولزي است و تجزيه آنها از يك دوره رويش تا دوره بعد به طور كامل انجام مي پذيرد. بنابراين مي تواند يكي از عوامل بالا آمدن كف بستر مقاطعي از تالاب باشد كه در آن ريشه مي كند. ميوه اين گياه كه در مناطق بومي به پسته دريايي يا «سل باقلا» معروف است بسيار مورد توجه پرنده قو است و با داشتن مقادير زيادي كلسيم مي تواند در تقويت قدرت پرواز اين پرنده مؤثر باشد. گياه لاله از گونه هاي مخصوص تالاب انزلي است به طوري كه نام اين تالاب با شكوفايي اين گل به شدت گره خورده است.
تحقيقات نشان مي دهد كه لاله تالابي مي تواند در تجزيه مواد شوينده تاثير قابل ملاحظه اي داشته باشد. اين گل همانند گل هاي خشك زي بر اثر پديده فتوسنتز، دي اكسيدكربن آب را گرفته و اكسيژن پس مي دهد و به اين شكل مي تواند در تعادل ميزان اكسيژن آب جهت تنفس ساير جانداران سهم مؤثري داشته باشد. لاله تالابي اگر به شكل انبوه روييده باشد مي تواند به مكان مناسبي جهت تخم گذاري ماهيان بالغ و پناه گرفتن ماهيان جوان تبديل شود. جالب اينكه به تازگي يك كلوني از اين گياه در تالاب بوجاق نيز روييده و به شكوفايي رسيده است.
از ديگر گياهان برآمده از آب در مناطق تالابي استان مي توان از گونه هاي ني، لوئي زنبق زرد، هفت بند، بند واش، نخل تالابي، هزار ني، تيركمان آبي، ريم  آبي، آلاله ها، تاجريزي، جگن و ... نام برد.هر ساله تب بازديد از لاله تالابي و شكوفايي كلوني هاي بي نظير آن بخشي از معيشت مردم منطقه را با يك تحول فصلي مواجه مي سازد. اداره كل حفاظت محيط زيست گيلان نيز جهت حفاظت از اين گل ها راه هاي متعدد ورود و خروج قايق هاي موتوري به داخل اين كلوني ها را مسدود كرده تا رويش گل ها به شكل پايدارتري انجام پذيرد.

طرح تفصيلي براي بافت تاريخي بوشهر
گروه شهري- آرش نهاوندي: طرح تفصيلي بافت تاريخي شهر بوشهر اجرايي مي شود
بر همين اساس اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان بوشهر مسئوليت اجراي اين طرح را به عهده خواهد گرفت.قرار است به موجب طرح تفصيلي بافت تاريخي بوشهر تمام پلاك هاي واقع در اين بافت مشمول بررسي موردي شوند.علي ذاكري، معاون حفظ و احياي اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري بوشهر در اين باره مي گويد: پس از اجراي اين طرح مشخص مي شود چه ساختمان هايي داراي ارزش فرهنگي بوده و چه پلاك هايي مي توانند براي احداث ساختمان هاي جديد با كاربري فرهنگي تخريب شوند.ذاكر هزينه اجراي طرح تفصيلي بافت تاريخي بوشهر را يك ميليارد ريال برآورد كرد.
ذاكري در مورد تخصيص ۳۰ميليون تسهيلات فاينانس به منظور ساماندهي بافت فرسوده بوشهر كه بخش بزرگي از آن را بافت تاريخي اين شهر تشكيل مي دهد، گفت: پيگيري اين موضوع به عهده شهرداري بوشهر است، اما اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان نيز تلاش مي كند نسبت به بهينه سازي اين اعتبار با نهادهاي مسئول همكاري كند.هيأت دولت در سفر استاني خود به بوشهر علاوه بر تصويب ۳۰ ميليون دلار وام فاينانس براي ساماندهي بافت فرسوده شهرهاي استان بوشهر، ۷ درصد از كل اعتبار بازسازي و احياي بافت هاي تاريخي كشور را به ساماندهي و بازسازي بافت تاريخي بوشهر اختصاص داد.
اظهارات يك شهرساز
محمد ابراهيم فروزاني، معاون شهرسازي شهرداري بوشهر با بيان اين كه پس از مطرح شدن پرداخت وام به شهرداري بوشهر، اين سازمان براي فراهم كردن زمينه پرداخت تسهيلات اقدام كرد، گفت: در مرحله نخست به كمك سازمان مسكن و شهرسازي استان نقشه جامع و مكان يابي بافت فرسوده تهيه شد كه بافت قديم بوشهر در اين طرح فرسوده ترين قسمت و در اولويت رسيدگي قرار گرفت.او در اين باره افزود: براساس اين نقشه طرح جامع و اجرايي ويژه هر منطقه تهيه شد و در شوراي شهر و كميسيون ماده ۵ استان به تصويب رسيد، اما تهيه طرح راهبردي براي كامل شدن طرح، مشروط به اجراي آيين نامه وزارت كشور مبني بر تشكيل سازمان بهسازي و نوسازي بافت هاي تاريخي شده است.هيات دولت در مصوبه خود در تاريخ ۲۸ مرداد ماه ۱۳۸۴ براساس ماده ۱۶۶ قانون برنامه چهارم توسعه، وزارت كشور را موظف كرده است تا پايان سال دوم برنامه چهارم در تمام بافت هاي تاريخي ارزشمند با توجه به ويژگي مجموعه هاي تاريخي واقع در محدوده شهرها ساختار مناسبي را با هماهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ايجاد كند.براساس اين مصوبه وزارت كشور با صدور آيين نامه اي اجرايي، شهرداري ها را موظف كرده تا زمان تشكيل اين ساختار مديريتي (سازمان بهسازي و نوسازي بافت هاي تاريخي) نسبت به اداره و رسيدگي به اين بافت ها اقدام كنند.معاون شهرسازي شهرداري بوشهر در عين حال از تلاش براي جذب همكاري نهادهاي مرتبط با شهرسازي استان به قصد استفاده اقتصادي از اين تسهيلات خبر داد و گفت: نهادهايي چون سازمان عمران و بهسازي بافت هاي شهري كه وابسته به وزارت مسكن و شهرسازي است به عنوان يك سازمان تخصصي مي تواند در كنار شهرداري در طراحي و اجراي طرح بازسازي بافت فرسوده بوشهر و اقتصادي كردن آن مشاركت كند.
تخريب بافت تاريخي
اين اظهارات در حالي از سوي مقامات فرهنگي و شهري بوشهر بيان مي شوند كه بنابر گزارش ها عمليات احداث اسكله در حريم بافت تاريخي بوشهر كه از اواخر سال ۱۳۸۳ آغاز شد به رغم اعتراض و نگراني كارشناسان همچنان ادامه دارد. ساخت اسكله در حريم بافت تاريخي بوشهر و پيشروي در كرانه دريا- كه موجب خشك شدن آن شده است- علاوه بر تخريب اين بافت آسيب هاي زيست محيطي بسياري را به منطقه وارد مي كند.
براي توسعه اسكله بوشهر حدود ۲۰۰ متر از كرانه دريا خشك شده است كه اين مسئله با گذشت مدت كوتاهي منظر بافت تاريخي بوشهر را كاملاً محو مي كند. بافت تاريخي بوشهر كه يكي از ارزشمندترين بافت هاي تاريخي در حاشيه خليج فارس محسوب مي شود، در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است. طبق مصوبات قانوني، هرگونه دخل و تصرف در محوطه هاي ثبت شده در فهرست ميراث ملي غيرقانوني است. عمليات احداث اسكله در بافت تاريخي بوشهر در حالي ادامه دارد كه مسئولان سازمان ميراث فرهنگي اين شهر اين مسئله را خلاف قانون نمي دانند و از دست كارشناسان منطقه نيز جز انعكاس اخبار و انتشار مقالات مختلف در نشريات محلي كار ديگري ساخته نيست.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |