پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۵ - Jul 27, 2006
اظهار نظر تهيه كنندگان درباره شبكه هاي قاچاق توزيع فيلم هاي ايراني
مافياي تكثير غير مجاز
008409.jpg
008412.jpg
008415.jpg
008418.jpg
گروه ادب و هنر- الهام اناري: قاچاق و تكثير غيرمجاز فيلم هاي ايراني همچنان يكي از مهمترين معضلات سينماي ايران است و روزبه روز ابعادي گسترده تري به خود مي گيرد تا حدي كه در چند ماه گذشته حتي فيلم هاي روي اكران و يا اكران نشده نيز وارد شبكه غيرقانوني توزيع و فروش شده و ظاهراً  هيچ نهاد و ارگاني نيز براي رفع اين معضل مسئوليتي ندارد. در اين ميان صاحبان فيلم  ها نگران از دست رفتن سرمايه هاي چند
صد ميليوني هستند كه صرف ساخت فيلم ها كرده اند؛ سرمايه اي كه به راحتي توسط شبكه هاي مافيايي توزيع فيلم يك شبه بر باد مي رود.
اتحاديه تهيه كنندگان و توزيع فيلم ايران سه شنبه گذشته طي دو نامه جداگانه كه خطاب به وزير اطلاعات و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نوشته شده بود خواستار رسيدگي به اين معضل شدند و روز گذشته نيز در همين راستا تجمعي در مقابل وزارت فرهنگ و ارشاد شكل گرفت.
در بخشي از نامه اتحاديه تهيه كنندگان خطاب به صفار هرندي آمده:
يك جريان عظيم و با مديريت پيچيده و مافيايي و سرمايه گذاري مالي كلان گرداننده اين شبكه است و اين جريان براي رسيدن به مقاصد خويش از هيچ حركت خلافي كوتاهي نمي كند و تبعات اين حركت عبارت است از:
۱ - تعطيل شدن و بي خاصيت كردن بسياري از سينماهاي ايران
۲ - كاهش چشمگير تعداد تماشاچي و فروش فيلم ها
۳ - كاهش چشمگير و قابل توجه درآمد سينماها و صاحبان فيلم 
۴ - به تعطيلي كشاندن جريان توليد فيلم هاي سينمايي و ايجاد ركود فرهنگي و ... اتحاديه تهيه كنندگان و توزيع فيلم ايران به نمايندگي از سوي تهيه كنندگان، توزيع كنندگان و صاحبان فيلم براي هرگونه همكاري خدمت جنابعالي و ساير مقامات محترم اعلام آمادگي مي نمايد و مسلماً  در محاكم قضايي براي گرفتن حقوق حقه صاحبان فيلم كه به تاراج رفته و همچنان ادامه دارد اقدامات حقوقي مورد لزوم را انجام خواهد داد.
* * *
طرح دوباره اين معضل چند ساله باعث شد به سراغ تهيه كنندگان سينماي ايران برويم و نظراتشان را
در اين باره جويا شويم.
مرتضي شايسته، رئيس شوراي مركزي اتحاديه تهيه كنندگان و توزيع فيلم ايران شكل گيري اين معضل را به سالهاي قبل از حضور سيف الله داد در معاونت سينمايي نسبت مي دهد و در ادامه مي گويد: سالهاي زيادي است كه به اين معضل واكنش نشان مي دهيم، نامه مي نويسيم و پيگيري مي كنيم. شايد تا به حال بيش از 200 جلسه براي پي گيري پديده شوم قاچاق فيلم هاي ايراني با ارگان هاي مختلف در وزارت ارشاد داشتيم اما هيچ كميته و ستادي تشكيل نشد. در كشور ما دزد بانك به سرعت دستگير مي شود اما نيروهاي انتظامي و امنيتي ظاهراً  تمايلي به حفظ سرمايه تهيه كننده ها ندارند. امروزه شبكه ويدئويي قانوني توزيع و فروش فيلم نيز به طور كامل از بين رفته. مردم مي توانند فيلم  ها را به يك هشتم قيمت از سوپر ماركتها و يا كنار خيابان تهيه كنند. در حال حاضر تعداد زيادي از سينماهاي شهرستانها در معرض تعطيلي كامل قرار دارند، چون سي.دي هاي غيرمجاز زودتر از فيلم ها به شهرستانها رسيده است.
شايسته معتقد است: قاچاق فيلم ها باعث ضرر صاحبان فيلم و به خطر افتادن موقعيت نمايش در داخل و خارج از كشور مي شود. او در ادامه مي گويد: فيلمي كه مي تواند 500 ميليون درآمد داشته باشد، با ورود به شبكه قاچاق 400 ميليون را به راحتي از دست مي دهد. زماني وزارت ارشاد شخصي را براي رسيدگي به اين معضل مأمور كرده بود كه متأسفانه عزل شد.
به نظر مي رسد اين روزها همه چيز براي حراج سرمايه صاحبان فيلم ها مهياست و هيچ تهيه كننده اي در امان نيست. 400 ميليون سرمايه وارد سينما مي شود و در عرض كمتر از يك هفته فيلم قاچاقي توزيع مي شود. تهيه كننده فيلم هاي ايراني اين روزها متأسفانه ناخواسته جيب قاچاقچي را پرسود مي كند. به عنوان مثال بيش از 700 هزار سي دي قاچاق فيلم مهماني مامان و تنها 5هزار سي دي قانوني اين فيلم به فروش رسيد.
دو ميليون نسخه غيرقانوني فيلم مارمولك نيز به راحتي توزيع و فروخته شد.
برآورد ما اين است كه اين شبكه ساليانه بيش از 250ميليارد تومان درآمد دارد و فيلم هاي غيرمجاز كم كم صاحب آرم و بسته بندي هم مي شوند.
ما در شوراي پروانه ساخت پيشنهاد كرديم، صدور پروانه ساخت به كلي لغو شود چون تا زماني كه فيلم ها و حقوق آنها امنيت ندارند و بيمه نيستند، تضميني وجود ندارد. ما از وزارت ارشاد و اطلاعات، دادگستري، قوه قضاييه، معاونت امور سينمايي، فرمانده انتظامي تهران بزرگ و بسياري نهادهاي ديگر خواستيم فكري به حال ما بكنند. مطبوعات هم متأسفانه سكوت كرده اند.
رئيس شوراي مركزي اتحاديه تهيه كنندگان و توزيع فيلم اميدوار است با اقدامات اخير، چاره اي از سوي مسئولين براي رفع اين معضل انديشيده شود.
سيروس تسليمي، تهيه كننده نيز معتقد است: در هيچ كشوري فيلم هاي ملي و داخلي به اين صورت غيرقانوني فروخته نمي شوند.
او مي گويد: اين معضل تا جايي پيش رفته كه براي فيلم ها پوستر و جلد نيز طراحي مي كنند و در سطح چند صدهزار نسخه اي در سطح ايران تكثير مي كنند. قبلاً  اين اتفاق تنها براي فيلم هاي قديمي تر مي افتاد اما امروزه فيلم هاي روي اكران و اكران نشده نيز درگير شده اند.
ما نمي دانيم اين شبكه از كجا هدايت مي شود، اما اگر نظير اين اتفاق در كشورهاي اروپايي و آمريكايي رخ دهد با مجرمين همانند يك سارق برخورد مي شود اما در ايران به دليل نبود قانون كپي رايت و نبود قانون مدون، سرمايه ها به راحتي بر باد مي رود.
اين تهيه كننده در ادامه با اشاره به پيگير بودن اهالي سينما در رفع اين معضل مي گويد: خوشبختانه اين روزها شديداً  پي گير هستيم و خانه سينما نيز كه وظيفه حمايت و حفظ حقوق سينماگران را بر عهده دارد اقدامات مؤثري انجام داده است. اميدواريم نگراني ورود فيلم ها به چرخه توزيع غيرقانوني به زودي به طور كامل از ذهن صاحبان فيلم ها و سينماگران دور شود.حسن توكل نيا، يكي از تهيه كننده هايي كه فيلم اخيرش وارد شبكه غيرقانوني توزيع شده نيز در اين رابطه مي گويد: مسئولين فقط صحبت از حمايت آثار فرهنگي را به ميان مي آورند، ولي در عمل هيچ علاقه اي به اين موضوع نشان نمي دهند. مسئولين فرهنگي مؤظف به حمايت از آثار فرهنگي و كمك به رونق آنها هستند، اما ظاهراً  انگيزه ها از بين رفته است.
تهيه كننده فيلم چند مي گيري گريه كني   در ادامه مي گويد: فيلم من به سرعت وارد شبكه توزيع قاچاق شد و حداقل 50ميليون تومان ضرر كرد. چند مي گيري گريه كني هنوز در شهرستانها اكران نشده اما اين روزها در كنار خيابان يكي از پرفروش ترين هاست. يعني يك دزدي آشكار جلوي چشم ما شكل مي گيرد، اما قانوني براي جلوگيري و توبيخ مجرمان وجود ندارد. همه فيلم  هاي پرفروش به راحتي وارد اين شبكه مي شوند و در سوپر ماركتها و خيابان ها به فروش مي رسند.
ما فيلم را تبليغ مي كنيم و آنها سود مي برند. ما اميدواريم مسئولين به فكر بيفتند و طبق فرموده مقام معظم رهبري وظيفه شرعي و عرفي خود را در جلوگيري از تكثير غيرمجاز انجام دهند. البته وقتي اتوبوس هاي
بين راهي فيلم غيرمجاز نمايش مي دهند ديگر از نوجوان دستفروش انتظار نمي رود. وقتي ويدئو كلوپ هايي كه از وزارت ارشاد مجوز گرفته اند، فيلم هاي قاچاق شده را نمايش مي دهند، ديگر چه صحبتي باقي مي ماند، ما حالا مي خواهيم آب ريخته را جمع كنيم.
مؤسسه رسانه هاي تصويري نيز ديگر درآمدي ندارد؛ فيلمي را كه آنها 50 ميليون تومان مي خريدند حالا برايش 20ميليون تن هم نمي دهند.
محمد نيك بين، تهيه كننده فيلم آتش بس نيز معتقد است: از آنجايي كه حجم عمليات اين شبكه قاچاق بسيار گسترده است، هيچ نهادي مسئوليت رسيدگي به اين معضل را بر عهده نمي گيرد. او در ادامه مي گويد: مسلماً اين كار توسط يك نفر انجام نمي شود، بلكه تعداد زيادي با تجهيزات بسيار پشت اين مسئله هستند.
قطعاً بايد مرجع مسئولي براي رسيدگي وجود داشته باشد چون اين اهمال از سوي مسئولان باعث ترديد سينماگران مي شود و اين شبهه كه شايد قصد و نيت سوئي در ميان باشد به وجود مي آيد. همه مي دانيم كه رسيدگي به اين كار براي مسئولان چندان هم سخت نيست، زيرا در هر مسئله قضايي به سرعت ريشه يابي مي شود، ولي در مورد فيلم ها هيچ نهادي مسئوليت قبول نمي كند. اين عدم پيگيري ها باعث مي شود اوضاع سينماي شكننده و فقير ما روزبه روز وخيم تر شده و از سويي تعدادي سودجو به صورت غيرقانوني منفعت ببرد و ما ورشكست شويم.
در حال حاضر در تمام دنيا درآمد اصلي فيلم ها حاصل از فروش ويدئويي است، اما اين درآمد در ايران كم كم از بين مي رود و مجموعه اين عوامل بر توليد فيلم ها اثر مي گذارد، چون وقتي توانايي تهيه كننده كم شود و سرمايه اي نداشته باشد، مسلماً وام هاي وزارت ارشاد كمكي در راه جبران آن نمي كند. انگار اين روزها اين سوبسيدها به جيب همان قاچاقچي ها مي رود.اين تهيه كننده اميدوار است با پيگيري مسئولان، چاره اي براي رفع اين معضل انديشيده شود.

نگاه روز
پيمان فراگير
گروه ادب وهنر- سعيد مروتي: چند سالي مي شود كه عرضه گسترده سي دي هاي قاچاق فيلم ها، بدل به معضلي بزرگ براي سينماي ايران شده است؛ سي دي هايي كه روزگاري كيفيت خوبي نداشتند و اكثراً از روي پرده سينما با دوربين هاي خانگي تصويربرداري مي شدند. هر چند همين تصاوير رنگ پريده و صداهاي ناواضح هم براي خيلي ها كفايت مي كرد تا قيد سينما رفتن را بزنند. در اين سال ها همواره شاهد اعتراض اهالي سينما نسبت به اين مسئله بوده ايم؛ اعتراضي به حق كه البته هنوز هيچ پاسخي به آن داده نشده است. شايد همين مسئله باعث شده تا به مرور زمان سوداگران عرصه فرهنگ، فعاليتشان را گسترش بخشند. به طوري كه حالا به جز پياده روها، سي دي هاي قاچاق در برخي ويدئوكلوپ ها و حتي سوپرماركت ها هم يافت مي شود. نكته ديگر كيفيت بالاي برخي از اين نسخه هاي غيرمجاز است. در يك سال اخير شاهد انتشار نسخه هايي بوده ايم كه مشخص است از روي نسخه دي وي دي كپي شده اند؛ نسخه هايي با كيفيت خوب صدا و تصوير كه تماشاي آنها با اين وضوح شايد در خيلي از سينماهاي ما امكان پذير نباشد.
نكته اي كه قابل توجه است، حضور شبكه اي سازمان يافته است كه تهيه و توزيع نسخه هاي غيرمجاز را انجام مي دهد چون نمي توان باور كرد كه بدون شبكه اي سازمان يافته، بتوان نسخه غيرمجاز يك فيلم را در تيراژ چند ميليوني در سراسر كشور پخش كرد.
جالب اينكه گويا قبح قضيه هم كاملاً ريخته است. وقتي برخي از فروشگاه هايي كه با مجوز وزارت ارشاد به فروش و كرايه فيلم هاي ويدئويي مي پردازند به صورت علني، نسخه غيرمجاز فيلم هاي روي پرده را عرضه مي كنند، مي توان به حاشيه امنيتي قاچاق فيلم هاي ايراني پي برد. سينماي ايران به كفايت دچار مشكلات گسترده و عديده زيرساختي است و واقعاً بحراني از اين جنس مي تواند ضربه اي كاري به آن وارد كند. عرضه نسخه هاي قاچاق فيلم ها، عملاً اكران شهرستان ها را از رونق انداخته است. چون فيلم ها عموماً زماني در شهرستان ها اكران مي شوند كه ماه هاست علاقه مندان سينما نسخه هاي قاچاق همان آثار را تماشا كرده اند.ناديده گرفتن حقوق سينماگران ايراني توسط سوداگراني كه مشخص نيست چگونه با اين ميزان حاشيه امنيت كار مي كنند و سكوت مسئولان ذي ربط مي تواند عواقبي بسيار ناگوار را در پي داشته باشد. سينماي ايران به اندازه كافي رقيب قدر قدرت دارد و در توانش نيست كه در برابر بحران فوق الذكر مقاومت كند.
بايد قبل از آنكه خيلي دير شود، فكري به حال اين مسئله كرد. تا همين الان هم فيلم هاي زيادي از سي دي هاي قاچاق لطمه ديده اند و اگر آتيه اين سينما برايمان اهميت دارد بايد در برابر سوداگران عرصه فرهنگ ايستاد.

روي آنتن
فاز دوم فرزند صبح آغاز شد
ايسنا: فيلمبرداري يكي از فيلم هاي فرش ايراني كه توسط بهروز افخمي كارگرداني مي شود تا اواخر اين هفته در اطراف شيراز به پايان خواهد رسيد.
بهروز افخمي در اين باره گفت: فيلمبرداري بخش ه ايي كه قرار است در خارج از ايران انجام شود، بعداً كار خواهد شد و فيلمبرداري فاز دوم فيلم فرزند صبح نيز در اواخر مرداد ماه در منطقه شهريار آغاز مي شود.
افخمي  مي گويد: هم اكنون مشغول تداركات فني براي پيش توليد و فيلمبرداري اين فيلم هستيم. در صحنه هاي اوليه تا اوايل شهريور ماه صحنه هايي را فيلمبرداري خواهيم كرد كه هيچ بازيگر حرفه اي در آن حضور ندارد.
بهروز افخمي، كارگردان فرزند صبح كه فيلمي درباره  دوران كودكي امام خميني(ره) است، تير ماه سال گذشته از متوقف شدن فيلمبرداري اين فيلم براي يك يا دو سال خبر داده بود و هم اكنون يك سال از آن تاريخ مي گذرد.
وي دليل اصلي توقف فيلمبرداري را در آن زمان، توانايي و درخشش بازيگر خردسالي دانست كه نقش امام (ره) را در سه، چهار سالگي بازي مي كند.
افخمي مي افزايد: با توجه به اينكه فيلمنامه فرزند صبح دو بخش مجزا دارد و بخش دوم آن در دوران هفت، هشت سالگي امام(ره) يعني سه، چهار سال بعد از بخش اول مي گذرد ، بنا بود كه بازيگر ديگري دوران هفت، هشت سالگي امام (ره) را بازي كند، اما بازيگر بخش اول آنقدر خوب از آب درآمد كه تصميم گرفتيم يكي دو سال صبر كنيم و بخش دوم را با خودش بگيريم.
در واقع اين بازيگر- آرمان ايرانپور- آنقدر تاثيرگذار و به ياد ماندني است كه فكر مي كنم جابه جايي او با يك بازيگر ديگر باعث ضايع شدن نيمه دوم فيلم خواهد شد و با توجه به اينكه در حال حاضر به پنج سالگي نزديك مي شود، مي ارزد كه منتظر بمانيم و بخش دوم را با خودش فيلمبرداري كنيم.
بخش اول فيلم كه حدود 70دقيقه طول مي كشد، فضاي آرامي دارد و با سه چهار بازيگر در يك خانه بزرگ و خالي در زماني اتفاق مي افتد كه مادر، برادران و عمه امام(ره) براي قصاص قاتل پدر به تهران رفته اند، اما بخش دوم فضاي جنگي و شلوغي دارد كه به تداركات و پشتيباني مالي وسيعي هم نيازمند است.
در فرزند صبح آتيلا پسياني، هديه تهراني و تعدادي بازيگر تئاتر حضور داشتند و در قسمت دوم جمشيد  هاشم پور نيز به اين جمع اضافه مي شود.

سانسور فيلم تام كروز در چين
008406.jpg
گروه ادب و هنر- مأموريت غيرممكن 3 تازه ترين فيلم تام كروز با سانسور در چين به روي پرده سينماها رفت. سانسور صحنه هاي فيلم در شرايطي است كه بخش مهمي از آن در همين كشور آسيايي فيلمبرداري شده است!به نوشته خبرگزاري رويتر،  مهمترين صحنه اي كه از فيلم حذف شده يك سكانس اكشن است  كه در آن كاراكتر تام كروز با تعدادي از سربازان چيني درگير مي شود. او بعد از آن كه با توپ بسكتبال به آنها حمله مي كند، آنها را مي كشد.
چند صحنه كوتاه ديگري كه حذف شده اند مربوط به نوع نمايش شهرهاي چيني به صورت محل هايي كثيف و زاغه نشين هستند.مدير دولتي شبكه توزيع فيلم هاي خارجي در چين در اين رابطه مي گويد: وجود آن صحنه درگيري در فيلم به شدت توهين آميز بود، از قبل مشخص بود كه فيلم با وجود چنين صحنه اي اجازه نمايش عمومي در چين را نخواهد گرفت. رسانه هاي گروهي چين مي گويند در كل شش دقيقه از صحنه هاي فيلم به خاطر آن كه بتواند امكان اكران عمومي در چين را پيدا كند، از مأموريت غيرممكن 3 كوتاه شده است.
تحليلگران سينمايي مي گويند همگان از قبل مطمئن بودند كه فيلم تام كروز با حذف صحنه هايي در چين به روي پرده سينماها خواهد رفت. برخي از روزنامه ها و سياستمداران چيني دو ماه قبل اعتراض خود را نسبت به وجود صحنه هاي بي ربط و مسخره اعلام كردند و از دولت و اداره سانسور چين خواستند نسبت به اين موضوع بي تفاوت نباشند. علت تأخير دو ماهه در اكران عمومي فيلم در چين هم به همين مسأله مربوط مي شود. مأموريت غيرممكن 3 كه اولين فيلم تابستان 2006 بود، در سطح بين المللي بيش از 300 ميليون دلار فروش كرده است.

بروس لي و فريتس لانگ به تلويزيون مي آيند
مهر: فيلم هاي مكافات ، رئيس بزرگ ، رئيس جمهور و نوه اش ، ام و بازرس فويل در تعطيلات آخر هفته به ترتيب از شبكه هاي اول، دوم، سوم، چهارم و تهران روي آنتن مي روند.
فيلم سينمايي مكافات بعدازظهر جمعه ششم مرداد از شبكه يك سيما روي آنتن مي رود. اين فيلم به كارگرداني و تهيه كنندگي حسن لبافيان تهيه شده و مجيد مظفري، كيهان ملكي و بهمن دان در آن بازي مي كنند. داستان اين فيلم درباره پزشكي است كه علاقه زيادي به خريد ملك دارد و اين علاقه به حدي است كه از حرفه خود غافل مي شود.فيلم سينمايي رئيس بزرگ هم بعدازظهر جمعه ششم مرداد از شبكه دو سيما پخش مي شود. اين فيلم به كارگرداني لئو وي در سال۱۹۷۱ جلوي دوربين رفت و بروس لي، ماريا اي و جيمز تن در آن به ايفاي نقش پرداختند. داستان اين فيلم هنگ كنگي درباره يك مرد چيني است كه به اتفاق پسرعمويش براي كار به تايلند مي رود، اما در آنجا متوجه مي شود بازيچه قاچاقچيان شده است.
رئيس جمهور و نوه اش عنوان فيلم سينمايي شبكه سوم سيماست كه امروز پنجم مرداد پخش مي شود. داستان اين فيلم روسي درباره عروس رئيس جمهور است كه فرزندش هنگام تولد مي ميرد. از سوي ديگر زن ديگري در بيمارستان دوقلو به دنيا مي آورد و دكتر از ترس رئيس جمهور يكي از دختران دوقلو را به جاي نوه از دست رفته رئيس جمهور قرار مي دهد. يكي از اين دخترها در كاخ رياست جمهوري و ديگري در يك خانواده فقير بزرگ مي شود، تا اينكه يك روز ...
فيلم ام ساخته فريتس لانگ روز جمعه ششم مرداد از برنامه سينما چهار شبكه چهار پخش مي شود. اين فيلم محصول سال 1931 سينماي آلمان است كه به طريقه سياه و سفيد ساخته شده و شانزدهمين ساخته سينمايي فريتس لانگ به شمار مي رود. داستان فيلم سينمايي ام درباره فعاليت يك جنايتكار رواني است كه دختربچه ها را مي دزد و مي كشد. پليس براي به دست آوردن سرنخي از قاتل، تمامي گروه هاي خلافكار شهر را تحت فشار قرار مي دهد و تدابير امنيتي ويژه اي اتخاذ مي كند، اما ...
فيلم سينمايي بازرس فويل هم روز جمعه ششم مرداد از شبكه تهران پخش مي شود. داستان اين فيلم درباره نويسنده مشهوري به نام ديويد بيل است كه با وجود داشتن شرايط، از رفتن به جنگ
سر باز مي زند. دادگاه او را محكوم به چند سال حبس مي كند، ديويد ناگهان در زندان به قتل مي رسد و بازرس فويل مسئول رسيدگي به پرونده قتل او مي شود، قاضي پرونده بيل از طرف فرد ناشناسي مورد تهديد قرار مي گيرد و خانه اش بمبگذاري مي شود. 3

خاكستر جيمز دوهان به فضا مي رود
گtروه ادب و هنر- خاكستر مهندس اسكاتي در فيلم سفرهاي ستاره اي به فضا فرستاده مي شود، خانواده جيمز دوهان اعلام كردند ملاقات نهايي اين بازيگر با كهكشان اوايل ماه اكتبر خواهد بود.به نوشته بي بي سي، دوهان كه براي سي سال نقش مهندس اسكاتي را در اين مجموعه پربيننده علمي، خيالي – كه سالها قبل در ايران با نام پيشتازان فضا پخش مي شد- بازي كرد، قبل از مرگ وصيت كرده بود كه خاكستر جسدش را در فضا رها كنند، علت اين درخواست، عشق و علاقه وافر او به فضا و كهكشان بود.
خانواده دوهان مي گويند قرار بود خاكستر وي سال گذشته توسط يك راكت به فضا فرستاده شود، اما وجود برخي مشكلات فني اين سفر استثنايي را به تأخير انداخت. در جريان پرتاب راكت به جز اعضاي خانواده دوهان، گروهي از فضانوردان و طرفداران مجموعه سفرهاي ستاره اي هم حضور خواهند داشت.
ونده همسر متوفاي دوهان سال قبل براي دوستداران سفرهاي ستاره اي نامه اي نوشت و گفت: جيمز هميشه عاشق فضا بود و حاضر بود هر كاري انجام دهد تا بتواند يك سفر حقيقي فضايي داشته باشد. او بالاخره به اين آرزوي بزرگ خود رسيد. فقط متأسفم كه آرزويش بعد از مرگش برآورده شد. اين آخرين سفر او خواهد بود كه مقصدش فضاي دور دست و واقعي است.
دوهان در فيلم و مجموعه سفرهاي ستاره اي نقش مهندس اسكاتي را بازي كرد كه در كنار كاپيتان كرك (ويليام شاتنر) و آقاي اسپاك (لئونارد نيموي) يكي از خدمه اصلي فضايي اينتر پرايز بود.

اسكندر هاليوود در دادگاه
008421.jpg
گروه ادب و هنر- كالين فارل هم پايش به دادگاه باز شد. بازيگر فيلم هاي اسكندر و گزارش اقليت از يكي از تماشاگران تلويزيوني شكايت كرده و گفته از سوي وي مورد تهديد قرار گرفته است.
به نوشته بي بي سي، فارل- كه به عنوان يك بازيگر پرخاشگر معروف شده است- از دادگاه خواست به اين خانم دستور دهند كه در محدوده زندگي و كاري وي حضور پيدا نكند. دادگاه كه روز 16 آگوست برپا مي شود، فعلاً از دساري برادفورد خواسته در شعاع 150 متري خانه و محل هاي كار فارل ظاهر نشود.فارل 31 ساله چند روز قبل در يك برنامه تلويزيوني ظاهر شد.
در طول برنامه برادفورد كه از بينندگان برنامه بود به سمت فارل مي رود تا كتابي را برايش امضا كند. تماشاگران و مجري برنامه شاهد جر و بحث فارل و برادفورد بودند. فارل همراه با چند مامور حاضر در صحنه، فرد معترض را از استوديو به بيرون راهنمايي مي كنند. اين صحنه از برنامه تلويزيوني شبكه ان بي سي پخش نشد.
وكيل فارل در مورد علت اصلي اختلاف بازيگر و برادفورد توضيحي نداد. فارل گفت كه تا قبل از اين هيچ وقت اين خانم را ملاقات نكرده و نمي داند علت پرخاشگري وي چه بوده است. شكايت فارل عليه برادفورد در شرايطي تسليم دادگاه شده كه اين خانم هم شكايت مشابهي را به دادگاه ارائه داده است.
درام اكشن و حادثه اي ميامي وايس با بازي كالين فارل به زودي روي پرده سينماها مي رود. فيلم دوباره سازي يك كار موفق قديمي تلويزيوني به همين نام است.

چهره روز
مسافر آستانه و جشنواره هاي تئاتر
مهر:جشنواره هاي تئاتر اگر با اهداف و موضوع خاص برپا شوند، قطعاً تاثيرگذار و جوابگوي نيازهاي جامعه تئاتري هستند مثل جشنواره هاي تئاتر ماه و دفاع مقدس كه به دليل پرداختن به مفاهيم ارزشي با استقبال مواجه شده اند.
رئيس انجمن نمايش درباره جايگاه تئاتر ماه در ميان ديگر جشنواره هاي تئاتر كشور گفت: در سال هاي اخير در سياست كلي تئاتر كشور تاكيد زيادي بر پرداختن به موضوعات ارزشي در ابعاد مختلف اجتماعي، سياسي و تاريخي شده، اما به دليل تشتت آراء و اختلاف در ديدگاه ها، پيگيري اين مقوله با معضل عظيمي مواجه شده كه البته در اين ميان جشنواره تئاتر ماه به خوبي توانسته مأمن و محملي مناسب براي رشد و بسط مضامين و ارزش هاي فرهنگي، سياسي و تاريخي در كشور ايجاد كند. بازبين سومين جشنواره تئاتر ماه در ادامه ضمن اشاره به اين نكته كه مهمترين مشكل تئاتر كشور استمرار نداشتن آن به خصوص در شهرستان ها بوده، افزود: ئئاتر جشنواره اي به آفتي بزرگ براي تئاتر كشور مبدل شده، چرا كه از يكسو هزينه هاي كلان اين بخش مي تواند در ترميم و بازسازي بدنه تئاتر كشور به كار گرفته شود. از سوي ديگر آثار توليد شده براي راهيابي به جشنواره ها به دليل جلب توجه كارشناسي و داوران نگاهي تخصصي و پيچيده دارند كه غالبا در ارتباط با مخاطبان عام در سطح جامعه با مشكل مواجه مي شوند. مسافر آستانه در پايان گفت: البته من به طور كلي منكر برگزاري تمام جشنواره ها نيستم، چرا كه اگر جشنواره با اهداف و موضوع خاصي برپا شوند، قطعاً تأثيرگذار و جوابگوي نيازهاي جامعه خواهند بود مثل جشنواره تئاتر ماه و دفاع مقدس كه به دليل پرداختن به مفاهيم ارزشي و نيازشناسي خوب مخاطب توانسته در ميان جامعه با استقبال خوبي مواجه شود.

راهنما
نمايشگاه خط معلي
در سالروز ولايت علي(ع)
فارس: نمايشگاه آثار خوشنويسي معلاي سعيد نقاشيان با عنوان نقش محبوب به مناسبت سالروز ولادت علي(ع) در نگارخانه هنر به نمايش در مي آيد. در اين نمايشگاه 40 اثر خوشنويسي و خط معلي با موضوعيت حضرت علي(ع) در اين نگارخانه به نمايش در مي آيد كه اين آثار از نظر محتوايي شامل احاديث و آيات قرآني در مدح حضرت امير(ع) است. نمايشگاه نقش محبوب 7 تا 15مردادماه در نگارخانه هنر دانشگاه سوره برگزار مي شود.
سمفوني دوئل در خانه هنرمندان
مهر: فيلم مستند سمفوني دوئل به كارگرداني ابوالفضل توكلي امروز پنجم مردادماه در خانه هنرمندان ايران به نمايش درمي آيد.
پس از نمايش سمفوني دوئل در ساعت 17 در سالن بتهوون خانه هنرمندان، با حضور عوامل فيلم جلسه پرسش و پاسخ هم برگزار مي شود و ورود عموم علاقه مندان به جلسه نمايش و نقد و بررسي آزاد است. سمفوني دوئل روايتي مستندگونه از چگونگي ساخت فيلم دوئل ساخته احمدرضا درويش از پيش توليد تا پايان فيلمبرداري است كه از جمله عوامل توليد آن مي توان نويسنده، كارگردان و تدوينگر: ابوالفضل توكلي، تصويربردار: رسول بني احمدي، صدابردار: بابك اردلان، موسيقي: سعيده ملامهدي و دستيار كارگردان: عليرضا سليماني را نام برد.
تجليل از شهيدان باكري و آبشناسان
مهر: در پانزدهمين كنگره شعر دفاع مقدس از شهيدان مهدي باكري و حسن آبشناسان تجليل و از خانواده هاي آنان تقدير مي  شود. شهيد مهدي باكري سال۱۳۳۳ در شهرستان مياندوآب متولد شد و سال 1363 به شهادت رسيد.
شهيد حسن آبشناسان نيز سال 1318 در تهران به دنيا آمد. با شروع جنگ تحميلي، شهيد آبشناسان به منطقه جنوب اعزام شد و در ستاد جنگ  هاي نامنظم فعاليت كرد و سرانجام در سال 1364 به شهادت رسيد. پانزدهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس روزهاي 26 تا 29 شهريور ماه در اروميه برگزار مي  شود.
بررسي حضور دين در نقد ادبي
مهر: دويست و ششمين نشست تخصصي كتاب ماه كودك و نوجوان اختصاص به سومين نشست كاركرد دين و فلسفه در نقد محتوايي ادبيات كودك و نوجوان دارد.
اين نشست كه در دو جلسه قبل با حضوريحيي يثربي و سيدمجتبي حسيني برگزار شد، يكشنبه آينده تنها با حضور سيدمجتبي حسيني به كار خود ادامه مي دهد.
سومين نشست پژوهش هاي بنيادين كتاب ماه كودك و نوجوان، هشتم مردادماه ساعت 16 تا 18 در محل نشست هاي خانه كتاب واقع در خيابان انقلاب اسلامي، بين فلسطين و صباي جنوبي برگزار مي شود.
سلطان و سياه نصيريان در اداره تئاتر
مهر: نمايشنامه سلطان و سياه نوشته علي نصيريان به كارگرداني ساسان مهرپويان شنبه هفتم مرداد ساعت 18 در اداره تئاتر روخواني مي شود. اين نمايشنامه به كارگرداني علي نصيريان اواخر دهه هفتاد در جشنواره سنتي آئيني در سالن اصلي تئاتر شهر روي صحنه رفت و در تالار سنگلج اجراي عمومي شد.
تاكنون حضور علي نصيريان هنگام روخواني سلطان و سياه در اداره تئاتر قطعي شده و داود فتحعلي بيگي، داود آريا، مجيد فروغي، فرزين سميعي، غلام بابوته، علي يداللهي و ساسان مهرپويان از روخوانان اين نمايشنامه هستند.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |