دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۵ - Aug 21, 2006
افشاي راز 2 جنايت در پارك
كارتن خواب رواني، عامل دو جنايت مرگبار بود
بررسي هاي پليس نشان مي دهد متهم به دنبال يافتن كار به تهران آمد اما به دليل عدم تعادل رواني آواره پارك ها شد
012606.jpg
گروه حوادث آزاده مختاري: تحقيقات پليس آگاهي تهران، درباره مرگ مرموز دو كارگر نشان داد كه كارتن خواب رواني، اين دو جنايت را رقم زده است.
به گزارش همشهري، هفتم مرداد نگهبان پارك حرم در منطقه شهرري بهت زده، به اجساد خون آلود دو مرد كه در فاصله اي اندك از هم بر روي چمن هاي پارك افتاده بودند، نگاه مي كرد. قربانيان به طرز دلخراشي جان سپرده بودند. در چند متري يكي از اجساد سنگ بزرگ خون آلودي وجود داشت كه احتمال مي رفت قربانيان با ضربات آن به قتل رسيده باشند.
با حضور كارآگاهان اداره دهم آگاهي تهران بزرگ به همراه تيم تشخيص هويت در محل جنايت تحقيقات درباره هويت مقتولان و انگيزه جنايت آغاز شد. با بررسي البسه و مدارك همراه مقتولان مشخص شد كه آنها دو كارگر 25 و 55 ساله به نام هاي عابدين و محمد هستند كه در هنگام جنايت روي چمن هاي پارك در حال استراحت بوده اند كه از سوي عامل جنايت غافلگير شده و به قتل رسيده اند.
با شروع تحقيقات براي يافتن عامل جنايت مشخص شد كه يك مرد كارتن خواب شب حادثه با كارگران شهرداري محل درگير شده و در پي اين درگيري تمام شيشه هاي سرويس بهداشتي پارك را نيز شكسته است.
كارآگاهان در بررسي تكميلي هويت مرد عصباني را كه غلام رضا نام داشت شناسايي كردند. تحقيقات نشانگر اين مطلب بود كه او داراي بيماري رواني است و از يك سال قبل به صورت  كارتن خواب شبها را در پارك سپري مي كند و شب حادثه نيز در اطراف محل كشف اجساد در حال پرسه زني مشاهده شده است. در بازجويي از شاهدان، آنها گفتند كه مرد رواني شب جنايت حالت بسيار آشفته و پريشاني داشت. به اين ترتيب، بازپرس ويژه قتل، دستور بازداشت غلامرضا را به عنوان مظنون اصلي جنايت صادر كرد. با دستگيري متهم، بازجويي از وي آغاز شد و از آنجا كه متهم تعادل رواني نداشت پليس جنايي وي را تحت مصاحبه هاي روانشناسانه و تخصصي قرار داد و سرانجام غلام رضا ضمن اعتراف به ارتكاب دو فقره قتل به كارآگاهان گفت: شب حادثه بعد از درگيري با ماموران شهرداري در حالي كه بسيار عصباني شده بودم به قسمت ديگر پارك كه محل جنايت بود رفتم، ناگهان چشمم به دو مرد افتاد كه بر روي چمن ها خوابيده بودند، نمي دانم چه شد كه يكباره با سنگ به آنها حمله ور شدم و هر دو را كشتم.
بيمار رواني در شهر
بر پايه اين گزارش، بررسي هاي پليس جنايي نشان مي دهد كه غلامرضا چند سال قبل به دنبال كار به تهران آمده اما به دليل عدم تعادل رواني موفق به يافتن كاري نشده است و از آن زمان آواره پارك ها شده و از يك سال قبل در پارك حرم اقامت داشته است.
سرهنگ حسين خوئيني معاونت اداره آگاهي تهران بزرگ ضمن اعلام اين خبر به همشهري گفت: با توجه به وجود اين گونه افراد در اماكن عمومي و خصوصاً پاركها، وجود واحدي جهت شناسايي و جمع آوري اين افراد و معرفي آنان به مراكز درماني جهت بهبود رفتارشان ضروري به نظر مي رسد اما در حال حاضر به علت خلأ موجود اين گونه افراد در جامعه رها شده اند و در چنين شرايطي جرايم وحشتناكي را مرتكب مي شوند.
به گفته سرهنگ خوئيني براي حل اين مشكل بايد سازوكاري تعيين شود تا بعد از معرفي اين افراد به پليس، ماموران انتظامي آنان را دستگير و به بهزيستي انتقال دهند و بهزيستي نيز بعد از تحويل آنان به مراكز درماني تا بهبود كامل از آنها نگهداري كند زيرا اگر بعد از مدتي و بدون پايان يافتن دوره درمان كافي اين افراد باز به جامعه بازگردند جرايم وحشتناك و تلخي را مرتكب مي شوند.
توضيح بهزيستي
محمد نفريه، مديركل بهزيستي استان تهران نيز در توضيح اين ماجرا به همشهري گفت: جمع آوري كارتن خواب ها تنها مسئوليت بهزيستي نيست؛ كليه استانداري ها، شهرداري، نيروي انتظامي، قوه قضائيه، كميته امداد، سازمان مديريت و برنامه ريزي، سازمان بهداشت و بهزيستي و... مسئولين اين امر هستند و هر دستگاه در اين خصوص وظايف خاص خود را دارد. نيروي انتظامي مسئوليت جمع آوري، شهرداري مسئوليت سازمان دهي موقت و تهيه امكانات لازم و بهزيستي نيز با تيم تخصصي پس از طبقه بندي اين افراد در گروه هاي مختلف بايد براي درمان و سازمان دهي آنان فعاليت خود را انجام دهند.
به گفته وي اين كه چه كساني مسئول هستند در حال حاضر و در اين ماجرا مهم نيست بلكه پيدا كردن راهكار مناسب براي جلوگيري از وقوع حوادث آينده بايد مدنظر باشد.

نجات خلبان هواپيماي آموزشي
پيش از سقوط
عكس: جواد گلزار
012600.jpg
012603.jpg
گروه حوادث - خلبان هواپيماي آموزشي پليكان قبل از سقوط هواپيما توانست به سلامت از آن خارج شود اما هواپيما بعد از برخورد با منبع آب آتش گرفت.
اين هواپيماي آموزشي ساعت 8 و 30 دقيقه از مقر پرواز در منطقه هوا فضاي سپهر در بزرگراه شهيد بابايي اقدام به پرواز كرد، ولي پس از 10 دقيقه پرواز بر فراز آسمان، بر اثر نقص فني مقابل فاز 2 كوي دانشگاه امام حسين (ع) دچار سانحه شد و سقوط كرد.
محمد تورنگ، رئيس مركز اطلاع رساني نيروي انتظامي تهران بزرگ روز گذشته با تأييد اين خبر اعلام كرد: خوشبختانه خلبان اين هواپيماي تك سرنشين، آسيب جدي نديده و حادثه هيچ كشته اي به همراه نداشته است.
به گزارش ايسنا ، در همين حال مدير اداره پشتيباني مجموعه هوافضاي سپهر كه حادثه در آنجا اتفاق افتاده است در توضيح حادثه گفت: سقوط هواپيما زماني به وقوع پيوست كه هواپيماي آموزشي فوق سبك پليكان هنگام برخاستن از روي باند خارج شد و با يك منبع آب كنار باند برخورد كرد.
فرهمند كه در محل حادثه حاضر شده بود، افزود: خلبان 40 ساله كه تحت آموزش بود بلافاصله اقدام به خروج از هواپيما كرد و اين در حالي بود كه ناگهان هواپيما نيز دچار آتش سوزي شده و به طور كامل در آتش سوخت. به گفته وي، با حضور مأموران پليس از كلانتري 144 جواديه تهرانپارس و امداد گران آتش نشاني 26، 56 و امداد و نجات 10، شعله هاي آتش به سرعت خاموش شد.
مدير اداره پشتيباني مجموعه هوافضاي سپهر تصريح كرد: خوشبختانه اين حادثه هيچ مصدوم و مجروحي در پي نداشت و بنا بر اعلام نظر كارشناسان مربوطه تنها 70 ميليون تومان خسارات مالي كه مربوط به ارزش ريالي هواپيما بوده، برجاي گذاشته است.

سرقت مسلحانه موتورسيكلت
گروه حوادث- مرد مسلحي كه براي ربودن يك موتور سيكلت به راكب آن شليك كرده و موتور وي را به سرقت برده بود، دو ساعت پس از سرقت به دام افتاد.
به گزارش همشهري، مرد 37 ساله اي در منطقه دولت آباد اصفهان هنگامي كه سوار بر موتور سيكلت خود قصد بازگشت به خانه اش را داشت ، ناگهان متوجه مرد ميانسالي شد كه وسط خيابان دويد و مقابل وي قرار گرفت.
مرد متعجب از اين حركت با سرعت موتور را وسط خيابان متوقف كرد اما در همان لحظه متوجه شد كه مرد ميانسال اسلحه اي را از داخل جيبش خارج كرد و با تهديد از وي خواست پياده شود. مرد موتور سوار با ديدن اسلحه از موتورپياده شد، اما سارق مسلح وي را هدف قرار داده و هنگامي كه او بي حال بر زمين افتاد، با سرقت موتور سيكلت از محل دور شد. صداي شليك هاي پي در پي ساكنان و مغازه داران محل را كه در حال استراحت بودند به خيابان كشاند. آنها در كمال ناباوري با پيكر نيمه جان مردي روبه رو شدند كه وسط خيابان افتاده بود. موضوع حادثه سريعا به پليس اطلاع داده شد و مرد جوان با كمك مردم به بيمارستان انتقال يافت.
با آغاز تلاشهاي پليسي براي دستگيري سارق مسلح، ماموران با اجراي طرح مهار و شناسايي پلاك موتور سيكلت توانستند سارق مسلح را پس از دو ساعت از وقوع سرقت دستگير كنند. وي كه از سرعت عمل ماموران متعجب بود، در جريان بازجويي هاي مقدماتي به سرقت اعتراف كرد.

همدستي با دو بنگاه دار براي كلاهبرداري
گروه حوادث - كلاهبردار حرفه اي كه با همدستي دو بنگاه دار زمينهاي ديگران را با قولنامه هاي جعلي به مستاجران   مي فروخت دستگير شد.
به گزارش همشهري، اين مرد كه تا كنون بيش از 25 نفر را فريب داده است زماني تحت تعقيب پليس قرار گرفت كه يكي از مشتريان او پس از خريد يك زمين به جعلي بودن قولنامه آن پي برد.
او كه مبلغ 5 ميليون تومان پول خود را بابت خريد اين زمين از دست داده بود با مراجعه به شعبه 14 دادسراي محلاتي به داديار عموزاد گفت: مدتي پيش با مردي آشنا شدم كه ادعا مي كرد به يكي از نهادها تعلق داشته و نفوذ بسيار زيادي دارد.
در آن زمان در جنوب شرق تهران در خانه اي مستاجر بودم و قرار بود به درخواست صاحبخانه آنجا را تخليه كنم.
اين مرد كه حامد نام دارد پس از آنكه از مشكلم مطلع شد گفت مي تواند قطعه زميني در تهرانپارس با مبلغ مناسب در اختيارم قرار دهد تا پس از ساخت آن صاحبخانه شوم.
شاكي ادامه داد: من كه به حرفهاي اين مرد اعتماد داشتم با اين خيال كه بخت به من رو كرده و سرانجام صاحبخانه خواهم شد ماجرا را با همسرم در ميان گذاشتم و قرار شد هر طوري شده اين قطعه زمين را بخريم.
يك روز بعد نزد حامد رفتم و به اوگفتم كه قصد خريد زمين را دارم. او مرا به محلي در تهرانپارس برد و زميني را نشانم داد و گفت كه با پرداخت 5 ميليون تومان مي توانم مالك آن شوم. زمين از موقعيت خوبي برخوردار بود و بنابراين پس از آنكه پول را با هزار زحمت تهيه كردم به همراه حامد به يك بنگاه رفتيم. مرد بنگاه دار قولنامه اي را نشانم داد و پس از دريافت پول آن را به من داد . من كه فكر مي كردم مالك يك قطعه زمين هستم همراه همسرم به آنجا رفتيم تا زمين را به او نيز نشان دهم ولي در آن هنگام متوجه شدم مالك زمين شخص ديگري است و حامد مرا فريب داده است.
پس از اظهارت اين مرد داديار عموزاد دستور آغاز تحقيقات پليسي در خصوص پرونده را صادر كرد و ماموران در بررسي قولنامه زمين مورد نظر دريافتند اين قولنامه جعلي است و مرد بنگاه دار نيز در اين ماجرا دخيل بوده است.
در حالي كه بررسي هاي پليسي در اين باره ادامه داشت شاكيان ديگري نيز به دادسرا مراجعه كرده و از مردي به نام حامد كه زمين فرد ديگري را به آنها فروخته بود شكايت كردند.
به اين ترتيب ماموران دامنه تحقيقات خود را گسترده تر كردند و با دستگيري مرد بنگاه دار او را به پايگاه ششم پليس آگاهي انتقال دادند. اين مرد كه ابتدا تهيه قولنامه هاي جعلي را انكار مي كرد در بازجويي هاي پليسي به همدستي با حامد اعتراف كرد و گفت: حامد در ازاي هر قولنامه 50 هزار تومان به من مي داد و مي گفت هيچ كسي نمي تواند پي به اقدامات مجرمانه اش ببرد. به جز من، جوان ديگري كه شاگرد يكي از بنگاه هاي منطقه بود نيز با حامد همكاري مي كرد و وظيفه ما فقط تهيه قولنامه بود.
با اعترافات مرد بنگاه دار داديار عمو زاد دستور دستگيري حامد و همدست ديگرش را صادر كرد و ماموران جست و جو براي ردگيري اين كلاهبردار را در دستور كار خود قرار دادند.
مدتي بعد سرانجام كارآگاهان با انجام چهره نگاري و بررسي هاي تخصصي توانستند مخفيگاه اين مرد را در شرق تهران شناسايي و او را دستگير كنند.
حامد پس از انتقال به اداره پليس وقتي با شواهد و مدارك موجود در پرونده روبرو شد لب به اعتراف گشود و گفت: من طعمه هايم را از بين افراد مستاجر انتخاب مي كردم. سپس با اين ادعا كه فرد مهمي هستم آنان را فريب مي دادم و مي گفتم مي توانم براي آنان زمينهاي دولتي با قيمت بسيار مناسب تهيه كنم. به اين ترتيب نقشه نهايي خود را اجرا مي كردم و با همدستي دو بنگاه دار زمينهاي ديگران را به مشتريان مي فروختم.
با اعتراف به كلاهبرداري از بيش از 25 نفر از ساكنان جنوب شرق تهران ، داديار عموزاد دستور انجام تحقيقات بيشتري درباره اين پرونده را صادر كرد.

كشف اجساد دو زائر ايراني در مناطق مرزي ايلام
گروه حوادث – جانشين فرماندهي نيروي انتظامي ايلام از كشف اجساد دو زائر ايراني مجهول الهويه در مناطق ممنوعه مرزي شهرستان مهران خبر داد.
اجساد اين زائران ايراني كه با پاي پياده قصد زيارت كربلا را داشته اند، در مناطق ممنوعه مرزي (چنگلوله مهران) با كشور عراق پيدا شده است.
به گفته سرهنگ منوچهر چراغي بررسي هاي انجام شده نشان مي دهد اين دو مرد كه بين 30 تا 40 سال دارند به احتمال زياد به خاطر عدم آشنايي با راه ها و سخت گذر بودن مسير و تشنگي جان خود را از دست داده اند.
وي اظهار داشت: اجساد اين دو زائر ايراني براي كشف هويت آنان به پزشكي قانوني استان ايلام منتقل شده است.
چراغي از متقاضيان تردد به شهرهاي مذهبي عراق خواست به منظور جلوگيري از بروز هرگونه حوادث امنيتي و جاني، تنها از طريق كاروانهاي حج و زيارت اقدام به تردد به عراق كنند.

سارق خود را تعميركار آسانسور معرفي كرد
گروه حوادث با انجام چهره نگاري از مردي كه به بهانه تعمير آسانسور به زور وارد خانه زن تنهايي شده و از وي اخاذي كرده بود، رديابي هاي پليس در اين پرونده وارد مرحله جديدي شد.
به گزارش همشهري، زني به شعبه پنجم بازپرسي دادسراي امور جنايي مراجعه كرد و مدعي گرديد هفته گذشته مردي به بهانه تعمير آسانسور وارد خانه اش در شهرك نفت شده و خود را طلبكار همسرش معرفي كرده و با تهديد چاقو از وي اخاذي كرده و پس از سرقت وجه نقد و طلاجات از محل متواري شده است. بازپرس با توجه به محتويات پرونده دستور رسيدگي آن را صادر كرد و در حال حاضر چهره نگاري از اين مرد انجام گرفته و تحقيقات براي شناسايي وي از سوي كارآگاهان پليس آغاز شده است.

حوادث
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |