يكشنبه ۱۸ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۹ - Jul 9, 2006
رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر:
فقط يك درصد متكديان تهران نيازمند واقعي هستند
يكصد گداي پاكستاني با هزينه شهرداري به كشورشان بازگردانده شدند
گروه شهري - از مجموع ۹۲۴ متكدي جمع آوري شده از سطح خيابان هاي تهران تنها ۱۰نفر يعني فقط يك درصد نيازمند واقعي بودند.
به گزارش همشهري، رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران ديروز در يك كنفرانس خبري با بيان اينكه اين تعداد از ۲۳ ارديبهشت ماه تا ۱۲ تيرماه جمع آوري شده اند گفت: تنها راه حل ساماندهي وضعيت موجود، همكاري مردم و كمك نكردن آنان به متكديان است زيرا برخي از متكديان دست كم ماهانه ۵۰۰ هزار تومان درآمد دارند.
وي افزود: از ۹۲۴ متكدي جمع آوري شده ۵۵۸ نفر به طور مستقيم۱۳۰، نفر نيز به طور غيرمستقيم يعني با تظاهر به اموري مانند آدامس فروشي و فال فروشي تكدي گري مي كردند و ۲۳۶ نفر آنان بي خانمان و ۷۱ تن ديگر نيز از اتباع خارجي بودند.
اگرچه خادم گفت كه تكدي گري طي اين مدت رو به كاهش گذاشته است ولي افزود: با اين حال بازار تكدي گري هنوز در تهران گرم است و برخي متكديان به جاي معابر و چهارراه هاي اصلي به خيابان و چهارراه هاي فرعي آمده و شيوه هاي ديگري را نظير فال و آدامس فروشي انتخاب كرده اند.
وي افزود: تعداد متكديان خارجي در تهران كاهش يافته و اخيرا حدود يكصد متكدي پاكستاني با هزينه شهرداري و همكاري اداره اتباع وزارت كشور از مرز خارج شده اند.
خادم گفت: ساماندهي ۱۰۶ متكدي جمع آوري شده سهم سازمان بهزيستي است كه براي ۵۵ نفر آنان حكم قضايي صادر و اجرا شده و مابقي نيز در انتظار صدور حكم بسر مي برند.
به گفته وي،در مجموع براي ۵۶۷ متكدي حكم اجرا شده و ۳۰۱ نفر نيز بدون اجراي حكم در مركز نگهداري اسلامشهر باقي مانده اند. خادم به سطح تحصيلات متكديان جمع آوري شده نيز اشاره كرد و گفت: در بين متكديان جمع آوري شده ۹۰ نفر تحصيلات ديپلم و بالاي ديپلم، ۶۰ نفر تحصيلات متوسطه داشته اند.
رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر با بيان اينكه ۵/۷۲ درصد متكديان مرد و ۱/۲۰ درصد زن، ۴/۴ درصد كودك پسر و ۴/۳ درصد كودك دختر بوده اند،گفت: ۱/۸۲درصد بدون سابقه كيفري و ۹/۱۷درصد نيز سابقه كيفري داشته اند.
به گفته وي، ۲/۵۹ درصد متكديان شهرستاني، ۱۵درصد اتباع خارجي و ۸/۲۵درصد تهراني و همچنين ۳۰درصد معتاد بوده اند.
خادم گفت: در حال حاضر ۳۰۱ متكدي در مركز اسلامشهر نگهداري مي شوند كه تعداد قابل توجهي از آنها سهم سازمان بهزيستي است و به دليل عدم توانايي هاي مالي اين سازمان بيش از ۱۵ ماه است كه بلاتكليف مانده اند.
وي بازگشت متكديان جمع آوري شده را به سطح خيابانها با توجه به تمهيدات در نظر گرفته شده اندك دانست و گفت: با توجه به عكسبرداري و انگشت نگاري از متكديان و جرايم سنگين براي تكرار تكديگري، احتمال بازگشت آنها به سطح شهر بسيار اندك خواهد بود.
رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر گفت: به رغم مكاتبات انجام شده و دستور رئيس جمهور هنوز ستاد استان تهران حتي يك ريال به مجموعه مديريت شهري و بهزيستي براي جمع آوري و ساماندهي متكديان پرداخت نكرده و هزينه ها همچنان بر دوش شهرداري، كميته امداد و نيروي انتظامي است.
خادم بار ديگر با اشاره به آمادگي مديريت شهري براي پذيرش ۲۳ وظيفه و اختيارات برخي دستگاه هاي دولتي از جمله سازمان بهزيستي گفت: هم اكنون بخشي از وظايف بهزيستي در زمينه ساماندهي متكديان توسط كميته امداد و شهرداري انجام مي شود و مديريت شهري آمادگي كامل براي پذيرش وظايف اين سازمان را دارد و از آن استقبال مي كند.

هاشمي: با وضعيت موجود مترو باز هم از برنامه عقب مي ماند
تأخير در پرداخت اعتبار تخصيصي براي توسعه حمل و نقل عمومي
005349.jpg
گروه شهري - تعيين تكليف اعتبارات ريالي و ارزي تبصرة ۱۳ قانون بودجه سال ۸۵ مبني بر حمايت از حمل و نقل عمومي در كلان شهرها چندي است به طور جدي از سوي مديريت شهري پيگيري مي شود به طوريكه قاليباف شهردار تهران روز جمعه گذشته در حاشيه طرح جهادي ۱۳۷ در منطقه ۱۷طي اظهار نظري اعلام كرد حتي اگر در همين لحظه شاهد تحقق اين اعتبارات از سوي دولت باشيم با در نظر گرفتن گذشت ۴ ماه از سال بازهم از برنامه زمانبندي توسعه ناوگان حمل  و نقل عمومي در مقايسه با روند رو به رشد تحولات ترافيكي عقب مانده ايم.
محسن هاشمي مديرعامل شركت مترو در مصاحبه با خبرنگار ما به تشريح سير طولاني استفاده از فاينانس در نظر گرفته شده براي حمل و نقل عمومي كلان شهرهاي ايران از ناحيه تبصره ۱۳ پرداخته و مي گويد: ابتدا مناقصات انتخاب پيمانكار انجام گرفته و از طريق شوراي شهر، وزارت كشور، سازمان برنامه ريزي و كميسيون ساخت داخل به شوراي اقتصاد مي رسد و به بانك مركزي ابلاغ مي شود كه نيازمند زمان طولاني است.
وي افزود: بعد از شوراي اقتصاد مسير تأمين اعتبار خارجي نيز به چندماه زمان نياز دارد. در كنار آن مشخص شدن بانك عامل تجاري و بانك عامل خارجي و قرارداد فاينانس مابين آنها نيز براساس تجارب موجود در كشور بسيار زمانبر است.
به گفته هاشمي ،اين در حالي است كه تضمين بازپرداخت ۵۰ درصدي توسط شهرداريها نيز از موانع جدي گشايش اعتبار اسنادي است كه حمايت از حمل و نقل عمومي از طريق فاينانس خارجي را به شعاري غيرقابل تحقق تبديل مي سازد.
مديرعامل شركت مترو براي حل اين موانع پيشنهاداتي مطرح كرد كه بر اساس آن هر چه سريعتر بخشي از اعتبارات ريالي موجود در قانون فعلا در ميان كلان شهرها تقسيم شود تا ضمن انجام كارهاي ساختماني مراحل استفاده از فاينانس نيز مشخص شود. وي خواستار آن شد تا امكان استفاده از فاينانس داخلي توسط بانكهاي داخلي هم فراهم باشد.در كنار آن صد درصد تضمين بازپرداخت اعتبارات توسط دولت داده شود و در مقابل، از شهرداري تعهد كتبي بازپرداخت گرفته شود. وي همچنين گفت: هم اكنون كليه درخواستهاي مترو در مورد يارانه بهره برداري ارز و ريال مورد نياز خريد واگنهاي خطوط فعلي و ارز و ريال مورد نياز خطوط ۶ و ۷ از طريق وزارت كشور به دولت ارسال شده است كه متأسفانه بعد از گذشت چهار ماه از سال هنوز هيچ پاسخ اميدواركننده اي دريافت نشده است.

روز شمار شهرداري
برج ميلاد ۴۳۹ روز
005406.jpg
حتماً شما هم هرازچندگاهي با ديدن برج ميلاد وسوسه شده ايد كه اگر ممكن شد بالاي آن برويد. اگر هم ميسر نشد بهتر است بدانيد كه اين روزها كارگران و تكنسين هاي برج ميلاد به جاي همه تهراني ها از آن بالا شهر را نظاره مي كنند. همين چند روز پيش بود كه آنها دكل آنتن برج ميلاد را بالا بردند تا نصب كنند. قدم به قدم به تكميل برج نزديك مي شويم. تا ۴۳۹ روز ديگر.
تونل رسالت صفر
005409.jpg
اگر اين اتفاق نمي افتاد همين امروز اين ستون هفتگي را تعطيل مي كرديم. اما خوشحاليم كه اين ستون بدشگون نبود و اولين پروژه اي كه روزشمار آن به صفر رسيد، واقعاً آماده بهره برداري شد.
تونل رسالت كه ديگر روزشمار آن خاموش شده، در شب ولادت فاطمه زهرا(س) به روي خودروها رسماً گشوده مي شود. اين اميدواري را براي تمام پروژه هايي كه روزشمار تاريخ اتمام آنها را اعلام مي كند داريم. اما آخرين خبر از اين تونل:هزينه نهايي تونل رسالت بيش از ۶۴ ميليارد تومان اعلام شده است. به طور دقيق تر اين تونل در طول ۹ سال ساخت آن ۶۴۱ ميليارد ريال هزينه داشته است.
پل بزرگراه امام علي(ع) ۲۳۷ روز
005400.jpg
اين مسير مهم قرار است اواخر دهه فجر امسال به بهره برداري برسد، اين پروژه از پروژه هايي است كه پيمانكاران شهرداري با تمام توان روي آن كار مي كنند. امروز ۲۳۷ روز به پايان كار آن مانده است.
سينما آزادي ۵۸۴ روز
005403.jpg
اين پروژه كم كم شكل شمايل يك بناي در حال ساخت را مي گيرد. چطور؟ در حالي كه ۵۸۴ روز به پايان ساخت سينما آزادي مانده، كار ساخت فونداسيون آن تمام و كار ساخت اسكلت آن شروع شده است.

نگاه
005346.jpg
ابوالفضل محترمي

مديرعامل سازمان نوسازي تهران خبرداد:
آغاز ساخت مجموعه واحدهاي مسكوني در بافت فرسوده
ايسنا: مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران گفت: از پروژه نوسازان (۲) به بعد، مجموعه اي از پروژه هاي ساخت و ساز واحدهاي مسكوني - تجاري با اولويت مناطق ۹ ، ۱۱ ، ۱۵ و ۱۹ طي ماههاي آينده آغاز خواهد شد.
عليرضا عندليب، با اشاره به اين كه هم اكنون اقدامات آماده سازي جهت مراحل اجرايي اين پروژه در حال پيگيري است، افزود: جزئيات هر يك از اين پروژه ها در زمان افتتاح به تدريج طي ماههاي آينده اعلام خواهد شد.
وي همچنين از واگذاري اسناد مالكيت ساكنان طرح نواب خبر داد و گفت: طي ماههاي آينده ساكنان اين منطقه اسناد را تحويل و تا حدودي مشكلات آنان رفع مي شود.
مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران ادامه فعاليت تملك مسير بزرگراه امام علي (ع) و تكميل شبكه هاي معابر اصلي، فضاهاي عمومي و جمعي طرح نوسازي منطقه ۱۵ را از اقدامات ديگر در سال جاري بيان كرد و گفت: همچنين مراحل عقد قرارداد و طراحي پروژه هاي مختلف در مناطقي كه عمليات تملك آنها روبه اتمام است در دست اجرا بوده كه اين هم از اقدامات ديگر در سال ۸۵ است.عندليب فراهم سازي زمينه جذب مشاركت مردم در نوسازي بافت هاي فرسوده و ايجاد امكان استفاده آنان از تسهيلات قانوني مربوط به نوسازي اين بافت ها را مهمترين اقدام سازمان در سال ۸۵ بيان و ابراز اميدواري كرد كه با حمايت شوراي اسلامي شهر تهران، بتوان در نوسازي بخشي از بافت هاي فرسوده تهران گام مثبتي برداشت.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |