پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۱ - Aug 3, 2006
كوچك ها از تور حجم مبنا گريختند
سودآورترين سهام بورس در 10 روز نخست مرداد
009714.jpg
گروه بورس- تازه ترين آمار دريافتي، از رشد قيمت هاي اعجاب آوري در 10 روز نخست مردادماه حكايت دارد. طبق اين آمار ظرف 10 روز گذشته قيمت سهام 15 شركت حاضر در بورس تهران بين 10 تا 110درصد افزايشيافته است.
به گزارش همشهري، نكته جالب توجه و مشترك بين همه سهام صعودكرده در بورس تهران آن است كه عمده اين شركت ها، از جمله شركت هاي كوچكي هستند كه از فرصت به دام افتادن شركت هاي بزرگ در تور سياست حجم مبنا سود برده و رشد قيمت هاي نجومي را رقم زده اند.
سياست حجم مبنا از تابستان سال 82 و در زمان مديريت قبلي بورس تهران در بازار سرمايه اعمال شد. از آن زمان انتقادهاي فراواني به اين روش خودساخته وارد آمده، به باور كارشناسان، اين سياست در بازار سهام شركت هاي بزرگ و كم ريسك تر بورس به مثابه ترمزي مداوم عمل مي كند، اما در عوض به شركت هاي كوچك و پرمخاطره اجازه مي دهد ارقام نجومي رشد قيمت را به تجربه بنشينند.
صعودي ها
بر اساس اين گزارش، در 10 روز نخست مردادماه، ارزش سهام كاشي حافظ 110درصد افزايش يافته. اين رشد قيمت در حالي محقق شده كه فقط 16 نفر 87هزار سهم كاشي حافظ را دادوستد كرده اند. ارزش كل معاملات انجام گرفته بر اين سهام، 261ميليون ريال تخمين زده مي شود.
در يك بازار كم عمق ديگر ارزش سهام صنعتي آما 75درصد بالا رفت و سهام اين شركت را نيز 15 نفر با پرداخت 277ميليون ريال از نقدينگي خود صعودي كردند.سومين سهام صعودكننده بورس تهران در دهه نخست مردادماه، ايران دارو بود. ارزش سهام اين شركت نيز 68درصد افزايش يافت. ايران دارو تازه ترين نمونه از برنامه صعود سهام داروسازان در چهار ماه گذشته است. قيمت سهام اين شركت را نيز فقط 13 نفر با پرداخت 182ميليون ريال بالا بردند. در اين دوره ارزش سهام 5 شركت نيروكلر، قند ثابت، سرمايه گذاري البرز، نئوپان 22بهمن و كمباين سازي هم بين 20 تا 40 درصد افزايش يافت.چادرملو، كابل باختر، كالسيمين، معادن و فلزات،  توكافولاد، جوشكاب يزد و ايران ارقام نيز از جمله شركت هايي هستند كه قيمت سهام شان بين 10 تا 15درصد رشد كرده است.
پرطرفدارها
در 10 روز نخست مردادماه اتفاق جالبي روي داد؛ در حالي كه خودروسازان دوره توقف نماد پس از برگزاري مجامع را طي مي كردند، سهام معادن در بين متقاضيان سرمايه گذاري در بورس اوج گرفت، به طوري كه شركت ملي سرب و روي، معادن و فلزات و چادرملو در صدر جدول سهام پرطرفدار بورس جايگرفتند. در اين مدت يك هزار و 943 نفر در صف تقاضاي سهام معادن و فلزات و يك هزار و 200 نفر در صف خريد سهام چادرملو ايستادند.

بازگشت 12 شركت شاخص را بالا كشيد
009705.jpg
گروه بورس- 12 شركت در جريان داد و ستدهاي ديروز بورس تهران، پس از برگزاري مجامع خود به چرخه معاملات بازگشتند و به دنبال آن شاخص كل قيمت سهام با رشد 7/12 واحدي مواجه شد.
به گزارش «همشهري» در اين روز همزمان با باز شدن نماد صنايع ريخته گري، فنرسازي زر، شيشه و گاز، باما، نورد و قطعات فولادي، آبسال، تراكتورسازي ايران، رازك، بين المللي پارس، سيمان خاش، سرمايه گذاري صنعت بيمه و كنتورسازي ايران شاخص به رقم 9 هزار و 110 واحد افزايش يافت.براساس اين گزارش شاخص عملكرد تالار اصلي با 18 واحد افزايش به 8 هزار و 862 واحد نزديك شد، اما شاخص عملكرد تالار فرعي 5 واحد كاهش يافت تا به 9 هزار و 278 واحد برسد.طي معاملات اين روز شاخص صنعت كه عملكرد شركت هاي صنعتي حاضر در بورس را نشان مي دهد با 17 واحد رشد مواجه شد و روي 7 هزار و 247 واحد ايستاد.
در اين روز شاخص بازده نقدي و قيمت تحت تأثير بازگشايي نماد شركت هاي ياد شده 49 واحد رشد كرد و شاخص بازده نقدي دو واحد ديگر مثبت خورد.

آخرين صف هاي عرضه و تقاضا
009711.jpg
گروه بورس –در جريان معاملات ديروز بورس تهران 571 نفر در صف فروش 6/4 ميليون سهم سرمايه گذاري بانك ملي به ارزش 2/11 ميليارد ايستادند. سهام ياد شده ديروز با قيمت دو هزار 426 ريال عرضه شد.
به گزارش «همشهري» در اين روز 205 نفر نيز 8/1 ميليون سهم شركت ياد شده را با قيمت دو هزار و 427 ريال عرضه كردند. ارزش اين سهام ديروز در مجموعه 3/4 ميليارد ريال برآورد شد.
براساس اين گزارش طي دادوستدهاي ديروز بورس تهران 851 دستور فروش براي 6/2 ميليون سهم سرمايه گذاري غدير با قيمت 3 هزار و 995 ريال صادر شد و 800 نفر نيز 5/2 ميليون سهم اين شركت را با قيمت 3 هزار و 996 ريال به فروش گذاشتند. ارزش سهام عرضه شده سرمايه گذاري غدير طي معاملات ديروز در مجموع 20 ميليارد ريال برآورد شد.
بنابراين گزارش، روز گذشته يك هزار و 540 نفر تعداد 3/9 ميليون سهم سرمايه گذاري بهمن به ارزش 10 ميليارد ريال را در بازار عرضه كردند و 382 نفر براي 7/2 ميليون سهم رايان سايپا به ارزش 6 ميليارد ريال دستور فروش صادر كردند.
سيمان دورود ، گروه بهمن، ليزينگ صنعت و معدن و سامان گستر اصفهان نيز ديروز از جمله شركت هايي بودند كه سهام آنها با حجم زياد عرضه مواجه بود.
از سوي ديگر در كفه تقاضا ديروز 172 نفر براي خريد 810 سهم كالسيمين به ارزش 27 ميليارد ريال صف كشيدند. 302 نفر نيز روز گذشته براي 9/2 ميليون سهم ملي سرب و روي به ارزش 16 ميليارد ريال دستور خريد صادر كردند و 136 نفر با مراجعه به كارگزاري ها براي خريد 2/1 ميليون سهم پتروشيمي اراك به ارزش 13 ريال برگه دستور خريد پر كردند.

بورس ها نبايد چندشاخه شوند
ايسنا: بورس ها نبايد چندشاخه شوند، زماني كه در همه دنيا بورس ها در جهت ادغام پيش مي روند، بنابراين بايد در جهت ادغام پيش رويم.
نصرالله برزني، عضو هيأت مديره بورس فلزات با اشاره به اين كه ادغام اين بورس ها از موازي كاري ها جلوگيري خواهد كرد گفت: چندان فرقي نمي كند كه در بورس كالا، گندم و يا فولاد مورد معامله قرار  گيرد، زيرا در اين زمان قراردادي معامله خواهد شد كه پشتوانه آن كالاست، بنابراين هر كالايي مي تواند زير يك سقف با يك سيستم معاملاتي كار انجام دهد.

ديدگاه
مالكيت شركت سهامي بورس
اخيراً انتقاداتي نسبت به شيوه پذيره نويسي شركت بورس و تركيب مالكيت آن در برخي روزنامه ها و محافل مطبوعاتي و علمي مطرح شده است. عمده انتقاد مطرح شده، اختصاص بخش عمده سهام شركت بورس به كارگزاري ها و شركت هاي سرمايه گذاري و در نتيجه امكان به وجود آمدن انحصار و سوءاستفاده بعضي از مؤسسات مذكور است.
در ابتدا لازم است به اهميت و لزوم پديده شركتي شدن بورس اشاره شود. در دهه اخير شاهد تغييرات اساسي در ساختار سازماني بورس هاي سهام در سراسر دنيا بوده ايم. در گذشته (قبل از سال 1993) بورس سازماني غيرانتفاعي بود كه مالكيت آن در اختيار اعضا قرار داشت. ولي در سال هاي اخير، بورس ها به سمت ساختارهاي سازماني ديگري براي تعديل مدل هاي مشاركت سنتي گرايش پيدا كرده اند. در نتيجه چنين اقداماتي بورس به يك شركت سهامدار- مالك انتفاعي تبديل مي شود. اين فرآيند به نام شركتي  سازي شناخته شده است. آمارها نشان مي دهد كه شركتي شدن بورس ها در سطح بازارهاي بين المللي روندي صعودي داشته و بسياري از بورس ها علاوه بر اين كه ماهيتي انتفاعي پيدا كرده اند، داراي سهام قابل معامله در خود نيزهستند. بر اساس اطلاعات فدراسيون جهاني بورس ها، در سال 2003 معادل 42 بورس از 85 بورس عضو، شركتي شده و 16 بورس نيز در حال طي كردن فرآيند شركتي شدن هستند.بنابراين آنچه در ايران در حال اتفاق افتادن است، تجربه اي موفق در سراسر جهان است كه منجر به كارايي و سودآوري بيشتر بورس ها مي شود.
تجربه جهاني نشان مي دهد؛ شركت مادر بورس كالاي شيكاگو به مالك كل بورس كالاي شيكاگو (CME) است هم وضعيت مشابهي دارد. در واقع، بر اساس آمار و اطلاعات MSN Mosey بيش از 75 درصد سهام شركت مادر بورس كالاي شيكاگو، در اختيار نهادهاي مالي (شركت هاي كارگزاري و سرمايه گذاري) است.
بورس سهام آمريكا نيز تا چند سال پيش به طور كامل تحت تملك كانون ملي كارگزاران آمريكا بود. ولي به نقل از خبرگزاري رويتر، NASD در سال 2003 تصميم گرفت درصد مالكيت خود را كمتر و مالكيت خود را به تدريج به اعضاي صاحب جايگاه هاي معاملاتي در AMEX منتقل كند.
البته اين نكته صحيح است كه وقتي بورس شركتي مي شود، احتمال دارد توسط عده اندكي كنترل شود و يا تحت تاثير سهامداران نامناسب قرار گيرد. از اين رو وجود سازوكارهايي براي رفع اين مشكل ضروري است. شايد بتوان اين مسئله را از طريق تحميل محدوديت بر مالكيت سهام، الزامات موافقت قانوني قبلي براي مالكيت بيش از درصد معين يا دادن حق وتو به قانونگذار، تا حدي كنترل كرد. در بيشتر شركت هاي بورسي، ميزان بررسي هاي نظارتي در خصوص مالكان بسيار ناچيز است. اغلب تنها جنبه نظارتي اين است كه سهامدار عمده يك بورس بايد موقعيتش را براي بورس و بازار افشا كند.
البته در بسياري از صنايع كليدي، محدوديت هاي مالكيت و پذيرش قانوني يك سهامدار عمده امري عادي است (خصوصاً در صنعت خدمات مالي). در واقع، با در نظر گرفتن منافع عمومي در حفظ يك بازار كارا، ممكن است برخي محدوديت هاي قانوني يا نظارتي بر مالكيت بورس، ايجاب شود؛ حتي زماني كه وظايف نظارتي توسط سازمان ديگري انجام مي شود. بنابراين شيوه هاي گوناگون شركتي شدن در بورس هاي دنيا اتفاق افتاده است و به نظر مي آيد هيچ قانون جهان شمولي در اين زمينه وجود ندارد. تنها آنچه اهميت دارد، نظارت فعالانه و آگاهانه قانونگذار بر نحوه تاسيس، مديريت و فعاليت شركت بورس است. شايد به همين دليل وزارت امور مالي مالزي، 30 درصد سهام بورس مالزي را در اختيار دارد.
تدوين: حميد پهلوان- ماندانا گلستاني

كارنامه سازمان خصوصي سازي در سال 84
009717.jpg
مهر:سازمان خصوصي سازي با انتشار گزارشي از فعاليت هاي خود در سال 84، پرونده خصوصي سازي شركت هاي دولتي را مورد بررسي قرار داد.
براساس گزارشي كه در معاونت مطالعات و ارزيابي سازمان خصوصي سازي تهيه شده از خصوصي سازي به عنوان وسيله اي براي بهبود عملكرد فعاليت هاي اقتصادي در كشور ياد شده و آمده است: خصوصي سازي فرآيندي است كه طي آن دولت در هر سطحي، امكان انتقال وظايف و امكانات را به بخش خصوصي بررسي كرده و در صورت لزوم نسبت به انجام چنين انتقالي اقدام مي كند.
در اين گزارش تصريح شده، سازمان خصوصي سازي در سال گذشته به وكالت از 7 شركت مادر تخصصي، تعداد 170 ميليون و 395 هزار و 436 سهم دولتي را به ارزش بيش از 837 ميليارد و 940 ميليون ريال عرضه كرده است؛ كه از اين ميان، سهم سازمان خصوصي سازي در واگذاري سهام شركتهاي دولتي 34 ميليون و 811 هزار و 138 سهم به ارزش 66 ميليارد و 652 هزار ريال بوده است.
همچنين سازمان خصوصي سازي در گزارش خود به واگذاري سهام دولتي و متعلق به دولت بر مبناي آيين نامه سهام عدالت اشاره داشته و از توزيع متعادل تر ثروت و درآمد، تسريع در روند خصوصي سازي از طريق واگذاري گسترده سهام دولتي و متعلق به دولت، استفاده از روش هاي سالم تر و شفاف تر براي واگذاري سهام شركت ها و ... به عنوان اهداف اين طرح ياد كرده است.
در اين گزارش آمده است: در سال گذشته و در راستاي اجرايي كردن وظايف محوله به سازمان خصوصي سازي در خصوص واگذاري سهام شركتهاي دولتي و متعلق به دولت به افراد مشمول دريافت سهام عدالت، سهام شركت هاي دولتي به افراد مشمول عضو تعاوني هاي عدالت چهار استان ايلام، خراسان جنوبي، سيستان و بلوچستان و كهگيلويه و بويراحمد، واگذار شده است.
بر اين اساس واگذاري سهام ترجيحي به كارگران و كاركنان در سال 84، ارزيابي عملكرد سازمان خصوصي سازي به عنوان دبيرخانه هيأت عالي واگذاري و بررسي چالش ها و مشكلات فراروي خصوصي سازي و ارائه راهكار هاي پيش برنده آن نيز از جمله موارد مورد بحث در اين گزارش است.

كارشناسان نظر مي دهند
راهكارهاي حذف پديده دستكاري قيمت ها در بورس
009708.jpg
گروه بورس- انتشار اطلاعات درست و جريان اطلاع رساني دقيق و جلوگيري از دست كاري قيمت ها در بورس تهران، در روزهاي اخير بنا به برخي دلايل بيش از پيش مورد توجه كارشناسان و فعالان بازار قرار گرفته است.
دكتر غلامرضا سلامي در اين باره تأكيد كرد: با توجه به اين كه اوراق بهادار در طيف گسترده منتشر مي شود و عموم مردم با آن سر و كار دارند، اگر اتفاقي رخ دهد امنيت عمومي خدشه دار مي شود، بنابراين نقش اطلاعات در اوراق بهادار مهم تر از ساير زمينه ها خواهد بود. رييس شوراي عالي انجمن حسابداران خبره ايران ، در گفت و گو با ايسنا، يكي از وظايف مهم دستگاه حاكمه را نظارت بر بازار سرمايه دانست و افزود: يكي از ابزارها، كنترل اطلاعات است به همين دليل بالاترين ركن نظارتي در بازار سرمايه با دولت مرتبط است. اطلاعاتي كه در بورس در اختيار مردم قرار مي گيرد بايد درست و قابل اعتماد باشد و اين اطلاعات را مديران بررسي مي كنند و حسابدارها به آن اعتبار مي دهند. او افزود: فاصله بين صدور اطلاعات و زمان انتشار آن بايد كوتاه باشد چون در غير اين صورت متولي فساد خواهد شد و زمينه سوء استفاده در آن فراهم مي شود.
سلامي، درباره پديده دست كاري قيمت ها گفت: بورس بايد بدون هيچ ملاحظه اي مديراني را كه به اين كار اقدام مي كنند، معرفي كند، با توجه به آيين نامه مقابله با دست كاري قيمت ها بايد اين كار صورت گرفته و با تخلفات برخورد كرد.
اين كارشناس بازار سرمايه به وجود ابزارهاي لازم در بورس براي مقابله با دست كاري قيمت ها اشاره كرد و گفت: بورس نبايد اجازه اين كار را به افراد داده، زيرا آنها با شايعه و اطلاعات بيهوده قيمت را افزايش مي دهند تا زماني كه اطلاعات صحيح ندهند نبايد نماد آنها را باز كنند. به گفته او در برخي از مواقع اين افراد ترازنامه و سود و زيان تقلبي ارائه مي دهند كه اين كار در قانون فعلي هم جرم است. در قانون تجارت اگر سود واهي از سوي شركت  تقسيم شود در حقيقت با شكايت هر ذي نفعي مي توان مديران را تا سه سال زنداني كرد اما اين كار در هيچ زماني از سوي افراد در بورس ما صورت نگرفته يعني در مقابل كساني كه سود واهي تقسيم كردند، شكايت كيفري نشده است.
اثر شايعه
از طرف ديگر قائم مقام مديرعامل شركت سرمايه گذاري غدير گفت: حركت بازار سرمايه به سمت كارآيي و ارائه اطلاعات بيشتر، اثر شايعه را در بورس به حداقل مي رساند و امكان تشخيص راحت تر اطلاعات واقعي از غيرواقعي را فراهم مي سازد.
حجت اله صيدي در گفت و گو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: آنچه در بحث سطح افشاي اطلاعات در بورس بيش از همه اهميت دارد بحث كارايي بازار است. بازارهاي سرمايه از نظر كارايي به سه سطح كارايي قوي، كارايي نيمه قوي و كارايي ضعيف تقسيم مي شوند كه در اين روند هر قدر يك بازار از سطح كارايي ضعيف به سمت كارايي ضعيف حركت كند، ميزان اطلاعاتي كه در دسترس خواهد بود مفيد   تر است.
صيدي خاطرنشان كرد: گرچه از نظر تئوري و نظري در مورد سطح افشا دلايل له و عليه زيادي وجود دارد ولي عملا تعيين سطح كار ساده اي نيست. وي افزود: در مورد شركتهاي پذيرفته در بورس، اين طور استدلال مي شود كه اگر صورتهاي مالي براساس استانداردها پذيرفته حسابداري تهيه شوند، اين اطلاعات داراي افشاي كافي هستند. البته استانداردها، سطوح افشاي اطلاعات قابل افشا را مشخص كرده اند و چنانچه شركتها آنها را رعايت كنند، افشا صورت گرفته و اين حسابرسان هستند كه در خصوص رعايت استانداردها توسط شركتها اظهار نظر مي كنند. صيدي با بيان اينكه بورس مبتني بر قوانين جديد و با دريافت اطلاعات ميان دوره اي مختلف، قدم هاي مؤثري را در بحث افشاي اطلاعات برداشته گفت: بورس با تعامل فعالانه با شركتها و دريافت اطلاعات لازم در خصوص توليد سود و زيان عملكرد 6 ماهه و غيره سعي به كشف تخلفات موجود در بحث افشاي اطلاعات و استفاده از آنها كند تا حدي نيز اينگونه حركت ها مؤثر بوده است. وي در خصوص اجراي اصل 44 قانون اساسي به فرمان مقام معظم رهبري گفت: بورس با توجه به تجربه واگذاري هاي بزرگ گذشته و همچنين آمادگي هايي كه در خود ايجاد كرده است، مشكلي در تحقق اين فرمان نخواهد داشت.

تغييرات قيمت سهام
009720.jpg
009723.jpg
009726.jpg
009729.jpg

بـورس
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بورس
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |