دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۵ - Aug 21, 2006
ارزيابي و شناسايي آسيب شنوايي در كودكان
صداي سكوت
دكتر فرناز كشاورزي ارشدي
012651.jpg
آسيب شنوايي تنها به منزله از دست دادن يكي از حواس پنجگانه مهم نيست، بلكه بازتاب آن مي تواند بسيار فراگيرتر باشد و جوانب وسيعي از زندگي فرد را تحت تأثير قرار دهد. در واقع مهمترين پيام ناخوشايند آن، آسيب گفتار و زبان است كه مي تواند با درجات متفاوتي (از خفيف تا وسيع، يعني حتي عدم وجود گفتار) نمايان شود، مسلماً نقص گفتاري مي تواند بر مهمترين ابعاد زندگي شخصي از تحصيلات و آموزش و پيشرفت تحصيلي تا برقراري روابط اجتماعي با ديگر افراد جامعه (از خانواده گرفته تا مدرسه، مكان هاي عمومي، معاشرت با دوستان و...) سايه بيفكند.
با توجه به اين آثار نامطلوب، يكي از مسائل مهم در مورد آن شناسايي وجود يكي از انواع نقص شنوايي در كودكان، به ويژه در سنين حساس رشد، يعني از تولد تا قبل از مدرسه است تا بتوان با تشخيص نوع و ميزان افت شنوايي سريعاً به اقدامات اوليه و آموزشي متناسب با نوع آسيب شنوايي دست زد.
جالب آنكه در اكثر اوقات، اولين كسي كه نسبت به وجود نوعي مشكل يا غيرعادي بودن شرايط شنوايي يا گفتار كودك شك مي كند، مادر است.
به همين منظور در ادامه راهنماي بسيار ساده اي در قالب يك چك ليست ارزيابي گفتار و شنوايي كه از سوي هانت و همكاران (2002) تدوين شده ارائه مي شود. اين راهنما مي تواند با آگاهي دادن و حساس كردن والدين آنها را در جهت يك ارزيابي ساده و مقدماتي از فرزندشان در سنين پيش دبستاني ياري دهد.
رفتارهاي عادي گفتاري و شنيداري
تولد تا 3 ماهگي
با اصوات بلند برانگيخته و ناراحت مي شود و با شنيدن صداي مادر يا مراقبان، آرام مي گيرد.
۳ تا 6 ماهگي
- به صداي مادر واكنش نشان مي دهد.
- چشم ها و سر را به سمت منبع صدا مي چرخاند.
- از صداي جغجغه و اسباب بازي هاي صدادار خوشش مي آيد.
۷ تا 10 ماهگي
- به هنگام صدا كردن نامش پاسخ مي دهد.
- معني كلمات رايج مانند مامان، بابا، نه، باي باي را مي فهمد.
- سر را به سمت اصوات آشنا مي چرخاند، حتي اگر هم نتواند ببيند چه اتفاقي دارد، مي افتد مانند: پارس كردن سگ، مچاله شدن كاغذ، صداي پاي افراد آشنا، تلفن، صداي اشخاص.
۱۱ تا 15ماهگي
- صداها را تقليد مي كند و يا متناسب با آنها خودش صدا توليد مي كند (حتي اگر خيلي هوشمندانه نباشد)، به ويژه در پاسخ به صداي انسان يا سرو صداي بلند و شلوغي.
- وقتي از او درباره اشياي آشنا سؤال شود به آنها يا محلشان اشاره مي كند.
- كلمات را مي فهمد، با نشان دادن پاسخ ها يا رفتارهاي مناسب مثلاً سگ كجاست؟ ماشين را پيدا كن .
۱۵ تا 18 ماهگي
- در پاسخ به سؤالات، اشيا را تشخيص مي دهد، مانند تشخيص بخش هايي از بدن.
- از برخي لغات منفرد و معدود استفاده مي كند، اگرچه نمي تواند آنها را به طور كامل تلفظ كند، اما كلمات كاملاً روشن و واضح هستند.
- دستورات گفتاري ساده را پيگيري مي كند.
۲سالگي
- سؤالات بلي‎/ خير را مي فهمد.
- كلمات روزمره و رايج را كه درخانه يا در مهدكودك مي شنود استفاده مي كند.
- از اينكه برايش كتاب خوانده شود يا به تصاوير كتاب ها اشاره شود لذت مي برد.
- به تصاويري كه از او پرسيده مي شود اشاره مي كند.
۵ /2 سالگي
- آهنگ هاي كوتاه يا كلمات آهنگين كوتاه را مي تواند بخواند، از موسيقي لذت مي برد.
- تقريباً 270 لغت كلامي مي داند.
۳ سالگي
- افعال، ضماير، اسامي و صفات ساده را مي فهمد و از آنها استفاده مي كند:
- بزرگ، سبز، شيرين برو، بيا، بدو، بخوان.
- مال من، تو، مال او.
آيا كودك نشانه اي از فقدان شنوايي را دارد؟
اگر كودك يك مورد يا بيشتر شاخص ها را داشته باشد، احتمال وجود نقص شنوايي براي او بيشتر از 50 درصد است، در اين مواقع مي توانيد با اين افراد يا متخصصان مشورت كنيد؛ متخصص اطفال و كودك، پزشك خانواده، دكتر گوش و حلق و بيني، يا اوديولوژيستي كه تجربه تشخيص نقص شنوايي كودكان را داشته باشد. انجام يك ارزيابي طبي و شنوايي كامل را درخواست كنيد.
والدين و نه متخصصان پزشك، اغلب اولين كساني هستند كه نسبت به وجود نقص شنوايي كودكشان دچار شك و ترديد مي شوند! از اينكه شنوايي كودك ارزيابي شود دچار نگراني نشويد.
انجام غربالگري دقيق به شما كمك مي كند تا هرگونه مشكلات شنوايي يا گفتاري را در كودك، در همان سنين پايين تشخيص دهيد.
شاخص هاي پيش از تولد يا دوران بارداري و اوايل نوزادي
- عفونت يا بيماري در طي دوران حاملگي (به خصوص سيتومگالو ويروس، سرخجه، تب خال، سيفليس، آنفلوآنزا)
- مصرف دارو، مواد مخدر يا الكل در طي دوران بارداري
- نمرات آپگار كمتر از 4 در دقيقه اول تولد يا نمره زير 6 در 5 دقيقه اول (نمرات آپگار علايم حياتي نوزاد را در هنگام تولد ارزيابي مي كند)
- وزن پايين هنگام تولد (زير 5/3 پاند)
- انجام مراقبت هاي ويژه براي نوزاد وقتي بيش از 5 روز طول بكشد.
- افزايش بيلي روبين در خون (كم خوني نوزادي) در هنگام تولد به ويژه در صورتي كه به تعويض خون نياز باشد.
- ناهنجاري هاي سر و صورت.
- استفاده از داروهاي اتوكسيك وقتي به طور دوره هاي متعدد داده شود يا در تركيب با ليسيكس باشد.
شاخص هاي ژنتيك و محيطي
- وجود شك و ترديد درباره آنكه كودك ممكن است خيلي خوب نشنود.
- بدشكلي ها و ناهنجاري هاي قابل مشاهده در سر، گردن يا گوش ها.
- وجود تاريخچه خانوادگي از فقدان شنوايي دايمي يا پيشرونده در دوران كودكي.
- بدشكلي ها يا ناهنجاري هايي در اجزا و ساختار گوش مياني يا داخلي.
- عفونت هاي مزمن گوش مياني به همراه ترشح دايمي در گوش ها براي مدت بيش از 3 ماه.
- صدمات و آسيب هاي دوران كودكي (به خصوص شكستگي جمجمه، ضربه شديد به سر يا گوش ها، انفجار و صداي شديد و ورود تصادفي اشيا به داخل گوش به نحوي كه موجب آسيب شود).
اگر كودك رفتارهاي متداول و معمول متناسب با سنش را نشان نمي دهد، توصيه هاي تخصصي پزشكتان را به كار بنديد و يا به توصيه هاي متخصصان در بيمارستان و كلينيك هاي محلي گفتار و شنوايي توجه كنيد. انجام آزمايش و معاينه براي هيچ كودكي هر قدر هم كه كم سن باشد زود نيست و يا در صورت ارائه كمك براي كوچكترين نقايص شنوايي مشكوك زود نيست. به خاطر بسپاريد كه به هم زدن دست ها يا ايجاد سر و صدا در پشت سر كودك، هرگز روش هاي دقيقي براي ارزيابي فقدان شنوايي نيستند.

دريچه
رابطه آلرژي و پاركينسون
012645.jpg
سميه شرافتي- رينيت آلرژيك يك واكنش آلرژيك به مواد آلرژي  زاي موجود در هوا است كه چشم ها، گلو و لوله هاي برونشي موجود در ريه ها را گرفتار مي كند. مطالعات دانشمندان آمريكايي نشان داده اند كه شمار بسيار زيادي از افرادي كه به حساسيت هاي مزمني مثل رينيت آلرژيك مبتلا هستند در معرض خطر ابتلا به بيماري پاركينسون و زوال عقل قرار دارند.
همچنين تحقيقات نشان داده اند كه احتمال مرگ سلول هاي مغزي در افراد مبتلا به حساسيت مخاط بيني بيشتر است. در حال حاضر در كشور انگليس شمار افراد مبتلا به اين نوع حساسيت ها افزايش يافته به طوري كه از هر سه نفر يك نفر به آلرژي مبتلا است. نتايج اين پژوهش ها نشان مي دهند كه التهاب ناشي از آلرژي باعث آزاد شدن ماده شيميايي خاصي از مغز مي شود و همين ماده منجر به مرگ سلول هاي مغزي و در نهايت پاركينسون خواهد شد. پيش از اين نيز تحقيقات دانشمندان نشان داده بود كه افرادي كه از داروهاي ضدالتهاب مثل ايبوبروفن استفاده مي كنند شانسشان در ابتلا به پاركينسون كمتر است.
منبع: رويترز- 19آگوست
فراراز بوي بد دهان
الميرا صديقي- شما زماني مي توانيد از بوي بد دهانتان جلوگيري كنيد كه علت آن را بدانيد. در 90درصد موارد اين بوي بد به علت آلوده بودن محيط دهان است. جرم هايي كه به علت وجود باكتري در دهان شما نقش مي بندد عمده علت بوي بد دهان است. گاهي اوقات وجود عفونت و يا اشكالي در ريه ها باعث اين بوها مي شوند. سريع خوردن غذا يكي ديگر از علل اين مشكل معرفي شده است. بوي موادي همچون سيرها و يا پياز مي تواند از طريق خون وارد ريه ها شود و بوي بد دهان را پديد آورد. تنباكو نيز يكي ديگر از مقصران اين ماجراست و چرك سينوس ها و يا ديابت نيز مسبب بوي بد دهان شناخته شده اند. دهان خود را تميز نگه داريد. اين به معني دو بار مسواك زدن و استفاده از نخ دندان در شبانه روز است. باقي مانده غذا ميان دندان هاي شما كه سبب تشكيل باكتري ها مي شود تنها با نخ دندان بيرون مي آيد. زبان خود را نيز تميز نگه داريد. پس از هر بار مسواك زدن زبانتان را هم با مسواك بشوييد كه محل رشد باكتري ها نشود.
دهانتان را مرطوب نگه داريد. بزاق دهان ضدعفوني كننده هاي خدادادي هستند و بوي بد دهان در اول صبح به علت كم شدن ترشح بزاق است.

درمانگاه
012648.jpg
عادات خطرناك
راحله زندوكيلي- سعي كنيد 7 مورد زير را بعد و قبل از غذا رعايت كنيد:
۱ - بعد از غذا سيگار نكشيد: آزمايشات نشان داده است كه كشيدن يك نخ سيگار بلافاصله بعد از غذا مساوي است با كشيدن 10 نخ در شرايط عادي و در نتيجه به همين نسبت خطر ابتلا به سرطان افزايش مي يابد.
۲ - بلافاصله بعد از غذا ميوه نخوريد: ميوه خوردن بلافاصله بعد از غذا باعث مي شود كه هوا داخل معده جمع و نفخ شديد ايجاد شود، بنابراين حداقل 1 ساعت قبل و 2 ساعت بعد از غذا ميوه بخوريد.
۳ - بلافاصله بعد از غذا چاي ننوشيد: مقدا زيادي اسيد در برگ هاي چاي وجود دارد كه باعث محكم شدن تركيبات و پيوندهاي پروتئيني داخل غذا و در نتيجه سخت هضمي آن مي شود. به عنوان مثال چاي داراي تركيباتي است كه جذب آهن را بسيار كم مي كند.
۴ - حمام نكنيد: حمام كردن باعث افزايش جريان خون در دست ها، پاها و تنه شده و از اجتماع خون در اطراف معده كه باعث هضم آسان غذا مي شود جلوگيري مي كند.
۵ - بعد از غذا پياده روي نكنيد: در بين مردم شايع است كه پياده روي بعد از غذا بسيار به هضم آن كمك مي كند، ولي اين درست نيست و پياده روي پس از غذا خوردن باعث مي شود كه دستگاه گوارش در جذب غذا ناتوان شود و مواد مغذي داخل غذا جذب نشود.
۶ - بلافاصله بعد از غذا نخوابيد: در اين صورت عمل هضم به درستي انجام نمي شود و باعث ايجاد عفونت روده و ناراحتي هاي گوارشي مي شود.
منبع: YAHOO/HEALTH
عفونت گلو و ابتلا به روماتيسم
گروه اجتماعي- تب روماتيسمي نتيجه عفونت با نوع خاصي از استرپتوكوك ها است كه بيشتر قلب، مفاصل، دستگاه عصبي مركزي، پوست و بافت زيرجلدي را درگير مي كند.
اهميت تب روماتيسمي در درگيري قلب است كه در مرحله حاد مي تواند كشنده باشد و يا مي تواند باعث روماتيسم قلبي شود. آثار روماتيسم قلبي شامل آسيب مداوم قلب، افزايش ناتواني قلب، افزايش و تكرار بستري شدن فرد در بيمارستان، مرگ هاي زودرس معمولاً  در سن 35 سالگي يا زودتر از آن و ... است. بيماري روماتيسم قلبي معمولاً  زماني رخ مي دهد كه فرد در دوران طفوليت با عفونت گلودرد و تب بالاي 38 درجه مواجه شده و مورد درمان قرار نگرفته باشد.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |