يكشنبه ۱۸ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۹ - Jul 9, 2006
در اجلاس وزيران خارجه همسايه عراق در تهران
احمدي نژاد: فعاليت تروريست ها در عراق بايد متوقف شود
005412.jpg
005421.jpg
گروه سياسي - اجلاس وزراي خارجه كشورهاي همسايه عراق روز گذشته با سخنراني رئيس جمهور در مركز مطالعات وزارت خارجه افتتاح شد. منوچهر متكي؛ وزير خارجه ايران و رئيس جلسه افتتاحيه كه در كنار خود محمود احمدي نژاد و هوشيار زيباري وزير خارجه عراق را مي ديد، جلسه افتتاحيه را آغاز كرد و ضمن تشكر از حضور ميهمانان، از رئيس جمهور احمدي نژاد درخواست كرد كه سخنان خود را آغاز كند.
به گزارش خبرنگار همشهري، محمود احمدي نژاد در اجلاس نهم وزراي خارجه و در حالي كه وزراي خارجه تمامي كشورهاي همسايه عراق و همچنين دبيركل اتحاديه عرب و دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي حاضر شده بودند خود نيز با چند عضو كابينه خود در جلسه حاضر شده بود، سخنان خود را آغاز كرد. وي خطاب به حاضران گفت: «ما جمع شده ايم تا مروري بر تحولات كشور بزرگ عراق كه جزئي از پيكره جهان اسلام است، داشته و با كمك هم راههاي حفظ ثبات، امنيت و آرامش آن كشور را بررسي كنيم.»
رئيس جمهوري دو چالش مهم را در جهان اسلام به عنوان موضوع روز برشمرد و با تكيه بر موضوع عراق به تمامي همسايگان عراق گفت كه بايد دولت عراق را در برقراري ثبات و امنيت كمك كنيم و هر چه دولت مردمي عراق در برپايي امنيت و ثبات موفق تر باشد، دليل و عذر بيگانگان براي ادامه استقرار در عراق سست تر و ضعيف تر مي شود.
احمدي نژاد تأكيد كرد كه ممانعت از تردد و حضور افراد و گروه هاي تروريست در عراق كه هدفي جز ايجاد ناامني، كينه و اختلاف و زمينه سازي براي حضور طولاني مدت نيروهاي بيگانه در اين كشور ندارند، بسيار ضروري است. وي از كشورهاي همسايه عراق خواست كه با تمركز به ثبات و امنيت عراق توجه كرده و بدانند كه يك دولت با ثبات و امنيت پايدار، بهانه اي براي حضور بيگانگان باقي نمي گذارد. وي در ادامه به ديگر چالش مهم جهان اسلام پرداخت و گفت: «من به صراحت اعلام مي كنم كه مشكل اساسي و ريشه اي جهان اسلام، وجود رژيم صهيونيستي است. دشمنان ما اين رژيم را با مقدمه سازي و تمهيدات قبلي در قلب جهان اسلام تعبيه كردند تا عامل وحدت خودشان و تفرقه در جهان اسلام باشد». وي در ادامه اضافه كرد: «ديديد كه يك روز موضوع حمله به ايران را تدارك ديدند و روز ديگر حمله به افغانستان و عراق و يك روز سوريه را تحت فشار قرار دادند و روز ديگر در لبنان بحران ايجاد مي كنند. روزهايي هم گروه هاي تروريستي را به جان مردم مي اندازند تا با گسترش ناامني، حضور نظامي خود در منطقه را توجيه كنند».
احمدي نژاد از دولت هاي منطقه و كشورهاي اسلامي خواست كه اين رژيم را در يك انزواي كامل قرار دهند.
با پايان يافتن سخنراني رئيس جمهوري، متكي به عنوان رئيس جلسه از حضار و خبرنگاران خواست جلسه را ترك كنند تا گفت و گوهاي رسمي دنبال شود. در اين زمان، فرصتي فراهم شد تا با حاضران در اجلاس گفت و گويي كوتاه داشته باشيم. محسن اژه اي وزير اطلاعات و سردار نجار وزير دفاع نيز به همراه رئيس جمهور آمده بودند و سفير ايران در عراق، مصطفوي قائم مقام وزير خارجه، آصفي سخنگوي وزارت خارجه و محمد جواد ظريف، نماينده ايران در سازمان ملل نيز در اين جلسه حضور داشتند.
عمرو موسي، دبيركل اتحاديه عرب فرصتي كوتاه را در اختيار همشهري گذاشت تا
درخصوص سياست هاي ايران در عراق و واكنش اتحاديه عرب به جنايات اسرائيل پرسش هايي مطرح شود. دبيركل اتحاديه عرب تأكيد كرد كه سياست ايران مبني بر آرامش و سازندگي در عراق است كه بايد به طور جدي به آن توجه شود. عمرو موسي به همشهري گفت كه اتحاديه عرب اقدامات خود را شروع كرده و به هيچ وجه از رفتار تند و غيرمنطقي رژيم صهيونيستي راضي نيست و به زودي اجلاس ويژه اي ترتيب داده مي شود.
اكمل الدين احسان اوغلو، دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي نيز به خبرنگار همشهري گفت كه سازمان كنفرانس اسلامي درخواست جلسه ويژه كرده تا درخصوص جنايات صهيونيست ها واكنشي از سوي اين سازمان اعلام شود. وي به زمان اين اجلاس و يا تصويب قطعنامه اشاره اي نكرد. دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي تأكيد كرد كه بايد ديدگاه هاي سازنده درباره آينده عراق مورد تأكيد قرار گرفته و راهكارهاي اساسي آن نيز مورد تصويب  نهايي و اجرا قرار گيرد. احسان اوغلو تأكيد كرد كه سازمان كنفرانس اسلامي نسبت به پيشرفت شرايط در عراق توجه ويژه دارد و منتظر است تا اوضاع امنيتي به ثبات برسد و پس از آن خدمات آموزشي و پايه اي در عراق تحت نظارت اين سازمان آغاز شود.
نهمين اجلاس وزراي خارجه كشورهاي همسايه عراق پس از سخنان رئيس  جمهور و تشكر از سوي عبد الله گل وزير خارجه تركيه و رئيس اجلاس هشتم در استانبول، با سخنان هوشيار زيباري ادامه داشت و وزير خارجه عراق از تمامي كشورهاي همسايه خواست تا با جديت آينده امنيتي عراق را دنبال كرده و در اين راه دولت عراق را ياري دهند.
اجلاس وزراي خارجه كشورهاي همسايه عراق كه به ميزباني تهران از روز گذشته آغاز شده، امروز به پايان مي رسد. قائم مقام وزارت خارجه به همشهري گفت كه بيانيه اي نيز در خاتمه اين اجلاس منتشر مي شود.
احمدي نژاد همچنين با عمرو موسي دبيركل اتحاديه عرب و هوشيار زيباري وزير امور خارجه عراق ديدار كرد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي:
فشار براي پاسخ سريع ايجاد بي اعتمادي مي كند
005418.jpg
گروه سياسي - درحالي كه علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي در نيمه راه سفر اروپايي اش قرار دارد، وزراي خارجه كشورهاي همسايه عراق كه براي شركت در اجلاسي با همين عنوان به تهران آمده اند، هركدام خود را صاحب خبري دانسته اند كه با مقامات ايران آن را در ميان خواهند گذارد.
ازجمله اين چهره ها، عبدا... گل وزير خارجه تركيه است كه اين دومين سفر وي در يك ماه گذشته به تهران است.
عبدا... گل در پاسخ به يكي از خبرنگاران كه از او پرسيد آيا در سفر به تهران حامل پيامي از طرف رايس و البرادعي براي مقام هاي ايراني است، گفت تمام تلاش ما براي كمك به حل مسأله هسته اي ايران است و بدون شك آنچه را كه در واشنگتن و ملاقات با مقام هاي آمريكايي استنباط كرده ايم به مقام هاي ايراني منتقل خواهيم كرد.
از سوي ديگر علي لاريجاني با تأكيد بر اين كه مساله هسته اي ايران مي تواند از طريق گفت وگو حل و فصل شود، اظهار كرد: فشار غرب براي پاسخ گويي سريع ايران به مجموعه پيشنهادي اش سودمند نيست.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران پس از ديدار با مقامات اسپانيايي در كنفرانسي خبري در مادريد گفت:   ما نيازي نداريم كه آنها براي پاسخگويي مان به ما ضرب الاجل بدهند؛ اين فشار فضايي ترديدآميز و فاقد اعتماد را ميان دو طرف ايجاد مي كند.
وي با اشاره به مجموعه پيشنهادي پنج عضو دائم شوراي امنيت و آلمان به تهران درباره مساله هسته اي ايران گفت: اين پيشنهاد ابهامات بسياري دارد، ما بايد از طريق گفت و گو اين ترديدها را رفع كنيم.
لاريجاني در ادامه گفت كه اروپا مي تواند با پايان دادن به محدوديت هاي صادرات برخي تجهيزات صنعتي به ايران، اعتماد تهران را در گفت و گوهاي هسته اي تقويت كند.
اين پيشنهاد لاريجاني را مي توان گامي تازه در پرونده اتمي تفسير كرد.
در ادامه تماس هاي سياسي بين ايران و اروپا، علي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان امروز در برن با خانم ميشلين كالمي ري معاون رئيس جمهور و وزير امور خارجه سوئيس نيز ديدار كرد.
در اين ملاقات دبير شوراي عالي امنيت ملي آخرين تحولات پيرامون موضوع هسته اي ايران را براي طرف سوئيسي تشريح و با اشاره به اهتمام جدي ايران براي بررسي بسته پيشنهادي اروپا تأكيد كرد كه جمهوري اسلامي ايران تنها راه دستيابي و تفاهم براي حل و فصل مسئله هسته اي را انجام مذاكره و گفتگو مي داند.
سخنگوي وزارت امور خارجه هم گفته است كه منظور لاريجاني از اعلام پاسخ مقدماتي در مذاكرات روز سه شنبه اين هفته شايد به اين معناست كه اعلام  نظرهايي از سوي ايران در مورد ابهامات مطرح مي شود.
حميدرضا آصفي، در حاشيه نهمين اجلاس وزراي خارجه كشورهاي همجوار عراق در جمع خبرنگاران اظهار داشت: روشن است كه گفتگوها در سه شنبه اين هفته صحبت هايي اوليه است براي رفع ابهامات.
وزير امور خارجه روسيه نيز در يك مكالمه تلفني با همتاي آمريكايي خود، مساله برنامه  هسته اي ايران را با وي مورد گفت وگو قرار داد.
به گزارش بخش مطبوعاتي وزارت امور خارجه روسيه، اين مذاكره تلفني به ابتكار طرف آمريكايي انجام گرفت. جزئيات بيشتري از اين گفت و گو منتشر نشده است.
مقامات آفريقاي جنوبي (به عنوان يكي از اعضاي گروه نم) و آلمان نيز در برلين آخرين تحولات پرونده هسته اي را بررسي كردند.

توصيه وزير امورخارجه:
مردم از سفر به عراق خودداري كنند
ايرنا: منوچهر متكي وزير امور خارجه از ايرانيان خواست عشق قلبي خود را به ائمه اطهار(ع) محفوظ نگه دارند تا وزارت امور خارجه بتواند شرايط مطمئن تري براي حضور آنها در عراق فراهم كند.
متكي ديروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالي درخصوص اقدام جدي وزارت امور خارجه براي تأمين امنيت جان زايران ايراني و نيز مسأله زندانيان ايراني در عراق، گفت: دولت عراق خود را متعهد به تأمين امنيت زايران ايراني مي داند و تلاش خود را براي احترام به آنان انجام مي دهد.
وزير امور خارجه با اشاره به پيگيري هاي اين وزارتخانه در اين زمينه، اظهار داشت: در بخش مربوط به زندانيان ايراني، به دليل ورود غيرمجاز به اين كشور براي زيارت ائمه اطهار(ع) و به رغم توصيه هاي وزارت امور خارجه برخي ايرانيان به عراق سفر مي كنند كه طبق مقررات اين كشور شش ماه زنداني براي آنها در نظر گرفته مي شود كه ما سعي مي كنيم براي اين افراد عفو بگيريم.

در همايش دوروزه مشروطيت
هاشمي، خاتمي و كروبي
در همايش مشروطه سخنراني مي كنند
گروه سياسي - همايش دوروزه يكصد سالگي مشروطيت در ايران روزهاي سيزده تا پانزدهم مردادماه در شهرهاي تهران، اصفهان، شيراز، تبريز و رشت برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار ما در اين همايش ها، قرار است محمد خاتمي رئيس جمهور سابق، اكبر هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، مهدي كروبي دبيركل حزب اعتماد ملي و علي اكبر ولايتي مشاور بين الملل مقام معظم رهبري سخنراني مي كنند.
بررسي وجود بن بست دمكراسي، آزادي و برقراري عدالت پس از گذشت صدسال از انقلاب مشروطه، محورهاي اصلي مورد توجه اين همايش و مقالات ارائه شده درآن است.
قرار است در حاشيه اين همايش، نمايشگاه عكس، اسناد كتب و مجلات دوره مشروطه نيز برگزار شود.

ديدار پنج روزه رئيس مجلس عراق از ايران پايان يافت
005415.jpg
گروه سياسي- محمود المشهداني رئيس مجلس عراق پس از بازديد پنج روزه از ايران روز گذشته با بدرقه رسمي حداد عادل تهران را ترك كرد.
المشهداني طي اين سفر علاوه بر حداد عادل با ديگر مقامات كشورمان از جمله رئيس جمهوري، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و وزير امور خارجه نيز ديدار و گفتگو كرد و براي زيارت مرقد امام رضا(ع) نيز سفري به مشهد داشت. المشهداني پيش از بازگشت به عراق در جمع خبرنگاران حضور يافت و طي سخناني وضعيت كنوني عراق و دستاوردهاي سفرش به ايران را تشريح كرد.
محمود المشهداني در پاسخ به سئوال خبرنگاران در خصوص حادثه تروريستي اخير در كوفه و تدابير حكومتي عراق براي ايجاد امنيت بويژه امنيت زائران گفت: سه سال است كه با اين حوادث روبرو هستيم و خدا را شكر مي كنيم كه از ديكتاتوري صدام رها شديم،  اما نمي دانستيم ديكتاتوري خون آشام تر مي آيد و مردم را به خاك و خون مي كشد.

لايحه قانون جامع انتخابات بررسي شد
ايسنا: سومين جلسه « مجمع استانداران جمهوري اسلامي ايران» برابر مفاد مواد ۵ و ۱۰ اساسنامه اين تشكل غيردولتي، روز پنج شنبه گذشته تشكيل شد. علي جنتي معاون سياسي وزير كشور در اين جلسه طي سخناني لايحه قانون جامع انتخابات را تشريح كرد.
بر اساس برنامه تنظيمي قرار بود پس از تشريح لايحه قانون انتخابات لايحه قانون تقسيمات كشوري نيز از سوي جنتي ارايه و تشريح شود كه به دليل اهميت موضوع قانون انتخابات و ضرورت توجه و تبيين بيشتر و ارايه ديدگاههاي اعضاي مجمع استانداران، ادامه جلسه به بحث و تبادل نظر پيرامون قانون انتخابات اختصاص يافت.

بررسي اصلاح قانون شوراها در كميسيون امنيت ملي
گروه سياسي -كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اين هفته لايحه اصلاح موادي از قانون شوراها را ادامه مي دهد.
در جلسه اين كميسيون  همچنين سؤال هاي ۱۶ نماينده از وزير كشور مطرح مي شود.
در كميسيون قضايي و حقوقي، طرح الحاق موادي به قانون مجازات اسلامي درخصوص جرايم ناشي از اهانت به اقوام ايراني را در دست بررسي است و در كميسيون اصل ۹۰ قانون اساسي گزارشي از مبارزه با قاچاق كالا و ارز ارائه خواهد شد.

يادداشت
اجلاس تهران و امنيت عراق
علي اصغر محمدي
دولت ضعيف شده صدام پس از عقب رانده شدن از كويت در سال ،۱۹۹۱ ديگر قادر به ايفاي نقش تعيين كننده در امنيت منطقه و حفظ ثبات آن نبود. در چنين شرايطي وزراي خارجه سه همسايه مهم عراق يعني تركيه، سوريه و ايران گرد هم آمدند تا به طور مشترك تحولات آن كشور و تأثير آن بر صلح، ثبات و امنيت منطقه را مورد بررسي قرار دهند و سياستهاي خود را با يكديگر هماهنگ كنند. با سقوط رژيم صدام و اشغال عراق توسط نيروهاي آمريكايي علاوه بر اين سه كشور، ديگر كشورهاي منطقه نيز دلمشغول تحولات عراق و تأثير آن بر سرنوشت خويش شدند. بدين ترتيب ضرورت گردهم آيي وزراي خارجه كشورهاي همسايه عراق به همراه مصر بيش از هر زماني به يك ضرورت مبدل شد.اينك پس از مدتي ركود بار ديگر اين اجلاس در تهران برگزار مي شود.
شايد امنيت منطقه و تأثير تحولات عراق به آن اصلي ترين عنواني باشد كه توجه مشترك اين كشورها را به خود معطوف داشته است. گرچه روند حوادث به گونه اي است كه نمي توان به پايان درگيري ها در عراق اميدوار بود، ليكن روند دولت سازي و تلاش براي هرچه مقتدر كردن آن مي تواند بحران امنيتي در عراق را تا حد زيادي به كنترل درآورد. با توجه به ويژگي هاي حاكم بر جامعه عراق، آمريكائيها نمي توانند هرچه را كه مي خواهند عملي سازند، لذا رفته رفته روند دولت سازي در عراق هويتي مستقل يافته و مي رود كه به يك واقعيت ملي تبديل شود.
برخي كشورهاي عربي كه در ابتدا پذيرش اين روند برايشان دشوار مي نمود، اينك گويي واقعيتها را پذيرفته اند. سفر اخير مالكي نخست وزير عراق به برخي كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس و اعلام آمادگي آن كشورها براي حمايت از استقرار امنيت در عراق و همكاري با دولت قانوني آن بيانگر اين مهم است.
برگزاري اين اجلاس كه دبيران كل سازمان كنفرانس اسلامي و اتحاديه عرب نيز در آن حضور دارند فرصت مناسبي است تا همكاري اين كشورها با يكديگر و همچنين همكاري همه آنها با دولت عراق در زمينه هاي امنيتي، سياسي و اقتصادي شتاب بيشتري بيابد.
اما حقيقت اين است كه سرنوشت كشورهاي منطقه چنان با هم پيوند دارد كه تفكيك مسائل آنان از يكديگر غيرممكن است. به همين دليل اين اجلاس علاوه بر مسائل عراق بايد به سرنوشت ملت مظلوم فلسطين كه تحت فشار شديد رژيم صهيونيستي قرار دارد توجه نموده و از همه ابزارهاي سياسي براي ممانعت از تجاوزات اسرائيل به ملت فلسطين بهره جويد.

باشگاه احزاب
انتخابات مياندوره اي مجلس
گروه سياسي - احزاب و گروه هاي سياسي كشور براي حضور در انتخابات مياندوره اي مجلس شوراي اسلامي فعال مي شوند. روز گذشته حسن غفوري فرد كه شايعه حضور او به عنوان كانديداي تهران قوت گرفته است، گفت: هنوز تصميم جدي در اين زمينه نگرفته ام.
كنگره ششم
ابوالقاسم رئوفيان دبيركل جامعه اسلامي فرهنگيان از برگزاري ششمين كنگره حزبش در شهريورماه آينده خبر داد و گفت: ستاد برگزاري كنگره در محل جامعه اسلامي فرهنگيان تشكيل شده است.
افتتاح همه دفاتر در ۱۵ روز
حزب اعتماد ملي جهت حضور فعال در دو انتخابات خبرگان و شوراها قصد دارد ظرف ۱۵ روز آينده كليه دفاتر استاني خود را تاسيس كند.اين مطلب را رحمت الله خسروي عضو سابق شوراي شهر تهران و رئيس كميته مناطق حزب اعتماد ملي و در جريان گشايش دفتر اين حزب در كردستان عنوان كرد.
همه استانها كانديدا دارند
دبيركل مجمع مدرسين و محققين حوزه علميه قم از آماده بودن فهرست اين تشكل در همه استانها براي انتخابات خبرگان خبر داد. حسين موسوي تبريزي همچنين هماهنگي مجمع مدرسين را با مجمع روحانيون مبارز براي تهيه فهرست نهايي يادآور شد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |