پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۵ - Jul 27, 2006
دبيركل حزب الله: اكنون مرحله جديدي از جنگ آغاز شده است
وحشت اسرائيل از هشدار حزب الله
حزب الله تهديد كرد عمق خاك اسرائيل را هدف قرار مي دهد
اجلاس وزيران خارجه اروپا،آمريكا ،روسيه و برخي كشورهاي عربي در رم بدون نتيجه پايان يافت
008544.jpg
گروه بين الملل- اكنون وارد مرحله جديدي از جنگ شده ايم و به زودي زمان ورود به مرحله بعد از حمله به حيفا را انتخاب مي كنيم.
اين جمله حسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان به شدت مسئولان اسرائيل را آشفته كرده است.
نصرالله گفته بود كه به زودي تحولي روي خواهد داد و پس از آن حيفا زير آتش قرار گرفت. ديروز عنوان داشت كه مرحله جديد آغاز مي شود. اين موضوع با توجه به اينكه هر وقت نصرالله وعده اي داده است، موجب نگراني شديد اسرائيلي ها شده چرا كه آنها نمي دانند طرح بعدي حزب الله لبنان چيست.
دبير كل حزب الله ديروز در يك پيام تلويزيوني كه از شبكه المنار وابسته به حزب الله پخش شد گفت اسرائيل بنا داشت در ماه هاي شهريور و مهر به لبنان حمله كند اما اقدام حزب الله در به اسارت گرفتن سربازان اين رژيم باعث شد تا آنها زودتر از موعد و بدون آمادگي قبلي به اين حمله مبادرت ورزند.
وي در اين پيام با اعلام اين كه هرگز پيش شرط هاي تحميلي براي آتش بس را نخواهد پذيرفت گفت :شعار اساسي ما كرامت است و هرگز در حالي كه خانه هاي ما و زيرساخت هاي ما منهدم شده است شرايط كنوني را نمي پذيريم.
وي با بيان مقاومت لبنان در اين جنگ گفت: دشمن صهيونيستي ديگر نمي تواند پشت ديوارهاي مرزهاي بين المللي پنهان بماند.
نصرالله عليرغم ادعاي اسرائيل مبني بر تصرف شهر بنت الجبيل گفت اين شهر هنوز در دست حزب الله است.
از سوي ديگر در ادامه مقاومت حزب الله مقابل يورش ارتش اسرائيل نبردهاي سنگين در اطراف بنت الجبيل ادامه دارد. به گزارش شبكه العربيه در اين منطقه به دليل شدت آتش حزب الله ارتش تل آويو قادر به جمع آوري زخمي هاي خود نيست. تا لحظه تنظيم اين خبر اسرائيل به نابودي يك تانك و دو نفربر زرهي خود اعتراف كرده است.
همچنين فرماندهان نظامي اسرائيل بي آن كه آماري از تلفات خود ارائه كنند تنها به صورت كلي از تلفات و جراحات سنگين سربازان خود خبر مي دهند.
در اين خصوص روزنامه تايمز نوشت شايد اسرائيل به لحاظ ادوات نظامي و جنگي نسبت به حزب الله برتري داشته باشد اما آنان اكنون وارد جنگ چريكي شده اند و عملاً به گونه اي عمل مي كنند كه حزب الله مي خواهد. ديگر رسانه هاي غربي نيز با توجه به تبليغاتي كه در خصوص تانك هاي پيشرفته مركاواي اسرائيلي مي شد اظهار مي دارند كه تنها كاركرد اين تانك ها اكنون فقط حمل جنازه و زخمي ها است.
درگيري ها در منطقه اخير ابعاد گسترده تري يافته به تله سعود ومثلث عيتردن، مارون الرس و بنت الجبيل رسيده است.
به موازات اين مقاومت ديروز نيروهاي حزب الله بار ديگر شهرهاي حيفا، صفد، عكا، كرميتل، كريات شمونه، غونين، كفر سوله و سيدي را زير آتش گرفتند. در حيفا يك نفر كشته و تعدادي زخمي شدند. همچنين طبق نوشته روزنامه  هاآرتص از آغاز حمله موشكي حزب الله به حيفا، تاكنون صدو يازده نفراز ساكنين اين شهر در حين فرار بر اثر تصادفات جاده اي كشته و مجروح شده اند.
جنگنده  هاي اسرائيلي نيز ديروز مناطق مسكوني در لبنان را زير آتش گرفتند. آنان تنها در صيدا و به گزارش شبكه ۵ فرانسه براي نابودي يك مسجد دهها تن مواد منفجره  بر روي آن ريختند كه براثر آن تعدادي از ساختمانهاي اطراف نيز آسيب ديد. در حوادث ديروز لبنان تا لحظه تنظيم خبر ده شهروند غيرنظامي كشته و افزون بر ۳۰ تن مجروح شده اند.
همچنين حزب الله لبنان خبر داد كه ابوجعفر فرمانده نيروهايش در جبهه مركزي نبرد در جنوب لبنان ديروز كشته شد.
فرانسه: سربازان ما مي مانند
ديروز ميشل اليوماري وزير دفاع فرانسه گفت كه نيروهاي اين كشور كه براي امدادرساني در سواحل لبنان مستقربودند قصد خروج از منطقه را ندارند. در حال حاضر چند كشتي جنگي به همراه سه بالگرد و دو هواپيماي باربري همراه با گروهي از نيروهاي ويژه فرانسوي در منطقه مذكور مستقر هستند.
حمايت يك مخالف
ديروز وليد جنبلاط رهبر دروزي هاي لبنان كه پيش تر از منتقدان حزب الله بود اعلام كرد كه همه مردم لبنان بايد قدردان مقاومت اين كشور و نيروهاي حزب الله باشند. وي با بيان اين كه حملات اسرائيل به لبنان ما را استوار تر مي كند گفت بايد اختلافات خود را كنار گذاشته و پس از اين كه اوضاع كشور آرام شد در پاي ميز مذاكره به آنها بپردازيم.

نگاه
تاريخچه اي از قتل عام هاي اسرائيل
اقدامات حيرت انگيز و گسترده اسرائيل عليه غيرنظاميان لبناني كه البته چندان در رسانه ها بازتابي نمي يابد نشان دهنده درك ضعيف اسرائيل از سابقه استفاده از زور و خشونت است. اسرائيل از زمان ظهورش در شش دهه پيش، همواره به اصطلاح «به دنبال تروريست ها بوده است» اما اقداماتش همواره تلفات غيرنظامي به دنبال داشته است.
قتل عام طنطوره
طنطوره روستايي است در ۲۴ كيلومتري جنوب حيفا كه در ماه مه سال ۱۹۴۸ به اشغال اسرائيل درآمد.
شمار قربانيان اشغال اسرائيل در همان سال در طنطوره دست كم ۲۰۰ غيرنظامي اعلام شده اما بعضي شواهد حاكي از آن است كه شمار قربانيان اين قتل عام از خونين ترين قتل عام اسرائيل در فلسطين يعني واقعه ديرياسين بيشتر است.
بعضي از قربانيان قتل عام اين روستا را زندانيان جنگي تشكيل مي دادند. اين روستا پيش از اشغال اسرائيل ۱۵۰۰ نفر جمعيت داشت، اما طي يك شب و فقط طي چند ساعت بيش از ۲۰۰ نفر از جمعيت اين روستا قتل عام شدند. صبح روز بعد از قتل عام، روستا تقريباً خالي از سكنه بود چرا كه ساكنان آن از وحشت قتل عام گريخته بودند.
قتل عام روستاي قيبيا
اين قتل عام بعد از حمله آريل شارون وزير دفاع وقت اسرائيل به روستاي قيبيا در كرانه باختري در اكتبر ۱۹۵۳ صورت گرفت. دو واحد از ارتش اسرائيل در اين قتل عام به رهبري و فرماندهي شارون شركت داشتند. در اين حمله بيش از ۶۰ فلسطيني كشته شدند و اكثر خانه هاي روستا ويران شد. چند روز بعد وزارت خارجه آمريكا با انتشار بيانيه اي اين حمله را محكوم كرد و خواستار پاسخگويي مسئولان اين فاجعه شد. در آن زمان قيبيا تحت كنترل نيروهاي اردني بود اما هيچ مقاومتي در برابر ارتش اسرائيل صورت نگرفت. اسرائيلي ها بعد از كشتار ساكنان روستا و تخليه آن، در اكثر خانه هاي آن مواد منفجره كار گذاشتند و آن ها را ويران كردند. آريل شارون بعدها در خاطراتش نوشت براي اين حمله و خسارات سنگين آن دستور گرفته بوده و هدف از اين قتل عام درس دادن به فلسطيني ها و ديگر اعراب بوده است. اين اتفاق با محكوميت گسترده بين المللي و حتي خود اسرائيلي ها روبه رو شد.
كفرقاسم و خان يونس
در ۲۹ اكتبر ۱۹۵۶ پليس مرزي اسرائيل در روستاي كفرقاسم در منطقه خط سبز در داخل مرز اسرائيل دست به قتل عامي زد كه ۴۹ قرباني غيرنظامي از جمله شش زن و ۲۳ كودك داشت. نيروهايي كه مرتكب اين قتل عام شدند مورد محاكمه قرار گرفتند و به حبس هاي كوتاه مدت محكوم شدند. اكثر قربانيان را كشاورزان روستا تشكيل مي دادند.در همان سال قتل عام ديگري در اردوگاه آوارگان خان يونس در غزه روي داد كه ۲۵۰ غيرنظامي در آن كشته شدند. در ۳ نوامبر اين سال نيروهاي اسرائيلي وارد خان يونس شدند و آن جا را تصرف كردند. سازمان ملل گزارش هاي مفصلي درباره اين قتل عام فجيع منتشر كرده است.
صبرا و شتيلا
نام صبرا و شتيلا به دليل قتل عام خونين سال ۱۹۸۲ در اردوگاههاي فلسطيني در اين منطقه از لبنان نامي آشناست.
اين قتل عام در سپتامبر ۱۹۸۲ توسط شبه نظاميان ماروني مسيحي (فالانژها) روي داد. شمار قربانيان اين فاجعه ۷۰۰ تا ۳۵۰۰ نفر تخمين زده شده است. ابتدا سربازان اسرائيلي اين اردوگاهها را محاصره كردند و بعد شبه نظاميان فالانژ با حمايت اسرائيلي ها دست به اين قتل عام زدند. صبرا نام محله فقيري است در حومه جنوبي غرب بيروت كه در كنار اردوگاه آوارگان فلسطيني شتيلا واقع شده است. اسرائيل مدعي بود سازمان آزاديبخش فلسطين از اين اردوگاهها براي حمله به اسرائيل استفاده مي كند. قتل عام صبرا و شتيلا هم بر اساس همين ادعا صورت گرفت.
بمباران غانا
بمباران و گلوله باران روستاي غانا در جنوب شرق لبنان در آوريل سال ۱۹۹۶ روي داد. در آن زمان بيش از ۸۰۰ غيرنظامي لبناني در جريان درگيري هاي حزب الله لبنان و نظاميان اسرائيلي در اين منطقه پناه گرفته بودند. در بمباران غانا ۱۰۶ تن كشته و ۱۱۶ نفر مجروح شدند. سازمان هاي بين المللي اين قتل عام را به شدت محكوم كردند.

براي اجراي آتش بس در لبنان
كنفرانس رم ناكام ماند
رومانو پرودي نخست وزير ايتاليا وميزبان كنفرانس ، هدف نهايي را برقراري آتش بس اعلام كرده بود. سمت چپ او كوفي عنان دبيركل سازمان ملل ديده مي شود
008547.jpg
گروه بين المللي - كنفرانس بين المللي رم براي برقراري آتش بس و استقرار نيروهاي بين المللي در لبنان برگزار شد. در اين كنفرانس وزيران امور خارجه آمريكا، ايتاليا، فرانسه، انگليس، فنلاند، روسيه، تركيه، اردن، عربستان سعودي، مصر، آلمان، اسپانيا، كانادا، لبنان، يونان، قبرس، دبيركل سازمان ملل، رئيس بانك جهاني و مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا شركت كردند.
رومانو پرودي نخست وزير ايتاليا و ميزبان كنفرانس اعلام كرده بود: «هدف نهايي برقراري آتش بس است». از طرف ديگر تشكيل و اعزام يك نيروي بين المللي به استعداد ۲۰ تا ۳۰ هزار سرباز نيز در دستور كار قرار داشت.
دولت لبنان خواهان مبادله اسرا و برقراري فوري آتش بس است. اما آمريكا و رژيم صهيونيستي در صددند زمينه استقرار يك نيروي بين المللي تحت لواي سازمان ملل اما با فرماندهي خارج از سازمان ملل در جنوب لبنان را فراهم كنند. ترجيح نخست وزير رژيم صهيونيستي آنست كه اين نيرو به فرماندهي ناتو و مشخصاً فرانسه باشد. اسرائيل از طرف ديگر خواهان آنست كه مانند الگوي كوزو و نيروهاي بين المللي مستقر در جنوب لبنان، از اختيارات وسيع عملياتي برخوردار باشند. اما ژاك  شيراك رئيس جمهوري فرانسه، با ايده استقرار ناتو در جنوب لبنان مخالفت كرده و گفته است، مردم خاورميانه، ناتو را بازوي نظامي غرب مي دانند و اين ديدگاه مانع از كارآيي نيروهاي بين المللي مزبور خواهد بود.
بنابر آنچه محافل نزديك به كنفرانس اعلام كرده اند، نيروهاي بين المللي در صورت استقرار در جنوب لبنان، مأموريت خلع سلاح حزب الله را نخواهند داشت و توان موشكي حزب الله نيز دست نخورده باقي خواهد ماند. گرچه در قطعنامه اي كه در رابطه با استقرار نيروهاي بين المللي در جنوب لبنان از سوي شوراي امنيت صادر خواهد شد، مسئله خلع سلاح حزب الله ذكر خواهد شد، اما اينكه حزب الله چگونه و توسط چه نيرويي خلع سلاح شود، مسكوت خواهد ماند.
سخنگوي دولت آلمان، استقرار ناتو در لبنان را اولويت اول ندانسته است و كوفي عنان دبيركل سازمان ملل نيز كه بشدت تحت فشار افكار عمومي است، خواستار آتش بس فوري شده است. در پايان كنفرانس ماسيمو دالما وزير امور خارجه ايتاليا، با قرائت بيانيه اي مشترك اعلام كرد، شركت كنندگان در كنفرانس توافق كرده اند، براي برقراري آتش بس دائمي و پايدار تلاش كنند و نيروهاي بين المللي تحت نظارت سازمان ملل در لبنان مستقر شوند.
لبنان خواستار برقراري فوري آتش بس و مبادله اسرا است، اما رژيم صهيونيستي آزادي دو سرباز خود توسط حزب الله را به برقراري آتش بس اولويت مي دهد. توافق بر سر آتش بس، از ابتدا هم وجود داشت، اختلاف آن بود كه «آتش بس» چگونه و چه زماني برقرار شود.
در پانزدهمين روز حمله اسرائيل به حزب الله، نشانه هايي از ناكامي ارتش صهيونيستي در رسيدن به اهداف خود مشاهده مي شود. در روز اول حمله، نظاميان اسرائيلي انهدام حزب الله را هدف اصلي عمليات اعلام كردند.
در پايان هفته اول، با عقب نشيني از بحث انهدام حزب الله، مسئله خلع سلاح حزب الله به عنوان هدف اصلي اعلام شد. در روزهاي دهم تا سيزدهم حمله، انهدام توان موشكي حزب الله به عنوان هدف اصلي مطرح شد و در روز چهاردهم هم گفته اند كه منظور از حمله به لبنان، تنزل رتبه و موقعيت حزب الله در لبنان بوده است.
ارتش صهيونيستي در موارد قبلي حمله به لبنان، در خيز اول تا رودخانه ليتاني در عمق خاك لبنان پيشروي مي كرد. اما اين بار و پس از گذشت ۱۵ روز با مقاومت حيرت انگيز حزب الله، پيش روي ارتش صهيونيستي در خاك لبنان به حداقل ممكن محدود بوده است. اسرائيل با هياهوي بسيار عمليات در مارون الرأس و بيت الجبيل را تبليغ مي كند در حاليكه استقرار نيروهاي اسرائيلي هنوز در بيت الجبيل كامل نشده و مهمتر از آن در جنوب لبنان براساس اطلاعات نظامي اسرائيل، حزب الله ۱۷۰ روستا و قريه مانند مارون الرأس و بيت الجبيل در اختيار دارد. حتي برخي از تحليل گران نظامي اسرائيل هشدار داده اند كه چه بسا حزب الله عمدتاً براي فريب دادن نيروهاي اسرائيلي در مارون الرأس و بيت الجبيل با استعداد و توان كامل نجنگيده است تا از اين طريق ارتش اسرائيل به حمله زميني كامل و همه جانبه به لبنان وسوسه شود و حزب الله بتواند در زمين خود و با ابتكار خود، ضربات مهلكي به ارتش رژيم صهيونيستي وارد كند. طبيعي است، تا روشن شدن وضعيت جنبه هاي دفاعي در لبنان، تحولات ديپلماتيك چندان روشن نخواهد بود. مگر اينكه دشواري شرايط اسرائيل، آمريكا و اروپا را به دخالت جديد (احتمالا نظامي و لجستيك) وادار كند.

در پي كشته شدن پاسداران صلح عنوان شد:
اعتراض عنان به رژيم صهيونيستي
ايرنا: عنان دبير كل سازمان ملل نسبت به كشته شدن تعدادي از پاسداران صلح اين سازمان توسط نيروهاي رژيم صهيونيستي بشدت اعتراض كرد.
اين در حالي است كه به دنبال اظهارات دبيركل سازمان ملل مبني بر عمدي بودن حمله رژيم صهيونيستي به مقر اين سازمان كه واكنش شديد نماينده صهيونيست ها در اين سازمان را به دنبال داشت، سي ان ان به جانبداري از ادعاي اين نماينده عليه كوفي عنان تمايل نشان داد.
روز گذشته جنگنده هاي رژيم صهيونيستي با حمله به مقر سازمان ملل در منطقه خيام در جنوب لبنان، چهار تن از ناظران اين سازمان بين المللي را كشتند.
اين افراد شامل اتباعي از كشورهاي چين، كانادا، اتريش و فنلاند بودند.
دبيركل سازمان ملل در واكنش به كشته شدن افراد پاسدار صلح در حملات رژيم صهيونيستي اظهار داشت: حمله اسرائيل به مقر سازمان ملل و كشتن ناظران بين المللي عمدي به نظر مي رسد.
عنان گفت: حمله نيروهاي اسرائيلي به مقر ناظران سازمان ملل در جنوب لبنان و كشتن ناظران اين سازمان كه اقدامي عمدي به نظر مي رسد، خبر تكان دهنده اي براي من بود و بشدت از آن ناراحت شدم.
اظهارات عنان واكنش سريع دان گيلرمان نماينده رژيم صهيونيستي در سازمان ملل را به دنبال داشت.
گيلرمان مدعي شد كوفي عنان در قضاوت خود در مورد كشته شدن ناظران سازمان ملل در لبنان شتابزده عمل كرده است و در اين قضاوت مرتكب اشتباه شده است.
نماينده صهيونيست ها در سازمان ملل گفت: اظهارات عجولانه دبيركل سازمان ملل كه گفت اسرائيل عمدا مقر اين سازمان در خيام را هدف قرار داده است، مرا سخت شگفت زده و ناراحت كرد و طرح چنين ادعاي نادرست و شتابزده از سوي عنان تعجب آور است.
يك مقام امنيتي نيز گفت: اجساد سه ناظر سازمان ملل در لبنان كه بر اثر حمله هوايي جنگنده اسرائيلي به مقر آنها در جنوب لبنان كشته شدند، يافت شد و تلاش ها براي يافتن چهارمين جسد نيز ادامه دارد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از رشايا، مقام ياد شده افزود كه نيروهاي يونيفيل با دست خالي و يا با استفاده از بيل با نااميدي براي يافتن چهارمين جسد تلاش مي كنند.
چند ساعت پس از حمله اسرائيل به ساختمان دو طبقه مقر نيروهاي يونيفيل در خيام، اجساد اين سه نظامي از زير آوار بيرون كشيده شد.
اين حمله رژيم صهيونيستي محكوميت جهاني را به دنبال داشته است، اما اين رژيم صرفا به ابراز تاسف نسبت به وقوع چنين رويدادي بسنده كرد.
مقام امنيتي مزبور افزود: رژيم صهيونيستي در سه روز گذشته بيش از ۳۰ بار منطقه مقر سازمان ملل را مورد حمله قرار داده است.

كوفي عنان درگيري هاي سياسي در ساحل عاج را محكوم كرد
ايرنا: «كوفي عنان» دبير كل سازمان ملل متحد درگيري هاي سياسي در ساحل عاج را محكوم و حزب «لوران گباگبو» رئيس جمهوري اين كشور را به نقض قراردادهاي صلح متهم كرد.به گزارش خبرگزاري فرانسه از ابيجان، عنان از انتشار بيانيه هاي اخير كه از سوي جبهه خلق ساحل عاج براي برانگيختن جوانان به منظور اقدامات خشونت آميز كه روند عمليات هاي تعيين هويت در اين كشور را با مشكل مواجه مي كند، اظهار نگراني كرد.احزاب سياسي ساحل عاج روز پنج ژوئيه در يامو سوكرو قرارداد صلح امضا كردند.
بر پايه اين گزارش، اعضاي گروه «ملي گرايان جوان» از هواداران رئيس جمهوري ساحل عاج در روزهاي اخير در ابيجان دست به آشوب زدند.
براساس قطعنامه ۱۵۷۲ شوراي امنيت صادره در ماه دسامبر ۲۰۰۴ ميلادي، افرادي كه در برابر روند صلح كارشكني كنند با مجازات هايي از قبيل ممنوعيت سفر به خارج و بلوكه شدن اموال مواجه خواهند شد.

مبارك: مصر با تل آويو وارد جنگ نمي شود
حسني مبارك رئيس جمهوري مصر و نخستين كشور عرب كه موافقت نامه صلح با رژيم صهيونيستي را امضا كرده است اعلام كرد كشورش براي دفاع از لبنان و يا حزب الله با تل آويو وارد جنگ نمي شود.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از قاهره مبارك كه در رياض با ملك عبدالله پادشاه عربستان سعودي ديدار كرده بود در بازگشت به كشور در مصاحبه با خبرنگاران گفت كساني كه از مصر مي خواهند براي دفاع از لبنان و حزب الله با اسرائيل وارد جنگ شود متوجه نيستند كه زمان ماجراجويي در خارج از كشور به پايان رسيده است.
مبارك در مصاحبه با روزنامه الجمهوريه گفت :افرادي كه اكنون خواهان جنگ هستند باعث مي شوند كه در يك چشم بر هم زدن همه چيز مصر نابود شود و من حاضر نيستم بودجه مردم را براي جنگي كه مربوط به ما نيست خرج كنم.
اين در حالي است كه روزنامه هاي مخالف و تظاهركنندگان مصري خواهان دخالت ارتشهاي كشورهاي عربي براي جنگ با اسرائيل شده اند.

وزير امور خارجه پيشين الجزاير :
اعراب از تاريخ درس نمي گيرند
گروه بين الملل - اخضر ابراهيمي وزير امور خارجه  پيشين  الجزاير و نماينده  دبيركل سازمان  ملل  متحد تأكيد كرد: آمريكا شايستگي  ارايه  درس  دموكراسي ، آزادي  و حقوق  بشر به  ديگران  را ندارد.
به  گزارش  ايرنا، وي  در نشستي  در خصوص  حكومت  شايسته  در شهر بومرداس  در ۵۰ كيلومتري  شرق  پايتخت  الجزاير افزود: آمريكا عدم شايستگي  خود در اين  زمينه  را با اقدامات  غير قانوني  در عراق ، لبنان  و فلسطين  ثابت  كرده است .وزير امور خارجه  پيشين  الجزاير، ذلت  پذيري  جهان  عرب  در برابر حوادث لبنان  و فلسطين  را محكوم  كرد و گفت : از اين  كه  از تاريخ  درس  گرفته نمي شود متاسف  است .

واشنگتن پست : حمله اسرائيل به لبنان،
از نصرالله يك قهرمان ساخته است
گروه بين الملل - روزنامه آمريكايي واشنگتن پست در گزارشي نوشته است: حمله غيرمتناسب اسرائيل به لبنان و نابودي زيربناهاي آن كشور، از سيد حسن نصرالله دبير كل حزب الله، يك قهرمان ساخته و موقعيت حزب الله در جهان عرب تقويت شده است.
واشنگتن پست نوشت: تقويت حزب الله براي كشورهاي عربي دوست غرب در منطقه، مشكل ايجاد خواهد كرد.به نوشته اين روزنامه، تأييد بوش درباره اقدامات خشونت بار اسرائيل در لبنان، بمباران هاي مداومي كه صدها نفر بي گناه را كشته و تنها به عنوان تنبيه دسته جمعي مي توان آن را ديد ، واقعا غافلگيركننده است.
نويسنده اين روزنامه عقيده دارد: تخريب فرودگاه بيروت، انفجار برج هاي مخابراتي و پاكسازي جنوب لبنان از ساكنين چيزهايي نيستند كه جهان از آنها به عنوان حمله به حزب الله ياد كند و اين حمله چنان شديد و گسترده است كه خود به خود در نهايت تروريست توليد خواهد كرد.به نوشته واشنگتن پست، اقدام نظامي متناسب مي توانست باعث تقويت امنيت اسرائيل شود اما تصاوير گريه مادر بزرگ ها در ميان خرابه ها و بچه هاي خونين در ميان بيمارستان ها، اسرائيل را امن تر نخواهد كرد. موقعيت حزب الله در جهان عرب در حال تقويت است.

خشم مقامات آمريكايي از حمايت نخست وزير
عراق از مقاومت لبنان
گروه بين الملل - حمايت نوري مالكي نخست وزير عراق از مردم و مقاومت لبنان و تقاضاي صريح او براي برقراري آتش بس فوري در لبنان باعث خشم مقامات آمريكايي شد.
نوري مالكي كه پس از ديدار با توني بلر نخست وزير انگلستان در واشنگتن با جرج بوش ديدار كرده بود طي يك كنفرانس مشترك مطبوعاتي در حالي كه بوش از مقاومت لبنان و فلسطين به عنوان تروريست نام مي برد از مردم لبنان حمايت كرد و گفت بايد به كشتار و تخريب در لبنان پايان داد. اين سخن ديروز با واكنش تند تعدادي از نمايندگان مجلس آمريكا مواجه شد. همچنين در اين ديدار بوش و مالكي درباره استقرار بخش اعظم نيروهاي آمريكايي حاضر در عراق در شهر بغداد به توافق رسيدند. جرج بوش در كنفرانس مطبوعاتي مشترك با مالكي تأكيد كرد كه يك طرح جديد براي افزايش نيروهاي آمريكايي و عراقي در بغداد، به سركوب خشونت كه روند دموكراسي را در عراق تهديد مي كند، كمك خواهد كرد.
بوش همچنين متعهد شد تا ضمن حمايت بيشتر از نيروهاي عراقي در مبارزه با خشونت در اين كشور، همچنان يك شريك قدرتمند براي دولت دموكرات جديد در عراق باقي بماند.وي افزود كه در ديدار با نخست وزير عراق درخصوص طرح استقرار گردان هاي جديد ارتش و انتقال آنها از نقاط مختلف عراق به بغداد گفت وگو كرده است. مالكي نيز اظهار داشت كه وي و بوش توافق كرده اند كه آموزش و تجهيز بهتر نيروهاي عراقي در اسرع وقت به ويژه در بغداد، صورت گيرد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |