پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۲ - Aug 17, 2006
«روز هفت» پنجشنبه ها همراه همشهري
«روز هفت» امروز به همراه روزنامه همشهري ميهمان ديدگان شماست. اگر هنوز براي پايان هفته خود برنامه اي انتخاب نكرده ايد ابتدا مي توانيد صفحات اين ضميمه همشهري را تورق كنيد، داستاني بخوانيد، با برخي شخصيت هاي ايران و جهان آشنا شويد، فالتان را مرور كنيد و يك جدول را كامل كنيد تا بتوانيد شانس خود را براي اخذ جايزه سكه بهار آزادي امتحان كنيد و سرآخر در صفحه پاياني فيلم يا نمايشگاهي را براي ديدن، موسيقي اي را براي شنيدن يا همايشي را براي شركت انتخاب نماييد.
درپي انتشار دو دوره ضميمه آخر هفته در سال هاي پيش، «روز هفت» امروز در ۱۶ صفحه با مطالبي در زمينه هاي ورزش، سينما، زندگي، گردشگري، شغل، خودرو و... ضميمه روزنامه است.

به بهانه اجراي طرح غربالگري كم كاري مادرزادي تيروئيد در نظام سلامت كشور
كم كاري تيروئيد در ايران ۴، برابر جهان است
011856.jpg
گروه اجتماعي - مريم غفاري: ميزان بروز كم كاري تيروئيد در كشور ما ۴ برابر جهان است.
به گزارش همشهري، دفتر پيشگيري از معلوليت هاي بهزيستي اعلام كرد: كم كاري تيروئيد يكي از علل قابل پيشگيري عقب ماندگي ذهني است و در ايران ۴ برابر آمار جهاني است. كاهش ميزان ترشح اين هورمون سبب كاهش فعاليت اندام ها شده و در نتيجه فرد دچار افسردگي، خستگي بيش از حد و كاهش ضربان قلب مي شود. در صورت وقوع اين حالت يا غده تيروئيد داراي اشكال در عملكرد است و يا تحريك هاي هيپوفيز كاهش پيدا كرده است.
رئيس مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت از شناسايي ۳۱۰ نوزاد مبتلا به كم كاري مادرزادي تيروئيد از بين ۱۳۲ هزار نوزاد غربالگري شده در كشور خبر داد و گفت: شيوع واقعي كم كاري مادرزادي تيروئيد در نوزادان ايراني در پايان برنامه ۳ساله غربالگري اعلام مي شود.
محمد مهدي گويا،با اشاره به انجام چندين مطالعه در خصوص شيوع كم كاري مادرزادي تيروئيد در كشور اظهار كرد: نتايج بررسي ها حاكي از شيوع نوزادان مبتلا به كم كاري مادرزادي است. اين در حالي است كه براي اعلام شيوع واقعي اين بيماري به علت كامل نبودن بررسي ها نمي توان به نتايج آنها استناد كرد.
گويا با اشاره به تاكيد كميته فني كشوري بر بازنگري روشهاي غربالگري خاطرنشان كرد: شيوع اين بيماري با توجه به پراكندگي جغرافيايي و آب و هوايي متفاوت است و سيستم غربالگري اجرا شده در كشور پيشرفته ترين برنامه در سطح منطقه است. علايم ظاهري كم كاري تيروئيد عبارتند از: افزايش وزن، پف آلودگي صورت و چشم ها، كاهش اشتها، كلفتي صدا، اختلالات گوارشي مثل يبوست، اختلال در عادت ماهيانه خانم ها از جمله علايم اين بيماري اند. در حال حاضر بسياري از مادران درباره اين بيماري آگاهي كافي ندارند. عوارض جبران ناپذير اين بيماري افزون بر اينكه فرد مبتلا را درگير بيماري ناتوان كننده اي مي كند، هزينه سنگيني را نيز بر جامعه تحميل مي كند. نوزادان مبتلا به كم كاري تيروئيد معمولا سالم به نظر مي رسند و فقط در مواردي نادر ممكن است زردي طولاني مدت، ورم، اختلال در شير خوردن، پايين بودن دماي بدن، برجستگي شكم و وزن تولد بيشتر از ۴ كيلوگرم از نشانه هاي بروز اين بيماري است.
مهمترين عوارض بيماري كم كاري تيروئيد شامل، ناشنوايي، عقب ماندگي ذهني، لكنت زبان، كوتاهي قد و كم هوشي است و مادران موظف هستند ۳ تا ۴ روز پس از تولد نوزادشان، با مراجعه به مراكز بهداشتي و گرفتن نمونه خون از پاشنه پاي نوزادان اين بيماري را تشخيص دهند و با درمان صحيح و به موقع از عوارض سوء و غيرقابل جبران اين بيماري پيشگيري نمايند.
اين گزارش حاكي است، بيشترين مواد راديو اكتيو پزشكي هسته اي صرف سرطان هاي تيروئيد مي شوند.
ارمغان فرد، دانشيار گروه پزشكي هسته اي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: اصلي ترين كاربرد مواد راديو اكتيو در زمينه درمان پزشكي هسته اي استفاده از يد ۱۳۱ در درمان سرطان هاي تيروئيد است. وي افزود: از طريق پزشكي هسته اي مي توان در زمينه ساير درمان هاي بيماريهاي بدخيم نظير نوعي خاص از تومور غده فوق كليه استفاده كرد.
دانشيار گروه پزشكي هسته اي دانشگاه علوم پزشكي تهران افزود: تمامي موارد درماني در زمينه هاي سرطان هاي تيروئيدي درمان هاي علامتي، دردهاي استخواني ناشي از برخي متاستازها و نيز گاهي در مورد درمان نوعي خاص از تومور غده فوق كليوي به صورت مداوم و روزانه و با توجه به امكانات موجود در كشور در زمينه پزشكي هسته اي انجام مي شود.

داوطلبان همكاري با كميته امداد
و خيرين شناسايي مي شوند
گروه اجتماعي- طرح شناسايي داوطلبان همكاري با كميته امداد با همكاري نزديك به۱۳۰۰ داوطلب توسط بسيج سازندگي به اجرا درآمد.
به گزارش همشهري، سرهنگ كريم كريمي پور، رئيس سازمان بسيج سازندگي استان خوزستان گفت: به منظور شناسايي افراد خير و علاقه مند به همكاري و كمك به كميته امداد، اين طرح در شهر اهواز و ۱۹ شهر ديگر استان خوزستان به روش مراجعه خانه به خانه در حال انجام است.
وي افزود: با آغاز كار، از نيمه مردادماه ۱۸۰ نفر از داوطلبان حاضر در اردوهاي هجرت در اهواز با مراجعه به منازل شهروندان و ارائه فرم، مشترك يابي را آغاز كرده اند.
كريمي پور مدت اجراي اين طرح را يك ماه اعلام كرد و گفت: هزار بسيجي به مدت يك هفته اطلاع رساني و تبليغ اين طرح در مركز اين استان را به عهده خواهند داشت.
همچنين در ادامه اردوهاي هجرت بسيج سازندگي،  هشتمين اردوي ارائه خدمات درماني و داروي رايگان به روستاهاي محروم استان گيلان در ۲۴مرداد ماه برگزار شد.
سرهنگ مظفر رفيعي، رئيس بسيج سازندگي گيلان گفت: اين اردوها در راستاي محروميت زدايي و با همكاري بسيج جامعه پزشكان و بيمارستان ها برگزار مي شود و تاكنون روستاهاي توابع شهرهاي «رضوانشهر»، «رودبار»، «سياهكل»، «شفت»، «آستانه»، «صومعه سرا» و فومن ميزبان تيم هاي اعزام پزشكي بوده و خدمات درماني و دارويي رايگان دريافت كرده اند.
وي در ادامه گفت: در روستاي پونل شهرستان رضوانشهر و اطراف آن ۳۲۵نفر پزشك و پزشكيار در يك برنامه ۱۲ساعته به معاينه روستائيان بيمار پرداخته و ضمن تحويل ۲۰ميليون ريال دارو، افراد نيازمند به بستري شدن را به مراكز بيمارستاني استان معرفي كردند.
رفيعي همچنين افزود: با توجه به موفقيت طرح و تاثير مطلوب اجراي آن در مناطق روستايي به ويژه آشنايي آنها با بيماري هاي شايع دام و انسان در منطقه خود تا پايان تابستان ۳ اردوي ديگر در روستاهاي توابع «املش»، «لنگرود» و  «ماسال» برگزار خواهد شد.

هنرمندان صنايع دستي تحت پوشش
تأمين اجتماعي قرار مي گيرند
گروه اجتماعي - هنرمندان و صنعتگران صنايع دستي كشور كه تحت پوشش مقررات حمايتي خاص ديگري نباشند، تحت پوشش سازمان تأمين اجتماعي قرار مي گيرند.
حداكثر سن براي تحت پوشش قرار گرفتن اين دسته از مشمولان در هنگام ارسال اولين ليست ۵۰ سال تمام است و در صورتي كه اين هنرمندان واجد سابقه پرداخت حق بيمه قابل قبول نزد سازمان تأمين اجتماعي باشند، به سقف سني مجاز (۵۰ سال) آنان افزوده خواهد شد.
اتحاديه سراسري صنايع دستي به عنوان كارگزار، مسئوليت تنظيم ، ارسال ليست و پرداخت حق بيمه را بر عهده خواهد داشت.نرخ حق بيمه اين دسته از مشمولان، بر اساس ماده ۲۸ قانون تأمين اجتماعي ۲۷ درصد حداقل دستمزد مصوب شوراي عالي كار در هر سال است كه با پرداخت آن، اين گروه از بيمه شدگان از تمامي حمايت هاي مقرر در ماده ۳ قانون تأمين اجتماعي نظير حمايت هاي كوتاه مدت و بلند مدت به جز بيمه بيكاري برخوردار خواهند شد.مهلت ارسال ليست و پرداخت حق بيمه هر ماه تا آخرين روز دو ماه بعد است و احتساب سابقه حق بيمه از تاريخ ارسال اولين ليست خواهد بود.
همچنين پذيرش ليست آن دسته از هنرمندان و صنعتگراني كه در زمره بيمه شدگان اختياري و يا صاحبان حرف و مشاغل آزاد بوده و كماكان قرارداد بيمه آنان داراي اعتبار مي باشد نيز بلامانع است.

رسيدگي به پرونده هاي بالاي ۱۰ ميليارد ريال
در مجتمع جرايم اقتصادي
گروه اجتماعي- سخنگوي قوه قضاييه از رسيدگي پرونده هاي بالاي ۱۰ ميليارد ريال در مجتمع جرايم اقتصادي خبر داد.
به گزارش همشهري،جمال كريمي راد در مصاحبه  مطبوعاتي ضمن اعلام اين مطلب گفت: دستورالعمل صادره در جهت تقويت مجتمع قضايي امور اقتصادي و در راستاي اجراي فرمان هشت ماده اي مقام معظم رهبري صادر شده است.وي افزود: يكي از اركان اين دستورالعمل، شوراي مشورتي است كه با حضور معاون اول رئيس قوه قضاييه، وزير دادگستري، رئيس سازمان بازرسي كل كشور، رئيس حوزه نظارت ويژه قضايي، رئيس مركز حفاظت اطلاعات و رئيس مجتمع جرايم اقتصادي به عنوان دبير اين شورا و در جهت تقويت و پيگيري هاي لازم و بررسي مسائل، هر دو هفته يك بار تشكيل جلسه مي دهند. سخنگوي قوه قضاييه گفت: دستگاه قضايي در سال جاري محورهاي مشخصي را پيگيري مي كند و از مهمترين اين محورها مي توان به كاهش ورودي پرونده ها، پيشگيري از وقوع جرم، كاهش اطاله دادرسي، حفظ حقوق شهروندي، تكريم ارباب رجوع، تقويت حق دادخواهي و حق دفاع از مردم، داشتن وكيل و استفاده از وكيل معاضدتي براي اقشار كم درآمد اشاره كرد.
كريمي راد افزود: افزايش تعداد وكلا و رسيدن به حد مطلوب و ايفاي صحيح نقش وكلا مي تواند موجب كاهش ورودي پرونده ها به دادگستري ها، همچنين كاهش زمان دادرسي شود.
وي گفت: دستگاه قضايي در اين مدت دستورالعمل ها و بخشنامه هاي زيادي صادر كرده كه تقويت واحدهاي ارشاد و معاضدت قضايي در واحدهاي قضايي از مهمترين آنهاست و اطمينان از عملي شدن مفاد آنها توسط قوه قضاييه، ضمانت اجراي دستورالعمل هاست.

كنگره جهاني فيزيوتراپي برگزار مي شود
ايسنا: انجمن جهاني فيزيوتراپي، ششمين كنگره بين المللي فيزيوتراپي را كه از ديروز آغاز شده تا روز يكشنبه آينده در سنگاپور برگزار مي كند.
فريناز نصيري نژاد،يكي از محققان ايراني شركت كننده در اين كنگره گفت: طي تحقيقي ميزان اثر ويتامين D در بهبود دردهاي نوروپاتيك در موش صحرايي مورد ارزيابي قرار گرفت و نتايج اين تحقيق را به صورت مقاله پوستر به ششمين كنگره بين المللي فيزيوتراپي ارسال كرديم كه پس از داوري به عنوان مقاله پذيرفته شده معرفي شد.

برپايي جشنواره انسان غذا، سلامتي در تهران
گروه اجتماعي- جشنواره  انسان، غذا، سلامتي با هدف ارائه الگوي طبخ و مصرف غذاهاي سالم به خانواده هاي ايراني اواخر شهريور ماه در تهران برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، جشنواره انسان، غذا، سلامتي با مشاركت دانشكده علوم پزشكي دانشگاه تهران، سازمان شيلات استان تهران، وزارت بهداشت- درمان و آ موزش پزشكي و همكاري بخش غيردولتي ۲۱تا ۲۴ شهريورماه در سالن حجاب تهران برگزار مي شود.اين جشنواره بخش هايي همچون نمايشگاه محصولات و صنايع غذايي، كارگاه هاي آموزشي، به ويژه ارائه آموزش هاي لازم براي طبخ صحيح غذاهاي پركالري و مغذي را شامل مي شود.
در همين حال جشن كودكانه اي در جشنواره انسان ،غذا ،سلامتي با هدف ارائه الگوي صحيح استفاده از مواد غذايي و معرفي برنامه ها و سياستگذاري هاي شركت هاي توليدي مواد غذايي به كودكان برپاي مي شود.در اين جشن كارشناسان تغذيه به كودكان آموزش هاي لازم را براي ترغيب آنان به استفاده از غذاهاي سالم ارائه مي دهند.شير، سويا، قارچ و ماهي از جمله غذاهاي سالم و مقوي محسوب مي شوند كه در كشور ما از سرانه مصرف مطلوبي نسبت به ديگر كشورها و حتي كشورهاي همسطح و مشابه برخوردار نيستند.سرانه مصرف ماهي در ايران در سال به ازاي هر ايراني ۷/۶ كيلوگرم، در كشورهاي در حال توسعه ۹ كيلو و در كشورهاي توسعه يافته ۱۹ كيلوگرم است.

با مردم
اين آلودگي را مهار كنيد
رها شدن فاضلاب  بعضي از خانه ها به نهر آب خيابان هاي جلفا و كاويان، بهداشت و سلامتي ساكنان اين محله ها را با خطر جدي روبه رو كرده است. براي مهار اين آلودگي بايد اقدام بايسته اي صورت گيرد. همچنين نصب سرعت گير در خيابان هاي جلفا و كاويان براي كاهش خطر حوادث رانندگي براي عابران پياده ضروري است.
آقاي كريمي- تهران
بازنشستگان سنوات گذشته را دريابيد
بار ديگر از دولت محترم تقاضا دارم، در مورد ترميم حقوق بازنشستگان سنوات گذشته كه با دارا بودن تحصيلات دانشگاهي، عمري را در راه خدمت به مردم و مملكت سپري كرده اند، اقدام شود.
آقاي تبريزي و خانم شهيدي- تهران
تشكر از ثبت احوال
براي عكس دار كردن شناسنامه فرزندم به ثبت احوال شرق تهران واقع در خيابان شريعتي مراجعه كردم. اين كار، بر خلاف گذشته هاي دورتر، در نهايت سهولت و سرعت انجام شد كه جاي قدرداني دارد.
آقاي اسماعيلي- تهران
پياده روها را محدود تر كرده اند
ايجاد سد معبر توسط بعضي از مغازه  ها و فروشگاه ها فضاي پياده روهاي تهران را محدود تر كرده است. توقع اين است كه شهرداري، طبق قانون با اين قبيل مزاحمت ها برخورد كند.
خانم منتظري- تهران
كمبود اتوبوس براي مسافران مترو
تعداد اتوبوس هايي كه جابه جايي مسافران از شهران به مترو صادقيه و بالعكس را بر عهده دارند، كافي نيست. در حالي كه ترافيك اين مسير سبك است و دليلي براي اين كمبود وجود ندارد. تكميل اتوبوس هاي اين خط براي جابه جايي سريع مسافران مترو ضروري است.
خانم ملكي- تهران
مجازات در خور براي رانندگان خاطي
رانندگان كم تجربه، بدون توجه به پيامدهاي سرعت غيرمجاز، همچنان در جاده هاي كشور حادثه به بار مي آورند. يكي از اين حادثه آفريني ها را تير ماه امسال در تونل كندوان شاهد بودم.
مجازات اين قبيل رانندگان بي مبالات، نبايد تنها جريمه باشد. توقيف گواهينامه خودرو نيز بايد در اين مجازات ها گنجانده شود.
آقاي شريفي- تهران
طرح نيمه كاره
طرح سنگفرش خيابان درمانگاه فدك تا مسجد شيخ سعدون در بوشهر، چند سالي است نيمه كاره رها شده است. خواستار اجراي اين طرح مي باشيم.
حسيني- محله شيخ سعدون
خطر در كمين عابران پياده
به علت شتاب و سرعت خودروها در بلوار دانش آموز كرج و نبود پل عابر پياده  در اين گذرگاه، جان عابران پياده در خطر است. شهرداري كرج مي تواند با نصب سرعت گير و همچنين پل عابر پياده اين خطر را برطرف كند.
آقاي خسروان- كرج
مشكل بناهاي فرسوده
در تقاطع خيابان قدوسي(قصر) و بزرگراه صياد شيرازي، بناها و مغازه هايي وجود دارند كه به علت قرار گرفتن در طرح روز به روز فرسوده تر مي شوند. همچنين جدول بندي و فضاي سبز ميدان صياد شيرازي نيز انجام نشده است.
آقاي سفري- تهران

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |