پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۵ - Jul 27, 2006
۱۶نفر مجروح شدند
برخورد دو قطار مترو
برخورد يك دستگاه قطار مترو به قطار جلويي  به دليل نقص در سيستم ترمز كه در ايستگاه دردشت متوقف بود به زخمي شدن ۱۶ تن منجر شد.
به گزارش خبرنگار حوادث همشهري محمد تورنگ رئيس مركز اطلاع رساني فرماندهي انتظامي تهران بزرگ در اين خصوص گفت: مقارن ساعت ۱۶ ديروز چهارم مردادماه براثر نقص در سيستم ترمز يكي از قطارهاي مترو تهران در محل ايستگاه دردشت، اين قطار با قطار ديگري كه در جلو آن متوقف بود برخورد كرد.
شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو) در اطلاعيه اي اعلام كرد به دليل عدم عملكرد سيستم حفاظت قطارها كه هنوز در دوران تحويل موقت قرار دارد در ساعت ۴۵/۱۴ روز جاري (ديروز) دو قطار مترو كه پشت سرهم حركت مي كردند در حوالي ايستگاه سرسبز به آرامي به يكديگر برخورد كردند.
دراين سانحه خوشبختانه آسيب جدي به هيچ يك از مسافران وارد نشد و حدود ۱۶ نفر از آنان بصورت بسيار سطحي و سرپايي آسيب ديدند.
خوشبختانه اين حادثه به حدي آرام بود كه حتي شيشه هيچ يك از قطارها نيز شكسته نشد.
اين گزارش به نقل از شركت راه آهن شهري از انتقال دو قطار براي بررسي فني به تعميرگاه خبر مي دهد كه  پس از تشكيل كميسيون سوانح، علت دقيق تر حادثه اعلام خواهد شد.

چمران در همايش تشكل جوانان محله:
تحرك بخشيدن به جوانان محلات  ،بهترين كمك به مردم است
عكس : مجتبي جانبخش
در همايش تشكل جوانان محله زمينه هاي همكاري جوانان در شوراياري ها بررسي شد
008523.jpg
گروه شهري - همايش تأسيس تشكل جوانان محله با همكاري سازمان ملي جوانان، كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران و شوراياران محلات در فرهنگسراي بهمن برگزار شد.
مهدي چمران، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در اين همايش گفت: پيوند جوانان و شوراياري اقدامي طبيعي است كه مي تواند راهگشاي جوانان در رفع نيازهاي محلات تهران باشد.
چمران اضافه كرد: بهترين كاري كه مي توان براي كمك به مردم يك محله كرد تحرك بخشيدن به جوانان يك محله است.رئيس شوراي شهر تهران با اشاره به حركت مقاومت اسلامي در لبنان گفت: سيد حسن نصرالله در ۱۸سالگي از طرف شهيد چمران در بخشي از لبنان به عنوان نماينده ايشان انتخاب شد چرا كه شهيد چمران اميد زيادي به فعاليت جوانان داشت.
به گفته چمران، اقدام اخير در تشكيل انجمن جوانان محلات در فصلي كه جوانان بيشترين اوقات فراغت را دارند،اقدام بسيار مهمي است. اسحاقي معاون سازمان ملي جوانان نيز در اين همايش گفت: سازمان ملي جوانان به عنوان يك نهاد فرابخشي چند كار ويژه در حوزه جوانان دارد كه سياستگذاري و همكاري با دستگاههاي مسئول براي اجراي آن سياست ها از مهمترين كارهاي اين سازمان است.
به گفته اسحاقي يكي از برنامه هاي سازمان در حوزه تشكل هاي مردمي اين است كه زمينه را براي حركت جوانان در سازمانهاي مردم نهاد آماده كند.
در اين همايش رستگار، رئيس سازمان ملي جوانان استان تهران نيز كارگروهي را با همكاري تعدادي از متخصصان تشكيل داد تا به بررسي زمينه هاي همكاري جوانان در شوارياري ها بپردازد.

تماس هاي شهروندان با سامانه ۱۸۸۸ ارزيابي شد
قاليباف: بيشتر مردم در مراجعه به شهرداري ناراضي بوده اند
008574.jpg
گروه شهري- شهردار تهران گفت: مهم ترين نياز حال حاضر شهرداري، به وجود آمدن رابطه عاطفي ميان مديران شهري است.
به گزارش سما، محمدباقر قاليباف ديروز در جمع معاونان شهرداري در منطقه ،۴ با اشاره به فعاليت هاي سامانه ۱۳۷ و ۱۸۸۸ گفت: ۹۳ درصد مردم در مراجعه به شهرداري ناراضي هستند و سامانه ۱۳۷ بايد با عملكرد دقيق، به خواسته هاي شهروندان پاسخ داده و سامانه ۱۸۸۸ نيز بر اين عملكرد نظارت كند و واقعيت ها را آنچنان كه هست، نشان دهد كه اين حركت نقش مهمي در جلب اعتماد شهروندان ايفا مي  كند.
وي افزود: مردم بايد هرگونه درخواستي كه از سامانه ۱۳۷ دارند را اعلام كنند و سامانه ۱۸۸۸ نيز موظف است شكايت ها و اعتراض هاي شهروندان در اين مورد را رسيدگي و مستندسازي كند تا مردم متوجه نظارت و بازرسي اين سامانه باشند و ما نيز بتوانيم در زمان مناسب و به بهترين شكل، همراه با دلايل منطقي پاسخگوي شهروندان باشيم.
ارزيابي تماس هاي ۱۸۸۸
از سوي ديگر،شهروندان تهراني طي هفته گذشته با تماس با سامانه ۱۸۸۸ بيشترين تقدير را از طرحهاي اجرايي ۱۳۷ و بيشترين انتقاد را از عدم پاسخگويي برخي كاركنان شهرداري ابراز كردند.
به گزارش خبرنگار ما ،عليرضا محمودي،  رئيس سامانه اطلاع رساني و نظارت همگاني شهرداري تهران با اشاره به ارزيابي تماس هاي شهروندان طي هفته گذشته گفت: در اين ارزيابي مشخص شد كه بيشترين شكايت و انتقاد از عدم پاسخگويي و رسيدگي صحيح به توقعات و انتظارات مردم توسط كاركنان شهرداري و همچنين برخي از پروژه هاي شهري بوده و كمترين انتقاد و شكايت از سازمان پاركها و فضاي سبز، تاكسيراني، معاونت حمل و نقل و ترافيك و همچنين قوانين شهرداري بوده است. براساس اين ارزيابي بيشترين تقدير از سوي شهروندان نسبت به مأموران و طرحهاي اجرايي ۱۳۷ و حوزه نظارت همگاني ۱۸۸۸ ابراز شده است و كمترين تقدير از روند اجرايي تشكيل پرونده ها بوده است.
عليرضا محمودي با اشاره به ضرورت ايجاد فرصت براي شهروندان در دسترسي به مديران شهري و تحقق رويكرد علامت محور خاطرنشان كرد: مديريت شهري تلاش دارد با تكيه بر عملكرد سامانه ۱۸۸۸ و ساير مراكز نظارتي و عملياتي، شهرداري تهران را از يك بنگاه خدماتي به نهادي اجتماعي تبديل كرده و شهروندمداري و مشاركت واقعي مردم را محور برنامه هاي خود قرار دهد.وي تأكيد كرد: پيامهاي شهروندان،  تهديدها و فرصت هاي پيرامون مديران شهرداري را براي آنان مشخص مي سازد، لذا ۱۸۸۸ از اين راه بستر تصميم گيري هاي صحيح براي مديران جهت توسعه خدمت رساني به مردم را فراهم مي كند.

به همت شهرداري تهران
نخستين جشنواره فيلم محله اواخر مهرماه برگزار مي شود
گروه شهري- نخستين جشنواره فيلم محله در اواخر مهرماه امسال به همت سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران ، اداره امور بانوان شهرداري، معاونت امور سينمايي وزارت فرهنگ، انجمن سينمايي جوانان و ستاد مركزي گسترش سينماي مستند وتجربي برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار ما جوزاني مديركل امور فرهنگي معاونت اجتماعي شهرداري تهران خبر مي دهد؛ در راستاي برنامه هاي فرهنگي شهرداري تهران ويژه اوقات فراغت كه با رويكرد محله محوري و تقويت هويت محلات طراحي شده است يك دوره كلاسهاي آموزش فيلمسازي در سه سرفصل تصويربرداري، كارگرداني و فيلم نامه نويسي در سطح محلات شهر تهران برپا شده است.
جوزاني ادامه داد: اين كلاسها به مدت ۴۰ روز در ۳۷۰ محله شهر تهران به اجرا درآمده و بيش از ۴ هزار نفر هنرجوي ۱۵ تا ۲۰ ساله را تحت پوشش دوره هاي آموزشي خود قرار داده است.
به گفته مديركل امور فرهنگي معاونت اجتماعي شهرداري تهران هنرجويان در پايان يك دوره ۶ هفته اي به مهارتهاي لازم براي ساخت فيلم كوتاه ۱۳۷ ثانيه اي به تبعيت از طرح جهادي سامانه ،۱۳۷ فيلمهاي ۳۰دقيقه اي با موضوع آزاد و محوريت هويت محله و فيلمهاي زير۳۰ ثانيه به همراه بخش ويژه به منظور پاسداشت خاطره اسوه ها، قهرمانان و شهداي جنگ هر محله دست خواهند يافت.
جوزاني اظهار داشت: معاونت اجتماعي شهرداري تهران تمامي امكانات لازم اعم از دوربينهاي ديجيتال فيلمبرداري، دستگاههاي ويژه تدوين و صداگذاري را به طور رايگان در اختيار هنرجويان قرار مي دهد تا آنها بتوانند به موقع توليدات خود را براي شركت در نخستين جشنواره فيلم محله آماده سازند.
وي افزود: جوايز اين جشنواره اعم از نقدي و غيرنقدي در حد بالاتري از ساير جشنواره هاي بزرگ و معتبر در حوزه فيلم كوتاه خواهد بود.
جوزاني از حمايت استعدادهاي درخشان در اين حوزه خبر داد؛ به گونه اي كه چنانچه فيلم سازان برتر اين جشنواره تمايل به ادامه ساخت فيلمهاي كوتاه با محوريت هويت محلات را داشته باشند،تحت پوشش شهرداري تهران قرار خواهند گرفت.

شهر نگار
تهران و سهميه بندي بنزين
*علي اكبر گلرخي
با مطرح شدن بحث سهميه بندي بنزين، در يك ماه گذشته شاهد اظهارنظرهاي مختلفي در اين باره بوده ايم، اما آنچه كه در تهران و كلانشهرها در ارتباط با اين موضوع نياز به توجه و بررسي بيشتري دارد موضوع حمل و نقل عمومي است.
ناوگان حمل و نقل عمومي تهران در حال حاضر جوابگوي تقاضاي ۱۴ ميليون سفر روزانه در اين شهر نيست و حدود ۷۰ هزار مسافركش شخصي در سفرهاي صبحگاهي و شامگاهي (ساعات اوج ترافيك) به كمك اين ناوگان مي آيند. در واقع ۷۰ هزار مسافركش با استفاده از سوبسيد بنزين قادرند به كمك ناوگان حمل و نقل عمومي بيايند؛ مسافركش هايي كه با وجود فراخوان تاكسيراني به عضويت اين سازمان درنيامدند (حدود ۱۰ هزار مسافركش از ۸۰ هزار مسافركش تحت نظارت تاكسيراني درآمدند).اگرچه مصرف بنزين وارداتي كه در پمپ ها، ليتري ۶۰۰ تومان براي دولت تمام شده و به يك دوازدهم آن فروخته مي شود براي امرار معاش و جابه جايي مسافر توسط مسافركش ها از نظر اقتصادي منطقي به نظر نمي رسد، اما واقعيت اين است كه اين ۷۰هزار مسافركش كه در صورت سهميه بندي بنزين سهم ناچيزي دريافت خواهند كرد، بخشي از بار تقاضاي روزانه سفر را در تهران به دوش مي كشند. در حال حاضر اتوبوسراني تهران كمي بيش از ۵ هزار دستگاه اتوبوس در اختيار دارد كه بيش از نيمي از آنها فرسوده اند. همين تعداد اتوبوس هم به دليل شلوغي خيابانها و كمبود خطوط ويژه تردد منطقي ندارند به طوري كه اتوبوسها در تهران در ديدرس همديگرند (۷۰ متر فاصله دارند) در حالي كه به طور استاندارد بايد ۵۰۰ متر با هم فاصله داشته باشند.
مترو در ساعات اوج ترافيك با وجود افزايش قطارها شاهد هجوم خيل مسافران است و تاكسي ها هم به تنهايي نمي توانند پاسخگوي افزايش تقاضاي سفر باشند؛ ضمن اين كه در تهران تنها از ۲۸۰ كيلومتر خط پيش بيني شده تنها ۷۰ كيلومتر آن فعال شده و ساخت خطوط ديگر به ۶هزار ميليارد تومان اعتبار نياز دارد.
وقتي بنزين سهميه بندي مي شود به اين معني است كه كسي كه از خودروي شخصي استفاده مي كرد، مسافر وسايل حمل و نقل عمومي مي شود و تقاضاي سفر با وسايل حمل و نقل عمومي چند برابر مي شود. در حالي كه همين حالا با كمبود در اين بخش مواجهيم آيا چنين چيزي امكان پذير است؟ قطعا در آن صورت با افزايش تقاضاي سفر، تردد در شهر با دردسر روبرو خواهد شد. به اعتقاد نگارنده براي اجراي چنين برنامه اي، طرحهاي كوتاه مدت و ميان مدت را به اجرا بگذاريم. طرحهايي كه تجهيز سريع اتوبوسراني و تاكسيراني و افزايش قطارهاي مترو در همين ۳ خط را به دنبال خواهد داشت. در صورت سهميه بندي بنزين شبكه حمل و نقل عمومي تهران بلافاصله به ۳۰ هزار تاكسي و ۲ هزار اتوبوس CNG سوز و تعدادي قطار مترو نياز دارد.
* مديرعامل پيك بادپا

كاهش ميزان سرباري جمعيت كردستان
ايرنا: معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي كردستان گفت: ميزان سرباري جمعيت اين استان در چند سال اخير همواره روند نزولي داشته و به طرز چشمگيري كاهش يافته است.
«فرزام بيدارپور» افزود: ميزان سرباري جمعيت اين استان در ابتداي برنامه سوم توسعه ۷۲درصد بود كه هم اكنون به حدود ۵۱درصد كاهش يافته است.
وي در مورد شاخص سرباري جمعيت گفت: منظور از جمعيت سربار افرادي هستند كه از طريق اشتغال و فعاليت و زحمت ديگران ارتزاق كرده و به طور مثال اگر ۵۰ نفر براي تأمين معيشت يكصد نفر كار كنند، شاخص سرباري ۵۰ درصد مي باشد.
به گفته وي ميزان سرباري رابطه مستقيمي با وضعيت بهداشت و سلامت جمعيت داشته و به همين دليل تعيين شاخص آن توسط دانشگاه علوم پزشكي انجام مي شود.
وي اظهار داشت: سرباري جمعيت در بين روستاها بيشتر از مناطق شهري است و هم اكنون سرباري روستاهاي اين استان ۵۶/۲۴ درصد و سرباري شهرها ۴۶/۸۱ درصد مي باشد.
بيدارپور افزود: سرباري جمعيت خود به دو بخش سرباري جواني و سرباري پيري تقسيم مي شود كه سرباري جمعيت جوان استان بيشتر بوده و بالاي ۴۰درصد مي باشد.

پرسه در شهر
008583.jpg
اگر مردم بخواهند
اتوبوس هاي ريالي كه يادتان هست، همانها كه قرار است مقدمه اي براي تشكيل اتوبوسهاي شهري خصوصي بشوند. بافنده،مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران گفته است اگر مردم بخواهند، تعداد اين اتوبوسها افزايش پيدا مي كند. در حال حاضر ۱۷۲ دستگاه اتوبوس ريالي در ۳۰ خط مشغول جابه جايي مسافر هستند.
عذرخواهي مترو از مردم
اين كار اگر هميشه انجام شود سنت خوبي خواهدشد؛ عذرخواهي از مردم را مي گوييم. ديروز قطارهاي خط ۲ مترو از ساعت ۳۰/۸ تا ۱۰ صبح تأخير داشت. مترو اعلام كرد كه دليل اين تاخير و اختلال، تفاوت فاصله زماني حركت قطارها در نيمه غربي با نيمه شرقي خط ۲ و آماده سازي نيمه شرقي اين خط از بهارستان تا دانشگاه علم و صنعت به منظور بهره برداري كامل است. مسئولان مترو قول داده اند اين مشكل تا ۱۵مرداد رفع شود.
كارآفريني خانگي در منطقه ۱۵
يكي از عوارض زندگي شهري اين است كه شهروندان براي كارآفريني خانگي بايد آموزش ببينند. به همين خاطر هم اولين مركز كارآفريني خانگي امروز در منطقه ۱۵ كار خود را شروع مي كند. در اين ساختمان ۴ طبقه واحدهاي مشاوره، كلاسهاي آموزش تخصصي، آزمايشگاه، سالن كنفرانس و واحدهاي اداري پيش بيني شده است.
معاينه فني؛ صددرصد
مراكز معاينه فني يك روز خلوت و روز ديگر كاملاً شلوغ است. اين روزها هم از روزهاي پركار كاركنان اين مراكز است. اميري صفت مديرعامل ستاد مركزي معاينه خودرو گفته كه مراجعه خودروها در ماه گذشته به نسبت مدت مشابه در سال گذشته صددرصد افزايش داشته است.

طرح جهادي ۱۳۷ در منطقه ۴ فردا به پايان مي رسد
008577.jpg
نخستين مرحله طرح جهادي ۱۳۷ كه از ۳۱ تير امسال در منطقه ۴ شهرداري تهران آغاز شده است تا ۶ مردادماه جاري ادامه خواهد داشت.
به گزارش سما، اجراي طرح جهادي ،۱۳۷ فرصت مناسبي است تا شهروندان منطقه با مشاركت در اين طرح ضربتي ضمن تعامل با مديريت شهري، در رفع مشكلات و نيازمندي هاي محل سكونت خود سهيم باشند.
مدير اجرايي طرح جهادي ۱۳۷ شهرداري منطقه ۴ گفت: خوشبختانه با تعامل مطلوبي كه بين شهرداري تهران و ائمه جماعات و روحانيون وجود دارد مي توان اميدوار بود كه از اين همدلي و همياري و از مشاركت مردمي در رفع مشكلات شهري در طرح جهادي ۱۳۷ استفاده بهينه كرد.
اسدالله كريمي، مشاركت فعال و موثر نيروهاي بسيج در طرح جهادي را از ديگر اركان اصلي اين طرح مشاركتي برشمرد و گفت: نيروهاي بسيج در بين شهروندان داراي جايگاه ويژه اي هستند و با توجه به اين اعتبار و اهميت مي توان اميدوار بود كه با حضور اين نيروهاي مخلص در رفع مشكلات شهري مي توان اقدامات موثري انجام داد.
وي ادامه داد: در اين طرح جهادي كه به مدت يك هفته از ۳۱ تيرماه آغازو فردا به پايان مي رسد، امكانات و وسايل لازم در اختيار پايگاه هاي بسيج قرار گرفت.
كريمي، تعامل شوراياري ها را در جلب مشاركتهاي مردمي بسيار ضروري خواند و تاكيد كرد: در طرح جهادي ۱۳۷ مهمترين نقش را شهروندان اجرا مي كنند، زيرا با پتانسيلي كه در شهروندان و تشكل هاي مردمي نظير انجمن هاي شوراياري هاي محلات وجود دارد كه اين طرح با موفقيت به اجرا در مي آيد.وي خاطرنشان كرد:فردا جمعه كه به عنوان روز مشاركت مردمي نامگذاري شده است، شهروندان مي توانند با رنگ آميزي و شست شوي در و ديوار منازل خود مشاركت كرده تا شعار شهر ما خانه ما تحقق عملي يابد.

حذف ۲۰۰ مركز غيرمجاز عرضه دام زنده
با همكاري سامانه ۱۳۷
گروه شهري- شهرداري تهران با همكاري سامانه ،۱۳۷ نسبت به شناسايي و جمع آوري ۲۰۰ مركز غير مجاز عرضه دام زنده در سطح شهر اقدام مي كند.
به گزارش سما ، مديرعامل سازمان سردخانه ها و كشتارگاه هاي شهرداري تهران در مراسم بهره برداري از دومين مركز دائمي عرضه دام زنده واقع در منطقه ۱۵ با اشاره به خريد و فروش و ذبح سالانه يك ميليون دام زنده بدون هيچ نظارت بهداشتي در ۲۰۰ مركز و بيقوله غير بهداشتي در سطح تهران ، گفت: حداقل ۳۵۰ نوع بيماري از دام به انسان قابل انتقال است.
حسن طاهري از برخورد با ۲۰۰ مركز غير مجاز عرضه دام زنده در سطح شهر تهران با همكاري مركز ۱۳۷ شهرداري تهران در آينده نزديك خبر داد و افزود: تلاش مي كنيم بر اساس برنامه ريزي هاي در دست اجرا ، با همكاري سامانه ۱۳۷ ، مراكز و بيقوله هاي غيرمجاز عرضه دام زنده را در سطح شهر شناسايي و آنها را جمع آوري كنيم. وي با اشاره به وجود ۲۴ كشتارگاه در سطح تهران كه فقط ۵ مركز از اين تعداد ، صنعتي است ، گفت: ۱۰ سال است كه استانداري براي جمع آوري كشتارگاه هاي غير صنعتي تلاش مي كند اما متاسفانه صاحبان اين كشتارگاه ها از صنعتي كردن كشتارگاه هاي خود شانه خالي مي كنند.طاهري ، مصرف روزانه مواد پروتئيني در تهران را يك هزار تن اعلام كرد و ادامه داد: از اين مقدار ۴۰۰ تن گوشت قرمز و ۶۰۰ تن گوشت مرغ و ماهي است.
مديرعامل سازمان سردخانه و كشتارگاه هاي شهرداري تهران با اشاره به اصلاح اساسنامه اين سازمان ، گفت: خوشبختانه شهردار تهران نسبت به اصلاح اساسنامه اين سازمان نظر مثبت داشته و اميدواريم با تصويب آن در شوراي شهر ، گام هاي اساسي در زمينه عرضه و توزيع مواد پروتئيني در شهر تهران برداشته شود.در ادامه اين مراسم ، قائم مقام معاون خدمات شهري شهرداري تهران تصريح كرد: دراين شرايط ايجاد مراكز دائمي عرضه دام زنده از يك سو و برخورد با چوب به دست ها از سوي ديگر ، به منظور جلوگيري از مصرف گوشت دام هاي بيمار كاملا ضروري است.

دسترسي مستقيم دوباره به ميدان هفت تير
از خيابان شهيد مفتح
گروه شهري - معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري منطقه ۷ گفت: دسترسي مستقيم به ميدان هفت تير از طريق خيابان شهيد مفتح از تقاطع شهيد مطهري مجددا امكان پذير شد.
به گزارش سما، فقيري افزود: از اين پس رانندگاني كه قصد ورود به ميدان هفت تير را دارند، بدون گردش به چپ از خيابان شهيد دكتر مفتح مستقيماً به سمت مركز شهر دسترسي دارند.
وي درباره ضرورت اين تغيير به لحاظ ترافيكي، گفت: پس از دسترسي مجدد بزرگراه مدرس از شمال ميدان هفت تير، تغيير جهت خيابان شهيد دكتر مفتح از تقاطع مطهري تا خيابان وراويني به سمت جنوب الزامي به نظر مي رسيد.
فقيري افزود: بدين ترتيب ايمني تردد عابران پياده در تقاطع خيابان هاي مطهري- مفتح افزايش يافته و تراكم ترافيكي در محور شهيد مطهري حدفاصل تقاطع خيابان مفتح تا خيابان خرداد به دليل وجود ايستگاه هاي مترو و تاكسي، كاهش مي يابد.
وي همچنين به تاثير اين تغييرات پس از افتتاح تونل رسالت اشاره كرد و بيان داشت: از آنجا كه با بهره برداري از تونل رسالت تعداد خودروهاي وارده به منطقه از طريق خيابان شهيد قنبرزاده در اوج ترافيك به ۳ هزار دستگاه خودرو در ساعت مي رسد، با تغيير جهت انجام شده حذف گردش خودروها ضمن كاهش مسافت طي شده تاخير در تقاطع نيز كمتر و راندمان افزايش پيدا مي كند كه اين اقدام به رواني عبور و مرور كمك بسياري مي كند.

نگاه
008571.jpg
علي درخشي
شاخص خط فقر اعلام شد

ساخت پياده راه  سپهسالار آبان ماه به پايان مي رسد
008580.jpg
گروه شهري - به دنبال هويت بخشي به بافت تاريخي شهر، پس از پياده راه سازي خيابان باغ سپهسالار (خيابان صف) عمليات اجرايي خيابان هايي چون ناصرخسرو، لاله زار و پانزده خرداد به منظور پياده راه سازي آغاز خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما محمدرضا رضايي نژاد معاون فني مهندسي سازمان زيبا سازي با بيان اين نكته گفت: هم اكنون كف سازي و روانسازي پياده رو، بهسازي جداره، حذف مسير عبوري خودروها و موتورسيكلت ها و ... از جمله اقدامات اجرايي اين طرح است.
به گفته وي،تبديل معابر به پياده راه علاوه بر ايجاد جذابيت توريستي سبب بالابردن ضريب ايمني ساختمانهاي باارزش تاريخي نيز خواهد شد. معاون فني و مهندسي سازمان زيبا سازي با بيان اينكه زمان در نظر گرفته شده براي انجام اين پروژه ۴ ماه است تصريح كرد: خيابان سپهسالار نخستين پروژه پياده راه سازي خيابانهاي بافت تاريخي كشور است كه با اجراي آن كاربري هاي جديد نيز به اين بافت تزريق مي شود.

گونه هاي زيستي ناسازگار تنوع زيستي را تهديد مي كند
ميراث خبر: يك كارشناس محيط زيست و تنوع زيستي گفت: وارد كردن و معرفي گونه هاي گياهي و جانوري به صورت خواسته يا ناخواسته به اكوسيستم كشور از مهمترين مسائل و مشكلات حفاظت و احياي تنوع زيستي در ايران است.
ضياءالدين الماسي گفت: ورود برخي از گونه ها به زيستگاههايي كه متعلق به آنها نيست باعث شده است مشكلاتي براي محيط زيست و تنوع زيستي كشورمان پديد آيد.
وي از جمله اين موارد را ،ورود قزل آلاي رنگين كمان به رودخانه هاي ايران دانست و گفت: اين مهم سبب شده است تا ماهي قزل آلاي خال قرمز از زيستگاه خود دور شود.
الماسي اظهار داشت: همچنين ورود ماهي گامبوزيا از آمريكا به ايران، جهت مبارزه با پشه مالاريا، سبب كاهش تنوع گونه هاي بومي شده است كه بايد در آينده از اين موارد جلوگيري كرد.
الماسي شكار بي رويه را از ديگر تهديدهاي تنوع زيستي جانوري ايران خواند.
اين كارشناس، نابودي زيستگاه گونه هاي ارزشمند گياهي و جانوري را نيز از ديگر عوامل تهديد تنوع زيستي كشورمان نام برد.
وي تعداد گونه هاي گياهي شناخته شده ايران را در حدود هشت هزار گونه دانست و گفت: از اين تعداد حدود هزار و ۷۰۰ گونه از گونه هاي بومي و منحصربه فرد ايران هستند.
وي افزود: در ايران تاكنون ۱۶۴ گونه خزنده شناسايي شده كه تعداد ۲۶ گونه آن بومي و يا انحصاري ايران بوده و از اين تعداد ۶ گونه آن در سطح جهاني در معرض تهديد انقراض شناخته شده اند.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
علمي فرهنگي
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |