پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۲ - Aug 17, 2006
پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
از گهواره تا گور دانش بجوييد.
(مسند احمد، باقي مسند المكثرين، ح 10716)
امروز با حافظ
بهار عارضش خطي به خون ارغوان دارد
بتي دارم كه گرد گل ز سنبل سايه بان دارد
بقاي جاودانش ده كه حسن جاودان دارد
غبار خط بپوشانيد خورشيد رخش يا رب
آب و هوا
012033.jpg

عكس روز
012054.jpg
عكس: همشهري / گلناز بهشتي
مسابقات تيراندازي به اهداف پروازي به مناسبت سالروز ورود آزادگان به ميهن اسلامي روز گذشته در تهران برگزار شد.

در شهر چه خبر
از آب خوري تا آب نما
حتماً سقاخانه هاي مجهز به آبسردكن را كه در ميادين بزرگ شهر نصب شدند، به ياد داريد. اين آبسردكن ها در ابتدا ميزان رضايت شهروندان را از امكانات شهري اندكي ارتقا داد، اما چندي است كه شيرهاي اكثر آنها ابتدا خراب و سپس از محل خود خارج شده، حال اين تجهيزات شهري با اين كه كارايي خود را حفظ كرده و هنوز عابران را سيراب مي كند اما بدون شير آب و هدر دادن يكسره آب شرب، بيشتر شبيه به آب نما شده اند. البته با اين تفاوت كه آب نماها در يك چرخه بسته آب را به گردش درمي آورند اما اين آب نماهاي جديد، در روزهاي كم آبي مقادير زيادي آب هدر مي دهند.

پول خرد فروشي
رشد تورم و استفاده روزافزون شهروندان از اسكناس هاي درشت، يك حرفه جديد را به فهرست مشاغل غيررسمي افزوده است. بيشتر مراجعان اين حرفه راننده هاي تاكسي و مسافربرهاي درون شهري هستند كه براي برگرداندن باقي پول مسافرها هميشه با مشكل روبه رو مي شوند. شايد تصورش كمي سخت باشد كه مسافربرها به ازاء هر 900 تومان پول خرد يك هزار تومان به پول خردفروش ها مي پردازند اما به طور حتم اين هزينه نسبت به معطلي و اعتراض مسافرها ارزش دارد. در اين مورد خاص شايد سياست هاي ضرب سكه وچاپ اسكناس بايد مورد بازبيني قرار گيرد.

سنگفرش خطرناك
تا چندي پيش از آجرهاي سنگفرش معابر تهران با عنوان گمشده هاي پايتخت ياد مي شد. اين نوع سنگفرش هاي تزئيني به علت نامناسب بودن زيرسازي و مصالح به كار رفته، پس از گذشت زمان كوتاهي از محل خود جدا مي شدند. اما اين اواخر كه ترميم معابر معيوب به ويژه در سطح خيابان هاي بالاي شهر آغاز شده از آجرهايي استفاده مي شود كه برخلاف زيبايي ظاهري، سطح صيقلي آنها در فصل بارش و برف ريزان بسيار خطرناك خواهد شد. نوع سنگفرش هاي جديد به گونه اي است كه اگر به هر دليلي خيس و مرطوب شوند، عابران ترجيح مي دهند از داخل خيابان رفت و آمد كنند. در حال حاضر معابر خيابان وليعصر(عج) حدفاصل ميدان ونك تا پل چمران ترميم و بازسازي مي شود كه به دليل سرماي سخت تر، اين مناطق موضوع ياد شده توجه بيشتري را مي طلبد.

طرح نظارت بر قيمت
تحولات جديدي براي مبارزه با گران فروشي و ساماندهي واحدهاي صنفي در سطح شهر رخ داده كه برخورد با واحدهاي فاقد اتيكت قيمت و فاكتور از جمله اين رخدادهاست. واحدهاي صنفي مستقر در خيابان هاي وليعصر، سهروردي شمالي، شهرك قدس، جمهوري، پيروزي، ميدان شوش، بزرگراه نواب، خيابان آذربايجان، تهرانسر، رودكي، ونك، آزادي، پونك و ميدان خراسان مورد بازرسي قرار گرفتند و به گزارش روابط عمومي سازمان بازرگاني استان تهران تعداد 176 واحد به اتهام گران فروشي، نبود اتيكت قيمت و فاكتور معتبر متخلف شناخته شدند. به طور حتم اغلب شهروندان خواهان استمرار روند مبارزه با گران فروشي و فاكتورهاي بي اعتبار هستند.

كاهش قيمت تاليا
تا ابتداي هفته جاري افزايش تعداد مراكز استان تحت پوشش تاليا، اشتهاي اين نوع سيم كارت ها را براي گران شدن بيشتر كرد؛ به طوري  كه قيمت تاليا با افزايش 40 هزار توماني از مرز يك صد هزار تومان نيز گذشت. اين روند با پيشنهاد شركت ارتباطات سيار مبني بر عرضه سيم كارت هاي اعتباري دولتي متوقف و حركت معكوسي را آغاز كرد. در حال حاضر سيم كارت تاليا با پنج هزار تومان كاهش در روز گذشته 100 هزار تومان فروخته مي شد.

ببخشيد ؛ الان چه كار مي كنيد؟
الهام اناري
فرزاد مؤتمن :
فعلاً استراحت و ديگر هيچ
012045.jpg
فرزاد مؤتمن كه در كارنامه آثار سينمايي اش فيلم هايي همچون هفت پرده ،  شبهاي تهران و كافه ستاره را دارد اوقاتش را با بيكاري و استراحت سپري مي كند.
ايــن كــارگردان در تــوضــيح فعاليت هايش مي گويد: هر كاري را كه شروع مي كنم به بن بست مي خورد. اوضاع سينماي ايران اين روزها خيلي بحراني است و شرايط سختي براي توليد فيلم خوب وجود دارد. اغلب تهيه كننده ها انگار مي خواهند سينما نابود شود و امكاني براي ساخت فيلم خوب نباشد.
مؤتمن مي گويد: استراحت مي كنم تا روزي كه مشكلات با تهيه كننده ها، وزارت ارشاد، فارابي و ... حل شود و بتوانم تداركات ساخت فيلم تازه اي را مهيا كنم.

عمران صلاحي:
خط قرمزهاي پررنگ
012042.jpg
عمران صلاحي طنزپرداز نام آشنا، اين روزها منتظر چاپ 5 كتاب تازه اش است. او در اين باره مي گويد: 5 كتاب زير چاپ دارم. دو مجموعه شعر با عنوان هاي در يك زمستان و آن سوي نقطه چين ها و سه كتاب طنز تفريحات سالم، زبان بسته ها و گفتار طرب انگيز. اينها آثار امسال من هستند و البته ممكن است بعضي از كتابهاي قديمي ام هم تجديد چاپ شوند. صلاحي از وضعيت انتشار كتاب هاي طنز گله مند است و مي گويد: حساسيت ها خيلي زياد شده، خط قرمزها پررنگ تر شده و زودرنجي ها بيشتر شده. همه اينها باعث مي شود طنز ما كمرنگ تر شود. توهمات هم اين روزها زياد شده، خوب است منتقدين ما اول اين گلايه ها را به خودمان بگويند تا اگر ايرادي بود برطرف كنيم. بعضي  وقت ها به جاي اينكه مشكلات حل شوند خودمان حل مي شويم.


الهام حميدي:
دو مجموعه تلويزيوني
012036.jpg
الهام حميدي همـــان خـانـم دكتـر مهـربـان و شيـرين زبـان خيـلي دور، خيلي نـزديك ايـن روزها مشغول بازي در سريال حضرت يونس(ع) است و در آن ايفاگر نقش همسر حضرت يوسف(ع) است.
او مي گويد: قبل از اين هم بازي در كارهاي تاريخي را با مجموعه هاي شهر آشوب و مختارنامه تجربه كردم. كارهاي تاريخي سبك و سياق خودشان را دارند و بازي در هر نقش روش و سبك كاري مخصوص به خود را مي طلبد.
الهام حميدي غير از اين، دو مجموعه تلويزيوني آماده پخش نيز دارد. زير تيغ به كارگرداني محمدرضا هنرمند يكي از آنهاست كه در موردش مي گويد: حدود يك ماه است كه تصويربرداري آن تمام شده و در مرحله مونتاژ است و احتمالا بعد از ماه رمضان پخش مي شود.

منيژه حكمت:
باز هم يك قصه زنانه
012051.jpg
منيژه حكمت اين روزها درگير ساخت سه زن است، او در اين فيلم باز هم زنها را در محوريت داستان قرار داده است. حكمت درباره فيلم تازه اش مي گويد: سه زن از هويت فرهنگي سه نسل مي گويد كه بايد از گم شدگي خودرهايي پيدا كنند.
قصه سه زن كاملا رئال است و مطمئنم هر نسلي در يكي از اين نقش ها خود را پيدا مي كند. حضور سه زن در اين فيلم نمادين است و در نتيجه همه گير خواهد بود يعني به تمام مردم سرزمين ما تعميم داده مي شود.
اين كارگردان معتقد است فيلم تازه اش تفاوتها و فاصله زيادي با زندان زنان دارد و مي گويد: فيلم را اول مهرماه كليد مي زنم و يك ماه را در تهران و حدود دو ماه هم در شهرستانها فيلمبرداري داريم.

سكه، طلا و ارز
012030.jpg

بازار
012024.jpg
غيبت زردآلو و گيلاس
طي چند روز اخير زردآلو و گيلاس از سطح ميادين ميوه و تره بار غايب بودند و در عوض انجير، گلابي و شليل بيشتر وجود داشت. آلو و پرتقال درجه يك نيز كمتر يافت مي شد.
قيمت ها نيز روند متنوعي را دنبال مي كردند؛ به نحوي كه قيمت انجير 9/16 درصد، گلابي 6/6 درصد، شليل و شبرنگ 3/3 درصد كاهش و قيمت ساير اقلام بين 4/0 تا 8/18 درصد افزايش يافت. قيمت سبزي هاي برگي تفاوتي نكرد اما در مقابل، بادنجان 7/3 درصد، كدو سبز 2/0 درصد و لوبيا سبز 4/0 درصد كاهش قيمت داشت. اعمال قيمت بالاتر براي كليه محصولات از جمله پرتقال واكس شده، كاغذ پيچ و نايلون پيچ ممنوع اعلام شده است.

تصوير لبخند اميد
فرهنگسراي سالمند مسابقه عكس لبخند اميد ويژه نوجوانان و جوانان گروههاي سني 12 تا 29 سال را برگزار مي كند. عكاسان غيرحرفه اي مي توانند لبخند پدربزرگها و مادربزرگها را در قالب عكس هاي سياه و سفيد، رنگي و ديجيتال روي لوح فشرده تا 25 شهريور به صندوق پستي 444- ت۱۷۱۱۵ ارسال كنند.
علاقمندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني ميدان امام حسين – خيابان 17 شهريور- خيابان شهيد خشكبارچي، پارك خيام مراجعه و يا با شماره 33358688 تماس بگيرند.

آلودگي هواي تهران
012039.jpg

تلويزيون
012027.jpg

سينما
كافه ستاره
كارگران: سامان مقدم
بازيگران: افسانه بايگان، هانيه توسلي، رويا تيموريان، حامد بهداد، پژمان بازغي
سينماهاي نمايش دهنده: آفريقا، فرهنگ، آسيا، المپيا، ايران، پيروزي، فردوسي، شاهد، عصر جديد، سپيده، شقايق، گلريز، ناهيد، جوان، قيام، پارس.
خلاصه داستان: يك كافه در جنوب شهر و روايتهاي مختلف از زندگي سه زن .

در حاشيه خبرها
اگر چاق هستيد اين مطلب را بخوانيد
امير بهادري نژاد: تا 7 ماه قبل ربكا گولدن 33 ساله 259 كيلوگرم وزن داشت اما اين خانم با انجام يك عمل جراحي و همچنين رعايت نوعي رژيم غذايي خاص و انجام ورزش 81 كيلوگرم از وزن خود كاسته و هدف نهايي وي رسيدن به وزن
90 كيلوگرم است. شايد تصور چنين فرد چاقي براي شما هم دشوار باشد اما مرور وقايعي كه براي اين خانم جوان در طول چند ماه اخير رخ داده است (البته از زبان خودش) خالي از لطف نخواهد بود.
اگر شما ترازو در خانه داشته باشيد متوجه خواهيد شد كه حداكثر وزني كه بيشتر اين ترازوهاي خانگي نشان مي دهند در حدود 160 كيلوگرم است. به همين دليل به يك مركز مشاوره مراجعه كردم و خود را وزن كردم. باور كنيد نمايشگر ديجيتالي اين دستگاه عدد 259 كيلوگرم را نشان مي داد. در آن زمان مشاور تغذيه بدون ترديد تصور مي كرد كه من به دليل وزن زياد مبتلا به ديابت، فشار خون و بيماري قلبي هستم اما جالب است بدانيد كه به هيچ كدام از اين بيماري ها مبتلا نبودم. با وجود وزن زياد كارهاي بسياري مانند رانندگي را به تنهايي انجام مي دادم اما قادر نبودم بدون كمك از روي زمين بلند شوم، با خودروهاي ژاپني رانندگي كنم و يا روي صندلي هاي معمولي رستوران بنشينم.
با آن كه از چاقي خود پشيمان و شرمنده نبودم اما چون هر روز خبرنگاران روزنامه ها براي مصاحبه با من مزاحمم مي شدند و هيچ مردي به خواستگاري ام نمي آمد كلافه شده بودم. شايد سؤال كنيد كه از چه زماني چاق شدم. من از كودكي چاق بودم و هنگامي كه تحصيلات دوره دبيرستان را به پايان رساندم 163 كيلوگرم وزن داشتم. من از آن زمان به بعد ديگر خود را وزن نكردم تا اين كه 30 ساله شدم چون قصد نداشتم وزنم را كم كنم. سرانجام 8 ماه قبل تصميم گرفتم كه با مراجعه به يك جراح روس لاغر شوم.
او مي خواست با انجام عمل باي پس معده در كاهش وزن به من كمك كند. او به من قول داد كه در صورت انجام اين عمل جراحي، رعايت يك رژيم غذايي سالم و ورزش كردن مداوم در طول 18 ماه وزن خود را به 90 كيلوگرم كاهش بدهم. به هر حال اين عمل جراحي بسيار خطرناك را با موفقيت انجام داد و در حالي كه تنها 7 ماه از عمل جراحي گذشته 81 كيلوگرم وزن كم كرده ام. البته هر روز يك كيلومتر شنا مي كنم، شش وعده در روز غذاهاي سبك مي خورم و همواره به آينده خود فكر مي كنم.
البته جراح روسي بارها تاكيد كرده كاهش وزن من از يك سال ديگر مشهود خواهد شد چون با رعايت چنين رژيم غذايي ابتدا چربي هاي داخلي بدن مي سوزد. به هر حال به تمام افراد چاق توصيه مي كنم كه از چاق بودن خود شرمنده نباشند چون اگر اراده قوي داشته باشند مي توانند طي 18 ماه از لحاظ وزني به يك انسان كاملاً عادي تبديل بشوند. البته بايد در نظر داشت كه انجام عمل جراحي كه بسيار پرخطر است به عنوان اولويت آخر پيشنهاد مي شود چون مي توان با ورزش كردن و يك تغذيه سالم به راحتي وزن كم كرد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
هانسل و گرتل
هانسل و گرتل خوشحال و شادمان از اين كه توانسته اند از دست جادوگر بدجنس و تنور او در بروند، در جنگل دوان دوان مي رفتند.
ناگهان صداي هراس انگيز خرناسي را پشت سر خود شنيدند. دو پا داشتند دو پا هم قرض كردند و دررفتند. اما فايده اي نداشت. گرگ هاي گرسنه آن ها را دريدند. هانسل و گرتل بعد از آن ديگر فرصت نكردند زندگي خوش بكنند.
جان ساور‎/ اسدالله امرايي

گشتي در دنياي خبرها
غرامت شش رقمي
ليدز: يك پيرمرد 72 ساله در انگليس كه پزشكان به اشتباه معده اش را از بدنش خارج كرده بودند غرامت 6 رقمي دريافت كرد. چندي پيش اين مرد كه از ناحيه شكم احساس درد مي كرد به پزشك مراجعه كرد و پزشكان تشخيص دادند، داخل معده وي يك غده سرطاني قرار دارد و بايد هرچه سريعتر معده را برداشت. به همين دليل در يك عمل جراحي 5/6 ساعته معده اين بيمار از بدنش خارج شد و وي بايد تا آخر عمر تنها نوشيدني و غذاهاي له شده استفاده بكند. همين موضوع باعث شد تا همسر اين مرد عليه پزشكان به دادگاه شكايت كند. سرانجام بررسي هاي دادگاه نشان داد پزشكان بيمارستان به اشتباه تشخيص سرطان داده بودند و انجام عمل جراحي بيهوده بود. گفته مي شود كه وي در حدود يك ميليون پوند غرامت دريافت خواهد كرد.
گوشي بدون صاحب
منچستر: در پي فاش شدن نقشه عمليات تروريستي در پروازهاي انگليس به آمريكا، مقامات امنيتي انگليس تدابير امنيتي گسترده اي را در فرودگاه هيترو لندن به اجرا گذاشته اند. يكي از وسايلي كه ورود آن به داخل هواپيماها ممنوع شده تلفن همراه است. اما ديروز در يكي از پروازهاي شركت هواپيمايي انگليس از لندن به نيويورك ناگهان يك گوشي تلفن همراه زير صندلي يكي از مسافران به صدا درآمد و همه را شوكه كرد. به همين دليل خلبان مجبور شد به مبدأ بازگردد و در فرودگاه هيترو فرود اضطراري انجام بدهد. جالب اين كه هيچ يك از مسافران اين هواپيما صاحب اين تلفن نبودند.
كسب درآمد براي نيروي دريايي
لندن: نيروي دريايي انگليس براي كسب درآمد قصد فروش آرم  خود را دارد. به عبارتي ديگر آرم اين نيرو روي كالاهاي مختلف درج خواهد شد و توليد كننده كالا موظف است 5 تا 20 درصد قيمت فروش را بابت استفاده از اين آرم به نيروي دريايي پرداخت كند. البته قرار است از اين آرم تنها روي كالاهاي بدون خطر استفاده شود.
سرقت ناكام با لودر
012048.jpg
كوآلالامپور: تصويري كه مشاهده مي كنيد صحنه يك سرقت از بانكي معروف در مالزي است. سارقان براي اين كه دستگاه خودپرداز بانك را به سرقت ببرند از لودر استفاده كردند اما با توجه به اين كه سارقان نحوه استفاده از لودر را نمي دانستند آن را به سقف شعبه كوبيدند و پا به فرار گذاشتند.
مرد شجاع
دوبلين: يك مرد 33 ساله در انگليس احتمالاً نشان شجاعت دريافت خواهد كرد. هنگامي كه اين مرد همراه با دو فرزند خود در خيابان مشغول رانندگي بود متوجه شد كه يك اتوبوس خالي و بدون راننده در خيابان در حال شتاب گرفتن است و تا چند ثانيه ديگر به يك گروه از دانش آموزان كه كنار خيابان ايستاده بودند برخورد خواهد كرد. به همين دليل وي خودرواش را مقابل اتوبوس مانع كرد و از برخورد اين وسيله نقليه عمومي با دانش آموزان جلوگيري نمود. البته بر اثر اين فداكاري، خودرو اين مرد تقريباً به طور كامل تخريب شد.
سفر طولاني قبض جريمه
بغداد: يكي از افسران ارتش انگليس كه در عراق به سر مي برد روز گذشته قبض جريمه دريافت كرد. اين افسر پيش از آغاز ماموريت 6 ماهه خود در عراق در خياباني كه حداكثر سرعت مجاز 50 كيلومتر در ساعت بود با سرعت
60 كيلومتر در ساعت حركت كرد و دوربين هاي پليس تخلف وي را ثبت كردند. به هر حال ديروز قبض جريمه اين افسر به محل خدمت وي در عراق ارسال شد و او را شوكه كرد.
شليك به سگ
كارديف: يك پزشك 57 ساله در ولز با تفنگ بادي خود 12 بار به سوي سگ همسايه شليك كرد. اين سگ هر روز به مرغ هاي خانگي اين پزشك حمله ور مي شد كه در نهايت اين پزشك به ستوه آمد و با شليك 12 تير سگ را مجروح كرد. اين مرد محكوم به پرداخت 1500 پوند جريمه نقدي و 5200 پوند هزينه هاي درمان سگ شده است.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |