پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۱ - Aug 3, 2006
با تدارك حمله گسترده اسرائيل
لبنان براي مقابله و مقاومت سراسري آماده مي شود
روزنامه هاي اسرائيلي ديروز از تدارك براي يك حمله بزرگ زميني به جنوب لبنان خبر دادند.
009819.jpg
گروه بين الملل - ناكامي هاي مكرر ارتش اسرائيل در اشغال مناطق مرزي جنوب لبنان از يك  سوي و فشار بين المللي براي صدور قطعنامه آتش بس از سوي شوراي امنيت باعث شده تا اسرائيل مجبور به تدارك حمله بزرگ زميني به لبنان شود.
خبرگزاري هاي خارجي و روزنامه هاي اسرائيلي ديروز از تدارك اسرائيل براي يك حمله بزرگ زميني به جنوب لبنان خبر دادند. بنا به گزارش هاي موجود ارتش اسرائيل هزاران نفر از نيروهاي كماندويي و احتياط خود را در مناطق مرزي و جنوب لبنان مستقر كرده تا شايد بتواند با استفاده از شش تيپ كماندويي خود وارد لبنان شود. اين تداركات در حالي صورت مي گيرد كه سربازان اسرائيلي ديروز در منطقه عتيا الشعب شكست بزرگي را متحمل شدند و در حمله شبانه هلي برد نيروهاي خود به بعلبك نيز كه به واسطه آن قصد ربودن سران حزب الله را داشتند ناكام ماندند. در همين حال، گزارش مي رسد كه ارتش تل آويو پس از شكست در هلي برد كماندوهاي خود در بعلبك، عتيا الشعب و بقاع كه منجر به قتل ۳۶ سرباز اسرائيلي شد بار ديگر در منطقه البيض در غرب بعلبك چترباز پياده كرده است كه تا لحظه تنظيم خبر، نبرد سنگيني ميان كماندوهاي  اسرائيلي و نيروهاي مقاومت حزب الله در جريان بود.
در همين  حال، شبكه هاي خبري تصاويري از غنايم حزب الله در اين منطقه پخش كردند. نيروهاي مقاومت حزب الله تاكنون توانسته اند تعداد قابل توجهي از سلاح هاي پيشرفته ارتش اسرائيل در اين منطقه را به غنيمت گيرند.
به موازات اين يورش ها ارتش اسرائيل ديروز بار ديگر بيروت را با حملات هوايي گسترده تهديد كرد و در همين حال با بمباران جنوب لبنان ۱۵ شهروند غيرنظامي و بي دفاع لبناني را به كام مرگ فرستاد در اين عمليات ده ها نفر نيز مجروح شدند.
توپخانه هاي ارتش تل آويو نيز مثلث استراتژيك كفرشوبا، كفر كلاو عديه را گلوله باران كردند و حملات هوايي آنها به مناطق سلطانيه، عيشه ريحان، نبطيه و جزين خسارات زيادي دربر داشت.در عمليات ديروز نيروهاي حزب الله ۴ تانك ديگر از مجموعه تانك هاي پيشرفته اسرائيلي را در درگيري با نيروهاي زرهي و كماندوهاي اسرائيلي در منطقه عديه منهدم كردند.
۳۰۰ حمله راكتي حزب الله
ديروز رسانه هاي خبري اعلام داشتند كه حزب الله لبنان ۳۰۰ راكت به ۱۵ منطقه در فلسطين اشغالي شليك كرد.
در حمله موشكي به شهر نهاريه يك اسرائيلي كشته شد و روزنامه يديعوت آحارانوت از زخمي شدن ۵۶ نفر خبر داد. شليك موشك دوربرد خيبر به شهر بيت شبهان كه در ۷۰ كيلومتري عمق اسرائيل قرار دارد واكنش هاي فراواني را برانگيخت؛ چراكه اين دورترين نقطه اي است كه تاكنون به آن موشك شليك شده است. نيروهاي حزب الله همچنين به شهرهاي عفوله و يك شهرك در كرانه باختري دور اردن موشك پرتاب كردند.
در حمله موشكي نيروهاي مقاومت حزب الله به شهر طبريه مقر ارتش اسرائيل در عين حامور به آتش كشيده شد كه بر اثر آن ۲۳ نفر زخمي شدند كه حال تعدادي از آنها وخيم گزارش شده است.
نيروهاي مقاومت حزب الله ديروز همچنين يك مركز رادار اسرائيل در بلندي هاي جبلوع را به آتش كشيدند و حمله موشكي آنها به شهر عكا موجب جراحت ۴۰ ساكن اين شهر شد. آنان همچنين موشك هاي خود را به سوي شهرهاي المناره، كفر كلعار، تسوريل، صفد، كريات شمونه، حيفا و كرمئيل نشانه رفتند كه بر اثر آن آتش سوزي وسيعي در جنگل ها و مزارع كفر كلعار به  وجود آمد.
بنابر گزارش هاي رسيده تاكنون يك چهارم ساكنان شهر حيفا خانه هاي خود را ترك كرده اند.تا پيش از اين عمليات بنابر آمار ۵۱ اسرائيلي كشته و ۱۵۱۶ نفر از آنها زخمي شده بودند.
روزنامه هاي تل آويو
و تحقير عمليات نظامي اسرائيل
روزنامه هاآرتص ديروز با تحقير شعارهاي فرماندهان اسرائيلي مبني بر كسب پيروزي در جنگ با مقاومت حزب الله نوشت: اين حزب الله است كه در اين جنگ پيروز ميدان خواهد شد.
روزنامه معاريو نيز در مصاحبه با يك سرباز اسرائيلي كه از ميدان نبرد با حزب الله بازگشته است، از قول او مي نويسد: درگيري با نيروهاي حزب الله بسيار هولناك است. اين سرباز با اظهار اينكه شانس آورده زنده به خانه بازگشته است، مي گويد: چريك هاي حزب الله غالباً شب ها حمله مي كنند و از اين روي سربازان، هيچ وقت فرصت خواب ندارند. او در توصيف صحنه جنگ مي گويد: واقعاً ترسناك است.
كزارورتاژ كارشناس نظامي آلماني و سخنگوي مسايل ناتو نيز اظهار داشت: اسرائيل به دليل استفاده از ابزارهاي نادرست در اين جنگ هرگز قادر به شكست حزب الله نخواهد بود. شبكه اسكاي نيوز نيز اظهار داشت: حملات حزب الله در روز چهارشنبه نشان داد كه عمق اسرائيل آسيب پذير است.اينديپندنت چاپ لندن نيز نوشت: رهبري هوشمندانه حسن نصرالله در اين نبرد او را به عنوان نماد غرور مسلمانان تبديل كرده است.
امتناع اتحاديه اروپا
نارضايتي روسيه و سوگواري پاپ
اركي تريجا وزير امورخارجه فنلاند كه كشورش رياست دوره اي اتحاديه اروپا را برعهده دارد ديروزصراحتاً اعلام كرد كه اين اتحاديه حاضر نيست حزب الله لبنان را در خدمت گروه هاي تروريستي قرار دهد.
ديروز همچنين نماينده روسيه در سازمان  ملل اعلام داشت كه اعضاي شوراي امنيت از ممانعت هاي آمريكا براي برخورد با اسرائيل و فشار بر اين كشور ناراضي هستند.
پاپ بنديكت - رهبر كاتوليك هاي جهان ديروز گفت: با قلبي پر از درد تقاضا دارم كشتار مردم بي دفاع لبنان متوقف شود.
وي گفت، از ديدن تصاوير كودكان بي گناه كشته شده در قانا اشك ريخته ام.
رايس:
به زودي آتش بس برقرار مي شود
كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا كه به اسرائيل سفر كرده است ديروز در مصاحبه با شبكه خبري بي.بي.اس اظهار داشت كه به زودي در لبنان آتش بس برقرار خواهد شد.
محافل ديپلماتيك در منطقه پيش بيني مي كنند، شوراي امنيت روز دوشنبه  قطعنامه اي مبني بر برقراري آتش بس بين نيروهاي مقاومت لبنان و ارتش اسرائيل را تصويب خواهد كرد.
در اين خصوص، كوفي عنان دبيركل سازمان  ملل هم با اشاره به ضرورت حضور نيروهاي بين الملل در جنوب لبنان گفت: اين نيروها  بايد  براي مدت دو سال در منطقه مذكور باقي بمانند تا بتوانند از دولت لبنان براي حفظ حاكميت خود حمايت كنند.
جيم رامون - وزير دادگستري اسرائيل نيز اظهار داشت: تهاجم به لبنان فقط تا پايان هفته آينده ادامه خواهد داشت.
تلاش ناكام براي ترور نصرالله
تلاش كماندوهاي اسرائيلي براي دستگيري و ترور حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان ناكام ماند. سه شنبه شب ارتش اسرائيل صدها كماندوي خود را در منطقه دارالحكمه در شهر بعلبك در نزديكي بيمارستان اين منطقه هلي برد كرد. اسرائيلي ها گمان مي كردند كه حسن نصرالله و تعدادي از فرماندهان حزب الله در اين بيمارستان و اطراف آن مستقر هستند. اما حمله آنها ناكام ماند و آنان مجبور شدند شش شهروند عادي لبناني را با خود ببرند.

هماهنگي با شوراي امنيت
دست نويس المرت كه به دست خبرنگار هاآرتص افتاد.
009816.jpg
روزنامه ها آرتص در شماره ديروز خود يادداشتي را به چاپ رساند كه در آن نخست  وزير رژيم صهيونيستي مخفيانه از رئيس ستاد مي پرسد كه آيا تا روز دوشنبه پيش از تشكيل شوراي امنيت عمليات نظامي به پايان مي رسد؟ اين يادداشت را اولمرت در روي ميز هنگام سخنراني در مراسم پايان تحصيلي دانشجويان جا نهاده بود و به دست خبرنگار هاآرتص افتاد.

نخست وزير آلباني:
استقلال كوزوو پيش شرط ثبات در بالكان است
واحد مركزي خبر: نخست  وزير آلباني استقلال كوزوو را پيش شرط صلح و ثبات در بالكان دانست.
بريشا در نشست نخست وزيران كشورهاي جنوب شرقي اروپا كه در سالزبورگ اتريش برگزار شد، گفت: استقلال كوزوو تنها راه حلي است كه ضامن صلح و ثبات در منطقه است.
در اين حال اگيم چكو نخست وزير كوزوو اعلام كرد كوزوو براي استقلال و تحويل مسئوليت كامل براي آينده خود آماده است.
وي افزود: به جامعه بين المللي طرح كشور مستقل كوزوو را معرفي مي كنيم و به آن نشان مي دهيم كه مي توانيم مسئوليت كامل را بر عهده بگيريم.

هند و بنگلادش اختلافات مرزي خود را حل مي كنند
واحد مركزي خبر: هند و بنگلادش براي حل اختلافات مرزي خود تصميم گرفتند گروهي مشتركي از مقامات دو كشور را به مناطق مرزي مورد اختلاف اعزام مي كنند.
به گزارش خبرگزاري هندي پي.تي.اي، اين تصميم در ديدار احمد مشاور وزير امور خارجه هند با نخست وزير و وزير امور خارجه بنگلادش در حاشيه نشست وزيران كشورهاي سارك در داكا پايتخت بنگلادش اتخاذ شد. هدف از اعزام گروه مشترك حل اختلاف بررسي مستقيم وضع مناطق مرزي مورد منازعه هند و بنگلادش است.
هند از بررسي و نقشه برداري مشترك اين مناطق مرزي پس از بازديد گروه مشترك كاري از مناطق حمايت كرده است. هند و بنگلادش بيش از چهار هزار كيلومتر مرز مشترك دارند كه برخي از نقاط آن مورد اختلاف بين دو كشور است. از ميان صد و يازده نقطه مورد اختلاف هند و بنگلادش ۵۶ منطقه تحت كنترل هند و ۵۵ نقطه در كنترل بنگلادش قرار دارند.

پيشنهاد جديد صلح ايروان به باكو
واحد مركزي خبر: رئيس  آمريكايي گروه مينسك حامل پيشنهاد جديدي از رئيس جمهوري ارمنستان براي جمهوري آذربايجان است.
رابرت كوچاريان، رئيس جمهوري ارمنستان در راه حل جديد خود بر آزادسازي پنج شهر و همچنين نيمي از خاك كلبجر در مرز جمهوري آذربايجان و ارمنستان تأكيد كرده است.
در اين طرح همچنين نيمه ديگر شهر كلبجر براي استفاده مشترك وسايل نقليه يا نظارت نيروهاي پاسدار صلح بين المللي در نظر گرفته شده است. برخورد مقامات جمهوري آذربايجان با اين طرح جديد متفاوت است.

انتقاد عنان از بيانيه شوراي امنيت
ايرنا: كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل از بيانيه ضعيف شوراي امنيت كه در آن از محكوم كردن جنايات رژيم صهيونيستي در كشتار بي رحمانه غيرنظاميان روستاي قانا خودداري شده است، انتقاد كرد.
عنان به شبكه تلويزيوني الجزيره گفت: بيانيه اي كه توسط شوراي امنيت صادر شد ضعيف تر از چيزي بود كه من خواستار آن بودم.
شوراي امنيت روز يكشنبه از كشتار اسرائيل در قانا تنها ابراز تأسف شديد كرد و اين بدان علت بود كه آمريكا نشست فوق العاده شوراي امنيت را وادار كرد كه بيانيه رسمي خود را به گونه اي تعديل كند كه در آن رژيم صهيونيستي آشكارا براي اين كشتار مورد انتقاد قرار نگيرد.
عنان گفت، اين درحالي بود كه عمده اعضاي شوراي امنيت خواستار لحن تندتري در اين بيانيه بودند.
شوراي امنيت از عنان خواست تا درباره كشتار قانا طي يك هفته گزارشي را ارايه دهد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، حمله به روستاي قانا مرگبارترين حمله از زمان آغاز حملات ويرانگر رژيم صهيونيستي عليه لبنان در روز ۱۲ ژوئيه بوده است كه بيش از ۵۰ كشته به ويژه درميان كودكان برجاي گذاشت.
عنان در مورد استقرار نيروهاي بين المللي در لبنان گفت، اين نيرو ممكن است تا دو سال هم در لبنان باقي بماند.
وي گفت: هدف از اين نيرو كه به لبنان اعزام خواهد شد كمك به دولت و نيروهاي مسلح اين كشور براي گسترش اقتدار دولت لبنان در جنوب اين كشور خواهد بود.
كشورهايي كه قرار است نيروهاي خود را در قالب نيرويي بين المللي به لبنان اعزام كنند، امروز در سازمان ملل در يك نشست شركت مي كنند.
در همين حال سفير روسيه در سازمان ملل نارضايتي اين كشور و ديگر اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد را از مانع تراشي آمريكا در تلاش ها براي اعمال فشار به رژيم صهيونيستي درباره لبنان اعلام كرد.
ويتالي چوركين در مصاحبه با روزنامه روسي ايزوستيا گفت موضع آمريكا موجب تضعيف موضع سازمان ملل درباره بحران لبنان شده است.
وي گفت: نارضايتي از آمريكا در شوراي امنيت افزايش يافته است زيرا آمريكا خود را آماده كرده است در برابر هرگونه تلاش براي اعمال فشار به اسراييل مانع تراشي كند.

ديدگاه
پيامدهاي حمله زميني اسرائيل به جنوب لبنان
حيدر بوذرجمهر
تنها پس از چند ساعت از پذيرفتن پيشنهاد كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا از سوي ايهود اولمرت نخست وزير رژيم صهيونيستي مبني بر توقف جزئي و محدود حمله هاي هوايي به جنوب لبنان، اين رژيم بار ديگر صداي طبل جنگ را طنين انداز كرد.
عمير پرتس وزير جنگ اسرائيل و ديگر فرماندهان نظامي سخن از تداوم جنگ و گسترش دامنه آن  سر مي دهند.ارتش رژيم صهيونيستي چراغ سبز كابينه سياسي نظامي اين رژيم مبني بر گسترش عمليات تهاجمي در جنوب لبنان، از اولمرت درخواست قدرت نمايي نظامي در جنوب لبنان با هدف از بين بردن زيرساخت هاي نظامي حزب الله در جنوب اين كشور را كرده است.به زعم مقام هاي سياسي نظامي تل آويو، عمليات نظامي وسيع تا رود ليتاني مي تواند زيان هاي جبران ناپذيري را به توان نظامي حزب الله وارد سازد و نيز مدعي شده اند كه توان لجستيكي موشكي مقاومت را از بين مي برند و چنان كه اين هدف جامه عمل به خود گيرد، امكان استقرار نيروهاي چندمليتي در جنوب لبنان فراهم مي آيد. منابع نظامي اسرائيل مدعي اند كه اشغال بخش هايي از جنوب لبنان از مرزهاي لبنان تا رود ليتاني توان بازدارندگي اسرائيل را افزايش داده و گروه هاي مبارز فلسطيني را در موضع ضعف قرار مي دهد.
روزنامه اسرائيلي هاآرتص روز دوشنبه در تحليلي نوشت، هدف اصلي ارتش خدمت به منافع آمريكا تا پيش از نشست روز جمعه شوراي امنيت براي بررسي موضوع برقراري آتش بس است.برپايه اين گزارش، واشنگتن از تل آويو درخواست پيشرفت نظامي و ميداني و به طور مشخص پيشروي تا رود ليتاني در عمق ۳۰ كيلومتري مرزهاي لبنان با اسرائيل را كرده است.
تلويزيون كانال دوم اسرائيل نيز در اين باره گفت: به رغم لبخندهاي رايس و اولمرت در قدس، وزير خارجه آمريكا با لحن تندي از نخست وزير اسرائيل خواسته است از همه توان ارتش براي كسب دستاورد زميني چشمگيري در جنوب لبنان وارد عمل شود. رايس تأكيد كرده است كه جنايت در قانا به شدت به زيان موقعيت آمريكا و اسرائيل در جهان منجر شده تا آنجا كه دولت لبنان آشكارا و به طور كامل با حزب الله همسو شده است.
به گزارش اين رسانه، رايس طرحي را در دستور كار شوراي امنيت قرار داده كه دربرگيرنده نكات زير است:
- استقرار ارتش لبنان در سراسر جنوب لبنان
- اعزام فوري نيروهاي چندمليتي براي ياري رساندن به استقرار ارتش لبنان در جنوب آن كشور
- اعمال تحريم هاي بين المللي نسبت به هر كشوري كه سلاح و مهمات نظامي در اختيار حزب الله گذارد. دولت لبنان با كمك نيروهاي چندمليتي مبادرت به خلع سلاح حزب الله خواهد كرد. گفتني است كه به باور دولت آمريكا اين پيش نويس در صورت تصويب شوراي امنيت زمينه ساز صلح پايدار در خاورميانه خواهد شد.
روزنامه اسرائيلي معاريو نيز نوشت: اسرائيل با طرح يادشده آمريكا موافق است اما پرسش اساسي اين است كه تا استقرار نيروهاي نظامي بين المللي در جنوب لبنان حمله هاي نظامي اسرائيل ادامه خواهد يافت؟ با توجه به نشست شوراي امنيت در پايان هفته جاري زمان چنداني براي عمليات نظامي باقي  نمانده است، از اين رو پيش بيني مي شود كه كابينه اسرائيل دست ارتش را براي هرگونه اقدام نظامي گسترده در جنوب لبنان باز گذارد.
در اين ميان اولمرت رايزني هاي فشرده اي با مقام هاي نظامي و امنيتي رژيم صهيونيستي انجام داده است و نخست وزير اين رژيم ارتش را موظف ساخته است تا براي نيل به اهدافي در جنوب لبنان از طريق اشغال بخش هايي از اين منطقه زمينه استقرار نيروهاي چندمليتي را فراهم آورد.معاريو خاطرنشان كرد كه انتظار مي رود شوراي امنيت جمعه اين هفته با برقراري آتش بس موافقت نمايد، از اين رو سياست ويران كردن پايگاه هاي حزب الله در دستور كار ارتش اسرائيل قرار گرفته است، زيرا تل آويو ديگر تمايلي به ديدن پرچم  هاي حزب الله در نقطه مرزي لبنان را ندارد.
اولمرت روز گذشته در نشست اسرائيل گفت: تل آويو از ۲۰ روز گذشته جنگ گسترده اي را با حزب الله آغاز كرده است، اما بايد دانست كه نبرد دشواري در پيش داريم و بايد در انتظار ضرباتي از سوي حزب الله بود، از اين رو جنگ بايد ادامه يابد. در اين ميان رهانا غالئون رئيس فراكسيون ميرتس در كنيست در پي سخنان اولمرت گفت، اولمرت به جاي تلاش براي برقراري آتش بس همچنان بر طبل جنگ مي كوبد اما بايد بداند كه اسرائيل سرانجام تن به آتش بس خواهد داد و اگر اسرائيل همچنان در پي تعويق نشست شوراي امنيت و مخالفت با آتش بس باشد و به تكرار فجايعي مانند قانا دست زند اين گونه اقدام ها نه تنها به انزواي حزب الله نمي انجامد، بلكه به محبوبيت آن نيز مي افزايد.

«فيدل كاسترو» رو به بهبود است
009825.jpg
ايرنا: رهبر كوبا در پيامي كه ديروز در برنامه ميزگرد تلويزيون اين كشور خوانده شد حال عمومي و روحيه خود را مطلوب، توصيف كرد.
خبرگزاري فرانسه از  هاوانا گزارش داد، فيدل كاسترو در اين پيام گفت، وضعيت جسمي وي با توجه به نقشه هاي امپراطوري آمريكا بايد به عنوان يك راز دولتي باقي بماند و مردم كوبا بايد اين مساله را درك كنند.
او در اين پيام افزود، بي شك بهبودي، مدتي طول مي كشد و مهم آن است كه روند كارها جريان داشته باشد و نيروهاي مسلح انقلابي هم در كنار مردم براي دفاع از كوبا آمادگي دارند.
كاسترو، رهبر كوبا روز سه شنبه به دليل خونريزي داخلي تحت عمل جراحي قرار گرفت و پس از آن اختيار امور كشور را به طور موقت به برادرش رائول كاسترو واگذار كرد.
دولت آمريكا نيز اعلام كرد، بدقت وضعيت سلامتي كاسترو را زيرنظر دارد.
براندازي حكومت كاسترو حتي از طريق دخالت نظامي مهمترين اولويت منطقه اي آمريكا در پنج دهه گذشته بوده كه در اين راه رسانه هاي خبري اين كشور، بيشترين همكاري را با كاخ سفيد و سازمان سيا داشته است.
از سال ۱۹۵۹كه كاسترو زمام قدرت را در كوبا در دست گرفت، اين نخستين بار است كه اختيارات و وظايف دولتي خود را به فردي ديگر واگذار مي كند.
رائول كاسترو برادر ۷۵ساله فيدل كه پيشتر وزير دفاع بوده از مدت ها پيش به عنوان جانشين كاسترو تعيين شده است.
گزارش هاي خبري ديگر نيز حاكي از آنست كه گارد ساحلي آمريكا به حالت آماده باش درآمده است و درصدد است با پيامدهاي احتمالي تحولات در كوبا مقابله كند.

حملات ناتو و نيروهاي افغان به طالبان
ايسنا: نيروهاي ناتو و افغان در حمله اي به دهكده اي در جنوب افغانستان، ۱۸ تن از نيروهاي طالبان را كشتند. خشونت در اين منطقه بعد از آن افزايش يافته است كه نيروهاي ناتو كنترل اين منطقه را از نيروهاي آمريكايي تحويل گرفتند.
نيروهاي طالبان اعلام كردند كه در استاني ديگر در جنوب كه مركز فعاليت هاي نيروهاي طالبان است، همزمان با حمله  شورشيان به مقر پليس ۱۵ تن از نيروهاي پليس تسليم شدند.
رئيس پليس استان هلمند افغانستان گفت كه حمله  نيروهاي ناتو و افغان عليه شورشيان بعد از اعلام ساكنين شهر گرمسر در استان هلمند درباره  تجمع نيروهاي طالبان در اين استان انجام گرفت.
اين درگيري چند ساعت بعد از كشته شدن سه سرباز انگليسي در اثر حمله به خودروي گشتي آنها در استان هلمند و يك روز بعد از اينكه نيروهاي ناتو كنترل امنيتي جنوب افغانستان را در دست گرفتند و به واشنگتن اجازه دادند ۳۰۰۰ نيروي خود را از افغانستان خارج كند، صورت گرفت.
در همين حال، پليس افغانستان ديروز اعلام كرد كه در انفجار خودرويي در كابل، پايتخت اين كشور، حداقل يك تن كشته و دو تن ديگر مجروح شدند.

يورش همه جانبه رژيم صهيونيستي به نوار غزه
واحد مركزي خبر: نظاميان رژيم صهيونيستي صبح ديروز از زمين، هوا و دريا به نوار غزه حمله كردند.
هواپيماهاي جنگي اف شانزده يك خانه را در اردوگاه بريج در نوار غزه بمباران كردند و كشتي هاي جنگي نيز به سوي مواضع امنيتي فلسطينيان در نوار غزه آتش گشودند.
نيروهاي مذكور به خانواده شهيد نضال سلامه از رهبران جبهه مردمي اعلام كردند خانه خود را در شهر خان يونس تخليه كنند تا هواپيماها آن جا را بمباران كنند.

كوفي عنان خواستار اعزام۲۴ هزار نيروي
حافظ صلح سازمان ملل به سودان شد
ايسنا: دبيركل سازمان ملل پيشنهاد داد كه بالغ بر ۲۴ هزار سرباز و افسر پليس بين المللي در قالب نيروهاي حافظ صلح به منطقه دارفور در سودان اعزام شوند.
به گزارش خبرگزاري رويترز، الزامات تشكيل و اعزام اين نيروها كه شمار آن از مرز ۱۷ هزار و ۵۰۰ سربازي كه اكنون در جمهوري دموكراتيك كنگو مستقرند فراتر مي رود، به صورت گزارشي مبسوط به شوراي امنيت ارايه شده و يك نسخه از آن در اختيار خبرگزاري رويترز قرار گرفته است.
دولت سودان هم چنين بايد با استقرار نيروهاي حافظ صلح سازمان ملل در دارفور بجاي نيروهاي اتحاديه آفريقا موافقت كند.
نيروهاي اتحاديه آفريقا (حدود ۷۷۰۰ سرباز و نيروي پليس) با مشكلات مالي و نيز كمبود امكانات مواجهند و شمار آنها بسيار كم مي باشد.۱۵ عضو شوراي امنيت سازمان ملل مي توانند حتي بدون موافقت دولت سودان طرح استقرار نيروهاي صلح بان سازمان ملل را به تصويب برسانند، اما بيم آن مي رود كه ساير كشورها با اعزام سربازان خود بدون جلب رضايت خارطوم مخالف باشند.
كوفي عنان دبير كل سازمان ملل، در گزارش خود آورده است: جلب نظر و رضايت دولت سودان مستلزم تداوم مذاكرات پيگير اعضاي شوراي امنيت، كشورهاي عضو و سازمان هاي منطقه اي با دولت خارطوم است.
عنان هم چنين انتقال سريع نيروهاي سازمان ملل به دارفور را خواستار است.وي هشدار داد: بهاي رد پيشنهاد استقرار نهايي سربازان حافظ صلح سازمان ملل در دارفور با گذشت بيش از سه سال جنگ ميان جناح هاي سياسي مختلف در سودان كه با اعمال خشونت هاي منزجر كننده بر ضد مردم بيگناه همراه بود مي تواند بسيار سنگين و ماندگار باشد.

نشست فوق العاده سازمان كنفرانس اسلامي
امروز برگزار مي شود
واحد مركزي خبر: نشست فوق العاده سازمان كنفرانس اسلامي براي بررسي حملات رژيم صهيونيستي به لبنان و فلسطين امروز در كوالالامپور پايتخت مالزي برگزار مي شود.
در اين نشست تروئيكاي رؤسا و وزيران امور خارجه سازمان و نيز سران هشت كشور، وزيران امور خارجه و نمايندگان ۹ كشور عضو و برخي كشورها به دعوت رياست سازمان كنفرانس اسلامي شركت مي كنند.
تروئيكا شامل رؤسا و وزيران امور خارجه قبلي، فعلي و بعدي سازمان كنفرانس اسلامي است.
رؤساي جمهوري اسلامي ايران، اندونزي، جمهوري آذربايجان، سلطان برونئي و نخست وزيران مالزي، تركيه، بنگلادش، پاكستان و نيز وزيران امور خارجه سوريه، اردن، لبنان، يمن، قطر و سنگال در نشست امروز حضور خواهند داشت.
در نشست فوق العاده سازمان كنفرانس اسلامي همچنين وزير مشاور درامور خارجه عربستان سعودي، وزير امور مذهبي مصر، نماينده اي ويژه از تشكيلات خودگردان و احسان اوغلو دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي شركت مي كنند.
برگزاري نشست فوق العاده سازمان كنفرانس اسلامي در شرايطي كه دامنه جنايت هاي رژيم متجاوز صهيونيستي هر روز گسترش مي يابد، فرصت مناسبي براي هماهنگي كشورهاي اسلامي در اتخاذ موضعي محكم و مؤثر در برابر اقدامات رژيم اشغالگر قدس است.
جمهوري اسلامي ايران به عنوان پيشنهاددهنده برپايي نشست ويژه سازمان كنفرانس اسلامي در هفته هاي اخير با ديپلماسي قوي و مؤثر از طريق رايزني با مسئولان و كشورهاي عضو اين سازمان توانست شرايط مناسبي براي گفت وگو و تصميم گيري فراهم كند.
سازمان كنفرانس اسلامي، مهم ترين نهاد اثرگذار در جهان اسلام قطعا در اين شرايط كه رژيم صهيونيستي وحشيانه به كشتار مردان، زنان و كودكان بي گناه در لبنان و فلسطين ادامه مي دهد وظيفه اي فراتر از صدور بيانيه يا تصميمات بدون پشتوانه برعهده خواهد داشت.
باتوجه به حضور اكثر كشورهاي قدرتمند اسلامي در نشست مالزي زمينه مناسبي فراهم است تا با اتخاذ تصميمات مؤثر و پيگيري آن ضمن كمك فوري به مردم مظلوم و بي دفاع لبنان، رژيم صهيونيستي را وادار به توقف حملات خود كند.

انگليس مطبوعات بحرين را از چاپ
تصاوير كشتار لبناني ها منع كرد
سفارت انگليس از روزنامه هاي بحرين خواست تصاوير
مربوط به جنايت صهيونيست ها در لبنان را چاپ نكنند
009822.jpg
فارس:سفارت انگليس در منامه از مطبوعات اين كشور خواست تصاوير هولناك قتل عام مردم لبنان به دست صهيونيست ها را منتشر نكنند.
اين تقاضاي سانسور در نامه اي خطاب به سر دبيران روزنامه هاي اين كشور مطرح شده است.
روزنامه عرب زبان الوقت بحرين نوشت: «اين نامه از سوي استفن هاريسون يكي از مقامات ارشد سفارت انگليس در بحرين ارائه شده است.»
در اين نامه از مسئولان روزنامه ها خواسته شده است تصاوير دلخراش كشتار مردم لبنان را منتشر نكنند و اعلام شده كه انگليس به تلاشهاي خود براي پايان دادن به اين بحران ادامه خواهد داد.
اين روزنامه نيز ديروز در صفحه نخست خود تصوير يك زن فلسطيني را منتشر كرد كه پوستري از رهبر حزب الله در دست دارد و اعلام كرد از سياستهاي سفارت انگليس پيروي نخواهد كرد.
اين روزنامه در گزارشي نوشت: «اميدواريم انگليس خواستار پايان دادن به اين خشونتها شود، نه اينكه خواستار حذف تصاوير اين خشونتها از روزنامه ها شود.»
در بخش ديگري از اين گزارش آمده است: «آقاي هريسون ما دست از چاپ كردن اين تصاوير بر نمي داريم؛چرا كه اين حداقل كاري است كه مي توانيم براي مردم لبنان و فلسطين انجام دهيم.»

بازداشت مقام سابق امنيتي گرجستان تأييد شد
واحد مركزي خبر: مقامات قضايي گرجستان بازداشت رئيس سابق كميسيون امور امنيتي و دفاعي پارلمان را به اتهام مشاركت در طراحي كودتا تأييد كردند.
به گزارش خبرگزاري غيردولتي نيوز گئورگيا، ايراكلي باتياشويلي كه رياست جنبش مخالف دولت را بر عهده دارد، به مطلع  نكردن نهادهاي دولتي درباره طرح يك كودتا در اين كشور متهم و بازداشت شده است.
كاخا كوبريدزه، معاون دادستان كل گرجستان در اين باره گفت: باتياشويلي به امزار كويتسياني، فرمانده شورشي منطقه كودور اطلاعات مي داد.
مقامات رسمي گرجستان اين اقدام نماينده سابق رئيس جمهوري گرجستان را ناشي از تلاشهاي روسيه براي برهم زدن ثبات در گرجستان ارزيابي كردند.

درگيري ها در سريلانكا ۴۷ كشته
و ۱۲۰ زخمي برجاي گذاشت
واحد مركزي خبر:بر اثر درگيري شديد ميان نيروهاي امنيتي دولت سريلانكا با گروه ببرهاي تاميل ۴۷ نفر كشته  و ۱۲۰ نفر ديگر زخمي شدند.
وزارت دفاع سريلانكا در بيانيه اي اعلام كرد بر اثر درگيري نيروهاي دولتي و ببرهاي تاميل در منطقه موتتور ۴۰ نفر از ببرهاي تاميل كشته و ۷۰ تن ديگر زخمي شدند.
در اين بيانيه آمده است: در اين درگيري، سه تن از افراد نيروي دريايي سريلانكا كشته و شش تن ديگر زخمي شدند.
اين بيانيه مي افزايد: گروه ببرهاي تاميل با شليك گلوله توپ به يك بيمارستان دو تن را كشتند و ۲۰ نفر ديگر را زخمي كردند.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |