پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۲ - Aug 17, 2006
در ايران و كشورهاي ديگر برگزار مي شود
كنگره  هاي منظم براي بزرگداشت شهريار
چاپ تمبر، اعطاي جايزه  ادبي استاد شهريار به شعراي برگزيده، ساخت چند ويديو كليپ و توليد آثار صوتي از مواردي هستند كه در دستور كار كنگره  بزرگداشت شهريار قرار دارند
011925.jpg
ايسنا: با برپايي كنگره بزرگداشت استاد شهريار در شهريورماه امسال، برگزاري منظم كنگره هاي بزرگداشت شهريار در شهرهاي ايران و ديگر كشورها آغاز خواهد شد.
بنا بر تصميم هاي گرفته شده در كميته  مشورتي همايش استاد شهريار كه در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري برگزار شد، كنگره  بزرگداشت استاد شهريار 25 شهريورماه در تهران آغاز مي شود.
اسفنديار رحيم مشايي ـ معاون رييس جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ در اين كميته  مشورتي گفت: برگزاري اين كنگره از طرح هاي مصوب هيات دولت در سفر به آذربايجان است كه مسئوليت برگزاري آن ازسوي رييس جمهوري به سازمان واگذار شد.
وي افزود: با حمايت از اين طرح در آينده و همچنين با تاسيس پژوهشكده  فرهنگ و تمدن ايران از همه چهره هاي ماندگار در زمينه فرهنگ، ادب و هنر تجليل خواهيم كرد. سيدطه هاشمي ـ معاون رييس سازمان و رييس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ نيز در اين كميته اظهار كرد: پژوهشكده  مردم شناسي برنامه  خود را درباره  استاد شهريار آغاز كرده است و در ابتدا با حمايت از انتشار روزنامه اي با گرايش آذري و در گستره  ملي گام برمي دارد.
وي با ارايه  برنامه  پيشنهادي برگزاري يك ساله  اين همايش، ادامه داد: اجراي اين برنامه در مدت 27 شهريورماه 1385 تا 27 شهريورماه 1386، فرصت مناسبي براي انجام فعاليت هاي فرهنگي، انتشاراتي، صوتي، تصويري و موسيقايي در خور شأن استاد شهريار فراهم مي كند.
علي اصغر اميرشعردوست ـ دبير كل كنگره  بزرگداشت استاد شهريار ـ نيز گفت: پيشنهاد شده است كه اين كنگره در طول سال در برخي از كشورها از جمله تركيه، جمهوري آذربايجان و تاجيكستان و چند استان داخلي از جمله استان فارس برگزار شود.
وي افزود: با توجه به غلط هاي بسياري كه در ديوان هاي منتشرشده از استاد شهريار وجود دارند و ازسوي ديگر، پرخواننده بودن ديوان هايي كه پس از فوت شهريار تاكنون چاپ شده اند، ضرورت دارد، چاپ كاملي از اين ديوان به مناسبت يكصدمين سال تولد آماده و منتشر شود.
به گفته  شعردوست، چاپ تمبر، اعطاي جايزه  ادبي استاد شهريار به شعراي برگزيده، ساخت چند ويديو كليپ و توليد آثار صوتي از مواردي هستند كه در دستور كار قرار دارند.
بنا بر اين گزارش، اين برنامه ها 25 شهريورماه در تهران آغاز مي شوند. همچنين ارايه  مقاله ها از روز دوم آغاز خواهد شد و تا 28 شهريورماه ادامه خواهد داشت و 27 شهريورماه نيز در تبريز گراميداشت سالروز وفات استاد خواهد بود.
كميته  مشورتي همايش استاد شهريار با حضور علي اصغر اميرشعردوست ـ دبير كل كنگره ـ، سيدطه هاشمي ـ معاون رييس سازمان و رييس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ، قاسمي ـ معاون پشتيباني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ، اصغر فردي،  خليجي، حميد عامري، امين صديقي ذكريا، ، محمد ياري و سيدوحيد پيمان برگزار شد.

فرمان  آراي كيارستمي به پايان راه رسيد
ايسنا: بيش از هفتاددرصد از فيلمبرداري فيلمي درباره بهمن فرمان آرا توسط بهمن كيارستمي به پايان رسيده است.
بهمن كيارستمي ضمن بيان اين مطلب گفت: پس از بازگشت فرمان آرا از سفر، ادامه فيلمبرداري انجام خواهد شد و بلافاصله اين فيلم وارد مرحله تدوين مي شود. به گفته كيارستمي، در اين فيلم كه در راستاي پروژه سينماي ايران براي فيلمسازان مطرح آغاز شده است، به سه فيلم اين فيلمساز يعني سايه هاي بلند باد ، بوي كافور،عطر ياس و شازده احتجاب پرداخته مي شود.
به گفته كيارستمي كه تدوين اين فيلم را خودش انجام خواهد داد، زمان اين فيلم در حدود 40دقيقه است.

بازار داغ تقدير در سالگرد انجمن منتقدان تئاتر
ايسنا: پنجمين مراسم سالانه  انجمن منتقدان و نويسندگان خانه  تئاتر، عصر روز دوشنبه  ۳۰مردادماه در محل تالار انديشه  حوزه  هنري برگزار مي شود.
مراسم سالروز تاسيس انجمن، از ساعت  ۳۰‎/۱۸ روز دوشنبه  ۳۰ مرداد ماه (در شب عيد سعيد مبعث) امسال با همكاري و مشاركت حوزه  هنري ، سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان تهران و جمعي از ناشران، در محل تالار انديشه  حوزه  هنري برگزار خواهد شد.
امسال در بخش تجليل صحنه اي، از سه چهره  شاخص بازيگري تئاتر يعني پرويز پرستويي، رضا كيانيان و رؤيا تيموريان - كه در سينما و تلويزيون درخشيده اند- تقدير به عمل خواهد آ مد. در بخش تقدير رسانه اي هم از حسين قندي(مدرس ارتباطات و روزنامه نگار پيشكسوت)، پرويز تاييدي(كارگردان تئاتر و منتقد پيشكسوت) و نيز يكي از اعضاي انجمن كه عملكرد موثري در سال گذشته داشته، با عنوان خبرنگار سال انجمن، تقدير خواهد شد. همچنين در بخش تقدير از بهترين نمايش هاي روي صحنه در سال  ،۱۳۸۴ بر اساس آراي اعضاي انجمن، يك نمايش از گروه كارگردانان زير  ۴۰سال و يك نمايش از گروه كارگردانان بالاي  ۴۰سال معرفي و تقدير خواهند شد.

نگاه روز
سرقت نام ها
ابراهيم زاهدي مطلق
اخيراً رايج شده است كه سريال سازان تلويزيوني و بلكه فيلمسازان سينمايي، با تقليد از اسامي فيلم هاي خارجي، عين همان اسم ها را روي آثار خود مي گذارند.
اين شيوه فقط براي استفاده از شهرت فيلم هاي خارجي است كه يا كارگردان بزرگي پشت آن ايستاده يا بازيگر صاحب نامي در ميدان بازيگري اش نقش آفريني كرده است. اگرچه اين شيوه از تقليد – به خودي خود- ناپسند است و نبايد به كار آيد، اما يك نقض غرض بزرگ در آن نهفته كه مهم تر از اين تقليد است.
هنرمندان زماني مي توانند نام هنر بر اثر خود بنهند و خود را هنرمند بنامند كه به عرصه خلق   و ابداع وارد شوند. اثري كه از نامش سرقت مي بارد، پيداست در متن دچار چه مشكلاتي است.
به هر حال، مسئولان تلويزيون در اين باره بيشتر وظيفه دارند تا آنتن ملي را اين همه در اختيار كپي كارها نگذارند.
مديران شبكه ها تهيه كنندگان را مجاب كنند كه اگرچه در بسياري از متن ها و فيلمنامه ها تقليد و كپي مي كنند، حداقل در نامگذاري مقداري هنر به خرج دهند تا دست كم نام فيلم مال خودشان باشد.
ضمنا كارگردان ها هم خوب است به اين فرمايش حضرت حافظ توجه كنند كه نه هر كه سر بتراشد قلندري داند‎/ نه هر كه...
اينگونه نامگذاري كردن اعتباري به كارگردانان ايراني نمي افزايد و فيلم ها را عمق نمي بخشد.

چهره روز
جهانگير الماسي:
خيلي دوست دارم راجع  به پيامبر(ص) كاري بسازم
011934.jpg
ايسنا: جهانگير الماسي فيلمنامه من هم يك انسانم را درباره زندگي پيامبر اعظم(ص) آماده توليد كرد.
الماسي با بيان اينكه به دنبال سرمايه گذار براي ساخت اين فيلم است ، اظهار داشت: خيلي دوست دارم راجع  به اين مولاي ارجمند و مظلوم كاري بسازم و معتقدم تا به حال در فيلمي به حريم زندگي ايشان پرداخته نشده و حتي كاري مثل محمد رسول الله هم حتي۱۰ درصد از شخصيت و انديشه و فرازهاي زندگي اين بزرگوار را به تصوير نكشيد.
وي نحوه پرداختن به زندگي حضرت محمد(ص) را در اين فيلم غيرمستقيم خواند و با اشاره به داستان آن گفت: من هم يك انسانم، روايت زندگي زن و شوهري مسلمان است كه با مليتي ايراني و مصري در ارتباط با آموزه هاي ديني و سيره نبوي به درك تازه اي از اعتقادات خودشان و روابط زناشويي مي رسند.
الماسي افزود: تمام قصه فيلم در مكه مي گذرد اما پيش بيني ام اين بود تا تمام صحنه ها را در استوديو بازسازي كنيم. به نظر من سينما لزوما نبايد در زمينه واقعي تصويربرداري شود با امكانات تكنولوژي و بهره بري از زبان و علم سينما مي شود خيلي راحت تر با اين موضوعات برخورد كرد.
جهانگير الماسي در سال 71 با ساخت فيلم زماني براي اميرعلي، موفق به دريافت جايزه بهترين كارگرداني در جشنواره كودك اصفهان شد.
مجيد مجيدي: سودجو ها بزرگترين ضربه را به سينما مي زنند
011931.jpg
ايسنا: مجيد مجيدي كارگردان سينماي ايران گفت: سينماي ما در حال حاضر بزرگترين ضربه اي كه متحمل مي شود از سوي پاره اي افراد سودجو است كه با طرح يكسري تدابير سعي در برداشت هاي مادي كلان از سينما دارند، بدون اينكه خاستگاه هاي معنوي مردم را در نظر بگيرند.
اين نويسنده و كارگردان كشورمان در رابطه با جايگاه سينماي معناگرا نيز معتقد است: اگر ما در بسياري از شاخه هاي سينما نتوانستيم راهي پيدا كنيم دليل آن شناخت ناصحيح ما از سينماي علمي است كه سينماي معناگرا هم جزئي از آن محسوب مي شود.
وي در ادامه گفت: در كشورمان به علت عدم شناخت صحيح هر وقت درباره سينماي معناگرا يا جايگاه معنويت در سينما سخن به ميان مي آيد، اذهان عموم سريعا به سمت شعائر ديني تمايل پيدا مي كنند درحاليكه بايد به مردم به صورت صحيح و علمي آموخته شود كه ملاك سينماي معنوي و معناگرا توجه مخاطب به روح شعائر ديني و در حقيقت ايمان و اخلاص است. مجيد مجيدي در پايان همچنين گفت: بايد با آموزش صحيح به نوجوانان و جوانان اعتماد به نفس كافي به آنها داده شود. اين قشر جامعه نيز با درك صحيح از وجود پتانسيل ها و نيروهاي دگرگون كننده در جهت تعالي فرهنگ اجتماعي حركت كنند.

محبوبه پلنگي: موزه فلسطين، محل دائمي هنر مقاومت خواهد بود
فارس: محبوبه پلنگي، رييس موزه هنر فلسطين گفت: موزه هنرهاي معاصر فلسطين، با خريداري و نمايش آثاري كه هنر مقاومت و پايداري را به تصوير مي كشند، موزه اي دائمي براي هنر مقاومت و پايداري خواهد شد.
پلنگي با بيان اينكه ساختمان كنوني موزه در اختيار شهرداري بوده، افزود: اين محل، با همكاري شهردار وقت به موزه فلسطين اختصاص داده شد و پس از مرمت، در 28 فروردين سال جاري، همزمان با كنفرانس قدس و با حضور هنرمندان ايراني و جهان اسلام و شخصيت هاي سياسي و فرهنگي و هنري، آثار خريداري شده به همراه آثار برگزيده دوسالانه پوستر معاصر جهان اسلام در اين موزه به نمايش گذاشته شد و رسما روز گذشته با نمايش آثار كاريكاتور هولوكاست افتتاح شد. وي با بيان اينكه هنرمندان بسياري در جهان اسلام سراغ داريم كه هنر مقاومت و انتفاضه فلسطين را به تصوير كشيده اند، بيان داشت: با توجه به تخريب دو موزه هنر فلسطين در بيروت و اردن توسط رژيم صهيونيستي، موزه هنر فلسطين، با خريداري آثار هنر مقاومت و كليه موضوعاتي كه به هويت هنري فلسطينيان مربوط مي شود، موزه اي دائمي براي هنر مقاومت و پايداري خواهد بود. پلنگي همچنين گفت: موزه هنر فلسطين، محل برگزاري دوسالانه هاي معاصر جهان اسلام است و دبيرخانه دائمي اين دوسالانه ها نيز در اين مركز واقع شده است كه محلي براي شكل گيري و انسجام دوسالانه هاي معاصر جهان اسلام خواهد بود.

هادي منوري: شاعران درجه سه براي پيامبر(ص) شعر نگويند
مهر: هادي منوري، شاعر، گفت: ما بايد بهترين اشعارمان را به حضرت رسول (ص) تقديم كنيم و در رابطه با اين بزرگوار بهترين اشعار را بسرائيم. قوي ترين شاعران ما بايد كار مذهبي كنند و بهترين هنرمندان ما بايد در اين زمينه فعال شوند. نبايد شاعران درجه سه در اين عرصه فعاليت كنند، بلكه بايد نخبگان شعري مان به اين قضيه توجه بيشتري داشته باشند و كار مذهبي انجام دهند.
وي با توجه به اينكه شخصيت پيامبر(ص) در ادبيات ما بيشتر نمود توصيفي داشته تا حماسي، گفت: در رابطه با شخصيت هايي مانند حضرت علي(ع) و امام حسين(ع) بعد حماسي جلوه بيشتري پيدا كرده است، به عقيده من بيشتر بايد به ادبيات تبييني توجه داشت تا توصيفي و يا حماسي، هرچند متاسفانه شاعران ما در اين زمينه بسيار كم كار كرده اند.
اين شاعر تصريح كرد: رسالت اصلي شاعران پرداختن به ادبيات تبييني است، چرا كه پيامبر ما يك انسان و شخصيت كامل بود و براي خلق آثار ادبي بايد به همه جنبه ها و ابعاد شخصيت اين بزرگوار بپردازيم.
هادي منوري خاطرنشان كرد: هركسي نسبت به فهم و درك خود از شخصيت حضرت رسول(ص) مي تواند به اين موضوع بپردازد و توليد اثر كند، بنابراين نگارش در مورد اين شخصيت بزرگ بستگي به شناخت مولف دارد و تمامي نهادها و مردم مي توانند در اين زمينه فعال و كوشا باشند.

بازيگر سرشناس آلمان، كارگردان شد
011928.jpg
گروه ادب و هنر- روتگر هائوئر بازيگر سرشناس سينماي آلمان ، اولين فيلم سينمايي خود در مقام كارگردان را جلوي دوربين مي برد. اين درام جنگي فرصت هاي تغيير يافته نام دارد.
به نوشته نشريه ورايتي، قصه فيلم در دوران جنگ جهاني دوم رخ مي  دهد و يك محصول مشترك اروپايي است. فيلمنامه براساس يك ماجراي واقعي نوشته شده و درباره بانكدار بزرگ آلماني والي  ون هال است كه در دوران جنگ جهاني دوم دست به كاري عجيب و غريب مي زند. وي تلاش مي كند بيش از ششصد ميليون دلار را از آلمان به يك محل امن منتقل كند. هدف او نجات جان هشتاد هزار خانواده است.
ون هال براي پنج سال به فعاليت خود ادامه داد. نود روز مانده به پايان جنگ، يكي از دوستان ون هال به وي خيانت مي كند. به گفته هائوئر، اقدام ون هال يكي از بزرگترين اقداماتي بود كه در دوران جنگ جهاني دوم براي نجات جان بخشي از مردم آلمان صورت گرفت. وي عقيده دارد مردم جهان بايد با نام اين فرد آشنا شوند و فيلم او قدمي در اين جهت است.روتگر هائوئر به دليل بازي در فيلم هاي مطرحي مثل بليدرانر و خشم كور شهرت زيادي دارد. وي به خاطر تركيب چهره اش، عمدتاً   در نقشهاي قوي منفي ظاهر شده است.

پيتر كاري براي سومين بار نامزد بوكر شد
011919.jpg
فارس: پيتر كاري- نويسنده استراليايي- كه تاكنون دو بار برنده جوايز ادبي بوكرمن شده بود، بار ديگر به عنوان يكي از كانديد هاي منتخب اين دوره از جوايز بوكرمن انتخاب شد.
در اين دوره از رقابت هاي بوكرمن، پيتر كاري يكي از 19 نويسنده اي است كه به عنوان كانديداهاي منتخب اين دوره انتخاب شده اند. اين نويسنده استراليايي كه پيش از اين طي سال هاي 1988 و 2001 برنده اين جايزه برتر ادبي شده بود، امسال براي آخرين رمان خود با نام دزد: يك داستان عاشقانه انتخاب شده است. از ديگر كانديد هاي اين دوره مي توان به كتي گرنويل ، سارا واترز ، هوارد جاكوبسن و ديويد ميشل اشاره كرد. اين اسامي در فهرست طولاني اين دوره از رقابت ها قرار گرفته و كمي پيش از اعلام اسامي برندگان، در تاريخ 10اكتبر، فهرست كوتاه آن(پيش فهرست) در روز 14سپتامبر اعلام خواهد شد. هيئت داوران جايزه بوكرمن، كانديداهاي اين دوره را از ميان 112 داوطلب انتخاب كرده اند. جايزه دوره قبل اين رقابت ها به جان بانويل- نويسنده ايرلندي- براي رمان دريا رسيد. پيتر كاري در سال 1943 ميلادي در استراليا متولد شده و اكنون در آمريكا سكونت دارد. او به عنوان يكي از برجسته ترين نويسندگان انگليسي زبان محسوب مي شود.

اخبار كوتاه
بر ديوار نگارخانه ها
نگارخانه سيحون: نمايشگاه نقاشي مريم طاهريانفر‎/ 28 مرداد تا دوم شهريور‎/ خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، شماره 30/ تلفن: 88711305.
گالري فرهنگ: نمايشگاه آثار طراحي نگين معماري‎/ 26 تا 31 مرداد‎/ خيابان شريعتي، روبه روي بهار شيراز، مجموعه فرهنگي هنري تهران‎/ تلفن: 77641123.
نگارخانه كمال الملك: نمايشگاه نقاشي شهرزاد هومند‎/ 27 مرداد تا اول شهريور‎/ پاسداران، نبش گلستان سوم، پلاك يك‎/ تلفن: 22565434.
نگارخانه مميز: نمايشگاه نقاشي الهام يزدانيان‎/ از 28 مرداد تا دوم شهريور‎/ خيابان ايرانشهر، نرسيده به طالقاني، باغ هنر، خانه هنرمندان ايران.
نگارخانه ضرابي: نمايشگاه گروهي نقاشان معاصر ايران‎/ 27 تا 31 مرداد‎/ پاسداران، بوستان دوم، پشت مدرسه شهداي پاسداران، گلزار غربي، پلاك 61/ تلفن: 22309054.
هزار صلوات در مجتمع عطار
نگارخانه صنيع الملك مجتمع فرهنگي- هنري عطار نمايشگاه خوشنويسي، نقاشي خط و تايپوگرافي هزار صلوات را با آثار عظيم فلاح از 21 مردادماه برگزار كرده است. روابط عمومي مجتمع فرهنگي- هنري عطار اعلام كرد اين نمايشگاه شامل 40 قطعه اثر خوشنويسي، تايپوگرافي و نقاشي خط است كه تا 31 مردادماه از ساعت 8 تا 19 برپاست.نگارخانه صنيع الملك در ابتداي خيابان خوش جنوبي، خيابان شهيد محمد اميرقلي، شماره 13قرار دارد.
نمايشگاه گروهي در گالري اثر
نگارخانه اثر، 30 اثر از 15هنرمند نقاش را از امروز(26 مرداد) تا هشتم شهريور در قالب نمايشگاه گروهي به نمايش مي گذارد. زمان بازديد از اين نمايشگاه 11صبح تا 8 بعدازظهر بوده و شنبه ها تعطيل است. گالري اثر در خيابان ايرانشهر، خيابان برفروشان، رو به روي خانه هنرمندان، شماره 13قرار دارد.
بهمن قبادي، داور جشنواره روماني
011937.jpg
بهمن قبادي يكي از داوران سومين دوره از جشنواره انوني مال روماني است. در اين جشنواره، هر سال جايزه ويژه اي نيز به فيلم منتخب تماشاگران اهدا مي شود كه سال گذشته، لاك پشت ها هم پرواز مي كنند ساخته اين فيلمساز موفق به دريافت اين جايزه شد.جشنواره انوني مال امسال با فيلم بادي كه بر جوزار مي وزد به كارگرداني كن لوچ و برنده نخل طلايي جشنواره كن افتتاح شد و تا فردا 28مرداد (19 اوت) ادامه دارد.
اينترنت دركتابخانه موزه هنرهاي معاصر
همزمان با گشايش نمايشگاه مشرق خيال كتابخانه تخصصي هنري موزه هنرهاي معاصر تهران به اينترنت مجهز شد.
كتابخانه تخصصي- هنري موزه هنرهاي معاصر تهران كه از زير مجموعه هاي واحد پژوهش اين موزه است و نزديك به ده هزار عنوان كتاب و نشريه فارسي و غيرفارسي را گردآوري كرده است، همزمان با گشايش نمايشگاه مشرق خيال با شش دستگاه كامپيوتر به اينترنت مجهز شد.موزه هنرهاي معاصر تهران در خيابان كارگر شمالي، جنب پارك لاله واقع است و ورود براي عموم آزاد است.
كنگره بين المللي شعر نبوي در مشهد
نخستين كنگره شعر نبوي با حضور اهل قلم و شاعران كشورهاي مسلمان در سال جاري در مشهد مقدس برگزار مي شود. حجت الاسلام سيد علي حسيني معاون فرهنگي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي با اعلام اين مطلب افزود: اين جشنواره از ميلاد حضرت معصومه(س) تا ميلاد امام رضا(ع ) در تمامي رشته هاي هنري برگزار خواهد شد و با تشكيل ستاد پيامبر اعظم(ص) در استان، نخستين كنگره بين المللي شعر نبوي با حضور شاعران مطرح كشور و كشورهاي مسلمان در مشهد برپا مي شود.
بزرگداشت شاملو در فرهنگسراي ورشو
بزرگداشت احمد شاملو با نام مردي كه از سايه به روشنايي رفت در فرهنگسراي ورشو برگزار مي شود.اين بزرگداشت به همت انجمن ادبي افراز و ساعت 17 امروز در تالار اجتماعات
فرهنگسراي ورشو برگزار مي شود. در اين همايش تئاتري نيز درباره احمد شاملو توسط دانشجويان هنرهاي نمايشي براساس مضامين اشعار شاملو اجرا مي شود و هيوا مسيح و حافظ موسوي به سخنراني خواهند پرداخت. فرهنگسراي ورشو در خيابان نجات اللهي نبش خيابان ورشو واقع است.

پس از اعتراف به عضويت در اس اس 
شايعه لغو نوبل گونتر گراس تكذيب شد
011922.jpg
فارس: آكادمي علمي سوئد طي بيانيه اي خبر لغو جايزه نوبل ادبي گونتر گراس ، نويسنده سرشناس آلماني را توسط اين آكادمي تكذيب كرد.
اين آكادمي اعلام كرد كه قصد ندارد در پي اعتراف گونتر گراس به عضويت در گروه مسلح اس.اس ارتش نازي آلمان در جريان جنگ جهاني دوم، جايزه نوبل ادبي وي را لغو كند.
مايكل سولمن ، رييس آكادمي علمي سوئد گفت: تصميماتي كه براي جوايز نوبل گرفته  شده ديگر تمام شده و قابل تغيير نيست.
وي افزود: آكادمي علوم سوئد طي تاريخچه 105 ساله جوايز نوبل تاكنون حتي يكي از جوايز خود را لغو نكرده است.
ولفگانگ بوئرنسن ، يكي از نمايندگان دموكرات پارلمان آلمان و سخنگوي فرهنگي اين پارلمان دوشنبه گذشته در مصاحبه با روزنامه آلماني بيلد گفته  بود: گراس بايد جايزه نوبل خود را پس دهد.
گونتر گراس كه پس از گذشت بيش از 60 سال براي اولين بار در مورد عضويت خود در گروه مسلح اس.اس سخن مي گويد، در مصاحبه با روزنامه فرانكفورتر آلگماينه افزود: من در 15 سالگي داوطلبانه خود را به عنوان جوان هيتلر براي خدمت در زيردريايي ها معرفي كردم اما قبول نشدم و در 17 سالگي به خدمت رفتم.
گراس كه در سال 1999 ميلادي جايزه نوبل ادبي را كسب كرده همچنين اذعان كرد كه وي در گردان فروندسبرگ كه جزو گروه شبه نظامي اس.اس بود به خدمت اشتغال داشته است.
اين نويسنده در پاسخ به اينكه چرا داوطلبانه خود را به ارتش معرفي كرد اظهار داشت: هدف اصلي من اين بود كه از خانواده و از تنگناهاي موجود آن خارج شوم و به اين امر پايان دهم.
گراس با اشاره به اينكه اين مطالب را در كتاب جديد خود با عنوان هنگام پياز پوست كندن نيز درج كرده افزود: بدين خاطر خودم اين موضوع را داوطلبانه اعلام كردم.
گراس كه در سال 1945 ميلادي زخمي و سپس بدست سربازان آمريكايي به اسارت درآمده است، در تازه ترين كتابش دوران كودكي خود در شهر "دانسيگ" در جنوب لهستان، آخرين هفته هاي حضور خود در جنگ به عنوان سرباز و در نهايت دوران اسارتش را شرح داده است.
گراس در كتاب خود همچنين دوران پناهندگي و سپس متواري شدن خود را در پايان دهه 1950ميلادي در پاريس نيز درج كرده است.
نويسنده آلماني كه از ديگر آثارش مي توان به موش و گربه و سال هاي سگي اشاره كرد، قرار است آخرين اثر خود را ماه سپتامبر آينده ميلادي معرفي كند.

اميراحمد فلسفي: وجود رشته خوشنويسي
در دانشگاه ضروري است
مهر: اميراحمد فلسفي، خوشنويس درباره دلايل غيبت خوشنويسي در دانشگاه گفت: از سال ها پيش ضرورت وجود خوشنويسي در دانشگاه حس مي شده است. نه تنها خوشنويسي بلكه بسياري از هنرهاي سنتي ما همواره با اين معضل مواجه بوده اند كه هرگز به شكل جدي به دانشگاه راه نيافته اند.
اين هنرمند خوشنويس افزود: امروز آنچه به شكل سيستماتيك در دانشگاه هاي ما وجود دارد برداشت و نوعي الگوبرداري از غرب است؛ از علوم رياضي و فيزيك گرفته تا هنرهاي تجسمي. هر آنچه در غرب وجود داشت در دانشگاههاي ما نيز رواج يافت. خوشنويسي اواخر دوره قاجار با ورود صنعت چاپ و كاغذ از رونق افتاد و هنرهايي چون تذهيب و كتابت نيز به تبع خوشنويسي رو به زوال رفتند.
وي ادامه داد: كمرنگ شدن خوشنويسي باعث شد هنرهاي سنتي نتوانند منطبق با نيازهاي روز پيش روند. گرچه در اين بيست سال اخير در زمينه به روز كردن خوشنويسي استادان زيادي تلاش كردند تا به نوعي با حوزه خوشنويسي برخورد شود كه بتواند پاسخگوي نيازهاي آموزشي باشد. در واقع قصد هنرمندان و پيشكسوتان اين هنر نيز اين بود كه خوشنويسي همانند ساير رشته ها بتواند وارد دانشگاه شود.فلسفي افزود: ضرورت ايجاد دانشكده خوشنويسي همواره در جامعه وجود داشته، اما در اين سال ها مسئولان همواره نسبت به اين مقوله بي توجه بوده اند.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |