يكشنبه ۱۸ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۹ - Jul 9, 2006
اميدهاي جديد براي درمان سرطان سينه
جين سينگ از راه مي رسد
سلمي كريمي
005307.jpg
شايد پس از 50 سالگي بيايد
مرتضي اسلام زاده- براساس آمار موجود در آمريكا تقريباً در هر دو دقيقه يك زن آمريكايي مبتلا به سرطان سينه شناسايي مي شود. نشريه انجمن پزشكي آمريكا موسوم به جاما به اين مطلب به شكل وسيعي پرداخته و افزوده است كه پژوهش هاي تطبيقي سال گذشته برروي زنان سياه آفريقايي تبار ساكن آمريكا نشانگر آن است كه اين نوع سرطان (سرطان سينه اي كه گروه  زنان سياهپوست را درگير مي كند) در مقايسه با همتايان سفيد پوست آنان بدتر و سخت تر و نوع متاستاز احتمالي آن نيز شديدتر است. در تحقيقي پژوهشگران دانشگاه شيكاگو به مقايسه زنان بيمار در كشورهاي سنگال و نيجريه با كشورهاي كانادا و آمريكا پرداخته اند.يكي از گرفتاران نوع باسيلي اين نوع سرطان كه در حال حاضر درمان شده و بهبود يافته است در همين زمينه مي گويد: وقتي كه از بيماري ام آگاهي پيدا كردم حس كردم كه حكم مرگ من امضا شده است، وحشت بي حدي داشتم .مهم ترين عاملي كه پزشكان بر آن تاكيد مي ورزند، تشخيص زود هنگام اين نوع سرطان است كه با كمك و هوشياري خود بيماران امكان پذير است.يكي ديگر از بهبود يافته گان سرطان سينه از نوع باسيلي نيز در همين زمينه مي گويد: از معاينه سينه هايتان نهراسيد و مرتب اين كار را انجام دهيد. از پرسيدن واهمه نداشته باشيد و خجالت نكشيد و هر كاري را براي بهبودي و تندرستي بدنتان انجام دهيد چرا كه ارزش هيچ چيز بالاتر از سلامتي نيست. در حقيقت پزشكان و پژوهشگران مشغول بررسي و آزمودن داروهاي جديدي هستند كه بتوانند با نوع باسيلي سرطان سينه مبارزه كنند.محققان مي گويند عامل اصلي سرطان هنوز شناخته نشده است. اما در اين ميان مواردي وجود دارد كه خطر ابتلا به اين نوع سرطان را افزايش مي دهند ؛ اين موارد عبارتند از وراثت، بلوغ زود هنگام، بارداري دير هنگام، اضافه وزن، كشيدن سيگار و مصرف زياد الكل. نكته جالب اين است كه پزشكان علت اصلي را وراثت مي دانند اما مسأله اي كه پيش مي آيد اين است كه بيش از هشتاد درصد زناني كه به اين نوع سرطان مبتلا هستند سابقه خانوادگي سرطان نداشته اند. اما به هرحال آنچه كه بديهي است اين است كه هر چه سن زنان بالاتر مي رود خطر ابتلا به سرطان هم بيشتر مي شود.در كل بانوان بايد به اين نكته توجه داشته باشند كه بالاي پنجاه، سني است كه احتمال ابتلا به سرطان را بسيار افزايش مي دهد اين گونه سرطان اگر به موقع تشخيص داده شود در بسياري از موارد مي توان به درمان آن خوش بين بود و حتي مي توان به درمان قطعي رسيد.

يافته هاي جديد حاكي از آن است زناني كه گياه جين سينگ مصرف مي كنند مقاومت بيشتري در مقابل سرطان سينه دارند، به عبارت بهتر، درصد بيشتري از آنان از سرطان سينه نجات مي يابند و پس از درمان نيز زندگي بهتري دارند.
در يك مطالعه كه در آمريكن ژورنال اپيدميولوژي به چاپ رسيده است،  هزار و 455 زن چيني تحت درمان براي سرطان سينه، مورد مطالعه قرار گرفتند و پس از درمان هم به مدت 6 سال، تحت نظر بودند.
نتايج تحقيق نشان داد، زناني كه قبل از ابتلا به سرطان سينه، جين سينگ مصرف مي كردند. 30 درصد بيشتر از ديگران شانس بقا و بهبودي داشتند.
در مورد زنان بهبود يافته از سرطان سينه هم، زناني كه پس از تشخيص بيماري شان شروع به استفاده از جين سينگ كردند، در ادامه و در طول دوره درمان و پس از آن، وضعيت روحي و نيز زندگي اجتماعي بسيار بهتري داشتند.
با اين حال، سرپرست تيم تحقيقاتي دانشگاه وندربيلت دكتر شيائويو، عقيده دارد كه تحقيقات بيشتري بايد در رابطه با تأثير متقابل استفاده از جين سينگ و درمانهاي معمول و مورد قبول سرطان سينه، صورت گيرد.
وي معتقد است كه زنان مبتلا به سرطان سينه، بايد پيش از مصرف خود سرانه جين سينگ با پزشك معالج خود صحبت كنند، چرا كه جين سينگ هم مثل هر داروي ديگري، ممكن است عوارض جانبي و يا تداخل دارويي، با ديگر داروهاي معمولي مورد استفاده در درمان سرطان سينه، داشته باشد.
در حقيقت جين سينگ يك مكمل گياهي بسيار متداول است كه براي ساليان طولاني، در طب سنتي چين استفاده شده است.
در غرب، جين سينگ به عنوان يك ماده غذايي بسيار انرژي زا و نيز تقويت كننده سيستم ايمني، مورد استفاده قرار مي گيرد و انواع تجاري جين سينگ، همگي از ريشه گياه استخراج مي شوند.
دو نوع عمده جين سينگ، در توليد مكمل هاي تجاري به كار مي روند:
۱ - Panax Ginseng كه جين سينگ آسيايي ناميده مي شود.
۲ - Panax Quinquefolius كه عموماً  با نام جين سينگ آمريكايي شناخته مي شود. بيشتر مصرف كنندگان جين سينگ در اين مطالعه، از محصولات حاصل از جين سينگ آسيايي يا ريشه جين سينگ سفيد، استفاده مي كردند. در همين حال، درمانهاي متداول سرطان، شامل جراحي، شيمي درماني و راديوتراپي نيز بر روي آنها انجام مي شد.به طور كلي 27 درصد زنان مورد مطالعه قبل از تشخيص ابتلاي آنان به سرطان نيز به طور منظم جين سينگ دريافت مي كردند و آمار مرگ و مير اين زنان 30 درصد كمتر از كساني با سن ، تحصيلات و ميزان پيشرفت سرطان يكسان كه جين سينگ مصرف نمي كردند، بود.
از بين هزار و 65 زن كه مورد مطالعه پيگير قرار گرفتند 63 درصد اظهار داشتند كه تنها پس از تشخيص بيماري شان، شروع به مصرف جين سينگ كرده اند، اينها همان زناني هستند كه در گزارشات از وضعيت روحي و زندگي اجتماعي بهتري برخوردار بودند.طبق گفته هاي دكتر شيائويو و همكارانش، هنوز مكانيسم دقيق عمل جين سينگ در ايجاد شرايط بهتر روحي و رواني، مشخص نيست، چرا كه در اين تحقيق زنان مورد مطالعه همراه با جين سينگ (طب سنتي چين)، از داروهاي طب مدرن هم استفاده مي كردند. لذا تفكيك اثرات اين دو نوع دارو از هم، امكان پذير نيست.اما در جريان تحقيقات، پژوهشگران به نكته جالبي برخورد كردند، يافته هاي تجربي آنان، دقيقاً  منطبق با يافته هاي تحقيقات آزمايشگاهي بود كه نقش جين سينگ در مهار رشد تومورهاي سرطاني را تأييد مي كرد.سؤالي كه در آينده بيشتر مورد مطالعه قرار خواهد گرفت، اين است كه آيا نحوه مصرف جين سينگ نيز در ميزان تأثير آن داراي اهميت است يا خير؟چرا كه در چين معمولاً  ريشه گياه بريده شده و براي درست كردن چاي يا سوپ، مورد استفاده قرار مي گيرد و يا اين كه به صورت پخته همراه غذا خورده مي شود.
منبع: آمريكن ژورنال اپيدميولوژي

چاقي و خطر بيماري هاي رواني
005310.jpg
همشهري آنلاين : نتايج يك تحقيق جديد در آمريكا نشان مي دهد كه افراد چاق 25 درصد بيشتر از افراد با وزن طبيعي در معرض خطر ابتلا به بيماري هاي رواني مانند افسردگي، اختلال دوقطبي و اختلال وحشتزدگي هستند. دكتر گرگ سيمون سرپرست اين تحقيق در پاسخ به اين سؤال كه آيا چاقي افسردگي ايجاد مي كند يا برعكس افسردگي به چاقي منجر مي شود مي گويد: تقريباً با قطعيت مي شود گفت كه اين رابطه در هر دو جهت است. درك رابطه ميان چاقي و افسردگي موضوعي بسيار مهم از لحاظ بهداشت عمومي است، زيرا هر دو عارضه شايع هستند و اثر عمده اي بر نظام هاي مراقبت بهداشتي دارند.
افزايش خطرگرفتگي عروق
فارس: ناراحتي لثه سبب افزايش كلسترول
زيان  آور مي شود كه اين مسئله خطر گرفتگي عروق قلب را به مقدار زيادي افزايش مي دهد.
علي يزداني- رئيس انجمن دندانپزشكي ايران- خاطرنشان كرد: آمارها نشان مي دهد گرفتگي عروق كرونر در افرادي كه دچار ناراحتي هاي شديد لثه هستند به ميزان قابل توجهي افزايش مي يابد. وي با اشاره به اينكه بيماري هاي لثه با تأخير در مسواك زدن و استفاده از نخ دندان آغاز مي شود گفت:  اين امر سبب مي شود پلاك دنداني، تشكيل شده و در صورت خودداري از نظافت آن، كم كم سخت و به جرم دندان تبديل شود. رئيس انجمن دندانپزشكي ايران گفت: تنها با تميزكردن دندانها به وسيله مسواك و نخ دندان مي توان از بروز اين بيماري جلوگيري كرد.
ناتواني FDA در كنترل داروها
005304.jpg
ايرنا: سازمان اف.دي.اي آمريكا كه مسئول كنترل بي ضرر بودن داروها در اين كشور است، در انجام وظيفه خود ناموفق بوده است.
به گزارش روز جمعه شبكه خبري فاكس نيوز، بازرس عمومي اداره بهداشت و خدمات انساني آمريكا در يك بررسي گسترده به اين نتيجه رسيد كه بيش از ?? درصد گزارش هايي كه توسط شركت هاي دارويي قرار بوده به اف. دي. اي ارائه شود، يا اصلاً گزارش نشده و يا فاقد اطلاعات ضروري بوده است. شركت هاي دارويي در آمريكا از قدرت بسيار بالايي برخوردار هستند و سالانه ميلياردها دلار فروش دارند.

درمانگاه
عوارض داروهاي مسكن
005313.jpg
دكتر ايرج خسرونيا-پيشرفت هاي سريع در مورد فناوري پزشكي و تحقيق در مورد داروهاي جديد و در دسترس، باعث مي شود اين داروها به درمان بيمار كمك كنند، اگرچه متأسفانه عوارض گوناگون دارند. اين عوارض دارويي ممكن است از يك خارش پوست شروع شده و تا مرگ بيمار ادامه يابد. از مهمترين داروهايي كه به طور گسترده در جهان و به خصوص در مملكت ما مصرف مي شود، داروهاي مسكن اند كه با اسامي مختلف در بازار وجود دارد و هموطنان ما بدون درنظرگرفتن عوارض و تجويز پزشك، آنها را مصرف مي كنند. امروزه خانواده اي را نمي شناسيم كه در برابر سرماخوردگي و دردهاي عضلاني، خودسرانه از داروهاي مسكن استفاده نكند. براي اطلاع از عوارض اين داروها بايد به اورژانس  بيمارستان ها يا بخش هاي داخلي و گوارش مراجعه كرد و عوارض اين داروها- به خصوص عوارض ايجادشده در دستگاه گوارش- را به خوبي مورد توجه قرار داد.
تماس مواد مسكن مثل آسپرين يا بروفن يا استامينوفن با مخاط دستگاه گوارش، ايجاد زخم هاي كوچك و بزرگ نموده و در اثر اين زخم ها خونريزي هاي ميكروسكوپي يا ماكروسكوپي به وجود مي آيد. اين خونريزي ها ممكن است به چشم ديده نشوند و تنها در آزمايشگاه با آزمايش خون و آزمايش مدفوع مي توان به آن پي برد، ولي اگر خونريزي، شديد باشد با تغيير رنگ مدفوع يا وجود خون در استفراغ به خونريزي پي مي بريم.
داروهاي مسكن علاوه بر اين كه ايجاد عارضه در دستگاه گوارش مي كنند از طريق جذب به بدن و همچنين از راه خون مي توانند اثرات مضر خود را به سيستم دفاعي بدن برسانند و از طرف ديگر ممكن است ايجاد اختلال در زمان انعقاد خون هم بكنند و به همين دليل براي افراد مبتلا به بيماري قلبي، آسپرين تجويز مي شود.همانطور كه گفته شد، خونريزي ممكن است مخفي بماند و بعد از مدت هاي طولاني ايجاد كم خوني و فقر آهن نموده و باعث شود بيمار از ضعف بدن وبي حالي شكايت كند. اما اگر خونريزي زياد باشد، ايجاد تغيير رنگ در مدفوع نموده و بيمار نيز به مجرد ديدن خون تازه و قرمز يا خون سياه شده در روده بايد به پزشك مراجعه كند. بعضي از افراد بايد براي جلوگيري از خونريزي به اتاق عمل رسانده شوند و در معدودي از افراد ممكن است معالجات، موثر واقع نشوند و بيمار فوت كند.بنابراين توصيه مي شود حتي الامكان از مصرف داروهاي مسكن كه با انواع مختلف نام برده مي شوند خود داري شود و با شكم خالي اين داروها مصرف نشوند، در ضمن اين داروها مخدر و اعتيادآور نيز هستند.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |