پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۱ - Aug 3, 2006
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
شجاع ترين مردم آن كس است كه بر هوس خويش تسلط يابد.
(نهج الفصاحه، ص ،۵۸ ح ۲۹۹)
امروز با حافظ
كه به شكر پادشاهي ز نظر مران گدا را
به ملازمان سلطان كه رساند اين دعا را
مگر آن شهاب ثاقب مددي دهد خدا را
ز رقيب ديوسيرت به خداي خود پناهم
آب و هوا
009738.jpg

عكس روز
009744.jpg
عكس: رويترز‎/ لاسزو بالوگ
۲ آگوست ۲۰۰۶ - دانيل گيورتا، شناگر كشور مجارستان در جريان رقابتهاي شناي قهرماني اروپا در ماده ۲۰۰ متر پروانه با رقيبانش در بوداپست مصاف مي كند.

در شهر چه خبر
مهديا گل محمدي
خرماي كرم خورده
از بازار خريد و فروش خرما خبر مي رسد فرارسيدن گرماي تابستاني، خريداران اين كالا را محتاط تر كرده است. برخي خريداران كه اعتنايي به كيفيت رديف هاي رويي خرماهاي بسته بندي شده با رديف هاي زيرين ندارند زماني با كرم خوردگي خرماها مواجه مي شوند كه كيلومترها با فروشنده هاي دوره گرد و حتي مغازه ها فاصله گرفته اند. اغلب خريداران اين محصول پرخاصيت معتقدند خرماهاي بسته بندي شده را بدون دقت و بررسي نمي توان خريداري كرد. خرماهاي باز نيز از قيمت هاي مشخصي برخوردار نيستند.
قيمت انواع خرما در ميادين ميوه و تره بار به اين شرح است: خرماي درجه يك مضافتي سالم، تيره رنگ، بدون آفت زدگي و يكدست بسته بندي شده بمي كيلويي ۱۱۰۰ تومان، خرماي درجه يك مضافتي بدون آفت زدگي جيرفتي كيلويي ۸۵۰ تومان، خرماي دشتستان و كبكاب درجه يك داراي شيره بسته بندي ۶۰۰تومان و خرماي زاهدي نيز كيلويي ۶۵۰ تومان است.
رشد قيمت طلا
هر گرم طلاي ۱۸ عيار ساخته نشده كه پيش از اين ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان معامله مي شد، روز گذشته به ۱۴ هزار و ۵۵۰ تومان افزايش يافت. يك سكه تمام طرح قديم نيز از ۱۶۶ هزار تومان به ۱۷۰ هزار تومان خود را ترقي داد. از ديگر خبرهاي بازار طلا شامل افزايش دستمزد طلاسازها مي شود كه علت اين موضوع را هم آگاهان بازار به علت رواج مدل هاي خارجي مي دانند. از اين بازار خبر مي رسد بسياري از سفارش دهندگان طرح هاي خود را از روي ژورنال هاي طلا انتخاب مي كنند و هزينه بالاي آن  را هم تقبل مي كنند. اين موضوع تأثير خاصي بر رشد كلي افزايش دستمزد طلاسازان داشته است.
نوسان قيمت لبنيات
اتيكت هاي لبنيات همچنان گوياي اين واقعيت است كه قيمت اين كالا هنوز به طور كامل به شرايط قبلي بازنگشته است. گزارش هاي دريافتي از بازار اين محصول طي هفته جاري نشانگر محدودشدن كاهش قيمت به پنير پاستوريزه بود كه اين محصول از قيمت كيلويي ۱۳۰۰ تومان ماه پيش به يك هزار و ۱۷۵ تومان رسيد. محمد گنجي مديرعامل اتحاديه تعاوني هاي لبني مي گويد: در رابطه با افزايش قيمت لبنيات، صنايع لبني نبايد پاسخگوي بالابودن هزينه توليد شير به دليل افزايش قيمت علوفه و ساير هزينه هاي جانبي باشد. زيرا در صورت افزايش قيمت شير خام و در نتيجه بالارفتن قيمت فرآورده هاي لبني در كنار متضررشدن خريداران، محصولات خارجي كه قيمت تمام شده كمتري دارند روانه بازار داخلي خواهند شد.هم اكنون هر ليتر شير استرليزه به قيمت ۶۸۸ تومان و كره پاستوريزه ۳ هزار و ۲۱۷ تومان در مغازه هاي سطح شهر عرضه مي شود.
كمبود چك مسافرتي  رفع مي شود
شايد از اين پس مشكلات شهرونداني كه به علت كمبود تراول ها به اجبار حجم زيادي پول نقد با خود حمل مي كردند كمتر شود. خبر مي رسد شركت چاپ و نشر بانك ملي اقدام به چاپ ۳۵ ميليون قطعه چك تضمين شده مبلغ دار كرده است. به گزارش روابط عمومي اين بانك در طول تيرماه سال جاري چاپ بيش از يك ميليون جلد دسته چك بانك ملي و ساير بانك ها، بيش از ۶۰۰ هزار برگ اوراق مشاركت، كالابرگ، بن با كاغذ امنيتي و غيره به پايان رسيده است. يادآوري اين نكته ضروري است كه در دو ماه گذشته بسياري از مردم با مشكل كمبود چك مسافرتي و خارج از سرويس بودن عابربانك ها بارها و بارها روبه رو شدند.

بازار
سقف نرخ ميوه ممتاز
009768.jpg
آخر هفته ها با افزايش تعداد ميهمانان، اتيكت هاي روي ميوه هاي رنگارنگ تبديل به يكي از سريال هاي ديدني مسئول امور مالي خانه مي شود كه با بررسي تك تك اپيزودها سعي مي كند، بهترين چيدمان ميوه ها را با كمترين هزينه تهيه كند.
برخي از فروشندگان هم كه از اين موضوع آگاهي كامل دارند ميوه هاي مجلسي و لوكس خود را با استفاده از ناهمگوني قيمت اين نوع محصولات گران تر عرضه مي كنند. براي جلوگيري از اين كاستي و به دست دادن نرخ هاي شفاف تر سازمان ميادين ميوه و تره بار براي انواع ميوه هاي ممتاز و مجلسي سقف قيمت خاصي تعيين كرده است كه اين فهرست در همين بخش قابل مشاهده است.

ببخشيد ، الان چه كار مي كنيد؟
پژمان بازغي: بازي در كنار لهستاني ها
009750.jpg
پژمان بازغي، بازيگر جوان سينما و تلويزيون اين روزها مشغول بازي در جديدترين كار بيژن بيرنگ است. بازغي در اين باره مي گويد: از هفته گذشته بازي در فيلم سينمايي «از عشق مردن» به كارگرداني بيژن بيرنگ و تهيه كنندگي امير سماواتي را آغاز كردم. اين فيلم محصول مشترك ايران و لهستان است. «از عشق مردن» فيلمي اجتماعي، متافيزيكي و شاعرانه است و داستان دو زن و دو مرد را روايت مي كند و البته زن هاي داستان در محوريت قصه قراردارند. بازغي در اين فيلم با شهاب حسيني، بابك حميديان و چند بازيگر لهستاني هم بازي است. بازغي علاوه بر اينها در فيلم «كافه ستاره» به كارگرداني سامان مقدم نيز حضور داشته كه از هفته آينده اكران مي شود.
آيدين آغداشلو:
نقاشي، كتاب، آموزش
009756.jpg
آيدين آغداشلو، از آن دسته نقاشاني است كه بيشترين وقت خود را صرف آموزش هنر مي كند و فرصت كمي براي نقاشي كردن دارد. او در پاسخ به اين سئوال كه اين روزها چه مي كنيد مي گويد: صدجور كار مي كنم. نقاشي مي كشم براي نمايشگاهم در تورنتو. نقاشي مي كشم براي فروختن و گذران زندگي. آخرين كتابم شامل مجموعه مقاله هاي نوشته شده در فاصله سال هاي ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۴ را غلط گيري مي كنم. آخرين نظارت ها بر چاپ آخرين كتابم را به اتمام رسانده ام، يعني كتاب «آسماني و زميني» كه درباره خوشنويسي ايراني از گذشته تا امروز است. خط ها و مينياتورهاي قديمي را مرمت مي كنم. سنم زياد شده اما انگيزه و نيرويم همچنان باقي مانده است. تا كي و كجا به پايان برسد و خلاص شوم، به اميد خدا. اما تا هستم همين است كه هست.
مصطفي مستور:
به دنبال مجوز
009759.jpg
مصطفي مستور ازجمله نويسندگان نسل پنجمي است كه با رمان هاي «استخوان خوك و دست هاي جذامي» و «روي ماه خداوند را ببوس» در ميان اهالي ادبيات به شهرت رسيده است. از مستور دو هفته ديگر نمايشنامه «دويدن در ميدان تاريك مين» به بازار مي آيد. او در توضيح فعاليت هاي اخير خود مي گويد: اولين نمايشنامه ام را در چهار پرده نوشته ام، همچنين كتاب «پرسه در حوالي زندگي» شامل ۴۰ يادداشت و ۴۰ عكس از عكاسان ۲۳ كشور جهان را آماده دارم كه تا دو ماه ديگر منتشر مي شود.مستور اين روزها به دنبال مجوز براي انتشار مجدد «حكايت عشقي بي قاف، بي شين، بي نقطه» است. همچنين چاپ چهارم «عشق روي پياده رو» كه اولين مجموعه داستان اين نويسنده محسوب مي شود در مرحله تداركات چاپ مجدد است.
تهمينه ميلاني:
پايان نگارش فيلمنامه
009753.jpg
تهمينه ميلاني اين بار به سراغ زن هاي مجرم رفته و آنها را دستمايه فيلمنامه جديدش قرارداده است.ميلاني در اين باره مي گويد: نگارش فيلمنامه را چندي پيش به پايان رساندم و قصد دارم براي دريافت پروانه ساخت اقدام كنم.او درباره فيلم تازه اش مي گويد: اواخر مهر توليد فيلم را آغاز مي كنم. همچنين فيلم كوتاه «مي ترسم، پس دروغ مي گويم» را قرار است در مدارس و نزد انجمن هاي اولياء و مربيان نمايش دهيم. اين فيلم را براي جشنواره هايي نظير رشد نيز مناسب مي دانم اما تماشاي آن را براي سنين پايين توصيه نمي كنم.«مي ترسم، پس دروغ مي گويم» فيلمي با محوريت بچه هاست كه براي بزرگسالان ساخته شده است. ميلاني در اين فيلم به اين موضوع پرداخته كه چرا ما كودكان را در شرايطي قرار مي دهيم كه ناچار به دروغگويي شوند.

طلا، سكه و ارز
009771.jpg

آلودگي هواي تهران
009747.jpg

تلويزيون
009774.jpg

تئاتر
پرتره
كارگردان: محمدرضا خاكي
بازيگران: اصغر همت، مسعود دلخواه، آشا محرابي، شهين نجف زاده، مهرخ افضلي، بيژن زرين
محل اجرا: تالار چهارسو
ساعت اجرا: ۱۹
مدت زمان: ۱۶۵ دقيقه
قيمت بليت: ۳۰۰۰ تومان
خلاصه: داستان اين نمايش درباره مسايل سياسي- اجتماعي دوران استالينيزم در بلوك شرق و مخصوصاً لهستان است كه به تحليل وضعيت انساني آن دوران مي پردازد.
009765.jpg
اولئانا
كارگردان: علي اكبر عليزاد
بازيگران: محمدرضا جوزي،
ميترا گرجي
محل اجرا: تالار كوچك
ساعت اجرا: ۱۵/۱۹
مدت زمان: ۸۰ دقيقه
قيمت بليت: ۲۰۰۰ تومان
خلاصه: داستان در مورد يك دختر دانشجو است كه به دفتر استادش مي رود تا در مورد يكي از واحدهاي درسي مردود شده صحبت كند اما...

فرهنگسرا
كارگاه هاي آموزش مهارت هاي زندگي
خانه فرهنگ دولت آباد با هدف ارتقاء دانش و مهارت هاي زندگي شهروندان دوره هاي آموزش مهارت هاي زندگي برگزار مي كند. در اين دوره ها، آموزش هايي همچون توانايي آگاهي از خود، تصميم گيري، برقراري ارتباط موثر، مقابله با هيجان، تفكر خلاق، همدلي با ديگران، حل مساله، برقراري رابطه بين فردي سازگارانه، مقابله با استرس و تفكر انتقادي به شكل كارگاهي و رايگان برگزار مي شود. علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره ۳۳۳۹۴۰۵۰ تماس بگيرند و يا به نشاني شهرري، فلكه اول دولت آباد، خيابان استاد دهخدا، كوچه شهيد دريابيك، كوچه شهيد رمضاني شماره ۸ مراجعه كنند.
جشن بزرگ محيط زيست
خانه محيط زيست تهران به منظور آموزش و ترويج مصرف بهينه آب، در آستانه ميلاد حضرت علي(ع) جشن بزرگ ويژه كودكان و نوجوانان را در تاريخ ۱۵ مردادماه رأس ساعت ۱۰ صبح برگزار مي كند. در اين جشن علاوه بر برگزاري مسابقات متنوع، گروه هاي هنري به اجراي نمايش عروسكي موزيكال، سرود و موسيقي كودكانه و تريبون آزاد با محوريت مباحث زيست محيطي مي پردازند. شركت در اين جشن براي عموم آزاد است و كليه مهدهاي كودك، مراكز آموزشي و دبستان ها مي توانند براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره ۶۶۵۹۲۲۱۲ تماس بگيرند و يا جهت حضور در جشن به نشاني خيابان حجاب، سالن آب و فاضلاب شهر تهران مراجعه كنند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
اثبات
براي انجام كاري ضروري ماشين را با عجله پارك كردم. در بازگشت تمام چرخ هايش پنچر شده بود. بهت زده اين عمل بودم كه چشمم به جمله اي افتاد و آرام شدم؛ اشتباهاً ماشين را جلوي ورودي خانه اي پارك كرده بودم كه روي در آن نوشته شده بود:
«پارك جلوي پل مساوي با پنچري چهار چرخ»
نتيجه اخلاقي: وقتي جواب صورت مساله اي به طور قطعي مشخص شده است، با ديدن اثبات آن؛ هرگز عصباني مشو!
مصطفي چترچي

گشتي در دنياي خبرها
ضررهاي تازه پپسي و كوكا
دهلي نو: نتيجه تحقيق مركز مطالعات علوم هند نشان مي دهد، در نوشابه هاي آمريكايي كوكاكولا و پپسي نوعي ماده سمي كه در ساخت حشره كش بكار مي رود، وجود دارد. اين مركز مطالعاتي با تحقيق بر روي ۵۷ نمونه از محصولات اين دو نوشابه آمريكايي، ثابت كرد مواد سمي موجود در كوكاكولا و پپسي ۳۴ برابر از ميزان استاندارد بيشتر است.مسئول گروه تحقيق اين مركز در مصاحبه تلويزيوني با هشدار به مردم هند، وزارت بهداشت و دولت اين كشور را مسئول سلامت مردم دانست و دخالت آنها را در اين مسئله خواستار شد. وي گفت: مصرف كوكاكولا و پپسي براي سلامتي مصرف كنندگان مضر است.
شهر در تصرف بوفالوها
009741.jpg
اتاوا: بوفالوهاي وحشي يك شهر كوچك در كانادا را به تسخير خود درآورده اند.
اين بوفالوها كه از جنگل وارد اين شهر شده اند هر روز خسارات زيادي را به تاسيسات شهر و شهروندان وارد مي كنند. به عنوان مثال بوفالوها چندين دستگاه خودرو را تخريب كرده اند و به شكستن شيشه هاي خانه ها و حتي تخريب ديوارها مي پردازند. حتي يكي از اين حيوانات كه بيش از هزار كيلوگرم وزن دارد يك دستگاه تراكتور را به طور كامل تخريب كرد.
همدستان متكديان
009762.jpg
دهلي نو: يك نوار ويدئويي، سه پزشك هندي را رسوا كرده است. در اين فيلم كاملاً مشخص است كه اين پزشكان در مورد قطع اعضاي بدن متكديان با يكديگر تبادل نظر مي كنند. در واقع متكديان با مراجعه به اين پزشكان از آنها مي خواهند با انجام عمل جراحي اندام بدنشان را ناقص كنند تا اين كه مردم بيشتر به متكديان ترحم نمايند. در اين فيلم مشخص است كه يك پزشك براي قطع پاي يك متكدي از زانو به پايين درخواست ۲۱۵ دلار كرده و پزشك ديگر مبلغ بيشتري براي قطع سه انگشت دست چپ يكي از متكديان خواستار شده است.
خالكوبي پيمان ازدواج
لندن: استيو سيدول بازيكن تيم ردينگ انگليس كه فصل گذشته براي اولين بار تيمش را به رقابتهاي ليگ برتر اين كشور آورد عهد و پيمان ازدواج خود را در قالب يك نوشته صد كلمه اي روي پشتش خالكوبي كرده است. اين بازيكن كه چند هفته پيش ازدواج كرد با وجود مخالفت همسرش اين كار را انجام داده است.
اسكي روي آب كودك۲۲ ماهه
واشنگتن: شايد باورتان نشود اما يك كودك ۲۲ ماهه در آمريكا تمرين اسكي روي آب انجام مي دهد. اين كودك علاقه عجيبي به اين ورزش مفرح دارد و جالب اين كه والدينش نيز به او در اين راه كمك مي كنند. شايد جالب باشد بدانيد كه علاقه به اسكي روي آب در اين خانواده ذاتي است چون والدين اين كودك از سه سالگي اسكي روي آب انجام مي دادند.
سارق فراموشكار
نيويورك: ديروز يك پيرمرد ۶۴ ساله در آمريكا وارد يك بانك شد و تهديد كرد در صورتي كه پول در اختيارش قرار ندهند با اسلحه كاركنان بانك را به قتل خواهد رساند. وي با اين ترفند ۷ هزار دلار پول به سرقت برد اما در حين ترك شعبه دسته چك خود را روي پيشخوان جا گذاشت. به همين دليل پليس پس از ۹۰ دقيقه او را شناسايي و دستگير كرد.
عاقبت پذيرش خواسته مسافران
اسلو: اتوبوس حامل ۴۰ جهانگرد سالمند فرانسوي در مركز نروژ به داخل يك دره سقوط كرد. البته علت اين سانحه سرعت غيرمجاز راننده نبود بلكه يك گوزن اين حادثه را رقم زد. داستان از اين قرار بود كه در كنار دره يك گوزن بسيار زيبا قدم مي زد به همين دليل مسافران سالمند راننده را مجبور كردند تا به اين گوزن نزديك بشود تا آنها بتوانند از اين حيوان عكس بگيرند. راننده اتوبوس به حاشيه جاده نزديك شد و ناگهان وسيله نقليه به درون دره سقوط كرد. خوشبختانه اين سانحه تنها يك مجروح دربر داشت.
مجازات پدرهاي بي تفاوت
ريگا: از اين پس مرداني كه در لتوني خرجي فرزندانشان را پرداخت نكنند با مجازات تازه اي مواجه خواهند شد. در حال حاضر ۱۱ هزار مرد در لتوني وجود دارند كه پس از طلاق دادن همسرشان حاضر نشده اند خرجي فرزند خود را كه با مادر زندگي مي كند پرداخت كنند. به همين دليل گواهينامه رانندگي آنها باطل خواهد شد مگر اين كه هزينه هاي نگهداري فرزندشان را به همسر سابق خود پرداخت كنند.
علت مخالفت با ثبت نام
آمستردام: يك مدرسه در مركز هلند كه مختص پروتستان هاي مسيحي بسيار متعصب است از ثبت نام يك دانش آموز ۱۶ ساله خودداري كرده است. علت ثبت نام نكردن اين دانش آموز برخورداري خانواده وي از تلويزيون و اينترنت در خانه است و همچنين خواهر وي مجاز به پوشيدن شلوار است. در حدود ۶ درصد از مردم كشور هلند پروتستان هاي بسيار متعصب هستند كه با زندگي مدرن مخالفت مي كنند

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |