پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۱ - Aug 3, 2006
متقاضيان پيش خريد مسكن حتماً اين گزارش را بخوانند
بدون پيش سند،پيش خريد يعني ريسك
گروه شهري- محدثه قيدي: «طرح صدور پيش سند در معاملات پيش فروش آپارتمان به منظور جلوگيري از كلاهبرداري افراد سودجو به دليل عدم همكاري شهرداري تهران معطل مانده است.»
اين سخني است كه از سوي محمد سالار كيا، معاون دادستان تهران در مصاحبه با خبرگزاري فارس اعلام شده است. به تعبيري معناي اين سخن آن است كه تمهيدات انديشيده شده به صورت مشترك ، بين دادستاني و شهرداري تهران براي جلوگيري از كلاهبرداري در معاملات مسكن و تأمين امنيت مالي خريداران مؤثر واقع نشده است. اما به نظر مي رسد در ذكر دلايل و معرفي مسئول اين عدم موفقيت جانب انصاف رعايت نشده باشد.
قضيه از اين قرار است كه وقتي در سال ۱۳۸۳ ذي نفعان پروژه ساختماني اركيده در منطقه ۲۰تهران (شهرري) با توسل به وسايل متقلبانه مبادرت به پيش فروش واحدهاي مسكوني به متقاضيان، مازاد بر تعداد واحدهاي ساختماني واقعي نمودند و با سوء استفاده وجوه بسياري را از شهروندان تحصيل نمودند، اعتراض مالباختگان مشكلات عديده اي را براي شهرداري، دادستاني و ساير دستگاه هاي اجرايي ذي ربط بوجود آورد به همين دليل شهرداري تهران با هماهنگي قوه قضائيه به منظور پيشگيري از تكرار وقوع جرايمي از اين دست طي بخشنامه اي در شهريور ماه ۸۳ طرح صدور برگ اطلاعات پيش فروش واحدهاي مسكوني و غيرمسكوني (پيش سند) را به مناطق ۲۲ گانه صادر و ابلاغ كرد. شهرداري تهران از خريداران خواست تا در هنگام معاملات پيش فروش از صاحبان املاك تقاضاي برگه پيش سند نمايند در غير اين صورت از انجام هرگونه معامله خودداري كنند.
اين پيش سند همانند اوراق بهادار برخوردار از باركد و شماره سريال است كه در آن مشخصات ملك، شكل ساختمان، ميزان استحكام، متراژ، وضعيت ملك به لحاظ مالي و ميزان عوارض متعلقه و ... به طور دقيق قيد شده است.متعاقب آن طرف هاي مسئول در تحقق و اجراي بهينه اين طرح شهرداري تهران، دادستاني، سازمان ثبت اسناد و املاك، اتحاديه كانون سردفتران و مشاوران املاك معرفي شدند.
در هر حال شهريور ماه سال۸۳ با حجم بالايي از اخبار و اطلاعات صادره از سوي دادستاني و شهرداري در مورد ضمانت هاي اجرايي طرح پيش سند همراه بود. از يك طرف شهرداري اعلام داشت: كليه كساني كه قصد پيش فروش واحدهاي مسكوني و غيرمسكوني در حال ساخت را داشته باشند مي بايست در مرحله فونداسيون با مراجعه به معاونت هاي شهرسازي منطقه خود و ارائه درخواست كتبي نسبت به دريافت برگه پيش سند اقدام نمايند. از طرف ديگر به خريداران نيز سفارش مي شد تا در هنگام معاملات پيش فروش از صاحبان املاك تقاضاي برگه پيش سند نمايند و در غير اين صورت از انجام هرگونه معامله پيش فروش خودداري كنند. ضمانت و اهرم فشار شهرداري تهران در تحقق اين مهم در آن زمان ارائه گواهي پايان كار تنها به شرط دريافت پيش سند توسط مالكان از شهرداري منطقه اعلام شده بود.
شهرداري تهران همچنين اعلام كرد كه خود را تنها مسئول رسيدگي در مقابل آن دسته از تخلفات مي داند كه در معاملات خريد و فروش آنها برگه پيش سند لحاظ شده باشد. اين در حالي است كه علي رغم گذشت دو سال از ابلاغ اين بخشنامه، متأسفانه اهداف اوليه كه منتهي به صدور بخشنامه مذكور شده بود به دليل اشكالات عديده در شيوه اجرايي آن از جمله پيش بيني نشدن ضمانت اجرايي مناسب و تضمين مقتضي با عدم استقبال و مراجعه متقاضيان مواجه شد. از طرفي منوط بودن صدور برگ پيش سند به تقاضاي مالكين يا وكلاي قانوني آنان و به عبارتي اختياري بودن اين درخواست، باعث عدم ارائه تقاضا و در نهايت مسكوت ماندن موضوع شد. اما از سوي ديگر در هنگامه اوج گيري اعتراضات مالباختگان پروژه مسكوني اركيده در مرداد ماه سال ۸۳ دادستاني تهران نيز دفاتر اسناد رسمي را موظف ساخت تا تنها در صورت ارائه برگه پيش سند از سوي مالك نسبت به صدور سند نهايي اقدام كنند.
دادستاني تهران بنگاه هاي معاملات ملكي را نيز از خريد و فروش بدون پيش سند منع و تأكيد كرد: بنگاه ها از فروش واحدهاي مسكوني بدون برگه اصل سند خودداري كنند وگرنه در صورت وقوع هرگونه تخلف در اين زمينه به عنوان معاونت در جرم اموالشان مصادره خواهد شد. همچنين از سوي دادستان بنگاه ها موظف شدند در هنگام تنظيم قولنامه پيش فروش املاك ابتدا از صاحبان املاك پيش سند مطالبه كنند در حالي كه هيچ گاه معلوم نشد دادستاني به لحاظ حقوقي تا چه اندازه قادر است در قراردادها و روابط خصوصي افراد به اعمال قدرت آمرانه بپردازد؟ در هر حال درخواست برگه پيش سند از فروشنده در هنگام تهيه مبايعه نامه في ما بين فروشنده و خريدار نيز در فقدان اهرم هاي قانوني و ناهماهنگي ها قرباني شد.
سؤال اينجاست كه دادستاني تهران تاكنون در جلوگيري از تخلفات مربوط به عدم ارائه پيش سند از سوي مالكان به چه وسيله اي متوسل شده و اساساً طي دو سال گذشته چه تعداد از خاطيان در اين رابطه دستگير و به چه مجازات هايي محكوم شدند؟
به منظور ارائه گزارشي در اين باره كه همانا تأثير صدور پيش سند در كاهش تخلفات مربوط به خريد و فروش املاك است، از بهمن ماه سال گذشته تا خرداد ماه امسال بارها و بارها طي مذاكرات تلفني و درخواست هاي كتبي به روابط عمومي دادستاني تهران تقاضاي كسب اطلاعات و آمار از ميزان تخلفات رخ داده در اين زمينه قبل و بعد از صدور پيش سند را مطرح كرديم اما موفق به دريافت هيچ اطلاعات مكتوب و مستندي نشديم جز اينكه به صورت شفاهي از مدير كل روابط عمومي دادستان درباره كاهش چشمگير تخلفات پيش فروش املاك شنيديم. اما اظهار نظر اخير معاون دادستاني حاكي از عكس اين قضيه و تكرار وقوع اين گونه تخلفات آنهم به دليل قصور شهرداري تهران در عدم صدور پيش سند است.اين در حالي است كه حبيب اللهيان، معاون شهرسازي شهرداري تهران در اين باره به خبرنگار ما گفت: پس از گذشت ۹ ماه از زمان روي كار آمدنش در اين معاونت تاكنون هيچ گونه تعاملي از سوي دادستاني با معاونت شهرسازي در اين باره صورت نگرفته و هيچ گونه تعللي از سوي دادستان به ما گزارش نشده تا بتوانيم نسبت به رفع آن اشكال اقدام نماييم.

چشم انداز
009612.jpg
چتر حمايتي قانون، آخرين ملجاء و مأمن و مسئولان مملكتي آخرين نقطه و اميد اقشار آسيب پذير جامعه در برابر رفتارهاي پرخطر مجرمان هستند. در همين باره لايحه پيش فروش ساختمان كه چندي پيش از سوي مسئولان قوه قضائيه به منظور تصويب نهايي تقديم دولت و مجلس شوراي اسلامي شده مي تواند گامي مثبت در جهت حمايت و تأمين امنيت خريداران در برابر برخي مجرمان و سودجويان شاغل در حوزه ساخت و ساز و مسكن باشد، لذا بررسي دقيق اهداف، ايرادات، ابهامات و ضمانت هاي اجرايي اين لايحه مي تواند مانع ناكارآمدي اجتماعي آن در حين اجرا شود. نظير آنچه براي طرح پيش سند پيش آمد.

۷۰درصد آب مصرفي تهران روزانه
به فاضلاب تبديل مي شود
ايسنا:محمدرضا اميركمالي، مديرعامل شركت فاضلاب تهران با بيان مطلب فوق افزود: براي رسيدن به اهداف كيفي و مشخصات كمي  اين طرح ۲۴۰۰ كيلومتر شبكه فاضلاب و شش مدول تصفيه خانه احداث كرده ايم كه پيشرفت فيزيكي دو واحد از آن ۵۰ درصد و چهار واحد از آن حدود ۷۳ درصد است كه با احتساب اين آمار ۹۵ درصد از اهداف شبكه گذاري در فاز يك تحقق پيدا كرده است.
وي با بيان اين كه مشكلات مالي در اجراي طرح فاضلاب شهر تهران پس از بازديد رييس جمهور تا حدود زيادي برطرف شد، افزود: هزينه لازم براي اجراي طرح هاي آينده ۲۶۲۵ ميليارد تومان است كه با حمايت هاي دولت و بانك هاي جهاني و توسعه اسلامي،  اين اعتبار را تامين مي كنيم.
او گفت: در متمم بودجه سال ۸۵ براي اجراي پروژه فاضلاب شهر تهران منابع مالي منظور شده كه سرعت پروژه را براي دستيابي به اهداف بالا مي برد.
اميركمالي ادامه داد: تاكنون پروژه هاي اجرا شده حدود ۳۱۰ ميليارد تومان هزينه در بر داشته كه ۴۰۰ ميليون تومان آن از منابع عمومي  دولت بوده است و هم اكنون براي ادامه كار، مذاكرات با بانك جهاني و بانك توسعه اسلامي  آغاز شده است كه اميدواريم۲۵۰ ميليون دلار وام از بانك جهاني و ۱۰۰ ميليون دلار از بانك توسعه اسلامي  دريافت كنيم.
وي با بيان اين كه بهترين رتبه را در اجراي پروژه هاي بانك جهاني در كشور و حتي در خاورميانه و شمال آفريقا داريم، اعلام كرد: براي تامين اعتبار از محل فاينانس خارجي هيچ مشكلي نداريم و در حال گذراندن مراحل مقدماتي آن هستيم. همچنين براي بازپرداخت اين وام ها تا سال ۱۴۰۵ برنامه ريزي كرده ايم، اما هنوز به نتايج نهايي نرسيده ايم.

شناسايي و بهسازي ۲۲۰۰ نقطه حادثه خيز جاده هاي كشور
گروه شهري: شناسايي بيش از ۲۲۰۰ نقطه حادثه خيز در جاده هاي كشور و هماهنگي با مراجع ذي ربط براي بهسازي آنها و برخورد با تخلفات مهم در ناوگان مسافربري براي كاهش تصادفات جاده اي از برنامه هايي است كه راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي در سال جاري دنبال خواهد كرد.
به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، انجام آزمون اعتياد رانندگان حمل و نقل عمومي و صلاحيت رانندگان متخلف و تجهيز پليس راه به خودروهاي پيشرفته و راه اندازي تيم هاي گشت در جاده هاي كشور از ديگر برنامه هايي است كه به منظور برقراري نظم و امنيت عمومي دنبال خواهد شد.
بر اساس اين گزارش، بهره مندي از فناوري روز در عمليات كنترلي در جاده ها، معابر و خيابان ها به منظور افزايش دقت و صحت در برخورد با تخلفات و نيز اعمال روش جديد كنترل سرعت و ثبت ساعت و كاهش وقت تلف شده رانندگان و مسافران در پايگاههاي پليس راه در سال ۱۳۸۵ توسط راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي پيگيري و اقدام مي شود.
از ديگر برنامه هاي مربوط به نظم و امنيت عمومي در سال جاري مي توان به توسعه فرهنگ ترافيكي از قبيل آموزش مربيان مهد كودك ها، آموزش دانش آموزان ساكن در مناطق حاشيه اي جاده ها و ايجاد شهرك هاي آموزش ترافيك در پارك ها اشاره كرد.
به گزارش همشهري اين در حالي است كه فرمانده پليس راه كشور اعلام كرده است در خوش بينانه ترين حالت امسال تلفات جاده اي بالغ بر ۳۰ هزار نفر خواهد بود.

محوطه باستاني «تپه سفالي»
گروه شهري- در پي درج گزارشي با عنوان نگراني براي ۷ هزار سال ،لودرها بر آثار تاريخي پيشوا مي تازند، كه در تاريخ ۱۲/۳/۸۵ در همين صفحه به چاپ رسيد، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري جوابيه اي فرستاده كه از نظرتان مي گذرد:
احتراماً، عطف به گزارش مورخ ۱۲/۳/۸۵ مندرج در صفحه ۷ شماره ،۴۰۰۱ آن روزنامه با عنوان «نگراني براي ۷ هزار سال (لودرها بر آثار تاريخي پيشوا مي تازد)» اعلام مي دارد:
۱- مطابق اسناد و مدارك موجود و مكاتبه محرمانه مورخ ۳/۳/۸۵ با فرمانداري شهرستان ورامين معاون حفظ و احياء اين سازمان در تاريخ ۲۲/۲/۸۵ از محوطه باستاني «تپه سفالي» بازديد نموده و مراتب تعرض و تخلفات برخي از مالكان به عرصه اثر ملي به آن فرمانداري جهت رفع تعرض و تخلف مطابق قوانين و مقررات، اعلام شده است، لذا اعلام بي اطلاعي مسئولان اين سازمان از تعرضات موصوف، تكذيب مي گردد.
۲- محوطه باستاني مذكور در حال حاضر در شرايطي مناسب قرار دارد و به لحاظ موقعيت قرار گيري در محدوده شهري از جمله تپه هاي باستاني سالم و كمتر آسيب ديده مي باشد و به هيچ وجه تعبير خبرنگار آن روزنامه با عبارتي نظير «با بولدوزر خاكبرداري مي شود» و «ادامه اين روند محوطه باستاني را با خاك يكسان مي كند» مقرون به صحت نيست و به نظر مي رسد براي يك چنين خبري، خبرنگار محترم آن روزنامه يا از محوطه بازديد مي كردند و يا از مسئولان سازمان استعلام مي نمودند.
۳- در حال حاضر محوطه باستاني تپه سفالي نقشه برداري و تعيين حريم شده و برنامه پژوهشي مناسبي از سوي يكي از مراكز دانشگاهي تخصصي براي آن در سال ۸۵ پيشنهاد شده كه در صورت تأييد و تأمين اعتبار اجرا خواهد شد.
معاون امور فرهنگي و ارتباطات

گوهر گردشگري ايران
009603.jpg
گروه شهري- آرش نهاوندي: تخت سليمان از اهم جاذبه هاي گردشگري ايران است. اين مجموعه بناهاي تاريخي بي نظير آثاري از دوران پيش از اسلام و بعد از اسلام را در خود جاي داده است. تخت سليمان را در واقع مي توان بزرگترين موزه بناهاي تاريخي در فضاي باز قلمداد كرد. تخت سليمان نيز - پس از ۲۴ سال- در كنار تخت جمشيد و ميدان نقش جهان(كه وضعيت آن همچنان مهم است) در فهرست آثار جهاني يونسكو به ثبت رسيد، اين محوطه تاريخي يادگاري از دوران ساساني است.
در زمان ساساني سه آتشكده مهم در ايران وجود داشت كه از ميان آنها امروزه تنها آثاري از آتشكده آذرگشسب مانده كه نام تخت سليمان را بر آن نهاده اند.
اين آتشكده از اهميت اعتقادي بسياري برخوردار بود و نماد اقتدار حكومت ساسانيان محسوب مي شد. در زمان حمله روميان به ايران و شكست خسرو پرويز آتشكده آذرگشسب نيز ويران شد.
اين آتشكده مجموعه اي بود مركب از يك سالن مركزي مربع شكل با چهار جرز قطور و گنبد بزرگ آجري. مجاور اين مجموعه و در بخش غربي آن مجموعه ديگري وجود دارد كه از يك آتشكده صليبي با ابعاد كوچك و دو تالار ستون دار با ستون هاي مدور چهارگوش تشكيل شده است.
بنابه گفته كارشناسان نام تخت سليمان از قرون هفتم و هشتم هجري قمري از سوي اهالي منطقه كه اطلاعات تاريخي درستي از اين بنا نداشتند، انتخاب شد. اين نام صحيح نبوده و همان آتشكده آذرگشسب نام درست مجموعه است. علاوه بر آثار دوره ساساني آثاري از دوران اسلامي در اين محوطه به چشم مي خورند. در سمت شمال غرب مجموعه تخت جمشيد درياچه شاهد واقع شده كه در كنار آن كاخ شكار آباقاخان (از سلاطين ايلخاني) و ايوان غربي معروف به ايوان خسرو قرار دارد.
روبه روي ايوان خسرو نيز بناهاي هشت ضلعي دوره مغولي مشاهده مي شوند.
زندان سليمان نيز از جمله بناهاي جالب اين مجموعه تاريخي است كه در بالاي تپه اي مخروطي شكل در ارتفاع يكصدمتري سطح زمين قرار دارد. آن گونه كه از قراين و شواهد به دست آمده از كاوش هاي باستان شناسانه برمي آيد اين بنايي كه امروزه تحت عنوان زندان سليمان ناميده مي شود، در زمان ساسانيان محل نيايش موبدان زرتشتي بوده است.
موبدان پس از نيايش در محل بر اساس رسوم آيين زرتشت حيواني را براي قرباني كردن به جايگاه  مي بردند تا آن را نذر آتشكده كنند.
از ديگر آثار اين منطقه مي توان به معبد آناهيتا در شمال شرقي درياچه تخت سليمان اشاره كرد. آب درياچه تخت سليمان آشاميدني نيست و در ازمنه قديم نيز تنها براي كشاورزي و به راه انداختن آسياب هاي آبي از آن استفاده مي شده است.
كوه بلقيس از مهمترين آثار طبيعي واقع در نزديكي محوطه باستاني تخت سليمان است. اين كوه با دو قله مرتفع ۳ هزار و ۳۰۰ متري در ۵/۷كيلومتري شمال شرقي تخت سليمان قرار دارد. بر قله جنوبي آثاري از تراس ها و ارگ هاي ساساني به جا مانده است.
بين دو قله در فصل بارش درياچه اي از آب برف هاي ذوب شده ديده مي شود و پايين تر از آن نيز چشمه اي وجود دارد كه مورخان اين چشمه را علت اصلي ساخت معبد آ ناهيتا در تخت سليمان مي دانند.
اين چشمه، آب آشاميدني موبدان را تأمين مي كرد و نام كوه مشرف بر آن (بلقيس) نيز از اسم ملكه صبا همسر حضرت سليمان برگرفته شده است.
گردشگران مي توانند پس از خروج از تخت سليمان در هتل رنجي در تكاب استراحت كنند.

تسهيلات براي زائران مشهد
009615.jpg
ميراث فرهنگي و گردشگري: زائران مي توانند روزانه دو ساعت از بزرگترين پاركينگ طبقاتي مشهد به صورت رايگان استفاده كنند.
بزرگترين پاركينگ طبقاتي مشهد با ظرفيت پارك ۲۵۰ دستگاه اتومبيل در خيابان خسروي نو، نزديك حرم مطهر حضرت رضا(ع) و در فضايي به مساحت ۱۳هزار و ۲۰۰ متر مربع در ۱۳ طبقه ساخته شده است.
اين پاركينگ كه سه شنبه هفته جاري به بهره برداري رسيد با ۴۵ ميليارد ريال اعتبار ساخته شد و شامل ۹ طبقه پاركينگ و چهار طبقه هتل آپارتمان براي اسكان زائران است.

بناي ملك خانه توريست مي شود
009618.jpg
ايسنا: بناي ملك مشهد به عنوان خانه توريست انتخاب شد.
معاون امور گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي با بيان اين مطلب افزود: عمليات تجهيز و راه اندازي خانه ملك به زودي انجام مي پذيرد و تابستان امسال نيز مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
سيد مسعود منتجبي ادامه داد: در اين مركز امكان اطلاع رساني به گردشگران با ارايه بروشور، كاتالوگ و ايجاد ارتباط از طريق اينترنت، نشريات به گردشگران استان فراهم مي شود.
وي با اعلام اينكه در نظر است پايگاهي جهت برقراري ارتباط مستقيم مسئولان استان و گردشگران ايجاد شود گفت: در نظر است كه مسافران و زائران به طور مستقيم مشكلات و پيشنهادات خود را در زمينه هاي مختلف مطرح نمايند.
خانه ملك نمونه اي از معماري اواخر دوره قاجاريه و اوايل پهلوي اول است كه در سال ۷۹ به همت ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي خريداري و در سال ۸۲ به عنوان مركز آفرينش و پژوهش هاي هنرهاي سنتي سازمان به بهره برداري رسيد.

خريد شناورهاي مسافري در هرمزگان
009621.jpg
ميراث فرهنگي و گردشگري :در هرمزگان، ۱۳۵ ميليارد ريال به خريد شناورهاي مسافري اختصاص يافت.
با استفاده از اعتبار يادشده ۵۷ فروند شناور جديد به ناوگان مسافري دريايي هرمزگان افزوده مي شود.
اين شناورها  در مسيرهاي قشم - بندرعباس، پهل - لافت، كيش - چارك و كيش به بندرلنگه تردد خواهند كرد.
معاون دريايي و بندري اداره كل بنادر و كشتيراني هرمزگان گفت: اولويت در استفاده از اين تسهيلات با تعاوني هاي قايقداران است كه با توجه به مذاكرات انجام شده متقاضيان، ظرف دو هفته آينده به بانك عامل (بانك ملت) معرفي مي شوند.
علي اكبر صفايي افزود: هشت تا ۱۰درصد سود اين تسهيلات را سازمان بنادر و كشتيراني و چهار تا شش درصد آن را نيز دريافت كننده تسهيلات پرداخت مي كند.

يكسونگري در طرح جامع تهران
مديريت بحران در طرح جامع تهران جايي ندارد
009609.jpg
گروه شهري - اسدالله افلاكي: طرح جامع تهران بدون توجه به مسئله مديريت بحران تدوين شده است.
دكتر فريبرز ناطق الهي در گفت وگو با همشهري افزود: تا سال ۱۳۷۶ هيچ گزارشي درباره مديريت بحران يا بحث مديريت بحران سوانح طبيعي بويژه زلزله تهيه نشده و اصولاً تا آن زمان اين موضوع در مطالعات شهري جايي نداشته است و براي نخستين بار در سال ۷۶ گزارش جامعي در ارتباط با زلزله و مديريت بحران براي «مركز تحقيقات و مطالعات شهرداري تهران» تهيه شد و اين گزارش مبنايي شد تا در آن زمان توجه هيأت دولت نيز به قضيه مديريت بحران سوانح معطوف شود.
وي مي افزايد: ۲ سال به طول انجاميد تا مديريت بحران در كشور جايگاهي پيدا كند و توجه مسئولان را به خود جلب كند اما از آنجا كه افراد خبره و متخصص در مباحث مرتبط با مديريت بحران نقش كمرنگي داشتند، سبب شد تا افرادي وارد اين مقوله شوند كه حتي فرق ميان «مديريت بحران» و «بحران مديريت» را نمي دانستند؛ به طوري كه اغلب، در سخنراني ها و مباحث خود مديريت بحران سوانح را تحت عنوان بحران مديريت مطرح مي كردند.به گفته اين استاد دانشگاه، از سال۷۹ به بعد، بحث زلزله، بحران و مديريت بحران بلاياي طبيعي كم و بيش مطرح شد. اين در حالي بود كه در آن زمان، بخش عمده اي از طرح جامع شهر تهران انجام شده بود اما در اين طرح نگاهي به قضيه بحران و مديريت بحران نشده بود.
از سوي ديگر چون بحران و مديريت، دو واژه جذاب بود بسياري از افراد بدون آگاهي و دانش و تجربه و صرفاً به خاطر پرستيژ، مايل بودند در اين زمينه فعال شوند و در نتيجه كساني امور مرتبط با مديريت بحران را برعهده گرفتند كه فاقد توانمندي هاي لازم- اعم از فني و علمي- بودند.
پيامد چنين روندي آن شد كه امروز طرح ساماندهي مديريت بحران كشور يا تهران به ساخت چند سوله خلاصه شده است؛ در حالي كه ساخت سوله براي رويارويي با اين بحران كار بيهوده اي است. به عبارت ديگر اين كار يعني صرف هزينه هاي بيهوده براي چيزي كه در زمان بحران حتي يك درصد هم پاسخگو نيست.
الهي در ادامه گفت: با توجه به ساخت و سازهايي كه در شهر تهران وجود دارد و آنچه اكنون درباره مديريت بحران مطرح مي شود مي توان به طور قاطع گفت كه طرح جامع به هيچ وجه حتي به مسئله مديريت بحران هم نزديك نشده است. ضمن آنكه تنها زلزله نيست كه تهران را تهديد مي كند بلكه سيل نيز بعضي نقاط شهر را تهديد مي كند، اما هيچ يك از اين موارد در طرح جامع ديده نشده است چرا كه اين طرح، بيشتر با نگرش شهرسازي و بدون در نظر گرفتن عامل بلاياي طبيعي تدوين شده است.
از اين رو، طي چند سال آينده با توجه به مسائلي كه بلاياي طبيعي مي تواند در تهران ايجاد كند طرح مذكور، نياز به بازنگري دارد. بر اين اساس توصيه مي شود پيش از وقوع و بروز بلاياي طبيعي، اين بازنگري با نگاهي عميق و توسط كارشناسان و افراد متخصص و ذي صلاح انجام شود تا واقعه پيش از وقوع علاج شود.
به گزارش همشهري، پيش از اين نيز دكتر حمزه شكيب- رئيس كميته ايمني شوراي اسلامي شهر تهران- از بي توجهي مشاورين طرح جامع نسبت به گسل هاي اصلي و فرعي پايتخت و ضوابط مديريت بحران به شدت انتقاد كرده و گفته بود: طرح جامع با نگرش نادرست و بي توجه به خواست مردم، تهيه شده است.
به اعتقاد وي، يكي از مسائل مهمي كه بايد در طرح جامع مدنظر قرار گيرد، گسل هاي متعدد اصلي و فرعي تهران است تا بر اساس آن براي ساخت و سازها برنامه ريزي شود. به طوري كه با مطالعه و كار كارشناسي دقيق مشخص گردد كه ساختمان در محدوده يا فاصله ۲ كيلومتري گسل چگونه و براساس چه ضوابط و معيارهايي بايد ساخته شود در حالي كه اين موارد در طرح جامع تهران لحاظ نشده است.شكيب با اشاره به اينكه پيشگيري و مديريت بحران از مسائل مهمي است كه بايد در طرح جامع مورد توجه قرار گيرد، ضمن اظهار تأسف از بي توجهي به اين مسأله تصريح كرده بود: بايد در طرح جامع، مسائل متعدد مديريت بحران از جمله پيشگيري و امداد و نجات به طور دقيق مشخص شود. براي مثال هنگام وقوع زلزله از چه مسيرهايي امداد و نجات انجام گيرد يا اسكان موقت و دائم چگونه بايد باشد.
به زعم اين عضو شوراي اسلامي شهر تهران، طرح جامع پيشنهادي تهران مطالعات جمع آوري شده اي است كه براي هيچ يك از سؤالات مطرح درباره زلزله و مديريت بحران، پاسخ شفاف و دقيقي ندارد.
عكس: مسعود خامسي پور

برگزاري كارگاه طراحي محصول گردشگري در شيراز
009606.jpg
ايسنا: كارگاه توسعه و طراحي محصول گردشگري در شيراز برگزار مي شود.
خسرو ايرانپور، عضو شوراي عالي ميراث فرهنگي و گردشگري با اعلام اين خبر افزود: در ادامه  برگزاري سلسله  كارگاه هاي آموزشي توسعه و طراحي محصول كه با هدف ترويج اين شيوه ايجاد تنوع در محصولات گردشگري آغاز شده است، كارگاه آموزشي اين دوره در شهر شيراز برگزار مي شود. وي ادامه داد: چندين استان ديگر نيز تقاضاي برگزاري كارگاه هاي آموزش توسعه و طراحي محصول را ارايه كرده اند كه در حال بررسي و ايجاد مقدمات اجرايي است. ايرانپور با اشاره به تدوين page هاي گردشگري در استان كرمان،  ايلام و مازندران يادآور شد: محصولات جديد گردشگري در اين سه استان تدوين شده اند.به گفته  وي، در استان مازندران ۳۲ page گردشگري جديد تعريف شده است كه توزيع اين محصولات از طريق آژانس هاي مسافرتي از مهر ماه در آغاز اوج سفرهاي خارجي به ايران اجرايي مي شود. اين عضو شوراي عالي ميراث فرهنگي و گردشگري تاكيد كرد: برنامه  توسعه و طراحي محصولات گردشگري برنامه اي پنج ساله است كه در هر طرح بين ۴۰ تا ۵۰ محصول جديد گردشگري شامل كليه  مناطق توريستي و تاريخي، صنايع دستي، محصولات بومي  و هنري هر منطقه و... تهيه و در سطوح مختلف استاني،  ملي، منطقه اي و بين المللي توزيع مي شود. به گفته  وي، اساس اطلاعات در اجراي طرح توسعه  و طراحي محصولات گردشگري شناسنامه مناطق توريستي و تاريخي، امكانات و زيرساخت هاي موجود در آنهاست كه پس از تهيه و تدوين در اختيار كانال هاي توزيع به ويژه دفاتر خدمات مسافرتي و جهانگردي قرار مي گيرد.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |