دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۵ - Aug 21, 2006
دو اتفاق بزرگ در حوزه هنرهاي تجسمي
دعوت از كودكان به ميهماني خدا و من
012573.jpg
012576.jpg
گروه ادب و هنر- آثار كودكان مسلمان 4 تا 10 سال ايراني و خارجي در قالب نخستين جشنواره بين المللي نقاشي كودك جهان اسلام در روزهاي 10 تا 24 شهريورماه در مجموعه فرهنگي تاريخي سعد آباد به نمايش گذاشته مي شود.
بنابه پيشنهاد كميسيون ملي آيسسكو، افتتاحيه نمايشگاه با 80 اثر از آثار منتخب جشنواره، همزمان با هفته فرهنگي آيسسكو طي روزهاي 30 مرداد تا 5 شهريور در اصفهان پايتخت فرهنگي جهان اسلام با حضور مسئولان و سفراي كشورهاي خارجي برگزار مي شود.
فريدون مرداني، دبير جشنواره اعلام كرد: بيش از 7000 كودك جهان اسلام، نقاشي هاي خود را با موضوع (من و خدا) جهت شركت در اين جشنواره بين المللي به دبيرخانه ارسال كردند. داوري آثار در روزهاي (10 و۱۱ مرداد) در مجموعه فرهنگي تاريخي سعدآباد با حضور داوران و كارشناسان نقاشي كودك صورت پذيرفت.
بر اين اساس 12 اثر نقاشي با نظر هيأت داوران حائز لوح زرين، تنديس و نشان طلا و 68 اثر حائز لوح سيمين و جوائز نفيس ديگري شد. از كل آثار رسيده 2100 اثر را بخش بين الملل و۲۰ و۵۰ اثر را آثار كودكان داخل كشور به خود اختصاص داده است.
در طول برگزاري جشنواره در مجموعه سعد آباد، كودكان بازديد كننده در برگزاري بوم نقاشي، نامه ها و نقاشي هاي خود را به خدا به عنوان همدردي با كودكان مظلوم قانا طراحي خواهند كرد. در طول برگزاري نمايشگاه كودكان شاهد برنامه هاي نمايش عروسكي- سرود و نقاشي حضوري هر روز با يك موضوع خواهند بود. در حاشيه نمايشگاه، معاونت اجتماعي و ارشاد ناجا نيز برنامه كارگاه نقاشي و برنامه مشاوره كودك و خانواده برعهده خواهد داشت.
دهمين دو سالانه عكس ايران
اما علاوه بر اين جشن زيبا، هنرمندان حوزه تجسمي بزودي شاهد برگزاري دهمين دوسالانه عكس ايران خواهند بود . در اين راستا ،منتخبي از آثار برگزيده ده دوره پيشين دو سالانه عكس ايران در دهمين دوره دوسالانه عكس در مهرماه به نمايش درمي آيد.
اين دوره از دوسالانه ميزبان بخش ويژه اي با نام 10 دوره در يك نگاه است كه در اين بخش مجموعه اي از آثار برگزيده در دوره هاي گذشته همراه با اطلاعات و آمار مربوط به هر دوره در بخش جنبي نمايشگاه دهمين دوسالانه عكس ايران به نمايش عموم گذاشته مي شود.
همچنين با برگزاري اين دوسالانه در ماه هنر عكاسي ايران گردهمايي بزرگ عكاسان ايران برگزار مي شود.
در يكي از روزهاي ماه هنر عكاسي ايران برنامه گردهمايي  بزرگ عكاسان ايران به منظور بررسي پيش نويس اساسنامه انجمن ملي عكاسان ايران كه از سوي هيأت مؤسس منتخب تنظيم شده است در موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار مي شود.
روز دقيق برگزاري اين گردهمايي در فاصله 16 مهر تا 16 آبان با عنوان ماه هنر عكاسي ايران نام گرفته است.از آنجا كه تعدادي از عكاسان ايراني از آغاز جنگ اسرائيل با حزب الله لبنان تا زمان آتش بس و روزهاي پس از آن در منطقه حضور يافته و عكس هاي ارزشمندي از اين واقعه را به ثبت رسانده اند، در ايام برگزاري نمايشگاه بخش ويژه اي به نمايش اين آثار در قالب نمايش اسلايد اختصاص داده مي شود.كليه عكاسان كه حداقل 40 قطعه عكس در اين زمينه دارند مي توانند براي شركت در اين برنامه به دبيرخانه دوسالانه واقع در تهران، انتهاي بلوار كشاورز، خيابان دكتر غريب، كوچه حجت، پلاك 44 طبقه دوم مراجعه يا با شماره تلفن هاي 66936708 و 66438193 تماس بگيرند.

اعتراض به نويسنده شهير آلمان ادامه دارد
لخ والسا: نمي توانم از لقب مشابه گونترگراس استفاده كنم
012564.jpg
فارس: لخ والسا ، رييس جمهور سابق لهستان اعلام كرد: من لقب شهروند افتخاري دانسيگ را پس خواهم داد. من نمي توانم همان لقبي را با خود حمل كنم كه گونترگراس نيز از آن بهره مند است.
لخ والسا ، رييس جمهور سابق لهستان و برنده جايزه نوبل صلح از گراس خواسته است تا درباره اينكه چرا اين  همه سال براي اعتراف به خدمت در هنگ اس اس صبر كرد توضيح بيشتري دهد. والسا در مصاحبه با رسانه هاي داخلي و خارجي گفت:اين موضوع بايد هر چه زودتر روشن شود.
وي افزود: در صورتي در اين ميان شفاف سازي صورت نگيرد، من لقب شهروند افتخاري دانسيگ را پس خواهم داد. من نمي توانم همان لقبي را با خود حمل كنم كه گونترگراس نيز از آن بهره مند است.
گراس ، رمان نويس آلماني كه در سال 1999 برنده جايزه نوبل ادبي شده است، هفته گذشته در پي اين ادعا كه طي جنگ جهاني دوم در هنگ اس اس خدمت مي كرده، به شدت مورد انتقاد كشورهاي آلمان و لهستان قرار گرفت.
والسا گفت: اين براي من خيلي مشكل است كه دست يك خدمت گزار اس اس را بفشارم كه پدر من و خيلي از انسان هاي ديگر را كشته و در ويران سازي شهر  دانسيگ نيز دست داشته است. جنگ سال 1939 از اين شهر آغاز شد.
وي همچنين گراس را به فريب اذهان عمومي به منظور فروش هر چه بهتر كتاب خاطرات خود كه قرار است چهارشنبه منتشر شود، متهم كرد.
گراس 78 ساله خواسته والسا مبني بر پس دادن لقب شهروند افتخاري دانسيگ را رد كرد.
گراس كه در سال 1945 ميلادي زخمي و سپس به دست سربازان آمريكايي به اسارت درآمده است، در تازه ترين كتابش دوران كودكي خود در شهر دانسيگ در جنوب لهستان، آخرين هفته هاي حضور خود در جنگ به عنوان سرباز و در نهايت دوران اسارتش را شرح داده است.
گراس در كتاب خود همچنين دوران پناهندگي و سپس متواري شدن خود را در پايان دهه 1950ميلادي در پاريس نيز درج كرده است. از جمله آثار اين نويسنده مي توان به كتاب هاي موش و گربه و سال هاي سگي اشاره كرد، وي قرار است آخرين اثر خود را ماه سپتامبر آينده ميلادي معرفي كند.

بازيگران هاليوود در جشنواره ادينبورگ
فارس: شصتمين جشنواره بين المللي فيلم ادينبورگ، امسال با حضور بازيگران مشهوري چون شون كانري ، سوزان ساراندون و مايك لي از 14 تا 27 آگوست برگزار خواهد شد.
در جشنواره امسال علاوه بر شون كانري ، سوزان ساراندون و مايك لي ، هنرمندان ديگري چون سيگورني ويور ، چارليز ترون ، تيلدا اسوينتون ، جان هارت ، گابريل برني ، برايان دي پالما و استيون سودربرگ نيز حضور خواهند داشت. جشنواره بين المللي فيلم ادينبورگ، يكي از قديمي ترين جشنواره هايي است كه از سال 1947 تاكنون بدون وقفه برگزار شده است. در اين دوره از رقابت ها همچنين فيلم هري پاتر و زندان آزكابان  به كارگرداني آلفونسو كارون 26 آگوست در حالي به نمايش در مي آيد كه اكران بين المللي آن از هشتم سپتامبر آغاز خواهد شد. در اين فيلم بازيگراني چون متيو لوئيس ، دنيل رادكليف ، اما واتسون و گري اولدمن ايفاي نقش كرده اند كه از جمله مدعوين جشنواره امسال نيز خواهند بود. جشنواره ادينبورگ 14آگوست در اسكاتلند آغاز به كار مي كند و پس از دو هفته، 27 آگوست به كار خود پايان خواهد داد.

برنامه تالارهاي نمايش تهران
اكبر عبدي آكتور تئاتر شد
مهر: تالار سنگلج، اين روزها ميزبان نمايش اكبرآقا آكتور تئاتر به نويسندگي عظيم موسوي و كارگرداني اكبر عبدي است كه از ساعت 30/20 در اين تالار روي صحنه مي رود.
تالارهاي وحدت، مولوي، سنگلج و هنر با اجراي پنج نمايش به كار خود ادامه مي دهند، اما خانه نمايش اداره تئاتر پس از اتمام اجراي نمايش حلزون ، برنامه تازه اي ندارد.
نمايش ليلي و مجنون به كارگرداني پري صابري در تالار وحدت هر روز جز شنبه ها از ساعت 30/19 روي صحنه مي رود اما روزهاي پنجشنبه و جمعه به دليل اينكه تالار وحدت ميزبان گروه هاي موسيقي براي اجراي برنامه است، اين نمايش از ساعت 18 روي صحنه مي رود.
در تالار مولوي نيز دو نمايش فرشته بال هايش را در مي آورد و بازي ناتمام روي صحنه مي رود. بازي ناتمام به كارگرداني سعيد  هاشمي پور از ساعت 30/19 در سالن اصلي تالار مولوي روي صحنه مي رود. اين نمايش، برگزيده جشنواره تئاتر دانشگاهي است و با حمايت وزارت علوم تا پايان ماه جاري در تالار مولوي اجرا مي شود.
فرشته بال هايش را درمي آورد به نويسندگي و كارگرداني بنفشه رحماني نيز از ساعت 30/17 در همين سالن اجرا مي شود. اجراي نمايش آوازه خوان فالش مي خواند نيز به نويسندگي و كارگرداني اشرف سرلك چشم سلطاني شب گذشته در سالن كوچك تالار مولوي به پايان رسيد.
تالار هنر ميزبان دو نمايش ببعي و گرگ آشپز به نويسندگي حسين فدايي حسين و كارگرداني رضا نيك نظر و يه شهر بي پرنده به نويسندگي گيتا داوودي و كارگرداني ناصر آويژه است كه به ترتيب ساعت 19 و 45/17 در اين تالار روي صحنه مي روند.خانه نمايش اداره تئاتر پس از اينكه اجراي نمايش حلزون به كارگرداني علي پورعيسي شب گذشته به پايان رسيد، برنامه اي براي اجراي نمايش تازه ندارد. احتمالا از اواخر اين هفته نمايشي جديد در اين تالار روي صحنه مي رود.

اخبار كوتاه
بر ديوار نگارخانه ها
نگارخانه شيرين و فرهاد: نمايشگاه نقاشي عطاءالله ذي نوري‎/ اول تا هفتم شهريور‎/ كوي نصر، نبش كوچه 36، پلاك 175/ تلفن: 88280415
گالري ضرابي: نمايشگاه گروهي نقاشان معاصر‎/ تا 1 مرداد / پاسداران، بوستان دوم، پشت مدرسه شهداي پاسداران، گلزار غربي، پلاك 61/ تلفن: 22309054.
گالري آتشزاد: نمايشگاه نقاشي گروهي هنرجويان آكادمي آتشزاد / تا دوم شهريور / ميدان ونك، توانير شماره 43/ تلفن: 88884709
نگارخانه گيتا:  نمايشگاه نقاشي گروهي‎/ 9 تا 14 شهريور / خيابان ظفر، اطلسي، كوچه پانزدهم، پلاك 94/ تلفن: 22261939
نگارخانه لاله: نمايشگاه نقاشي گروهي هنرجويان هانيبال الخاص‎/ از 29 مرداد به مدت 6 روز‎/ خيابان فاطمي، ضلع شمالي پارك لاله، جنب هتل لاله.
ساخت فيلم براساس داستان بيژن نجدي
سپيده فارسي قصد دارد بزودي ساخت فيلم جديدش را با اقتباسي از چند داستان كوتاه بيژن نجدي اين شاعر و داستان نويس آغاز كند. اين فيلمساز در اين باره گفت: هم اكنون براي فراهم كردن مقدمات فيلم جديدم به ايران آمدم و در حال رايزني و مذاكره با برخي تهيه كنندگان هستم كه پس از آن انتخاب عوامل و درخواست پروانه ساخت و با طي شدن اين مراحل فيلم را در پائيز كليد خواهيم زد.
رستم و سهراب غريب پور در امارات
اپراي عروسكي رستم و سهراب به كارگرداني بهروز غريب پور، پس از اجراي متعدد در شهرهاي تهران، مشهد و گرگان، نخستين سفر خود را به خارج از ايران از هشتم تا هجدهم مهر ماه به امارات متحده عربي آغاز مي كند.بهروز غريب پور، تمام عوايد فروش اپراي رستم و سهراب در امارات را براي كمك به كودكان آواره لبناني اختصاص خواهد داد.
۵۰۰ دقيقه فيلم براي پيامبر(ص)
مركز گسترش سينماي مستند و تجربي 500 دقيقه فيلم كوتاه با موضوع پيامبر اعظم(ص) توليد مي كند. اين فيلم ها با مشاركت شبكه اول سيما و مركز پژوهش هاي اسلامي صدا و سيما در قالب مستند، داستاني و انيميشن توليد مي شود.
جشن 70سالگي مميز در خانه مميز
مراسم هفتادمين سال تولد مرتضي مميز روز چهارم شهريورماه در خانه هنرمندان ايران برگزار مي شود.
اين مراسم روز چهارم شهريورماه با حضور بن باس و آلن لوكرنك(از دوستان زنده ياد مميز)، خانواده مميز و هنرمندان عرصه هنرهاي تجسمي درخانه هنرمندان ايران برگزار خواهد شد. همچنين قرار است نمايشگاهي از آثار بن باس- طراح گرافيك هلندي- و آلن لوكرنك- طراح گرافيك فرانسوي- در خانه هنرمندان ايران برپا شود. نمايشگاه بين المللي 40 پوستر از 35 طراح گرافيك جهان نيز همزمان با اين مراسم گشايش مي يابد.
چهار مستند ايراني در جشنواره روماني
چهار فيلم مستند از توليدات و آثار واگذار شده به مركز گسترش سينمايي مستند و تجربي به بخش مسابقه جشنواره بين المللي روماني راه يافتند.هشتمين جشنواره بين المللي محيط زيستي و قوم شناسي روماني روزهاي هفتم تا يازدهم شهريور برگزار مي شود.مستندهاي مردم جزيره، هنگام (مهرداد اسكويي)، اينانا (سودابه مجاوري)، پنجره اي رو به آفتاب (بيژن زمان پيرا) و برج خاموشان (منصوريار) در بخش مسابقه اين جشنواره به نمايش درخواهند آمد.جشنواره محيط زيستي و قوم شناسي روماني هفتم تا يازدهم شهريور برگزار مي شود.
شاهكارهاي شاگال در موزه جهان نما
موزه جهان نماي كاخ نياوران آثار شاگال را از گنجينه خارج كرده است و با امانت گرفتن 4 اثر ديگر اين هنرمند از موزه ملل كاخ سعدآباد، اين آثار را تا پايان شهريور ماه بر ديوارهاي گالري اش به نمايش مي گذارد.قرار است 9 اثر از آثار اين نقاش هنجارشكن روس، در معرض ديد عموم قرار گيرد.
نگارش 40 حديث نبوي توسط 40 خوشنويس
۴۰ هنرمند ممتاز خوشنويسي آذري 30 و 31 مرداد ماه در همايش بزرگ نگارش چهل حديث نبوي در چالدران به نگارش احاديث پيامبر(ص) مي پردازند.در اين همايش 2 روزه كه به همت حوزه هنري آذربايجان غربي و همكاري فرمانداري چالدران برگزار مي شود، هنرمندان در قالبهاي مختلف خوشنويسي همچون نستعليق، شكسته نستعليق، ثلث و معلي 40 حديث از رسول اكرم(ص) را كتابت مي كنند.در حاشيه اين همايش نيز شب شعري با موضوع مبعث پيامبر اعظم(ص) برپا خواهد شد.
چارلي چاپلين در موزه سينما
موزه سينما در ادامه برنامه هاي تابستان باشگاه فيلم، اين هفته فيلم هاي ديكتاتور بزرگ و زين هاي شعله ور را به نمايش مي گذارد.فيلم ديكتاتور بزرگ اثر چارلز چاپلين محصول سال 1940 امروز و فيلم زين هاي شعله ور به كارگرداني مل بروكس، محصول 1926، فردا ساعت۱۹ در سالن سينما موزه پخش مي شوند.
فيلمسازان اسپانيايي زبان، جايزه گرفتند
مراسم جوايز هيسپانيا كه به نام جوايز ايمج هم شهرت دارد- با قدرداني از هنرمندان آمريكايي لاتيني تبار و اسپانيايي زبان به كار خود پايان داد.به نوشته سايت بي بي سي، درام اجتماعي شهر گمشده ساخته اندي گارسيا در اين مراسم به عنوان بهترين فيلم معرفي شد. اندي گارسيا بازيگر سرشناس سينما هم كه با اين فيلم اولين ساخته سينمايي خود را عرضه كرده است، جايزه بهترين كارگرداني را دريافت كرد.
قصه فيلم در كوبا آخرين روزهاي حكومت ژنرال باتيستا و ظهور فيدل كاسترو رخ مي دهد و زندگي يك خانواده ثروتمند كوبايي به تصوير كشيده مي شود، گارسيا اصليتي كوبايي دارد.آنتونيو باندارس بازيگر اسپانيايي تبار سينما به عنوان بهترين بازيگر مرد شناخته شد. وي اين جايزه را براي درام موزيكال هدايت را در دست بگير دريافت كرد كه در آن در نقش معلمي ظاهر مي شود كه بايد يك سري دانش آموز رنگين پوست را تعليم موسيقي بدهد. آميكا فررا هم جايزه بهترين بازيگر زن را براي خواهري گرفت.

سيامك گلشيري: ادبيات عامه پسند بر ادبيات جدي غلبه دارد
012567.jpg
ايسنا: سيامك گلشيري، داستان نويس جوان اما پر كار ايران مي گويد: درآمد نويسندگان ادبيات عامه پسند خيلي بيشتر از نويسندگان جدي است و شايد بخشي از نويسندگان عامه پسند از اين راه زندگي مي كنند. ولي ادبيات جدي اين طور نيست.
گلشيري معتقد است: نويسنده  جدي در ايران نمي تواند از راه نوشتن و كتاب زندگي اش را بگذراند. ممكن است كتابي بنويسد و يك سال هم طول بكشد تا تمام شود، ولي بعداً نمي داند كه اين اثر با چه سرنوشتي روبه رو خواهد شد.
اين مي شود كه توليد ادبيات بازاري در ايران بيشتر مي شود.
او با بيان اين مطلب كه ادبيات عامه پسند بيشتر توليد مي شود، متذكر شد: اخيراً در بعضي از كتابفروشي هاي جدي كه هميشه قفسه هايي را به ادبيات جدي اختصاص مي دادند، بيشتر كتاب هاي بازاري و يا يكي دو كتاب نيمه جدي گذاشته اند كه اين نشان از غلبه  ادبيات عامه پسند بر ادبيات جدي است.

علي كاشفي : بسياري از كتاب هاي مربوط به پيامبر (ص) در سطح مانده اند
012561.jpg
ايسنا: علي رغم اين كه در سال هاي پيش و پس از انقلاب كتاب هاي زيادي با موضوع پيامبر (ص) براي كودكان و نوجوانان نوشته شده است، هم چنان اطلاعات و معرفت عمومي در مورد اين شخصيت عظيم اندك و ناكافي است.
سيدعلي كاشفي خوانساري، نويسنده و پژوهش گر ادبيات كودك و نوجوان با بيان اين مطلب گفت: در تاريخ ادبيات كودكان و نوجوانان چه در سال هاي پيش از انقلاب و چه سال هاي اخير، كتاب هاي مختلفي با موضوع پيامبر (ص) براي كودكان و نوجوانان نوشته شده،  با اين حال آن چه مسلم است، اطلاعات و معرفت عمومي جامعه به ويژه كودكان و نوجوانان در مورد ايشان اندك و ناكافي  است. اين منتقد توجه هم زمان به تاريخ و اتفاقات دوران حيات حضرت رسول اكرم (ص) را در كنار انديشه ها و تفكرات آن بزرگوار ضروري دانست و گفت: سيره نبوي، سنت و آداب زندگي پيامبر، اقوال و احاديث نبوي،  غزوات،  ابعاد عرفاني و معرفتي، معراج، كودكي،  اجداد و نسبت پيامبر، بستگان، اصحاب، همسران و فرزندان و … هيچ يك به اندازه كافي براي مردم شناخته شده نيستند.

همزمان با مبعث حضرت رسول اكرم(ص)
توليد 200 فيلم در محله هاي تهران آغاز مي شود
گروه ادب و هنر- همزمان با مبعث رسول اكرم(ص) توليد 200 فيلم در 22 منطقه تهران آغاز مي شود.
به گزارش خبرنگار همشهري، اين فيلم ها كه توسط يكصد گروه فيلمسازي تهيه خواهد شد مسايل مختلف شهري و مضاميني چون اسوه هاي جنگ و دفاع مقدس، ناهنجاري ها و آسيب هاي اجتماعي، چهره هاي شاخص و ماندگار، بناهاي تاريخي، فرهنگ شهروندي و شهرنشيني زيبايي ها و جذابيت ها را به تصوير مي كشند.
براساس همين گزارش، اين فيلم هاي كوتاه كه توسط هنرجويان كارگاه هاي جشنواره فيلم محله توليد خواهد شد در بخش مسابقه جشنواره به نمايش در مي آيد.
ماه گذشته بيش از 4300 هنرجو در كارگاه هاي نخستين جشنواره فيلم محله به آموزش فيلمسازي پرداختند و اكنون با نظارت اساتيد كارگاه ها در هر منطقه تهران باتا 10 فيلم كوتاه مسايل مختلف شهري را به تصوير مي كشند.
نخستين جشنواره فيلم محله در سه بخش آموزش، توليد و جشنواره توسط معاونت امور اجتماعي شهرداري تهران، سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با هدف  آموزش و ايجاد فضاي فرهنگي و اشتغال زايي برگزار مي شود.

شاهرخ خان ركورد شكني مي كند
012570.jpg
گروه ادب وهنر: كاپي الوداع نهي كهنا (كاپي خداحافظي نكن) بعد از شروع پرفروش خود در هند، در آمريكا و اروپا هم با استقبال بسيار زياد تماشاگران سينما روبه روشد.
به نوشته سايت اينديا اف ام، درام خانوادگي و جوان پسند شاهرخ خان- سوپراستار مسلمان سينماي هند- در 3 روز اول نمايش خود در آمريكا نزديك 5/1 ميليون دلار فروش كرد. فيلم كه در 68 سالن سينما به روي پرده رفته است، مقام هفدهمين فيلم جدول هفتگي فروش را به خود اختصاص داد. قبل از اين فيلم هاي ويروزهرا و گاهي خوشي گاهي غم (هر دو با بازي شاهرخ خان) با افتتاحيه هايي يك ميليون دلاري در اين كشور به روي پرده سينماها رفته بودند.
كاپي الوداع نهي كهنا در انگلستان هم در رديف ششم جدول هفتگي فروش نشست. فيلم با نمايش در 60 سالن سينما نزديك 2 ميليون دلار فروش داشت. فروش افتتاحيه فيلم در استراليا هم نزديك يك ميليون دلار بوده است. تحليلگران اقتصادي سينما از قبل پيش بيني چنين موفقيت عظيمي را براي اين فيلم مي كردند.اين فيلم را كاري جوهر كارگرداني و تهيه كرده كه دو فيلم قبلي اش كوچ كوچ هوتاهه و گاهي خوشي گاهي غم هم جزو كارهاي پرفروش سينماي هند بوده اند. در گاپي الوداع نهي كهنا بازيگران معروف ديگري مثل آميتاب باچان، راني موآجي، آبيشك باچان و پريتي زينتا هم بازي دارند. اين فيلم اولين كار شاهرخ  خان در يك سال و نيم اخير است كه اكران عمومي شده است.

نگاه روز
زمستان تمام شد
ابوالفضل ابوالحسني
شكيرا را اغلبمان مي شناسيم؛ خواننده زن معروف كلمبيايي كه ديدن سر و وضع آنچناني اش بعضي را به ياد جهنم مي اندازد و او را در انتهاي تباهي مي انگارند. اما ته فطرت باقيمانده همين تباه شده جهنمي او را واداشت كه در جريان دريافت جايزه از يك جشنواره موسيقي در مكزيكوسيتي براي از بين رفتن انسان ها در لبنان اظهار تاسف كند و خواستار آتش بس و صلح شود. البته انتظار نمي رود كه او فقط براي مقاومت لبنان دلسوخته باشد، بلكه نفس جنگ و كشتار او را نگران و شايد دردمند ساخته است. حقيقتي كه در بيانش، برخي امراي عرب با آن طول و عرضشان از اين خواننده عاجزتر بودند. او احساس مي كرد به جهت اينكه هنرمندي پرطرفدار است، احتمالاً سخنش تاثيرگذار خواهد بود و سر و صدايي خواهد كرد.
آيا ما نيز چنين هنرمندان موثر و پرخريداري داريم؟ هنرمنداني كه فرياد اعتراضشان به جايي برسد و گوش كسي را وادار به شنيدن كند؟ حتما داريم. ما فيلمسازاني داريم كه جشنواره هاي خارجي و مخصوصا اروپايي براي فيلمشان سر و دست مي شكنند. سهل است، آنان را به داوري مراسمشان برمي گزينند. ما فيلمسازاني داريم كه هنوز يك سال از توليد فيلمشان نگذشته شصت و هشتمين اكران خارجي شان را در جشنواره فيلم آرسنال تجربه مي كنند. ما فيلمسازاني داريم كه يك نقطه سياه را در زندگي مردم دورافتاده ترين نقاط اين ملك با چشمان تيزبين و متفاوت نگرشان رصد كرده، آن را به اندازه پرده سينما وسعت مي دهند و به سوغات به فرنگ مي برند تا اهالي آنجا متمدنانه براي توحش و بربريت ما اشك تمساح بريزند. فيلمساز نيز به شكرانه اين خدمت عظيم به بشريت، قدر مي بيند و بر صدر مي نشيند.
اما آيا اينان دود سياه شعله هاي جنگ را نديدند؟ آيا لباس سياه مادران داغدار لبناني داغشان نكرد؟ آيا دل سياه سياه رويان جنگ افروز  قلاده دريده، دل آنان را به درد نمي آورد؟ پس چرا نه حرفي، نه حمايتي، نه گوشه و كنايه اي و نه حتي سكوت معترضانه اي؟! آيا به تجربه نديده بودند كه بالاخره زمستان تمام مي شود و روسياهي به زغال مي ماند؟
شايد براي برخي هنرمندان فقط هنر مهم است و نبايد خود را آلوده مسائل سياسي و اين قبيل چيزها كنند.... شايد هم هنر فقط براي هنر مهم است نه براي انسانها.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |