پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۵ - Jul 27, 2006
ضرورت تدوين دستورالعمل هاي استاندارد پيشگيري از خطاهاي پزشكي
خطاهاي دارويي شايع ترين و جراحي هاي زيبايي
بيشترين جرايم پزشكي در كشور هستند
008457.jpg
گروه اجتماعي- مريم غفاري: خطاهاي دارويي شايع ترين و جراحي هاي زيبايي و ترميمي بيشترين جرايم پزشكي در كشور هستند.
به گزارش همشهري، هنوز آمار دقيقي از مرگ و ميرهاي ناشي از خطاهاي پزشكي در كشور وجود ندارد و در اين زمينه نياز به تحقيقات گسترده اي است. گفتني است در زمينه ثبت خطاهاي پزشكي و شناسايي علل بروز اين خطاها نيز ۴۰ سال از كشورهاي پيشرفته عقب تر هستيم.خطاهاي پزشكي يكي از علل مرگ و مير و آسيب به بيماران است كه موضوعي جهاني،  هزينه بر و داراي عواقب شديد براي بيمار و جامعه است كه قابل پيشگيري بوده و نيازمند توجه جدي مي باشد چون به موازات پيشرفت در زمينه هاي مختلف علوم پزشكي در كشور، توجه به اين مقوله رو به  افزايش است.
تدوين و ابلاغ دستورالعمل هاي استاندارد پيشگيري از خطاهاي پزشكي مطابق با موازين بين المللي،  نظارت دقيق و اجراي مفاد آيين نامه هاي مربوط به مراقبت هاي مديريت شده، بررسي مستمر كنترل كيفي آزمايشگاه ها و مراكز تشخيص طبي، بررسي و تأييد صلاحيت كاركنان داروخانه ها و استفاده از فناوري  نوين در نسخه نويسي و نسخه پيچي از مهمترين عوامل جهت كاهش خطاهاي پزشكي است.
شهاب الدين صدر، رئيس كل سازمان پزشكي قانوني كشور با اشاره به اين كه كارآيي گروه پزشكي در كشورمان در مقايسه با كشورهاي پيشرفته مثبت است گفت: با توجه به جمعيت ۷۰ ميليوني كشور كه سالانه ۴ بار مراجعه متوسط به پزشك دارند نشان دهنده كيفيت مطلوب خدمات درماني است.وي افزود: در سال گذشته تعداد ۱۰ هزار پرونده مربوط به قصور پزشكي از سوي مراجع قضايي به سازمانهاي نظام پزشكي و پزشكي قانوني ارجاع شد كه ۵۰ درصد موارد كادر پزشكي از اتهام وارده تبرئه و تنها ۱۶ پرونده (منجر به فوت )موجب محروميت از طبابت را در پي داشته است. اين در حالي است كه طبق آمار سال ۱۹۹۹ در ۵۵ ايالت آمريكا تعداد ۹۷ هزار فوت ناشي از قصور پزشكي بيمارستاني ثبت شد كه اين رقم در سال ۲۰۰۳ به ۱۹۵ هزار مورد رسيد.
خطاهاي دارويي به هنگام نسخه پيچيدن يا تجويز دارو توسط پزشك در بسياري از مواقع مشكلات جدي و خطرناكي براي بيماران ايجاد مي كند. خطاهاي دارويي شايع ترين نوع خطاهاي پزشكي در كشور است كه براساس يافته هاي تحقيقاتي بيشترين خطاهاي دارويي توسط پرستاران در هنگام تجويز دارو به بيماران صورت مي گيرد.در دسترس قرار دادن منابع به روز نظير كتابهاي معتبر فارموكولوژي، آموزش كافي پرستاران، توجه دقيق مصرف كنندگان به تاريخ مصرف، اجتناب از عدم استفاده اي از علائم اقتصادي و توجه به خطرات داروهاي مشابه، هجي كردن دقيق نام داروها از مهمترين عوامل كاهش اين خطاهاست.توجه به دستورات برچسب دارو، بررسي حساسيت دارو، آموزش نوع مصرف به بيمار،  تهيه امكانات و تجهيزات مناسب جهت آماده سازي داروها از قبيل نور كافي، انتقال داروها توسط مسئول فني ماهر، تجويز دارو و نظارت صحيح بر نحوه توزيع داروها از ديگر عوامل كاهش خطاهاي دارويي است.
خطاهاي مهم پزشكي در انواع خطاهاي دندانپزشكي،  داروسازي،  پرستاري،  پاراكلينيكي، آزمايشگاهي، راديولوژي، تغذيه و رژيم درماني است براساس مطالعات انجام شده ۷۰ درصد خطاهاي پزشكي قابل پيشگيري، ۶ درصد احتمالاً  قابل پيشگيري و ۲۴ درصد غيرقابل پيشگيري هستند.
براساس بررسي  ميزان شكايات در دادسراي جرايم پزشكي، حدود ۵۰ درصد شكايات مربوط به زيبايي كه شامل جراحي پلاستيك، ترميمي، افزايش قند، چاقي و لاغري، جراحي بيني، گوش و گونه گذاري است و ۵۰ درصد مابقي مربوط به جراحي هاي بهبودي است كه ۱۰ تا ۱۵ درصد آن مربوط به دندانپزشكي است و ۳۰ درصد مربوط به جراحي هاست،مابقي هم مربوط به ساير موضوعات است كه حدود چهل تا ۵۰ درصد موارد رأي به نفع شكات صادر مي شود.به گزارش دادگاه بدوي سازمان نظام پزشكي، نقص ديگر در سيستم پزشكي و فرآيند خطاهاي پزشكي،  تك محور بودن پزشكان است كه برخي از پزشكان تنها تجزيه و تحليل هاي خود را قبول داشته و مشورت كمتري مي كنند و كار تيمي در بين آنها رونقي ندارد كه اين امر باعث بالا رفتن ضريب خطاهاي پزشكي مي شود و گاهي نيز علت آن كمرنگ شدن اخلاق صحيح پزشكي است كه بستر و زمينه كافي را براي بروز خطاها به وجود مي آورد.
نبود نظارت كافي از طرف مسئولان بر برخي فعاليت هايي كه جنبه تجاري پيدا مي كند و تأمين نشدن بعد اقتصادي و اجبار براي كار كردن در چندين شيفت متمادي كه در پي آن خستگي مفرط به وجود مي آيد، ضريب دقت را پايين مي آورد.
از سوي ديگر گرايش به وجود آمده در جامعه نسبت به جراحي پلاستيك و نبود نظارت بر دريافت وجوه هنگفت و عدم وجود حاكميت بيمه بر سيستم جراحي پلاستيك كه خارج از نظارت است و بيماران هم مبالغ خوبي براي آن پرداخت مي كنند همه اين عوامل موجب افزايش آمار جرايم پزشكي در جامعه مي شود.

اطلاعات بهداشتي -    درماني كشور به روز مي شود
ايرنا: قائم مقام معاون سلامت وزارت بهداشت گفت: اطلاعات بهداشتي - درماني كشور با طراحي نرم افزاري ويژه در چند ماه آينده به روز مي شود.
غلامرضا حيدري افزود: در همين راستا نرم افزاري طراحي شده و پس از آموزش افراد ذيربط، به كليه استان ها ابلاغ گرديده است.
به گفته وي اين نرم افزار در اختيار كليه بخش هاي بهداشتي و درماني قرار گرفته و آنها نيز به طور مدام موظف به وارد و ارسال كردن تازه ترين اطلاعات مربوط به وضعيت موجود منطقه و استان خود هستند. وي گفت: كسب اطلاعات در مورد تعداد تخت هاي موجود، فضاي فيزيكي، نيروي انساني، فعاليت هاي بهداشتي و درماني، تجهيزات و نيرو و فضاي مورد نياز و وضعيت بيماري هاي مختلف جهت برنامه ريزي هاي دقيق از مهم ترين اهداف طراحي اين نرم افزار مي باشد.
وي در بخشي ديگر از مصاحبه خود با اشاره به لزوم تجهيز و ترميم سيستم درماني كشور، اظهار داشت: امسال چهار ميليون دلار براي تجهيز آزمايشگاه هاي شبانه روزي مناطق شهري و روستايي كشور اختصاص يافت. حيدري افزود: اين ميزان اعتبار پس از برآورد موارد مورد نياز هر مركز در بين ۴۸۰مركز شبانه روزي توزيع مي شود.
وي كاهش هزينه هاي درماني مردم را از اولويت هاي مهم وزارت بهداشت ذكر كرد و گفت: هم اكنون ۵۵درصد هزينه هاي درماني را مردم پرداخت مي كنند كه بر اساس اهداف برنامه چهارم توسعه بايد اين ميزان به ۳۰درصد كاهش يابد.

كاهش بيمه شدگان اصلي باعث شد
زنگ خطر جدي براي سازمان تامين اجتماعي
گروه اجتماعي - مدير كل دفتر آمار و محاسبات اقتصادي و اجتماعي سازمان تامين اجتماعي گفت: بر اساس بررسي هاي آماري انجام شده نسبت پشتيباني سازمان تامين اجتماعي از ۲۵نفر در سال ۱۳۴۰ به ۷نفر در سال ۱۳۸۴ كاهش يافته است.
به عبارت ديگر در سال۱۳۴۰ به ازاي هر يك نفر مستمري بگير ۲۵بيمه شده اصلي وجود داشته است كه اين نسبت در سال ۸۴ به ۷ بيمه شده اصلي كاهش يافته است. اين روند نزولي مي تواند زنگ خطري جدي براي سازمان تامين اجتماعي باشد.
سياوش قراگزلو در تحليل وضعيت جمعيت تحت پوشش سازمان تامين اجتماعي طي ۴۰سال گذشته، گفت: جمعيت تحت پوشش سازمان تأمين اجتماعي در سال ۱۳۴۰ تقريبا ۵/۵درصد جمعيت كل كشور بوده است، كه اين ميزان در سال ۸۴ به بيش از ۴۲درصد افزايش يافته است، اين امر بيانگر اين است كه سازمان تامين اجتماعي در مسير تاريخي خود ضريب پوشش بيمه اي خود را به اندازه قابل ملاحظه اي افزايش داده است.
مدير كل دفتر آمار و محاسبات اقتصادي و اجتماعي سازمان تامين اجتماعي در ادامه ضمن مقايسه تعداد بيمه شدگان تحت پوشش تامين اجتماعي در هر كارگاه طي سنوات گذشته، گفت: متوسط تعداد بيمه شده در هر كارگاه بين سالهاي ۱۳۴۰ تا ۱۳۴۵ با كاهش قابل ملاحظه اي روبه رو بوده به گونه اي كه اين تعداد از ۶/۴۸ نفر در هر كارگاه در سال ۱۳۴۰ به ۸/۲۰ نفر در سال ۱۳۴۵ رسيده است و نهايتا در سال ۱۳۸۴ اين تعداد تقريبا برابر ۶ نفر در هر كارگاه بوده است.
قراگزلو تصريح كرد: كاهش نسبت مذكور از دو بعد قابل توجه است؛ نخست اينكه نشان مي دهد به تناسب گسترش جمعيت تحت پوشش اين سازمان سهم كارگاه هاي تحت پوشش كوچك افزايش يافته است و دوم اينكه كوچك شدن كارگاه ها، مكانيزم جمع آوري حق بيمه را با دشواري مواجه كرده و احتمال گريز از پرداخت حق بيمه را افزايش داده است. در واقع شاخص مذكور نشان دهنده اهميت بازنگري در مكانيزمهاي وصول حق بيمه متناسب با تحولات كارگاهي است.
مدير كل دفتر آمار و محاسبات اقتصادي سازمان تامين اجتماعي همچنين در خصوص نسبت كل مصارف سازمان تامين اجتماعي به درآمد وصولي حق بيمه طي ۴۰ سال گذشته، گفت: از سال ۱۳۴۰ تا ۱۳۸۴ به طور متوسط حدود ۷۰ درصد وصولي هاي اين سازمان بدون در نظر گرفتن هزينه هاي عمراني و سرمايه اي تنها صرف هزينه تعهدات كوتاه مدت، بلندمدت و قانوني شده است.
اين نسبت از آن جهت مهم است كه نشان مي دهد سازمان تامين اجتماعي براي مصارف خود تا چه اندازه به وصولي هاي جاري خود متكي است. با توجه به ماهيت صندوق تامين اجتماعي وقتي كه نسبت كل مصارف سازمان تامين اجتماعي به درآمد وصولي حق بيمه بالاست بايد با اجراي سياستهاي افزايش درآمدهاي حاصل از سرمايه گذاري و يا تغيير در نرخ حق بيمه تعادل بين مصارف و درآمدهاي صندوق تامين اجتماعي را ايجاد كرد.
به گفته وي بررسي هاي آماري نشان مي دهد كه نسبت متوسط دستمزد مشمول كسر حق بيمه به حداقل دستمزد گرچه طي ۴۰سال گذشته داراي نوسانات متعددي بوده است اما اين شاخص از سال ۶۸ به بعد از روند نزولي قابل ملاحظه اي برخوردار بوده است، به گونه اي كه در سال ۷۶ اين رقم به ۱۱۰درصد رسيده است، اين بدين معني است كه نسبت متوسط دستمزد بسيار نزديك به حداقل دستمزد مي باشد و نزديك شدن اين دو نسبت همچنين نشان مي دهد كه پرداختي ها به سازمان تامين اجتماعي در حول و حوش حداقل دستمزد انجام مي گيرد كه با توجه به ماده ۱۱۱ قانون تامين اجتماعي كه بر اساس آن مستمري از كارافتادگي كلي، مستمري بازنشستگي و مجموع بازماندگان در هر حال نبايد از حداقل مزد كارگر عادي كمتر باشد، اين شاخص از وضعيت نامطلوب صندوق تامين اجتماعي حكايت مي كند.

كودكان بايد روزي ۹۰دقيقه بازي كنند
008454.jpg
مهر: به منظور جلوگيري از بروز بيماري هاي قلبي در سنين بالا، كودكان بايد حداقل روزي ۹۰ دقيقه بازي و تحرك داشته باشند.
منظور از بازي، نشستن و انجام بازي هاي كامپيوتري نيست، بلكه فعاليت هاي پرتحرك است.
متخصصان توصيه مي كنند كه كودكان تا ۵ سالگي حداقل روزي ۹۰ دقيقه و در سنين ۵ تا ۱۸ سال بهتر است روزانه ۶۰ دقيقه به فعاليت هايي نظير دوچرخه سواري، دويدن و انواع ورزش ها بپردازند تا احتمال مشكلات قلبي و مرگ زود هنگام در سنين بالاتر در آنان به حداقل برسد.
با توجه به اينكه نسل كودكان فعلي به دليل عدم و يا كاهش فعاليت و عدم رعايت برنامه غذايي مناسب و سالم بيشتر دچار چاقي شده اند، احتمال بروز بيماري هاي قلبي در آنان افزايش يافته است.
بررسي ها نشان مي دهد كه انجام بازي هاي پرتحرك و فعاليت هاي ورزشي در سنين نوجواني و جواني به مصرف بهينه مواد غذايي كمك كرده و از اضافه وزن نيز جلوگيري مي كند و همين امر نه تنها به سلامتي قلب و جسم كمك مي كند بلكه از نظر روحي نيز موجب شادابي بيشتر و زندگي بهتر مي شود.
آمار نشان مي دهد استعمال مواد مصنوعي و شيميايي مانند سيگار و مواد مخدر نيز در چنين افرادي به حداقل مي رسد.
از طرفي از آنجا كه مشكلات قلبي با افزايش كلسترول و قند خون و فشار خون ارتباط دارد و بازي و ورزش مانع افزايش اين عوامل مي شود مي تواند از انواع عوارض جلوگيري كند.

با مردم
كارت منزلت و كرايه نقدي
كارت منزلت بازنشستگان آنها را از خريد بليت اتوبوس در خطوط اتوبوسراني تهران معاف مي كرد و اين خدمات برايشان رايگان بود، اما حالا كه بعضي از خطوط به صورت نقدي از مسافران كرايه مي گيرند، دارندگان كارت منزلت نيز بايد مبالغ نقدي را بپردازند!
آقاي صبوري- تهران
شير نامناسب
در منطقه ۹ تهران شير نوظهوري توزيع مي شود كه در اغلب موارد، مانده و غيرقابل مصرف است و باعث مسموميت مصرف كنندگان به ويژه كودكان مي شود. بهتر است اين مشكل تحت بررسي دقيق قرار بگيرد.
حسيني پور
حادثه آفريني موتورسيكلت سوارها
سه روز پيش، در غرب تهران، شاهد برخورد شديد يك دستگاه موتورسيكلت كه با سرعتي زياد در حركت بود با سه دختر دانشجو بودم كه منجر به ضربه مغزي يكي از آنها و جراحت شديد دو تن ديگر شد. راننده موتورسيكلت نيز در بيمارستان بستري است.
رانندگان موتورسيكلت ها بايد تابع قانون و تحت كنترل هاي قانوني باشند تا اين قبيل فجايع تكرار نشود.
خانم سهيلي- تهران
درگيري هاي فيزيكي در يك خيابان
در بيشتر شب ها در خيابان منشعب از پاركينگ حجاج در فرودگاه مهرآباد، شاهد وقوع برخوردهاي فيزيكي شديد بعضي افراد هستيم كه در مواردي امنيت محل را به خطر مي اندازند. خواستار رسيدگي به اين مشكل ادامه دار هستيم.
آقاي رحيمي- تهران
يارانه مسكن به كجا انجاميد؟
موضوع پرداخت يارانه مسكن كه وعده پرداخت آن از سال ۱۳۸۳ داده شده بود، به كجا انجاميد؟ وعده هايي كه از سوي شخصيت هاي حقوقي داده مي شود اعتبار قانوني دارند و نبايد به فراموشي سپرده شوند.
آقاي مرادي- تهران
پرداخت نشده است؟
با گذشت بيش از ۵ ماه، هنوز حق همترازي هيأت علمي آموزش و پرورش پرداخت نشده است.
آقاي سليميان- تهران
آنتن نمي دهد
تلفن همراه در مناطقي از طالقان، از جمله جزنيان آنتن نمي دهد.
آقاي ساحتي- تهران
ما هم زحمت كشيديم
حقوق بازنشستگان تأمين اجتماعي در مقايسه با ساير بازنشستگان هنوز اضافه نشده است. اين قشر هم از مردم همين مملكت مي باشند و بهترين سال هاي عمر خود را صرف خدمت به مردم و كشور كرده اند.
آقاي احمدي- تهران
راه و رسم مشتري مداري
در ميان انواع كارها، كار بانكي از دشوارترين هاست. با قبول اين واقعيت، در يكي از شعب بانك سپه در جنوب تهران و در ساعت ۱۰ صبح، از ۶ باجه تنها ۲ باجه فعال بود.
اين عزيزان مي توانند ترك اضطراري باجه را به گونه اي هماهنگ كنند كه باعث معطلي مشتريان نشود.
آقاي محمودي- تهران
عيدي از ياد رفته
از بازنشستگان دانشگاه شهيدبهشتي ام. قرار بود به مناسبت سالروز عيد سعيد غدير، مبلغي به عنوان عيدي به ما بدهند، اما تا كنون خبري نشده است.
خانم ديانت- تهران

نوسان برق را چاره كنيد
خصوصي سازي صنعت برق بايد براي مردم گرهگشا مي شد، اما ظاهراً نتيجه معكوس داده است.
در شهرك آزادي، خيابان امام خميني، جاده مخصوص بيش از دو ماه است كه مردم با نوسان شديد برق و زيان هاي ناشي از آن روبه رو هستند و از مراجعات خود براي حل اين معضل هنوز نتيجه نگرفته اند.
آقاي فراهاني
بخشنامه اي كه ديده نمي شود
كارمندان شركت پست از جمله فعال ترين نيروها در وزارت ارتباطات مي باشند، اما به اين قشر حق مسكن و اياب و ذهاب پرداخت نمي شود. در حالي كه شنيده ايم حتي براي چنين پرداختي از سوي وزير ارتباطات و فناوري، بخشنامه هم صادر شده است.
آقاي تيموريان- تهران
جمع آوري مكانيزه و...
مكانيزه شدن جمع آوري زباله در تهران به روش كنوني، به دليل رسوب كردن شيره و بقاياي زباله در ظروف تعبيه شده، مشكل آفرين شده است و بوي زننده از ظروف، از فاصله دور به مشام مي رسد. بهتر است براي حل اين معضل اقدام شود.
خانم شيرازي- تهران
گام اول، جمع آوري خودروهاي فرسوده
ماشين هاي فرسوده، همچنان به عنوان يكي از معضلات مهم شهر تهران، مطرح مي باشند، اما بعد از بحث ها و اعلام نظرهاي فراوان كه گاهي رسانه ها را پر مي كرد نتيجه اي در اين مورد حاصل نشد.
اگر قرار است مشكل ترافيك تهران حل شود، گام اول، حل مسئله مربوط به خودروهاي فرسوده است.
محمود جزني

خط فقر اعلام شد
۵/۹ ميليون ايراني زير خط فقر مطلق زندگي مي كنند
گروه اجتماعي- مينا شهني: معاون يارانه هاي وزارت رفاه، خط فقر مطلق و نسبي را با كسر يارانه هاي عمومي اعلام كرد.
به گزارش خبرنگار ما بر اين اساس خط فقر شديد براي يك خانوار شهري با بعد ۶/۴ نفر ۶۵۰ هزار ريال و خط فقر شديد براي يك خانوار روستايي با بعد ۶/۴ نفر ۵۱۴ هزار ريال اعلام شد از اين رو در سال گذشته ۸/۲ جمعيت شهري و ۹/۲ جمعيت روستايي كشور زير خط فقر شديد بوده اند.بنابر اين ۱ميليون و ۳۱۶ هزار نفر از جمعيت شهري و ۶۶۷ هزار نفر از جمعيت روستايي جمعاً ۱ ميليون و۹۸۳ هزار نفر در سال ۸۴ زير خط فقر شديد بوده اند.
صلاحي گفت: خط فقر مطلق براي خانوار شهري با بعد ۶/۴ نفر ۱ميليون و ۶۲۵ هزار ريال و براي خانوار روستايي با بعد ۶/۴ نفري ۱ميليون و ۱۳۰ هزار ريال در نظر گرفته شده است. با لحاظ اين شاخص تقريباً ۱۶۵ درصد جمعيت شهري و ۱۱درصد جمعيت روستايي زير خط فقر مطلق بوده اند. به اين معنا كه ۴ ميليون و ۹۳۵ هزار نفر از جمعيت شهري و ۲ميليون و ۵۳۰هزار نفر كه جمعاً بالغ بر ۷ميليون و ۴۶۵ هزار نفر از جمعيت كشور در سال ۸۴ زير خط فقر مطلق بوده اند.
اين محاسبات با احتساب جمعيت شهري ۴۷ ميليوني و جمعيت روستايي ۲۳ ميليوني انجام شده است. معاون يارانه هاي وزارت رفاه و تأمين اجتماعي تعريف خط فقر شديد را ناتواني از تامين ۲۰۰۰ كالري روزانه اعلام كرده و درباره خط فقر مطلق گفت: «كسي كه ناتوان از تامين نيازهاي اساسي خوراكي و غيرخوراكي مانند بهداشت، پوشاك، آموزش و... باشد.»
وي نكته حائز اهميت را در وضعيت خانوارهاي نزديك خط فقر دانسته و گفت: «وضعيت توزيع درآمد براي خانوارهايي كه درآمدشان نزديك به خط فقر است بحراني است، چرا كه با يك تكانه كوچك اقتصادي ممكن است دچار فقر و تنگدستي شوند.»

عناوين ايام هفته ترويج تغذيه با شير مادر اعلام شد
گروه اجتماعي- عناوين ايام هفته ترويج تغذيه با شير مادر - ۱۰ لغايت ۱۶ مرداد ماه - اعلام شد.
 سه شنبه ۱۰ مرداد نخستين روز از هفته ترويج تغذيه با شير مادر با عنوان «شير مادر و حمايت هاي قانوني و اجتماعي»، چهارشنبه ۱۱ مرداد دومين روز از اين هفته با عنوان «شير مادر و حمايت هاي گروه پزشكي» و پنج شنبه ۱۲ مرداد سومين روز از هفته با نام «شير مادر و سلامت كودك» نامگذاري شده است.
همچنين، جمعه ۱۳ مرداد چهارمين روز هفته با نام «شير مادر و سلامت مادر»، شنبه ۱۴ مرداد پنجمين روز از هفته با عنوان «نقش خانواده در حمايت از مادر و كودك»، يكشنبه ۱۵ مرداد ششمين روز هفته با نام «شير مادر و سلامت عاطفي رواني كودك» و بالاخره دوشنبه ۱۶ مرداد آخرين روز هفته با عنوان «تغذيه با شير مادر و نقش رسانه ها» نامگذاري شده است.

دانش پژوهان جوان حمايت مادي و معنوي مي شوند
گروه اجتماعي - از سوي سازمان ملي جوانان، دانش پژوهان جوان با هدف اجراي سياست هاي تشويقي مورد حمايت هاي مادي و معنوي قرار مي گيرند.
به گزارش روابط عمومي سازمان ملي جوانان تفاهم نامه اي ميان باشگاه دانش پژوهان جوان و سازمان ملي جوانان به امضا رسيده است كه موضوع اين تفاهم نامه استفاده از توان علمي باشگاه، بهره برداري از توانايي هاي دانش پژوهان و همچنين ارتقاي توان علمي - پژوهشي با هدف تقويت توسعه بنيادهاي علمي است. سازمان ملي جوانان با هدف اجراي سياستهاي تشويقي دانش پژوهان معرفي شده توسط باشگاه، دانش پژوهان جوان را مورد حمايت مادي و معنوي قرار مي دهد تا زمينه همكاري  هاي مشترك بين آنان و سازمان را به منظور بهره برداري از توانمندي هاي علمي دانش پژوهان فراهم كند.
كمكهاي سازمان معطوف به پروژه ها و طرحهاي برگزاري اجلاس و سمينارهاي علمي و پژوهشي دانش پژوهان خواهد بود. بر اساس اين تفاهم نامه سازمان موظف مي شود كه از دانش پژوهان، با معرفي باشگاه، مساعدت مالي به عمل آورد.
سازمان با همكاري باشگاه مبادرت به برگزاري جشنواره ها، دوره هاي آموزشي، اردوهاي علمي- فرهنگي، چاپ نشريه علمي، حضور در محافل بين المللي و نشستهاي جهاني كرده و هزينه لازم را پرداخت مي كند. سازمان ملي جوانان از اختراعات، انتشار آثار و چاپ كتابهاي دانش پژوهان حمايت كرده و هزينه اشتراك نشريه هاي علمي و هزينه هاي مقالات علمي نخبگان جوان در نشريه هاي خارجي را پرداخت مي كند.

ماهانه ۶۵ هزار تومان حق پرستاري براي يك دهم بيماران ضايعه نخاعي
مهر: مديركل امور توانبخشي معلولان سازمان بهزيستي گفت: با توجه به اينكه معلولان ضايعه نخاعي نياز به مراقبت در منزل دارند، بهزيستي با اجراي طرح جديدي ماهانه ۶۵ هزار تومان حق پرستاري پرداخت مي كند.
حسين نحوي نژاد افزود: با توجه به برنامه ريزي هاي به عمل آمده و بر اساس آمارهاي موجود در مرحله اول از سازمان مديريت و برنامه ريزي درخواست كرديم اعتبار لازم براي پرداخت حق پرستاري به ۸ هزار معلول ضايعه نخاعي را اختصاص دهد.وي خاطر نشان كرد: اما متأسفانه با تخصيص اعتبار ۷۵۰ ميليون توماني فقط مي توانيم به يك دهم معلولان ضايعه نخاعي يعني حدود ۸۰۰ معلول ضايعه نخاعي گردني، حق پرستاري پرداخت كنيم.مديركل امور توانبخشي معلولان سازمان بهزيستي گفت: در صورتي كه بودجه و اعتبارات بيشتري به اين امر اختصاص دهند مي توانيم به تمامي معلولان نيازمند دريافت خدمات و تسهيلات كمك هزينه و حق پرستاري پرداخت كنيم.

رئيس جمهوري بايد كنترل آسيب هاي اجتماعي
را به عهده بگيرد
008460.jpg
فارس: مهمترين عامل ناموفقيت در كنترل آسيب هاي اجتماعي ناهماهنگي مجريان و نبود تعريف مشخص آسيب هاي اجتماعي ميان سازمانهاي مسئول است، وظيفه رئيس جمهوري است كه رهبري اين دستگاههاي ناهماهنگ را به عهده بگيرد و شوراهاي عالي هم براي همين كار تاسيس شده اند.
محمد زاهدي اصل، استاد رشته مددكاري اجتماعي و رئيس انجمن مددكاري ايران با اعلام اين مطالب افزود: مسئله آسيب هاي اجتماعي در كشور ما كاملا جدي است و همين الان نيز در شرايط بحران به سر مي بريم و اين وضع به هيچوجه شايسته جامعه اسلامي ما نيست.
وي گفت: البته انتظار ايجاد مدينه فاضله نداريم، آسيب هاي اجتماعي هميشه وجود دارند، بعضي آسيب هاي اجتماعي سوغات غرب هستند و بعضي ديگر بومي هستند اما به هر حال آمارها نشان دهند وضعيت ما نگران كننده و حتي بحراني است.
وي  ادامه داد: متاسفانه آمارهايي كه در مورد آسيب هاي اجتماعي از سوي مسئولان ارائه مي شود بسيار متفاوت است و گاه تا ۱۰۰درصد تفاوت كمي دارد، ضمن اينكه هنوز در مورد بسياري از آسيب هاي اجتماعي تعريف مشخصي بين سازمانهاي اجرايي وجود ندارد، هنوز معلوم نيست در كشور ما معتاد مجرم است يا بيمار است، بيمار مجرم است يا مجرم بيمار.
زاهدي اصل اضافه كرد: عوامل مختلف فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و حتي فردي و رواني در پيدايش آسيب هاي اجتماعي دخيل هستند اما اگر بخواهيم به يك عامل مهم و مشخص اشاره كنيم، بايد بگوييم بيكاري سر منشأ بسياري از آسيب هاي اجتماعي است، بيكاري عامل فقر و سرگرداني است، اشتغال حق مسلم جوانان ماست و در احاديث هم داريم كه بزهكاري و جنايت از دستان بيكار سرچشمه مي گيرد.
وي افزود:بر اساس آمار رسمي نرخ بيكاري در حدود ۱۶درصد است اما نرخ واقعي بيكاري را حدود ۳۰درصد برآورد مي كنند و اگر به اطرافيانمان نگاه كنيم مي بينيم كه در اكثر خانواده ها حداقل يك يا دو جوان بيكار وجود دارد، اين در حالي است كه بيش يك سوم جمعيت كشور جوانان در سن ۱۵ تا ۲۵ سال هستند.
رئيس انجمن مددكاري اجتماعي ايران گفت: آسيب هاي اجتماعي حيطه گسترده اي دارد و مسائلي از قبيل اعتياد، فرار از خانه، تكدي، كودكان خياباني و زنان ويژه از جمله آن است، اما مسائل ديگري هم وجود دارد مانند طلاق، بيكاري و بي سرپرستي كه به خودي خود آسيب اجتماعي محسوب نمي شوند اما زمينه ساز پيدايش آن هستند.
اين استاد دانشگاه افزود: مسئله مهمي كه در سالهاي اخير به افزايش آسيب هاي اجتماعي دامن زده است افزايش آمار طلاق در كشور است، بر اساس آمارهاي رسمي از هر ۵ ازدواج يكي به طلاق منجر مي شود و البته آمارهاي واقعي قطعا بيشتر است، بايد ديد چه عاملي باعث اين همه نابساماني در زندگي خانوادگي شده است، با اين وجود مسئولان ما تصور مي كنند با پرداخت وام هاي يك ميليون توماني ازدواج مي توانند مشكل ازدواج جوانان را حل كنند؛ وام هايي كه هم شكل پرداخت آنها نادرست است و هم خود عامل مهمي در افزايش آمار طلاق محسوب مي شوند.
وي گفت: در مورد اشتغال نيز مسئولان اجرايي كشور به پرداخت وام هاي ۳ميليون توماني به جوانان يا ۵ميليون توماني به كارفرمايان اقدام كرده اند كه واقعا هيچ نتيجه اي در ايجاد شغل در كشور نداشته و فقط يك بدهي به دوش جوانان بيكار تحميل كرده است و سوء استفاده كارفرمايان سودجو را باعث شده است.

از ميان نامه ها
با گام هاي لرزان روي خط عابر پياده
به اقتضاي بازنشستگي و كهولت، روي يكي از نيمكت هاي سايه سار فلكه اول تهرانپارس نشسته بودم. ساعت حدود ده ونيم صبح بود. درست در مقابل من و در ضلع غربي ميدان زن سالخورده اي به همراه دختر بچه اي كه احتمالاً نوه او بود، قصد عبور از خط كشي ويژه عابر پياده براي رفتن به پياده رو آن سوي خيابان را داشتند.
اما خودروها با سرعت شديد، به آنها مجال نمي دادند. زن سالخورده چند بار با گام هاي لرزان تا وسط خيابان رفت، اما سرعت تهديدآميز خودروها او را وادار به عقب نشيني كرد. كودك كه به شدت ترسيده بود، با نگاه هاي ملتمسانه اش به اين سو و آن سو، كمك مي طلبيد.
از روي نيمكت برخاستم و به سوي آنها رفتم، اما پيش از من دختر جواني كه او هم متوجه اين صحنه شده بود به كمك آن دو آمده بود. ما ناچار بوديم به دليل ناتواني زن سالخورده در حركت، با گام هاي آهسته از روي خط كشي سفيد عبور كنيم، اما بعضي از رانندگان كه كوچكترين حقي براي عابر پياده قائل نيستند، بناي اعتراض را گذاشته و حتي توهين آميز برخورد مي كردند.
به هر زحمتي بود، آن زن كهنسال و دختر كوچك همراهش را به آن سوي خيابان رسانديم. واقعيت اين است كه عابر پياده در شهر تهران با موقعيت بسيار بغرنجي روبه رو شده است. بسياري از خط كشي هاي ويژه عابر پياده مثل همين فلكه اول تهرانپارس يا سرپيچ قرار گرفته اند يا در سراشيب تند واقع شده اند و وجودشان به دليل شتاب خودروها، بي مصرف است و در نتيجه عابران كهنسال و خردسال يا ناچارند عرض خيابان را با حالت دو طي كنند كه شدني نيست و يا خطر تصادف را به جان بخرند و يا آنكه از خير عبور بگذرند.
در چنين معابري، الزاماً بايد به وسيله سرعت گير يا تمهيدات ديگر سرعت خودروها براي عبور ايمن عابران پياده تحت كنترل درآيد. شايد به دليل همين كاستي ها و حوادث روزافزون و نگران كننده براي عابران پياده است كه تهران را شهر خودروها و نه شهروندان، نام نهاده اند.
ن. ابوالقاسمي- تهران

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |