پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۱ - Aug 3, 2006
سردار زارعي خبر داد:
عكاس فيلم، سناريوي گروگانگيري واقعي نوشت
009858.jpg
گروه حوادث - مهديه مصطفايي: مردان جوان كه پس از ربودن كودك
۱۱ ساله اي در قبال آزادي وي مبلغ ۳۰ ميليون تومان درخواست كرده بودند، پس از ۵ روز عمليات گسترده پليس استان تهران در همدان به دام افتادند.
به گزارش همشهري ماجراي اين حادثه زماني در دستور كار ويژه پليس استان تهران قرار گرفت كه شامگاه ۴ مردادماه يكي از ساكنان فاز ۱ مهرشهر در حالي كه بسيار وحشتزده بود با مركز فوريت هاي پليس تماس گرفت و از ربوده شدن پسر ۱۱ ساله خانواده به نام امير خبر داد، وي گفت: ساعت ۷ عصر، امير براي دوچرخه سواري به داخل كوچه رفت. بعد از آن ديگر به خانه برنگشت و تنها يك لنگه كفش او و دوچرخه  اش را در كوچه پيدا كرديم و از آن هنگام ديگر خبري از او نيست.
اولين تماس گروگانگيران
و درخواست ۳۰ ميليوني
در حالي كه ماموران پليس از اين قضيه مطلع شده و تحقيقات خود را بر روي اين پرونده آغاز  كرده بودند، ساعتي بعد تلفن منزل خانواده كودك به صدا در آمد و مردي جوان از گروگان گرفتن امير خبر داد و گفت:  نامه اي در يك كيوسك تلفن در آن نزديكي قرار داده اند و درخواست خود را بر روي آن نوشته اند.  متهمان در نامه تهديد آميز خود براي آزادي نوجوان ۱۱ساله تقاضاي ۳۰ ميليون تومان پول نقد كرده و خانواده كودك را تهديد كرده بودند در صورتي كه پول را تهيه نكنند و يا به پليس اطلاع دهند،  بلاي وحشتناكي به سر كودك خواهند آورد. با توجه به حساسيت موضوع ۵ تيم زبده از كارآگاهان پليس آگاهي و اطلاعات كرج زير نظر سرهنگ مجيد بزمون فرمانده انتظامي كرج و به سرپرستي سرهنگ مطهري رئيس پليس آگاهي كرج تحقيقات پليسي را آغاز كردند.
بچه تان را از پليس بگيريد
با گذشت سه روز از اين ماجرا، آدم ربايان كه متوجه حضور پليس شده بودند در تماس با خانواده كودك گفتند، به خاطر اينكه موضوع را به پليس اطلاع داد ه ايد، برويد و بچه تان را از آنها بگيريد. پس از اين تماس آدم ربايان تماس خود را با خانواده اميرعلي قطع كردند و ديگر از آنها خبري نبود. در حاليكه گروه ويژه   اي به سرپرستي سرهنگ محمد عيوضي رئيس اداره مبارزه با آدم ربايي آگاهي به محل هاي تماس متهمان رفته و در بررسي هاي صورت گرفته اين احتمال كه تماسها از يك گاوداري در شهرستان زرند همدان كه نزديك به محل تماسها بود صورت گرفته است مطرح شد. با قوت گرفتن اين احتمال سه تيم از كارآگاهان پليس آگاهي محل مورد نظر را به محاصره خود درآورده و در نخستين ساعات شب نهم مردادماه در يك عمليات ويژه با آزادي گروگان ۱۱ ساله موفق به دستگيري سه تن از متهمان شدند.
سردار زارعي- فرمانده پليس استان تهران - با اعلام اين خبر و ابراز خرسندي از نجات امير علي در يك نشست خبري گفت:  دستگيري متهمان در يك عمليات ضربتي صورت گرفت. به طوري كه پس از آزادي گروگان يكي از متهمان در كرج بدون اطلاع از ماجراي آزادي امير علي به خانواده او زنگ زده و خانواده او را تهديد كرده بود  اگر پول را ندهند، پسر ۱۱ ساله شان را مي كشد. با اعترافات سه عضو دستگير شده باند كه پدرام، حسين و ابوالفضل نام داشتند، كارآگاهان مخفيگاه ۲ تن ديگر از آدم ربايان را در كرج شناسايي و آنها را نيز دستگير كردند. سردسته باند در بازجويي ها با اعتراف به ربودن كودك ۱۱ ساله درباره نحوه طراحي و اجراي نقشه ربودن  به ماموران دايره يكم اداره آگاهي كرج گفت: چندي قبل با همدستي دوستانم تصميم گرفتيم مردي را ربوده و از او اخاذي كنيم به همين خاطر با تقليد صداي زنانه با او تماس گرفتيم. قصد داشتيم با اغفال اين مرد او را به محل خلوتي بكشانيم و با ربودنش از خانواده اش اخاذي كنيم، اما اين مرد كه به رفتار ما مشكوك شده بود، سر قرار حاضر نشد و ما تصميم گرفتيم از فرد ديگري اخاذي كنيم.
سناريوي اول گروگانگيري
در جريان بازجويي هاي صورت گرفته متهم ۲۳ ساله درباره انتخاب اين كودك گفت: سال گذشته براي توليد يك فيلم، عكاسي پشت صحنه مي كردم، فيلم در خانه اي گرانقيمت در كرج فيلمبرداري مي شد كه من متوجه وضع مالي خوب صاحبخانه شدم. به همين خاطر تصميم گرفتيم پسر ۱۱ ساله آنها را بدزديم.طبق نقشه قبلي روز حادثه با يك خودروي سمند امير را ربوديم و به باغي در اطراف هشتگرد برديم و دو روز او را در آن باغ نگهداري كرديم. به دليل اينكه احتمال مي داديم مخفيگاهمان لو برود گروگان خود را به يك گاوداري در همدان منتقل كرديم. وي درخصوص انگيزه اش از آدم ربايي گفت: من و همدستانم مقدار زيادي پول بدهكار بوديم. اگر ۳۰ ميليون تومان را از پدر اميرعلي مي گرفتيم مي توانستيم به راحتي مشكلاتمان را حل كنيم. زارعي آزادي اميرعلي را به عنوان بهترين خاطره سال ۸۵ خود نام برد و گفت: در اين پرونده خدا خيلي به ما كمك كرد.

اقدام عجيب قاضي جنايي لس آنجلس
انتشار تصاوير ۵۰ زن براي يافتن راز جنايت هاي سريالي
009810.jpg
009813.jpg
گروه حوادث- در يك اقدام عجيب و جنجالي، بازپرس جنايي لس آنجلس اقدام به انتشار عكسهاي مربوط به ۵۰ زن مدل لباس كه احتمال داده مي شود، توسط قاتل زنجيره اي مشهور ويليام ريچارد بردفورد به قتل رسيده و يا مورد  آزار قرار گرفته باشند كرد.
به گزارش لس آنجلس تايمز ، قاضي جنايي لس آنجلس هفته گذشته با صدور مجوز انتشار عكسهاي ۵۰ زن مدل لباس كه تصاوير آنها در دهه ۸۰ در خانه ويليام ريچارد بردفورد كه به (قاتل سريالي مدلها)مشهور شده است پيدا شده بود از كساني كه درباره اين زنان اطلاعاتي دارند خواست تا در تماسي با پليس اطلاعاتشان را بيان كنند. بنا به اين گزارش قاتل مدلها ، جنايتهاي خود را در فاصله سالهاي ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۴ كه دستگير شده صورت داده است، شيوه وي براي ارتكاب جنايتهايش به اين صورت بوده كه وي ابتدا زنان مدل لباس را به بهانه عكس گرفتن به خانه اش دعوت مي كرد و يا به نقاط خلوت مي كشاند و سپس آنها را بعد از آزار و اذيت به قتل مي رساند.راز جنايتهاي او در سال ۱۹۸۴ فاش شد، اما كارآگاهان تنها توانستند راز دو جنايت را فاش كنند و اطلاعاتي درباره ساير جنايتهاي او به دست نيامد، با اين دو جنايت قضات دادگاه لس آنجلس متهم را به اعدام محكوم كردند و پرونده تنها با اين دو قتل بسته شد.
بازگشايي راز جنايتهاي سريالي
با گذشت ۲۲ سال از برگزاري آخرين دادگاه اين مرد جنايتكار، قاضي دادگاه جنايي لس آنجلس در حالي كه ويليام ريچارد بردفورد در انتظار اعدام در زندان سان كويينتين به سر مي برد،بار ديگر به بررسي اين پرونده دست زد.
وي در بررسي هاي خود متوجه شد مرد جنايتكار در آلبوم هاي خود عكس نزديك به ۵۰ مدل جوان كه خودش از آنها عكاسي كرده است را نگهداري مي كند . بازپرس با اين احتمال كه ممكن است اين افراد نيز جزو قربانيان جنايتهاي سريالي بردفورد باشند، هفته گذشته دستور انتشار عكسهاي مربوط به اين زنان را صادر كرد و از تمامي كساني كه از آنها اطلاع دارند درخواست كرد با پليس تماس بگيرند.
به گفته رئيس پليس لس آنجلس با انتشارعكسهاي زنان در مطبوعات آمريكا، بيش از ۱۰۰ تماس و ايميل براي پليس ارسال شد كه نشان مي داد ۲۴ نفر از كساني كه عكسهاي آن چاپ شده است، زنده هستند ولي در حاليكه از ۲۶ مدل ديگر خبري نبود، دختر يكي از آنها در تماسي با پليس گفت : پس ازمدتي از ناپديد شدن مادرم،جسد او پيدا شد، اما قاتل وي هرگز شناسايي نشد.در بررسي هاي پليسي مشخص شد كه مادر اين زن جوان كه در هنگام جنايت تنها ۷ سال داشت يك مدل مشهور لباس به نام دونال كمپبل بوده كه در ۱۹۷۸ ناپديد شده است و جسد او مدتي بعد در ماليبو كانيون پيدا شد ، اما اين پرونده حل نشده باقي ماند.

بررسي هاي پليسي درباره راز خانه مخوف
009807.jpg
گروه حوادث- تحقيقات پليس جنايي پايتخت از عامل گروگانگيري مرگبار در شمال تهران، احتمال وقوع جرايم ارتكابي ديگر از سوي اين متهم در خانه وحشت را قوت بخشيد.
به گزارش همشهري، سرهنگ حسين خوئيني معاونت اداره آگاهي تهران بزرگ روز گذشته درخصوص آخرين اقدامات پليس جنايي پايتخت بر روي پرونده قتل خيابان مقصودبيك كه در پي آن يك گروگان به قتل رسيده بود به همشهري گفت: «خودرو دودي متهم به قتل و پژو پرشيا مقتول در حوالي يك باشگاه ورزشي در شمال تهران و پاركينگ فرودگاه مهرآباد كشف شده است. نقاط كشف خودروها همان مناطقي بود كه متهم به قتل در خصوص پارك خودروها در جريان تحقيقات عنوان كرده بود كه با پيدا  شدن خودروهاي مذكور فرضيه وجود همدست در ارتكاب جرايم اين متهم كمي كمرنگ شد.»
سرهنگ خوئيني در ادامه افزود: محل جنايت داراي ويژگي هاي خاصي بود. وسايل كشف شده شامل گوني هاي بزرگ كنفي و پلاستيكي، گالن بنزين و ديگر شرايط حاكم بر فضا احتمال اين كه جنايات و يا اخاذي هاي ديگري در آن خانه آپارتماني رخ داده باشد را براي پليس جنايي تهران قوت بخشيده و تحقيقات همه جانبه بر روي اين پرونده ادامه خواهد يافت.
امير در پاسخ به سؤالات كارآگاهان اداره دهم آگاهي تهران بزرگ در مورد اين پرونده اين گونه توضيح داد: «علي را از سالها قبل مي شناختم، هم محل بوديم. روز حادثه سد راهش شدم و به او گفتم كه آپارتماني در حوالي ميدان تجريش خريده ام، اگر تمايل داري براي ديدن آن برويم شايد به دلت نشست و خواستي آن را بخري. به همين بهانه علي را به محل جنايت كشاندم. به محض ورود به داخل آپارتمان، علي با مشاهده وضعيت خاص محل و پوشش ويژه پنجره هاي خانه با مقواهاي قرمز رنگ، عكس العمل نشان داد ولي قبل از آن كه بتواند كاري انجام دهد او را با چاقو تهديد كرده و به زور بر روي صندلي نشاندم. دستها و پاهايش را بستم، او با صداي بلند درخواست كمك كرد و به همين دليل با ضربه چاقو مجروحش كردم. او در شرايط نامساعد جسمي با خانواده اش تماس گرفت و طبق خواسته من ۱۰ ميليون تومان از آنها درخواست كرد. در تمام مدتي كه علي در آن خانه در دام من بود او را با عناوين مختلف تهديد كردم و در نهايت قبل از آن كه پول را از خانواده او تحويل بگيرم در حالي كه علي از من مي خواست بيشتر از اين بلايي سرش نياورم او را كشتم.»
سرهنگ حسين خوئيني در ادامه توضيحات خود گفت: «امير در شرايط خطرناك روحي قرار دارد و وجود اين نوع افراد در ميان مردم در ابتدا براي خانواده و سپس براي ديگران مشكل ساز خواهد شد. پايان جرايم اين گونه افراد اكثراً به جنايت ختم مي شود. اين در حالي است كه همسايه ها اين خانه مخوف رفت و آمدهاي مشكوكي را در آن آپارتمان مشاهده كرده و بيان داشته اند چراغ خانه روزهاي زيادي تا صبح روشن بود و كشيده  شدن صندلي ها بر روي سنگفرش  خالي آن خانه توجه ديگر همسايگان را كه مي دانستند منزل خالي از اثاثيه است جلب كرده بود.سرهنگ خوئيني روز گذشته با مجوز بازپرس پرونده خواستار چاپ عكس اين متهم بدون چشم بند در جرايد شد و از شهروندان خواست در صورت داشتن اطلاعات بيشتر از اين متهم و يا جرايم ارتكابي ديگر اين فرد با شماره ۵۵۳۸۹۰۴۸ تماس گرفته و كارآگاهان اداره دهم آگاهي را در جريان قرار دهند.

حوادث
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |