پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۱ - Aug 3, 2006
تحرك جديد در خط لوله گاز ايران به هند
هند و پاكستان قيمتهاي بالاتري براي
خريد گاز پيشنهاد مي كنند
009843.jpg
009846.jpg
گروه اقتصادي- در حالي كه همچنان برخي اعضاي مجلس شوراي اسلامي با مسئله صادرات گاز ايران مخالفت مي كنند و اخيرا مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي نيز خواهان حذف اولويت صادرات گاز از برنامه هاي كشور شده است ديروز اعلام شد كه هند و پاكستان به صورت مشترك كميته اي را براي ارايه پيشنهاد قيمت گاز صادراتي ايران تشكيل داده اند.
به گزارش همشهري، در حاليكه قرار است امروز و فردا اجلاس سه جانبه خط لوله صلح در دهلي برگزار شود ديروز منابع خبري هندي و پاكستاني در گزارش هاي جداگانه از توافق دو كشور براي ارائه پيشنهاد مكانيسم قيمت جديد براي ايران خبر دادند.
ديروز هيات پنج نفره پاكستاني به سرپرستي احمد مختار مشاور انرژي نخست وزير پاكستان براي شركت در اجلاس سه جانبه دهلي به اين شهر عزيمت كرد.
در اين هيات احمد وقار وزير نفت و زهير عالم مديرعامل شركت گاز پاكستان نيز عضويت دارند.
مهمترين مسئله اجلاس امروز به گفته مقامات دو كشور هند و پاكستان يافتن روش تعيين قيمت گاز صادراتي ايران به هند و پاكستان است.
در اجلاس دو روزه دهلي قرار است كارشناسان فني نيز در زمينه نحوه اجراي اين خط لوله گفتگو كنند و روش هاي اجرايي را با معيارهاي بين المللي هماهنگ نمايند.
منابع هندي از نرمش هند در زمينه قيمت گاز خبر داده و احتمال پيشنهاد قيمت بالاتر از ۲۵/۴ دلار براي هر واحد گاز صادراتي از سوي اين كشور قابل پيش بيني است.
ايران خواهان تعيين قيمت گاز براساس قيمت نفت برنت درياي شمال و معادل ده درصد قيمت آن است كه در شرايط جاري ۲/۷ دلار است.
هند خواهان واردات روزانه ۹۰ ميليون متر مكعب گاز از ايران است كه اين گاز براساس توافق هاي فعلي در مرز اين كشور تحويل خواهد شد.
براي صادرات اين گاز بايد ۲ هزار و يكصد كيلومتر خط لوله احداث شود كه بخش اعظم آن از خاك پاكستان خواهد گذشت. پاكستان نيز روزانه معادل ۶۰ ميليون متر مكعب گاز نياز دارد.
معاون وزير نفت عازم دهلي شد
معاون وزير نفت در امور بين الملل براي شركت در مذاكرات خط لوله صلح ديروز عازم دهلي نو شد .
وي پيش از ترك تهران ابراز اميدواري كرد كه در مذاكرات خود با مقامات دو كشور به توافقهاي مثبتي برسد.
سيد محمدهادي نژادحسينيان گفت: خط لوله صلح به دليل ويژگيهايش عزم ما را در تلاش براي حل مشكلات آن دوچندان مي كند.
معاون وزير نفت در امور بين الملل با اشاره به اينكه در نشست روز پنجشنبه با وزراي نفت و انرژي هند و پاكستان سه پيشنهاد يا راه حل را مطرح خواهد كرد، افزود: به نظر ما هر سه راه حل قابل بررسي دقيق تر و اجرا هستند. اگر دوستان هندي و پاكستاني ما بپذيرند، مي توان راهكارهاي اجرايي آنها را تدوين كرد.
وي ضمن اشاره به اينكه همه ابعاد اجرايي شدن اين طرح در دست جمهوري اسلامي ايران نمي باشد، تاكيد كرد، دوستان هندي و پاكستاني ما نيز بايد به اين موضوع اعتقاد و علاقه داشته باشند كه خوشبختانه دارند.
وي تاكيد كرد، اجراي طرحي با اين اهميت و با اين ويژگي نياز به كار، فكر و حوصله فراوان دارد. اين طرح بر اساس قيمتهاي امروز سالانه حدود ۱۵ ميليارد دلار درآمد براي كشور ايجاد خواهد كرد.
نژادحسينيان مهمترين موضوع مورد بحث در نشست را همچنان فرمول قيمت گاز عنوان كرد و افزود: براساس اصول سياست خارجي جمهوري اسلامي ، خود را متعهد مي دانيم كه نهايت تلاشمان را انجام دهيم تا منابع سرشار انرژي متعلق به ايران با اولويت صرف تامين نيازهاي مردم همين منطقه شود.
معاون وزير نفت در امور بين الملل در خصوص فرمول پيشنهادي ايران براي قيمت گاز صادراتي به هند و پاكستان گفت: دوستان هندي و پاكستاني ما نگران هستند كه اقتصاد آنها كشش قيمت پيشنهادي ايران را نداشته باشد اما با توجه به توانمندي بالا و عملكرد خوب دولتهاي دو كشور در سالهاي اخير و اجراي سياستهاي حذف يارانه سوخت ، اطمينان زيادي به موفقيت اين برنامه داريم و در نگراني دوستانمان شريك نيستيم.
وي با اشاره به اينكه قيمت پيشنهادي ايران براي گاز صادراتي به هند و پاكستان عادلانه است، تاكيد كرد، هم اكنون مشتريهاي زيادي براي آن داريم.
معاون وزير نفت با تاكيد بر اينكه دليلي براي اعمال تخفيف در قيمت پيشنهادي ايران وجود ندارد، افزود: به دوستان هندي و پاكستاني گفتيم كه اگر شما به دليل يارانه اي بودن قيمت گاز در كشورتان انتظار تخفيف در قيمت گاز از سوي ايران را داريد، ما نيز انتظار خريد بنزين را از شما به قيمت هاي يارانه اي در بازار خود داريم.
به گفته نژادحسينيان، در دو نشست پيشين، طرفهاي هندي و پاكستاني نظر ايران در خصوص مهمترين موضوع مورد بحث كه همان فرمول قيمت گاز بوده است را نپذيرفته اند.

انتقاد رئيس اتاق ايران از بي توجهي
دولت به بخش خصوصي
009849.jpg
گروه اقتصادي- رئيس اتاق بازرگاني ايران روز سه شنبه در نشست هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران به انتقاد از دولت درباره نوع تعامل با بخش خصوصي پرداخت.
علي نقي خاموشي در تندترين انتقاد از زمان ابلاغ سياستهاي كلي نظام در اصل ۴۴ قانون اساسي و صدور فرمان خصوصي سازي از تنظيم نامه گلايه آميزي خطاب به رئيس جمهوري خبر داد و گفت: ما (بخش خصوصي) انتظار داريم حرف ها با عمل همخواني داشته باشد.
خاموشي با بيان حكايت آمدن هوگو چاوز ـ رئيس جمهوري ونزوئلا ـ به ايران و بر هم خوردن ديدار وي با بخش خصوصي و نقش وزارت صنايع در اين موضوع گفت: در حالي كه اتاق ايران قصد برپايي نشستي در شأن بخش خصوصي را داشت، وزير صنايع خواسته بود كه فعالان اتاق ايران در محل هتل ديداري با هوگو چاوز داشته باشند كه مورد قبول نبود اما متاسفانه اين خواسته اتاق ايران وزير صنايع را ناراحت كرده است.
به گزارش ايسنا وي از اين كه صحبت هاي مسئولان دولتي با عمل آنها همخواني ندارد، ابراز نگراني كرد و گفت: چرا بايد دولت ۱۱ موافقت نامه با كشور ونزوئلا امضا كند و هيچ نماينده اي از بخش خصوصي در آن حضور نداشته باشد در حالي كه ابلاغيه اصل ۴۴ تأكيد دارد كه دولت نبايد عملياتي كار كند، معناي اين اقدام چيست؟ آيا فاصله گرفتن از عمل نيست؟ خاموشي همچنين به ابراز تمايل بخش خصوصي براي همراهي رئيس جمهوري در سفر تاجيكستان و تركمنستان اشاره داشت.وي گفت: پس از پيگيري هاي فراوان از معاونت رئيس جمهوري به اتاق ايران خبر دادند كه هماهنگي هاي لازم براي حضور بخش خصوصي انجام نشده است.
رئيس اتاق ايران نسبت به اين كه بخش خصوصي در مقطع بسيار حساسي به سر مي برد، هشدار داد و گفت: اقتصاد ايران ورق خورده و بعد از ۸۰ سال سياست هاي كلي اصل ۴۴ ابلاغ شده بنابراين لازمه اجراي اصل ۴۴ بخش خصوصي پرقدرت است تا توانايي فعاليت در سرمايه گذاري هاي بزرگ را كسب كند.
رئيس اتاق ايران در ادامه از سخنان اخير وزير امور اقتصادي و دارايي درباره اصل ۴۴ ابراز تاسف كرد و افزود: آقاي دانش جعفري اخيراً عنوان كرده كه دست دولت در بحث سرمايه گذاري ها بسته نيست و اگر احياناً بخش خصوصي پيشقدم نشود از مجلس براي ورود به اين عرصه اجازه خواهيم گرفت.
به اعتقاد وي دولتي ها سنگ را در تير و كمان گذاشته و آماده شليك اند و به همين دليل نيز مسئوليت بخش خصوصي سنگين تر است.

در چهار ماهه نخست سال۸۵
ارزش مبادلات تجاري كشور به مرز ۱۸ ميليارد دلار رسيد
گروه اقتصادي- ارزش كل مبادلات تجاري (منهاي صادرات نفتي) ايران در پايان تيرماه ۸۵ به ۱۷ ميليارد و ۸۱۰ ميليون دلار رسيد، كه ۱۳‎/۴ ميليارد دلار آن ارزش واردات و ۴.۴ ميليارد دلار آن ارزش صادرات كشورمان بود.
به گزارش همشهري و بر اساس آمارهاي گمرك، كشورهاي امارات متحده عربي، آلمان و چين به ترتيب سه شريك بزرگ تجاري ايران در مدت فوق بوده اند.
ارزش مبادلات تجاري ايران با امارات در چهارماهه نخست امسال به ۳ ميليارد و ۶۴۵ ميليون دلار رسيد كه ۲ ميليارد و ۹۶۴ ميليون دلار آن واردات ايران و ۶۸۱ ميليون دلار نيز صادرات ايران بوده است. واردات كشورمان از امارات ۲۲‎/۱ درصد كل واردات كشورمان در چهارماهه نخست را شامل شده است و ۱۵‎/۵درصد كل صادرات كشورمان نيز روانه امارات شده است. بدين ترتيب، امارات متحده عربي هم از لحاظ واردات و هم از لحاظ صادرات بزرگترين شريك تجاري كشورمان محسوب مي شود.
پس از امارات، كشور آلمان با ارزش مبادلات تجاري يك ميليارد و ۶۸۷ ميليون دلار دومين شريك تجاري ايران در چهار ماه نخست امسال بوده است كه يك ميليارد و ۵۹۷ ميليون دلار آن واردات ايران از آلمان و ۹۰ ميليون دلار نيز صادرات كشورمان به آلمان بوده است. آلمان همچنين دومين صادركننده بزرگ كالا و خدمات به كشورمان در چهارماهه نخست امسال بوده و ۱۱‎/۹ درصد كل كالاهاي واردشده به ايران، از مبدا آلمان بارگيري شده بودند. در مقابل، آلمان سيزدهمين واردكننده بزرگ كالا از كشورمان در چهارماهه امسال بوده است و ۲ درصد كالاهاي صادراتي ايران روانه بازارهاي اين كشور شده است.
بر پايه همين گزارش، چين با يك ميليارد و ۳۰۶ ميليون دلار سومين شريك تجاري ايران تا پايان تيرماه بوده كه ۸۱۴ ميليون دلار آن صادرات اين كشور به ايران بوده و چين از اين لحاظ نيز سومين صادركننده بزرگ كالا به كشورمان محسوب مي شود و در چهارماهه نخست ۶‎/۱ درصد كل كالاهاي وارداتي به ايران كالاهاي چيني بوده اند. در مقابل، صادرات ايران به چين در همين مدت ۴۹۲ ميليون دلار بوده و چين پس از امارات دومين واردكننده بزرگ كالاهاي ايراني بوده است.

گزارش همشهري از ادامه  روند افزايش قيمت برخي كالاهاي مصرفي
ضعف نظارت ونابساماني در قيمت و عرضه برخي كالاها
009855.jpg
گروه اقتصادي- علي ابراهيمي : روند افزايش قيمت برخي اقلام مصرفي كه از روزهاي نخست سال جاري آغاز شده بود، با وجود اقدامات و نشست هاي مشترك دولت و مجلس ادامه دارد. اين در حالي است كه در نتيجه نشست هاي مذكور كميته هاي بررسي و كنترل قيمت ها در وزارت خانه هاي اقتصادي دولت تشكيل شده است. اما به نظر مي رسد در حال حاضر نظارت و كنترل چنداني بر قيمت كالاها از سوي دستگاه هاي ذي ربط صورت نمي گيرد و اين دستگاه ها پاسخگوي نابساماني در عرضه و قيمت برخي كالاها نيستند. با اين وجود، با تاكيد دولت و مجلس بر كاهش قيمت برخي اقلام مصرفي مانند لبنيات طي روزهاي اخير گرچه قيمت اين فرآورده ها به قيمت هاي سال گذشته بازنگشته است اما برخي شركت هاي توليدي مواد لبني به پيروي از دستور رئيس جمهوري، قيمت ها را كاهش داده اند. اين در حالي است كه روند افزايش قيمت در برخي كالاها همچنان ادامه داشته و حركت خزنده قيمت برخي ديگر از اقلام مصرفي مانند كالاهاي بهداشتي، مواد شوينده، تخم مرغ و روغن نباتي آغاز شده است. بررسي قيمت برخي كالاهاي مصرفي بيانگر ادامه روند افزايش قيمت ها است در حالي كه وزير اقتصاد افزايش قيمت برخي كالاها را نشانه گراني قلمداد نمي كند.
لبنيات و عدم تحقق كامل وعده ها
روند افزايش قيمت فرآورده هاي لبني از سال پيش آغاز شده و برخي شركت هاي توليدي افزايش ۲۵ درصدي در قيمت ها را اعمال كرده اند. اين در حالي بود كه برخي ديگر از شركت هاي توليدي افزايش قيمتي نداشتند اما در سال جاري با روند افزايش قيمت اين فرآورده ها به بهانه افزايش دستمزد، هزينه مواد اوليه، بسته بندي و نابساماني در قيمت و عرضه شيرخام آغاز شده و ساير شركت هاي توليدي نيز قيمت ها را تا بيش از ۲۰ درصد افزايش داده اند. گرچه درنشست اين شركت ها با سازمان حمايت، افزايش ۱۲ درصدي مصوب شد، اما ديدگاه مشترك دولت و مجلس بازگشت قيمت اين فرآورده ها به قيمت هاي سال گذشته بود. هرچند با دستور رئيس جمهوري برخي شركت هاي لبني كاهش قيمت ها را مورد توجه قرار دادند اما هنوز اين قيمت ها به قيمت هاي سال گذشته برنگشته است و برخي شركت ها نيز قيمت هاي افزايش يافته را اعمال مي كنند. اكنون پنير ۵۲۵ گرمي روزانه به قيمت ۱۵۰۰ تومان عرضه مي شود كه قيمت آن در سال گذشته ۱۳۵۰ تومان بوده است. ماست دبه اي ۵.۲ كيلويي پگاه نيز كه چندين بار افزايش قيمت يافته و از ۱۵۰۰ تومان به ۱۹۵۰ تومان رسيده بود اكنون با وجود كاهش قيمت ۱۷۲۵ تومان عرضه مي شود.
از سوي ديگر هنوز برخي از فرآورده هاي لبني كه قيمت آن كاهش يافته با درج قيمت هاي قبلي به فروشندگان عرضه مي شود كه به دليل نبود نظارت كافي اين امر زمينه سودجويي و گران فروشي را فراهم ساخته و آنها اين فرآورده ها را با قيمت هاي درج شده عرضه مي كنند. كاهش وزن و كيفيت برخي فرآورده هاي لبني نيز از مواردي است كه نشانگر ضعف دستگاه هاي ذي ربط است.
افزايش ۲۵ درصدي قيمت محصولات بهداشتي
از سوي ديگر، روند افزايش قيمت برخي كالاهاي بهداشتي كه ماه گذشته آغاز شده بود نيز همچنان ادامه دارد و برخي از اين محصولات افزايش قيمت ۲۵ درصدي را شاهد بوده اند. با اين روند قيمت هر بسته دستمال كاغذي ۳۰۰ برگ چشمك از ۸۲۰ به ۹۸۰ تومان، قيمت هر بسته ۲۰۰ برگ از ۴۰۰ به ۴۸۰ تومان، و قيمت هر رول دستمال توالت از ۶۷۰ به ۸۱۰ تومان افزايش يافته است. همچنين ساير شركت هاي توليدي نيز از چرخه افزايش قيمت ها بي نصيب نمانده و قيمت هر بسته دستمال كاغذي نرمه از ۳۴۰ به ۴۴۰ تومان افزايش يافته است.
دورخيز مواد شوينده براي
افزايش قيمت
همچنين طي روزهاي اخير نابساماني در عرضه برخي اقلام مواد شوينده آغاز شده و فروشندگان اين امر را نشان دهنده روند افزايشي قيمت ها تلقي مي كنند. با اين روند عرضه پودرهاي ماشيني سپيد و شوما كاهش يافته و برخي فروشندگان اين فرآورده ها را به قيمت ۳۵۰ تومان عرضه مي كنند. از سوي ديگر، قيمت انواع مايع ظرفشويي نيز در حال افزايش بوده واكنون مايع ظرفشويي گلي به قيمت۶۸۵تومان عرضه مي شود اين در حالي كه برخي مسئولان شركتهاي توليدي مواد شوينده در پاسخ به خبر نگار ما افزايش قيمت ونابساماني درعرضه مواد شوينده را تكذيب نموده و اظهار مي كنند قيمت اين مواد از دو سال پيش افزايش نيافته است.
روند افزايش قيمت روغن نباتي ادامه دارد
قيمت انواع روغن نباتي مايع وجامد نيز كه از چندي پيش روند رو به افزايشي را آغاز كرده بود همچنان ادامه دارد . در حالي كه آمار بانك مركزي افزايش ۲/۱درصدي قيمت روغن نباتي جامد و افزايش ۴/۲درصدي روغن مايع در هفته منتهي به۲۳تير ماه را عنوان كرده است روند افزايشي قيمت اين كالاها رشد بيشتري يافته واكنون قيمت روغن نباتي مايع يك كيلويي لادن از ۱۱۰۰به ،۱۲۵۰ روغن جامد ۵ كيلويي از۴۷۰۰به۵۱۰۰تومان وقيمت هر حلب ۵كيلويي روغن نيمه جامد لادن از۵هزار و۳۰۰تومان به۵هزارو۷۰۰تومان افزايش يافته است.
نوسان قيمت انواع حبوب
قيمت انواع حبوبا ت نيزكه از چندي پيش روند افزايشي خود را آغاز كرده هم اكنون با نوسان همراه است. گرچه قيمت عدس نسبت به ساير انواع حبوب افزايش كمتري داشته وطي روزهاي اخير كاهش نسبي داشته است. اما قيمت ساير حبوبات روند افزايشي قيمت را شاهد بوده است به نحوي كه اكنون قيمت هر بسته ۹۰۰ گرمي نخود ،۱۴۰۰ لپه ،۱۵۰۰ لوبيا چيتي ،۱۰۰۰ لوبياي سفيد۱۰۵۰ و هر كيلو لوبياي قرمز به ۱۶۰۰ تومان افزايش يافته است. اين در حالي است كه قيمت هر بسته ۹۰۰ گرمي عدس از ۱۲۰۰ به ۱۱۰۰ كاهش يافته است.
مرغ، تخم مرغ و گوشت قرمز
قيمت مرغ كه از چندي پيش روند افزايشي داشته است در روزهاي اخير با عرضه مرغ منجمد به نرخ ۱۳۵۰ تومان در ميادين ميوه و تره بار كمي متعادل شده است. گرچه با اين روند نيز اكنون هر كيلو مرغ تازه در سطح شهر به قيمت ۱۸۰۰ تومان عرضه مي شود كه كاهش چنداني نيافته است.
از سوي ديگر قيمت تخم مرغ نيز روند رو به افزايش داشته است در حالي كه پيش از اين قيمت هر كيلو تخم مرغ از ۴۷۰ به ۶۰۰ تومان افزايش يافته بود به نظر مي رسد پيش بيني مدير عامل اتحاديه مرغ داران از ادامه روند افزايش قيمت تخم مرغ محقق شده است و اكنون هر كيلو تخم مرغ ۷۰۰ تا ۷۵۰ تومان به فروش مي رسد.
همچنين قيمت گوشت قرمز با وجود اقدامات انجام شده كاهش چنداني نيافته است گرچه به گفته مدير عامل اتحاديه مركزي تعاونيهاي عشايري گوشت گوسفندي با قيمت هر كيلو ۴۱۰۰ تومان از توليدكنندگان خريداري مي شود اما فروش در فروشگاههاي سطح شهر گوشت گوسفندي شقه اي به قيمت هر كيلو ۵۰۰۰ تومان، گوشت گوساله مخلوط ۵۵۰۰ تومان و هر كيلو گوشت گوساله بدون استخوان به قيمت ۶۲۰۰ تومان به فروش مي رسد.

نحوه جلوگيري از قطع سرويس رومينگ
مشتركان در خارج از كشور
در شرايط عادي تلفن همراه مشتركاني كه در خارج از كشور از سرويس رومينگ استفاده مي كنند با كاركرد بيش از ۲۰۰ دلار قطع مي شود.
دفتر روابط عمومي شركت ارتباطات سيار اعلام كرد: با رسيدن كاركرد مشترك به ۲۰۰ دلار با ارسال SMS براي مشترك از او خواسته مي شود كه نسبت به پرداخت بدهي خود اقدام نمايد؛ ضمن آن كه از همان زمان نيز تلفن مشترك يك طرفه مي شود و در صورتي كه نسبت به پرداخت اقدام نگردد بعد از ۴۸ ساعت قطع كامل مي گردد.
اين دفتر مي افزايد: مشتركان جهت جلوگيري از قطع سرويس مي توانند به انتخاب خود با سپردن مبلغي به عنوان اعتبار قبل از سفر به خارج از عدم قطع تلفن خود اطمينان حاصل نمايند.
پذيرفتن تعهد پرداخت مبالغ كاركرد بين الملل توسط شركت هاي معتبر و وزارتخانه ها و سازمان هاي دولتي با ارسال نامه و اعلام شماره هاي مورد نظر نيز ديگر راه حل اين موضوع است.

اعتراض كارگران در ايران خودرو ديزل
گروه اقتصادي- اعتراض كارگران قرارداد موقت شركت ايران خودرو ديزل، فعاليت را در اين شركت مختل كرد. عده اي از كارگران قراردادي شركت ايران خودرو ديزل كه ايسنا تعداد آنان را حدود سه هزار نفر اعلام كرد، با اطلاع از كاهش يافتن ۳۰ تا ۶۰ هزار توماني حقوق و مزاياي مردادماه شان از سوي مديريت كارخانه، براي اعلام نارضايتي شان، روز سه شنبه اعتراض هايي را ترتيب دادند.
بر اساس اين گزارش، كارگران معترض تاكيد كرده اند كه در صورت بازنگري نشدن در اين تصميم، به اعتصاب در سطح گسترده تري دست خواهند زد. اين در حالي است كه سجادي مدير روابط عمومي شركت ايران خودرو ديزل با بيان اين كه اعتراض هاي كارگران وسيع و در حد اعتصاب نبوده است، گفت: تنها پرداخت حقوق كارگران دير شده بود كه موجبات ناراحتي آنان را فراهم آورده بود. اين موضوع هم با صدور فيش هاي حقوقي در روز چهارشنبه، پايان يافت.
در همين حال، اكبري مدير اداري مالي ايران خودرو ديزل در گفتگو با همشهري، با تكذيب تحصن كارگران اين شركت مي گويد: كم شدن يا زياد شدن حقوق كارگران به شركت ايران خودرو ديزل ربطي ندارد بلكه بر اساس بخش نامه وزارت كار مبني بر تعيين حقوق كارگران با موافقت و هماهنگي خود آنها، شركت ايران خودرو ديزل نيز با هماهنگي نمايندگان خود كارگران اقدام به تعيين حقوق آنها نموده است. وي در رابطه با كاهش مزاياي ركورد و آكورد كارگران شركت ايران خودرو ديزل با غيرمرتبط خواندن آن با مسئله حقوق و دستمزد مي گويد: با توجه به اينكه ركورد و آكورد به ميزان توليد و فروش شركت بستگي دارد، كم يا زياد شدن آن به تصميم مديريت بستگي ندارد بلكه شركت ركوردي براي توليد يا فروش در نظر مي گيرد و اگر آن ركورد شكسته شد، اقدام به پرداخت به كارگران مي كند. وي مي افزايد: با توجه به كاهش سود ليزينگ ها و تاثير آن بر ميزان فروش كاميون هاي توليدي اين شركت ميزان مزايا به تناسب كاهش خواهد يافت اما با افزايش فروش بي گمان مزاياي كارگران افزايش خواهد يافت.

گفت وگوي امروز
قيمت نفت بازهم افزايش مي يابد
گروه اقتصادي- تحولات بازار نفت مهمترين موضوع امروز اقتصاد جهاني به شمار مي آيد. قيمت نفت بار ديگر از ۷۵ دلار گذشته و بحران خاورميانه كه يك سوم كل نفت جهان را توليد مي كند، بر بازار نفت تاثير انكارناپذيري گذاشته است. در همين زمينه با جيمز مولينز استاد دانشگاه و كارشناس مركز سياست بين الملل واشنگتن گفتگو كرده ايم.
***
* با توجه به رشد خيره كننده بهاي نفت طي چند سال اخير و سه برابر شدن بهاي آن از سال ۲۰۰۴ تاكنون، علل نوسانات بازار نفت را در چه مي دانيد؟
- اقدامات سال هاي اخير دولت آمريكا در بي ثبات كردن منطقه خاورميانه عامل اصلي نوسانات شديد بازار جهاني نفت است و دخالت هاي بي جاي آمريكا در كليه مبادلات نفتي در سطح جهان، بازار نفت را با چالش هاي دشواري روبرو ساخته است. بحران اخير خاورميانه نمونه اي از اين بحران سازي هاي آمريكا ست. فشار بر ايران براي كنار گذاشتن برنامه  هسته اي نيز ديگر مصداق رفتار نامناسب آمريكا در عرصه اقتصاد جهاني و نهايتا انرژي و بازار نفت است.
* با توجه به اهميت اقتصادي و استراتژيك فراوان خط لوله گاز ايران به هند و پاكستان، علت مخالفت آمريكا با خط لوله گاز ايران - پاكستان - هند چيست؟
- از ديد واشنگتن اين خط لوله با منافع آمريكا در منطقه سازگار نيست و موجب قدرتمندتر شدن ايران و هند خواهد شد. آمريكا خواهان كنترل منطقه است و حضور نظاميان آمريكايي در كشورهاي خاورميانه نيز در همين راستا است. متاسفانه آمريكا در حال حاضر يك قدرت سلطه گر است و حقيقت در اين رژيم راهي ندارد. آمريكا بر اين عقيده است كه در هر زمان و هر مكان در سراسر جهان حق دخالت در موضوعات مختلف را دارد و بدين منظور از پوشش گسترش دموكراسي استفاده مي كند، اما اين فقط يك فريب تبليغاتي است.
از سوي ديگر، دولتمردان ايالات متحده معتقدند كليه مبادلات و مناسبات اقتصادي در سطح جهان به منافع اين كشور نيز مربوط مي شود، و بنابر همين ايدئولوژي است كه آمريكا به خود اجازه مي دهد با پروژه هايي همچون انتقال گاز ايران به هند و پاكستان مخالفت كند.
از آنجا كه نفت و گاز هم اكنون استراتژيك ترين كالاهاي اقتصادي در سطح جهان هستند، هر جا كه بحث مبادلات نفت و گاز باشد، ردپايي از دخالت آمريكا نيز يافت مي شود.
*تاثير تنش هاي ژئوپولتيك همچون تنش هسته اي ايران بر افزايش قيمت نفت بيشتر است يا عرضه و تقاضاي نفت؟
در حالي كه آمريكا مرتبا ايران را كشوري شرور و بي ثبات معرفي مي كند، اما در قضاياي دو سال اخير بازار نفت مشخص شده است كه آمريكا نقش اول را در نوسانات بازار نفت (كه مهمترين بازار اقتصادي جهان است) ايفا مي كند.
افزون بر اين، بر خلاف جوسازي هاي آمريكا پس از انتخابات رياست جمهوري ايران، تحليل هاي اقتصادي نشان مي دهند خود آمريكا از عوامل اصلي بي ثباتي هاي اقتصادي خصوصا در بازار نفت است.
* با اين شرايط، پيش بيني شما از آينده بازار نفت چيست؟
- هم اكنون بازار نفت آنقدر پرنوسان و پيچيده شده است و عوامل متعدد اقتصادي و سياسي بر آن اثرگذار هستند، كه نمي توان با قاطعيت از دورنماي كوتاه مدت آن سخن گفت. با اين وجود، با توجه به اينكه عرضه نفت در سطح جهان محدود است و تقاضا با سرعت سرسام آوري در حال افزايش است بنابراين در بلند مدت بايد شاهد افزايش بهاي نفت باشيم. انحصارگري در قيمت گذاري نفت، افزايش مداوم تقاضا (خصوصا از جانب چين)، جنگ عراق، بي ثباتي سياسي در سطح جهان و دورنماي هراس انگيز بازار نفت و ترس مصرف كنندگان از افزايش شديد قيمت ها در آينده عوامل اصلي قيمت هاي بالاي نفت خام در دو سال اخير هستند.

با ادامه بحران هاي سياسي در خاورميانه و بروز طوفان در آمريكا
نگراني از افزايش قيمت نفت بالا گرفت
009852.jpg
گروه اقتصادي- تحولات جاري در بازار نفت چشم انداز قيمت هاي بالا و بي سابقه را بار ديگر در معرض ديد دست اندركاران دادوستد نفت قرار داده و اين روند نگراني هايي را در كشورهاي مصرف كننده ايجاد كرده است.به گزارش همشهري درپي تحولات سياسي در خاورميانه كه از سه هفته قبل افزايش قيمت نفت خام را موجب شد، حوادث عراق، و صدور قطعنامه شوراي امنيت در مورد ايران به روند افزايش قيمت نفت در هفته جاري شدت بخشيد و ديروز در شرايطي كه قيمت ها بالاتر از ۷۵ دلار در هر بشكه معامله مي شد انتشار خبر بروز توفان در آمريكا و پيش بيني تخريب تأسيسات نفتي خليج مكزيك مهم ترين مركز توليد نفت در آمريكا انتظار رواني افزايش بيش از پيش قيمت ها را در بازارهاي نفت جهان تقويت كرد.
براساس اعلام مركز هواشناسي توفان «كريس» در اقيانوس آرام احتمالا در آمريكا خرابي هايي به وجود خواهد آورد.اين گزارش به همراه خبر كاهش ذخاير بنزين در آمريكا صاحبان سرمايه را به سوي خريد بيشتر نفت در بورس تشويق كرده و پيش بيني مي شود كه قيمت ها در آينده نزديك رو به كاهش نخواهد گذاشت.ديروز همچنين هادي غنيمي فرد مدير امور بين المللي شركت  ملي نفت نيز از روند صعودي قيمت ها در بازار نفت خبر داد.وي افزود: روند كنوني قيمتهاي نفت در بازار حتي بدون درگيريهاي خاورميانه سير كاهش را نشان نمي دهد و اين امر نه به دليل كمبود نفت خام در بازار، بلكه عوامل متعددي در آن دخالت دارد كه يكي از آنها اضطراب در بازار است. وي با تاكيد براينكه تلاطم قيمتهاي نفت بايد همزمان با وضعيت فرآورده هاي نفتي مورد نياز دنيا ديده شود، گفت: وضعيت كنوني بازار نفت خام نشان مي دهد كه افزايش عرضه نسبت به تقاضا، حتي در فصول پرمصرف وجود دارد، بنابراين نمي توان گفت كه كمبود نفت خام در بازار وجود دارد.
غنيمي فرد تصريح كرد، وضعيت كنوني نشانگر آن است كه ادامه ناآرامي در مجموعه خاورميانه نياز بيشتر به برخي از فرآورده هاي نفتي را سبب مي شود.در همين حال دبيرخانه سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) گزارش داد: بهاي سبد نفت خام اين سازمان شامل ۱۱نوع نفت كشورهاي عضو با يك دلار و ۵۵سنت افزايش به ۶۹دلار و ۹۷سنت در هر بشكه رسيد.در بورس جهاني لندن نيز بهاي نفت خام برنت درياي شمال براي تحويل در ماه سپتامبر به ۷۶دلار و ۸۹ سنت رسيد كه نسبت به روز معاملاتي قبل ۷۴سنت افزايش نشان مي دهد.همچنين در بورس نيويورك بهاي نفت خام پايه آمريكا (وست تگزاس اينترمدييت) براي تحويل در ماه سپتامبر به ۷۵ دلار و ۹۱سنت رسيد كه نسبت به روز معاملاتي قبل ۵۱سنت افزايش يافت.

۷۰ درصد آب مصرفي تهران روزانه
به فاضلاب تبديل مي شود
ايسنا: روزانه ۷۰ درصد از آب مصرفي در تهران به فاضلاب تبديل مي شود كه يكي از اهداف كيفي پروژه فاضلاب تهران، استفاده از آب به جاي يك بار مصرف مخرب به چرخه دو يا چند بار مصرف سازنده است.
محمدرضا اميركمالي - مديرعامل شركت فاضلاب تهران - با بيان مطلب فوق افزود: براي رسيدن به اهداف كيفي و مشخصات كمي  اين طرح ۲۴۰۰ كيلومتر شبكه فاضلاب و شش مدول تصفيه خانه احداث كرده ايم كه پيشرفت فيزيكي دو واحد از آن ۵۰ درصد و چهار واحد از آن حدود ۷۳ درصد است كه با احتساب اين آمار ۹۵ درصد از اهداف شبكه گذاري در فاز يك تحقق پيدا كرده است. وي با بيان اين كه مشكلات مالي در اجراي طرح فاضلاب شهر تهران پس از بازديد رييس جمهوري تا حدود زيادي برطرف شد، افزود: هزينه لازم براي اجراي طرح هاي آينده ۲۶۲۵ ميليارد تومان است كه با حمايت هاي دولت و بانك هاي جهاني و توسعه اسلامي،  اين اعتبار را تامين مي كنيم.او گفت: در متمم بودجه سال ۸۵ براي اجراي پروژه فاضلاب شهر تهران منابع مالي منظور شده كه سرعت پروژه را براي دستيابي به اهداف بالا مي برد.
مديرعامل شركت فاضلاب تهران در مورد ميزان بهره مندي تهران از سامانه دفع فاضلاب و تصفيه بهداشتي آن گفت: در حال حاضر هشت درصد از واحدهاي مسكوني تهران به شبكه فاضلاب وصل است كه تا پايان برنامه چهارم توسعه با اقدام دولت در جهت تامين منابع مالي، اين ميزان به ۴۰ درصد خواهد رسيد.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |