يكشنبه ۱۸ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۹ - Jul 9, 2006
سبك هاي اروپايي ايتاليا و فرانسه
ژرمن ها با فرانسوي ها براي زيدان هورا مي كشند
غول هاي فوتبال اروپا در نبرد برلين
005379.jpg
005397.jpg
جهانگير كوثري - امشب برلين شهر بزرگ عاشقان فوتبال است. طي يك قرن سرنوشت براي اين شهر تاريخي حوادث گوناگوني را رقم زده است. اين ورزشگاه براي برگزاري بازيهاي المپيك ۱۹۱۶ ساخته شد، اما جنگ اول جهاني، سايه شومش را روي شهر انداخت و اين امكان به وجود نيامد. سال ۱۹۳۶ و در آغاز قدرت ناسيوناليست نازيسم ها، المپيك در اين شهر تاريخي برگزار شد. قصه هاي شبيه به افسانه اين المپيك و القابي چون اراده آهنين و تبليغ براي نژاد برتر آريايي و ماجراهاي حبس اوونس كه امروز خيابان جنوبي منتهي به ورزشگاه به نام اوست هنوز خواندني است. او اولين فردي بود كه خشم هيتلر را باعث شد، چون در حضور او اوونس چهار مدال طلا بدست آورد و ورزشگاه برلين يكصدا نام او را فرياد زدند.
امشب برلين دوباره بايد براي نژادهاي ديگر هورا بكشد، مانند سال ۱۹۳۶ . ژرمن ها روز قبل بازي رده بندي را انجام دادند و چه سرد و امشب ايتاليا و فرانسه با فخر و مباهات اروپايي در برلين به مقابله مي پردازند. هر دو تيم آرام و بدون تبليغات آنچناني قدم به مسابقات گذاشتند. فرانسه را پير و فرسوده ناميدند و اتفاقاً همين فرمانده بزرگ (زيدان) بيشتر از همه زير تيغ انتقاد بود و قصد كناره گيري داشت با خواهش و تمنا او را آوردند تا فرانسه را تا برلين بالا بكشد. اگر فرانسه در همان دور اول با دو مساوي حذف مي شد، به راحتي به عنوان تيم پيرمردها از كنارش مي گذشتيم، اما اكنون تمام اين پا به سن گذاشته ها اسطوره هاي تجربه و فرماندهان نبردهاي سخت لقب گرفته اند و خاصيت فوتبال همين است.
ايتاليا نيز بدون هياهو به جام آمد، با گنجينه اي از بازيكنان در حال رشد، ميدان ديده، جوان، باتجربه، حرفه اي و مجهز به تمام فنون شرافتمندانه و غيره. ميزبان توسط همين غولان خاموش از رسيدن به فينال بازماند، خشم آنها را امشب با پرچمهاي سياه، قرمز و زرد در برلين خواهيد ديد، آنها متحد فرانسه شده اند تا ايتاليا را از رسيدن به جام و افتخار بهترين تيم اروپا در جام جهاني محروم كنند.
ايتاليا و آلمان هر كدام سه بار جام جهاني را به دست آورده اند. ماجراهاي ايتاليا و ليپي، يوونتوس، ميلان، لاتزيو، و فيورنتينا تماماً در اين قهرماني حل مي شود اگر ليپي چون ويتوريو پوزو (مربي ايتاليا در سال هاي ۱۹۳۸ - ۱۹۳۴) و انزوبيرزوت (۱۹۸۲) بتواند درفش ايتاليا را در زمين ژرمن ها به زمين بكوبد، تمام تباني ها و مسائل پشت پرده كالچو نيز در درياي پرتلاطم جام جهاني گم خواهد شد.
ايتاليا يك تفاوت عمده با فرانسه دارد و آن تنوع در آرايش تيمي است، به ويژه در خط حمله كه مدافعان حريف نمي دانند به لوكاتوني فكر كنند يا جيلاردينو و يا ياكوئينتا و يا دل پيرو.
ليپي درمقابل آلمان دو تعويض سرنوشت ساز  انجام داد كه آلمانها تا به خود آمدند، طي دو دقيقه دو گل دريافت كردند  و بازي تمام شد. هر يك از اين چهار مهاجم براي خود وزنه اي در فوتبال امروز جهانند. آيا دفاع منظم و جا افتاده فرانسه قادر است اين خط گلزنهاي با لفطره را مهار كند. آيا زيدان چون ديگر بازيهايش قادر است از تمام پتانسيل فني و هوشمندي خود بهره گيرد. مسلماً گاتسو او را رها نخواهد كرد و اين زنبور مزاحم كه با چهار شش ۱۲۰ دقيقه به شكل مرگبار مي دود اجازه نخواهد داد، فرمانده فرانسوي ها با خيال آسوده آهنگ بازي را با ريتم و دلچسب فرانسوي در دست بگيرد و دنبال كند.
فرانسه برخلاف ايتاليا از ابتداي جام تركيب ثابت و جمع و جوري داشته. يازده مرد ثابت، بارتز، آبيدال، گالاس، تورام، سانيول، ماكلله، زيدان، مالودا، ريبري، ويرا و تيري آنري بوده اند و گاه ويلتورد يا گووه به ميدان آمده اند، آنهم براي زماني كوتاه. فرانسه با اين ۱۳ مرد سفيد و سياه تا فينال رسيده است و ايتاليا با تيمي پرتعداد و متغير كه حريف را دچار گيجي و سردرگمي مي كند. ايتاليا جدا از فتح جام به دنبال بهترين هاي ديگر هم هست. بهترين بازيكن، بهترين دروازه بان، بهترين تيم اروپا، بهترين مربي و بهترين كاپيتان انگيزه هاي ايتاليا قابل دفاع تر است، اما فوتبال پيچيدگي خاص خود را دارد با تمام منطق ها و استدلالهاي علمي و فني. حادثه خبر نمي كند. يك تكل ساده گاه بدليل موقعيت حريف به يك اخراج تبديل مي شود و يا خروج يك دروازه بان و برخوردش با مهاجم حريف همه چيز را بر باد مي دهد. آهوي سياه فرانسه (آنري) در ميان گرگهاي ايتاليا به رقص مي پردازد و در گريزهاي خود مي تواند نتيجه را در گونه هايي از نوع فرانسوي به سود تيمش تغيير دهد.
اين ديدار سبكهاي فوتبال اروپا را در مقابل هم قرار مي دهد و جرقه هايي كه از آن زده مي شود، شعله اين پديده را در قاره انقلابها بيشتر مي كند و افسوس كه جنوبي هاي آمريكا در اين ميهماني بزرگ غايبند.
تركيب ايتاليا: بوفون، گروسو، زامبروتا، ماترازي، كاناوارو، گاتسو، پيرلو، پروتا، توتي ، كامورانزي و لوكاتوني. در اين بازي كاناوارو به صدمين بازي ملي خود مي رسد.
تركيب فرانسه: بارتز، آبيدال،  تورام، گالاس، سانيول، ماكلله، زيدان، ويرا، مالودا، ريبري و آنري. در اين بازي ليليان تورام به ۱۲۱ بازي ملي خود مي رسد.
داور:هوراسيو اليزوندا (آرژانتين)
كمك ها: داريو گارسيا (آرژانتين) و رودلفو اوترو (آرژانتين)
زمان: ساعت ۳۰/۲۱ به وقت تهران
مكان:ورزشگاه المپيك برلين

تركيب تيم ملي واليبال اعزامي به ايتاليا
گروه ورزشي - علي شاكري: اسامي نفرات تيم ملي واليبال اعزامي به تورنمنت ايتاليا امروز اعلام مي شود. هر دو تيم جوانان و بزرگسالان كه به طور همزمان تهران را به مقصد دوبي و رم ترك خواهند كرد، انتخاب نهايي را به پس از انجام بازي ديروز مقابل هم موكول كردند.در تيم ملي بزرگسالان بازيكنان سرعتي حاضر در اردو تنها گروهي هستند كه حاشيه امنيت دارند و سفر هر سه بازيكن عليرضا نادي، حامد رضايي و داود مقبلي به ايتاليا قطعي است. در جمع پاسورها امير حسيني و عليرضا بهبودي بخت بيشتري نسبت به مهدي مهدوي دارند. در پست ليبرو احسن الله شيركوند در بازگشت دوباره به تيم ملي به دليل تداوم حضور در تمامي مراحل اردو يكقدم نسبت به فرهاد ظريف جلوتر است. در نزد قدرتي زنان پيمان اكبري از جايگاه مطمئني برخوردار است و بايد ديد از جمع حاضران به خصوص حمزه زريني و آرش صادقياني قرعه سفر به نام كدام بازيكن اصابت خواهد كرد. در قطر پاسور بهنام محمودي درست وضعيتي مشابه با اكبري دارد و از ميان محسن عندليب و سيدمهدي بازارگرد يك نفر انتخاب خواهد شد.

آغاز فعاليت استقلال گنبد
با گشايش دفتر باشگاه استقلال گنبد در اين شهر و حضور حسين سبزي فروشان نماينده وزارت رفاه فعاليت تيم واليبال اين شهر براي حضور در ليگ برتر ايران آغاز شد. سبزي فروشان در گفت وگو با مسئولان تربيت بدني و اعضاي واليبال اين شهر اولويت جذب بازيكنان فصل جديد را به نفرات بومي داد و اعلام داشت كه با نظر اعضاي كميته فني بازيكنان انتخاب خواهند شد. از محمد رحيمي بازيكن سابق تيم ملي به عنوان يكي از مربيان استقلال در كنار باي محمد دوجي به عنوان سرمربي ياد مي شود.

داريوش مصطفوي دبيركل جديد فدراسيون فوتبال
005394.jpg
گروه ورزشي - پس از ديدار داريوش مصطفوي رئيس اسبق فدراسيون فوتبال با علي آبادي مشخص بود كه به زودي شاهد حضور دوباره او در فوتبال خواهيم بود.
ديروز طي حكمي از سوي سرپرست فدراسيون فوتبال داريوش مصطفوي به سمت دبيركلي فدراسيون منصوب شد.به گزارش سايت سازمان  تربيت بدني متن حكم كيومرث هاشمي براي داريوش مصطفوي به شرح زير است: با عنايت به استعفاي دبيركل فدراسيون و با اتكا به سوابق و تجربيات جنابعالي به موجب اين ابلاغ تا تشكيل مجمع عمومي به سمت دبيركل فدراسيون فوتبال منصوب مي شويد. اميد است با سرلوحه قراردادن حاكميت خرد جمعي و بهره گيري از آراء متخصصان، كارشناسان و پيشكسوتان و همراهي و همفكري پرسنل فدراسيون و همچنين لزوم پاسخگويي شفاف و صادقانه در قبال مردم، دولت و رسانه ها و ملحوظ نظر داشتن سوابق عظيم تاريخي و فرهنگي كشور و در اولويت قراردادن توسعه اخلاقي در ميادين ورزشي در انجام امور محوله كوشا و موفق باشيد.

ليگ برتر فوتبال امروز قرعه كشي مي شود
گروه ورزشي - نخستين جلسه هيأت رئيسه سازمان ليگ برتر امروز در محل اين فدراسيون برگزار مي شود.در اين جلسه قرار است تاريخ برگزاري جام حذفي و قرعه كشي ليگ برتر تعيين شود. طبق برنامه قبلي قرار بود رقابت هاي ششمين دوره ليگ برتر از روز هفدهم مرداد ماه آغاز شود.اين جلسه به رياست كيومرث هاشمي سرپرست جديد فدراسيون فوتبال و اعضاي سازمان ليگ برگزار مي شود.

مهم ترين دستاورد ورزش طي ده ماه گذشته
ايسنا: معاون رئيس جمهور با تأكيد بر مهم ترين دستاورد ورزش طي ده ماه گذشته گفت: هم اكنون همدلي، صفا و صميميتي در ميان بخش هاي مختلف ورزش حاكم است كه تصور نمي كنم تا به امروز در سيستم ورزش حاكم بوده باشد. محمد علي آبادي در پاسخ به اين سئوال، پيرامون مهم ترين دستاورد ورزش طي ده ماهه گذشته و از زمان حضورش در دستگاه ورزش اظهار كرد: از جمله اقدامات بزرگ انجام شده در ورزش مي توان به تغيير اساسي در بودجه ورزش اشاره كرد؛ اما از همه مهم تر ايجاد همدلي بين مسئولان سازمان تربيت بدني، كميته ملي المپيك، فدراسيون هاي ورزشي و ورزشكاران است.

اينسو و آنسوي جام جهاني۲۰۰۶
005376.jpg
جانشينان كلينزمن
005391.jpg
گروه ورزشي - حسن حيدري: در حاليكه هنوز يورگن كلينزمن در مورد كناره گيري اش از تيم ملي آلمان به اظهارنظري نپرداخته، روزنامه آلماني اشپيگل جانشينان احتمالي او را معرفي كرده است. اين روزنامه اصلي ترين گزينه براي رهبري تيم ملي آلمان را ماتياس سامر مي داند. گرهارد ماير رئيس فدراسيون فوتبال آلمان در اين باره گفت: در صورت كناره گيري كلينزمن، سامر به طور موقت رهبري آلمان را برعهده خواهد گرفت.به گزارش اشپيگل يواخيم لاو، كريستوفر دام، اوتمار هيتسفلد، فيليكس ماگات، اوتوره هاگل، لوتار ماتيوس و يورگن كلوپ ساير نفراتي هستند كه نامزد احراز اين پست هستند.
آفريقاي جنوبي رسماً معرفي شد
005382.jpg
ميزبان نوزدهمين دوره جام جهاني ۲۰۱۰ طي مراسم ويژه اي رسماً معرفي شد. در اين مراسم در براندنبورگ برلين آفريقاي جنوبي رسما به عنوان ميزبان اين رقابت ها اعلام شد. سپ بلاتر، رئيس مركز فرماندهي فوتبال جهان در اين باره گفت: جام جهاني ۲۰۱۰ بخشي از گام هاي موثر ما در فيفا در جهت رسيدگي به شعار «در آفريقا با آفريقا پيروز شويد» است. اين جام جهاني تنها براي آفريقاي جنوبي نيست، بلكه به تمام آفريقا تعلق دارد.عيسي حياتو رئيس كنفدراسيون فوتبال آفريقا نيز در اين باره گفت: جام جهاني ۲۰۱۰ فرصت خوبي براي اين قاره است و ما مي خواهيم از اين فرصت به بهترين نحو استفاده كنيم.
كاهش محبوبيت برزيلي ها
005388.jpg
وقتي برزيلي ها با نمايش ضعيفي جام را ترك كردند مقبوليت آنها در دنيا كاهش يافت. رفتار هواداران اين تيم با بازيكنان برزيل بعد از بازگشت تيم ملي اين كشور يكي از دلايل اين ادعاست. در شهر چپكو در ايالت سانتا كاتارينا نيز مردم خشمگين اين شهر مجسمه ۷ متري رونالدينيو را به آتش كشيدند.
همچنين يكي از بازيكنان برزيل به نام گيلبرتو بدليل پرداخت نكردن ماليات اتومبيلش توقيف شد. او معتقد است اگر او عضو تيم ملي نبود از تخلفش صرف نظر مي كردند و تنها بواسطه عضويت در تيم ملي با او اينگونه برخورد شده است.
بلاتر نشان لياقت و افتخار دريافت كرد
005385.jpg
سپ بلاتر رئيس فدراسيون بين المللي فوتبال فيفا نشان لياقت و افتخار ملي آلمان را از آنگلا مركل صدر اعظم اين كشور دريافت كرد. بلاتر در اين باره گفت: دريافت اين نشان مرا بسيار شادمان كرده و آن را به نمايندگي از همه اعضاي خانواده فيفا دريافت مي كنم. وي در ادامه افزود: اين افتخار واقعا متعلق به  آلمان است. مركل در حاشيه اين مراسم براي تيمهاي فرانسه و ايتاليا كه در فينال جام جهاني حضور دارند آرزوي موفقيت كرد. البته او
به خاطر راهيابي تيم آلمان به جمع ۴ تيم مرحله پاياني به اعضاي اين تيم تبريك گفت و افزود: تمام كشور آلمان پشت سر تيم ملي است.

ورزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |