پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۱ - Aug 3, 2006
انواع مختلف عينك آفتابي
آفتاب از چهارسو مي تابد!
علي دلدار
عكس: گلناز بهشتي
009636.jpg
امروزه ثابت شده است كه استفاده از عينك هاي آفتابي براي محافظت ازچشم در مقابل اشعه هاي مضر خورشيد مانند اشعه ماوراء بنفش و مادون قرمز امري ضروري است. تابش اشعه ماوراء بنفش در درازمدت موجب نوعي بيماري چشمي به نام كاتاراكت يا همان آب مرواريد مي شود و آسيب وارده به قرنيه و پلك ها ممكن است باعث رشد سلول هاي سرطاني شود. در واقع عكس العمل طبيعي جمع كردن چشم ها در مقابل نور آفتاب براي جلوگيري از ورود بيشتر اشعه ها موجب ايجاد چروك در اطراف چشم مي شود.بايد توجه داشت كه جوانان و نوجوانان در مقابل اين اشعه ها آسيب پذيرتر هستند.از اين رو عينك هاي آفتابي با كيفيت بالا مي توانند در حدود 99 تا 100 درصد از نفوذ اشعه هاي خطرناك آفتاب به چشم جلوگيري كنند، البته رنگ شيشه عينك در ميزان محافظت چشم در مقابل نور خورشيد تأثيري ندارد. با اين حال شيشه هاي سبز و خاكستري رنگ هاي مناسبي براي شيشه عينك هستند، در حالي كه رنگ قهوه اي، كهربايي و آبي تا حدودي رنگ اشيا را تغيير مي دهند، به علاوه تيرگي شيشه ها بايد طوري باشد تا چشم ها در نور روشن، ديده شوند.سال هاست كه از عينك هاي آفتابي چه به دليل مد و يا جهت تأمين راحتي بيشتر در مقابل نور شديد استفاده مي شود.
چشم پزشكان معتقدند دليل ديگري نيز براي استفاده از عينك هاي آفتابي وجود دارد و آن تأمين سلامت طولاني مدت چشم ها در موقعيت هاي مختلف است.
نتايج تحقيقات اخير نشان مي دهد كه ساعت ها اقامت در شرايط آفتابي و بدون حفاظ كافي در مقابل چشم، شانس بروز بيماري هاي چشم را افزايش مي دهد.انواع مختلف كارخانه هاي سازنده عينك هاي آفتابي، براي حفاظت چشم در مقابل اثرات مضر آفتاب طرح هاي جديدي را ارائه كرده اند. اين سازندگان قول حفاظت چشم در مقابل اشعه ماوراءبنفش يا ديگر انواع تشعشعات طبيعي را مي دهند، ولي بايد توجه داشت كه حفاظت در مقابل بعضي از اين شعاع ها از اهميت بيشتري برخوردار است.
عينك هايي كه 99 درصد اشعه ماوراء بنفش را جذب مي كنند
توصيه مي شود همواره عينكي خريداري كنيد كه اين خاصيت را داشته باشد. حضور طولاني مدت در مقابل اشعه ماوراءبنفش يا اولترا ويو (UV) و آفتاب با برخي بيماري هاي چشمي ارتباط دارند. چه عدسي هاي پلاستيكي و چه عدسي هاي شيشه اي تا حدودي اشعه ماوراء بنفش را جذب مي كنند، ولي جذب (UV) توسط اين عدسي ها را مي توان با اضافه كردن موادي شيميايي به ماده اصلي لنز و يا پوشاندن لنز با ماده اي مخصوص ارتقا داد. همواره عينكي را خريداري كنيد كه 99 تا 100 درصد اشعه UV را جذب كند.
عينك هايي كه 90 درصد اشعه مادون قرمز را بلوك مي كنند
طول موج هاي مادون قرمز بخش غيرقابل رؤيت نور بوده (طول موج آنها بلندتر از طول موج نور قابل رؤيت است) و سبب توليد گرما مي شوند. بخش مادون قرمز نور خورشيد ناچيز بوده و چشم نيز اين طول موج را به خوبي تحمل مي كند. ادعاي بعضي كارخانه هاي سازنده عينك هاي آفتابي در جهت حفاظت چشم در مقابل اشعه مادون قرمز است و حال آن كه تحقيقات موجود، رابطه محكمي را بين بيماري هاي چشمي و اشعه مادون قرمز نشان نداده اند.
عينك هاي بلوك كننده نور آبي
هنوز در رابطه با اينكه نور آبي هم براي چشم مضر است بحث هايي وجود دارد. عدسي هايي كه نور آبي را بلوك مي كنند ته رنگ كهربايي داشته و سبب مي شوند محيط اطراف به رنگ زرد يا نارنجي ديده شود. لنزهاي رنگي سبب مي شوند كه اشياي دور به ويژه در شرايطي مثل برف و يا غبار واضح تر ديده شوند. از اين نظر عينك هاي كهربايي مزبور بيشتر توسط اسكي بازان، شكارچيان و قايقرانان و يا خلبانان استفاده مي شود.
عينك هاي پلاريزه
عينك هاي پلاريزه خيرگي نور خورشيد را كه از سطوح صافي مثل سنگفرش خيابان ها، سطوح آب و يا برف انعكاس يافته باشند از بين مي برند. از اين نظر در مواردي مثل رانندگي و يا ماهيگيري مي توانند بسيار مفيد باشند. پلاريزاسيون عدسي هاي مزبور هيچ تأثيري بر جذب اشعه UV نخواهد داشت ولي بسياري از عدسي هاي پلاريزه امروزه خاصيت جذب اشعه UV را نيز دارند.
استفاده از اين نوع عينك هاي پلاريزه در مناطقي كه نور شديد خورشيد وجود دارد مفيدتر است.
عينك هاي آينه اي
پوشش آينه اي در واقع لايه نازكي از مواد فلزي مختلف است كه بر روي صفحه عدسي هاي معمولي پرداخت شده است. گرچه پوشش مزبور مقدار نور ورودي به چشم شما را كاهش مي دهد، اما قابليت كاملي در حفاظت چشم شما در مقابل اشعه UV نخواهد داشت.
عينك هاي كمربندي
عينك هاي كمربندي طوري طراحي شده اند كه مانع ورود نورهاي درخشان از كناره هاي قاب و رسيدن آنها به چشم مي شوند. مطالعات نشان داده اند آن قدر شعاع UV از اطراف قاب عينك هاي معمولي وارد چشم مي شوند كه مي توانند اثر سودبخش عدسي هاي حفاظت كننده را كاهش دهد. از اين نظر عينك هاي آفتابي كمربندي كه قاب بزرگي دارند و چشم را از تمامي زاويه ها محافظت مي كنند، مفيدند.
عينك هاي سايه روشن
رنگ عدسي هاي سايه روشن از بالا به پايين و يا از پايين به بالا تا وسط تغيير مي كند و در واقع سايه روشن مي شود. عدسي هاي سايه روشن تك سايه (تيره در بالا و روشن تر در پايين) مي توانند خيرگي نور آسمان را از بين برده و در عين حال امكان ديد مناسبي را از قسمت پاييني فراهم كنند. اين عينك ها براي ورزش شيرجه هم مناسب هستند، زيرا جلوي ديد شما از تخته شيرجه را تاريك نمي كنند، اما عينك هاي مزبور براي شرايط برفي و يا در ساحل دريا مناسب نيستند، خصوصاً اگر قسمت پاييني آنها روشن باشد. لنزهاي سايه روشن دو سايه (تيره در بالا و پايين روشن در وسط) ممكن است براي ورزش هايي از قبيل قايقراني و يا اسكي كه شعاع هاي آن نوراني از سطح آب يا برف برمي گردد مناسب تر باشند.
عينك هاي فتوكروميك
يك عينك فتوكروميك به طور اتوماتيك در نور درخشان تيره شده و در نور كم روشن تر مي شود. در اكثر موارد تيره شدن عينك ظرف نيم دقيقه صورت مي گيرد و حال آن كه روشن تر شدن آن حدود 5 دقيقه طول مي كشد. از نظر رنگ نيز به صورت يكنواخت و يا سايه روشن عرضه مي شوند. گرچه عينك هاي فتوكروميك ممكن است از نظر جذب UV عينك هاي آفتابي خوبي باشند، ولي ممكن است براي انطباق آنها با شرايط مختلف نوري مدت زماني به طور ناخواسته صرف شود.
عينك هاي تراش داده شده و صيقلي
بعضي عينك هاي غيرطبي توسط كارخانه هاي سازنده شان طوري تراش داده و صيقل مي شوند كه كيفيت نهايي عدسي آنها تا حد مناسبي ارتقا يابد. البته عينك هايي كه از تراش و صيقلي بودن مناسبي برخوردار نيستند به چشم شما آسيبي نمي زنند. قبل از هر چيز مطمئن شويد كه عدسي عينك موردنظر شما ساخت مناسبي داشته باشد.
عينك هاي ضدضربه
در امريكاتمام عينك هاي آفتابي بايد معيارهاي تعيين شده از سوي انجمن فدرال غذا و داروي آمريكا (FDA) را تضمين كنند. (در كشور ما تا كنون هيچ گونه كنترلي روي عرضه اين قبيل عينك ها وجود نداشته و ندارد و استفاده از آنها بيشتر جنبه تزئيني دارد تا محافظتي) هيچ لنزي در واقع شكستني نيست، ولي احتمال شكستن عدسي هاي پلاستيكي بعد از برخورد يك توپ يا سنگ نسبت به عدسي هاي شيشه اي كمتر است. جنس اكثر عدسي هاي آفتابي غيرطبي پلاستيكي است. پلاستيك پلي كربنات كه در بسياري از عينك هاي ورزشي مورد استفاده قرار مي گيرد گرچه سفت است، ولي به آساني نيز خراش برمي دارد. چنانچه قرار است عدسي از اين جنس خريداري كنيد حتماً عينكي را انتخاب كنيد كه خاصيت ضدخراش داشته باشد.
تعيين كيفيت عينك غيرطبي
جهت قضاوت در مورد كيفيت عينك غيرطبي خود، به چيزي مستطيل شكل مثل موزاييك كف اتاق نگاه كنيد. عينك را در فاصله دلخواه نگاه داشته و يك چشم خود را بپوشانيد. عينك را به آهستگي و از يك سمت به سمت ديگر و سپس به بالا و پايين حركت دهيد. اگر خطوط در تمام موقعيت ها مستقيم به نظر برسند عدسي مناسبي را انتخاب كرده ايد، ولي اگر خطوط درهم مي روند خصوصاً اگر اين خطوط در ميدان مركز عدسي اين گونه به نظر مي رسند عينك ديگري را امتحان كنيد.
تيرگي لنز
يك عدسي متوسط معمولي براي استفاده هاي معمولي روزمره مناسب است، ولي اگر قرار است از عينك خود در شرايط كاملاً نوراني و روشن استفاده كنيد لنزي تيره تر را انتخاب كنيد. رنگ و درجه تيرگي لنز به هيچ وجه معياري براي ميزان توانايي جذب اشعه UV توسط آن عدسي نخواهد بود، بنابراين براساس رنگ عينك نمي توان از توانايي آن در جذب اشعه هاي مضر مطمئن شد.حتي بهترين انواع عينك هاي معمولي قادر به حفاظت از چشم شما در مقابل منابع نوري شديد نيستند. جوشكاري، نورهاي شديد برنزه كننده، شرايط شديد برفي و يا نگاه مستقيم به هر يك از اين منابع نوري بدون حفاظ كافي مي تواند سبب ابتلاي دردناك قرنيه به فتوكراتيت و يا حتي افت دائمي ديد مركز شود، بنابراين بهترين عينك هاي آفتابي عينك هايي هستند كه 100 درصد شعاع UV را جذب كرده، بهترين كيفيت اپتيكي و كمترين احتمال شكست را دارند.

اگر مي خواهي نيفتي، بدو
009627.jpg
صدف كوه كن - آيا شما از ورزش گريزان هستيد. آيا سنگين ترين ورزشي كه در طول اين سالها انجام داده ايد،  ورزش شطرنج بوده است؟ به نظرتان جالب نيست اگر شما نسبت به انجام فعاليتهاي ورزشي حساسيت داشته باشيد؟ لازم به ذكر نيست كه مطالعات فراوان انجام شده ثابت مي كند كه- فعاليت ورزشي منظم، حتي در سطوح متوسط- ميزان ابتلا به بيماريهاي قلبي، سرطان، فشار خون بالا و چاقي را كاهش و كارايي فيزيكي و رواني را افزايش مي دهد.
در حقيقت مردم همواره خود را تحت فشار قرار مي دهند كه زمان مشخصي را به ورزش اختصاص دهند، به خصوص مادران شاغل كه معتقدند زمان كافي براي ورزش كردن ندارند و نمي دانند، چگونه بايد براي ورزش برنامه ريزي كنند، اما همواره به خاطر داشته باشيد كه اگر شما براي مديريت زمان خود دچار مشكل هستيد، ورزش اولين چيزي است كه بايد مورد توجه قرار دهيد.
در واقع افرادي كه فعاليت ورزشي را براساس يك نظم و قاعده انجام مي دهند، كساني هستند كه از فعاليت ورزشي لذت مي برند و علاوه بر آن از مشكلات جسمي كه در اثر عدم تحرك عارض مي شود، در امان خواهند بود. در زير به برخي از بيماريها كه تحقيقات جديد، اثرات شگرف ورزش را در بهبودي آنها به اثبات رسانده است، اشاره مي كنيم:
كمبود تحرك جسمي به قلب صدمه مي زند
كارشناسان هشدار داده اند كه ورزش نكردن به اندازه كشيدن يك پاكت سيگار در روز، براي بدن ضرر دارد. فدراسيون جهاني قلب گفت: نداشتن تحرك جسماني، احتمال گسترش بيماري قلبي را مضاعف ساخته و خطر ابتلا به ديابت و فشار خون بالا را افزايش مي دهد.
به گزارش بي بي سي، پروفسور ماريو مارانهائو- رئيس فدراسيون جهاني قلب- گفت: كه حتي كودكان نيز با چنين خطري روبه رو هستند.
در حقيقت هر نوع تحرك، حتي ورزشهاي سبك مثل پياده روي سريع براي 30 دقيقه در اكثر روزها به كنترل وزن و كاهش فشار عصبي، اضطراب و افسردگي كمك مي كند.
كاهش خطر ابتلا به آلزايمر
محققان سوئدي معتقدند كه ورزش منظم، مي تواند به كاهش خطر ابتلا به آلزايمر و مقابله با تحليل قواي مغزي كمك كند. در حقيقت، خطر ابتلا به آلزايمر در آن دسته از افراد اين گروه كه در دوران ميانسالي تحرك جسمي داشته اند، 50 درصد كمتر از سايرين بود. اين پندار كه ورزش فكري، مانند حل جدول كلمات متقاطع،  ممكن است به دفع آلزايمر كمك كند، از قديم رايج بوده است.
به علاوه منطقي به نظر مي رسد، اگر استدلال كنيم، احتمال تحليل رفتن يك ذهن ورزيده در اثر آلزايمر كمتر است.
شواهد روز افزون حاكي از آن است كه ورزش منظم، مي تواند در اين زمينه مؤثر باشد؛ شايد به اين دليل كه بهبود فرآيند گردش خون، باعث جاري شدن خون به كليه بخش هاي مغز مي شود.
جلوگيري از سرطان سينه
پژوهشگران در امر سرطان، اعتقاد دارند زنان در هر گروه سني، مي توانند با انجام حركات ورزشي به طور منظم، ميزان خطر ابتلا به سرطان سينه را كاهش دهند.
مطالعات علمي بارها تأييد كرده است كه ورزش منظم به بدن انسان در مقابله با بيماريها كمك مي  كند، از آن جمله مي توان به يافته جديد محققان مبني بر كاهش 20 درصدي سرطان سينه در زناني كه به شكل مرتب ورزش مي كردند، اشاره كرد.
محققان با انتشار مقاله اي در نشريه انجمن پزشكي آمريكا نوشتند كه حتي كساني كه وارد دوره يائسگي شده اند نيز مي توانند با ورزش كردن از خطر سرطان سينه بكاهند.
ورزش هاي معتدل مانند پياده روي، دوچرخه سواري يا شنا كه در هفته پنج بار تكرار شود، بيش از هر فعاليت ديگر مؤثر است، اما از نظر خطر سرطان سينه، زنان چاق تنها زماني بيشترين بهره را از ورزش مي برند كه وزن خود را كم كنند.
دانشمندان همچنين متوجه شدند كه ورزش هاي منظم در مورد كساني كه بيش از حد اضافه وزن دارند يا چاق مفرط هستند، مؤثر نيست.
با اين حال دكتر مك تيرنان- از مركز مطالعات سرطان هاچينسون در سياتل- معتقد است: اين يافته مسلماً  نبايد باعث منصرف شدن زنان چاق از ورزش شود. شروع ورزش براي زنان، حال با هر وزني، مي تواند فوايد متعددي داشته باشد، از جمله كاهش خطر بيماري قلبي و ديابت- اما از نظر خطر سرطان سينه، زنان چاق تنها زماني بيشترين بهره را از ورزش مي برند كه وزن خود را كم كنند.
پيشگيري از چاقي در كودكان
در پي افزايش نرخ چاقي كودكان در 20 سال اخير، كارشناسان بهداشتي در انگلستان اعلام كردند كه كودكان بايد حداقل 90 دقيقه در روز ورزش كنند، در حالي كه مطالعات قبلي تنها 60 دقيقه ورزش در روز را براي كودكان توصيه مي كرد.
براساس دستورالعمل هايي كه در حال حاضر در انگليس رايج است، انجام يك ساعت تمرينات بدني و حركات ورزشي در روز توصيه مي شود، در صورتي كه آمارها و بررسي هاي اخير نشان مي دهد كه تنها يك كودك از هر 10 كودك در سنين مدرسه اين ميزان از ورزش كردن را انجام مي دهند.
محققان تأكيد مي كنند كه ورزش كردن به اندازه كافي، نه تنها امروز، كودكان را از ابتلا به چاقي در امان نگه مي دارد، بلكه مانع از افزايش درصد مرگ و ميرهاي زود هنگام به دليل ابتلا به بيماري هاي مربوط به چاقي در نسل آينده مي شود.
از جمله راهكارهايي كه محققان براي جلوگيري از بروز چاقي در بين كودكان و نيز افزايش تحرك بدني آنها ارائه كردند، شامل: رفتن به مدرسه و برگشتن به خانه با پاي پياده و يا با دوچرخه، دويدن در حياط مدرسه در زنگ هاي تفريح و نيز ورزش كردن در ساعات بعد از ظهر و يا تعطيلات آخر هفته،  هر حركت كوچكي مي تواند در اين زمينه براي كودكان مفيد باشد.
ورزش و پوكي استخوان
همه ما مي دانيم كه با افزايش سن شكستگي استخوان ها، خميدگي پشت و كوتاه شدن قد ايجاد مي شود كه در واقع اين علايم، نشانه هايي از بيماريهايي است كه در نتيجه بي توجهي به سلامتي در گذشته پيش آمده است.پوكي استخوان نيز يكي از بيماريهايي است كه در اثر مصرف كم  مواد غذايي حاوي كلسيم، عدم تحرك و سيگار كشيدن به مرور زمان فرد را درگير مي كند. از راهكارهاي ارائه شده براي مقابله با بيماري پوكي استخوان، مي توان به پياده روي همراه با مصرف منابع غني از كلسيم (شير- ماست- پنير- كشك- سبزيجات برگ سبز تيره و...) و همچنين استفاده از منابع ويتامين ث (پرتقال- ليموشيرين- توت فرنگي و...) و محدوديت در مصرف نمك اشاره كرد.حتي در مواردي كه پوكي استخوان عارض شده و شكستگي هايي را ايجاد كرده است، مي توان با درمان هاي فيزيوتراپي و هيدروتراپي (تمرين آرام در آب گرم) درمان كرد. بنابراين اثرات ورزش هم قبل از اين بيماري و به منظور پيشگيري و هم بعد از بروز شكستگي براي بهبود سريع، بسيار نافع است.

تازه ها
يافته هاي جديدوتاموكسيفن
فكس نيوز - فرزانه فخريان: يك مطالعه  جديد نشان مي دهد استفاده از تاموكسيفِن توسط زناني كه احتمال ابتلا به سرطان سينه در آنها زياد است، كمكي به افزايش طول عمر آنها نمي كند.
محققين به اين نتيجه رسيده اند استفاده از اين دارو بر حسب سن متوسط براي جلوگيري از ابتلا به سرطان، فقط براي زناني مفيد است كه احتمال بروز اين بيماري در آنها بسيار زياد باشد.آنها برآورد كرده اند زناني كه كمترين احتمال ابتلا را دارند، هم اگر در آمريكا تاموكسيفن بخرند، به ازاي هر سالي كه زنده مي مانند، 3/1 ميليون دلار خرج مي كنند. در كانادا كه اين داروها ارزان تر فروخته مي شود، هزينه  هر سال از اين زندگي، يك دهم مبلغ قبلي تخمين زده شده است.
تاموكسيفن نوعي داروي ضد سرطان است كه به خانواده  داروهاي ضد استروژن تعلّق دارد. اين دارو مانع از اثر هورمون استروژن در بدن مي شود.
استفاده از لپ تاپ 
براي مردان مضر است
009732.jpg
گروه اجتماعي - پژوهشگران آمريكايي به مردان توصيه مي كنند كه از قرار دادن لپ تاپ  بر روي پاهاي خود جلوگيري كنند.به گزارش رويترز دكتر شينكين - استاديار دانشگاه ايالتي نيويورك گفت: تحقيقات حاكي از آن است كه استفاده از لپ تاپ بر روي باروري مردان اثر مي گذارد و توان باروري را كاهش مي دهد. وي معتقد است كه اگر استفاده از لپ تاپ ها محدود نشود، طي 15 تا 20 سال آينده مشكلات جدي در زمينه باروري مردان به وجود خواهد آمد.
وقتي كه لپ تاپ روشن شود 8/2 تا 6/2 سانتي گراد افزايش دما وجود دارد. دانشمندان معتقدند زماني كه لپ تاپ روشن نيست نيز، چسباندن رانها به هم براي حفظ تعادل دستگاه بر روي پاها، موجب مي شود دماي كيسه بيضه 1/2 درجه سانتي گراد افزايش يابد.

دريچه
افزايش انرژي موقت
009633.jpg
هلث دي نيوز- ملك دخت قاسمي نيك منش- نوشابه هاي انرژي  بخش ممكن است به طور موقت باعث افزايش انرژي بشوند. اين افزايش انرژي معمولاً ناشي از مقدار قند و كافئيني است كه در اين نوشابه ها به كار مي رود. اگرچه قندهاي گوناگوني كه براي شيرين كردن اين نوشابه ها استفاده مي شوند، به طور مختصر مي توانند افزايش انرژي را ايجاد كنند، اما مصرف مقادير زياد قند احتمالاً باعث افزايش وزن مي شود. كافئين يك ماده محرك است كه به طور موقت موجب سرزندگي و نشاط مي شود، اما مصرف بيش از حد آن مي تواند اثرات زيانباري به بار آورد، مثل حالات عصبي، تند خويي، تحريك پذيري، افزايش ضربان قلب و افزايش فشار خون و بي خوابي.نوشابه هاي انرژي  بخش ضرورتاً مضر نيستند، اما نبايد آنها را جايگزيني براي نوشابه هايي مثل آب ميوه هاي طبيعي دانست. برخي ادعاهاي توليد كنندگان نوشابه هاي انرژي بخش نظير كار بهتر، تمركز بهتر با نوشابه هاي...، مي توانند گول زننده باشند...
نگران زگيل هستيد؟
زگيل ها، برآمدگي هاي كوچك پوستي ناشي از آلودگي به ويروس هاي پاپيلوما، ممكن است در هر جاي بدن ظهور كنند: روي پوست نقاط مختلف بدن مثلاً دست ، پا يا صورت وحتي درون دهان.زگيل ها بسيار مسري هستند و با تماس پوستي به راحتي منتقل مي شوند. زگيل ها در بسياري موارد خود به خود ناپديد مي شوند ولي در برخي افراد نياز به درمان دارند. محلول هاي موضعي ضد زگيل در داروخانه ها وجود دارد كه بدون نسخه قابل تهيه هستند. توجه داشته باشيد كه اين محلول ها را هرگز نبايد براي زگيل هاي روي صورت و اعضاي ظريف و آسيب پذير به كار برد. بهتر است براي درمان زگيل در اين مناطق بدن با پزشكتان مشورت كنيد.
گوش درد بعد از شنا
009630.jpg
همشهري آنلاين: گوش درد بعد از شنا معمولا نتيجه قرار گرفتن درازمدت در آب است. رطوبت زياد، خراش ها و ترك هاي پوستي به باكتري ها امكان مي دهند به مجراي گوش نفوذ كنند و عفونت بوجود آورند.به دنبال عفونت علائمي مانند درد، خارش، تورم، قرمزي و ترشح از گوش بروز مي كند.در موارد خفيف اين عارضه استفاده از سركه مي تواند علائم را تخفيف دهد. چند قطره سركه سفيد درون مجراي گوش بريزيد و گوش را براي پنج دقيقه بالا نگهداريد. اين كار را دو بار در روز تا سه روز انجام دهيد. اگر درد ادامه پيداكرد، استفاده از قطره  آنتي بيوتيكي با تجويز پزشك توصيه مي شود. در صورت موثر بودن درمان، درد بايد در طول سه روز فروكش كند.با رعايت اين نكات ساده  مي توانيد از گوش درد بعد از شنا پيشگيري كنيد:
- پس از شنا درون گوشتان را كاملا خشك كنيد.
- سرتان را بچرخانيد و لاله گوش را در جهات مختلف حركت دهيد تا آب درون گوش كاملا تخليه شود.

تناسب اندام
كشف واكسن ضدچاقي
009645.jpg
گروه اجتماعي محققان در آمريكا موفق به ساخت واكسني شدند كه از افزايش وزن در موشها جلوگيري مي كند.به گزارش بي بي سي، طي بررسي موشهاي واكسينه شده نسبت به ساير موشها (در حالي كه ميزان غذاي دريافتي آنها مساوي بود) افزايش وزن كمتري را نشان مي دادند.در واقع اين واكسن بدن را به ساخت نوعي پادتن بر ضد هورمون گرلين وادار مي كند. هورمون گرلين محرك گرسنگي و افزايش وزن در افراد است كه واكسن يادشده با مهار ترشح گرلين از افزايش وزن پيشگيري مي كند.پروفسور كيم جاندا- رئيس تيم تحقيق- گفت: گرلين، سرعت متابوليسم بدن را كاهش مي دهد و باعث افزايش وزن مي شود. بنابراين اين واكسن با تاثير بر آن و كاهش ميزان ترشح به شكل غيرمستقيم بر ذخاير چربي تاثير مي گذارد.به گفته پژوهشگران اين واكسن مشكلات و خطراتي را هم در بردارد، زيرا اين هورمون در مغز ترشح شده و امكان ايجاد اختلال در سيستم ايمني بدن عليه مغز وجود دارد.پروفسور جاندا در جايي ديگر، ذكر مي كند: ما معتقديم كه اين واكسن فرم فعال هورمون گرلين را مهار مي كند، اما نمي توانيم مكانيسم عدم افزايش وزن را تنها به اين واكنش نسبت دهيم و احتياج به تحقيقات بيشتري در اين زمينه وجود دارد.
كم كردن وزن و اثر يويو
009648.jpg
گروه اجتماعي- براي كاهش عوارض جانبي در روند كاهش وزن، كم شدن وزن نبايد بيشتر از 4-2 كيلوگرم در ماه باشد (همان ميزان 5/0 كيلوگرم در هفته) و براي جلوگيري از آداپته شدن بدن با كالري كم كه نتيجه اي جز بازگشت چاقي نخواهد داشت، توصيه مي شود كه از استفاده بي رويه از رژيم هاي غذايي كاهش وزن بپرهيزيد. اين بدان معناست كه فرد چند هفته در رژيم باشد و بعد رژيم غذايي خود را رها كند، اين كار كه به آن استفاده بي اراده از رژيم مي گويند، باعث ايجاد اثري به نام اثر يويو مي شود، اثر يويو در مورد افراد چاقي به كار مي رود كه چندين بار وزن كم كرده اند و مجدداً وزن آنها اضافه شده است، در واقع بدن چنين افرادي به كالري هاي كم عادت مي كند و بعد از آن در اثر دوباره زياد خوردن، ممكن است وزن به ميزاني بيش از وزن اوليه بازگردد.به همين دليل اگر تصميم جدي، مبني بر كاهش وزن نداريد و اراده انجام برنامه غذايي در شما وجود ندارد، به هيچ وجه اقدام به رژيم گرفتن نكنيد و آن را به زماني موكول كنيد كه از هر جهت آمادگي عمل به آن را داشته باشيد.
منبع: Krause food& Nutrition

درمانگاه
الفباي لاغري
دكتر سيد ضياالدين مظهري
009624.jpg
با توجه به شيوه  هاي جديد كاهش وزن كه برخي از آنها مشكلات اساسي را براي سلامتي به همراه مي آورند مهمترين نكات در زمينه كاهش وزن را ذكر مي كنيم.
الف- اشتها برها: هرگز از انواع داروهاي موجود كه جهت كاهش اشتها تجويز مي شوند استفاده نكنيد. چون هر كدام از اين داروها عوارض جانبي زيانباري دارند. شما مي توانيد با استفاده از يك ليوان آب يا آب ميوه و آب  سبزيجات قبل از نيم ساعت يا يك ربع قبل از غذاها، اشتهاي شديد را تعديل كنيد. يك پياله سالاد به صورت پيش غذا نيز همين اثر را بروز مي دهد.
ب- بي حوصلگي :اغلب افراد در حالت افسردگي و بي حوصلگي مبادرت به غذاخوردن مي كنند. اگر شما نيز چنين عادتي داريد، از همين امروز به جاي پناه بردن به غذاخوردن و ايجاد درد چاقي و بيماري هاي ناشي از آن، در چنين حالتي به پياده روي برويد، ورزش كنيد، با خود زمزمه كنيد و خاطرات خوب و لحظات زيباي زندگي گذشته را مرور كنيد.
پ- پخت و پز: اگر مي خواهيد به برنامه لاغري خود كمك كنيد، روش پخت وپز خود را تغيير دهيد و به جاي سرخ كردن با روغن و استفاده از نمك زياد، مواد غذايي را به صورت بخارپز، آب پز يا تنوري بدون استفاده از روغن و نمك اضافي، تهيه فرماييد.
ت- تنقلات: موادي هستند با انرژي متراكم و بدون احتساب در تغذيه روزانه مثل تخمه و آجيل، چيپس، شيريني، آب نبات، شكلات، نان خامه اي، بستني خامه اي، خرما و كشمش، ميوه جات خشك و... .
به ياد داشته باشيد براي مصرف انرژي حاصل از يك مشت آجيل، 5ساعت پياده روي لازم است.
ث- ثروت: ثروت و فقر، نقشي در تهيه و تامين غذاي سالم و كافي نداشته، اين آگاهي شماست كه مي تواند با هر امكان مالي، سفره پر از نعمت و بركتي را مهيا سازد.
ج- جانشين قندها: عادت كردن به نوشيدن چاي و قهوه بدون قند يا حداقل استفاده از مواد جايگزين قندها به كاهش انرژي دريافتي روزانه كمك مي كند.چاي شيرين را از برنامه غذايي صبح ها حذف كنيد.
چ- چاقي:اگر دفتر ثبت مواد مصرفي را حسابرسي كنيد، خواهيد ديد چه عوامل مختلفي در ايجاد چاقي شما موثر بوده، حذف آنها و تغيير روش تغذيه، وزن هاي اضافي را تعديل و اندام مناسب گذشته را مجدداً در دسترس شما قرار خواهد داد.
ح-حركت:هرگونه حركت بدني، انرژي صرف مي كند؛ اما تنها با حركت، شما نمي توانيد وزن خود را كاهش بدهيد زيرا توام با حركت، انتخاب روش صحيح تغذيه و حذف انرژي هاي زايد لازم است.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |