يكشنبه ۱۸ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۹ - Jul 9, 2006
سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اعلام كرد؛
تسهيلات ويژه به آژانس ها براي جلب جهانگرد
حميد دهقان
005274.jpg
۵۰ درصد هزينه هاي تبليغاتي آژانس هاي تورهاي ورودي از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري پرداخت مي شود.
جمشيد حمزه زاده مديركل تدوين استانداردهاي فني و نظارت بر آژانس ها و هتل ها در گفت وگو با همشهري، با بيان اين مطلب گفت: ورود جهانگردان از كشورهاي جهان به كشور ما و گسترش و حمايت از آژانس هايي كه در زمينه تورهاي ورودي فعاليت مي كنند، در اولويت برنامه هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري قرار دارد و علاوه بر پرداخت نيمي از هزينه هاي تبليغاتي اين آژانس ها از لحاظ رفع موانع پيشرفت كار و فراهم ساختن تسهيلات در زمينه دريافت وام با شرايط مناسب نيز از آنان حمايت مي كند.
وي افزود: تعداد ۲۰۲۹ آژانس مسافرتي در كشور فعال هستند كه ۸۶۹ آژانس در تهران و بقيه در شهرستان ها فعاليت مي كنند. همچنين تعداد ۶۴۹ واحد هتل و مهمانسرا، ۱۴۹۷ واحد ميهمانپذير و ۲۴۳ واحد هتل آپارتمان در سراسر كشور داير شده كه ۱۵ هتل پنج ستاره، ۴۴ هتل چهار ستاره و ۱۱۷ هتل سه ستاره در ميان آنها وجود دارد.
استاندارد واحدهاي خدماتي
حمزه زاده  يادآور شد: دفتر استانداردهاي فني و نظارت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تدوين استاندارد براي تأسيسات گردشگري و موسسه هاي خدمات مسافرتي، صدور مجوز براي واحدهاي اقامتي و پذيرايي و آژانس هاي مسافرتي، صدور مجوز راهنمايان تورهاي جهانگردي و در نهايت نظارت بر كليه فعاليت  هاي خدمات رساني اماكن اقامتي واحدهاي پذيرايي و عملكرد آژانس ها و راهنمايان تور را بر عهده دارد.
وي افزود: در زمينه تعيين استانداردهاي فني در صنعت گردشگري كميته ويژه اي با شركت استادان دانشگاه ها، كارشناسان، متخصصان و مديران با تجربه آژانس ها تشكيل شده تا استانداردهاي لازم را با توجه به شرايط كشور و تمدن و فرهنگ غني و تجربيات به دست آمده تعيين كنند. از سوي اين كميته ۳۹مورد مشخص شده كه در مرحله اول استانداردسازي در ۱۲ مورد به مورد اجرا گذاشته مي شود كه استاندارد دفاتر خدمات مسافرتي، شرايط مديران فني و راهنمايان جهانگردي، موقعيت سفره خانه ها و چايخانه هاي سنتي، ويلاها و خانه هاي شخصي استيجاري به گردشگري و علائم و نشانه هاي راهنماي گردشگري از جمله ۱۲ مورد مذكور به شمار مي آيد.
وي در مورد استانداردسازي و صدور مجوز آژانس هاي مسافرتي گفت: صدور مجوز فروش بليت آژانس ها با سازمان هواپيمايي كشوري و صدور مجوز تورگرداني با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و صدور مجوز خروج زائران به مكه معظمه و عتبات عاليات با سازمان حج و زيارت است و سفر همه مسافران كشورهاي مختلف اعم از زيارتي و سياحتي با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است كه توسط آژانس هاي تورگردان انجام مي شود. البته مذاكراتي با مسئولان محترم سازمان حج و زيارت در جريان است كه آژانس هايي كه از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مجوز اخذ كرده اند بتوانند در مورد اعزام گروه ها به سوريه و حج عمره شركت داشته باشند و بدين طريق سازمان حج و زيارت را ياري كنند.
افزايش بي رويه آژانس
وي افزود: به عقيده عده اي از كارشناسان در حال حاضر تعداد آژانس هاي مسافرتي بيش از حد نياز مسافران است و چه بسا اين موضوع موجب بروز رفتارهايي از سوي برخي از مديران آژانس ها مي شود كه همه صنف را زير سؤال مي برد و گاهي به مناسبت هاي مختلف مانند برگزاري جام جهاني و سفر به كشورهاي اروپايي سوءاستفاده هايي انجام مي شود و نتيجه آن ضرر و زيان مسافران مي شود كه در اين راستا بازنگري در صدور مجوز آژانس ها مورد بررسي قرار گرفته تا مجوز آژانس فقط به افراد واجد شرايط، علاقه مند و داراي تخصص در اين زمينه داده شود. به همه استان ها نيز ابلاغ شده در صدور مجوز توجه كامل مبذول شود و يكي از شرايط حداقل سه سال اشتغال به كار متقاضي در اين صنعت مورد نظر قرار گيرد.
رسيدگي به شكايت مسافران
حمزه زاده در مورد رسيدگي به شكايت مسافران از آژانس هايي كه به تعهدات خود عمل نمي كنند، اظهار داشت: در داخل كشور براي رسيدگي به شكايت مسافران به استان ها تفويض اختيار شده و كميته اي با حضور نماينده حقوقي و نماينده انجمن صنفي شكايت را بررسي مي كنند و در صورتي كه رضايت شاكي جلب نشود، اين دفتر با عدالت رسيدگي مي كند تا حقي از مسافران ضايع نشود. در خارج از كشور نيز سفارتخانه ها و سركنسولگري ها حافظ منافع مردم هستند و هموطنان ما در شرايط اضطراري مي توانند به آنها مراجعه كنند. با اين حال چون بيشتر مسافران خروجي، مقصدشان امارات متحده عربي و تركيه است براي راه اندازي دفتر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در اين دو كشور تصميماتي اتخاذ شده كه در اولين فرصت دفاتر راهنماي مسافران در كشورهاي مذكور تأسيس خواهد شد.
سفرهاي ارزان
مديركل تدوين استانداردهاي فني و نظارت، ايجاد تسهيلات در برگزاري سفرهاي داخلي و سفر هموطنان به اقصي نقاط كشورمان را يكي از مهم ترين برنامه هاي در دست اجراي خود نام برد و افزود: با رفع موانع و مشكلات موجود در سفرهاي داخلي و آماده سازي اماكن اقامتي و پذيرايي هاي بين راهي و با مذاكره و برنامه ريزي با مديران آژانس ها و اماكن اقامتي سفرهاي ارزان براي هم ميهنان ترتيب داده مي شود و گردشگران داخلي قادر خواهند بود حتي به برخي استان هاي شناخته نشده كه سرشار از جاذبه هاي تاريخي و طبيعي هستند سفر كنند.
راهنمايان تور
حمزه زاده گفت: راهنمايان تورها در صنعت گردشگري نقش مهم و اساسي دارند و در واقع آنان آئينه تمام نماي گردشگري كشورمان به شمار مي آيند و جهانگردان از بدو ورود تا هنگام خروج از كشور با راهنما سفر مي كنند. در حال حاضر تعداد ۲۷۲۱ نفر راهنماي تور از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مجوز دريافت كرده اند كه همه آنان افراد تحصيلكرده و آموزش ديده هستند و به زبان هاي انگليسي، فرانسه، آلماني، ژاپني، چيني و ديگر زبان ها تسلط دارند. دفتر تدوين استانداردها به حمايت از اين راهنماها مصمم است و بر برقراري بيمه و تأمين شغل آنان تلاش مي كند و در اين راستا به همه استان ها و آژانس ها اطلاع داده شده است كه تنها از راهنمايان داراي كارت از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و عضو جامعه راهنمايان براي راهنمايي تورها استفاده شود.
كانون عالي گردشگري
مديركل تدوين استانداردهاي فني و نظارت در مورد تشكيل انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي استان تهران با بودن انجمني به نام انجمن دفاتر خدمات مسافرتي ايران گفت: از نظر ما تشكيل اين انجمن بلامانع است و جزو تشكل هاي استاني محسوب مي شود. در حال حاضر آژانس هاي مسافرتي در برخي استان ها انجمن دارند و ممكن است در ديگر استان ها نيز تأسيس شود. ما پيشنهاد مي كنيم اين تشكل هاي استاني و كشوري از اصناف  آژانس ها، هتل ها، رستوران هاي سنتي، راهنمايان تور و واحدهاي پذيرايي بين راهي پس از تشكيل اتحاديه استاني و كشوري در يك كانون عالي گردشگري متحد شوند و با كمك همديگر به پيشرفت و توسعه صنعت گردشگري كشور همت گمارند. بايد همه واحدهاي مربوط به اين صنعت در شكل يك تيم واحد و هماهنگ عمل كنند و با اعتماد و همدلي جمعي توجه جهانگردان دنيا را به جاذبه هاي ارزشمند كشورمان و ميهمان نوازي بي نظير مردم جلب كنند.

گردشگران به ۳۶۵ روستاي كشور سفر مي كنند
005277.jpg
با انتخاب ۳۶۵ روستا در سراسر كشور، گردشگري روستايي و عشايري رونق مي يابد.
علي محمد نمازي- مشاور سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و دبير كميته راهبردي گردشگري روستايي و عشايري- در گفت وگو با همشهري با بيان اين مطلب گفت: سازمان جهاني جهانگردي، بالاترين رشد گردشگري را تا سال ۲۰۲۰ به اكوتوريسم مربوط دانسته و با توجه به اينكه كشور ايران از لحاظ تنوع اقليمي جزو پنج كشور جهان محسوب مي شود، سرمايه گذاري در زمينه گردشگري روستايي و عشايري مورد توجه مسئولان صنعت توريسم قرار گرفته است.
وي افزود: دو سال پيش هنگام آغاز فعاليت كميته راهبردي گردشگري روستايي، ده تا پانزده روستا به عنوان روستاي گردشگري شناخته شده بود. با همكاري كارگروه هاي گردشگري استانداري ها، بيش از ۳۰هزار روستا كه دهياري داشت، مورد بررسي قرار گرفت و در نهايت ۳۶۵ روستا به عنوان روستاي هدف تعيين شد كه خوشبختانه با روزهاي يك سال شمسي برابري دارد.
نمازي اظهار داشت: برقراري ۵ سايت گردشگري در استان هاي اردبيل، آذربايجان غربي، اصفهان، چهارمحال و بختياري و فارس، چاپ مجموعه كتاب هاي راهنماي گردشگري، اختصاص بودجه هاي عمراني از سوي معاونت شهرداري هاي كشور با همكاري بانك كشاورزي، بنياد مسكن و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و سازمان عشايري، از اقدامات مربوط به گسترش گردشگري روستايي و عشايري است.وي افزود: جلساتي با مديران ۲۵ آژانس مسافرتي فعال در توريسم روستايي و عشايري تشكيل شده كه مسير تورهاي گردشگران را از روستاها و اقامتگاه هاي عشايري برنامه ريزي كنند.

همايش جريان هاي فكري مشروطيت، فردا در كتابخانه ملي
همشهري آنلاين: سازمان اسناد و كتابخانه ملي در آستانه يكصدمين سالگرد مشروطه روز دوشنبه ۱۹ تير ۱۳۸۵ مصادف با ۱۴جمادي الثاني و سالروز صدور فرمان مشروطيت در تقويم هجري قمري، همايش پژوهشي جريان هاي فكري مشروطيت را برگزار مي كند.
به گزارش همشهري آنلاين، در اين همايش، نهادهاي دست اندركار تاريخ معاصر چون مؤسسه مطالعات و پژوهش هاي سياسي و همچنين با مشاركت مجمع هماهنگي كانون هاي اسنادي و تاريخ پژوهشي كشور، مركز اسناد تاريخ ديپلماسي وزارت امور خارجه، مركز اسناد انقلاب اسلامي، بنياد تاريخ، مركز بررسي هاي تاريخ، دفتر ادبيات انقلاب اسلامي و دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران با كتابخانه ملي همكاري مي كنند.
علي اكبر اشعري ،رئيس كتابخانه ملي در باره نحوه برگزاري اين همايش گفت: فراخوان مقالات اين همايش يك روزه از مدتي قبل اعلام شده بود، ولي اين فراخوان به صورت عمومي اعلام نشد و چون فرصت كم بود، به افرادي كه در زمينه تاريخ مشروطيت كارهاي مناسبي كرده بودند اطلاع داده شد كه مقالات خود را ارسال كنند كه تاكنون در حدود ۲۰ مقاله به دست ما رسيد. البته همه اين مقالات در همايش ارائه نخواهد شد، بلكه تعدادي از آنها مطرح مي شود و همگي در مجموعه اي به اين مناسبت منتشر خواهد شد.
به گفته اشعري در كنار برگزاري اين همايش اسناد مشروطيت نيز در نمايشگاهي كه در جنب اين همايش برپا خواهد شد، در معرض بازديد قرار خواهد گرفت.
وي گفت : كتابخانه ملي قصد دارد به زودي اسناد مرتبط با مشروطيت را در سايت سازمان اسناد و كتابخانه ملي به نمايش بگذارد و علاقه مندان به تاريخ مشروطيت مي توانند با مراجعه به سايت كتابخانه ملي اين اسناد را مطالعه كنند.
در نشست صبح و افتتاحيه اين همايش كه از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ به طول مي انجامد دكتر محمد رجبي با عنوان تقابل انديشه جمهوري خواهي و استبداد در مشروطه، دكتر علي اكبر ولايتي با عنوان طراز اول، محمد جواد صاحبي با عنوان مشروطه يك بستر و دو رويا، مهدي انصاري با عنوان مشروطه مشروعه و غلامرضا جلالي با عنوان بررسي تطبيقي آراء علماي موافق و منتقد مشروطه ارائه مي شود.
در نشست دوم اين همايش كه از ساعت ۱۳ تا ۱۶ ادامه دارد دكتر رضا داوري در مورد مباني فكري و نظري مشروطه، رسول جعفريان در مورد امكان يا امتناع تركيب مشروطه و مشروعه، دكتر مهدي صلاح با عنوان بررسي آراي چند تن از نخبگان مشروطه، دكتر غلامحسين زرگري نژاد در مورد مشروطه از نگاه آخوند خراساني و دكتر حسين آباديان با عنوان مناقشه شيخ يزدي بر آراي سيد حسين اردبيلي سخن خواهند گفت. در نشست سوم همايش نيز محمد حسن رجبي با عنوان تطور آرمان ها و رهبري مشروطيت، روح الله حسينيان با عنوان نگرشي بر آرمان و ايدئولوژي مشروطه، محمد صادق مزيناني با عنوان تمايزات دو جريان ديني و غرب گرا در مشروطه و سيد مصطفي تقوي درباره رهبري فكري در مشروطه سخن مي گويند.

در ميان ۱۰ هزار سوراخ حفاري غيرمجاز
ارگ حاكم نشين دوره مغول در آوه شناسايي شد
ارگ حاكم نشين دوره مغول در نخستين فصل كاوش محوطه باستاني آوه در استان مركزي شناسايي شد.
حميد خطيب شهيدي ـ سرپرست هيات كاوش ـ در اين باره توضيح داد: در فصل نخست كاوش آوه، حفاري با هدف لايه نگاري در بالاي تپه و پايين شهر ۲۲۰ هكتاري متمركز بود كه لايه مربوط به دوره مغول كاوش شدند؛ در اين بررسي، آثار معماري شامل يك بخش مسكوني همراه با دو خانه و بخشي از باروي دفاعي و تاسيسات وابسته آن در منطقه به دست آمدند و در حقيقت آثار ارگ حاكم نشين شناسايي شدند. كاوش آوه نشان داده است كه اين محوطه باستاني شامل يك تپه و يك محوطه حدود ۲۲۰ هكتاري است. محوطه آوه كه حريم آن نيز تعيين شده، يك شهر دوره اسلامي است كه دست كم از دوره سلجوقي تا اواخر دوره مغول به عنوان شهر، زندگي در آن جريان داشته است.
به گفته خطيب شهيدي آثار معماري پيداشده در محوطه شامل اتاق، ديوار، بارو، خانه هايي با اتاق هاي مسكوني، آشپزخانه و حياط هستند كه بيشتر با آجر، چينه و خشت ساخته شده اند. او افزود: آجر از جمله مصالحي است كه استفاده زيادي در بنا داشته و اين امر، نشان دهنده ثروت مردم اين شهر است. در اين منطقه به دليل كمبود چوب، مشكل سوخت وجود داشته است و به همين دليل، بيشتر ساختارها آجري هستند.
خطيب شهيدي با اشاره به اين كه چهار حلقه چاه نيز در محوطه پيدا شده اند، گفت: با توجه به اين كه در گذشته، رسم بوده است كه وقتي ظرفي سفالي مي شكست، آن را به داخل چاه مي انداختند، تعداد زيادي از سفال هاي بسيار جالب و زيباي دوره مغول از اين چاه ها به دست آمده اند كه البته بيشتر قطعه قطعه هستند. وي اضافه كرد: در ميان اين ظرف ها، سفال هايي زرين فام و ديگر انواع سفال هاي متعلق به دوره مغول وجود دارند. همراه آنها نيز تكه هايي از كاشي هاي زرين فام با تصوير انساني، حيواني و كتيبه هايي داراي نوشته هاي اشعار فارسي و آيات قرآني نيز به دست آمده است.
او درباره حفاري هاي غيرمجازي كه در اين منطقه انجام شده است، توضيح داد: از زماني كه رفت و آمد اروپاييان به ايران افزايش يافت، يعني از زمان ناصرالدين شاه به بعد، اين محوطه مورد تعرض و تجاوز اشخاص سودجو و حفاران غيرمجاز قرار گرفته است. به گفته خطيب شهيدي، بر اساس عكس هوايي كه ۸۰ سال پيش، پروفسور اشميت از اين منطقه گرفت، تعداد زيادي سوراخ ديده مي شوند و حتي تعداد آنها به ۱۰ هزار حفره نيز مي رسد. وي هم چنين درباره اشياي خارج شده از اين منطقه اظهار كرد: از آنجا كه اشياي باستاني كه از آوه خارج شده، به نام مناطقي چون سلطان آباد به موزه ها رفته اند، تعداد دقيق اشياي خارج شده از اين محل مشخص نيست.
اين باستان شناس با تأكيد بر اين كه محوطه اي به نام سلطان آباد وجود خارجي ندارد، گفت: سلطان آباد نام قديم شهر اراك است و اين شهر در دوره فتحعلي شاه قاجار پايه گذاري شده است كه نخستين اشتباه را در اين باره پروفسور پوپ آمريكايي مرتكب شد؛ چراكه او ظرف هاي سفالي و قطعاتي را كه در اطراف اراك خريده بود، به اسم سلطان آباد ثبت كرد و آنها بعدها به موزه هاي مختلف دنيا از جمله موزه ايران باستان به نام سلطان آباد وارد شدند؛ ولي بيشتر اين قطعه ها به آوه تعلق دارند و هيچ نامي از آوه در نوشته هاي متخصصان دوره اسلامي وجود ندارد. وي در اين باره توضيح داد: پروفسور پوپ در هنگام خريد كالاها چون محل اصلي آنها را نمي توانست تشخيص دهد و از آنجا كه در قديم نيز اراك، سلطان آباد ناميده مي شد، او نيز آنها را به نام سلطان آباد معرفي كرد. آوه محوطه اي با حدود هفت هزار سال قدمت از هزاره پنجم پيش از ميلاد است كه در ۲۵ كيلومتري جنوب ساوه و در ۴۰ كيلومتري جنوب غربي قم، در مسير جاده ساوه به قم قرار گرفته است و زندگي هم چنان در آن جريان دارد.
از مدتي پيش، پايگاهي براي حفاظت از اين محوطه ايجاد شد كه از يك سال گذشته، حفاظت از آن با بستن قراردادي كاملا به نيروي انتظامي واگذار شده است.

نگاه
جام جهاني فوتبال از زاويه فرهنگي
ناصر نادري
روزهاي پرالتهاب و هيجان انگيز جام جهاني فوتبال در كشور آلمان، امشب به پايان مي رسد. ۳۲ تيم منتخب از قاره هاي مختلف در زمين سبز و مستطيل شكل استاديوم ها، در مقابل هم بازي كردند و ميليون ها تماشاگر در استاديوم ها و منازل از طريق رسانه هاي مختلف ديداري، با شور و شوق به نظاره نشستند.
در اين ميان، جامعه جهاني در مقوله هاي گوناگون اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و... به نحوي از اين رخداد بين المللي ورزشي، تاثير پذيرفت. در جهان امروز، ورزش و از جمله رشته فوتبال، واقعيت شگرف و پيچيده اي است و به لحاظ جامعه شناختي، روان شناختي، زيبايي شناختي، ارتباطات و رسانه به پديده اي جدي و پر دامنه براي پژوهشگران تبديل شده است.
در اين نوشتار، نگارنده مي كوشد به برخي زواياي فرهنگي جام جهاني هيجدهم (۲۰۰۶) اشاره كند.
***
بروز احساسات ديني
يكي از زيباترين صحنه هاي اين جام، بروز رفتارهاي ديني به هنگام شادي (پس از زدن گل) و يا به هنگام اندوه و افسوس (زماني كه بازيكن موفق به زدن گل در موقعيت هاي مناسب نمي شد) بود. صحنه «صليب كشيدن»، «به سجده افتادن» و يا «دستان را به سوي آسمان بردن»، بارها و بارها از سوي بازيكنان كشورهاي مختلف مسيحي و مسلمان بروز كرد.
زمزمه ها و نجواها، در لحظه هاي حساس پنالتي زدن در بين كادر فني و بازيكنان و تماشاگران، نمايانگر وجود احساسات عميق ديني در بين جوامع بشري است. انسان هزاره سوم با وجود جاذبه هاي هوس انگيز مادي، همچنان شيفته حقايق ماوراءالطبيعي (متافيزيكي) مي باشد.
تربيت اجتماعي
پيش از شروع بازي ها در هنگام نواختن سرود رسمي كشورها، صحنه خواندن سرود ملي توسط بازيكنان، كادر فني و طرفداران آنها در استاديوم، بيانگر توجه جدي ملل به عواطف وطن پرستانه آنها بود. در برخي موارد در نگاه سرد و بي روح و بي تفاوت آنها و حالت مجسمه وارشان واقعيت هاي تلخي نهفته بود. شناسايي و تحليل اين پديده نياز به نگاه دقيق و علمي آسيب شناسانه جامعه شناسان و روان شناسان دارد.
در مورد كشور عزيز ما ايران، متاسفانه به دليل دسته بندي هاي عمدتاً سياسي، وضعيت فرهنگي مطلوبي وجود نداشت. به نظر مي رسد مجموعه مديريت فرهنگي كشور بايد با استفاده از شيوه هاي كاملاً علمي و حرفه اي و اصيل و هنرمندانه در مورد «ايرانيان خارج از كشور» در ارائه تصويري متين، واقعي و روشن و دوست داشتني از وضعيت سياسي، فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و امنيتي كشور بكوشد؛ كاري كه نياز به دانش، هوش، ذوق و حوصله دارد.
كنترل هيجان ها
ورزش فوتبال، يعني هيجان و اين از عناصر ماهوي و جذابيت آن است، اما آن چه در جام هيجدهم بروز كرد، در هنگام دادن كارت هاي زرد و قرمز داوران به بازيكنان خاطي در اغلب موارد آنها بدون بروز رفتارهاي ناشيانه و عصبي- البته منهاي چند مورد- با حالت مؤدبانه و البته با چهره اي متاثر با آن برخورد مي كردند. تطبيق اين حالت ها با وضعيت رفتارهاي بازيكنان ايراني در ليگ نه چندان حرفه اي ايران، واقعاً تاسف برانگيز است!
بروزاحساسات ملي
از صحنه هاي به ياد ماندني جام هيجدهم، قطره هاي اشكي بود كه برخي بازيكنان مصدوم به هنگام خروج اجباري از زمين داشتند. اين مسأله بيانگر عمق پيوند قلبي و ارتباط دروني آنها با احساسات و غرور ملي كشورشان بود. علاوه بر آن روح تلاش جمعي تا آخرين لحظه، حتي با وجود خوردن ۲ يا ۳ گل در برخي تيم ها، حاكي از وجود عرق ملي قوي و مستحكم آنها بود.
اخلاق ورزشي
در ميادين فوتبال جام جهاني ،۲۰۰۶ برخي چهره هاي بزرگ و سرشناس ورزش فوتبال، مانند فيگو، رونالدو و...، پس از خستگي و عدم كشش جسماني، تعويض مي شدند و يا برخي مانند سامي جابر در بازي عربستان با تونس، دقايقي در آخر بازي براي كنترل و حفظ نتيجه وارد زمين مي شدند.
در اغلب موارد اين بازيكنان بدون بروز ناراحتي و خشم، بازيكنان تعويضي جوان تر را تشويق مي كردند و به تصميم فني مربيان احترام مي گذاشتند. البته در مواردي نيز رفتارهاي غيرمتعارف و ناپسند بروز كرد. اين حالت ها، بيانگر ضعف توان روحي تيم و فقدان اخلاق ورزشي و حرفه اي در آنها بود.
احترام به بازيكنان و مربيان
از صحنه هاي جاودانه اين دوره از بازي ها، صحنه پاياني مسابقه آلمان با ايتاليا در مرحله نيمه نهايي بود. تماشاگران غمگين آلماني پس از ۱۲۰ دقيقه تشويق بي امان، شاهد شكست تيم محبوب خود بودند، اما آنها به احترام زحمات بازيكنان و مربيان خود به پا خاستند و در حالي كه غمگنانه اشك مي ريختند آنها را تشويق كردند. اين صحنه از اخلاقي ترين و درس آموزترين صحنه هاي جام هيجدهم بود.
سخن آخر
اميد است مديران ارشد حوزه ورزش، فرهنگ، اقتصاد و رسانه با نگاهي عميق و جامع ضمن بازشناسي مجدد واقعيت ها و ظرفيت هاي امروز ورزش دوست داشتني فوتبال در ايران، در ايجاد بسترهاي لازم توسعه فني، اخلاقي، اقتصادي و رسانه اي آن بكوشند. سربلندي همه جانبه در جام جهاني نوزدهم در سال ۲۰۱۰ در كشور آفريقاي جنوبي، برنامه ريزي و مديريت خردمندانه و جدي امروز را مي طلبد.

فرهنگ و آموزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |