دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۵ - Aug 21, 2006
به منظور ارائه آمار يكسان تلفات تصادفات
بانك اطلاعاتي مشترك بين پليس
و پزشك قانوني ايجاد مي شود
عكس-جواد گلزار
012525.jpg
گروه اجتماعي - به منظور ارائه آمار يكسان تلفات تصادفات، بانك اطلاعات مشترك بين پليس و پزشك قانوني راه اندازي مي شود.
سردار اسماعيل احمدي مقدم فرمانده نيروي انتظامي در دومين همايش معاونان راهنمايي و رانندگي ناجا افزود: در چهار ماه اول سال جاري عليرغم اين كه نسبت به مدت مشابه ۱۸ درصد خودرو و موتورسيكلت اضافه شده است، مجموع تلفات تصادفات چيزي كمتر از ۳درصد افزايش يافته است كه اين نشانگر آن است توانسته ايم از حدود ۱۵ درصد افزايش تصادف جلوگيري كنيم.
احمدي مقدم اضافه كرد: به منظور رفع چند گانگي آماري در خصوص آمار كشته ها و جلوگيري از سوءاستفاده ها، فرم هاي تجزيه و تحليل كننده فوت هاي تصادفات با امضاي چند نهاد تهيه شده و همچنين يك بانك اطلاعاتي مشترك نيز در دست ايجاد است.
سردار احمدي مقدم در بخش ديگري از سخنان خود افزايش جريمه را در شرايط كنوني غيرممكن خواند و افزود: به منظور نظم پذير كردن رانندگان، روش هاي ديگري از قبيل گفتگو، انجام عمليات هاي رواني، كنترل هاي غيرمحسوس و... نيز جواب مي دهد.
هر ساعت سه ايراني
قرباني تصادفات
معاون عمليات ترافيك راهنمايي و رانندگي ناجا نيز در اين همايش با اشاره به اين كه در سال ۸۴ در هر ساعت ۲/۳ نفر در تصادفات جان خود را از دست داده اند، افزود: ۸۵ درصد عامل تصادفات در سال گذشته نيروي انساني بود.
سرهنگ يونس ميرزايي تبار تصريح كرد: از ابتداي سال ۸۴ تا بيست و سوم مردادماه اين سال، دو هزار و ۳۱۳ تصادف منجر به مرگ، ۴۰ هزار و ۷۸۰ تصادف جرحي و ۱۶۰ هزار و ۱۹۱ مورد تصادف خسارتي در جاده هاي كشور رخ داده است.
وي با بيان اين كه در ۵ ماه اول سال ۸۴ مجموعاً ۲۰۳ هزار و ۲۸۴ مورد تصادف جرحي و فوتي در معابر كشور داشتيم، خاطرنشان كرد: در اين تصادفات ۹ هزار و ۲۷۲ نفر كشته و ۹۷ هزار و ۹۵۰ تن مجروح شدند.
سرهنگ ميرزايي تبار به مقايسه آمار تصادفات ۵ ماه اول سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل پرداخت و گفت: از ابتداي سال جاري تا ۲۳ مردادماه دو هزار و ۴۹۷ تصادف فوتي، ۴۲ هزار و ۶۸۹ تصادف جرحي و ۱۸۳ هزار و ۷۱ تصادف خسارتي داشتيم كه در اين تصادفات ۹ هزار و ۵۹۵ نفر كشته و ۷۳ هزار و ۱۳۷ تن مجروح شدند.

پزشكان از تبعات حقوقي جراحي، مصونيت پيدا مي كنند
گروه اجتماعي- مريم غفاري: برائت  نامه اي كه هنگام انجام عمل جراحي توسط بيماران با هدف مصونيت پزشكان از بروز هرگونه اتفاق در حين عمل امضا مي شد مورد قبول قوه قضاييه نيست.
به گزارش همشهري، سيد شهاب الدين صدر در نخستين سمينار اخلاق پزشكي با اعلام اين كه برائت نامه جديد پزشكان به زودي ابلاغ مي شود، افزود: برائت نامه جديد پزشكان براي مصونيت آنها از شكايتهاي بيماران در عمل هاي جراحي تدوين شده و به زودي به همه مراكز تشخيصي و درماني كشور ابلاغ مي شود. وي افزود: برائت نامه پزشكان متني است كه براساس ماده ۵۹ و ۶۰ قانون مجازات اسلامي تدوين شده و قبل از انجام عمل هاي جراحي انتخابي غيراورژانسي و پس از ارائه اطلاعات لازم از سوي پزشك در مورد ريسك عمل از سوي بيمار امضا مي شود، در اين صورت اگر بر اثر عمل جراحي عارضه اي اتفاق افتاد پزشك در مقابل قانون محكوم نمي شود.
صدر خاطرنشان كرد: برائت نامه اي كه قبلاً  در اختيار بيماران قرار مي گرفت و امضا مي شد مورد تأييد قوه قضاييه نبود و به همين علت طي يك كار كارشناسي چند ساله برائت نامه جديد آماده شده است تا پزشكان از پيگيري قضايي ناشي از عوارض شناخته شده و ناشناخته عمل هاي جراحي مصونيت داشته باشند. وي افزود: فرم جديد برائت نامه پزشكي ضمن ايجاد وحدت رويه در تمامي مراكز درماني كشور باعث حفظ حقوق مردم در پيگيري قصور پزشكي مي شود و همچنين از شكايات بي مورد، هتك حرمت جامعه پزشكي و اتلاف وقت جلوگيري مي كند.
رئيس سازمان نظام پزشكي گفت: تا قبل از سال ۸۲ قضات حكم جلب جراحان و پزشكان بيهوشي را صادر مي كردند اما با اقدامات صورت گرفته، از ابتداي سال ۸۲ مراقبت شد تا هيچ حكمي در رابطه با زندان رفتن پزشكان در رابطه با امور پزشكي صادر نشود.
وي افزود: براساس ماده ۵۹ و ۶۰ قانون مجازات اسلامي اگر طبيب از اقدام تشخيصي درماني، برائت نامه را ضمن بيان توضيحات لازم به بيمار و اولياي آنها بدهد و آنان امضا كنند، در صورت پيش آمدن هرگونه اتفاقي مانند مرگ و نقص عضو، طبيب بري  الذمه است ضمن اين كه قانونگذار در موارد اورژانس، پزشك را از گرفتن برائت نامه مستثني كرده است.
صدر در خصوص انواع قصور پزشكي گفت: بي مبالاتي، بي احتياطي، عدم مهارت علمي و عملي و عدم رعايت نظامات دولتي از جمله انواع قصور پزشكي است، كه لازم است پزشكان دقت خود را افزايش داده با فرصت كافي به ويزيت و مداواي بيمار بخصوص بيمارا ن اورژانس بپردازند.

نخستين جلسه كميسيون آموزش و پژوهش
جوانان برگزار شد
گروه اجتماعي- ليلا خاكسار: نخستين جلسه كميسيون آموزش و پژوهش جوانان از سوي شوراي عالي جوانان در وزارت علوم، تحقيقات و فناوري برگزار شد.
به گزارش همشهري، اسحاقي- معاون مطالعات و تحقيقات سازمان ملي جوانان- در اين جلسه گزارشي از وضعيت مراكز و رشته هاي مطالعاتي جوانان ارائه كرد.
وي با بيان شكاف موجود بين سياستگذاري و پژوهش در امور جوانان، از تدوين برنامه ساماندهي مطالعات و تحقيقات جوانان و ارائه آن به كميسيون آموزش و پژوهش خبر داد و گفت: مطالعات و تحقيقات جوانان در كشور، حوزه اي نوپاست و از اين رو به همكاري دستگاه هاي مرتبط و هدايت منابع به سمت پژوهش هاي جوانان نياز دارد.
خرمشاد معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، ابعاد چهارگانه آموزش و پژوهش جوانان را تبيين كرد و با اعلام آمادگي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در راه اندازي رشته هاي بين رشته اي اظهار داشت: راه اندازي پژوهشكده ها، همكاري با انجمن هاي علمي و انجام مطالعات تطبيقي، زمينه هاي مناسب براي جبران كمبود منابع تحقيقاتي جوانان هستند.
وي همچنين از جايگزيني درس مهارت هاي زندگي با درس تنظيم خانواده در دانشگاه ها خبر داد وگفت:  كميسيون آموزش و پژوهش توسط دبيرخانه شوراي عالي جوانان در وزارت علوم، تحقيقات و فناوري برگزار  شد كه در نخستين جلسه اين كميسيون، نمايندگاني از سازمان ملي جوانان، وزارت آموزش و پرورش، جهاد دانشگاهي، دانشگاه آزاد اسلامي، وزارت كار و امور اجتماعي، بنياد شهيد و امور ايثارگران، مركز امور زنان و خانواده، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزارت دادگستري و جمعيت هلال احمر حضور داشتند.
مدير دفتر توسعه مشاركت و سازماندهي امور جوانان نيز از تحت پوشش قرار داشتن تنها ۶۸صدم درصد از جوانان كشور كه عضو تشكل ها و سازمان هاي غيردولتي هستند خبر داد و گفت: حدود ۲۱۷۵ مورد تشكل مردمي جوانان در كشور داراي اعتبارنامه هستند كه اگر براي هر تشكل تعداد ۱۰۰ نفر زيرمجموعه فرض شود، مي بينيم كه تنها ۶۸/۰درصد از جوانان، تحت پوشش اين تشكل ها قرار دارند و به انجام فعاليت هاي مشاركتي اهتمام مي ورزند.

با مردم
مشكلات پاساژ قديمي
ساختمان آلومينيوم، از قديمي ترين پاساژهاي خيابان جمهوري است. اگر به وضع اين مجموعه رسيدگي بهتري مي شد، مشكل برق نداشت و دستشويي هاي آن روبراه و بهداشتي بودند، مسلماً براي كساني كه در اينجا سرگرم كار مي باشند و همچنين مراجعان فضاي مطلوب تري فراهم مي گرديد.
آقاي محفوظي - تهران
درمانگاه شبانه روزي از نام تا عمل
برادرم كه راننده زحمتكش يك كاميون بود به علت درد قلب ناگهاني در جريان كار، به درمانگاه شبانه روزي اوشان در رودبار تهران مراجعه مي كند. متأسفانه به دليل بسته بودن در درمانگاه، همانجا پشت در فوت مي كند و زماني با تلفن همسايگان، پزشك به بالين اش مي آيد كه كار از كار گذشته بود. شبانه روزي بودن مراكز درماني بايد در عمل ثابت شود تا جان مراجعان به خطر نيفتد.
خانم بختياري - تهران
نياز معلولان
بسياري از معلولان كه نياز به پاي مصنوعي دارند، توان مالي كافي به منظور خريد يك پاي مصنوعي به مبلغ حداقل ۷۰۰ هزار تومان ندارند. كمك ۲۵ هزار توماني بهزيستي هم در اين مورد كفايت نمي كند. مراكز خيريه مي توانند، پشتيباني بيشتري داشته باشند تا معلولان نيازمند، موفق به تهيه پاي مصنوعي شوند.
يك معلول از تهران
پاركينگ خودروهاي فرسوده
پاركينگ  خودروهاي فرسوده در قزل حصار كرج فاقد امكانات پاسخگويي است و مراجعاني كه خودروهاي خود را به اين پاركينگ سپرده اند، براي انجام مراحل اداري، با مشكل روبه رو هستند.
طاهايي - تهران
سهم اتوبوس ها در آلودگي هوا
اتوبوس هاي دودزاي شركت واحد اتوبوسراني بيشترين سهم را در آلودگي هواي تهران دارند، چرا اين اتوبوس ها را تعويض نمي كنند؟
خانم طلايي - تهران

كمبود فضا در يك واحد آموزشي
دانشگاه علمي - كاربردي اراك از يك فضاي متعارف و مناسب براي يك مركز آموزشي برخوردار نيست. حل اين مشكل، امكان بيشتري براي تحصيل و فعاليت دانشجويان فراهم مي كند.
خانم افشار - تهران
راه حل براي كاهش ترافيك
با افتتاح تونل رسالت، ترافيك در بخش غربي اين بزرگراه سنگين تر شده است. براي كاهش بار ترافيك در اين بخش، بايد ۲ تقاطع همسطح موجود به غير هم سطح تبديل شود تا گشايش لازم براي رفت و آمد خودروها ايجاد گردد.
آقاي مهدوي - تهران
فرهنگ سازي براي بهتر راندن
يكي از مشكلات ترافيك تهران، حركت نكردن رانندگان در بين خطوط تعيين شده است، يعني هنوز اين كار به صورت يك عادت و يك فرهنگ در نيامده است. بديهي است بايد بخشي از فعاليت هاي تبليغي روي اين نكته متمركز شود.
آقاي همتي - تهران
علت عدم پرداخت اعلام شود
وام خريد مسكن، به صورت وعده اعلام شد و به صورت رويا باقي ماند، بي آنكه تحقق پيدا كند. حداقل ، علت عدم اجراي اين وعده به مردم گفته شود تا پيگير چنين وامي نباشند. آقاي رضوي - تهران

وزير رفاه : خط فقر امروز در شوراي
عالي رفاه نهايي مي شود
مهر: وزير رفاه و تامين اجتماعي از تصويب نهايي «خط فقر» در جلسه امروز (دوشنبه) شوراي عالي رفاه خبر داد و گفت: پس از بررسي كارشناسي، خط فقر نهايي اعلام خواهد شد.
پرويز كاظمي در حاشيه افتتاحيه اولين جشنواره فرهنگي ورزشي فرزندان مراكز شبه خانواده بهزيستي در كرمان ، در خصوص واگذاري سهام عدالت گفت: در زمينه آمار و تعداد نيازمندان واقعي با مشكل مواجه بوديم و بر اساس برآوردهاي اوليه ميان افراد تحت پوشش كميته امداد و بهزيستي ، همپوشاني زيادي وجود داشت به همين دليل لازمه كار اين است كه در ابتدا همپوشاني را از بين ببريم و سپس نسبت به توزيع سهام عدالت اقدام كنيم.
وي تصريح كرد: با توجه به اقدامات انجام شده هم اكنون ۸۵ درصد مشكلات برطرف شده و با توافقنامه اي كه با سازمان ثبت احوال و بهزيستي به امضاء رسيده اميدواريم تا پايان شهريور واگذاري سهام عدالت ميان اقشار نيازمند آغاز شود.

كنفرانس بين المللي مبارزه با ايدز به كار خود پايان داد
گروه اجتماعي -شانزدهمين كنفرانس بين المللي مبارزه با ايدز در كانادا به كار خود پايان داد.
در اين كنفرانس كه بزرگترين كنفرانس از نوع خود در دنيا بود،  بيست و هفت هزار نفر از فعالان اجتماعي و متخصصين در زمينه مبارزه با ايدز گرد هم آمده بودند.
در اين كنفرانس تكيه اصلي بر يافتن راهي براي پايين آوردن شمار مبتلايان به اين بيماري مرگبار در سراسر جهان بود. در حال حاضر سالانه چهار ميليون نفر به تعداد افراد مبتلا به ويروس ايدز (HIV) اضافه مي شود.
محققان، سياستگذاران و افراد مسئول به بررسي عناصر رفتارشناسانه اين مهم پرداختند و همچنين به راهكارهاي جلوگيري از شيوع بيماري از جمله واكسن و ضدعفوني كننده هاي مخصوص اشاره كردند.
دكتر هلن گيل، رييس جامعه جهاني ايدز در اين كنفرانس گفت: آماري كه ما آن را مورد مطالعه و بررسي قرار خواهيم داد، نشانگر لزوم شدت بخشيدن به فعاليت براي جلوگيري از شيوع اين بيماري است تا ما را به سمت اتخاذ سياست هايي رهنمون كند كه راهكارهاي مقابله با اين بيماري را افزايش دهد. در اين كنفرانس همچنين نقاط اميدواري به تحقيق در زمينه واكسن ايدز نيز مورد بررسي قرار گرفت.
دكتر فرانسوا بره از فرانسه گفت كه علي رغم تلاش و مطالعه زياد در زمينه واكسن HIV هنوز مطمئن نيست كه آيا كشف چنين واكسني امكان پذير هست يا خير.
وي گفت كه با اين حال اميد مطالعات، شناخت مصونيت شناسي و به طور اخص مصونيت ذاتي بدن انسان و نقش آن در جلوگيري از ابتلا به ويروس ايدز است. درشانزدهمين كنفرانس بين المللي ايدز بيش از ۴۵۰۰ مقاله، سخنراني و فعاليت هاي اجتماعي و فرهنگي ارايه شد و بيش از ۲۷۰۰۰ شركت كننده از ۱۷۰ كشور جهان داشت.سال آينده اين كنفرانس در روزهاي بيست و دوم تا بيست و پنجم ژوئيه در شهر سيدني استراليا برگزار خواهد شد.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |