دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۵ - Aug 21, 2006
پيامبر اعظم صلي الله عليه وآله و سلم مي فرمايد:
گناه كمتر كن تا مرگ بر تو آسان شود.
(كنزالعمال، ج ،۱۶ ص ،۲۱ ح ۴۳۷۵۶))
امروز با حافظ
در رهگذر كيست كه دامي ز بلا نيست
كس نيست كه افتاده آن زلف دوتا نيست
دنبال تو بودن گنه از جانب ما نيست
چون چشم تو دل مي برد از گوشه نشينان
آب و هوا
012612.jpg

عكس روز
012624.jpg
عكس :رو يترز /احمد مسعود
مردم افغانستان ، سالروز استقلال كشورشان را در ورزشگاه كابل جشن گرفتند .

در شهر چه خبر
مارك پوشاك
پدر و مادرهاي ما اغلب پوشاك بدون مارك را به عنوان توليد وطني و داخلي مي شناختند اما واردات توپ هاي پارچه با مارك هاي گوناگون و وفور آن در بازار تهران تشخيص اصل و كپي البسه را مشكل كرده است.
قرار بود توليد كنندگان داخلي ملزم به استفاده از مارك و يا عنوان توليدي خود بر روي محصولات شان شوند. از اين طريق خريداران و مسئولان مي توانستند تخلفات توليد كننده و فروشنده را بهتر پيگيري كنند. اما گذري در سطح راسته هاي پوشاك نشان مي دهد، هنوز اين وعده عملي نشده و مارك هاي تقلبي بر تن پوش هاي داخلي خودنمايي مي كند. به نظر مي رسد تا وقتي براي فروش فله اي مارك هاي معتبر پوشاك در بازار تهران هيچ مانعي وجود نداشته باشد ساماندهي توليد كنندگان و فروشگاه هاي سطح شهر عملي نمي شود.

ضمانت نامه بي امضاء
ضمانت نامه ها به ويژه در بازار صوتي و تصويري، سكه هاي دورويي هستند كه خريدار هنگام تحويل كالا فقط با يك روي آن آشنا مي شود اما با بروز مشكلات گوناگون و مراجعه به شركت ضمانت كننده روي ديگر سكه نمايان مي شود.
شايد در ۹۰ درصد موارد ناكارايي سيستم هاي صوتي و تصويري را مسئولان شركت فروشنده به عيوب ذكر شده در كارت ضمانت نسبت مي دهند كه به طور طبيعي از محدوده خدمات رايگان خارج است. براي نمونه يكي از شركت هاي ضامن خدمات پس از فروش دوربين عكاسي فرورفتگي گوشه قاب دوربين را شاهد ضربه شديد به دوربين مي گيرد در صورتي كه اين فرورفتگي در تمامي انواع آكبند نيز وجود دارد. اخيراً نيز كارت هايي كه امضاء فروشنده پاي آن نخورده است به فهرست خارج از محدوده ضمانت نامه اضافه شده است؛ البته به صورت غيررسمي.

نوع ديگري از تكدي گري
متكديان كه تا چندي پيش از جمله اعضاي ثابت مبلمان شهري محسوب مي شدند با اجراي طرح مبارزه با تكد ي گري مدتي است كه كمتر ديده مي شوند. هرچند طرح مذكور توانست تعداد زيادي متكدي را جمع آوري كند اما باقي مانده آن ها به اشكال ديگري از اين حرفه غيررسمي، روي آورده اند. راهپيمايي هاي طولاني در سطح كوچه ها و خيابان ها و فروش اشياء و لوازم كاركرده از جمله شيوه هاي جايگزين شده نشستن بر سر معابر است. در حال حاضر نيز هزينه اقامت متكديان و بي خانمان ها براي مراكز ويژه شهرداري ماهانه ۲۰۰ ميليون تومان برآورد شده كه چنانچه بخواهيم از اين نوع هزينه ها و ديگر تبعات گسترش تكدي گري جلوگيري كنيم بايد از كمك به اين افراد خودداري نماييم.

نخستين ال سي دي ايراني
گويا بازار صوتي و تصويري كه پيش از اين شاهد كاهش قيمت ال سي دي ها بود بايد دوباره افت قيمت ها را تجربه كند، زيرا نخستين خط توليد تلويزيون ال سي دي در ايران به بهره برداري رسيده است و به طور طبيعي ورود ايران به چرخه توليد اين كالا، قيمت ها را تا حدودي تغيير خواهد داد.

فرهنگسرا
نمايش گفت وگو
خانه فرهنگ حافظيه به مناسبت عيد سعيد مبعث، نمايش ميداني «گفت وگو» را در قالب طنز برگزار مي كند.
اين نمايش با موضوع آموزش شهروندي روز سه شنبه ۳۱ شهريورماه از ساعت ۱۹-۱۷ در پارك سيمرغ برگزار مي شود. علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني فلكه آشتياني، خيابان بلال حبشي، نرسيده به خيابان باباطاهر مراجعه و يا با شماره ۷۷۴۲۴۳۴۴ تماس بگيرند.
مسابقه آفتاب آفرينش
فرهنگسراي بانو سلسله مسابقات كتابخواني آفتاب آفرينش را برگزار مي كند.
اولين سري مسابقات به كتاب «آمنه مادر پيامبر (ص)» به نويسندگي عايشه عبدالرحمن و ترجمه محمدتقي سجادي اختصاص دارد.
بانوان علاقه مند مي توانند جهت دريافت كتاب به نشاني خيابان وليعصر- ضلع شمالي پارك ساعي- كوي ساعي مراجعه و يا با شماره ۸-۸۸۷۸۶۲۷۶ تماس بگيرند.
از فرش تا عرش
فرهنگسراي سالمند همايش «از فرش تا عرش» را با هدف تجديد ميثاق و پيمان هاي معنوي با همكاري آموزش و پرورش منطقه ۱۳ برگزار مي كند.
اين همايش اول شهريورماه از ساعت ۱۶‎/۳۰ تا ۱۸‎/۳۰ در سالن اجتماعات آموزش و پرورش منطقه ۱۳ برگزار مي شود. علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني ميدان امام حسين- خيابان ۱۷ شهريور- خيابان خشكبارچي- پارك خيام مراجعه و يا با شماره ۹-۳۳۳۵۸۶۸۸ تماس بگيرند.
نشست نقد شعر
فرهنگسراي ملل با هدف حمايت از شاعران منطقه، چهارشنبه ها از ساعت ۱۷ تا ۱۹ نشست نقد و بررسي شعر برگزار مي كند.
علاقه مندان براي شركت در مراسم مي توانند به نشاني بزرگراه آيت الله صدر، بلوار قيطريه، بوستان قيطريه مراجعه و يا با شماره ۲۲۶۷۱۷۱۸ تماس بگيرند.

فراخوان عكس كودك و معنويت
فرهنگسراي كودك اولين فراخوان عكس را با عنوان كودك و معنويت برگزار مي كند.
اولويت انتخاب آثار با مفاهيم «نماز، انتظار، طهارت، اخلاق، حقوق كودك، احترام به والدين، شهامت، مقاومت و فلسطين» است. هر عكاس مي تواند حداكثر ۱۰ اثر ديجيتالي، مكانيكي، رنگي يا سياه و سفيد ارسال كند.
علاقه مندان مي توانند تا ۲۵ شهريورماه آثار خود را به نشاني خيابان شريعتي- روبه روي سه راه شهيد كلاهدوز- كوچه امامزاده ارسال و يا با شماره ۲۲۰۰۳۱۳۰ تماس بگيرند.
جشنواره گياهان دارويي
فرهنگسراي طبيعت، جشنواره گياهان علمي دارويي را از اول تا ۱۳ شهريورماه برگزار مي كند. افتتاحيه اين جشنواره در روز پزشك و ۲ سمينار بزرگ علمي فرهنگي در ۵ و ۱۳ شهريور در كنار غرفه هاي حكيم باشي و طب سنتي، آموزش آشپزي و گياه خواري، طب اسلامي، سرو نوشيدني هاي گياهي و... از برنامه هاي اين جشنواره است.
علاقه مندان جهت بازديد مي توانند به نشاني فلكه دوم تهران پارس، انتهاي جشنواره مراجعه و يا با شماره ۷۷۳۵۴۷۳۵ تماس بگيرند.
جشنواره فرهنگي، هنري «شفق»
فرهنگسراي سلامت به جهت ارتقاء فرهنگ سلامت روحي و معنوي شهروندان و اعلام همبستگي با مردم مظلوم لبنان و فلسطين و به مناسبت مبعث رسول گرامي اسلام (ص) و سال پيامبر اعظم (ص) اقدام به برگزاري جشنواره فوق در دو بخش ارايه مقاله، آثار هنري و... در زمينه شخصيت آن حضرت جليل القدر خاتم النبيين نموده است.
بدين وسيله در راستاي اجراي جشنواره فوق برنامه اي در گراميداشت شهرونداني كه القاب و اسامي مكرمه آن حضرت را دارا مي باشند امروز ساعت ۲۲-۱۸ در پارك سلامت واقع در جنب فرهنگسراي سلامت برگزار مي گردد.
اهم برنامه ها شامل قرائت قرآن، مولودي خواني، مسابقات هنري و جنگ شادي و اجراي گروه موسيقي و گروه كر مي باشد.
علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به آدرس ميدان رسالت، ميدان الغدير، بلوار دلاوران، آزادگان شمالي، جنب فروشگاه شهروند، فرهنگسراي سلامت و يا با صندوق پستي ۳۱۳۸-۱۶۷۶۵ و با شماره تلفن هاي ۲-۷۷۴۹۱۴۹۱ يا ۷۷۴۴۷۲۰۷ تماس حاصل نمايند.

طلا، سكه و ارز
012669.jpg

بازار
خودرو ارزان مي شود
012666.jpg
قيمت خودروها كه طي هفته گذشته به دليل رشد تقاضا اندكي بالا رفت، تعطيلات تابستاني خودروسازان را هم به عنوان دليلي ديگر يدك مي كشيد. اما اين هفته قيمت خودروها تغيير محسوسي نداشتند. اگر هم نرخ نامه اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو بر روي تله تكست تلويزيون مشاهده كنيم قيمت زانتيا را با افزايش ۱۰۰ هزار توماني نسبت به هفته پيش نشان مي دهد. دليل آن قيمت اشتباه هفته پيش است كه فقط در مورد زانتيا صورت گرفت. آگاهان بازار با تكيه بر تجربه سال هاي پيش اواخر فصل تابستان را زمان كاهش قيمت ارزيابي مي كنند. بنابراين با پايان فصل تابستان احتمال بازگشت قيمت ها وجود دارد.

آلودگي هواي تهران
012615.jpg

تلويزيون
012672.jpg

سينما
به نام پدر
012618.jpg
كارگردان: ابراهيم حاتمي كيا
بازيگران: پرويز پرستويي، گل شيفته فراهاني، مهتاب نصيرپور، كامبيز ديرباز
سينماهاي نمايش دهنده: ايران، قدس، فرهنگ، بلوار، بهمن، پايتخت، جمهوري، جي، حافظ، دهكده المپيك، شيدا، فلسطين، كارون، گلريز، مركزي
خلاصه داستان: «به نام پدر» به ارتباط ميان يك پدر و دختر مي پردازد و از موضوعي اجتماعي با پس زمينه جنگ برخوردار است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
ماده موش
ماده موشي زير ديوار كليسايي لانه داشت. بچه هايش را دور خود جمع كرده، زندگي اش مي گذشت. بچه ها گفتند: «مادر چرا آدم ها چنين بناي عظيمي را ساخته اند.»
مادرشان گفت: «براي اين كه باران توي سوراخ ما پر نشود.»
رودلف كريستن / اسدالله امرايي

گشتي در دنياي خبرها
سگ هاي حسود
لندن: پيش از اين تصور مي شد كه از ميان حيوانات تنها ميمونها حسود هستند اما دانشمندان اخيراً به اين نتيجه رسيده اند كه سگ ها نيز حيواناتي بسيار حسودند. كافي است واكنش اين حيوانات را هنگامي كه صاحبشان ازدواج مي كند بررسي كنيد. هنگامي كه صاحب سگ ازدواج مي كند اين حيوان تلاش مي كند بين وي و همسرش بنشيند تا اين كه مانع از توجه آنها به يكديگر شود.
شليك به آتش نشان ها
آريزونا: يك مرد ۵۸ ساله در آمريكا به اتهام شليك به سوي آتش نشان ها توسط پليس دستگير شد. دو روز قبل اين مرد با مركز آتش نشاني تماس گرفت و خبر داد خانه اش طعمه حريق شده است. به همين دليل ماموران آتش نشاني در محل حاضر شدند اما آتشي در كار نبود. در واقع صاحب خانه براي اين كه گربه اش را از بالاي درخت نجات بدهد آتش نشاني را خبر كرده بود چون مي  دانست كه اگر واقعيت را بگويد هرگز به خانه اش نخواهند آمد. ماموران هم كه از اين موضوع مطلع شده  بودند خانه را ترك كردند و حاضر نشدند گربه را از بالاي درخت پايين بياورند. به همين دليل مرد عصباني به داخل خانه رفت، اسلحه خود را آماده و به سوي ماموران شليك كرد. خوشبختانه در جريان اين تيراندازي به هيچ كس آسيبي نرسيد.
كتك خوردن با ماهي قزل آلا
012621.jpg
لندن: يك جوان ۲۴ ساله در انگليس براي كمك به موسسات خيريه دست به ابتكار جالبي زده است. وي هر روز ظهر در وسط بزرگترين پارك شهر لندن مي ايستد تا از مردم كتك بخورد. شهروندان علاقه مند مي توانند با پرداخت هر مبلغي كه در توان دارند با دو ماهي قزل آلا به صورت اين مرد چك بزنند. ديروز يك شهروند حاضر شد براي كتك زدن وي با ماهي قزل آلا مبلغ ۱۲۰ پوند پرداخت كند.
مسابقه دو با كفش پاشنه بلند
برلين: براي اولين بار در شهر برلين آلمان مسابقه دو بانوان با كفش هاي پاشنه بلند انجام شد. شرط حضور در اين مسابقه پوشيدن كفش پاشنه بلند به ارتفاع حداقل ۷ سانتيمتر بود. جالب اين كه برنده اين مسابقه يك دانشجوي رشته روانشناسي بود. اين شركت كننده ۲۵ ساله موفق شد مسافت ۱۰۰ متر مسابقه را در زمان ۱۲ ثانيه طي كند و برنده ۱۰ هزار يورو جايزه نقدي شود.
بلندترين ناخن جهان
يوتا: يك زن در آمريكا ركورد بلندترين ناخن جهان را به خود اختصاص داد. اين خانم كه نوه هم دارد از ۲۷ سال قبل تاكنون ناخن هايش را كوتاه نكرده است. در حال حاضر طول ناخن هاي وي به ۵/۸۲ سانتيمتر مي رسد. اما نكته جالب اين كه او بدون كوچكترين مشكلي كارهاي روزمره خود از جمله رانندگي، شستشوي ظروف و حتي جارو برقي كشيدن را انجام مي دهد. وي همچنين از همسرش كه مبتلا به بيماري آلزايمر است مراقبت مي كند. چندي پيش يك مجله آمريكايي به وي پيشنهاد داد ناخن هايش را در دفتر اين مجله كوتاه كند و در عوض ۱۰۰ هزار دلار دريافت كند كه اين پيشنهاد را نپذيرفت.
عاقبت تقليد
منچستر: يك مرد ۳۰ ساله در انگليس كه قصد داشت از ورزشكاران رشته سومو تقليد بكند فلج شد. داستان از اين قرار بود كه در جريان جشن تولد يكي از اعضاي خانواده، اين مرد لباس ورزشكاران سومو را بر تن كرد و همراه با يكي ديگر از بستگانش به انجام حركات اين رشته ورزشي پرداخت. وي در حين انجام اين حركات ناگهان درد شديدي در ناحيه گردن احساس كرد و بدون حركت روي زمين افتاد. پس از انتقال وي به بيمارستان مشخص شد كه از ناحيه گردن دچار شكستگي شده و به دليل همين حادثه تمام بدنش فلج شده است.
مرگ پس از ۴ ساعت سفر
ليدز: پزشكان مي گويند نشستن ساكن روي صندلي خودرو، هواپيما و قطار در سفرهاي طولاني باعث لخته شدن خون در پاها مي شود. البته پزشكان سفرهايي را طولاني مي دانند كه بالاي ۱۰ ساعت به طول بينجامد. اما ديروز خبر رسيد يك پيرزن ۷۲ ساله در انگليس پس از سفر ۴ ساعت و ۲۰ دقيقه اي خود با اتوبوس به دليل لخته شدن خون در پاهايش جان باخت. هنگامي كه اين خانم در پايان سفر در حال پياده شدن از اتوبوس بود ناگهان بي هوش شد و جان باخت. پزشكان مي گويند مرگ يك انسان پس از چنين سفر كوتاهي به دليل لخته شدن خون اتفاقي بسيار نادر است.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |