پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۵ - Jul 27, 2006
جنگ ابررايانه با آنفلوآنزاي مرغي
008445.jpg
گروه علمي فرهنگي- انگليس با تقويت توان محاسباتي يكي از ابررايانه هاي قدرتمند خود، از آن براي مبارزه با بيماري آنفلوآنزاي مرغي استفاده مي كند. به گزارش بي بي سي، محققان انگليسي به تازگي با تقويت ۲۰درصدي توان ابررايانه موسوم به بلو- سي ( C -Blue) در دانشگاه سوانسي انگليس، خواهان استفاده از اين ابررايانه براي شناسايي احتمالي شيوع بيماري آنفلوآنزاي مرغي در اين كشور هستند.
ويروس اچ۵ان۱ عامل بيماري مرگبار آنفلوآنزاي مرغي تاكنون موجب مرگ ۱۲۳نفر در جهان شده و محققان انگليسي در ماه آوريل گذشته موفق به شناسايي اين ويروس در بدن يك قو در اين كشور شده بودند.
هم اكنون دانشمندان انگليسي اميدوارند با شبيه سازي رايانه اي الگوهاي پرواز پرندگان مهاجر با ابررايانه بلو- سي بتوانند از طريق جمع آوري و قرنطينه پرندگان، شيوع بيماري آنفلوآنزاي مرغي را محدود كرده و زمان شيوع احتمالي اين بيماري در انگليس را پيش بيني كنند.
يك سخنگوي دانشگاه سوانسي اعلام كرد توان محاسباتي ابررايانه بلو- سي به محققان كمك كند مدل هاي مختلف را بررسي كرده و در مدت كوتاهي به داده هاي مورد نياز براي تصميم گيري هاي آينده دست پيدا كنند. هزينه اين طرح را وزارت رسيدگي به امور روستايي انگليس (Derfa) تامين كرده است.
ابررايانه بلو- سي با ابعادي مشابه يك زمين تنيس ساخت شركت آمريكايي آي بي ام است و با توجه به بهينه سازي هاي اخير انجام شده روي آن، هم اكنون مي تواند در هر ثانيه بيش از دو تريليون محاسبه را انجام داده و به عبارتي به سرعت محاسباتي دو ترافلاپ دست يابد.

سرورهاي سان با تراشه آپترون
008442.jpg
گروه علمي فرهنگي- سان مايكروسيستمز سه سرور بر مبناي CPUهاي آپترون (Opteron) براي استفاده در شبكه هاي ديتا سنتر، به بازار عرضه كرد. سايت پي سي ورد ايران در اين باره نوشت كه سرورهاي اطلاعاتي سان با نام SunFire X4500، SunFire X4600 و SunBlade ۸۰۰۰ همگي بر اساس CPUهاي آپترون AMD طراحي و ساخته شده اند.
ليزا سيكر، رئيس هيأت مديره سان سيستمز گفته كه مهندسين سان اين پردازنده را به اين دليل انتخاب كرده اند كه از انرژي كمتري استفاده كرده و سوكت هاي بيشتري نسبت به پردازنده هاي مشابه مانند پردازنده جديد دو هسته اي زئون اينتل با نام Woodcrest ارائه مي دهد. به گفته وي، سان، پردازنده هاي خود را در سال ۲۰۰۳ از اينتل به AMD تغيير داد و با اين كار باعث شد در بازار جهاني اعتبار زيادي كسب كند تا حدي كه در سال ۲۰۰۵ رتبه خود را از رده شانزدهم به ششم ارتقا داد. آروي مارتين، سرپرست تيم آپترون در شركت سان مي  گويد: «ما اميدواريم بتوانيم با سرورهاي X4600 گوي سبقت را از رقباي خود در اين بازار، يعني شركت هايي نظير IBM و HP برباييم».
اين محصول در يك زمان پرآشوب توسط سان عرضه شد. درست زماني كه رئيس و عضو موسس پرنفوذ اين شركت يعني اسكات مك نيلي در ماه آوريل به عنوان مدير اجرايي خبر از اخراج بيش از ۴۰۰۰ نفر طي شش ماه آينده خبر داد. در همين راستا، اين شركت بخش هاي Sparc و سرورهاي X64 را بعنوان يك گروه مستقل در هم ادغام كرد.
با وجود تمام اين مسايل، سان برنامه اي را با NEC در جهت آزمايش پروژه سرور جديدي آغاز كرده است. اين سرور قرار است در موسسه تكنولوژي توكيو نصب گردد. پروژه شامل ۶۵۵ سرور X4600 است كه هر يك داراي هشت پردازنده آپترون دو هسته اي بوده كه جمعا بالغ بر ۱۰۴۸۰ پردازنده خواهد گرديد. اين هفتمين سوپركامپيوتر بزرگ جهان خواهد بود كه به عنوان يك منبع بزرگ اطلاعاتي، در دسترس بيش از ۱۰ هزار نفر از دانشجويان مهندسي دانشگاه هاي ژاپن قرار خواهد داشت. به گفته پروفسور ساتوشي ماتسوكا، دانشگاه توكيو قصد دارد در سال ۲۰۰۸ اين سيستم را به پردازنده هاي چهار هسته اي ارتقا داده و در سال ۲۰۱۰ نيز كل سيستم را با مدل قدرتمندتري جايگزين كند.

ذخيره اطلاعات روي نانوذرات
گروه علمي فرهنگي- Nanospin عنوان پروژه اي است كه با هدف استفاده از نانوذرات براي ذخيره اطلاعات، به صورت مشترك ميان شركايي بين المللي از كشورهاي اروپايي اجرا خواهد شد. اين شركا، دانشگاه Leicester انگلستان، مركز ملي تحقيقات علمي يونان،  دانشگاه Sumy اوكراين، انجمن ملي ايتاليا (CNR-ISM)، دانشگاه بارسلوناي اسپانيا و NT- MDZ در روسيه هستند.
ستاد ويژه توسعه فناوري نانو اعلام كرد كه در اين پروژه كمپلكس هاي نانوذره اي فلزي توليد مي شوند. اين نانوذرات داراي هسته فلزي و يك يا چند لايه از فلزات فرومغناطيس يا آنتي فرومغناطيس، جهت كنترل خواص مغناطيسي فلز مي باشند. اين كمپلكس به نام نانوآنيون معروف است، و كاربردهاي وسيعي در پزشكي، حافظه هاي مغناطيسي و ادوات كوانتومي دارد.
اين خوشه هاي چندلايه با تراكم فلز در قطرات هليوم مايع به دست مي آيند. اين قطرات با انبساط مايع هليوم درون خلاء حاصل مي شوند و با عبور از درون يك محفظه مطابق شكل، بخارات فلزي معلق درون محفظه را جذب و تشكيل خوشه مي دهند. ذرات درون مايع به هم ديگر رسيده،  سرد شده و منعقد مي گردند، كه اين فرآيند كمتر از چند ميكروثانيه به طول مي انجامد. زمان عبور هر قطره از هر سل چند ميلي ثانيه است و با توجه به اين كه زمان انعقاد چند ميكروثانيه است، قبل از خروج قطره از هر سل و ورود به سل بعدي يك لايه از جنس همان فلز موجود در سل اول روي قطره منعقد مي شود.
با اين روش مي توان چند لايه مختلف را جداگانه روي هم قرار داد و واحدهاي سازنده منفرد را به دلخواه عامل دار كرد.
توانايي كنترل اين فرآيندها تحولي شگرف را در حوزه هاي اسپينترونيك و حافظه هاي مغناطيسي مانند حافظه هاي مغناطيسي با ظرفيت بالا يا كامپيوترهاي كوانتومي ايجاد خواهد كرد. با عملي شدن اين پروژه  مي توان اطلاعات ۲ ميليون كتاب يا يك كتابخانه بزرگ را در فضايي كمتر از اندازه يك تمبر ذخيره كرد.

يك شكاف عظيم آفريقا را نصف مي كند
گروه علمي فرهنگي- بزرگترين شكاف مشاهده شده در پوسته زمين در چندين دهه گذشته مي تواند سبب پيدايش دريايي بزرگ در قاره آفريقا و جدا شدن بخش هايي از اين قاره شود.
بي بي سي  اعلام كرد، اين شكاف عظيم كه سال گذشته پديدار شده ممكن است در نهايت به درياي سرخ رسيده و سبب مجزا شدن بخش هاي بزرگي از كشورهاي اتيوپي و اريتره از ساير نقاط آفريقا شود. اين شكاف عظيم با طول ۶۰كيلومتر در ابتدا در پي يك زلزله در ماه سپتامبر سال گذشته ايجاد شده بود و مطالعات بعدي نشان داد اين ترك با سرعت زيادي در حال رشد است.
بررسي ها نشان مي دهند برخي صفحات زيرين زمين كه شكل دهنده قاره آفريقا هستند به تدريج در حال دور شدن از صفحه زميني موسوم به صفحه عربي هستند كه اين امر سبب كشيدگي پوسته زمين در اين ناحيه و نازك شدن آن شده است. هنگامي كه چنين شكافهاي عميقي در سطح زمين شكل مي گيرند، سنگهاي مذاب از زير زمين بالا آمده و سپس سرد مي شوند و سطحي سخت را ايجاد مي كنند كه مي تواند به بستر جديدي از اقيانوس تبديل شود.
به گفته تيم رايت از دانشگاه آكسفورد، چنانچه افزايش طول اين شكاف ادامه پيدا كند، ناحيه موسوم به شاخ آفريقا تا حدود يك ميليون سال ديگر به طور كامل از قاره آفريقا جدا خواهد شد و اين ترك پس از رسيدن به درياي سرخ موجب شكل گيري دريايي جديد در اين ناحيه مي شود.
تخمين هاي صورت گرفته نشان مي دهند كه با پيدايش اين شكاف بزرگ، ۵/۲ كيلومتر مكعب مواد مذاب (۲هزار برابر حجم استاديوم ويمبلي لندن) از زير زمين به بالاي پوسته زمين راه يابد.

پيشرفته ترين صفحات LCD به بازار مي آيند
008451.jpg
گروه علمي فرهنگي- نسل هشتم صفحات TFT-LCD با امضا قرارداد نهايي ساخت بين دو شركت توليد مي شود. اين صفحات كه -LCD Sنام دارد پيشرفته ترين نوع پانل به شمار مي روند.
براساس توافقات كه از آوريل ۲۰۰۶ آغاز شده بود و اكنون به صورت نهايي منتشر شده است، اين دو شركت اعلام كردند كه صفحات LCD نسل هشتم را به سايز ۲۲۰۰*۲۵۰۰ ميليمتر و موازي با توليد نسل هفتم توليد خواهند نمود.
همچنين برطبق اين قرارداد مبلغ ۹/۱ ميليارد دلار جهت توليد اين محصول توسط دو شركت سرمايه گذاري شده است.
گفته مي شود كه توليد اين صفحات از پاييز ۲۰۰۷ با ظرفيت ۵۰ هزار دستگاه در ماه آغاز شود. همزماني در توليد صفحات تخت LCD نسل هفتم و هشتم اين دو شركت را قادر مي سازد كه با توجه به نياز روزافزون بازار پانل هايي با سايز ۵۰ اينچ را توليد و عرضه نمايند.

فناوري گرافيك سه بعدي مايكروسافت
008448.jpg
گروه علمي فرهنگي- مايكروسافت يك فناوري گرافيكي سه بعدي جديد و پيشرفته به نام تاچ لايت را به نام خود به ثبت رسانده و امتياز استفاده از آن را در اختيار شركت نرم افزاري يي اوان رياليتي قرار داده است. به گزارش پي سي ورلد، فناوري گرافيك سه بعدي تاچ لايت (TouchLight) به كاربران اجازه مي دهد به صورت فيزيكي با تصاوير سه بعدي رايانه اي ارتباط برقرار كرده و تصاوير سه بعدي را با كمك دستان خود كنترل كرده و از زواياي مختلف مشاهده كنند.
يي اوان رياليتي اعلام كرده است: از اين فناوري جديد شركت مايكروسافت جهت طراحي نرم افزارهاي تجاري، نظامي، فضايي و خودروسازي استفاده خواهد كرد. مايكروسافت در سال ۲۰۰۵و در برنامه اي موسوم به آي پي ونچرز اعطاي امتياز استفاده از فناوري هاي جديدي را كه در مراكز تحقيقاتي اين شركت ابداع شده اما در محصولات خود مايكروسافت كاربردي ندارند، به شركت هاي كوچك آغاز كرد.

نزديك ترين همسايه ما، تنهاست
گروه علمي فرهنگي- اگر بشر بخواهد در آينده كاوشگري، به سوي ستاره اي در وراي منظومه شمسي ارسال كند، بدون شك اولين گزينه، ستاره پروكسيما قنطورس خواهد بود. پروكسيما با فاصله اي در حدود ۲/۴سال نوري نزديك ترين ستاره به ما است.
پس از محاسبه فاصله اين ستاره، اخترشناسان به اين نتيجه رسيدند كه پروكسيما عضوي از مجموعه سه تايي آلفا قنطورس است. اما با بررسي هاي كنوني اين گونه به نظر مي آيد كه اين فرضيه چندان هم صحيح نيست! آيا پروكسيما قنطورس ستاره اي تنها در راه شيري است؟ آيا اين ستاره كاملا اتفاقي در مجاورت ستارگان آلفا قنطورس قرار گرفته است؟
سايت پارس اسكاي نوشت كه سيستم سه گانه آلفا قنطورس به عنوان نزديك ترين مجموعه ستاره اي به زمين، براي نخستين بار توسط اخترشناس اسكاتلندي، توماس هندرسن در سال ۱۸۳۹ ميلادي به روش اختلاف منظر تعيين شد.هندرسن فاصله ستاره آلفا قنطورس با زمين را ۷.۲ سال نوري تخمين زد، درحالي كه امروزه ما مي دانيم فاصله آن با ما ۴/۴ سال نوري است.
پس از گذشت تقريبا يك سده سرانجام دانشمندان در سال ۱۹۱۷ با تعيين دقيق فاصله پروكسيما قنطورس كه ۲.۴ سال نوري است، آن را به عنوان نزديك ترين ستاره همسايه معرفي كردند. چون سه ستاره آلفا قنطورس آ، ب و پروكسيما بسيار نزديك به يكديگر مي نمايند و در يك مسير حركت مي كنند، همواره دانشمندان عقيده داشتند كه آنها يك مجموعه را به وجود مي آورند. اما ۱۲ سال پيش اين نظريه دست خوش شك و ترديد شد. در آن هنگام گروهي از محققان داده هاي جديدي پيرامون اين مجموعه ستاره اي به دست آوردند. اين داده ها حاكي از آن بود كه سيستم سه گانه آلفا قنطورس گرانش لازم براي نگاه داشتن ستاره پروكسيما را ندارد.
در سال ۱۹۹۷ ميلادي دانشمندان آژانس فضايي ناسا با استفاده از هيپراكوس داده هاي بسيار زيادي از اين سيستم ستاره اي سه گانه به دست آوردند و به ياري آن توانستند دوباره جرم، سرعت و حركت ستارگان را محاسبه كنند. پس از گذشت نزديك به ۱۰ سال تحقيقات همچنان ادامه دارد. جرمي ويت هارمر و جئورجي لفنين از دانشگاه سانتاكروز كاليفرنيا هم اكنون مشغول بررسي و تحليل داده هاي به دست آمده از هيپراكوس هستند. آنها چنين ادعا مي كند كه پروكسيما در مدار خود در آلفا قنطورس در حال گردش است، اما با توجه به اينكه اين مدار گريز از مركز بسيار زيادي دارد، در واقع اين ستاره به عنوان دورترين عضو اين مجموعه، به حساب مي آيد.

ماي اسپيس به علت قطع برق از كار افتاد
گروه علمي فرهنگي- وب سايت مشهور و پركاربر ماي اسپيس روز دوشنبه در پي قطع برق سرور اصلي اين سايت از كار افتاد و بازديدكنندگان از وب سايت ماي اسپيس روز دوشنبه به جاي اين وب سايت با پيغامي مواجه مي شدند كه از تعطيلي موقت خدمات ماي اسپيس خبر مي داد. مسئولان ماي اسپيس ضمن اعلام اين مطلب كه وب سايت اين شركت درپي قطع برق رايانه هاي مركزي ميزبان ماي اسپيس از كارافتاده اند از تلاش براي راه اندازي مجدد اين سايت خبر داده و از ذكر دليل قطع برق خودداري كردند.اين درحالي است كه كارشناسان عقيده دارند بيشتر مراكز داده بزرگ و رايانه هاي مركزي شبكه هاي اطلاعاتي معمولا به بيش از يك منبع تغذيه مجهز هستند تا در صورت بروز اشكال در منبع اصلي بتوانند با مراجعه به منبع برق دوم از توقف عملكرد وب سايت هايشان پيشگيري كنند.
بررسي ها نشان مي دهند تعداد كاربراني كه در خدمات ماي اسپيس ثبت نام كرده اند در سال گذشته با يك رشد چشمگير مواجه شده و تا ماه گذشته ميلادي به حدود ۹۰ميليون نفر رسيده است. ماي اسپيس سال گذشته به قيمت ۵۸۰ميليون دلار توسط شركت آمريكايي نيوز كورپ (News Corp) خريداري شد و هم اكنون ارزش آن بسيار بيشتر از اين رقم تخمين زده مي شود. قطع خدمات ماي اسپيس حتي به مدتي كوتاه مي تواند ضربه سنگيني به روند رشد اين وب سايت در بازار بسيار رقابتي وب سايتهاي اجتماعي باشد.

آموزش و پرورش
وزير آموزش و پرورش:
تصميم گيري هاي خارج از مجموعه آموزش و پرورش
را با مشكل مواجه كرده است
008439.jpg
گروه علمي فرهنگي- علي اصغر محمدي: تصميم گيري هاي خارج از مجموعه آموزش و پرورش مشكلاتي را براي آموزش و پرورش ايجاد كرده است.
به گزارش همشهري، وزير آموزش و پرورش در آيين اختتاميه بيست و سومين اجلاس رؤساي آموزش و پرورش مناطق سراسر كشور با بيان اين مطلب گفت: مركز ثقل تصميم گيري هاي آموزش و پرورش بايد در خود اين وزارتخانه باشد و هر موقع خارج از مجموعه وزارتخانه تصميمي براي آن گرفته شده است با مشكل مواجه شده ايم.
فرشيدي در ادامه خواستار پيش بيني منابع مالي جديد براي رفع مشكلات مجموعه آموزش و پرورش به ويژه معلمان شد.
وي موضوع ارتقاي شغلي معلمان را از جمله تصميماتي عنوان كرد كه خارج از آموزش و پرورش گرفته شده و اين وزارتخانه را با مشكلات زيادي روبه رو كرده است.
وزير آموزش و پرورش گفت: كليد حل مشكلات معلمان در دست رؤساي آموزش و پرورش است و بايد در اين زمينه گام هاي اساسي برداشته شود.
وي با تأكيد بر اينكه آموزش و پرورش دستگاه بسيار حساسي است، اظهار داشت: اين حساسيت بايد به مسئولان منتقل شود، زيرا كوچكترين اشكال در اين مجموعه به همه افراد منتقل مي شود.
وي هدف از تمركززدايي و تقسيم كار در دستگاه تعليم و تربيت را مشخص كردن سياست هاي آموزش و پرورش در عرصه هاي مختلف عنوان كرد و گفت:  در اين صورت مي توان تفويض اختيار كرد و هر يك از اين سياست ها براساس شرايط هر استان اجرا شود.
فرشيدي نظارت دقيق بر اجراي سياست ها از مرحله بعدي تمركززدايي دانست و اظهار داشت: وظيفه ماست تا از جايگاه آموزش و پرورش دفاع كنيم، زيرا اين جايگاه تا حدي خدشه دار شده است.وي در ادامه افزود: درصدد هستيم در تبصره بودجه، حضوري فعال و جدي داشته باشيم و مردم را از طريق قبض هاي ۲۰۲۰ به مشاركت در آموزش و پرورش دعوت كنيم.
وزير آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: ما نبايد حاتم  بخشي و مدارس را واگذار كنيم، چرا كه بايد از اين املاك در شرايطي كه هنوز در كشور مدارس دوشيفته داريم، دفاع كنيم.
پاسخ ۶۰ هزار دانش آموز تهراني به پرسش مهر
فارس: معاون هماهنگي و امور پرورشي و تربيت بدني سازمان آموزش و پرورش شهر تهران گفت: ۵۸هزار و ۹۰۴ دانش آموز تهراني شامل ۲۶ هزار و ۷۷۴ دانش آموز راهنمايي و ۳۲ هزار و ۱۳۰ دانش آموز متوسطه به پرسش مهر رئيس جمهور پاسخ دادند.
احمد قماشچي در مراسم تجليل از برگزيدگان پرسش مهر ۶ شهر تهران كه روز گذشته در سينما فلسطين برگزار شد ضمن گراميداشت ياد شهداي دانش آموز فلسطين و لبنان، گفت: اميدواريم هرچه زودتر با ظهور حضرت مهدي(عج)، اين ظلم ها خاتمه يابد و شاهد گسترش عدالت در همه جهان باشيم.
وي با بيان اينكه پرسش مهر امسال با سؤال هاي عدالت محور رئيس جمهور، رنگ و بوي ديگري داشت، گفت: امسال آمار دانشجويي شركت كننده در پرسش مهر در شهر تهران ۸۰درصد افزايش و آمار دانش آموزي شهر تهران ۲۵درصد افزايش داشت.
قماشچي اظهار داشت: افزايش رشد علمي كارهاي ارائه شده در اين دوره بسيار مشهود بود. وي ادامه داد: ۲۰۶ اثر نيز به مرحله كشوري راه  يافته است كه اثرهاي ارائه شده در قالب هاي مقاله پژوهشي، شعر، داستان، هنرهاي تجسمي، فيلم كوتاه، وبلاگ نويسي، سرود، نشريه ديواري و مجله بود.
معاون هماهنگي و امور پرورشي و تربيت بدني سازمان آموزش و پرورش شهر تهران از رئيس جمهور خواست كه در طرح پرسش مهر سال تحصيلي جديد، سؤال ها در ارتباط با سال پيامبر اعظم(ص) نيز باشد.
ضرورت اختصاص بودجه بيشتر براي برنامه هاي پرورشي
ايلنا: قائم مقام وزير آموزش و پرورش، با اشاره به احياي معاونت تربيتي از آغاز سال تحصيلي جديد، اختصاص بودجه بيشتري را براي برنامه هاي پرورشي در مدارس خواستار شد.
حسين هراتي گفت: از بودجه عظيم وزارت آموزش و پرورش حدود ۹۷ تا ۹۸ درصد به پرداخت حقوق و مزايا و مأموريت ها اختصاص مي يابد، اما براي بقيه فصول آموزش و پرورش كه در واقع شامل فعاليت هاي فرهنگي، تربيتي، اجتماعي و به عبارتي نرم افزاري دانش آموزان است، چيزي بين ۲ تا ۳ درصد اختصاص مي يابد كه ضرورت دارد به لحاظ نياز و اهميت مسائل تربيتي، بودجه اين بخش افزايش يافته تا ابزار، امكانات و فضاي مناسب براي فعاليت هاي پرورشي دانش آموزان فراهم شود.
وي، با بيان اينكه با تصويب نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، معاونت پرورشي بار ديگر از آغاز سال تحصيلي جديد فعاليت خود را آغاز خواهد كرد، افزود: بر اين اساس مقرر است؛ معاونت پرورشي با همكاري سازمان مديريت و برنامه ريزي ظرف مدت دو ماه آيين نامه مربوطه را تهيه كند كه قطعاً در اين ارتباط مسئله هدف، ساختار، فناوري جديد و نظارت بر اين فعاليت ها مجدداً تبيين شده و پس از تصويب هيأت دولت، كار معاونت پرورشي آغاز شود.

آموزش عالي
بخش خصوصي وارد عرصه آموزش هاي مجازي مي شود
ايرنا: معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: در راستاي توسعه آموزش هاي مجازي در كشور، موسسه هاي غيردولتي كه داراي مجوز از اين وزارتخانه هستند از امسال خدمات آموزشي مجازي ارائه مي كنند.
حسن خالقي اظهار داشت: هم اكنون تعدادي از موسسه هاي غيرانتفاعي براي برگزاري اين دوره ها درخواست مجوز فعاليت كرده اند.
خالقي افزود: تعدادي از اين مراكز اكنون موافقت قطعي از وزارت علوم را دريافت كرده اند و بدنبال آن موافقت اصولي با برخي از اين مراكز صورت گرفته است و در حال طي مراحل اخذ مجوز هستند.
وي تصريح كرد: به تازگي دانشگاه آزاد اسلامي نيز متقاضي برگزاري اين دوره ها شده است و در صورت كسب مجوز از وزارت علوم، اين آموزش ها در دانشگاه آزاد نيز دنبال خواهد شد.
خالقي تصريح كرد: توسعه آموزش هاي مجازي يكي از راهكارهاي مناسب براي افزايش دسترسي به آموزش عالي و تقاضاي اجتماعي است كه به طور جدي در وزارت علوم دنبال مي شود.
وي افزود: بر اين اساس توسعه اين نوع آموزش ها در بخش هاي دولتي چون دانشگاه ها و نيز موسسات غيردولتي در برنامه هاي اين وزارتخانه قرار گرفته است.
وي ادامه داد: به دليل آنكه دانشگاه هاي دولتي از زيرساخت هاي بيشتري براي ارائه دوره هاي مجازي برخوردار هستند، اين طرح از دانشگاه هاي دولتي آغاز شد و دانشگاه هاي بزرگ كشور نظير شيراز، علم و صنعت، خواجه نصير، مجري برپايي اين دوره ها شدند.
خالقي يادآور شد: مراكز مجاز به برگزاري آموزش هاي مجازي مي توانند از طريق كنكور سراسري دانشگاه ها اقدام به پذيرش دانشجو كرده و يا آزمون هاي تخصصي را با نظر سازمان سنجش آموزش كشور برگزار كنند.
وي افزود: اين مراكز همچنين مي توانند از طريق دوره هاي فراگير و اعمال حدنصاب هاي علمي پذيرش دانشجو را انجام دهند كه بر اين اساس دانشجو در ترم نخست به عنوان دانش پذير پذيرفته و در صورت كسب حدنصاب به عنوان دانشجو مشغول به تحصيل مي شود.
معاون وزير علوم تصريح كرد: بايد تنوع پذيرش دانشجو در اين دوره ها رعايت شود و بر اين اساس بخشنامه اي تهيه شده و بزودي ابلاغ خواهد شد.
خالقي آموزش مجازي را نوعي آموزش نيمه حضوري مدرن ارزيابي كرد و گفت: اين كار در گذشته در دانشگاه پيام نور به صورت سنتي برگزار مي شد و امروز با استفاده از امكانات الكترونيكي و اينترنتي اين كار انجام مي گيرد.
وي با بيان اينكه برگزاري اين دوره ها قوانين و لوازم خاص خود را دارد، اظهار داشت: بر اين اساس گروهي در كميته آموزش هاي مجازي وزارت علوم كار تهيه قوانين و مقررات اين آموزش ها را پيگيري مي كنند.
خالقي افزود: آماده كردن زيرساخت هاي الكترونيكي و پايگاه آموزش هاي مجازي و نيز تهيه محتواي مطالب درسي از جمله نيازهاي اوليه برگزاري اين دوره ها است.
وي با بيان اينكه برگزاري انبوه دوره هاي آموزش مجازي در حال حاضر امكان پذير نيست، اظهار داشت: هم اكنون به صورت موردي در يك يا چند رشته شروع مي شود و پس از كسب تجربه و در صورت ضرورت اين رشته ها توسعه مي يابد.
معاون آموزشي وزارت علوم گفت: بيشترين تقاضا براي برگزاري اين دوره ها براي دوره هاي كارشناسي ارشد و دكتري بوده است چرا كه در اين دوره ها مي توان با زيرساخت هاي كمتري اين آموزش ها را پوشش داد.
خالقي افزود: جمع بندي بين المللي نيز در برگزاري اين دوره ها تاكيد روي تحصيلات تكميلي است، زيرا كه دانشجو با روش تدريس و فضاي دانشگاهي آشنا است و مي تواند در شرايط غيرحضوري نيز ادامه تحصيل دهد.
وي در عين حال تصريح كرد: اين آموزش ها به تحصيلات تكميلي محدود نيست و در صورتي كه موسسه ها و دانشگاه ها بتوانند محتواي درسي براي دوره هاي كارشناسي مهيا كنند، مجوز لازم براي آنان صادر مي شود.
خالقي در خصوص هزينه تحصيل در اين دوره ها نيز گفت: هزينه اين دوره ها با نظر وزارت علوم و تأييد هيات امناي دانشگاهها مشخص مي شود.
وي در پايان اظهار داشت: به دليل آنكه اين نوع آموزش ها در ابتداي راه است، انتظار مي رود با گسترش رشته ها و افزايش پذيرش دانشجو، هزينه تحصيلي نيز كاهش يابد.
ظرفيت پذيرش آزمون دوره تكميلي تخصصي
مهر: دبيرخانه شوراي آموزش پزشكي و تخصصي ظرفيت پذيرش آزمون دوره تكميلي تخصصي (فلوشيپ) سال جاري را اعلام كرد.
بر اساس اعلام ظرفيت اين آزمون كه ۶ مهرماه سال جاري برگزار مي شود، دانشگاه هاي علوم پزشكي تهران، ايران، شهيد بهشتي، شيراز، زاهدان و يزد ۶۱ نفر را پذيرش مي كنند.
دانشگاه علوم پزشكي ايران در رشته هاي الكتروفيزيولوژي، اكوكارديوگرافي، پيوند كليه، آنديورولوژي، سوختگي، مراقبت هاي ويژه پزشكي ICU ، جراحي دست، بيهوشي قلب و اينترونشنال كارديولوژي ۱۹ نفر را پذيرش مي كند.
دانشگاه علوم پزشكي تهران نيز در رشته هاي ويتره و رتين، قرنيه، استرابيسم، پيوند كليه، اروانكولوژي، ارولوژي اطفال، پرناتولوژي، مراقبت هاي ويژه پزشكي ICU ، اتولوژي و نورواتولوژي، جراحي سر و گردن و اينترونشنال كارديولوژي ۱۸ نفر را پذيرش مي كند.
دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در رشته هاي ارولوژي اطفال، پيوند كليه، آنديورولوژي، مراقبت هاي ويژه پزشكي ICU ، ويتره و رتين، قرنيه، جراحي عروق، استريوتاكسي ۱۷ نفر را پذيرش مي كند و دانشگاه علوم پزشكي شيراز هم در رشته هاي ويتره و رتين، قرنيه، استرابيسم و پاتولوژي چشم ۴ نفر را مي پذيرد.
دانشگاه هاي علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد و زاهدان نيز هر كدام به ترتيب ۲ و ۱ نفر در رشته هاي نازايي و ويتره و رتين پذيرش مي كنند. بيشترين ميزان پذيرش در دوره هاي تكميلي (فلوشيپ) سال جاري مربوط به رشته مراقبت هاي ويژه پزشكي ICU با ۱۱ نفر پذيرش است. دبيرخانه شوراي آموزش پزشكي و تخصصي رشته هاي پيش نياز رشته هاي تكميلي تخصصي (فلوشيپ) را نيز اعلام كرد.
تشكيل گروه طب سنتي و گياه درماني
ايسنا: گروه طب سنتي و گياه درماني در دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران تشكيل مي شود. در سي و يكمين جلسه شوراي آموزشي دانشگاه، با كليات تشكيل گروه طب سنتي و گياه درماني در دانشكده پزشكي موافقت به عمل آمد و مقرر شد مراتب جهت تصويب نهايي به هيات مميزه ارسال شود.
تدوين طرح جامع ۱۰ ساله گسترش آموزش عالي
مهر: مديركل دفتر گسترش آموزش عالي از تهيه طرح جامع ۱۰ ساله گسترش آموزش عالي خبر داد و گفت: وزارت علوم در صدد است اين طرح را با در نظر گرفتن نوعي آمايش سرزمين طراحي و رشته هاي جديد را بر اساس نياز منطقه به تصويب برساند.
برزويي افزود: طرح گسترش آموزش عالي بر اساس پتانسيل هاي موجود در تمامي نقاط كشور و اينكه رشته خاصي در برخي دانشكده هاي كشور بدون در نظر گرفتن جغرافيا و شرايط محيطي خاص ايجاد نشود، در حال بررسي است.
وي اظهار داشت: بهتر است رشته هاي مرتبط با خصوصيات هر منطقه در دانشگاه آن منطقه ايجاد شود و آن رشته با ويژگي هاي موجود آنجا هماهنگ باشد. به عنوان مثال رشته شيلات، دريانوردي و.. در دانشگاه هاي شمال و جنوب كشور و رشته هاي مرتبط با منابع طبيعي در دانشگاه هاي شمالي كشور ايجاد مي شوند.
مديركل دفتر گسترش آموزش عالي گفت: وزارت علوم با اين طرح به دنبال پياده كردن نوعي آمايش سرزمين در آموزش عالي است.
وي در تشريح طرح جامع ۱۰ ساله آموزش عالي اظهار داشت: در گام اول وضعيت موجود آموزش عالي كشور مورد بررسي قرار مي گيرد. از بعد مكاني، پراكندگي و شرايط رشته هاي موجود در منطقه مورد ارزيابي قرار مي گيرد و در گام دوم پتانسيل هاي منطقه و رشته هاي بومي آن منطقه شناسايي مي شود. نهايتا در گام سوم برنامه ۱۰ ساله توسعه آموزش عالي كشور بر اساس اطلاعات منطقه اي به دست آمده تهيه مي شود.
برزويي اضافه كرد: در حال حاضر گسترش آموزش عالي با توجه به نسبت جمعيت دانشجوي يك منطقه به جمعيت كل آنجا در حال انجام است و در استان هايي كه اين نسبت متعادل نيست و تعداد دانشجو به كل جمعيت كم است، آموزش عالي در اين نقاط گسترش مي يابد.

علمي فرهنگي
رويكرد دولت رونق هر چه بيشتر گردشگري است
ايسنا:  معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور تاكيد كرد: دولت در رشد سريع روند صنعت گردشگري موظف به آماده سازي و ترميم زيرساخت هاست.
محمد شريف ملك زاده افزود: رويكرد دولت رونق هر چه بيشتر صنعت گردشگري است.
وي افزود: بحث سفرهاي ارزان قيمت از اقدامات مهم اين رويكرد محسوب مي شود كه مصوبه آن در دستور كار هيأت وزيران قرار گرفته و طي ۱۵ روز آينده اجرا خواهد شد. معاون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اظهار داشت: طبق اين مصوبه به هر يك از افراد خانواده ۲۰ هزار تومان بن تعلق خواهد گرفت كه سقف آن تا ۱۰۰ هزار تومان براي هر خانواده است.
ملك زاده افزود: تخفيفات مربوط به سفرهاي ارزان قيمت شامل ۲۵ درصد بخش خصوصي و ۴۰ درصد دانشجويان، دانش آموزان و كاركنان دولت است كه مي توانند در تمام طول سال جهت اقامت در هتل ها از اين تخفيفات استفاده نمايند.
معاون امور گردشگري افزود: مشهد به عنوان يك شهر مهم در سفرهاي ارزان قيمت محسوب مي شود، چرا كه با توجه به عدم تخصيص بودجه تبليغاتي در زمينه جذب توريست، هر ساله شاهد افزايش گردشگر نسبت به سال هاي قبل است.
وي با توجه به متوقف بودن طرح گلستان، افزود: سازمان گردشگري استان بايد با اعلام توريستي بودن اين منطقه از دخالت ساير ارگان ها در اين زمينه جلوگيري نمايد، چرا كه سازمان مركزي در تهران حاضر به سرمايه گذاري كلان در اين منطقه است.
محمد شريف ملك زاده، افزود: براي اولين بار در كشور كميته اي تحت عنوان كميته راهبردي برنامه هاي خدماتي بين راهي به رياست معاونت سازمان گردشگري راه اندازي شده است .
وي ادامه داد: اعضاي اين كميته شامل سازمان پايانه ها و مسئولين مربوط در صنعت گردشگري مي باشند كه در ايجاد ۲۰۰ مركز رفاهي بين راهي در مسيرهاي پر تردد در كشور با شرايط استاندارد در دستور كار دارند.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |