پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۲ - Aug 17, 2006
نگاهي به موزه و عمارت كلاه فرنگي شيراز
گنجينه گردشگري پارس
گروه شهري- شيراز را جهانگردان با آرامگاه هاي سعدي و حافظ- دو شاعر شيرين سخن پارسي گوي- مي شناسند تا با ابنيه تاريخي و باغ هاي آن.  در واقع، اندك هستند گردشگران داخلي و خارجي آگاه به ديدني هاي شيراز. بيشتر آنها براي ديدن آثار مهم و باستاني تخت جمشيد و پاسارگاد كه امروزه در خطر غرق شدن در سد سيوند قرار گرفته اند، به استان فارس سفر مي كنند و نه براي تماشاي ديدني هاي شيراز، اما در ميان بناهاي شهر شيراز كه چندان در افواه عموم نيز شناخته شده نيستند، بناي موزه پارس همچنان مهجور مانده است.
بناي موزه پارس در محلي واقع شده كه زماني به نام باغ نظرشهر و در واقع، بخشي از مجموعه ارگ كريم خاني محسوب مي شد. ساختمان موزه پارس از دوره كريم خان زند به يادگار مانده. در آن زمان كه شهر شيراز در اوج و شكوفايي قرار داشت اين بنا را عمارت كلاه فرنگي مي ناميدند.
در شاه نشين شرق اين موزه نه چندان بزرگ، سنگ سفيدي قرار دارد كه روي آن نوشته شده: «كريم خان زند». پس از مرگ وكيل الرعايا جنازه وي تا سه روز بر زمين بود و به دليل اختلافات موجود ميان افراد خانواده زنديه و رقابت بر سر تخت پادشاهي، بازماندگان پس از سه روز جنازه سرسلسله زنديه را مطابق وصيتش در عمارت كلاه فرنگي به خاك سپردند. اما پس از ۱۲ سال و به دليل كينه و عداوت آغامحمدخان قاجار استخوان هاي خان زند از عمارت كلاه فرنگي خارج شد و به كاخ گلستان انتقال يافت. اين استخوان ها در محلي به نام خلوت كريم خان دفن شد تا شاه پركينه قاجار، هر روز از روي استخوان ها گذر كند.
بنا بر گزارش ميراث خبر، سرانجام باقي مانده جسد كريم خان در سال ۱۳۰۴ به دستور پهلوي اول طي مراسم خاصي از كاخ گلستان خارج و با انتقال به شيراز، بار ديگر در عمارت كلاه فرنگي دفن شد.
در سال ۱۳۱۵ پس از تصويب شوراي عالي فرهنگ، عمارت كلاه فرنگي به موزه تغيير كاربري داد و نام پارس را بر آن نهادند. موزه پارس در سال ۱۳۱۵ بنا به دلايلي تعطيل و از سال ۱۳۶۰ بازگشايي شد.
اما نام اين موزه، مجدداً در سال ۸۲ و پس از وقوع حادثه سرقت مسلحانه، بر سر زبان ها افتاد. اين بار نيز موزه قريب به دو سال تعطيل بود. حادثه سرقت از موزه پارس در خبرگزاري ها اينچنين نقل شد: موزه پارس در بهار سال ۱۳۸۲ پس از آنكه قرآن موزه توسط چند فرد ناشناس به سرقت رفت، به دليل فقدان تجهيزت الكترونيك و هشداردهنده تعطيل شد.
حادثه سرقت در واقع در يكي از روزهاي نيمه ارديبهشت رخ داده بود. در اين روز چند سارق مسلح، قرآني قديمي منسوب به امام علي(ع) را سرقت كردند. پس از واقعه سرقت و تعطيلي موقت موزه، نصب تجهيزات پيشرفته الكترونيك و هشداردهنده در دستور كار مسئولان موزه قرار گرفت. سرانجام پس از قريب به دو سال و نيم تعطيلي، موزه مجدداً بازگشايي شد. در مراسم افتتاح دوباره موزه كه با حضور جمعي از مسئولان استان صورت گرفت، سيستم حفاظت الكترونيك و فيزيكي در عمارت كلاه فرنگي براي اولين بار مورد بهره برداري قرار گرفت.
سيستم حفاظت الكترونيك موزه پارس به ۱۸ دوربين و علائم هشداردهنده پيشرفته متصل به مراكز داخل و خارج از موزه مجهز بوده و داراي حساسيت بالا نسبت به ضربه، گرما، دود و ساير عوامل محيطي غيرعادي است.
دوربين به كار رفته در اين سيستم، قادر به ضبط و كنترل كليه حركات و رفت و آمدهاي انجام شده در موزه به مدت چند ماه است. براي راه اندازي سيستم حفاظت الكترونيك موزه پارس حدود ۷۰۰ميليون تومان هزينه شده است.
موزه پارس
آنگونه كه در منابع دوره زنديه به آن اشاره شده، كريم خان ميهمان هاي سياسي خارجي و سفرا را در عمارت كلاه فرنگي به حضور مي پذيرفته است.
عمارت كلاه فرنگي كه در ميان باغ تاريخي نظر قرار دارد، به شكل هشت ضلعي ساخته شده و نماي آن مزين به كاشي كاري هايي بر كتيبه هاي زيباست، به طوري كه از اين جهت مي توان شباهت هاي زيادي را ميان اين بنا و ساختمان كاخ هشت بهشت در اصفهان يافت. در مقابل در ورودي عمارت نيز تعدادي كوزه سفالي و سنگاب قديمي متعلق به مسجد عتيق شيراز قرار داده اند.
بناي موزه پارس داراي تالاري مركزي و چهار شاه نشين است كه در چهار طرف ساختمان قرار گرفته اند.حوض مرمريني نيز درست در نقطه مركزي تالار ساخته شده است.
به دليل كمبود موزه در استان فارس، اين موزه آثار و اشيايي از دوران هاي مختلف را در خود جاي داده است.
برخي از اشياي موزه از اعصار قبل از تاريخ مانند كوزه ها و اشياي سفالي در كنار سوزن دوزي هاي دوره صفويه و زنديه قرار گرفته است.
تابلوهايي از نقاشان بنام قرن دهم و يازدهم همراه با چند نقاشي از لطفعلي صورتگر- هنرمند نقاش قرن سيزدهم- نيز ديواره هاي موزه را به جلوه زيباي خود مزين كرده اند.
قباله هاي ازدواج از قرون يازدهم و دوازدهم و تصاويري از كريم خان و لطفعلي خان زند نيز در اين موزه به چشم مي خورد.
قباله ازدواج ميرزاحسن مستوفي الممالك- يكي از رئيس الوزراهاي تاريخ معاصر ايران- نيز در كنار قباله هاي مشهور تاريخي ديده مي شود. علاوه بر اين اشياء، تعدادي از قرآن هاي تاريخي- به ويژه قرآن هاي خطي منسوب به امام علي(ع)، امام حسن(ع)، امام صادق(ع) و چند نفر از صحابه پيامبر و تابعان ايشان كه در گذشته در مسجد عتيق نگهداري مي شد- در موزه در معرض ديد بازديدكنندگان قرار گرفته اند. قرآني به خط عثمان- خليفه سوم- نيز در موزه نگهداري مي شود. در حاشيه اين قرآن، لكه هاي سياهي ديده مي شود كه بنا به گفته كارشناسان، قطرات خون عثمان است كه هنگام قتلش بر آن ريخته شده است. اشياي متعلق به كريم خان زند از جمله شمشير وي، تصوير كريم خان، اشياي لاكي، كتب خطي، سكه هاي زنديه، قلمدان هاي دوره زنديه و قاب هاي آينه از ساير اشياي موجود در اين موزه ۶۹ساله هستند.
موزه پارس در مجموعه كريم خاني كه بازار وكيل و ارگ كريم خاني را دربرمي گيرد، قرار دارد.
اين موزه در واقع به دليل قرارداشتن آثار تاريخي و طبيعي با قدمت زياد در شيراز، مهجور واقع شده و چندان كه بايد و شايد در طول سال هاي اخير به آن پرداخته نشده است.

چشم انداز
011874.jpg
۶۹سال پيش عمارت كلاه فرنگي عصر زنديه و مدفن كريم خان تبديل به موزه شد.
بناي عمارت اصلي كلاه فرنگي به كاخ هشت بهشت اصفهان شباهت بسياري دارد. اين بناي هشت ضلعي در وسط باغ زيبايي قرار دارد.
در اين بنا كه داراي يك تالار و چهار شاه نشين است، آثار و اشيايي از دوران هاي مختلف تاريخي به ويژه صفويه تا زنديه و قاجاريه نگهداري مي شود. از قرآن هاي خطي منسوب به ائمه اطهار نيز در اين موزه بسان جواهرات گرانبها نگهداري مي شود.

مشكلات طرح ۱۳۷ در خيابان ولي عصر
راضيه آزاد ارمكي*
011859.jpg
روز جمعه ۲۰ مرداد ماه طرح جهادي ۱۳۷ در خيابان ولي عصر به اجرا درآمد. اما به رغم حضور كارشناسان در حين اجرا مشاهده شد كه درختان توت در معابر پياده روها در جايگاه هاي كاملاً غيراصولي كشت مي شود. در حالي كه با توجه به دانش طراحي محيط و فضاي سبز، درختان براي رشد ايده آل احتياج به فضاي مناسب دارند. در صورتي كه در اين خيابان نهال هاي ۲ساله كم و بيش ضعيف در كنار ساختمان هاي سر به فلك كشيده و زير سايه چنارهاي بلند غرس مي شدند. وقتي علت را از مسئولين اجرايي حاضر در محل جويا شدم، يكي از مسئولان گفت: كارگران مشغول كار در اين طرح به دليل كمبود وقت از نواحي ديگر آمده اند و با توجه به عدم حضور پيمانكار مسئول و متولي آنها، بازده خوبي ندارند. در ضمن اين كارگران وسايل لازم براي كار به همراه ندارند.
عمليات اجرايي طرح ۱۳۷ در خيابان ولي عصر با مشكلات ديگري نيز همراه بود كه از آن جمله مي توان به عدم رعايت فاصله لازم كاشت ميان درختان و آسيب رساندن به كفپوش هاي خياباني اشاره كرد. مواردي كه مغاير با اصول طراحي فضاي سبز است چرا كه عدم رعايت فاصله كاشت درختان در مجموعه(در صورت موفق بودن طرح) طي سالهاي آينده مشكل ساز خواهد شد. اين درختان اگر بتوانند در سايه پررنگ درختان چنار راهي براي رشد پيدا نمايند كه امري بعيد به نظر مي رسد، در آينده اي نزديك از نظر رشد تاج درختان مشكل پيدا خواهند نمود.
نكته ديگر تخريب پياده روها و كفپوش هاي آن بود. به طور قطع اين مشكل بعد از ريزش برف و باران شدت خواهد گرفت و با توجه به ايجاد شيارهاي پديد آمده در كفپوش ها، ريزش باران باعث جاري شدن گل و لاي در سطح پياده رو خواهد شد و به دنبال آن با كاهش دما سبب يخ زدن آب هاي جاري مي گردد كه پيامد آن كنده شدن كفپوش پياده رو است.
بنا به گفته بعضي از مسئولين اجرايي، مشكل اساسي و عمده اين طرح عدم وجود فرهنگ نگهداري از فضاي سبز در ميان مردم است و بعضي از كسبه محل از حضور اين درختان و وجود تاج هاي متراكم اين درختان در جلوي تابلوهاي(پرهزينه) مغازه  خود ناراضي بوده و همين امر سبب مي شود كه براي نگهداري اين فضا رغبتي از خود نشان ندهند. اين معضلي است كه مي توان با فرهنگ سازي و اطلاع رساني آن را به حداقل رساند.
از سوي ديگر مسئولين اجرايي معتقدند مردم نيز در حفظ و نگهداري فضاي سبز همكاري نمي كنند، در حالي كه اجراي يك طرح هدفمند زماني با موفقيت همراه است كه پيش از اجرا، اطلاع رساني جمعي و مطلوب انجام شده باشد.
به طور كلي با ديد كارشناسانه اگر به اجراي اين طرح در خيابان ولي عصر نگاه كنيم مي توان نتيجه گرفت كه تقريباً نيمي از درختان كاشته شده طي اجراي اين طرح در خيابان ولي عصر به دليل غيراصولي بودن كاشت با مشكل جدي مواجه خواهد شد و از ميان خواهد رفت.
از ديد طراحان فضاي سبز و كارشناسان مربوطه، كاشت درختان توت ۲ ساله در ميان درختان چنار چندين ساله كاري غيرمنطقي و غيراصولي خواهد بود كه بايد براي رفع اين مشكل از ابتداي اجراي اين طرح چاره انديشي مي شد. درختان چنار خيابان ولي عصر خود داراي مشكلات فراواني است به طوري كه بسياري از آنها به دليل عدم رسيدگي به موقع و اصولي در حال خشك شدن است. در صورتي كه بخواهيم درختي را جايگزين اين درختان چنار نماييم بايد مسئله ويژه ديگري را نيز مدنظر بگيريم كه آن ساختمان هاي بلند اين خيابان  است كه مانع از رسيدن نور كافي به درختان چنار بزرگ اين خيابان شده است.
ناگفته نماند مسئولين اجرايي خدمات شهري در حين اجراي اين طرح با مشكلات فراواني روبه رو بودند، وجود زباله هاي فراوان در مكان هاي تعبيه شده براي زباله، زباله هاي شناور در پاي درختان از جمله اين مشكلات به شمار مي آيد.
* كارشناس طراحي محيط زيست

تلاش براي پاكسازي نشت ۵۰ تن نفت
011868.jpg
خبرگزاري فارس: مديركل محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست درباره ۵۰ تن نفت نشت شده توسط كشتي عراقي در خليج فارس گفت: كشور عراق براي خروج ۵۰ تن نفت نشت شده در خليج فارس تلاش مي كند.محمدباقر نبوي افزود: حدود ۱۵ روز پيش حادثه غرق شدن كشتي ۱۱۰ متري با ظرفيت ۷ هزار و ۵۰۰ تن نفت خام در اسكله «ام القصر» كشور عراق در خليج فارس رخ داد كه ۵۰ تن نفت آن تاكنون وارد خليج فارس شده است. وي در ادامه افزود: كشور عراق تلاش مي كند كه اين نفت نشت شده را از طريق پمپاژ از دريا خارج كند كه هنوز هيچ گزارشي از اقدام آنها از مركز عمليات دريايي «ميمك» در بحرين اعلام نشده است. مديركل محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست اظهار داشت: اميدواريم مثل دفعه قبل اين لكه نفتي مثل لكه نفتي با وسعت ۳۷۰ متر در ۶/۱ كيلومتر كه ماه پيش توسط آمريكايي ها در خليج فارس به آتش كشيده شد، آتش زده نشود. نبوي مسير حركت اين آلودگي نفتي را به سمت جنوب و سواحل كويت پيش بيني كرد.

حفر تونل و نابودي رودخانه كرج
011865.jpg
گروه شهري- حفر تونل انتقال آب از كرج يكي از زيباترين رودخانه هاي كشور را از بين مي برد.
رشيد جلالي  جعفري، نماينده كرج ضمن بيان مطلب فوق و با اشاره به اين كه تمام راهها را براي توقف اين مسئله طي كرده ايم، ولي پاسخي دريافت نكرد ه ايم، گفت: قصد داشتم روز سه شنبه وظايف نمايندگي خود را به جاي آن كه در مجلس انجام دهم با حضور در محل پروژه و جلوگيري از ادامه عمليات پروژه ادامه بدهم.
وي با اشاره به مشكلات كمبود آب و تامين آب كرج به ايسنا گفت:  نزديك به ۵۰ سال پيش، در كرج اگر تنها دو متر و حتي در برخي مكانها تنها نيم متر از زمين را حفر مي كرديم به آب مي رسيديم و در حال حاضر اين مسئله به ۱۴۰ متر رسيده است. يعني در عمق ۱۴۰ متري به آبها مي رسيم، يعني كرج و سفره هاي زيرزميني آن تهي از آب است. جلالي جعفري با تأكيد بر اين كه نحوه انتقال آب مسئله مهم و مدنظر است، تصريح كرد: در حال حاضر آب از منطقه بيروان يعني از كرج- در مسيري كه حدوداً در حاشيه اتوبان كرج به تهران قرار دارد- منتقل مي شود.وي با اشاره به اين كه وزارت نيرو قصد دارد آب سد اميركبير را به صورت مستقيم به تهران منتقل كند، اظهار داشت: اين وزارتخانه قصد دارد از طريق حفر تونل مسير ۲۵ كيلومتري سد تا بخش كن تهران را مرتبط كند.
نماينده كرج افزود: اين مسأله موجب مي شود كه آب رودخانه شش برابر كاهش پيدا كند و يكي از زيباترين رودخانه هاي كشور از بين برود كه اين مسأله هم موجب اشكالاتي در اكوسيستم منطقه خواهد شد و هم بر مناطق تفريحي و گردشگري و زندگي كساني كه در حاشيه رودخانه زندگي مي كنند تأثير مي گذارد.

ميراث فرهنگي، هزينه ارزان سازي سفر را تعيين مي كند
گروه شهري-در بخش مربوط به گردشگري كشور بر اساس هماهنگي هاي به عمل آمده آمادگي لازم هم اكنون به وجود آمده و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري آمادگي دارد هزينه هاي مربوط به ارزان سازي سفر را در بخش هاي گردشگري تأمين كند.
اسفنديار رحيم مشايي، رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ايران،در گفت و گو با مهر ، در مورد اجراي طرح سفرهاي ارزان قيمت افزود: اين امر در گذشته هم مطرح بوده و سال گذشته مجلس به دولت اجازه داد از محل بودجه هاي رفاهي ، بودجه اي براي ارزان سازي سفر اختصاص دهد.
وي خاطر نشان كرد: براي ارزان سازي سفر يك بخشي از هزينه سفر را دولت براي كارمندان تقبل كند، يك بخشي را نيز هم خود افراد مي پردازند و بخشي ديگري را بخش گردشگري كشور براي استفاده مسافران و گردشگران از تأسيسات و بخش هاي مورد نياز اقامتي، پذيرايي و... بايد تقبل كند.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: در حال حاضر فقط تنظيم دو بخش ديگر يعني سهم خود افراد و همچنين تأمين اعتبار از سوي دولت باقي مانده كه آن نيز در نشستي با كارشناسان سازمان مديريت و برنامه ريزي ، آيين نامه اي تنظيم و به سازمان مديريت ارسال شده و قرار است بحث هاي كارشناسي اين آيين نامه در كميسيون هاي مربوطه بررسي و پس از آن در دولت مطرح شود.
مشايي گفت: اميدواريم بتوانيم امسال اجراي طرح ارزان سازي سفر را آغاز كنيم البته به دليل اينكه اواسط سال است ، براي تأمين اعتبار آن از سوي دولت مشكلاتي وجود دارد و در نهايت اگر نتوانيم در سطح وسيع در سال جاري اين آيين نامه را اجرايي كنيم، به طور حتم در بودجه سال ۸۶ اعتبار مربوط به اجرايي شدن ارزان سازي سفر در نظر گرفته مي شود.

خشكسالي براي ۲۲۰ دشت ايران
گروه شهري-  به دليل برداشت هاي بي رويه آب از سفره هاي زيرزميني ۲۲۰ دشت كشور با بحران كم آبي يا بي آبي مواجه هستند.
خداكرم جلالي، معاون وزير جهاد كشاورزي، در گفت وگو با مهر افزود: ميزان آب ورودي به سفره هاي زيرزميني با آب برداشتي از آنها به هيچ عنوان تناسبي با يكديگر ندارد و برآوردها نشان مي دهد برداشت ساليانه آب شش ميليارد متر مكعب بيشتر از آب ورودي به سفره هاي زيرزميني است.
وي خاطرنشان كرد: از سوي ديگر رسوبات پشت سدها ميزان ذخيره آب را كاهش مي دهد به نحوي كه سالانه ۲۳۰ ميليون متر مكعب رسوب در پشت سدهاي كشور جمع مي شود كه اين مقدار معادل ظرفيت آب سد كرج است.
جلالي اظهار داشت: كاهش دبي نفوذ آب باعث افت سطح آب سفره هاي زيرزميني كشور شده و وضعيت بسيار نامطلوبي در اين بخش ايجاد كرده است.
رئيس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور تزريق مصنوعي آب به سفره هاي زيرزميني، اجراي طرح هاي آبخوان داري و آبخيزداري و برداشت اصولي آب از اين نقاط را از جمله راهكارهاي مناسب براي جبران كم آبي دانست.
جلالي اظهار اميدواري كرد: با اجراي طرح هاي اصولي روند كنوني كم آبي دشت هاي كشور جبران شود و در سال هاي آينده اين مشكل كمرنگ تر شود.
گفتني است، ايران داراي ۶۰۰ دشت است كه برخي از آنها به دليل كم آبي به سمت كوير شدن پيش مي روند.
به گزارش همشهري، بسياري از مشكلات موجود در بخش كشاورزي ناشي از حفر چاههاي غير مجاز است كه به رغم هشدار كارشناسان دلسوز اين روند همچنان ادامه دارد به طوري كه چنانچه براي آن تدبيري انديشيده نشود به زودي باغات كشور نابود مي شوند.

واگويه هاي مسافر در راه
خاطره هايي زخمي!
در ياد كرد آخرين پرواز بي بازگشت
حامد گلكار بر فراز دماوند كوه
عباس جعفري
كوله پشتي هاي كهنه و آفتاب خورده ،طناب ها زخمي و كارابين ها و مشتي ميخ دست ساز همه ابزار عشق بازي ما بود بر سر صخره هاي اخلومد و اندرخ۱ و حال چه ناكار آمد بر كناره اتاق افتاده بود. هر دو جنگ از برگشته ايم! قيافه هامان اين را داد مي زند. تو از بازي دراز آمده اي و من از ميمك و خاموش به تصوير حسين نگاه مي كنيم كه جامانده در كرخه. دل دل گريه اما هيچ كدام نمي تركيم جنگ، پوست كلفتمان كرده بس كه مرگ تماشا كرده ايم.
در روزگار صلح مردان جنگي به جان هم مي افتند! اين را نيچه مي گويد. گور پدرش! هر دو را مي گويم هم نيچه و هم جنگ را. دست هامان را از خون شسته ايم و باز سراغ ميخ و ريسمان مي رويم قله ها جاي خوبي براي فراموش كردن است و صخره هاي خاموش اخلومد هنوز جا براي كوبيدن ميخ غيض هاي فرو خورده  دارند!
جنگ كه تمام مي شود رسم آدم ها ديگر مي شود. سرخوردگي هاي كشته شدن و كشتن. ترازوي معلق عقل. فرصت براي انديشه كردن در اين كه باخته يا كه برده ايم!؟  خوب رسم بازي اينست هميشه يكي برنده است و يكي هم لابد بازنده و برنده ها ترازو داري مي كنند و بازنده ها سكوت پيشه مي گيرند دره ها هنوز گنجاي هزار هراي فرو خورده در خود دارند. باز هم به كوه مي زنيم!
يك اتاق پر از كتاب و كوله پشتي با چند تا خاطره كهنه قاب گرفته اين بار باز گردهميم. كار كار روياست!
- سلام!
به همين سادگي. يخ كه نه اما چندان گرم هم نيست پاسخ به حرمت ميهماني كه پا بر فرشت گذاشته است. بچه ها در چنين زماني بهترين مفرند براي اينكه هيچكداممان از كوه نگوييم كه كوه اين روزها چه معناي متفاوتي يافته است در ذهن ما دو تا كه به اندازه درياي مرده اي از هم دوريم.
- يخ كرد و از دهان افتاد اين يك لقمه نان!
شام گوشت و بادمجان داريم و خوراك بادمجان بهانه لبخندي است به خاطره سالهاي با هم بودن. گوشت و بادمجاني كه تو مي پختي پاي كلاهك كتيبه آن سال ها هر چه بود ما از صخره  برگشته هاي هار!را نان خورشي بود كه هنوز طعمش زير دندان است با ضرباهنگي از صداي چكش كه بر سر ميخ صخره مي كوبيديم. تمام ميهماني به پهناي لبخند رويا و قهقه  كيميا و هليا۲ گذشت. آنچه به عمد به فراموشي سپرده شد صحبت كوه و كوهنوردي بود.
فراخي دشتها و كوه هاي مغموم اين سرزمين خود چاره مشكل ماست. هنوز هستند سرزمين هايي كه بشود در آن نفس كشيد و از دامنه اش بالا رفت حتي تا قله هاي بي نام و نشان و دور افتاده اش كه سوداي هيچ فتحي را در كله ماجراجويي نمي پزد. پس دور بودن ما غنيمت است تنها سكوت است و سربالايي. سكوت و مرور هزار خاطره در ريتم نفس نفس و ضربان قلب هايي فشرده تنها چاره آنهايي كه بازنده بازي اند. بازي بدي نيست در تنهايي و كوهستان خاموش!
مي گذشت روزگار بدين كردا،ر آنچه هنوز ما را به هم پيوندكي مي داد نه كوه كه رويا بود. رويا صبور روزهاي كوه و جوركش دعواي ما دو تا كه هميشه با خنده اي فيصله مي داد به تيزي كلام من كه گوشه اش اول از همه تو را مي گرفت و خنده اش به جمله اي يا كلامي غالبا به تركي ذهن را از دلخوري هاي قديمي به خاطرات خوش سال هاي دور برمي گرداند. و ذهن در خنكاي نسيم دره هاي بينالود. ديز باد و شير باد غوطه مي خورد. كينه ها گم مي شد در عطر اورس هاي دره سيستان و هزار مسجد. اولنگ مراد را كه يادت هست حاجي؟!
لقمه نان و عسل در پيچ پلور در گلو مي ماند. جلال است كه با هيجان هميشگي اش داد مي زند: دوربين تو بردار و بدو يك هلي كوپتر تو پيچ لاسم داره تو آتش مي سوزه!
اول بازالت هاي هراز دود و نور منيزيم چشم را خيره مي كند سه جنازه در خط العقر دره در كيسه هاي سبز بسته بندي شده اند عكس هايي مي گيريم و پيش از آن كه مامور عصباني به من برسد از محل دور مي شوم.
بغض منصوره پشت تلفن مي تركد مي دوني يكي از اون شش نفري كه كشته شدند حاجي بود!
سربرمي گردانم تماشايش مي كنم در ابر به خود مي پيچد يال و بالش همه چشم انداز را پر كرده است و هراز در پايش خسته خاطره هاي خاموش را يكي يكي با خود مي شويد و مي برد!

پي نوشت ها:
۱- برخي نام جاي هاي كوهنوردي در خراسان بزرگ
۲- نام دختركان حامد گلكار

برگزاري جشنواره سراسري گردشگري
011871.jpg
گروه شهري- نخستين نمايشگاه سراسري صنعت توريسم و گردشگري شهريور امسال در محل دائمي نمايشگاه بين المللي مازندران برگزار مي شود. اعظم اسماعيلي، مدير نمايشگاه سراسري صنعت توريسم و گردشگري در گفت وگو با مهر در ساري ، افزود: تاكنون ۷۰ شركت داخلي براي حضور در اين نمايشگاه اعلام آمادگي كرده اند.وي ارائه توانمندي هاي گردشگري ، ميراث فرهنگي ، معرفي آداب و رسوم و صنايع دستي استان ها و جذب سرمايه گذاران در اين بخش ها را ، از اهداف برگزاري اين نمايشگاه بيان كرد و افزود: اين نمايشگاه با همكاري صنايع دستي و شركت سبزانديشان مازندران بر گزار مي شود. به گفته اسماعيلي ، اجراي موسيقي بومي و اجراي مراسم سنتي آداب و رسوم مناطق مختلف كشور از بخش هاي جنبي نخستين نمايشگاه توريسم و گردشگري در مازندران است. وي اضافه كرد: اين نمايشگاه از ششم تا يازدهم شهريور امسال در محل دائمي نمايشگاه بين المللي مازندران در قائم شهر برگزار مي شود.

توريسم جايگزين نفت نمي شود
روياي دست نيافتني
گروه شهري- گردشگري ايران هنوز تا رسيدن به استراتژي مشخص و جهت گيري روشن، فاصله زيادي دارد و به نظر مي رسد به دليل عدم ثبات در برنامه ها، دستيابي به هدف جايگزيني درآمد گردشگري به جاي درآمد نفت امكان پذير نباشد.
دكتر احمد روستا، مشاور مطالعات راهبري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، ضمن بيان اين مطلب افزود: با تمام اقداماتي كه در سالهاي اخير و از جمله در يك سال گذشته صورت گرفته، شاهد نوعي پراكندگي در بيانات، رفتارها و جهت گيريها هستيم كه دليل آن مشخص نبودن استراتژيها به طور دقيق است.
وي در گفت وگو با ايلنا تاكيد كرد: هر از گاهي حركت هايي در رابطه با گردشگري صورت مي گيرد و پس از مدتي فروكش مي كند. اگر بپذيريم پديده هايي مانند گردشگري و صادرات غيرنفتي، پديدههايي استراتژيك هستند، در نتيجه ضرورت تدوين برنامه هاي جامع و استراتژيهاي مشخص براي اين گونه فعاليتها بيشتر مطرح مي شود.
وي، افزود: يكي از مشكلات گردشگري ايران، تغيير برنامه ها و استراتژيها با تغيير مديران رده بالا است. كه اين امر به معناي از دست دادن فرصت ها و ايجاد نوعي بلاتكليفي در پروژهها و فعاليتهاي گردشگري است.
اين كارشناس ارشد گردشگري و توسعه صادرات، نياز امروز صنعت گردشگري را مسير روشن مديريت حرفه اي، نيروهاي علاقه مند و آگاه و ايجاد انگيزه جهت سرمايه گذاري بخش خصوصي دانست و تصريح كرد: تداوم رفتارها و استفاده از نيروهاي كارشناس و شايسته سالاري مي تواند زمينه را جهت ايجاد تحول در صنعت توريسم فراهم كند.
روستا، ادامه داد: با توجه به اين كه مبناي هر برنامه تحقيق، مطالعه و اطلاعات جامع و درست است و با در نظر گرفتن اين كه در تغيير و تحولاتي كه در يك سال گذشته در مديريت سازمان ميراث فرهنگي صورت گرفته، بسياري از اطلاعات براي برنامه ريزي ها آماده نبوده لذا نمي توان انتظار داشت كه برنامه هاي ارائه شده مطلوب بوده و امكان اجرايي شدن داشته باشد.
وي افزود: اگر هدف متوليان گردشگري كشور، دستيابي به اهدافي مشخص است، لازم است به جاي اظهارنظرهاي شخصي، سليقه اي و موقتي به تنظيم برنامه ها و استراتژي هاي مبتني بر اطلاعات دقيق پرداخته تا هيچكس در هررده اي از سازمان هاي متولي نتواند خارج از چارچوب برنامه ها و اهداف استراتژيك، انتظاراتي را در جامعه به وجود آورد. استاد دانشگاه شهيد بهشتي، اظهار داشت: متاسفانه بسياري از پيامها و گفته ها مبتني بر واقعيت ها نيست و چون در شرايط خاصي بيان مي شوند كه ابزار لازم براي دستيابي به آنها فراهم نشده، در آينده نوعي بي اعتمادي و بي اعتنايي را در پي خواهد داشت. وي افزود: يكي از انتقادات من به مديران سازمان ميراث فرهنگي همواره اين بوده كه چرا همه به اظهارنظرهاي شخصي مي پردازند.
وي در زمينه پيش بيني رييس سابق سازمان مبني بر جذب ۲۰ ميليون گردشگر ظرف ۲۰ سال آينده، گفت: پشت هر اظهارنظري اگر برنامه ريزي مدوني وجود داشته باشد، مشكلي وجود نخواهد داشت؛ اما معتقدم مديريت سابق سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كارشناسي و امكانپذير نيست. وي ادامه داد: در يك سال گذشته با توجه به مجموعه اهداف و برنامه هاي اعلام شده، نوعي انتظار در حوزه گردشگري به وجود آمده كه پاسخگويي به اين انتظارات سرعت كافي نداشته و اين عدم سرعت ناشي از عوامل گوناگوني از جمله فرآيندهاي كند، كهنه و پيچيده اجرايي است.
روستا، گفت: براي جذب گردشگر بايد به اين نكته توجه كنيم كه گردشگري نوعي زندگي موقت، متفاوت و متمايز است و اگر بپذيريم كه هر گردشگر چه در داخل و چه در خارج از كشور در اين دوره موقت انواع نيازها، خواسته ها و انتظارات را دارد، بهتر مي توانيم پاسخگوي اين مجموعه خواسته ها باشيم. وي افزود: در زمينه جذب گردشگر خارجي لازم است قبل از هر چيز، به شناخت مخاطب به ويژه مخاطبان هدف توجه شود و با در نظر گرفتن آنها، مجموعه اي از خدمات، جاذبه ها و سرگرمي ها براي عرضه به اين گروه از گردشگران آماده شود.

فاضلاب، پرديس را فراگرفته است
011862.jpg
گروه شهري- فاضلاب و زباله هاي شهر جديد پرديس با بيش از ۴۰ هزار نفر خانوار در اين منطقه رها شده است. به گفته مسئولان منطقه اي بومهن و پرديس، فاضلاب و ضايعات شهر جديد پرديس با بيش از ۴۰ هزار خانوار در اطراف اين منطقه رها شده و تاكنون اقدامي در جهت ساماندهي فاضلاب اين منطقه صورت نگرفته است و آبهاي زيرزميني و روزميني اين منطقه كه جزو فضاي سبز و گلوگاه تنفسي استان تهران محسوب مي شود در معرض نابودي قرار دارند. بر اساس گزارش ايسنا به گفته شهروندان اين منطقه، ساكنان روستاهاي اطراف اين شهر با مشكلات زيست محيطي براي باغات و زمين هاي كشاورزي خود روبه رو شده اند و اين در حالي است كه آب شهري اين شهر و روستاهاي اطراف آن نيز هنوز تامين نشده و مردم اين منطقه با كمبود آب شرب روبه رو هستند. قرار بود از ارديبهشت ماه امسال از دفن زباله در اين منطقه ممانعت به عمل آيد، اما هنوز فاز پنجم شهر پرديس محل دفن زباله هاست.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |