پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۲ - Aug 17, 2006
با تأكيد بر مواضع اصولي جمهوري اسلامي اعلام شد
آمادگي ايران براي مذاكره
درباره همه ابهامات پرونده هسته اي
012066.jpg
گروه سياسي- پرونده هسته اي نقطه مركزي ديدارها و مذاكرات مقامات رسمي و ديپلمات هاي ارشد ايران در روز گذشته بود. وزير خارجه ايران و دبير شوراي عالي امنيت ملي نيز در ديدارهاي خود مواضع اصولي جمهوري اسلامي را مطرح كرده و خطاب به كشورهاي دست اندركار پرونده هسته اي ايران گفتند؛ اگر فشار را به كناري گذاشته و به گفت وگو روي بياورند، مي توان تمامي موارد حل نشده را بحث كرد، حتي اگر آن خواسته اي غيرمنطقي نظير تعليق غني سازي باشد.
منوچهر متكي پس از يك هفته سفر و ديدار با مقامات تركيه و پس از آن يمن، مصر و الجزاير، در پايان سفر خود سري هم به عربستان زد و با ملك عبدالله در جده ديدار كرد. وزير خارجه ايران در اين سفر محور اصلي برنامه كاري خود را موضوع لبنان قرار داد و در حالي به ايران بازمي گشت كه قطعنامه ۱۷۰۱ نيز به اجرا درآمده و آتش بس در لبنان اجرا شده است.
متكي پس از سفر خود در فرودگاه مهر آباد به خبرنگاران گفت كه در سفر خود از مقامات كشورهايي كه از آنها ديدار داشته خواسته تا به موضوع ملت و مردم لبنان توجه كرده و براي حفظ حقوق آنها تلاش كنند. وزير خارجه پس از آن به ساختمان وزارت خارجه آمد تا با همتاي خود از كشور «مالي» ديدار كند. پس از اين ديدار و گفت وگو دو طرف در كنفرانسي خبري حاضر شدند تا به پرسش هاي خبرنگاران پاسخ دهند. متكي در جريان سخنان خود با صراحت در خبري كه ايرنا آن را منتشر كرد، گفت:ما بارها تأكيد كرده ايم آماده گفت وگو با طرح همه سؤالات و ابهامات هستيم و حتي موضوع پيشنهادي آنها مبني بر تعليق فعاليت هاي هسته اي كه هيچ منطقي براي آن نمي بينيم مي تواند در گفت وگوها مورد بحث قرار گيرد.
وزير خارجه افزود: پيشتر در بيانيه اي رسمي اعلام كرديم كه درباره همه پرسش ها و موارد مندرج در بسته پيشنهادي آماده مذاكره هستيم و تعليق نيز يكي از نكات مورد اشاره در بسته پيشنهادي است. هرچند منطقي براي آن نمي بينيم و در مذاكرات آن را تبيين خواهيم كرد. متكي گفت: ايران تحت هيچ شرايطي از حقوق خود عقب نشيني نخواهد كرد.
تا لحظه تنظيم اين گزارش،خبري مبني بر ديدار متكي با معاون وزير خارجه چين منتشر نشد اما ديپلمات چيني كه دو روز است به تهران آمده، روز نخست ديدار خود را با مذاكره با علي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي آغاز كرد و روز گذشته نيز به ديدار عباس عراقچي، معاون حقوقي و بين الملل وزير خارجه رفت. شوي تيانكاي در بدو گفت وگوهاي خود در تهران خبر داد موضع كشور او پافشاري بر گفت وگو در پرونده هسته اي ايران است. تيانكاي پس از ديدار با لاريجاني گفت: چين بر انجام مذاكره در شرايط برابر براي حل مسئله هسته اي ايران اصرار دارد. پافشاري بر انجام مذاكره تنها راه حل مسئله هسته اي ايران و به نفع طرف هاي مذاكره كننده است. وي در همين حال از ايران خواست بسته پيشنهادي را با دقت بررسي كرده و به آن پاسخ مثبت دهد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي نيز پس از گفت وگو با ديپلمات چيني تأكيد كرد:ايران در نظام حقوق بين المللي حق خود را دنبال مي كند و چيزي فراتر از آن نمي خواهد. علي لاريجاني تأكيد كرد بسته پيشنهادي مسائل را به طور عام مطرح مي كند و نظر چين اين است كه از مسير پيشنهادهاي اين بسته ايران مي تواند اهداف توسعه هسته اي خود را دنبال كند. مسئول پرونده هسته اي اعمال تحريم بر ايران را كاري دشوار خواند و گفت: به اين سادگي نيست كه بتوانند تحريم كنند چون به ضرر خود آنها نيز خواهد بود. البته ممكن است چنين كاري انجام دهند اما در اراده ما بي تأثير است و ما بر مواضع خود ايستادگي مي كنيم.
لاريجاني هشدار داد به آن ها گفته بوديم كه اگر پرونده ايران را به شوراي امنيت ببرند پروتكل الحاقي را ديگر اجرا نمي كنيم. حال هم مي گوييم اگر به دنبال محروم سازي ما  باشند، سياست هاي خود را تغيير مي دهيم.

احمدي نژاد در جمع نخبگان اردبيل:
مخالفان دستيابي ايران به انرژي هسته اي،
سخت در اشتباهند
012072.jpg
گروه سياسي- محمود احمدي نژاد در جمع نخبگان استان اردبيل ضمن انتقاد از عملكرد شوراي امنيت در جنگ لبنان تاكيد كرد، آمريكا و انگليس صلاحيت حضور در شوراي امنيت را ندارند.
رئيس جمهوري افزود: آنهايي كه در مقابل استكبار و سازمانهاي تحت سلطه آنها ايستاده اند از همه بشريت دفاع مي كنند و همه ۶ ميليارد بشر امروز مديون مقاومت حزب الله لبنان است.
احمدي نژاد با تاكيد بر اينكه حزب الله با مقاومت خود خوي و خصلت رژيم صهيونيستي را به زير كشيد و چهره دروغين حقوق بشر را براي همه روشن كرد و با انتقاد از عملكرد شوراي امنيت اظهار داشت: ديگر نام اين شورا، شوراي امنيت نيست بلكه شوراي جنگ، تنش و ظلم است و آمريكا و انگليس در آنجا حكم مي رانند.
وي خطاب به حاميان رژيم صهيونيستي با بيان اين كه اين جنايات تا ابد براي شما ننگ خواهد بود گفت: ما توصيه مي كنيم كه رفتار خود را عوض كنيد و به دنبال جنگ و تجاوز نباشيد و اگر به اين توصيه ها توجه نكنيد ملت ها كار خود را خواهند كرد و اين طور نيست كه ملتها تماشاچي باشند، وقتي كه اين اقيانوس متلاطم شود امواجش شما را به زير خواهد كشيد. رئيس جمهوري اضافه كرد: من مي بينم كه اين اقيانوس در حال طوفاني  شدن است و اگر طوفاني شود فقط در مرز خاورميانه نيست و گريبان همه جنايتكاران و شريكان آنها را خواهد گرفت.
سازمان ملل بايد خسارات وارده به لبنان را پرداخت كند
رئيس جمهوري در اجتماع مردم شهرستان گرمي تصريح كرد: سازمان ملل بايد خسارات وارده به كشور لبنان را كه بالغ بر چهار ميليارد دلار مي شود از آمريكا، انگليس و رژيم صهيونيستي گرفته و به كشور لبنان پرداخت نمايد.احمدي نژاد با تاكيد بر اخراج كشورهاي جنگ طلب از شوراي امنيت سازمان ملل خطاب به سازمان ملل و دبير كل اين سازمان گفت: آمريكا و انگليس كه در جنايات رژيم صهيونيستي عليه مردم بي گناه و مظلوم لبنان اين رژيم را حمايت كردند بايد به ميز محاكمه كشيده شوند.وي لبنان را پرچم برافراشته وجدان هاي پاك انسانهاي متعالي و آزاده جهان دانسته و افزود: رژيم صهيونيستي با جنايات بي شمار خود در لبنان و فلسطين نشان داد كه پرچمدار شياطين است.وي ساختن كشور را يكي از مهمترين مسئوليت و وظايف دستگاه هاي اجرايي كشور عنوان كرد و تصريح كرد: در همين راستا اجراي عدالت در توزيع اعتبارات و تسهيلات بين تمام نقاط مختلف كشور از مهمترين محورهاي سازندگي كشور است.
مخالفان دستيابي ايران به انرژي هسته اي در اشتباهند
رئيس جمهوري در جمع مردم بيله سوار تأكيد كرد: اگر كساني فكر مي كنند مي توانند از پيشرفت و دستيابي ايران به انرژي صلح آميز هسته اي جلوگيري كنند در اشتباه هستند.
احمدي نژاد با بيان اين كه ملت ايران از بندگان مخلص خدا هستند اظهار داشت: مشكل امروز دنياي ما اين است كه قدرتمندان از بندگي سرپيچي مي كنند، كه اين امر سرمنشأ همه شرارتهاست. وي در پايان با اشاره به جلسه امروز صبح هيأت دولت در اردبيل گفت: طرح هاي بسيار خوبي براي حل مشكلات و آباداني اين خطه به تصويب خواهد رسيد و به مديران استان توصيه مي كنم اعتباراتي را كه به سختي تهيه شده و از دست يك عده اي برون كشيده شده است را به سرعت و بدون پارتي بازي در اختيار مردم قرار دهند و در اين راه نبايد حقي از كسي ضايع شود. محمود احمدي نژاد، عصر ديروز در اجتماع مردم خلخال تأكيد كرد: اين دو كشور به دليل حمايت و شراكت در جنايات انجام شده در لبنان بايد جهت محاكمه توسط دبير كل سازمان ملل تحويل دادگاه هاي بين المللي شوند. وي، شوراي امنيت را ابزاري در دست قدرتهاي بزرگ عنوان كرد و گفت: اين كشورها صلاحيت حضور در مجمعي چون شوراي امنيت سازمان ملل را نداشته و بايد از اين شورا اخراج شوند. رييس جمهوري اسلامي ايران در دومين روز از سفر سه روزه خود به استان اردبيل عصر ديروز با مردم شهرهاي كوثر و نمين از نزديك ديدار و گفت وگو كرد.

در جلسه ديروز مجلس:
طرح رسيدگي به دارايي مقامات تصويب نشد
012069.jpg
گروه سياسي - كليات طرح رسيدگي به دارايي مقامات، مسئولان و كارگزاران نظام جمهوري اسلامي در مجلس به تصويب نرسيد.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري نمايندگان مجلس روز گذشته در بررسي كليات طرح صيانت جامعه در برابر مفاسد اقتصادي كه به بررسي دارايي مقامات و مسئولان و كارگزاران نظام رسيدگي مي شد، ر أي مثبت ندادند.
حميدرضا حاجي بابايي در موافقت با كليات اين طرح با اشاره به اينكه اكثر مسئولان پاك هستند افزود: امكان دارد در مواردي مسئولي دچار لغزش شود و در اين راستا تبليغات ناجوانمردانه اي راه بيفتد. لذا براي جلوگيري از اين تبليغات جانبي و ناخواسته و زير سئوال بردن چهره مسئولين بايد امكاني براي حفاظت و حراست از كيان آنها فراهم كرد. در ادامه ابوالفضل كلهر هم در مخالفت با كليات لايحه گفت: در كجاي قانون به نماينده، استاندار، وزير و امام جمعه يا ساير مسئولان مصونيت مالي داده اند؟ مگر در گذشته موارد كمي بوده كه با سوء استفاده كنندگان از بيت المال برخورد شده است؟
وي گفت: با تصويب اين طرح آنهايي كه دنبال سوءاستفاده هستند براي فرار از اين قانون مخفي كاري مي كنند. در ادامه احمد توكلي نيز به دفاع از اين طرح پرداخت و گفت: ما امروز يك تصميم سرنوشت ساز درباره مقامات عالي رتبه مي گيريم و اگر در اين تصميم درست عمل نكنيم اولين نشانه اتهام متوجه خودمان مي شود كه در مبارزه با مفاسد موفق نيستيم. وي افزود: با توجه به فضاي كشور الان مسئولان نظام متهم به اين هستند كه با فساد مبارزه نمي كنند زيرا پنج سال است كه از صدور فرمان مقام معظم رهبري مي گذرد ولي معلوم شده كه مبارزه با فساد جدي نيست.
نماينده تهران به نامه مقام معظم رهبري به رئيس مجلس براي بررسي مقررات و قوانين مربوط به فساد اشاره كرد و افزود: در اين نامه رهبري خواستند كه همه مقررات بررسي تا نواقص برطرف شود كه متخصصين و كارشناسان مركز پژوهش ها چندين ماه روي اين موضوع كار كردند تا نواقص را رفع كنيم. در ادامه تنها ۹۵ نماينده به اين طرح راي موافق دادند كه نهايتا منجر به ردشدن كليات آن در صحن علني شد.
درخواست مجازات سران اسرائيل
۲۴۳ نماينده مجلس در نامه اي به كوفي عنان خواستند با توجه به وظيفه وي به عنوان دبيركل سازمان ملل، ضمن تلاش براي صلح و امنيت بين المللي، از حقوق ملت هاي مورد تجاوز حمايت كرده و با توجه به جنايات جنگي رژيم غاصب، زمينه را براي مجازات سران رژيم صهيونيستي به عنوان جنايتكاران جنگي و نيز پرداخت غرامت به ملت لبنان را در شوراي امنيت فراهم نمايد.
جلسه غيرعلني مجلس
مجلس روز گذشته به مدت ۳۰ دقيقه جلسه غيرعلني و غيررسمي درباره مسائل مربوط به ورود و خروج مراجعين نمايندگان داشت.
موضوع اين جلسه گزارش حراست مجلس در خصوص مسائل و مشكلات موجود در ورود مراجعين و برخي مسائل اداري و سودجويي افرادي در حين ورود مراجعان به دفاتر نمايندگي بود.
شنيده ها حاكي از آن است كه برخي افراد سودجو به هنگام مراجعه مردم به دفاتر نمايندگان روشهاي مختلفي را از جمله پخش فرمهايي اقدام به دريافت مبالغي براي ديدار با نمايندگان مي كنند كه اين مسائل در جلسه غيرعلني ديروز بررسي شده است.
دستور رئيس جمهوري براي رسيدگي به نقاط حادثه خيز كشور
رئيس جمهوري به دنبال نامه مجلس شوراي اسلامي درباره نقاط حادثه  خيز كشور، دستور رسيدگي به اين نقاط را صادر كرد. در نامه غلامحسين الهام رئيس  دفتر رئيس جمهوري به پرويز داودي معاون اول رئيس جمهوري كه يك نسخه از آن در مجلس شوراي اسلامي نصب شده، آمده است: به پيوست، نامه وزارت راه و ترابري و نامه هيأت رئيسه مجلس در خصوص نقاط حادثه خيز ارسال مي شود.

مراسم سالروز ربوده شدن امام موسي صدر برگزار شد
012114.jpg
گروه سياسي- دفتر جنبش امل لبنان در تهران بعدازظهر سه شنبه به مناسبت سالگرد ربوده شدن امام موسي صدر و شهادت مصطفي چمران مراسمي را در هتل انقلاب تهران برگزار كرد.
به گزارش خبرنگار ما، دفتر جنبش امل براي اين مراسم از رئيس و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، نمايندگان احزاب سياسي ايران، نماينده حزب الله و سفير لبنان در تهران، خبرنگاران و تني چند از روحانيون و چهره هاي سياسي ازجمله صادق طباطبايي دعوت به عمل آورده بود.
در ابتداي مراسم خليل حمدان عضو هيأت رياست جنبش امل لبنان طي سخناني بر ادامه مواجهه و پايداري در برابر دشمن صهيونيستي تأكيد كرد و گفت: جهاد مجاهدين در همه ميادين با تصميم دبيركل حزب الله، سيدحسن نصرالله و رئيس جنبش امل نبيه بري پيوند خورده است و چشم اندازهاي آينده را در اين خط سير روشن كرده است. وي ياد و خاطره امام موسي صدر و مصطفي چمران را گرامي داشت. عدنان حسن منصور سفير لبنان در تهران نيز سخنران ديگر اين مراسم بود كه به نقل از امام موسي صدر، اسرائيل را شر مطلق و غيرقابل تعامل دانست. نماينده حزب الله در تهران نيز ديگر سخنران مراسم بود كه تنها راه حل مشكل خاورميانه را نابودي اسرائيل دانست.
مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران نيز ديگر سخنران اين جلسه بود كه به نقش امام موسي صدر و شهيد چمران در تحولات امروزين اين كشور اشاره كرد و بر ضرورت پيگيري سرنوشت امام موسي صدر نيز تأكيد نمود.
آخرين سخنران جلسه بزرگداشت امام موسي صدر و مصطفي چمران، غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس بود.
وي افزود: امسال در شرايطي مراسم بزرگداشت ربوده شدن امام موسي صدر برگزار مي شود كه لبنان خبر اول جهان است.
حداد عادل گفت: اين دو شخصيت بزرگ درختي در لبنان كاشتند كه امروز پس از سي سال به ثمر نشسته و در شخصيت ديگري از فرزندان لبنان يعني سيدحسن نصرالله جلوه گر شده است.
وي با بيان اينكه تمام تلاش خود را براي ساختن لبنان به كار مي بريم، اظهار داشت: همه مسلمانان و ما ايرانيان، لبنان را دوباره مي سازيم. ولي آبروي از دست رفته اسرائيل تا ابد جبران نمي شود و عزت لبنان، حزب الله، سيدحسن نصرالله، امام موسي صدر و دكتر چمران همچنان دوام خواهد داشت.

در گفت وگوي چهار نماينده با همشهري مطرح شد
همراهي مجلس با تعويق يك ماهه انتخابات
گروه سياسي - ياسر مرادي: پس از تصويب برگزاري همزمان دو انتخابات شوراها و خبرگان در مجلس شوراي اسلامي، دولت كه بارها مخالفت خود را با برگزاري همزمان اين دو انتخابات اعلام كرده بود، تلاش كرد تا برگزاري انتخابات به تعويق بيافتد و درپي اقداماتي وزير كشور رسماً از تعويق ۲۸ روزه اين انتخابات خبر داد.
اين اقدام دولت اگرچه هنوز نياز به موافقت شوراي نگهبان و مجلس خبرگان دارد اما نمايندگان مجلس كه خود مبدع و پيشنهاددهنده برگزاري همزمان دو انتخابات بودند، با تعويق برگزاري انتخابات مخالفت صريحي ندارند. چند تن از نمايندگان مجلس در گفت وگو با همشهري تعويق انتخابات را مخالف با طرح اخير مجلس ندانستند.
رضا طلايي نيك، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي آماده شدن بخش اجرايي و ايجاد فرصت براي افزايش زمينه هاي رقابت و مشاركت مردم در انتخابات را مستلزم تعويق انتخابات دانست و افزود: با تعويق زمان انتخابات اكثر جريانات سياسي و نهادهاي اجرايي و اجتماعي امكان فعاليت و شفافيت بيشتري درباره برنامه هاي انتخاباتي خود دارند.
وي ابهام در همزماني انتخابات در چند ماه گذشته را موجب تعلل در تصميم گيري در بخش هاي اجرايي و نظارتي دانست و افزود: كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در مورد تاريخ دقيق برگزاري اين انتخابات دخالتي نخواهد كرد.
قانون ملاك است
از سوي ديگر سيد محمد ميرمحمدي به عنوان رييس فراكسيون وفاق و كارآمدي تاكيد كرد: اگر تاخير تا حدي باشد كه خاصيت همزماني را سلب كند، تأخير مضري خواهد بود و اگر چنين نباشد،  همين طور كه وزير كشور گفته است براي انجام همزمان و پيش بيني اجرايي به زماني بيشتر مثلا يك ماه احتياج دارد،  حرف غيرمنطقي نيست.
ميرمحمدي افزود: اگر پشت موافقت و مخالفت ها و تأخير و تقدم ها چيز ديگري باشد آن موقع يك روز و يك ماه و يك سال تفاوتي ندارد، مشكل برداشت واحد از همزماني است.اگر مجلس خبرگان، شوراي نگهبان، وزارت كشور و مجلس باهم در اين فرضيه ملي تفاهم داشته باشند، بركات تفاهم بيش از اعمال سلايق شخصي است وگرنه قانون فصل الخطاب خواهد بود.
فراكسيون اصول گرايان مخالف نيست
محسن سيدآبادي رييس كميته سياسي فراكسيون اصول گرايان هم تعويق مذكور را ظرف زماني معقولي دانست و گفت در شهرهاي بزرگ مانند تهران در اين يك ماه بخش هاي اجرايي مي توانند سازماندهي مناسبي پيدا كنند و احزاب و گروه هاي سياسي نيز ديدگاه هاي خود را مطرح كنند.وي با اشاره به عدم مغايرت تعويق انتخابات با مصوبه اخير مجلس افزود:  در مورد تعويق زمان برگزاري انتخابات در فراكسيون اصول گرايان بحثي مطرح نشده است اما بعيد مي دانم فراكسيون با اين تصميم مخالفتي داشته باشد.
اصل همزماني اشتباه بود
اما بيژن شهبازخاني عضو برجسته فراكسيون اقليت نماينده اي بود كه در گفت وگو با همشهري به مخالفت با تعويق انتخابات پرداخت.
وي با اشاره به اينكه با اصل همزماني انتخابات مخالف است افزود: اصل همزماني كار راحتي نبود و ما پيش بيني مي كرديم كه اين مصوبه مجلس در مورد برگزاري همزمان مشكلاتي را ايجاد كند و درخواست وزارت كشور براي تعويق انتخابات و چالش هاي اخير نشان داد كه مصوبه مجلس جامع نبوده و مشكلات ديگري را به دنبال خواهد داشت.

يادداشت
طعم شيرين پيروزي
رضا مقدسي
پيروزي مقاومت اسلامي لبنان بر ارتش تا بن دندان مسلح رژيم صهيونيستي موجي از شادي و شعف را در ميان امت اسلامي برانگيخت و عزت و سربلندي را پس از ساليان متمادي به جامعه عربي بازگرداند.
در مدت ۳۳ روز مقاومت و پايمردي دليرمردان حزب الله مردم ايران اسلامي همراه با ديگر ملتهاي مسلمان و آزاده جهان در حزن و اندوه مردم لبنان شريك بودند و مصائب آنان را مصائب خود دانستند و امروز نيز پيروزي مردم لبنان را پيروزي خود مي دانند و اين پيروزي براي ما كمتر از شيريني شكست رژيم بعثي عراق در جنگ ۸ساله كه از حمايت هاي همه جانبه آمريكا و قدرتهاي استكباري برخوردار بود، نيست.
به نظر مي رسد پيروزي مقاومت اسلامي لبنان را از چند زاويه بايد مورد ارزيابي و تجزيه و تحليل قرار داد.
۱- با وجود تلاش بسيار اسرائيل و آمريكا و حمايت هاي آشكار برخي سران عرب براي نشان دادن حزب الله به عنوان يك گروه نظامي شيعه كه هيچگونه پيوندي با جامعه لبنان ندارد، پيوندهاي حزب الله با جامعه طايفه اي و متعدد لبنان عميق تر و محكم تر از گذشته شده است. اينك مردم لبنان اعم از گروه ها و فرقه هاي ديني و مذهبي حزب  الله را نماينده خود مي دانند.
۲- همگرايي كه مقاومت اسلامي در جنگ از پيش طراحي شده آمريكا و اسرائيل ايجاد كرد محدود و مختص به جامعه لبنان نمي شود. در اين نبرد نفس گير مردم تمامي كشورهاي اسلامي لحظه به لحظه اخبار و اتفاقات جنگ را پيگيري كردند و خبر پيروزي هاي حزب الله و شكستن ابهت پوشالي ارتش رژيم صهيونيستي مرهمي بود بر دردها و عقده هاي فروخورده ۵۰ سال گذشته آنان.
گذشته از كشورهاي اسلامي،  بسياري از مردم جهان از آمريكا گرفته تا ديگر كشورهاي غربي و يا حتي روسيه زير پرچم حزب الله گردهم آمدند و عليه جنايات اسرائيل و حمايت هاي متعصبانه آمريكا و انگليس راهپيمايي كردند.
جنايت دلخراش عليه كودكان و زنان و بي پناهان در قانا اوج شكست رواني دشمن صهيونيستي بود كه آتش خشم و نفرت مسلمانان و مردم جهان را شعله ورتر كرد.
۳- ارتش رژيم صهيونيستي پس از پيروزي در جنگهاي اعراب خود را قدرت بلامنازع منطقه مي دانست. اينك پس از ۵۵ سال اين تابو فرو ريخته است و مقامات رژيم صهيونيستي اعتراف مي كنند كه هيچ ارتشي در دنيا قدرت مقابله با حزب الله را ندارد.
۴- تمامي تحليل ها تا اين مرحله از پيروزي مقاومت اسلامي در صحنه جنگ با رژيم صهيونيستي حكايت دارد، ماجرا از اين پس كمي فرق خواهد داشت. عرصه ديپلماتيك ميدان پركشاكش ديگري است كه يقيناً رهبران مقاومت بخوبي آنرا مي شناسند. حركت دقيق و حساب شده در اين ميدان و حفظ موقعيت برتر در اين مرحله، مار زخم خورده آمريكا و اسرائيل را از پاي درخواهد آورد.

هاشمي رفسنجاني:
تحقيقات صلح آميز هسته اي ادامه خواهد يافت
ايرنا: «اكبر هاشمي رفسنجاني، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار روز گذشته با «بارون پاول فون مالتزان» سفير آلمان در جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرد كه تحقيقات صلح آميز هسته اي ادامه خواهد يافت.»
به گزارش روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام، هاشمي رفسنجاني خاطرنشان كرد: مذاكرات بايد با پرهيز از كلي گويي و جوسازي  هاي تبليغاتي و در فضايي مناسب و با تدبير ادامه يابد و مسائل با ايجاد اعتماد متقابل مورد بررسي قرار گيرد.
هاشمي رفسنجاني افزود: نمي توان با اعمال زور و تهديد، باب تحقيق و توسعه علم و دانش را بر روي جوامع بشري بست.

دادگاه رسيدگي به رفع توقيف ايران برگزار شد
گروه سياسي - جلسه رسيدگي به اعتراض هيأت نظارت بر مطبوعات درباره قرار صادره از سوي دادسراي تهران در خصوص رفع توقيف از روزنامه «ايران» برگزار شد.
در جلسه دادگاه غلامحسين اسلامي فر مديرمسئول روزنامه توقيف شده ايران در بخشي از اظهارات خود در دادگاه گفت: بحثي كه مطرح است اين است كه جعلي در اين رابطه صورت گرفته و حدود ۳۰۰ هزار نسخه از كاريكاتور جعل شده در سراسر كشور و چندين استان پخش شده است.
وي همچنين ايران جمعه را نشريه اي مستقل از روزنامه ايران دانست.به گزارش ايسنا در اين جلسه همچنين وكيل مدافع روزنامه به ارائه لايحه دفاعيه پرداخت.
قاضي محمدخاني هم پس از اخذ آخرين دفاعيات ختم رسيدگي را اعلام كرد و در پايان خاطرنشان كرد: حكم صادره در اين دادگاه قطعي است و قابل تجديدنظرخواهي نخواهد بود.

حمايت رئيس مجلس از دولت
حدادعادل: هيچ استيضاحي در دستور كار مجلس نيست
گروه سياسي - رئيس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: در حال حاضر هيچ استيضاحي در دستور كار مجلس نيست و اگر انتقادي به وزرا در مجلس وجود دارد،  به مرحله اي نرسيده است كه به استيضاح منجر شود.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري غلامعلي حداد عادل كه از اين پس هر ۱۵ روز يكبار در كنفرانس مطبوعاتي با خبرنگاران شركت خواهد كرد، در اولين جلسه از اين سلسله جلسات مطبوعاتي در خصوص ديدگاه مجلس در مورد ترميم كابينه گفت: رئيس جمهور بايد در اين زمينه پاسخ دهد و ايشان نيز ارزيابي دقيقي از عملكرد وزرا را آغاز كرده است. البته مجلس هم اگر نيازي به تغيير وزرا ببيند ساز و كارش استيضاح است كه در حال حاضر چنين امري در دستور كار مجلس نيست.
حداد عادل در پاسخ به سؤالي در خصوص نگراني هاي آقاي جنتي درباره تصميم مجلس در مورد برگزاري همزمان انتخابات گفت: نگراني آيت الله جنتي بيشتر در خصوص مسائل اجرايي است. مجلس نيز در اين زمينه معتقد است كه تجميع انتخابات، صرفه جويي خوبي را به دنبال دارد و اصولا تجميع انتخابات مدتي است در دولت، وزارت كشور و مجلس مطرح است و همگان پذيرفته اند كه لازم نيست همه ساله انتخابات داشته باشند و قواي سه گانه هم در جهت كم كردن نوبت هاي همه ساله انتخابات حركت مي كنند.
وي همچنين در خصوص اقدامات مجلس در راستاي اجراي اصل ۴۴ گفت: كميسيون ويژه اي در مجلس در اين زمينه به زودي فعاليت هاي خود را شروع خواهد كرد و براساس مطالعات و پيشنهادات اين كميسيون، مجلس طرحهايي را در اين زمينه ارائه خواهد داد.
حداد عادل در ادامه از سفرهاي استاني دولت دفاع كرد و افزود: دولت نه تنها براي امسال برنامه دارد بلكه براي سال بعد هم داراي برنامه است.
خبرنگاري در خصوص تحقيق و تفحص از ۳۵۰ ميليارد تومان هزينه بدون سند در شهرداري در دوره مديريت قبلي سؤال كرد كه حداد پاسخ داد: بهتر است مجلس براساس شايعات وارد عمل نشود بلكه با دقت بررسي بكند و روي واقعيتي كه تقريبا مسلم شده باشد نياز به تحقيق و تفحص احساس كند.
رئيس مجلس همچنين با بيان اينكه من به دولت نمره قبولي مي دهم گفت: نمره من به دولت كمتر از ۱۵ نيست.
دولت كارهاي خوبي كرده و همين كه يك شور و نشاط و اميدي در مردم ايجاد شده و توجه به ارزشها بيشتر از گذشته ثبت شده است، بسيار موثر است.
حداد با اشاره به انتقاداتي كه از دولت صورت مي گيرد، افزود: فكر نمي كنم ديگر چيزي مانده باشد كه مطبوعات منتقد دولت نگفته باشند.
وي همچنين در خصوص جمع آوري ماهواره ها گفت: قانون جمع آوري ماهواره مربوط به مجلس پنجم است و چيزي در مجلس هفتم به صورت جديد تصويب نشده است و بايد از مسئولان نيروي انتظامي پرسيد كه چرا تا حالا قانون را اجرا نمي كرده اند.

گفتگوي رئيس جمهوري با سي.ابي.اس
احمدي نژاد: آمريكا رفتار خود را تغيير دهد
گروه سياسي- محمود احمدي نژاد، رئيس جمهوري، ۱۷ مرداد ۸۵ در دفتر خود گروه برنامه ساز برنامه معروف «۶۰ دقيقه» شبكه CBSو مجري مشهور آن «مايك والاس» را براي ضبط برنامه به حضور پذيرفت. همشهري به دليل كمبود جا تنها بخش هايي از اين مصاحبه را منتشر مي كند.
آيا شما يادتان مي آيد كه من و شما چند سال پيش كنار همديگر در سازمان ملل بوديم؟ من گفتم كه مي خواهم با شما مصاحبه كنم و شما گفتيد با شما حرف خواهم زد.
بله يادم هست، يازده ماه قبل بود، شما ظاهراً خيلي پير شده ايد، يازده ماه، چند سال نيست!
من ۸۸ سالم است و مقداري حافظه ام را از دست داده ام، ببخشيد.
گفته اند مي خواهيد بازنشسته شويد؟
شما درست شنيده ايد، ولي وقتي من مي خواستم بيايم شما را ببينم، گفتم اين موضوع را فراموش كنم.
من هم همين توصيه را دارم، فراموش كنيد و چند كار خوب انجام دهيد.
خيلي متشكرم، همين جا يك برنامه خيلي خوب با هم انجام خواهيم داد.
اميدوارم.
وقتي شوراي امنيت سازمان ملل تهديد كرد در صورتي كه ايران برنامه غني سازي خود را ادامه دهد، ايران را تحريم خواهد كرد، جناب عالي فرموديد ما اصلاً توجهي به تحريمهاي سازمان ملل نمي كنيم.
ما فكر مي كنيم كه دنيا را بايد با عدالت و قانون اداره كرد. بي قانوني منجر به بهم ريختگي همه چيز خواهد شد و سنگ روي سنگ بند نمي شود. بدون قانون يك روستا را هم نمي شود اداره كرد. ما نيازمند قانون و عدالتيم...
قربان، اين ارتباطي ندارد.
اگر حوصله كنيد، ارتباط آن را خواهيد يافت. حوصله كنيد و يك مقدار هم بشنويد. ما نيازمند عدالتيم ؛ قانون و عدالت براي همه. تصميم غير قانوني و غيرعادلانه نمي تواند مورد پذيرش باشد، ما بر اساس مقررات بين الملل كارمان را انجام مي دهيم. برخورد سياسي را نمي پذيريم.
قربان، تحريم چه مي شود؟
نمي توانند تحريم كنند. آنها بيش از ما، به ما نياز دارند. آمريكا ۲۷ سال است كه ما را تحريم كرده است، منتها ما مقابله به مثل نكرده ايم. چون اين روشها را قبول نداريم. اين روشها ناعادلانه است و منتقد آنها هستيم، بنابراين خودمان به آن عمل نمي كنيم. ببينيد. شوراي امنيت نمي تواند [در لبنان] آتش بس برقرار كند، در حالي كه مأموريت آن برقراري صلح و آتش بس است. علت آن چيست؟ علت آن اين است كه تحت تأثير و تابع منافع آمريكا و انگليس است. شوراي امنيت دنبال امنيت نيست.
مي فرماييد علت وجودي شوراي امنيت سازمان ملل، حفاظت از منافع آمريكا و انگليس است؟
نه خير، من نمي گويم علت وجودي آن، اين است. علت وجودي صلح و امنيت است، اما وقتي مي بينيم در مقابل جنايات عكس العمل ندارد، علت يابي مي كنيم و سيطره آمريكا و انگليس را در آنجا مي بينيم. سال گذشته رئيس مجلس ما مي خواست در جلسه اي در سازمان ملل شركت كند، آمريكا به او ويزا نداد. معناي آن اين است كه سازمان ملل و شوراي امنيت تحت تأثير هستند. من سؤال مي كنم چرا شوراي امنيت در لبنان آتش بس برقرار نمي كند، در حالي كه ۲۸ روز از جنگ مي گذرد. انسانها كشته مي شوند. شوراي امنيت كجاست؟ تازه پيش نويسي هم كه داده اند صد در صد به نفع يك طرف ماجراست و عادلانه نيست. آمريكا از قبل ما را تهديد كرد.
شما مي فرماييد كه آمريكا مخالف توسعه و پيشرفت ايران است؟
بله، همين طور است. قبل از انقلاب و برپايي جمهوري اسلامي، يك حكومت ديكتاتور در ايران بود و نزديك به صد هزار نفر مستشار آمريكايي در ايران بودند و تمام امور كشور ما دست آمريكايي ها بود. آنها در سال ۱۳۳۲ با حكومت مردمي مخالفت كردند و به كودتاچي ها كمك كردند، بعد در ۵۰ سال بعد عذرخواهي كردند كه ديگر فايده نداشت.
خوب، اين چه ارتباطي با فرمايش حضرت عالي در مورد كشور اسرائيل دارد؟
يك لحظه اجازه دهيد متوجه خواهيد شد. قرار شد حوصله كنيد و يك مقدار هم بشنويد. به محض پيروزي انقلاب، مخالفتهاي آمريكا با ملت ايران آغاز شد، قبل از انقلاب، دولتهاي آلمان، آمريكا، فرانسه و كانادا قراردادهايي با ما در مورد توليد انرژي هسته اي داشتند، اما به محض اينكه حكومت مردمي و آزادي و جمهوري آمد، مخالفتها آغاز شد و ما تحريم شديم. هشت سال جنگ بر ما تحميل شد و آمريكا حامي آن بود، خودشان گفتند كه اشتباه كردند. الان هم با فناوري هسته اي مخالف هستند، چرا؟ آيا مشكل امروز جهان، مشكل انرژي نيست؟
جناب عالي هنوز سؤال من را در مورد اسرائيل پاسخ نداده ايد؟
عجله نكنيد، آن را خواهم گفت. ما فكر مي كنيم حكومت اسرائيل، يك حكومت جعلي است. ما راه حل آن را هم گفتيم كه دموكراسي است. گفتيم اجازه دهيد مردم فلسطين در يك همه پرسي آزادانه اظهار نظر كنند. ما به خاطر صلح پايدار اين حرف را مي زنيم و مي خواهيم كه صلح پايدار برقرار شود كه با نظر مردم برقرار خواهد شد. ما پيشنهاد داديم اجازه دهيد مردم فلسطين در يك رفراندوم شركت كنند و حكومت خودشان را انتخاب كنند و جنگ هم تمام شود. چرا اجازه داده نمي شود؟ حتي دولت خود مختار فلسطين كه با رأي مردم انتخاب شده است، هر روز مورد هجوم است و مسئولين آن ترور و دستگير مي شوند. ديروز رئيس مجلس فلسطين كه منتخب مردم است، دستگير شد. اين شرايط تا كي مي تواند ادامه داشته باشد؟ ما فكر مي كنيم دولت آمريكا از حمايت متعصبانه خود از اسرائيل دست بردارد و اجازه دهد مردم فلسطين در يك انتخابات آزاد شركت كنند. هر اتفاقي افتاد، ما قبول داريم. نتيجه آن همان خواهد بود كه شما گفتيد.
من خداي ناكرده قصد بي احترامي ندارم. اجازه دهيد توافقي بكنيم. من فرمايشهاي جناب عالي را كاملاً خواهم شنيد به شرطي كه شما هم حوصله كنيد و سؤالهاي بنده را هم تماماً پذيرا باشيد.
شما آزاديد هر سؤالي كه دوست داريد، بكنيد. من هم آزادم هرچه مي خواهم بگويم. شما هرچه دوست داريد، بپرسيد. اين حق را هم براي من قائل شويد كه من هم حرفم را بزنم. نكند شما مي خواهيد حرفهايي كه شما دوست داريد، بزنم؟
خير قربان.
پس حوصله كنيد. اينها حرفهايي است كه شايد شما دوست نداريد بشنويد.
من حوصله خواهم كرد و چرا من دوست ندارم بشنوم؟
پس چرا عصباني شديد؟
من اتفاقاً خيلي هم خوشحالم و اين افتخاري است كه خدمت حضرت عالي رسيده ايم. جناب آقاي رييس جمهوري! پاييز گذشته كه حضرت عالي در مجمع عمومي سازمان ملل سخنراني داشتيد، فرموديد در هنگام سخنراني احساس كرديد كه هاله اي جناب عالي را فراگرفته است (من نقل قول مي كنم) و براي ۲۷ دقيقه هيچ يك از رهبران دنيا چشم نزدند و نشسته بودند و گوش خود را براي شنيدن پيام جمهوري اسلامي ايران باز گذاشته بودند.
- حرفهاي جالبي است، من هم در روزنامه ها خواندم اينها را. من فكر مي كنم اين حرفهاي روزنامه اي است كه همكاران شما براي فروش بيشتر مي زنند.
سؤال بنده اين نبود كه جناب عالي آن را در روزنامه خوانده ايد يا نه...
من از اين حرفها از روزنامه ها مطلع شدم.
بله قربان. جناب عالي سخناني آتشين درباره موضوعات مختلف مي فرماييد و بحران، درگيري و خونريزي در اطراف در جريان است. تصويري كه ما در تلويزيون مي بينيم كه شهرها در حال ويراني است و بمبها بر سر مردم فرود مي آيد. زماني كه اينجا آمدم بسيار متعجب شدم (چند سالي بود به ايران سفر نكرده بودم) تهران اصلاً هيچ تغييري نكرده است و مردم اين شهر بمبي نمي بينند، رستورانها پر هستند و ايران به حزب الله كمك مالي مي كند و به آنها موشك و راكت مي دهد، اما اين شهري كه من مهمان آن هستم، شهر زيبا و آرام و خوشحالي است. چطور اين وضع ممكن است؟
شما از اينكه مردم تهران خوشحال اند، ناراحت هستيد؟
خير قربان.
خوب خوشحال هستند، مگر چيز عجيبي است كه مردم خوشحال باشند؟
چرا در بيروت بايد خون بريزد و بعضي وقايع وحشتناك در حال حاضر اتفاق بيفتد، شما صدها ميليون دلار و موشك و راكت در اختيار حزب الله قرار مي دهيد، مي دانيد كه آنها چكار كرده اند.
-شما خودتان حرفهايي را به حساب ما مي زنيد، ما طرفدار همه ملتهاي دنيا هستيم، هر كه مظلوم است، حتي مردم مظلوم آمريكا، اروپا، افريقا، آمريكاي جنوبي و آسيا. ما با ظلم مخالفيم. ما مي بينيم كه آمريكا و انگليس خط هوايي ايجاد كرده اند و آخرين تجهيزات نظامي را در اختيار رژيم اشغالگر قرار مي دهند و با همه وجود حمايت مي كنند، سؤال مردم منطقه اين است كه چرا مسئولين آمريكا نمي خواهند مردم منطقه رادرك كنند ؟ ما دوست همه مردم منطقه و همه مردم دنيا هستيم. و هر كاري هم بكنيم، اعلام مي كنيم.
اصلاً باورم نمي شود كه حضرت عالي اين فرمايشات را مي فرماييد؟ چه كسي از حزب الله حمايت كرده و صدها ميليون دلار سالها در اختيار حزب الله قرار داده است؟
من تعجب مي كنم، شما نماينده رژيم اشغالگر قدس هستيد يا رسانه؟ شما ناراحت هستيد كه حزب الله از سرزمين خود دفاع مي كند؟ حزب الله يك گروه مردمي در لبنان است كه از وطن خود دفاع مي كند. سرزمين آنها در اشغال است. حق دفاع مشروع دارند. من متعجبم كه شما چرا ناراحت هستيد كه آنها از خود دفاع مي كنند؟ بايد از خود دفاع كنند. شما هم موظف هستيد به آنها كمك كنيد. وظيفه خود را انجام نداده ايد. ما متأسفيم و ناراحتيم كه نمي توانيم به حزب الله كمك كنيم. حزب الله يك گروه مردمي در لبنان است. يك ارتش مورد حمايت آمريكا و انگليس از هوا، زمين و دريا به آن حمله كرده است. آنها در خانه هاي خود مي جنگند. طبق منشور ملل متحد، هر كس در خانه خود حق دفاع دارد. شما اين حق را انكار مي كنيد؟
شما به دولت آمريكا چه مي خواهيد بفرماييد؟
به دولت كه من، نامه نوشتم و با مسئولين آمريكا صحبت كردم و متأسفانه پاسخي دريافت نكردم.
۱۸ صفحه قربان.
بله بالاخره مسائل مهمي در دنيا مي گذرد. طبيعي است كه وقتي رئيس جمهوري براي رئيس جمهوري ديگري در مورد مسائل دنيا حرف مي زند، خيلي حرفها بايد بزند.
فكر مي كنيد چرا رييس جمهوري بوش پاسخي به نامه حضرت عالي ندادند؟
اين را از ايشان بپرسيد؟
ايشان مي گفتند كه اين كار صرفاً براي جلب توجه افكار عمومي بوده است.
- چه نيازي به جلب توجه افكار عمومي است؟
چه انتظاري داشتيد پس از اينكه نامه را فرستاديد؟
من انتظار داشتم آقاي بوش از اين رفتار خود دست بردارد. من خواستم پنجره جديدي به روي ايشان باز كنم كه مي شود دنيا را طور ديگري ديد، مي شود همه مردم را دوست داشت، مي شود با مردم خاورميانه طور ديگري گفتگو كرد، به جاي حمايت متعصبانه و كوركورانه از اين رژيم تحميلي، مناسبات بهتري با مردم منطقه برقرار كرد. مي شود دروغ نگفت.
قربان، گفتن اينكه به مردم عشق بورزيم، بسيار ساده و آسان است، اما شما از برخي اشخاص از جمله صهيونيستها تنفر داريد.
ما از اشخاص تنفر نداريم.
حداقل از رهبران حركت صهيونيستي كه تنفر داريد؟
ما مي گوييم از عمل زشت تنفر داريم. ما مي گوييم كشتن مردم و آواره كردن مردم و اشغالگري كار بدي است.
* به من گفته شده است كه نيروهاي رئيس جمهوري، بمبهايي را به عراق ارسال كرده اند و به شورشيان عراق موادي را مي رسانند كه با آن نيروهاي آمريكايي را بكشند. چرا چنين مي كنند؟ جناب عالي مي فرماييد كه شما علاقه مند به مردم هستيد و آنها را دوست داريد.
- ما از اينكه مردم عراق كشته مي شوند، بسيار متأثر مي شويم. به بحثهاي قبلي برمي گردم. من فكر مي كنم حاكمان آمريكا بايد ذهنيت خود را عوض كنند. هر جا شكست مي خورند، ديگران را متهم مي كنند. من سؤال مي كنم، ارتش آمريكا در عراق چه مي كند؟ عراق، دولت، مجلس و ملتي متمدن با سابقه فرهنگي دارد. اينها انسان هستند. چرا آمريكايي ها هرروز مردم عراق را مي كشند؟
* آيا صدام يك رهبر معقول و متمدن بود؟
- صدام تمام شد.
* آيا ما اشتباه كرديم به عراق لشگر كشي كرديم و وارد عراق شديم؟
- سه سال است كه صدام تمام شده است. آمريكا صريحاً مي گويد ما مي خواهيم دراز مدت در عراق بمانيم. ما سؤال مي كنيم: طبق قوانين بين الملل مسئوليت امنيت به عهده نيروهاي اشغالگر است. ما از اينها سؤال مي كنيم كه چرا امنيت را برقرار نمي كنيد؟
* قربان، سؤال بنده را پاسخ نداديد.
- اتفاقاً جواب دادم. ما خواهان امنيت در عراق هستيم. آمريكا مسئول عمليات تروريستي در عراق است.
* تا آنجا كه من متوجه شدم، برخي از دوستان نزديك حضرت عالي يهودي هستند.
- من اطلاع ندارم. شايد خودتان را مي گوييد.
* بله من يهودي هستم.
- ولي دوستي مان قديمي نيست، تازه دوست شده ايم!
* انواع و اقسام يهودي در دنيا و از جمله در ايران زندگي مي كنند.
- بله، در مجلس ما هم هستند. با ملت ما زندگي مي كنند.
* نظر جناب عالي درباره جورج بوش به عنوان يك مرد و فرمانده كل قواي جهان به اصطلاح آزاد چيست؟
- همين به «اصطلاح آزاد»تان به اندازه كافي گويا بود.
* نظر جنابعالي درباره جورج بوش چيست؟
- فكر مي كنيد كه چه بايد باشد؟
* جنابعالي كاملاً مي توانيد به اين سؤال به آساني به شرطي كه شجاعت لازم را داشته باشيد، پاسخ بدهيد.
- خيلي ممنون! شما به من درس شجاعت مي دهيد؟! من فكر مي كنم كه آقاي بوش مي تواند در خدمت مردمش باشد. مي تواند اقتصاد آمريكا را با روش صحيحي نجات بدهد، بدون كشتن انسانها و بدون اشغالگري و تهديد. يك مقداري ايشان برود داخل مردم آمريكا و ببيند چه مي گويند. من خيلي ناراحت مي شوم وقتي مي شنوم يك درصد مردم آمريكا در زندانها هستند و ۲۰ درصد بيسواد و ۴۵ ميليون نفر فاقد امكانات بهداشتي هستند. اينكه مي شنوم در صد سال تاريخ آمريكا، ۱۱۱ بار جنگ اتفاق افتاده خيلي ناراحت مي شوم. به نظرم مي شود جور ديگري هم فكر كرد. البته ايشان مختار است انتخاب كند. اما لزوماً ملتها از آن تبعيت نخواهند كرد و به وقتش پاسخ خواهندداد. در آن نامه هم من همين حرفها را زده بودم.
* در آن نامه ،جنابعالي از عيسي مسيح صحبت مي كنيد و از رييس جمهوري بوش
مي پرسيد كه شما به چه نحوي مي توانيد نام خود را مسيحي گذاشته و در عين حال به لشكركشي كمك كنيد و هزاران نفر را بكشيد و همچنين ميليونها دلار هزينه جنگ بشود و نيز مي فرماييد كه حضرت مسيح به ما مي فرمايد كه ما بايد به فكر صلح باشيم و به جاي جنگ كمك به صلح كنيم و ايشان پاسخ ندادند، چرا؟
- من خواستم پنجره اي به سمت روشنايي براي ايشان باز كنم و ببينند كه جور ديگري هم مي شود دنيا راديد. هر كس آزاد است انتخاب كند، ولي از قول من به ايشان بگوييد كساني كه به دعوت پاسخ ندهند، دعوت به كار خير و صلاح، عاقبت خوبي نخواهند داشت.
* منظور جناب عالي چيست؟
- مي بينيد كه محبوبيت ايشان هر روز دارد كاهش پيدا مي كند. تنفر از ايشان در دنيا روزافزون است. براي يك حاكم اين بدترين فرم است، بلكه آنها در پايان مأموريت بايد با افتخار كنار بروند، در حالي كه مردم دوست شان دارند.
* رهبران ايران و آمريكا الان چند سال است كه با يكديگر تماس نداشته اند و صحبت نكرده اند؟
- ۲۶ - ۲۷ سال.
* مايل هستيد كه روابط خود را با آمريكا مجدداً احيا كنيد؟
- ما بايد اين كار را بكنيم؟
* بله قربان.
- چه كسي روابط را خراب كرده است؟
* اين موضوعيت ندارد. سؤال اين است كه آيا حضرت عالي، رياست جمهوري ايران، مايل هستيد كه روابط را مجدداً برقرار كنيد؟ روابطي كه الان ۲۷ سال است كه قطع است.
- ما علاقه منديم با همه ملتها و دولتها رابطه داشته باشيم. اين يك اصل در سياست خارجي است.
* قربان فقط بفرماييد بله يا خير.
- اجازه بدهيد، شما سه دقيقه سؤال مي كنيد و به من مي گوييد با بله يا خير جواب دهم؟ سؤالات شما تستي است؟
* آيا جناب عالي مي خواهيد همين الان بعد از ۲۶ - ۲۷ سال با آمريكا رابطه داشته باشيد؟ اين روابط چه ضرر احتمالي مي تواند داشته باشد؟
- بحث ضرر نيست. شرايط بايد فراهم بشود. رفتارشان را عوض كنند.
* اين شرايط را كه مي فرماييد مهيا بشود، چه هستند؟
- شما نگاهي به شكل و قيافه دولت آمريكا بكنيد. به رفتارشان نگاه كنيد ببينيد با ملت ما چگونه حرف مي زنند. به همين قطعنامه اي كه اخيراً راجع به مسئله هسته اي صادر كردند، نگاه كنيد. در حالي كه يك بسته داده بودند، ما گفتيم داريم بررسي مي كنيم، حتي زمان اعلام كرديم، قطعنامه صادر كردند. اينها دنبال امپراطوري در جهان هستند. اينها دنبال زندگي در صلح با انسانها نيستند. ذهن شان را بايد عوض كنند.
* چه كسي؟
- دولت آمريكا. مشخص است، رفتارشان را عوض كنند، همه چيز حل مي شود. ما واقعاً دوست داريم همه ملتها در صلح و آرامش زندگي كنند. اصلاً پيام انقلاب ما پيام صلح و عدالت بود. ما مي خواهيم همه در آرامش باشند، ظلم و فقر نباشد، كارخانجات اسلحه سازي آمريكا و اروپا ۲۴ ساعت كار نكنند. اينها در كجا مي خواهد مصرف بشود؟ اين بمبهاي اتمي نسل سوم آمريكا كجا مي خواهد مصرف بشود؟ بالاخره مي خواهند آدمها را بكشند. اينها از جيب مردم آمريكاست. ما از اين موضوع خوشحال نيستيم.
* آيا جنابعالي هيچ وقت اشتباه هم داشته ايد.
- هر انساني ممكن است اشتباه بكند.
* چرا اقتصاد ايران الان مشكلات عديده اي دارد؟
- برگرديم ببينيم ۲۷ سال قبل كه ما از يك دولت وابسته به آمريكا اقتصاد را تحويل گرفتيم، چه بود؟ ما چيزي نداشتيم. نفت ما را مي بردند. چيزي به ما نمي دادند.
* و ۲۷ سال بعد اقتصاد شما هنوز مشكل دارد؟
- هشت سال جنگ تحميلي از ناحيه آمريكا بر ما تحميل شد. الان هم كه داريم تحريم را تحمل مي كنيم.
* منظور جنابعالي جنگ ايران و عراق است؟
- بله. الان را با ۲۷ سال قبل مقايسه كنيد. شرايط ما به سرعت در حال تغيير است و بعضيها اين را نمي خواهند و علاقه مند نيستند.
* سه سؤال ديگر دارم.
- وقت تمام است. يكي از اشتباهات من اين است كه وقت تمام شده و دارم ادامه مي دهم. يك سؤال ديگر بپرس.
* جناب آقاي رييس جمهوري! فرموده ايد كه هر كشوري كه ايران را تحريم كند، از اين كار خود پشيمان خواهد شد. حالا به چه نحوي از كرده خود پشيمان خواهند شد ؟
- هركس تحريم كند، خودش بيشتر ضرر مي كند. چون ما هم اقدام متقابل خواهيم كرد. آنها به ما بيش از ما نياز دارند.
* آنها چه كساني هستند؟
- هر كس كه تحريم كند؟
* پس آنها بيشتر از نياز شما به آنها، نياز دارند.
- همين طور است. ما مي توانيم زندگي خودمان را اداره كنيم.
* جناب عالي يك واحد ويژه اي در سپاه پاسداران براي عمليات انتحاري داريد و اعلام شده است ۵۲ هزار بمب گذار انتحاري آموزش ديده اند و منتظر حمله به منافع آمريكا و انگليس هستند، در صورتي كه آمريكا به ايران حمله كند.
- متأسفم. شما هم به بمب فكر مي كنيد. قرار شد كه ديگر به بمب فكر نكنيد.
* من راجع به واقعيت مي پرسم.
- من هم دارم از واقعيت صحبت مي كنم. اين انعكاس ذهن شما روي كاغذ است. شما انتظار داريد آمريكا ما را تهديد كند و ما دستهايمان را ببنديم؟ ما داراي فرهنگ و تمدن و اهل انديشه و گفتگوييم. ما اميدواريم كه آمريكا دست از تهديد ملتها بردارد تا شما مجبور نشويد اين سؤال را بپرسيد. ان شاء الله موفق باشيد.
* قربان خيلي تشكر مي كنم.

پيام مشترك دو مرجع تقليد براي پيروزي حزب الله
گروه سياسي - حضرات آيات مكارم شيرازي و صافي گلپايگاني با صدور پيامي مشترك، ضمن تبريك پيروزي مقاومت اسلامي لبنان، مسلمانان را به مشاركت در بازسازي اين كشور فرا خواندند.

كنفرانس بين المللي وحدت اسلامي در تهران
گروه سياسي- نوزدهمين كنفرانس بين المللي وحدت اسلامي با حضور انديشمنداني از ۴۵ كشور جهان در تهران برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي مجمع جهاني تقريب مذاهب، اين كنفرانس به مدت سه روز با موضوع مسلمانان كشورهاي غيراسلامي حقوق، وظايف، مشكلات و راهكارها را بررسي مي كند.اين كنفرانس در روزهاي ۲۹ تا ۳۱ مردادماه از سوي مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي در سالن اجلاس سران كشورهاي اسلامي برگزار مي شود.

وضعيت جسمي آيت الله مجتهدي تهراني رو به بهبود است
ايسنا: مدير مدرسه علميه آيت الله مجتهدي، وضعيت جسمي آيت الله مجتهدي تهراني را رو به بهبود توصيف كرد.
حجت الاسلام نصيري، حال عمومي وي را رو به بهبود دانست و به نقل از پزشكان معالج آيت الله مجتهدي گفت: مشكلات تنفسي استاد برطرف شده و ايشان بدون نياز به كپسول اكسيژن تنفس راحتي دارد.

جانشين فرمانده كل ارتش:
هيچ ارتشي در دنيا توان رويارويي با ايران را ندارد
گروه سياسي - اميرسرتيپ محمدرضا قرايي آشتياني جانشين فرمانده كل ارتش در نشست مطبوعاتي با خبرنگاران اهداف برگزاري عمليات «ضربت ذوالفقار» و ميزان آمادگي نيروهاي مسلح ايران را تشريح كرد.
جانشين فرمانده كل ارتش ضمن برشمردن اهداف عمليات «ضربت ذوالفقار» اعلام كرد: اولين مرحله اين رزمايش در منطقه سيستان و بلوچستان و از روز شنبه آغاز مي شود، گفت: اين سلسله رزمايش تا زمان نامعلومي و در پهناي سرزمين جمهوري اسلامي ايران برگزار خواهد شد.
قرايي آشتياني ادامه داد: روند تحولات جهاني به سمتي است كه منطقه خاورميانه به واسطه دارابودن ذخاير عظيم نفتي و گازي به سمت حساسيت هاي بيشتر و تهديدات از سوي دشمنان پيش مي رود؛ چرا كه دشمن مي خواهد با توسعه تهديدات و رخدادها در سطح منطقه حاكميت و اراده خود را به منطقه تحميل كند.
وي تأكيد كرد: ارتش جمهوري اسلامي ايران همواره آماده است ،  با يك شناخت كامل و دقيق از دشمن در تمامي عرصه ها و بررسي تمامي رخدادها و جنگ هاي مناطق مختلف دنيا و خصوصاً جنگ هاي اخير و بهره گيري از تجربيات ۸ سال دفاع مقدس توان اين را دارد كه توطئه هاي را كه عليه نظام ترسيم و تدوين مي شود، خنثي كند.
جانشين فرمانده كل ارتش با بيان اينكه هيچ ارتشي در دنيا وجود ندارد كه تاب تحمل مواجهه با نيروهاي نظامي ايران را داشته باشد اظهار داشت: هيچ نيروي منظم و غيرمنظمي د ر دنيا نيست كه بتواند نيروهاي مسلح ايران را كه حد اوج امادگي به سرمي برند، تهديد كند.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |