يكشنبه ۱۸ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۹ - Jul 9, 2006
بوش: از پوتين انتقاد نكنيد
موافقت آمريكا براي همكاري هاي  گسترده هسته اي با روسيه
005322.jpg
گروه بين الملل - جورج بوش در آستانه سفر به روسيه و شركت در نشست گروه هشت در سن پطرزبورگ كه هفته ديگر برگزار مي شود نسبت به انتقاد صريح و علني از ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه در واشنگتن هشدار داد.
نشريه اشپيگل با اعلام اين خبر نوشت، بوش در گفت وگويي با سي.ان.ان تأكيد كرد كه علي رغم تنش هاي اخير همچنان پوتين را يك دوست مي داند و هيچ رهبري دوست ندارد كه به طور علني مورد انتقاد قرار بگيرد.بوش هفته آينده با پوتين در حاشيه نشست گروه هشت ديدار مي كند.ديك چني معاون رئيس جمهور آمريكا چندي پيش در سخنان كم سابقه اي به شدت از پوتين و سياست هاي ضددمكراتيك وي انتقاد كرد.
از سوي ديگر كرملين پخش دو شبكه راديويي را كه دولت آمريكا براي پخش در سراسر روسيه تأسيس كرده بود و اغلب از سياست هاي مسكو انتقاد مي كردند، قطع كرد.
روزنامه گاردين ديروز با انتشار اين خبر نوشت، از ماه سپتامبر تاكنون همچنين شمار شبكه هاي راديويي روسي كه برنامه هاي صداي آمريكا و راديو آزادي را پخش مي كردند از ۷۲ شبكه به ۹ شبكه كاهش يافته است.اين دو شبكه راديويي آشكارا از سياست هاي دولت پوتين انتقاد مي كردند. قطع برنامه هاي اين دو شبكه در روسيه درحالي صورت گرفت كه پوتين در روزهاي آينده ميزبان سران گروه هشت در سن پطرزبورگ است.
دولت روسيه اعلام كرده كه قطع برنامه هاي اين دو شبكه راديويي در روسيه با هدف بررسي پايبندي اين شبكه ها به شرايط مجوز و قراردادشان صورت گرفته است.
از سوي ديگر واشنگتن پست از موافقت آمريكا براي همكاري هاي گسترده  هسته اي با روسيه خبر داد.
اين روزنامه چاپ آمريكا نوشت: جرج بوش، رئيس جمهور آمريكا براي اولين بار با همكاري هاي صلح آميز هسته اي با روسيه در سطحي گسترده موافقت كرد و اين تصميم به پيچيدگي هاي موجود بر سر اين موضوع در روابط دو حزب جمهوري خواه و دموكرات پايان مي دهد.
واشنگتن پست به نقل از مقامات مسئول دولت بوش نوشت: اين تصميم در نشست بوش و ولاديمير پوتين، كه قرار است شنبه آينده قبل از نشست هشت كشور صنعتي جهان برگزار شود، مطرح خواهد شد.
بر اساس اين گزارش بوش در سال هاي گذشته با اجراي اين تصميم مخالفت كرده و با اصرار زياد از روسيه خواسته بود تا ساخت راكتورهاي هسته اي در ايران را متوقف سازد.
اين روزنامه آمريكايي در ادامه گزارش خود مدعي شد: مقامات آمريكايي ديدگاه خود را در خصوص همكاري روسيه و ايران تغيير داده اند و به اين باور رسيد ه اند، توافق روسيه و آمريكا مي تواند به جلب همكاري هاي بيشتر روسيه در خصوص ايران كمك كند.
واشنگتن پست در ادامه نوشت: تا زماني كه روسيه يك كشور هسته اي باشد پيشنهاد چنين توافقنامه هايي مطرح است و نياز به جلب موافقت كنگره ندارد زيرا بر اساس قوانين آژانس بين المللي انرژي هسته اي صورت مي گيرد.آمريكا توافقنامه هاي همكاري گسترده اي با آژانس انرژي اتمي اروپا، چين و ژاپن و حدود ۲۰ كشور در سراسر جهان دارد و دولت بوش درصدد است تا رضايت كنگره را براي حل اختلاف نظرها در خصوص همكاري هسته اي جلب كند.

نگاه
فلسطين؛ چالش هاي دروني و بيروني
علي كدخدازاده
محمود عباس رئيس حكومت خودگردان فلسطين، از آغاز پاي گذاشتن برجاي ياسرعرفات با چالش هاي متعددي مواجه بوده است. اين چالش ها با روي كار آمدن دولت حماس در فلسطين ابعاد گسترده اي يافت. رقابت ميان فتح و حماس به عنوان دو سازمان معتبر و مورد وثوق مردم فلسطين به گونه اي بود كه هر از چندي يكي از دو رقيب ديگري را به اشتباهات تاكتيكي و حتي استراتژيك متهم مي كرد.
عباس در پي كسب قدرت حماس در فلسطين با اعلام اينكه حكومت نمي تواند به مثابه يك جنبش عمل كند، خواهان به رسميت شناختن اسرائيل از سوي دولت حماس شد، موضوعي كه با جوهره مرامنامه حماس در تضاد بود. وي از اين حربه استفاده كرد و به بهانه تحريم اقتصادي فلسطين از سوي جهان غرب بر فشار براي شكستن حماس افزود و سرانجام با طرح همه پرسي ميثاق زندانيان فلسطين، عملاً حماس را به مرحله ناچاري رساند.
اما با حوادث اخير در فلسطين و هجوم اسرائيل به اين سرزمين بار ديگر بر اقتدار و منزلت حماس افزوده شد. آنچه مسلم است اين رويارويي - ميان فلسطيني ها و اسرائيل - نمي تواند تا مدت طولاني ادامه يابد. اسرائيل خواهان آزادي بدون قيد و شرط سرباز اسير خود است و حماس خواهان آزادي اين اسير به شرط آزادي صدها اسير فلسطيني در بند اسرائيل است. اسرائيل تاكنون اين درخواست را نپذيرفته و حماس نيز به مقاومتي ادامه داده كه حاصل آن يورش اسرائيل به غزه، اسارت گرفته شدن دهها عضو كابينه و مجلس، ويراني بسياري از ساختارهاي زيربنايي و شهادت و جراحت افزون بر يكصد فلسطيني بوده است.
پايان اين مخاصمه، نقش مؤثري بر جايگاه محمود عباس خواهد داشت. اگر حماس سربلند از اين منازعه بيرون آيد، عباس به شدت ضربه خواهد خورد و اگر حماس نتواند از پس اين حوادث امتيازات درخور توجهي از اسرائيل بگيرد آنگاه عباس اين گروه سياسي را كه اكنون دولت را نيز در دست دارد آماج حملات خود قرار خواهد داد.
مشروح اين يادداشت در همشهري آن لاين امروز آمده است.

تشديد محاصره غزه توسط اسرائيل
ايسنا: منابع فلسطيني و اسراييلي اعلام كردند، نظاميان صهيونيست ديروز (شنبه)  پس از سه روز حمله به شمال نوار غزه از اين منطقه خارج شدند.
اين در حالي است كه ارتش رژيم صهيونيستي بامداد ديروز  حمله نظامي گسترده  خود را در اطراف شهر غزه با هدف توقف حملات راكتي مبارزان فلسطيني و آزادي سرباز گروگان گرفته شده  اسراييلي، آغاز كرد.به گزارش خبرگزاري فرانسه، سخنگوي ارتش اسراييل در تل آويو به اين خبرگزاري گفت: نظاميان ما منطقه  بيت لاهيا را ترك كردند اما عمليات در غرب گذرگاه كارني و شرق بيت حانون و منطقه  صنعتي گذرگاه ارز ادامه دارد.
اين در حالي است كه ارتش رژيم صهيونيستي بامداد ديروز  حمله نظامي گسترده  خود را در شهر غزه با هدف توقف حملات راكتي مبارزان فلسطيني و آزادي سرباز گروگان گرفته شده  اسراييلي، آغاز كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، شاهدان و منابع امنيتي فلسطين اعلام كردند ده ها دستگاه تانك اسراييلي با پشتيباني چندين فروند هلي كوپتر و هواپيماهاي بدون سرنشين از طريق گذرگاه كارني وارد غزه شده و تا يك كيلومتر در حومه  شهر غزه پيش رفتند.
در همين حال در حملات هوايي و زميني روز جمعه  به شمال غزه هفت فلسطيني به شهادت رسيدند و به اين ترتيب تعداد كل شهداي فلسطيني در روزهاي پنجشنبه و جمعه به ۳۰ تن رسيد.
از سوي ديگر محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان مداخله  جامعه  بين المللي را براي توقف اين حملات خواستار شد.
به نوشته روزنامه الحيات چاپ لندن منابع آگاه فلسطيني فاش كردند ميانجي هايي كه در زمينه آزادسازي نظامي اسرائيلي فعاليت مي كنند به اطلاع جنبش حماس رسانده اند كه اسرائيل تهديد كرده است در صورت آزاد نشدن اين سرباز با توسل به زور دولت حماس را سرنگون خواهد كرد.
به گفته اين منابع، اسرائيل همزمان با اين تهديد متعهد شده است كه بعدا شماري از زندانيان فلسطيني را براي نشان دادن حسن نيت آزاد كند ولي اين عمليات در چهار چوب قرارداد تبادل اسرا نخواهد بود.

رئيس  مجلس عراق:
هدف آمريكا از حمله به عراق كمك به اسرائيل بود
گروه بين الملل - محمود المشهداني رئيس مجلس عراق در پايان ديدار از تهران طي مصاحبه اي گفت: آمريكا در حمله به عراق به دنبال نفت نبود بلكه بيشتر از آن هدفش تحقق نظريه صهيونيست ها بود. وي گفت اسرائيل در آرزوي ويراني سرزمين باستاني بابل است كه اين سرزمين شامل حله تا نينوا مي شود. از اين رو آنان براي تحقق خواسته خود از هيچ تلاشي رويگردان نيستند و حمله آمريكا به عراق تنها بهانه اي بود براي تحقق اين آرزو.وي با بيان اين كه آمريكايي ها خود عامل شكل گيري ديكتاتوري صدام بودند گفت آيا دموكراسي كه آمريكايي ها از آن نام مي برند همان چيزي است كه اكنون در عراق عمل مي كنند.المشهداني همچنين با بيان اين كه ما مي دانيم چه كساني هم اكنون از تروريست ها حمايت مي كنند و چه كساني مجري اين اعمال هستند گفت به زودي تمامي حقايق را افشا خواهيم كرد.
خشم مقامات عراقي از حمله نيروهاي آمريكايي
به شهرك صدر
يك عضو فهرست ائتلاف عراق يكپارچه به نمايندگي از اعضاي مجلس اين كشور حمله نظاميان آمريكايي را به شهرك صدر محكوم كرد.فلاح  حسن  شنشل  با قرائت  بيانيه اي  به  نمايندگي  از اعضاي  مجلس  عراق هجوم  نيروهاي  آمريكايي  به  شهرك  صدر را كه  بدون  اطلاع  رئيس  جمهور، نخست  وزير و وزيران  كشور و دفاع  عراق  صورت  گرفت ، نقض  آشكار استقلال كشور و دخالت  در امور داخلي  عراق  دانست  و آن را محكوم  كرد.
قتل ۱۴۹ روزنامه نگار در عراق
براساس آمار ارايه شده توسط دبيركل جمعيت آزادي روزنامه نگاران و دفاع از آنها در عراق، تعداد روزنامه نگاراني كه از زمان سقوط نظام سابق در نهم آوريل ۲۰۰۳ ترور و يا كشته شده اند به ۱۴۹ تن مي رسد. به نوشته روزنامه الشرق الاوسط - چاپ لندن - به گفته حليم الاعرجي، دبيركل جمعيت آزادي روزنامه نگاران و دفاع از آن ها، روزنامه نگاران كشته شده از ۱۴ تابعيت متفاوت عراقي، عرب و خارجي هستند.
افشاي ارتباط رژيم صدام با بن لادن
تازه ترين اسناد به دست آمده از موسسه آرشيو عراق، نشان مي دهد كه بين صدام و بن لادن ارتباطي وجود داشته است.
به گزارش روزنامه الشرق الاوسط - چاپ لندن - بر اساس اين اسناد كه از ميان پرونده هاي رئيس سابق سازمان اطلاعات عراق به دست آمده و موسسه آرشيو عراق كه يك موسسه مستقل خصوصي در بغداد است مسئوليت حفظ آن را بر عهده دارد، ارتباطاتي ميان بن لادن رهبر شبكه القاعده و صدام رئيس جمهور سابق عراق وجود داشته است.

دستگيري طرفداران القاعده در آمريكا
مهر: اف. بي.آي هويت هشت تن از طرفداران القاعده را كه در توطئه حمله به متروي نيويورك دست داشتند، شناسايي و سه تن از آنان را دستگير كرده است.تنها يكي از اين سه تن كه مليت لبناني دارد و به عنوان مغزمتفكر اين توطئه و از حاميان اسامه بن لادن سركرده القاعده قلمداد مي شود به طور رسمي متهم شده است.
اف بي آي پيشتر طرح تروريستي حمله به سيستم حمل و نقل منطقه نيوجرسي نيويورك را خنثي كرده بود.خبر هاي مربوط به خنثي شدن اين توطئه روز گذشته توسط روزنامه نيويورك ديلي منتشرشد. اين روزنامه به نقل از مقامات ضد تروريستي آمريكا گزارش داد كه هدف اصلي تونل هالندبود كه مناطق منهتن را به نيو جرسي نيويورك وصل مي كند، بود.اين روزنامه خاطرنشان مي كند كه براي انجام اين توطئه، عاملان آن قولهايي را از ابو مصعب الزرقاوي سركرده القاعده در عراق براي كمك و حمايت مالي دريافت كرده بودند.

شيراك سياست و فوتبال
005325.jpg
گروه بين الملل- ژاك شيراك رئيس جمهور فرانسه امروز يكشنبه با اين اميد براي تماشاي بازي نهايي مسابقات جام جهاني فوتبال به برلين مي رود كه اين مسابقه محبوبيت به شدت در حال افول او را افزايش داده وشرايط كنوني را براي او و كشور فرانسه تغيير مي دهد.
شرايط كنوني در عرصه سياست فرانسه به سود شيراك ۷۲ ساله نيست و او كه آخرين ماههاي دوران مسئوليت خود را سپري مي كند با پايين ترين ميزان اقبال عمومي و محبوبيت مردم رو به روست. مطبوعات فرانسه اين روزها به جاي حرف ها و تصاوير رئيس جمهور، اظهار نظرات دو رقيب اصلي جانشيني او يعني خانم رويال و آقاي ساركوزي را تيتر مي كنند.
رسيدن تيم فوتبال فرانسه به مرحله نهايي مسابقات جام جهاني فقط براي شيراك فرصت استثنايي نبود و ديگر سياستمداران و كارشناسان اقتصادي در فرانسه هم اين رويداد را فرصتي طلايي مي دانند. فرانسه در يك سال گذشته در صدر تيترهاي جنجالي و بحراني اروپا بوده است. آشوب و اعتراض مهاجران خشمگين حومه پاريس كه طي آن صدها خودرو به آتش كشيده شد و تظاهرات مخالفان اصلاحات در قانون اشتغال و استخدام در كنار چند رسوايي صنعتي و سياسي، ماههاي ناخوشايندي را براي فرانسه رقم زد.
در سال ۱۹۹۸ وقتي تيم فوتبال فرانسه جام جهاني را در كشور خود برد، ليونل ژوسپن نخست وزير سوسياليست فرانسه بالاترين ميزان محبوبيت را به دست آورد و آمار و ارقام اقتصادي از بالا رفتن شاخص ها در اين كشور خبر داد. اكنون كه شيراك پايين ترين ميزان محبوبيت را دارد اميدوار است اين اتفاق دوباره تكرار شود.اما راست هاي افراطي به رهبري ژان ماري لوپن هم بي كار ننشسته اند و به دنبال استفاده از اين فرصت براي تقويت جايگاه خود و ضربه زدن به محافظه كاران و سوسياليست ها هستند.
آنها با انتقاد از تركيب رنگين پوست و مهاجر تيم ملي فوتبال فرانسه سعي در برانگيختن احساسات ناسيوناليستي فرانسوي ها را دارند.
در اين ميان بازيكنان تيم فوتبال فرانسه هم وارد اين كشمكش هاي سياسي شده و با اظهارنظرات خود وزنه رقباي سياسي را بالا يا پايين مي برند.
ليليان تورام از بازيكنان سياه پوست اين تيم در واكنش به سياست هاي ضدمهاجرتي نيكولاي ساركوزي وزير كشور فرانسه و نامزد مطرح انتخابات رياست جمهوري اين كشور اخيرا گفت: ايشان نمي داند كه فرانسه شهروند مسلمان، سياه پوست يا عرب هم دارد.
بازيكنان تيم فوتبال فرانسه از بازديد ساركوزي از محل اقامتشان در آلمان جلوگيري كرده اند و وزير كشور فرانسه تاكنون در هيچ يك از بازي هاي اين تيم در جام امسال تماشاچي نبوده است.

برادران دوقلوي كاچينسكي
قدرت را در لهستان به دست مي گيرند
ايسنا: نخست وزير لهستان اعلام كرد كه قصد كناره گيري دارد و رئيس حزب حاكم قانون و عدالت جانشين وي خواهد شد.
مقامات حزب حاكم و محافظه كار قانون و عدالت لهستان در بيانيه اي اعلام كردند: نخست وزير كازيميرز مارسينكيويچ به مقامات حزب اطلاع داده كه قصد استعفا دارد.
در اين بيانيه آمده است: كميته سياسي حزب قانون و عدالت به اتفاق آرا ياروسلاو كاچينسكي را به عنوان نخست وزير آينده لهستان پيشنهاد داده است.
از آنجايي كه لخ كاچينسكي، رئيس جمهور لهستان است چنانچه اين تغيير و تحولات صورت پذيرد، آنگاه با به قدرت رسيدن ياروسلاو كاچينسكي، اين دو برادر دو قلو قدرت را در كشورشان تصاحب خواهند كرد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |