پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۱ - Aug 3, 2006
۲۰ هزار ميكروب در يك ليتر آب اقيانوس
009582.jpg
گروه علمي فرهنگي- اقيانوس ها آلوده به انواع ميكروب ها است و اين ميزان در مقايسه با آنچه تاكنون تخمين زده شده ۱۰۰ برابر بيشتر است.
گروهي از محققان با استفاده از يك تكنيك جديد نقشه كشي ژنتيكي بيش از ۲۰ هزار انواع مختلف ميكروب را در يك ليتر آب به دست آمده از اعماق اقيانوس هاي آرام و آتلانتيك كشف كردند.
به گفته «ميچل سوگين» از آزمايشگاه بيولوژيكي «مارين» در ماساچوست آمريكا، تحقيقات قبلي نشان مي داد يك ليتر آب حاوي يك تا ۳ هزار نوع ميكروب است.
از جنبه فني پيشرفت مهمي در اين زمينه به دست آمده كه شامل استفاده از تكنيك جديد آزمايش روي DNA است. اين تكنيك براي شناسايي ارگانيسم هاي موجود در آب تنها ذرات كوچكي از كدهاي ژنتيكي را مورد آزمايش قرار مي دهد. به علاوه يك تيم از محققان به سرپرستي كانادا براي دستيابي به نمونه هاي از آتشفشان فعال زير آب در عمق ۶ هزار متري اقيانوس آرام از يك روبات كاوشگر زير آب موسوم به ROPOS استفاده كردند.
براي تحقيق روي ميكروب هاي موجود در آب يك گروه از محققان هلندي نيز از بطري هاي هوشمند كه در عمق معيني از آب باز شده و پر از آب مي شد استفاده كردند.
تحقيق كشف آلودگي هاي موجود در آب اقيانوس ها بخشي از پروژه بين المللي آمارگيري از ميكروب هاي اقيانوس ها است كه تاكنون بيش از يك هزار و ۷۰۰ محقق از بيش از ۷۰ كشور دنيا در آن شركت كرده اند.
اين تحقيق با هدف تعيين و ارزيابي تنوع و توزيع و فراواني موجودات زنده در اعماق اقيانوس ها در زمان هاي مختلف سازمان دهي شده است.

لايه اي نفتي ۸۰، كيلومتر از ساحل لبنان را فراگرفته است
009573.jpg
گروه علمي فرهنگي-برنامه محيط زيست سازمان ملل متحد (Unep) «نگراني عميق» خود را نسبت به آلودگي نفتي در آب هاي ساحلي لبنان ابراز داشته است.
بر اثر بمباران نيروگاه برق جيه توسط اسرائيل، لايه اي نفتي، ۸۰ كيلومتر از ساحل لبنان را فراگرفته است. گروه هاي محيط زيستي محلي اين آلودگي را به عنوان يك «فاجعه زيست محيطي» توصيف كرده اند.
آنچه تاكنون به دريا ريخته به همان اندازه آلودگي نفتي سال ۱۹۹۸ شركت اكسون (Exxon) در آلاسكاست كه خسارات گسترده بومي به همراه داشت.
سازمان ملل و ديگر سازمان هاي حفظ محيط زيست به دولت لبنان كمك مي كنند تا با آلودگي ناشي از نشت هزاران تن نفت مقابله كند. مدير اجرايي برنامه محيط زيست سازمان ملل مي گويد: «دولت لبنان خواستار كمك بين المللي شده و ما آماده ايم هر چه در توان داريم انجام دهيم».
تعدادي از كشورهاي مديترانه با در اختيار گذاردن تجهيزات و كاركنان فني به لبنان كمك كرده اند. اما بنا به گفته وزارت محيط زيست لبنان، «تنها ميزان كمي از تجهيزات مورد نياز در دسترس است».حادثه در پي حملات اسرائيل در روزهاي ۱۳ و ۱۵ ژوئيه به تاسيسات نيروگاه برق جيه در ۳۰ كيلومتري جنوب بيروت به وقوع پيوست. گزارش هاي اوليه حاكي است ۱۰ هزار تن سوخت نفت سنگين از تانكرهاي آسيب ديده نشت كرده اما رقم احتمالي مي تواند به ۳۵ هزار تن بالغ شود.
در مقايسه، نشت نفت خام در حادثه اكسون، كلا كمتر از ۴۰ هزار تن بود.

نرم افزار امنيتي اي آي ديجيتال
009585.jpg
گروه علمي فرهنگي- شركت «اي آي ديجيتال»، نگارش رايگان نرم افزار «بلينك» را به قابليتهايي مشابه نگارش تجاري آن مجهز كرده كه عبارتند از قابليت جلوگيري از نفوذ به رايانه بر اساس پروتكلهاي اينترنتي، قابليت ضد اسپاي ور، جلوگيري از ربوده شدن كلمات عبور مورد استفاده كاربر و يك ديوار آتش.
شركت «اي آي ديجيتال» در «آليسو ويجو» كاليفرنيا قصد دارد با انتشار رايگان نرم افزار امنيتي «بلينك»، از طريق كاربران همين نرم افزار به جمع آوري اطلاعاتي نظير آمار تهديدهاي اينترنتي جديد پرداخته و با استفاده از اين اطلاعات نرم افزارهاي امنيتي خود را تقويت كند.
«اي آي» اعلام كرده است احتمالا در آينده نزديك همين نرم افزار به فن آوري ضد ويروس شركت توليدكننده نرم افزارهاي ضد ويروس «اي وي» نيز مجهز خواهد شد.
شركت «يي آي ديجيتال» يكي از معتبرترين شركتهاي ارائه دهنده خدمات امنيتي در اينترنت است و بخش مهم شهرت خود را از شناسايي پي درپي حفره هاي امنيتي نرم افزارهاي معروف ساير شركتهاست كسب كرده و حتي گاهي اوقات خود اقدام به انتشار وصله هاي اصلاحي اين حفره هاي امنيتي كرده است. نرم افزار امنيتي «بلينكس» احتمالا تا پايان ماه اوت جاري منتشر خواهد شد.

وب سايت جديد گوگل براي نرم افزارهاي كد باز
009576.jpg
گروه علمي فرهنگي- شركت گوگل، وب سايت جديدي را به طور آزمايشي ويژه ميزباني از كد نرم افزارهاي داراي كد باز راه اندازي كرده است. به گزارش سايت اينترنتي نيوزفكتور، اين وب سايت با نام گوگل كد پراجكت هوستينگ(Google Code (Project Hostingبه ارائه رايگان فضا براي ذخيره كدهاي نرم افزارهاي داراي كد باز پرداخته و به علاوه مشاركت برنامه نويسان علاقه مند به همكاري در پروژه هاي نرم افزاري گوگل را جلب مي كند.
اين وب سايت با ظاهري مشابه ساير وب سايتهاي گوگل، امكان جستجوي كدهاي نرم افزارهاي كدباز را فراهم كرده كه كاربران مي توانند اين كدهاي نرم افزاري را دريافت كرده و به ويرايش آنها اقدام كنند.
گوگل اعلام كرده است كدهاي نرم افزاري موجود در اين بانك اطلاعاتي خود را بسته به ميزان استقبال كاربران از آنها طبقه بندي كرده و آن دسته از كدهاي نرم افزاري را كه كمتر مورد توجه قرار گرفته اند، به مرور حذف مي كند.
اين وب سايت همچنين ابزارهايي را جهت بررسي كدهاي نرم افزاري ارائه شده در اختيار كاربران قرارداده است. شركت گوگل اعلام كرده است وب سايت گوگل كد تنها براي ذخيره كدهاي نرم افزاري فضا در اختيار كاربران قرار مي دهد و هر گونه اطلاعات ديگر نظير فايلهاي ام پي تري و يا فايلهاي شخصي در صورت ارسال شدن بدين وب سايت مورد قبول واقع نخواهند شد.
هم اكنون سالهاست وب سايتهايي نظير سورس فورج (sourcefourfe.net) به ارائه امكاناتي مشابه براي ذخيره كد برنامه هاي داراي كد باز و جلب مشاركت برنامه نويسان براي تكميل اين قبيل كدها اقدام مي كنند و به طور مثال وب سايت سورس فورج هم اكنون ميزبان كد نرم افزاري بيش از ۱۵۰هزار پروژه كد باز است.
شركت گوگل به عنوان بخشي از سياست خود در مبارزه با انحصار نرم افزاري شركت رقيب مايكروسافت، همواره پشتيبان نرم افزارهاي داراي كد باز بوده و به طور مثال نرم افزارهاي كدبازي نظير مرورگر فايرفاكس و بانك اطلاعاتي ماي اس.كيو.ال را تبليغ كرده و راه اندازي وب سايت گوگل كد آخرين اقدام در اين راستا است.
وب سايت جديد گوگل كد هم اكنون در آدرس اينترنتي code.google.com/hostingقابل دسترس است.

تصاوير شفاف از توفان ها در سطح مشتري
009588.jpg
گروه علمي فرهنگي- ستاره  شناساني از دانشگاه بركلي با استفاده از رصدخانه غول پيكر Keck در هاوايي موفق به ثبت تصويري از سياره مشتري و دو توفان بسيار بزرگ آن شدند.
اين تصوير منحصربه فرد از نوع تصاوير مادون قرمز بوده و در آن به خوبي دو توفان بسيار بزرگ Great Red Spot Oval BA ديده مي شود.
اين تصوير با استفاده از سيستم اپتيكي تطبيقي اين رصدخانه براي شفافيت هرچه بيشتر تصوير گرفته شده است. با اين حال ستاره شناسان هنوز علت وجود اين نقاط قرمز رنگ را نمي دانند.

امكان شخصيت شناسي براساس دست نوشته هاي فارسي
ايسنا: به همت پژوهشگران پژوهشكده برق جهاد دانشگاهي امكان بررسي شخصيت و خصوصيات فردي بر اساس نحوه نوشتن از روي دست نوشته هاي فارسي به كمك كامپيوتر فراهم شد.
علم گرافولوژي كه تجزيه و تحليل ويژگي هاي دست نوشته ها شامل شكل حاشيه هاي سفيد صفحه، فاصله بين سطرها، كجي سطرها، كجي كلمات، زاويه كشيدگي، حروف به بالا و پايين، تيزي گوشه ها در حروف، ميزان درشت نويسي، فشردگي متن، سرعت و نظم در نوشتن مي پردازد، به شناسايي شخصيت افراد مختلف ياري مي رساند.
از علم گرافولوژي در گزينش متقاضيان استخدام، تشخيص اختلالات رواني و معالجه بيماران رواني، تشخيص هويت و يا تعيين جعلي بودن اسناد و مدارك دست نويس استفاده مي شود كه بسياري از ايده هاي آن قابل تعميم به زبان فارسي است.
بر اين اساس در بررسي ويژگي هاي دست نوشته در گرافولوژي حاشيه بزرگ و مساوي از دو طرف نشان دهنده روحيه تابع قانون و مدير خوب، متن با كشيدگي از همه طرف و منبسط نشان دهنده فردي صادق و قابل اعتماد، متن با كلمات درشت بيانگر روحيه اي بيانگرا و متن با كلمات ريز بيانگر روحيه درون گرا، متن با سطرهاي نزديك به هم، متعلق به فردي تنگ نظر و داراي روحيه جمع آوري، متن با سطرهاي دور از هم نشانگر فردي داراي قدرت تصميم گيري در شرايط مختلف، ميزان نزديكي كلمات به هم نشان دهنده ميزان نزديكي فرد با محيط اطراف، متن با خطوط رو به بالا بيانگر روحيه خوش بيني و خطوط رو به پايين متعلق به فردي بد بين ، متن با كشيدگي بالايي و پاييني بيشتر از كشيدگي عرضي نشانگر فردي با عقايد ارزشمند و در صورت كشيدگي عرضي بيشتر بيانگر فردي از خود راضي، زاويه كشيدگي عمودي حروف (نسبت به راستاي افقي و در جهت مثلثاتي ) بزرگتر از ۱۰۰ درجه بيانگر فردي گرم و زودجوش و كوچكتر از ۷۰ درجه فردي بدبين و كم رو را نشان مي دهد.
توضيح
در پي درج خبر «اهداي رايگان نرم افزار كتابداري به مراكز فرهنگي تهران» در صفحه ۵ مورخ ۴/۵/۸۵ توضيحي از سوي مدير امور كتاب و كتابخانه هاي سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران براي روزنامه ارسال و طي آن تصريح شده است: «نرم افزار كتابداري به كتابخانه هاي مدارس، مساجد، حوزه هاي علميه و مراكز فرهنگي- هنري تابعه شهرداري تهران اهدا مي شود». به اين وسيله خبر اهداي نرم افزار كتابداري به ساير مراكز فرهنگي استان تهران اصلاح مي شود.

تشكيل كميته هاي راهبردي برنامه ريزي
رشته هاي تخصصي پزشكي
مهر: معاون آموزشي و امور دانشجويي وزارت بهداشت از تشكيل كميته هاي راهبردي برنامه ريزي رشته هاي تخصصي پزشكي خبر داد و گفت: بر اين اساس برنامه هاي مشخصي در وزارت بهداشت در زمينه ارتقاي سطح رشته هاي تخصصي ايجاد شده كه اين كميته هاي راهبردي وظايفي در اين خصوص بر عهده دارند.
«محمد علي محققي» افزود: هم اكنون ۲۴ كميته در دانشگاه ها با همكاري وزارت بهداشت تعيين شدند و اعضاي اين كميته طي ماه گذشته مشخص شده و نخستين جلسات خود را برگزار كرده اند.
وي در خصوص هدف اين كميته ها خاطرنشان كرد: تعيين راهبرد توسعه رشته از نظر كمي و كيفي از جمله وظايف برنامه ريزان راهبردي رشته هاي تخصصي خواهد بود. محققي اظهار داشت: اين كميته ها در مورد ايجاد افزايش رشته هاي تخصصي و فوق تخصصي كه ناظر بر ارتقاي كيفي آموزش عالي است نيز نظرات راهبردي خود را اعلام مي كنند.

اصلاح آئين نامه انجمن هاي علمي دانشجويي
مهر: آئين نامه انجمن هاي علمي دانشجويي توسط اداره كل امور فرهنگي وزارت علوم اصلاح شد كه در اين راستا از نقطه نظرات دانشگاه ها و شوراي مناطق فرهنگي بهره گيري شده است.
محسن اسلامي ، مديركل امور فرهنگي وزارت علوم با بيان اين مطلب افزود: بانك اطلاعاتي انجمن هاي علمي دانشجويي كه شامل تعداد انجمن هاي علمي، تجهيزات دفتري اداري، تعداد و نام اعضا، پست الكترونيكي و شماره تماس ثابت و همراه اعضا مي شود توسط اداره كل امور فرهنگي وزارت علوم تشكيل شده است.
وي افزود: تشكيل بانك اطلاعاتي به منظور استفاده از سيستم هاي جديد اطلاع رساني مانند پست الكترونيكي و sms براي انتقال سريع اخبار و اطلاعات است.اسلامي از راه اندازي وب سايت دفتر انجمن هاي علمي دانشجويي خبر داد و گفت: اداره كل فرهنگي با راه اندازي وب سايت دفتر انجمن هاي علمي درصدد است تا جديدترين شيوه ثبت نام، طرح نويسي، ابلاغ بودجه و اطلاع رساني را اجرايي كند.
مديركل امور فرهنگي وزارت علوم افزود: وب سايت دفتر انجمن هاي علمي دانشجويي وزارت علوم بايد به يك پورتال تبديل شود تا به دفتر انجمن علمي دانشجويي هر رشته در هر دانشگاه يك فضا اختصاص يابد.

براي بهبود كيفيت غذاي دانشگاه ها
بايد كيفيت مواد اوليه افزايش يابد
ايسنا:  مسئول امور تغذيه دانشگاه تربيت معلم اعلام كرد: علت پايين بودن كيفيت غذاي دانشگاه پايين بودن كيفيت مواد اوليه اي است كه براي پخت اين غذاها به كار مي رود.
فردين اميرخاني گفت: براي افزايش كيفيت غذاي دانشگاه ها بايد مواد اوليه اي مانند برنج خارجي، گوشت منجمد، و روغن بدون كيفيت از سبد غذايي دانشگاه ها حذف شده و كيفيت سهميه هاي مواد غذايي كه از سوي وزارت علوم به دانشگاه ها تعلق مي گيرد افزايش يابد. وي با اشاره به كيفيت غذاي دانشگاه تربيت معلم در ايام امتحانات، گفت: كيفيت غذاي دانشگاه تربيت معلم در ايام امتحانات پايين نبوده و مثل روال قبل بوده است.

رئيس دانشگاه پيام نور :
سطح علمي دانشجويان دانشگاه پيام نور
بالاتر از متوسط دانشگاه هاي كشور است
مهر: دانشجويان دانشگاه پيام نور به دليل اينكه دروس خود را به صورت خودخوان و با حجم سنگين مي گذرانند، از لحاظ علمي از متوسط دانشگاه هاي كشور در سطحي بالاتر قرار دارند و اين دانشجويان براي جذب در سيستم هاي اداري در مناطق كمترتوسعه يافته، بهترين نيروها براي نظام اداري و اسلامي  محسوب مي شوند.
عليرضا علي احمدي در نخستين نشست اعضاي هيات علمي  گروه معارف اسلامي  افزود: استخدام عضو هيات علمي  در دانشگاه پيام نور با توجه به محدوديت رديف هاي استخدامي  به راحتي امكان پذير نيست.
وي اضافه كرد: مناطق محروم و كمتر برخوردار دانشگاه پيام نور، نيازمند جذب عضو هيات علمي  در گروه معارف اسلامي  هستند.علي احمدي گفت: اعضاي هيات علمي  جديد بايد با صبوري و تحمل، شرايط همكاري خود را با دانشگاه آغاز كنند تا در آينده، جايگاه واقعي خود را در دانشگاه پيام نور بيابند.
رئيس دانشگاه پيام نور با اشاره به هدف اسلامي شدن دانشگاه گفت: تحول محتوايي كتب علوم انساني، راه اندازي رشته هاي بين رشته اي مبتني بر ارزش هاي اسلامي، تشكيل گروه معارف و جذب اساتيد صاحب نظر در اين گروه و تبديل گروه الهيات به دانشكده الهيات و علوم اسلامي،  از جمله اقداماتي است كه در راستاي اسلامي شدن دانشگاه صورت گرفته است.
وي كسب مجوز دكتراي تربيت مدرس معارف اسلامي  در قم، تهران و مشهد را در اولويت برنامه هاي دانشگاه عنوان كرد و افزود: تا پايان سال جاري، كلاس هاي درس دانشگاه پيام نور به نمايشگر اسلايدهاي آموزشي(پاورپوينت) مجهز خواهد شد و انتظار مي رود اساتيد، دروس مورد نظر خود را براي تدريس به شكل پاورپوينت تهيه كرده و در اختيار دانشجويان قرار دهند.
علي احمدي با اشاره به توسعه كمي  و ارتقاي كيفي دانشگاه اظهار داشت: دانشگاه پيام نور در حال حاضر داراي ۴۵۰هزار دانشجو است و پيش بيني مي كنيم تا پايان سال جاري، اين تعداد از مرز ۷۰۰هزار دانشجو بگذرد. دانشجويان دختر نيز هم اكنون ۷۲درصد از جمعيت دانشجويان را تشكيل مي  دهند.

كودكان ايراني و لبناني يك صدا مي شوند
گروه علمي فرهنگي- خانه فناوري اطلاعات كودكان وابسته به مركز فناوري اطلاعات سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در حمايت از كودكان بي گناه و بي پناه دهكده قانا اقدام به برگزاري برنامه اي تحت عنوان «پيام كودكان ايراني به جهان، در حمايت از كودكان قانا» كرده است.
به گزارش روابط عمومي و اطلاع رساني مركز فناوري اطلاعات، اين برنامه در قالب مسابقه نقاشي به دو صورت حقيقي و مجازي از امروز تا ۲۷مهرماه جاري از ساعت ۱۸ تا ۲۲ در محل خانه فناوري اطلاعات كودكان واقع در ولنجك، بلوار دانشجو، روبه روي مجتمع تجارت ولنجك بوستان گلريزيان، برگزار مي شود.

۲۸درصد كلاسهاي نهضت سوادآموزي
در مدارس آموزش و پرورش برگزار مي شود
ايرنا:قائم مقام نهضت سواد آموزي كشور در مشهد گفت: تنها ۲۸درصد كلاسهاي ما در مدارس آموزش و پرورش داير مي شود.
علي وطني ديروز در ششمين جلسه شوراي برنامه ريزي منطقه سه و شش كشور افزود: البته اين بدان معناست كه بسياري از مدارس دوره ابتدايي، به دليل ابعاد فيزيكي كوچك خود نمي توانند پذيراي نوآموزان بزرگسال نهضت سوادآموزي باشند.به همين دليل است كه غالب كلاسهاي نهضت در مساجد و حسينيه ها تشكيل مي شوند. وطني هدف از برگزاري اين گردهمايي را تبادل تجربيات و نيز الگو قرار دادن نحوه مديريتي استانهاي موفق كشور عنوان كرد.
وي اضافه كرد: ارايه طرحهاي جديد و كارگشا و نيز بهسازي وضعيت موجود از ديگر اهدافي است كه در اين نشست دنبال مي شود.
وي گسترش فرهنگ رايانه اي را در جهان امروز متذكر شد و گفت: به همين خاطر است كه گستره فعاليتهاي نهضت سواد آموزي نسبت به گذشته افزايش يافته است. قائم مقام نهضت سواد آموزي كشور افزود: امروز ديگر نبايد فعاليتهاي خود را محدود به سوادآموزي كنيم بلكه بايد بستر ارتباط نوآموزان نهضت را با دولت الكترونيك و نيز اينترنت فراهم آوريم.

براي كپرزدايي از روستاهاي محروم
به ۳۲ هزار كلاس درس نياز است
ايرنا: رئيس جامعه خيرين مدرسه ساز كشور، از نياز به احداث ۳۲هزار كلاس درس براي كپرزدايي از روستاهاي محروم خبر داد.
محمدرضا حافظي گفت: بر اساس توافقنامه بين خيرين مدرسه ساز با دولت، در سال گذشته ۵۰هزار كلاس روستايي بايد احداث مي شد، اما از اين تعداد تنها ۱۸هزار كلاس درس ساخته شد كه عدم تخصيص اعتبار تعهد شده از سوي دولت يكي از دلايل اصلي آن بوده است. وي افزود: اين در حالي است تاكنون بودجه اي براي سهم ۵۰درصدي دولت در اين زمينه منظور نشده است.
حافظي، اظهارداشت: هم اكنون بيش از ۴۰هزار مدرسه در سراسر كشور در معرض تخريب بوده و نياز به مقاوم سازي اساسي دارند. وي در اين زمينه از موافقت مجلس با برداشت ۹/۳ ميلياردي دولت از صندوق ذخيره ارزي بدين منظور خبر داد و گفت: از اين ميزان شش هزار ميليارد ريال براي سال جاري در نظر گرفته شده است اما هنوز اين اعتبار تاكنون تحقق پيدا نكرده است.
بر اساس اين گزارش ، پيش از اين«حبيب الله بوربور» رئيس سازمان نوسازي و تجهيز مدارس كشور از ناكافي بودن اعتبار فعلي براي بهسازي سالانه مدارس كشور خبر داده بود.
وي همچنين تلاش اين سازمان براي بهسازي ۱۳هزار مدرسه با همكاري بسيج سازندگي كشور و مشاركت دانش آموزان در تابستان جاري را مورد اشاره قرار داده و افزود: هم اكنون در اردوهاي هجرت بسيج سازندگي نيز با همكاري بيش از ۵۰۰هزار دانش آموز و دانشجو در سراسر كشور كار بهسازي پنج هزار مدرسه و ساخت مدارس كوچك يك و دو كلاسه در روستاها در تابستان جاري آغاز شده كه از اين ميزان، كار بهسازي و مقاوم سازي يك هزار و ۹۰۰مدرسه به پايان رسيده است.

راه اندازي پژوهشكده تعليم و تربيت در ۵ استان
مهر: ۵ پژوهشكده تعليم و تربيت در استان هاي مازندران، خراسان رضوي ، اصفهان، فارس و اراك در آينده نزديك راه اندازي مي شود.
محمد فرهودي گفت: اين تعداد پژوهشكده به منظور توسعه دانش تعليم و تربيت ، رهيافت هاي پژوهشي و استفاده از پتانسيل نيروي انساني برجسته تعليم و تربيت و به منظور جلوگيري از موازي كاري ارگان هاي تحقيقاتي در مجموعه آموزش و پرورش راه اندازي مي شود.
وي با بيان اينكه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به صورت هيأت امنايي اداره مي شود خواستار مشاركت همه معلمان پژوهنده در اين پژوهشگاه شد.
فرهودي همچنين به حضور ۲۳ هزار معلم پژوهنده در كشور اشاره و تصريح كرد: سلامت معلمان و دانش آموزان بحث جديد پژوهشي است كه بايد پژوهشگرهاي تعليم و تربيت به آن بپردازند.
معاون توسعه مديريت پژوهشگاه وزارت آموزش و پرورش با توجه به عضويت تيم تحقيقات دانش آموزي ايران در طرح هاي بين المللي پرلز و تيمز خواستار تشكيل گروه هاي پژوهشي دروس رياضي و علوم در كشور شد.
وي با بيان اينكه به تحقيقات دانش آموزي در چند سال اخير كمتر توجه شده است خاطرنشان كرد: گروه پژوهش پيش دبستاني به همراه گروه هاي ديگر تحصيلي در برنامه چهارم توسعه از اولويت هاي پژوهشي پژوهشگاه تعليم و تربيت است.
فرهودي در اين نشست از تحقيقات اقدام پژوهشي و آخرين يافته سهاي پژوهشي كه در مازندران صورت گرفت تقدير كرد.

اعطاي بالاترين نشان لياقت ايتاليا به بانوي مترجم ايراني
009591.jpg
گروه علمي فرهنگي- علي اصغر محمدي: بالاترين نشان لياقت ايتاليا از سوي رئيس جمهوري و رئيس هيأت وزيران آن كشور به پاس قدرداني از زحمات شش ساله در ترجمه بيش از ۲۰ اثر مهم ادبيات منظوم و منثور ايتاليا به زبان فارسي به دكتر فريده مهدوي دامغاني بانوي مترجم ايراني اعطا شد.
در آيين ويژه اي كه به همين منظور روز دوم مرداد جاري (۲۴ ژوئيه ۲۰۰۶) در شهر راونا واقع در ايالات اميليارمانيا و با حضور جمعي از مسئولان سياسي، فرهنگي و ديني ايتاليا برگزار شد، استاندار اين ايالات به نمايندگي از رياست جمهوري ايتاليا نشان «كمن داتره» را به اين بانوي مترجم اعطا كرد.
نماينده رئيس جمهوري ايتاليا در اين آيين با تاكيد بر اين نكته كه نشان لياقت كمن داتره براي نخستين بار به يك فرد غيرايتاليايي اعطا مي شود و اظهار كرد: فريده مهدوي دامغاني نخستين بانوي ايراني مسلماني است كه اين نشان را به عنوان بالاترين نشان لياقت درجه يك كه به نام نشان كمن داتره (كماندر) معروف است از آن خود ساخته است.
فريده دامغاني كه پيشتر برنده جايزه ولايت شده است، صحيفه مباركه سجاديه را به فرانسوي ترجمه كرده است.
وي به همشهري گفت: تاكنون بيش از ۲۴۰ عنوان كتاب از ادبيات كلاسيك فرانسه، انگليس، اسپانيا، آلمان و ايتاليا به فارسي ترجمه كرده ام و در حال ترجمه آثار ديني شيعه به زبان فرانسوي و انگليسي هستم.
اين بانوي مترجم افزود: اخيراً رباعيات و نيز تعدادي از مهم ترين و زيباترين اشعار سهراب سپهري را به زبان ايتاليايي ترجمه كرده ام كه به زودي در ايتاليا منتشر خواهد شد.وي گفت: در نظر دارم گزيده اي از مهم ترين و زيباترين اشعار ايتاليايي را از قرون وسطي تا دوران معاصر به زبان فارسي ترجمه كنم.
مهدوي دامغاني همچنين چهار اثر مهم دانته به نام هاي كمدي الهي، زندگاني نو، ميهماني و پيرامون سلطنت را نيز ترجمه كرده است.
وي در روز هشتم ماه مارس ۲۰۰۵ موفق به اخذ نشان شهروند افتخاري ايتاليا نيز شده است.

قدرت نمايي ياهو مسنجر
009579.jpg
گروه علمي فرهنگي- شركت ياهو در روز دوم تير ماه سال جاري نگارش جديد و هشتم از خدمات ياهو مسنجر خود را منتشر كرد و نشان داد همچنان با تاكيد بر نوآوري و معرفي امكانات جديد و جالب، خواهان افزايش تعداد كاربران خود و حفظ عنوان دومين خدمات مسنجر پركاربر اينترنت است.
خدمات مسنجر هم اكنون پس از خدمات ايميل، مهمترين وسيله ارتباط صدها ميليون كاربر اينترنت با يكديگر محسوب مي شوند و ياهو مسنجر به عنوان يكي از قديمي ترين و پركاربرترين مسنجرها همواره برخي از بهترين قابليتهاي ممكن را در اختيار كاربران خود قرار داده  است.
يكي از ويژگي هاي مهم نگارش هشتم ياهو مسنجر، قابليت دانلود و نصب پلاگ اين هاي مختلف براي افزودن كارايي هاي متنوع به ياهو مسنجر است.
به طور مثال كاربران نگارش هشتم ياهو مسنجر با كمك يك پلاگ اين مي توانند به صورت مداوم از جديدترين كتاب ها و ساير محصولات ارائه شده در وب سايت پربازديدكننده آمازون مطلع شده و يا با كمك يك «پلاگ اين» ديگر از وضعيت حراجي هاي وب سايت معروف يي بي آگاهي پيدا كنند. به علاوه مسنجر جديد ياهو از يك خدمات تلفن اينترنتي جديد برخوردار شده كه تماسهاي رايانه به رايانه و رايانه به تلفنهاي موبايل و ثابت را بيش از پيش تسهيل كرده  است.
ياهو مسنجر ۸ همچنين به يك كيت نرم افزاري مجهز است كه برنامه نويسان مي توانند از آن براي افزودن قابليتهاي دلخواهشان به ياهو مسنجر استفاده كنند و به علاوه كاربران عادي نيز مي توانند انواع پلاگ اين هاي مورد نظر خود را كه توسط شركت ياهو ارائه شده دريافت و در اين مسنجر اجرا كنند.
از ديگر ويژگي هاي ياهو مسنجر جديد، امكان افزودن تا هزار نفر به فهرست ارتباطات اينترنتي(فرند ليست) بوده و اين در حالي است كه در نگارش قبلي حداكثر تا سيصد نفر در اين فهرست قابل معرفي بودند.
ياهو مسنجر ۸ امكان دانلود افكتهاي صوتي و همچنين نقل و انتقال فايلهاي بزرگ ميان كاربران تا حجم حداكثر يك گيگابايت را ممكن مي كند در حالي كه در نگارش قبلي حداكثر حجم فايلهاي قابل انتقال ميان كاربران، تا ۱۰۰ مگابايت تعيين شده بود.
از ديگر قابليتهاي جديد ياهو مسنجر، امكان برقراري ارتباط كاربران اين خدمات با كاربران خدمات مسنجر جديد شركت مايكروسافت به نام ويندوز لايو مسنجر است كه به تازگي از سوي شركت مايكروسافت به عنوان جايگزين خدمات معروف ام اس ان مسنجر معرفي شده  است.
دو شركت مايكروسافت و ياهو سرانجام پس از مذاكرات طولاني و بررسي قابليتهاي فني، ارتباط آزمايشي بين دو خدمات مسنجر پركاربر خود را آغاز كردند به طوري كه هم اكنون كاربران نگارش جديد ياهو مسنجر و نگارش جديد ام اس ان مسنجر(ويندوز لايو مسنجر) مي توانند براي يكديگر پيغام فرستاده، از ميان كاربران مسنجر شركت ديگر به دوستان اينترنتي خود افزوده، از آن لاين بودن كاربران خدمات مقابل آگاهي يافته و در آينده نزديك با يكديگر ارتباط صوتي نيز برقرار كنند.
اين دو شركت هم اكنون به صورت آزمايشي ارتباط ميان كاربران ياهو مسنجر و ويندوز لايو مسنجر را آغاز كرده اند و كاربران كشورهاي آمريكا، كانادا، انگليس، مكزيك و فرانسه مي توانند در اين آزمايش شركت كنند و در آينده اين قابليت در اختيار كليه كاربران سرتاسر جهان قرار خواهد گرفت.
طبق آخرين آمار منتشر شده توسط شركت تحقيقاتي كام اسكور مديا متريكس خدمات مسنجر شركت مايكروسافت با ۲۰۵ ميليون كاربر هم اكنون پركاربرترين مسنجر اينترنت است و ياهو مسنجر با ۷۶ ميليون كاربر پس از آن ايستاده و رتبه سوم نيز در اختيار مسنجر شركت اي او ال با ۵۱ ميليون كاربر ثبت شده  است.
با توجه به آمار فوق هم اكنون در مجموع حدود ۳۰۰ ميليون نفر از يكي از دو خدمات ياهو مسنجر و ام اس ان مسنجر استفاده مي كنند كه ايجاد ارتباط ميان اين دو مسنجر مي تواند جامعه كاربران خدمات جديد ويندوز لايو شركت مايكروسافت را با كاربران خدمات ياهو مرتبط كند كه اين امر علاوه بر برخورداري از مزاياي فراوان براي كاربران، در نهايت به نفع هر دو شركت نيز خواهد بود.
كارشناسان عقيده دارند اتحاد جديد ياهو و مايكروسافت مفهومي بالاتر از ارتباط مسنجرهاي اين دو شركت داشته و از يك سو در راستاي تقويت خدمات VoIPتلفن اينترنتي و در كل فن آوري هاي ارتباطي اين دو شركت و از سوي ديگر ضربه اي به مسنجر نوپاي رقيبي قدرتمند به نام گوگل، يعني مسنجر گوگل تاك است.
اين در حالي است كه هم اكنون گوگل و اي  او ال نيز براي مرتبط كردن خدمات مسنجر خود با يكديگر وارد مذاكره شده اند. كاربران خدمات مسنجر معروف شركت اي او ال از چند ماه قبل مي توانند با كاربران خدمات مسنجر شركت اپل به نام آي چت، ارتباط برقرار كنند.
نگارش هشتم ياهو مسنجر هم اكنون به صورت رايگان از سوي شركت ياهو ارائه شده و علاقه مندان براي دريافت آن مي توانند به آدرس اينترنتي www.messanger.yahoo.com مراجعه كنند.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |