پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۱ - Aug 3, 2006
تمام فيلم هاي ونيز امسال دست اولند
009696.jpg
009702.jpg
هشتم شهريور ماه با نمايش دالياي سياه، دومين جشنواره معتبر اروپا افتتاح مي شود
گروه ادب و هنر- تمام فيلم هايي كه امسال براي دريافت شير طلايي جشنواره بين المللي فيلم ونيز با يكديگر رقابت مي كنند، اولين نمايش بين المللي خود را در اين جشنواره دارند و اين نكته اي است كه ماركو مولر، مدير جشنواره با افتخار از آن ياد مي كند.
به نوشته بي بي سي و خبرگزاري رويتر، مولر تصميم مسئولين جشنواره براي اين كار ويژه را يك ريسك بزرگ توصيف مي كند و مي گويد: موفقيت هاي فيلم هاي بخش مسابقه جشنواره ونيز سال قبل در مراسم اسكار و گيشه فروش كمك كرد تا بتوانيم امسال انتخاب هاي بهتري داشته باشيم.
امسال بيست و يك فيلم براي دريافت جايزه بزرگ جشنواره با هم رقابت مي كنند. هنرمنداني مثل سرآنتوني هاپكينز، شارون استون، اسكارلت يوهانسن و سرمايكل كين از جمله كساني هستند كه طي يازده روز برپايي جشنواره مهمان آن خواهند بود.
از بين فيلم هايي كه در بخش مسابقه پذيرفته شده اند مي توان به بابي اشاره كرد كه فيلمنامه اش را اميليو استيوز بازيگر فيلم هاي كمدي دهه هشتاد نوشته است. برخلاف فيلم هايي كه او در آن بازي داشته بابي براساس قصه اي واقعي نوشته شده و درباره چند روز پرالتهابي است كه منجر به ترور سناتور رابرت كندي شد. آلفونسو كارون هم با فيلم علمي- خيالي بچه هاي انسان (كه حال و هوايي دلهره آور دارد) در بخش مسابقه حضور دارد. دالياي سياه - كه كوكب سياه هم ترجمه شده- ساخته برايان دي پالما هم روز 30 آگوست شصت و سومين دوره جشنواره را افتتاح مي كند. فيلم برگرفته از يك حادثه واقعي است؛ در ارتباط با وقايع نگاري قتل وحشيانه يك بازيگر زن سرشناس دهه سي ميلادي.
ماركو مولر مي گويد: توانايي جشنواره در جذب تعداد زيادي از فيلم ها و نام هاي بزرگ در كل به نفع خود جشنواره تمام مي شود و در آينده آن تأثير زيادي دارد. مولر و دوستانش سعي كردند كه از كشورهاي مختلف جهان فيلم هايي را در بخش مسابقه داشته باشند. ملكه ساخته استفن فريرز از انگليس هم مضموني سياسي و اجتماعي دارد. هلن ميرن در فيلم نقش ملكه اليزابت دوم را دارد و قصه آن درباره مرگ پرنسس دايانا و تحولات مربوط به آن است.
فيلم هاي جديد اليوراستون مركز تجارت جهاني و مانوئل داليويه را بل توژورز در بخش خارج از مسابقه نمايش داده مي شوند. فيلم داليويه را قسمت دوم بل توژورز اثر كلاسيك لويي بونوئل است كه كاترين دونوو در آن نقش اصلي را بازي مي كرد. دونوو امسال رياست هيأت داوران جشنواره ونيز را به عهده دارد.
سينماي ايتاليا امسال سه فيلم در بخش مسابقه دارد. فرانسه و ژاپن با دو فيلم در رديف دوم قرار مي گيرند. چاد و تايلند هم امسال در بخش مسابقه حضور دارند. چشمه دارن آرونوفسكي، هاليوودلند آلن كولتر، ستاره آنجا نيست جاني آميلو، دنياي جديد امانوئل كليرلسه، برخوردهاي آنان ژان ماري اشتراب و دانيل هوئيله، دست نيافتني بنيوت ژاكوت، ترس هاي خصوصي در مكانهاي عمومي آلن رسنايس، پاپريكا ي كن ساتوشي، موشي- شي اوتومو كاستو هيرو، سنگ ساناوات آپيچا پتونگ ويراستاكول و دارات محمد صالح هارون از جمله فيلم هايي هستند كه براي بخش مسابقه انتخاب شده اند.
به گفته ماركو مولر ،ريسك شكست بسيار بالاست، زيرا تمام فيلم هايي كه در بخش مسابقه حضور دارند، كيفيت هايي ناشناخته دارند. اما در عين حال اين مسأله نشانگر اين است كه تهيه كنندگان متوجه اين نكته شده اند كه جشنواره ونيز مي تواند مكان بسيار خوبي براي معرفي فيلم هاي خاص و غيرمتعارف باشد.
جشنواره بين المللي فيلم ونيز كه 30 آگوست با دالياي سياه برايان دي پالما افتتاح مي شود تا نهم سپتامبر ادامه خواهد داشت.

بيانيه هنرمندان ايران در حمايت از مردم لبنان
009693.jpg
ايسنا: جمعي از هنرمندان ايران با حضور در ميدان فلسطين و امضاي طوماري، خشم و نفرت خود را نسبت به جنايات رژيم صهيونيستي در لبنان و فلسطين اعلام كردند.
در اين تجمع كه افرادي همچون محمدحسين نيرومند مشاور هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، مهدي كلهر نماينده رئيس جمهور در شوراي نظارت بر صدا و سيما، جمال شورجه، محمدصادق آذين، حسين نوري ، فرج الله سلحشور، رحيم رحيمي پور، اكبر حر، اسماعيل سلطانيان و جمعي ديگر از هنرمندان حضور داشتند،احمد ميرعلايي و حبيب الله صادقي سرپرست موزه هنرهاي معاصر، به نمايندگي از ساير هنرمندان به ايراد سخناني پرداخته و حمايت خود را از مردم لبنان و فلسطين ابراز داشتند.
در پايان اين تجمع بيانيه اي صادر شد كه در بخشي از آن آمده است:
۱ - ما قاطبه  هنرمندان جمهوري اسلامي ايران، تجاوز رژيم صهيونيستي به خاك لبنان را به شدت محكوم مي كنيم و بر لزوم ادامه مبارزه مسلحانه تا نابودي ماشين جنگي اسراييل تاكيد مي نماييم.
۲ - ما هنرمندان ايران، حمايت بلاشرط همه اقشار و گروه هاي دولتي و مردمي در لبنان از حزب الله را تنها راه پيروزي بر متجاوزان مي دانيم.
۳ - ما هنرمندان انقلاب اسلامي ايران، آمادگي خود را براي حضور در صحنه و خلق آثار هنري (اعم از فيلم، تئاتر، موسيقي، نقاشي، شعر، قصه، رمان و ....) از حماسه آفريني هاي حزب الله لبنان در نبرد با رژيم صهيونيستي اعلام مي كنيم.
۴ - ما هنرمندان و نويسندگان ايران، از همه كشورهاي اسلامي مي خواهيم در اين نبرد مقدس در كنار مردم و دولت مظلوم لبنان و فلسطين باشند و از سخنان و اقدامات تفرقه افكنانه پرهيز نمايند.
۵ - ما هنرمندان، فرهنگيان و اصحاب قلم ايران، از رسانه ها و دستگاههاي ارتباط جمعي غيروابسته به شبكه هاي صهيونيستي و هنرمندان عدالت خواه و نويسندگان آزادانديش در سراسر دنيا درخواست مي كنيم دوربين و قلم و زبان خود را با حقيقت آنچه در فلسطين و لبنان مي گذرد آشنا كنند و خود را از دام سانسور جنايات صهيونيست ها و تحريف مظلوميت زنان و مردان و كودكان فلسطين و لبنان برهانند و اگر دين ندارند لااقل آزاده باشند .

نگاه روز
مسئوليت نويسنده بودن
گروه ادب و هنر- نويسنده فقط داستان نمي نويسد، موضع مي گيرد؛ داستانش هم موضعي است در برابر آنچه از مردم و جامعه اش دريافت مي كند.
نويسنده موظف است در شادي و غم مردمش شريك باشد و مردم او، همه مردم جهانند؛ همه آنهايي كه فراموش مي شوند عليرغم فريادهاشان.
نويسنده مي بيند؛ زوايايي را مي بيند كه ديگران جرأت ديدنش را ندارند. او خود جرأت دارد و از آنها كه جرأت دارند، مي نويسد.
نويسنده فقط داستان نمي نويسد؛ گاهي از خرق عادت هاي اجتماعي مي نويسد. از آنها كه شخصيت هاي دوست داشتني نويسنده هستند در داستان هايش. همان ها كه خرق عادت مي زنند و به قول رضا دبيرخاني چرت اجتماعي را پاره مي كنند .
سيدجليل كاظمي تبار اميركلايي يكي از آنهاست كه تلاش كرد تا در اسلووني، چرت اجتماع را پاره كند. او برنده مدال نقره المپياد رياضي شد، اما هنگامي كه براي دريافت جايزه اش روي سن مي رفت، رقيب اسرائيلي اش را ديد كه با پرچم كشورش- برخلاف مقررات- روي سن مي رود. بازگشت و به دنبال پرچم ايران گشت؛ چون پيدا نكرد، پرچم يكي از ميله هاي سالن را بيرون كشيد و همراه خود روي سن برد تا به نمايندگي از طرف همه ايرانيان بالاي سر ببرد.يادداشت ذيل نوشته اي از رضا اميرخاني در قدرشناسي از اين اقدام يك دانش آموز ايراني است. نويسنده در هيچ چارچوبي نمي گنجد.(1)
۱ - اشاره به يكي از تكيه كلام هاي اميرخاني در كتاب داستان سيستان.
***
آگهي قدرشناسي!
رضا اميرخاني
009684.jpg
دوست ناديده ام آقاي سيدجليل كاظمي تبار، هفده ساله، از استعدادهاي درخشان بابل!
تقدير مي كنم از تو. يعني قدر مي دانمت. نه به خاطر مدال نقره جهاني المپياد رياضي اسلووني 2006 كه همين چند هفته پيش گرفته اي. قدر مي دانمت نه به خاطر آن چيزي كه بر سينه ات زدند، بل به خاطر آن چيزي كه در سينه ات نهاده اند. آن چيزي كه بر سينه ات زده اند، تازه اگر اصل باشد، آب كه ببيند سياه مي شود، اما آن چيزي كه در سينه ات نهاده اند، دريايي است و تو آموخته اي شناوري را كه: عاشقان حرم عشق در اين بحر عميق‎/ غرقه گشتند و نگشتند به آب آلوده
تقدير مي كنم از تو؛ نه از طرف خودم كه هيچ كاره حسن باشم در ميداني كه تو هستي. تقدير مي كنم نه از طرف يك سمپادي قديمي كه من باشم، از تو كه يك سمپادي جديدي هستي و نيك مي دانيم اهالي سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان(سمپاد) – قديم و جديدش- در رسانه جايي ندارند.
تقدير مي كنم از تو، از طرف وزارت آموزش و پرورش كه اين روزها سخت سرگرم صدور بيانيه براي لبنان و فلسطين است. تقدير مي كنم از تو، از طرف يار دوازدهم لبنان و فلسطين و فوتبال و كوله پشتي و نرگس و هر چيز ديگر كه مورد توجه عموم باشد. تقدير مي كنم از تو، از طرف همه روزنامه هايي كه عنوان اول شان بايد تو باشي، تقدير مي كنم از تو، از طرف نهادهاي حامي مقاومت كه اين روزها رشدشان نمايي است.
تقدير مي كنم از تو، از طرف خودم كه دست بالا يكي از اين بيست هزار سمپادي ام، نه... دست بالا يكي از اين هفتاد ميليون ايراني ام، نه... دست بالا يكي از اين شش ميليارد انسانم...
تقدير مي كنم از تو از طرف يك انسان. به خاطر بي نظمي ات، به خاطر عدم رعايت پروتكل ، به خاطر درآوردن پرچم جمهوري اسلامي از ميله پرچم هاي سالن كه قطعاً امري است كه موجبات جلب توجه سايران را فراهم مي آورد... تقدير مي كنم از تو، به خاطر نكته سنجي ات كه تا حريفت را با پرچم رژيم اشغالگر قدس نگريستي، به فراست دريافتي كه در مقابل يك رفتار غيرفردي، بايستي مقابله به مثل كرد. تقدير مي كنم از تو... باشد كه بياموزيم و بياموزند قدرشناسي حقيقي را در ميانه نرگس و رياست فدراسيون و وزارت و كوله پشتي و شوراها و...
تقدير مي كنم از تو، رفيق هفده ساله ام از طرف هفت ساله  ها و هفت ماهه ها و هفت روزه هاي قانا...

شكايت از فيلمساز روسي سينما
گروه ادب و هنر – واديم پرلمان- فيلمساز روسي تبار سينما كه به عنوان مهاجر در آمريكا فعاليت سينمايي مي كند- به دادگاه احضار شد، اتهام او توهين به چند شهروند است.
به نوشته خبرگزاري رويتر، اين كارگردان 42ساله روز گذشته در دادگاه نيويورك حاضر شد تا تفهيم اتهام شود. وي متهم است كه اواخر ماه ژولاي به سه خانم اهانت كرده و به روي يكي از آنها نيز دست بلند كرده است.
خانم هاي شاكي با مراجعه به دادگاه ادعا كرده اند كه هنگام بحث پيرامون فيلم هاي سينمايي پرلمان، زماني كه آنها به انتقاد از فيلم هاي او و از جمله خانه اي از شن و مه - كه سال 2003 اكران عمومي شد – پرداخته اند، وي عصباني شده و به آنها هتاكي كرده است.
اين خانم ها مي گويند پرلمان تاب تحمل شنيدن انتقاد پيرامون فيلم هايش را نداشته و واكنش عصبي واري در اين رابطه از خود نشان داده است. پرلمان با رد اين ادعا گفت: نوع صحبت اين خانم ها هنگام بحث تحريك آميز بوده و رگه هايي از نژادپرستي در حرف هايشان ديده مي شود.
وي به اين نكته اشاره كرد كه طرفين دعوا حتي به جاي بحث درباره كارهاي هنري اش، به مليت او اشاره كرده و با لحن بدي درباره روسيه(سرزمين مادري اش) صحبت كرده اند. پرلمان مي گويد علي رغم اين مسائل وي نه به اين خانم ها هتاكي كرده و نه روي آنها دست بلند كرده است. دادگاه روز 16 اكتبر رأي خود را اعلام مي كند.
خانه اي از شن و مه با بازي بن كينگزلي و شهره آغداشلو بر اساس قصه كتابي به همين نام ساخته شده است. هر دو بازيگر براي اين فيلم نامزد دريافت جايزه اسكار شدند.

جايزه 110 سكه اي جلال براي اهل فرهنگ و هنر
فارس: جايزه جلال آل احمد در جلسه شوراي هنر با پيشنهاد اهداي 110 سكه تصويب و براي تصويب نهايي به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارسال شد.
در اين طرح، از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان رئيس ستاد برگزاري اين جايزه نام برده شده است.
حسن غفوري فرد، رئيس هيأت نظارت شوراي عالي انقلاب فرهنگي چندي پيش گفته بود: در جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي كمي بحث بود كه آيا اين جايزه فقط در رشته ادبيات باشد، يا اين كه سينما و تئاتر و ديگر رشته  هاي هنري هم در جايزه جلال  آل احمد گنجانده شود.
اين در حالي است كه سيمين دانشور - همسر مرحوم آل احمد- درباره جايزه جلال مي گويد: من اصلا در جريان تصويب جايزه ادبي جلال آل احمد نبوده ام، اما خيلي خوشحال مي شوم جايزه اي به نام جلال ايجاد شود.
خالق رمان سووشون معتقد است: جايزه ملي جلال آل احمد بايد به تمام هنرمندان و اديبان تعلق گيرد و محدود به داستان نويسان و شاعران نشود.

فيلمساز ترك عليه خلافكاران رم
009699.jpg
گروه ادب و هنر- فرزان اوزپتك فيلم ساز سرشناس سينمايي تركيه فيلم  تازه اش را با حضور دو بازيگر ايتاليايي جلوي دوربين مي برد. كار تازه وي وقتي لورنزو خوابش مي برد نام دارد.
به نوشته خبرگزاري رويتر، استفانو آسورسي و پيرافرانچسكو فاوينو بازيگران اصلي اين درام اجتماعي هستند. وقتي لورنزو خوابش مي برد ششمين فيلم بلند سينمايي اوزپتك است كه رسانه هاي گروهي از وي به عنوان يك ترك ايتاليايي تبار اسم مي برند. يكي از دلايل انتخاب آسورسي و فاوينو براي ايفاي نقش هاي اصلي فيلم اين است كه در دو سال اخير اين دو در چند فيلم موفق با يكديگر همبازي بوده اند.
در فيلم جديد، آسورسي در نقش يك افسر پليس ظاهر مي شود كه با گروهي از خلافكاران حرفه اي شهر رم رودررو مي شود. در رأس اين خلافكاران فاوينو قرار دارد. اوزپتك تمام صحنه هاي فيلمش را در ايتاليا فيلم برداري مي كند و وقتي لورنزو خوابش مي برد بيش از آن كه يك فيلم تركي باشد يك محصول ايتاليايي است.
او جزئيات زيادي را درباره كار تازه اش ارائه نداده و تنها به بيان اين مسئله اكتفا كرده كه در اين فيلم هم مثل ساخته هاي قبلي اش بر روي گروهي از آدم هاي سي، چهل ساله فوكوس مي كند.

در صورت يافتن فيلم نامه منسجم
جكي چان و جت لي در يك فيلم مشترك بازي مي كنند
مهر: جكي چان اعلام كرد تنها مانعي كه در راه همكاري مشترك او با جت لي در يك اثر اكشن وجود دارد، نبود يك فيلمنامه منسجم است. اين دو هنرپيشه مطرح هنرهاي رزمي از مدت ها پيش اعلام كرده اند تمايل دارند در يك اثر مشترك به نقش آفريني بپردازند.
چان در اين مورد مي گويد: ما بر تمامي موانع موجود غلبه كرده ايم، اما تنها مشكلي كه بر جاي مانده فيلمنامه است. ما نياز به فيلمنامه اي داريم كه هم جت لي آن را تائيد كند هم من. اگر اين امر محقق شود فيلمبرداري از ماه مارس يا مي در شانگهاي آغاز مي شود. اين هنرپيشه اعلام كرد با توجه به اينكه هزينه ساخت اين اثر توسط هاليوود تامين مي شود، فيلم با حال و هواي آثار هاليوودي ساخته مي شود. چان علاوه بر اين از آغاز فيلمبرداري ساعت شلوغي 3 در آينده نزديك خبر داد. فيلمبرداري اين اثر از ماه سپتامبر در فرانسه آغاز مي شود و چان در آن بار ديگر با كريس تاكر همبازي است.

بازگشت دوباره انيميشن هاي سنتي
گروه ادب و هنر- كمپاني والت ديزني يك بار ديگر به سراغ توليد يك انيميشن سنتي مي رود. اين اتفاق در شرايطي رخ مي دهد كه اين كمپاني دو سال قبل اعلام كرد توليد انيميشن دستي را براي هميشه كنار گذاشته است.به نوشته سايت فيلم استو، شاهزاده خانم قورباغه اي نام انيميشن جديد سنتي اين كمپاني است. با آنكه اطلاعات زيادي پيرامون قصه فيلم منتشر نشده است، اما گفته مي شود اين انيميشن حال و هوايي شبيه فيلم موفق دهه هشتادي همين كمپاني پري دريايي كوچولو خواهد داشت.
اين انيميشن دو بعدي را جان موسكر كارگرداني مي كند كه سه سال قبل انيميشن سنتي او سياره گنج در نمايش عمومي شكست سخت تجاري خورد. تهيه كننده فيلم، جان لستر همكار قديمي كمپاني والت ديزني است كه براي اين كمپاني در دهه نود ميلادي انيميشن هاي موفقي مثل علاءالدين ، هركول و پري دريايي كوچولو را تهيه كرد.توليد انيميشن هاي سنتي كه انيماتورها آنها را با دست خلق مي كنند، به دنبال موفقيت عظيم انيميشن هاي كامپيوتري همچون شرك و پيدا كردن نيمو متوقف شد. لستر مي گويد: اميدوارم موفقيت مالي شاهزاده خانم قورباغه اي باعث شود تا توليد اين نوع انيميشن دوباره رونق بگيرد.

چهره  هاي هفته
مسعود كيميايي
۴۸ ساعت تا شروع رئيس
009687.jpg
گروه ادب و هنر- سعيد مروتي: اگر اتفاق خاصي نيفتد، روز شنبه رئيس را كليد مي زند. اين روزها در دفتر كارگاه آزاد فيلم جنب و جوش خاصي به چشم مي خورد. مسعود كيميايي به همراه گروهش در تدارك كليد زدن بيست و ششمين فيلم بلند خود است.
كيميايي در حالي آخرين بازنويسي هاي فيلمنامه را انجام مي دهد كه كيوان مقدم طراح صحنه و لباس، ساخت و طراحي دكورهاي سكانس هاي اوليه فيلم را آغاز كرده است.
رئيس كه از ابتداي آغاز پيش توليدش خبرساز بود، پس از حضور فرامرز قريبيان، عزت الله انتظامي، امين تارخ، لعيا زنگنه، پولاد كيميايي و مهناز افشار با يافتن بازيگر نقش رئيس پر بازيگرتر از پيش نيز شده است. در حالي كه از جمشيد هاشم پور و منوچهر اسماعيلي به عنوان گزينه هاي بازي در نقش رئيس نام مي بردند، كيميايي در نهايت داريوش ارجمند را انتخاب كرد كه پيش از اين در اعتراض با يكديگر همكاري موفقيت آميزي را تجربه كرده بودند.
سامان مقدم
مادام تا 45 روز ديگر
009735.jpg
در ميان دستياران مسعود كيميايي، اين يكي از همه آنها حرفه اي تر از كار درآمد. سامان مقدم خيلي زود راه خود را از استادش جدا كرد. فيلم
تين ايجري سياوش شروع خوبي براي دستيار كيميايي نبود، اما پارتي از استعداد فيلمسازي مقدم خبر داد و بعد با مكس و كافه ستاره او نشان داد كه هم در زمينه كمدي و هم سينماي جدي تبحر دارد. اگر اتفاق خاصي نيفتد، مقدم تا 45روز ديگر پنجمين ساخته بلندش را هم مقابل دوربين خواهد برد. مادام مضموني اجتماعي دارد و مقدم آن را باز هم در دفتر هدايت فيلم توليد خواهد كرد. مادام فعلاً در مرحله انتخاب بازيگر است. از چهره هاي زيادي به عنوان بازيگران احتمالي فيلم تازه مقدم نام برده مي شود، ولي هنوز حضور هيچ كس در اين پروژه قطعي نشده است.
از مقدم تا چهارشنبه آينده كافه ستاره به نمايش درخواهد آمد. او اخيراً در اظهارنظري جالب توجه پيش بيني كرده است كافه ستاره بيشتر از مكس بفروشد.
رسول صدرعاملي
دغدغه هاي آقاي دبير
009690.jpg
فيلمساز محبوب و موفق سال هاي اخير، حالا با نشستن بر صندلي دبيري دهمين جشن سينماي ايران، روزهاي دشواري را پيش رو دارد.صدرعاملي پريروز در اولين نشست مطبوعاتي اش به عنوان دبير جشن خانه سينما، چشم اندازي اميدواركننده از اين اسكار ايراني ترسيم كرد.
جشني كه در همه اين سالها با انواع و اقسام حاشيه هاي فرامتني برگزار شده است. اوج اين حاشيه ها را مي شد در هشتمين جشن سينماي ايران مشاهده كرد كه تبعاتش چند ماهي حاشيه امنيت را از سينما سلب كرده بود. بعد از آن اتفاقات ناگوار، جشن سينماي ايران چهره رسمي تري به خود گرفت تا حساسيتي را برنينگيزد، هر چند يكي از آرام ترين سالهاي برگزاري جشن هم، اين داوري ها بود كه جنجال آفريني كرد.صدرعاملي قول داد در دهمين جشن سينماي ايران نظرات مقام معظم رهبري در ديدار با كارگردانان، نهادينه شود. تغييراتي در شيوه برگزاري مراسم، نحوه داوري ها و اهداي تنديس به سينماگران خارجي از ديگر برنامه هاي رسول صدرعاملي براي بهتر برگزار كردن دهمين جشن خانه سينماست. او همچنين از تلاش هايش براي متقاعد كردن مسئولان سيما گفت و اينكه براي اولين بار جشن سينماي ايران به صورت مستقيم از تلويزيون پخش شود.

راهنما
بزرگداشت درويش خان
ايسنا: بزرگداشت درويش خان اواخر شهريورماه در كاخ نياوران يا تالار وحدت، با بازسازي آثاري از اين استاد موسيقي ايراني برگزار مي شود.
بازسازي آثار قدما يكي از برنامه هاي مجيد درخشاني رهبر گروه موسيقي خورشيد است و در همين  راستا، درخشاني به همراه گروهش بازسازي آثار درويش خان را آغاز كرده است .
در قالب اين برنامه قرار است از تصنيف هاي ساخته شده توسط درخشاني براي درويش خان و براساس تصنيف هاي ماندگار درويش خان استفاده شود و بازسازي هايي نيز روي برخي قسمت هاي آن صورت گرفته است.
همچنين گروه خورشيد قرار است در هر اجرا يك بخش را به بزرگان موسيقي ايران اختصاص دهد.
اجراي گروه موسيقي آذربايجان
ايسنا: كنسرت موسيقي آذربايجان باكو 16 و 17 مرداد ماه به مناسبت ميلاد حضرت علي(ع) و روز پدر برگزار مي شود. اين كنسرت در سالن 290 نفره فرهنگسراي نياوران برگزار خواهد شد. گروه موسيقي آذربايجان يك گروه ده نفره است كه براي اولين بار در ايران برنامه اجرا خواهد كرد.
گيتار فلامنكو در تالار وحدت
فارس:كنسرت گيتار فلامنكو به نوازندگي لي لي افشار امروز و فردا مرداد ماه ساعت 21 در تالار وحدت برگزار مي شود. افشار تاكنون به عنوان سوليست، اجراهاي متعددي با اركسترهاي مختلف و برجسته در سالن هاي مشهور اروپا، آسيا، شمال و جنوب آمريكا، آفريقا و استراليا داشته است.
زخم زيتون در خيابان هاي تهران
ايسنا: سومين نمايشگاه خياباني خانه عكاسان با عنوان زخم زيتون در قاب تصوير در تقاطع خيابان حافظ و سميه برپا شد. در اين نمايشگاه عكس هاي مجيد آزاد، جمال صالحي، ميرحسين فاطمي، پيام برازجاني، حسن قائدي، علي آقاربيع، مهدي سروري و منصوره معتمدي به نمايش در آمده است.
رئيس خانه عكاسان همچنين خبر داد كه موضوع نمايشگاه بعدي نيز جنايات رژيم صهيونيستي و مقاومت مردم لبنان خواهد بود.
هنر ايران باستان در آبادان
ايسنا: هنر دوران هخامنشي، اشكاني و ساساني روزهاي 12 و 13 مردادماه جاري در موزه هنرهاي معاصر آبادان بررسي مي شود.
در اين نشست كه با حضور حسن فتاحي، مدرس دانشگاه و كارشناس ارشد ميراث فرهنگي همراه است، اسلايد هايي از آثار آن دوران بررسي خواهد شد.
نشست يادشده با همكاري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي و حوزه هنري آبادان، ساعت 18 در تالار گفت وگوي موزه هنرهاي معاصر آبادان برگزار خواهد شد.
شب شعر زيتون سبز در بعثت
مجموعه فرهنگي هنري بعثت به منظور ابراز همدردي با مردم مظلوم و بي دفاع لبنان در برابر تهاجم ناجوانمردانه رژيم صهيونيستي اقدام به برگزاري شب شعر با عنوان زيتون سبز كرده است. اين مراسم با حضور شاعران نام آشنا امروز دوازدهم مرداد از ساعت 19 - 17 در سالن آمفي تئاتر بعثت برگزار مي شود.
همايش تئاتر ميداني مشروطه
۲۰ گروه نمايشي، بيش از 20 نمايش و 10 برنامه نقالي و پرفورمنس را در طول برگزاري همايش تئاتر ميداني مشروطه اجرا خواهند كرد.
همايش تئاترميداني مشروطه، به مناسبت فرارسيدن يكصدمين سالگرد مشروطيت در ايران، از 14 تا 28 مردادماه به طور همزمان در تهران، اصفهان، تبريز و كرمان برگزار مي شود.
مروري بر آثار گريگوري كوزينتسف
دوره سي ويكم برنامه هاي سينما تك موزه هنرهاي معاصر تهران در بخش يك فيلمساز يك نگاه با نمايش هشت فيلم اختصاص به مروري بر زندگي و آثار گريگوري كوزينتسف خواهد داشت.
سرچشمه هاي موسيقي كلاسيك
مجموعه فرهنگي هنري تهران به منظور ارج نهادن به علم و هنر و در راستاي اهداف آموزشي خود نشست بررسي سرچشمه هاي موسيقي كلاسيك غرب را برگزار مي كند.اين نشست با حضور پرويز خمسه پور آهنگساز و پيانيست در روز يكشنبه 15 مردادماه ساعت 18 در خيابان شريعتي، روبروي بهار شيراز، مجموعه فرهنگي هنري تهران طبقه سوم مركز همايش ها برگزار مي شود.
نمايشگاه گروهي سراميك
ادب و هنر- نمايشگاه گروهي سراميك شامل 40 اثر در ابعاد متنوع از 11 تا 21 مرداد در گالري شماره 3 فرهنگسراي هنر داير مي شود.
در اين نمايشگاه آثاري با استفاده از تكنيك كاشي (سراميك) در موضوع هاي انتزاعي، فيگور و اسامي مذهبي به نمايش گذاشته مي شود.اين نمايشگاه كار مشترك هديه السادات جلالي و مهسا احمدي و آيدا توكلي است.گفتني است: علاقه مندان به بازديد اين نمايشگاه مي توانند از 11 مرداد به مدت ده روز از ساعت 9 تا 19 به فرهنگسراي هنر خيابان شريعتي خيابان جلفا مراجعه كنند.
پنجمين خيابان هنر در فرهنگسراي مدرسه
مهر: پنجمين خيابان هنر از ساعت 17 تا 22 روز 11 مردادماه به همت سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران در فرهنگسراي مدرسه برگزار مي شود.
در خيابان هنر كه با هدف آشنايي شهروندان با هنر اصيل ايراني و استفاده بهينه از فضاي شهري برگزار مي شود، شهروندان با بهره گيري از 32 كارگاه گليم بافي، مجسمه سازي، ساخت كتيبه، سفالگري، طراحي، رفوگري، خيمه شب بازي، پانتوميم، تئاتر عروسكي و ... با هنرمندان آشنا مي شوند.علاقمندان براي بازديد از اين خيابان مي توانند به خيابان شريعتي، پائين تر از پل سيدخندان، فرهنگسراي مدرسه مراجعه نمايند.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |