پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۵ - Jul 27, 2006
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
وقتي بنده اي در عمل كوتاهي كند، خداوند او را به غم مبتلا سازد.
(كنزالعمال، ج ،۳ ص ،۳۲۸ ح ۶۷۸۸)
امروز با حافظ
صبر و  آرام تواند به من مسكين داد
آنكه رخسار تو را رنگ گل و نسرين داد
هم تواند كرمش دادٍ من غمگين داد
وانكه گيسوي تو را رسم تطاول آموخت
عكس روز
008550.jpg
عكس: همشهري / گلناز بهشتي
چهارشنبه ۴ مرداد ۸۵ ، بهشت زهرا (س) - نخستين كاروان دانشجويي اعزامي به مناطق جنگي فلسطين و لبنان

آب و هوا
008514.jpg

فرهنگسرا
تور رايگان توچال
فرهنگسراي دانشجو به منظور استفاده بيشتر از طبيعت و امكانات رفاهي در روزهاي سه شنبه و چهارشنبه هر هفته تور رايگان و يك روزه توچال برگزار مي كند.
علاقمندان براي ثبت نام و كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني خيابان سيدجمال الدين اسدآبادي - خيابان ۲۱- پارك شفق مراجعه كنند.

اصل مطلب
در بيان وضعيت سوخت و سوز فرمايد
ابوالفضل زرويي نصر آباد
008604.jpg

طلا، سكه و ارز
008598.jpg

ببخشيد، الان چه كار مي كنيد؟
ستون «ببخشيد، الآن چه كار مي  كنيد» خارج از عملكرد جاري رسانه هاي خبري به سوي فعاليت هاي روزانه، هفتگي و ماهانه هريك از اهالي فرهنگ مي رود. خبرهاي اين ستون در كنار فعاليت هاي فرهنگي، به دغدغه هاي شخصي وي نيز مي پردازد؛روزهاي پنجشنبه منتظر باشيد.
اكبر عبدي در جست و جوي نويسنده
008559.jpg
اكبر عبدي كمدين معروف فيلم هاي ايراني بعد از سالها فعاليت در عرصه بازيگري در سينما، تلويزيون و تئاتر، اين روزها قصد دارد زندگي خود را در قالب يك كتاب روايت كند.
عبدي هنوز نويسنده اي را براي تأليف اين كتاب پيدا نكرده و در اين مورد مي گويد: «از مدت ها پيش تصميم گرفته بودم زندگينامه خود را مكتوب كنم، اما هنوز نويسنده اي را كه در اين كار كمكم كند نيافته ام.» عبدي قصد دارد در اين كتاب زندگي اش را آن گونه كه اتفاق افتاده روايت كند و به غير از فعاليت هاي هنري، اتفاقات زندگي شخصي را نيز در آن بگنجاند. غير از اينها او نمايش «اكبرآقا آكتور تئاتر» را در مقام كارگرداني و بازيگر در تالار سنگلج به مدت ۴۵ شب روي صحنه مي برد. عبدي همچنين از تجربه موفق بازي در نمايش «از خاك تا افلاك» مي گويد: « فكر نمي كردم آن قدر توانايي و انرژي داشته باشم كه بيش از ۴۰ روز روي صحنه بروم؛ سعي مي كنم اين نيرو را در نمايش هاي بعدي حفظ كنم.»
هوشنگ مرادي كرماني كتاب، جايزه، كتاب
008568.jpg
اما از اهالي ادبيات، بشنويد از هوشنگ مرادي كرماني، نويسنده پرآوازه قصه هاي مجيد كه قصد دارد كتاب «مشت بر پوست» را با ويرايشي جديد به بازار عرضه كند.
كرماني در اين باره مي گويد: «مشت بر پوست» سالها قبل توسط انتشارات توس منتشر شد و در سال ۷۴ به چاپ دوم رسيد و حالا قرار است به زودي با ويرايش جديد توسط نشر معين تجديد چاپ شود.
از اين نويسنده همچنين چاپ پنجم «شما كه غريبه نيستيد» اخيراً منتشر شده و تجديد چاپ «لبخند انار»، «مثل ماه شب چهارده» و «تنور» نيز به زودي به بازار عرضه خواهند شد.
كرماني كه در سال جاري نامزد دريافت يك جايزه جهاني ديگر هم شده، نگارش فيلمنامه «گوشواره» را نيز بر اساس يكي از داستان هاي كوتاه «لبخند انار» به سفارش معاونت فرهنگي فارابي به پايان برده است.
مرادي در اين باره مي گويد: «داستان گوشواره به نظر من از قابليت هاي دراماتيك و نمايشي برخوردار است و تم عاطفي خود را با لحظه هايي از طنز روايت مي كند.
پري صابري اجراي ليلي و مجنون
008517.jpg
پري صابري، كارگردان تئاتر از امشب نمايش «ليلي  و  مجنون» را در تالار وحدت روي صحنه مي برد. صابري معتقد است اين نمايش يكي از سخت ترين كارهايي است كه تا به حال انجام داده چون بيش از ۵۰ بازيگر در آن حضور دارند. صابري در اين باره مي گويد: تمام ديالوگها را از اشعار نظامي گرفته ام و ادبيات حافظ و مولانا را به عنوان شواهدي براي ارتباط با بزرگان عرفان مورد استفاده قرار داده ام. صابري مي گويد: داستان «ليلي و مجنون» همان است اما اين بار آن را با تركيبي از حركات موزون روي صحنه مي برد.
عليرضا عصار آلبوم بي نام
008556.jpg
در دنياي پر سر و صداي ستاره هاي موسيقي، عليرضا عصار اين روزها سخت مشغول آماده سازي و ضبط آلبوم تازه اش است. او در اين باره مي گويد: «كار تنظيم اين آلبوم كه هنوز نامي برايش انتخاب نكرده ام بر عهده شهداد روحاني است.» آخرين آلبوم منتشر شده عصار، «مولاي من » بود .

بازار
گراني عدس و لپه
008595.jpg
گزارش هاي دريافتي از بازار حبوب خيابان مولوي تا حدودي با گزارش هاي قيمت اقلام خوراكي بانك مركزي تفاوت دارد. طبق گزارش اين هفته بانك مركزي همه اقلام حبوب از يك دهم تا ۸/۱ درصد رشد قيمت داشتند درصورتي كه آگاهان بازار حبوب مي گويند، اين افزايش درمورد عدس و لپه در مقايسه با قيمت هفته مشابه ماه پيش به ۳۰ درصد مي رسد. زيرا همچنان بازار پس از عرضه بار قديم، كمبود بار جديد عدس و لپه را حس مي كند. درعين حال قيمت نخود با كاهشي ۴۰ درصدي از كيلويي يكهزار تومان به كيلويي ۶۰۰ تومان رسيده است.
گويا اخبار خرده فروشي نيز براساس جو گراني اخير بازار اقلام خوراكي رقم مي خورد زيرا قيمت حبوب بسته بندي شده براي خرده فروشي حتي درمورد نخود نيز افزايش خاصي نشان مي دهد.

در شهر چه خبر
قيمت يكبارمصرف ها
از بازار خريد و فروش ظروف يكبارمصرف خبر مي رسد برخلاف رشد بالاي تعداد متقاضيان اين ظروف و افزايش قيمت پلاستيك و ساير مواد اوليه مورد استفاده در ساخت آن ها قيمت اين ظروف تغيير چنداني نداشته است. يكبار مصرف ها با اين كه معايب گوناگوني دارند و از مقاومت كمي برخوردارند اما سهولت حمل و نقل، وزن بسيار پايين و بي نيازي از شست وشو مصرف آن ها را با استقبال خوبي روبه رو كرده است. هم اكنون در بازار يكبارمصرف ها دو عدد ليوان يونوليتي حدود ۱۴ تومان، هر بسته ۵۰۰ عددي ليوان هاي پلاستيكي ۳ هزار و دويست تومان، هر بسته ظروف يكبارمصرف غذاخوري نيز به قيمت ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان به فروش مي رسد. بسته هاي ۵۰۰ عددي قاشق ها نيز ۲ هزار و ۷۰۰ تومان عرضه مي شوند.

تعادل در بازار مرغ
با اين كه بازار گوشت قرمز اخبار چندان مناسبي براي مصرف كنندگان ندارد و هر از چند گاهي تسليم رشد قيمت ها مي شود، اينبار گوشت مرغ روند صعودي قيمت خود را ادامه نداد و بازار اين محصول در حالت ثبات و تعادل به سر مي برد. محمد يوسفي مديرعامل اتحاديه مرغداران مي گويد: هم اكنون قيمت هر كيلو گوشت مرغ در ميادين ۱۴۸۰ تومان و در بازار ۱۶۰۰ تا ۱۶۵۰ تومان است. وي مي افزايد: علت گراني و رسيدن قيمت گوشت مرغ به قيمت واقعي خود، كاهش توليد جوجه و در نتيجه كاهش عرضه گوشت مرغ بود. براي آينده نيز باتوجه به افزايش توليد و جوجه ريزي در مهر و آبان  ماه بازار با مازاد توليد مواجه مي شود كه بايد دستگاه هاي مرتبط براي تنظيم بازار اقدام به خريد و ذخيره سازي كنند.

بازار داغ دوچرخه
اگر به دوچرخه ها از زاويه وسايل بازي كودكان نگاه كنيم با كمي دقت متوجه مي شويم كه در ميان تغييرات سريع كليه انواع اسباب بازي ها و دولت مستعجل آن ها، دوچرخه ها ثابت ترين عضو اين دسته از توليدات هستند. هنوز هم دوچرخه هايي كه اين روزها اغلب از چين وارد مي شوند بخش شيريني از خاطرات كودكي بزرگسالان فردا را رقم مي زنند. اين موضوع را به وضوح مي توان در ميدان گمرك تهران ملاحظه كرد. دوچرخه هاي توليد داخل اين بازار بين ۴۰ تا ۱۸۰هزارتومان قيمت دارند. اما توليدات خارجي كه بايد به كيفيت بهتر آن ها اذعان كرد تا مرز ۴۰۰ هزار تومان نيز خود را بالا كشيده اند. البته اين سقف قيمت درمورد دوچرخه هاي حرفه اي مصداق ندارد زيرا براي خريد آن ها ميدان گمرك بازار پرمحصولي نيست و بايد با جيبي پر پول تر به راسته فروشندگان لوازم ورزشي خيابان اميريه سر كشيد. دوچرخه هاي حرفه اي مخصوص مسابقه تا ۲۰ درصد گران تر از بهترين دوچرخه هاي معمولي به فروش مي رسند. در برخي پارك ها مانند پارك جنگلي چيتگر نيز دوچرخه ها با قيمت هاي ۵۰۰ تا ۸۰۰ توماني كرايه مي شوند.

ابهام در قيمت آبميوه
آزادسازي نرخ شكر موجب رشد قيمت انواع آبميوه هاي پاكتي و انواع بستني شد اما اين گراني چرا در روزهاي گرم اخير به اتيكت هاي قيمت آبميوه هاي طبيعي منتقل شده توجيه منطقي ندارد. طي دو ماه گذشته قيمت  بستني هاي سنتي و غيركارخانه اي نيز به اجبار و غيررسمي افزايش يافت كه اعتراض اتحاديه فروشندگان بستني، آبميوه و شكلات را درپي داشت. اما هم اكنون اغلب فروشندگان آبميوه برخلاف كاهش محسوس قيمت انواع ميوه قيمت انواع، آبميوه ها را اندكي افزايش داده اند. هم اكنون با تفاوت هاي جزيي هر ليوان آب انار، شيرموز و آب انبه قيمتي بين ۴۵۰ تا ۷۰۰ تومان دارد. شير پسته ۴۵۰ تا ،۸۰۰ شيرخرما ۴۰۰ تا ،۶۰۰ آب كيوي نيز ۴۰۰ تا ۶۰۰ تومان فروخته مي شود. با اينكه تفاوت قيمت آبميوه ها به نسبت پيش از عيد جزيي و فقط در برخي مغازه ها است كاهش قيمت ميوه مهمترين عامل برجستگي اين تغيير جزيي محسوب مي شود.

آلودگي هواي تهران
008553.jpg

تلويزيون
008601.jpg

سينما
زن بدلي
008520.jpg
كارگردان: مهرداد ميرفلاح
بازيگران: ماهايا پطروسيان، رامبد جوان، رضا شفيعي جم، رابعه اسكويي
سينماهاي نمايش دهنده: استقلال، ايران ۲ ، بهمن ،۱ جي ،۲ فلسطين ،۳ مركزي ۲
خلاصه داستان: آيا آن هواپيما را مي بايست سوار شد؟
طبل بزرگ زير پاي چپ
008565.jpg
كارگردان: كاظم معصومي
بازيگران: حسين محجوب، حميد فرخ  نژاد، بابك حميديان، علي احمدي
سينماهاي نمايش دهنده:  ايران، فرهنگ، موزه سينما
خلاصه داستان: فيلم مضمون جنگي دارد و به روابط انسانها مي پردازد .

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
ملاقات ها
عشق حقيقي اغلب با ملاقات هاي شانسي شروع مي شود. روزي گوسفندي روي يك شانس محض با يك گرگ ملاقات كرد...
نتيجه اخلاقي: از ملاقات هاي شانسي بپرهيزيد.
مارك آزوف

گشتي در دنياي خبرها
شليك به خود
بغداد: ورود به سياست در عراق كار بسيار خطرناكي است چون هر لحظه مقامات سياسي اين كشور در معرض خطر سوء قصد قرار دارند. ديروز هنگامي كه اعلام شد يكي از نمايندگان مجلس اين كشور مجروح شده است تصور بر اين بود كه وي نيز مورد سوء قصد قرار گرفته است. اما در واقع وي به دليل حمل سلاح مجروح شد. با توجه به اينكه سياستمداران عراقي براي دفاع از جان خود سلاح حمل مي كنند اين سياستمدار به تميز كردن اسلحه خود پرداخت كه از قضا يك تير از اين سلاح شليك شد و به پاي وي اصابت كرد.
مجسمه هاي يخي
008562.jpg
توكيو: روز گذشته درحالي كه شهر توكيو يكي از گرم ترين روزهاي خود را سپري مي كرد مجسمه سازان مطرح ژاپني در خيابانهاي پايتخت به ساختن مجسمه هاي گوناگون با استفاده از يخ پرداختند. در اين مسابقه هر يك از شركت كنندگان ۵۰دقيقه فرصت داشتند كه با يخ مجسمه بسازند.
سرقت مسلحانه از آكواريوم
بوستون: صاحب يك رستوران چيني در آمريكا شوكه شد چون سارقان مسلح ۱۰ ماهي ارزشمند موجود در آكواريوم وي را به سرقت بردند. هنگامي كه وي در رستوران مشغول كار بود چند فرد مسلح وارد اين مكان شدند و با تهديد اين مرد ۴۵ ساله اقدام به سرقت ۱۰ ماهي گرانقيمت موجود در آكواريوم كردند. اين مرد از ۱۵ سال قبل اين ماهي ها را در رستوران نگهداري كرده بود چون به اعتقاد وي برايش خوش شانسي مي آوردند.
مادرشوهر بي رحم
منچستر: يك مادر شوهر در انگليس به دليل آزار و اذيت عروس خود محكوم به پرداخت ۶۵ هزار دلار به وي شد. به محض اينكه دختر ۲۶ ساله وارد خانه شوهر شد مادر شوهر كه با آنها در يك خانه مشترك زندگي مي كرد شروع به آزار عروس خود كرد. در واقع عروس خانم در خانه نقش يك زنداني را داشت و مجبور بود كارهاي طاقت فرسايي انجام بدهد. همچنين مادر شوهر تمام تلفن هاي وي را كنترل مي كرد و حتي حين بيماري اجازه مراجعه به پزشك را نداشت. به هر حال وي پس از يكسال زندگي مشترك از شوهر خود طلاق گرفت و ديروز دادگاه حكم پرداخت غرامت از سوي مادر شوهر بي رحم را صادر كرد.
ترور با آب
لندن: مسابقه ترور با آب يك مسابقه بسيار مهيج است كه هر سال به مدت سه هفته در شهرهاي ونكوور، نيويورك، لس آنجلس و وين برگزار مي شود. امسال هم براي اولين بار قرار است چنين مسابقه اي در لندن برگزار شود. نحوه شركت در مسابقه اينگونه است كه افراد علاقمند پس از ثبت نام پاكت نامه اي را دريافت مي كنند كه در اين پاكت نام، آدرس و عكس فردي را كه بايد ترور كنند وجود دارد. فرد دريافت كننده نامه بايد به عنوان يك شخص ناشناس به سراغ طعمه برود و با يك تفنگ آبي وي را ترور كند. آنگاه فردي كه ترور شد بايد پاكت نامه حاوي مشخصات طعمه خود را كه قبلا دريافت كرده بود در اختيار عامل ترور قرار بدهد. اين مسابقه تا  جايي ادامه پيدا مي كند كه تنها يك نفر در اين سيكل باقي مانده باشد. به برنده ۵۰۰ دلار جايزه نقدي تعلق خواهد گرفت.
مرده اي كه زنده شد
دهلي نو: بانك مركزي هند مجبور شده به دليل مرده تلقي كردن يكي از كارگران سابق خود ۲۱۳ دلار غرامت بپردازد. در سال ۲۰۰۰ اين كارگر كه نظافتچي بانك مركزي بود براي ديدار با عموي خود مرخصي گرفت و ديگر به محل كار خود بازنگشت. با توجه به اينكه پيگيري هاي بانك براي اطلاع از وضعيت اين مرد نتيجه نداد به همين دليل بعد از گذشت دو سال كارگزيني بانك نامه اي براي خانواده كارگر گمشده ارسال كرد كه در اين نامه از آنها خواسته شده بود با مراجعه به بانك حق و حقوق متوفي را دريافت كنند. با دريافت اين نامه خانواده مرد تصور كردند كه او مرده است اما پس از چند ماه وي مجدداً ظاهر شد. به همين دليل بانك مركزي به دليل اينكه او را مرده تلقي كرده بود بايد به خانواده كارگر غرامت بپردازد.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |