دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۵ - Aug 21, 2006
شهردار تهران در مراسم افتتاح مسجد الزهرا(س):
توسعه و تجهيز مساجد از اولويت هاي شهرداري است
محمد باقر قاليباف در مراسم آغاز بهره برداري از مسجد الزهرا شركت كرد.
012630.jpg
گروه شهري- شهردار تهران گفت: مهم تر از احداث مساجد، استفاده درست از آن است و مديران بايد نقش خود را در اين زمينه، به خوبي ايفا كنند.
به گزارش سما، محمدباقر قاليباف شنبه شب در مراسم بهره برداري از مسجد الزهرا (س) واقع در منطقه يك شهرداري تهران، تصريح كرد: فضاي مسجد، فقط براي برقراري نماز نيست و مهم ترين رسالت ما اين است كه تفكر مسجدي را در همه كارهايي كه در شهر به آن نيازمنديم، نهادينه كنيم.وي با اشاره به اينكه مردم بايد احساس كنند كه مسجد مركز محله است، افزود: مساجد بايد كانوني باشد كه امور مطلوب و مثمر ثمر از آن مكان شكل بگيرد و تا زماني كه اين نقش را براي مسجد تعريف نكنيم، وظيفه خود را به خوبي انجام نداده ايم و روحانيت بايد با اين نگاه به مسجد رسيدگي كنند.
قاليباف از كمبود مساجد در شهر تهران خبر داد و اظهار داشت: توسعه فضاهاي مسجد، يكي از اهداف مهم مديريت شهري است و توسعه و تجهيز آن در اولويت كارهاي شهرداري قرار دارد.
وي افزود: بسياري از اماكن عمومي و بخش قابل توجهي از شهر توسعه يافته اما متاسفانه پيش بيني براي احداث مساجد در آن نشده است و با كمك خداوند و مردم سعي داريم تا حد توان، اين كمبود را جبران كنيم.
شهردار تهران به كارهاي صورت گرفته در طرح جهادي ۱۳۷ براي تجهيز مساجد اشاره كرد و گفت: در مناطقي كه اين طرح در آنها اجرا شده، به نيازهاي مساجد توجه شده است و بسياري از مشكلات آنها نيز برطرف گرديده است.
وي افزود: نگهداري و تعمير مساجد، تجهيز وسايل، تهويه، گرمايشي، سرمايشي و... از جمله مواردي است كه در طرح جهادي ۱۳۷ به آنها رسيدگي و سعي شده است كه تا حدود زيادي مشكلات مساجد برطرف شود.
ساخت مسجد منشأ تحول
رئيس مركز رسيدگي به امور مساجد نيز گفت: وقتي شهرداري ها مسجد ساز شوند، مردم باور مي كنند كه در شهرداري تحولي به وجود آمده است.
حجت الاسلام ابراهيمي در مراسم بهره برداري از مسجد الزهرا (س) در منطقه يك شهرداري تهران، تصريح كرد: ساخت مسجد كار هركسي نيست و لياقت و شايستگي مي خواهد.وي با اشاره به اينكه ذهنيت مردم از زمان هاي گذشته نسبت به ساخت مسجد تغيير كرده است و فكر مي كنند به اندازه كافي مسجد وجود دارد، اظهار داشت: ساخت مسجد هيچ گاه كافي نيست، چرا كه هرچه ارتباط انسان با خدا بيشتر شود، بركات او نيز بيشتر خواهد شد و هنگامي كه شهرداري در اين راه پيشگام شود، مردم باور مي كنند كه در شهرداري تحولي به وجود آمده است كه منشأ بهترين كارهاست.
رئيس مركز رسيدگي به امور مساجد با اشاره به اينكه بسياري از مساجد در محلات پاسخگوي نيازهاي مردم محله نيست، اظهار اميدواري كرد كه با كمك شهرداري و حمايت شهردار تهران، هرچه سريعتر مساجدي مجهزتر، وسيع تر و هماهنگ با خواسته هاي شهروندان ساخته شود.

عزم شهرداري براي برچيدن بساط گدايي در تهران
۶۰ درصد متكديان تهران سابقه كيفري دارند
012633.jpg
گروه شهري- سال گذشته شهرداري تهران براي جمع آوري متكديان و بي خانمان ها از سطح شهر تهران يك ميليارد تومان هزينه كرد كه امسال اين رقم به ۲ ميليارد و چهارصد ميليون تومان خواهد رسيد.
به گزارش خبرنگار ما احمد نوريان معاون اجتماعي و فرهنگي شهردار صبح ديروز در جمع خبرنگاران اعلام كرد: براي جمع آوري و نگهداري متكديان مشكل بودجه نداريم به طوري كه ماهانه ۲۰۰ ميليون تومان بويژه براي امر درمان و بهداشت و تست پزشكي آنها هزينه مي شود.
وي بااشاره به اينكه از ۲۳ ارديبهشت تا ۲۷ مرداد ماه امسال ۲ هزار و ۵۶۸ متكدي و بي خانمان جذب و جمع آوري شده اند كه ۶۴ درصد آنها شهرستاني، ۲۴ درصد ساكن تهران و ۱۲ درصد از اتباع بيگانه بودند، گفت: ۵۵۰ نفر از اين افراد بي خانمان و ۲ هزار و ۱۸ نفر نيز متكدي بودند. نوريان اظهار داشت: ۳ درصد افراد جمع آوري شده جزء مستمري بگيران كميته امداد امام خميني(ره) بودند.
وي خاطرنشان كرد: در مددكاري اوليه ۴۹۶ نفر از افراد جمع آوري شده پس از تشكيل پرونده و ثبت سوابق تحويل خانواده هايشان به قيد ضمانت شدند و يكهزار و ۵۲۲ نفر نيز در مراكز نگهداري موقت پذيرش شدند تا براي آنها حكم صادر شود كه هنوز ۲۱۰ نفر از اين عده به دليل نقص در پرونده در نوبت صدور رأي دادگاه قرار دارند.
به گفته نوريان: ۵۲۲ نفر از متكديان تحويل سازمان زندانها شدند به عبارتي ۶۰ درصد متكديان جمع آوري شده داراي سابقه كيفري نظير سرقت، خريد و فروش مواد مخدر، كتك كاري، تهديد، ولگردي، ايجاد مراكز فساد و رابطه نامشروع بودند.از ميان متكديان جمع آوري شده ۲۲۰ نفر جزء اتباع بيگانه بودند كه يا از مرز كشور خارج شدند و يا به اردوگاههاي اتباع بيگانه تحويل شدند.
معاون اجتماعي شهردار تهران ادامه داد: ۲۱۲ نفر از اين افراد نيز تحويل بهزيستي شدند. وي افزود: ۷۶ درصد متكديان مرد، ۱۹ درصد زن و ۵ درصد كودك بودند.
نوريان اظهار داشت: در بررسي هاي به عمل آمده با باندهاي مافيايي كه به صورت دسته جمعي اقدام به تكدي كنند برخوردي نداشتيم هر چند كه مواردي از تكدي گري به صورت خانوادگي مشاهده شده است. به گفته معاون شهردار تهران ۴درصد متكديان جمع آوري شده مبتلا به بيماريهاي عفوني بودند كه اين رقم در ميان بي خانمانها بين ۱۰ تا ۱۵ درصد بود. نوريان از تداوم دايمي طرح جمع آوري بي خانمانها و متكديان خبر داد و افزود: شهرداري تهران از آغاز اين طرح تاكنون ۱۰ مركز مهارت آموزشي ويژه زنان سرپرست خانوار، مراكز كارآفريني، بازارچه هاي خوداشتغالي، مركز خدمات اجتماعي و حمايتي شهر تهران را راه اندازي كرده است.

ستون نامه ها
اصرار مبهم
دكتر ناصر كرمي
گفت هرگز نخواه كه چيز ديگري باشي، هميشه بكوش در كمال آنچه كه هستي باشي.
ظاهراً از ديروز توليد گوشي تلفن همراه در ايران آغاز شده است. دو ماه قبل مجلس به همين خاطر مصوب كرده بود كه واردات اين دستگاه ممنوع شود.
اين يعني آغاز يك انحصار بزرگ ديگر با هدف حمايت از توليدكننده داخلي. احتمالاً براي بسياري در همين باره اين پرسش مطرح است كه اين توليدكننده محترم داخلي با اثبات كدام شايستگي توانسته بهره مند از چنين انحصار گسترده اي شود؟
فراتر از آن اساساً مشاهده كدام مزيت نسبي در زمينه فناوري هاي پيشرفته دولت را مجاب به ايجاد چنين انحصاري كرده است؟ چهل سال انحصار بازار خودرو نتوانست خودروساز ايراني را به توليدكننده حتي يك خودرو با استاندارد متوسط جهاني تبديل كند، معلوم نيست تا وقتي كه گوشي ايراني تلفن همراه از هر ده تماس بتواند يكي را سالم برقرار كند چقدر زمان لازم خواهد بود.
آنچه كه گفته شد ناقض اصل حمايت از توليدكننده ايراني نيست، نكته اما اين است كه حمايت هاي دولت بايد متمركز بر حوزه هايي از توليد باشد كه با مزيت هاي نسبي اقتصاد و فناوري در ايران و نيز راهبردهاي كلان توسعه همخواني بيشتري دارد.
سياستگذاران كشور خوب است كه مروري داشته باشند بر گزارش سال گذشته سازمان بين المللي «ديده بان جهان» درباره ميزان توليد غله در دنيا. گزارش اين سازمان مي گويد كه برخلاف تصورات خوشبينانه دهه هاي گذشته تحول تكنولوژيكي بزرگي در عرصه توليد محصولات كشاورزي رخ نداده است و روند افزايش غله در جهان كه از ابتداي قرن حاضر شروع شده بود از حدود نيمه دهه هشتاد كند شده و در ده سال گذشته تقريباً ثابت بوده است. نتيجه اين است كه نمي توان انتظار داشت همپاي افزايش جمعيت كره زمين ميزان توليد محصولات كشاورزي در سالهاي در پيش رو   رشد پيدا كند و به تبع به تدريج مواد غذايي گرانتر شده و توليدكنندگان اين مواد به قدرت اقتصادي و سياسي افزونتري دست خواهند يافت. مؤسسه ديده بان جهان حتي بعيد ندانسته است كه تا دو دهه ديگر بزرگترين قدرت هاي اقتصادي جهان نه صنعتگران و صاحبان فناوري هاي پيچيده بلكه توليدكنندگان محصولات كشاورزي باشند.
اما جالب است كه در كشوري همچون ايران، كه به هزار دليل براي توليد محصولات كشاورزي و دامي مزيت نسبي قابل توجهي وجود داشته و در اين زمينه حتي برخوردار از سطوحي از فناوري بومي و محلي است، بي توجهي به اين بخشها كار را به آنجا كشانده كه هر كشاورز و دامداري در پي فروختن زمين و گله و يافتن آلونكي در حاشيه شهر براي آويزان شدن به گوشه اي از سفره نفت است. در وانفساي نابودي معيشت كوچ و تخريب مراتع و قهقراي كشاورزي و از دست رفتن ايلراه ها و... اصرار دارند گوشي تلفن همراه بسازند. اين بحث را از زاويه اي ديگر هم پي خواهيم گرفت.

نگاه
012627.jpg
علي مريخي

مديريت واحد شهري در تالار حركت
گروه شهري: اولين نشست از سلسله نشست هاي پايگاه مديريت دانش شهري با عنوان مديريت واحد شهري در تالار حركت برگزار شد.
به گزارش خبرنگار همشهري در اين نشست كه با حضور كارشناسان و مديران مختلف شهري تهران و برخي كلانشهرها برگزار شد، انتخاب شهردار با رأي مستقيم مردم مورد بررسي قرار گرفت.پرويز پيران، پژوهشگر مديريت شهري و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در سخناني با اشاره به گوناگوني مدل هاي موجود براي اداره شهرها گفت: اگر در اداره شهرها بتوان شفافيت و پاسخگويي را همراه مديريت شهري دانست، بايد انتخابي شدن را نيز به عنوان اصلي از نمايندگي مردم پذيرفت.

بسته نشدن درهاي قطار، بيشترين عامل تأخير مترو
مهر: معاون بهره برداري شركت راه آهن شهري تهران و حومه اعلام كرد: در ۹۰درصد موارد تأخير قطارهاي مترو ، يكي از مسافران از بستن در يكي از قطارها جلوگيري كرده است.
جعفر ربيعي، درباره بسته نشدن درهاي قطار مترو و ايجاد نارضايتي در مسافران ، ادامه داد: مسافران بي ملاحظه عمده ترين دليل اين تأخيرها به شمار مي روند.وي گفت: در هنگام تأخير يك قطار ، مسافران معترض حداكثر ۳ يا ۴ در بسته شده اطراف خود را مي بينند و انتظار دارند با بسته شدن اين درها حركت قطار آغاز شود اما بسياري از اين افراد نمي دانند بسته نشدن يك در قطار ، سيستم مترو را دچار اختلال كرده است.معاون بهره برداري مترو تهران تأكيد كرد: ازدحام مسافران و بسته نشدن در قطار ، منجر به اعتراض و داد و بيداد مسافران شده و در تماس با راهبر ، او نمي تواند به تك تك مسافران توضيح دهد.وي ادامه داد: بر همين اساس قطار در اين خط حركت نكرده و قطارهاي پشت سر نيز بر مبناي سيستم حفاظتي اتوماتيك حق نزديك شدن به اين قطار را ندارند و قطارها به ترتيب در ايستگاه هاي قبلي مي ماند ، چون يك در قطار باز مانده و به رغم اينكه قطار مشكل فني ندارد ، حركت شبكه مختل مي شود.

سهم موتورسيكلت ها در آلودگي هواي تهران ۲۱ درصد است
گروه شهري - مديرعامل پيك بادپاي شهرداري تهران از ضرورت ساماندهي موتورسيكلت رانان خبر داد و گفت: با توجه به وجود ۲ ميليون دستگاه موتورسيكلت و سهم ۲۱ درصدي اين وسايل نقليه در آلودگي هاي هوا و نوع كاربري آنها، ساماندهي موتورسيكلت ها در رأس برنامه هاي مديريت شهري قرار دارد.
علي اكبر گلرخي با اشاره به ۵ ميليون سفري كه روزانه به وسيله ناوگان موتوري پيك بادپا انجام مي گيرد، گفت: پيك بادپا، با ساماندهي ۸ هزار دستگاه موتورسيكلت توانسته است سفرهاي زايد و قابل حذف ناوگان موتورسيكلت خود را مديريت كند.به گفته وي، موتورسيكلت تيغ دولبه اي است كه در صورت ساماندهي و اعمال مديريت، مزاياي بي شماري را نسبت به خودرو براي شهروندان دربر خواهد داشت.
وي تصريح كرد: هر چند سهم موتورسيكلت در آلودگي هواي تهران ۲۱ درصد است، اما قدرت مانور و سرعت بالا، مصرف انرژي و استهلاك كمتر از جمله مزاياي آن به شمار مي آيد.گلرخي گفت: شهر تهران امروزه شاهد ۱۴ ميليون تقاضاي سفر است كه ۴۰ درصد از اين تقاضا، سفرهاي شغلي صبحگاهي و شامگاهي، ۲۰ درصد سفرهاي آموزشي و ۴۰درصد شامل ساير سفرها اعم از خريد، تفريح، مراجعات درماني و... مي باشد.
مديرعامل پيك بادپا افزود: اقدام يك روزه تنها يك پيك موتوري در رساندن ۴۰ برگه آزمايش به مقصد، معادل كاهش ۸۰ سفر روزانه با خودرو است.وي افزود: پيك بادپا با ۲۵۲ شعبه تنها ناوگان پيك موتوري هويت داري است كه با هماهنگي نيروي انتظامي در تهران اقدام به حمل بار با باركد رسمي و كد شناسايي مي كند.

بهره برداري از بزرگراه سرخه حصار امروز آغاز مي شود
گروه شهري- مديرعامل سازمان پايانه ها و پارك سوارهاي شهرداري تهران اعلام كرد: پايانه جديد شرق در منطقه سرخه حصار، سال آينده مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
به گزارش سما (سامانه مديريت ارتباطات شهرداري تهران)، اميرحسين صديقي گفت: ساخت نهايي پايانه شرق حدود ۸۰ ميليارد تومان هزينه در بر خواهد داشت كه در حال حاضر حدود ۶ درصد از ساخت انجام گرفته است.
وي تصريح كرد: تاكنون حدود ۵ ميليارد تومان صرف هزينه هاي طرح پايانه، آماده سازي زمين، تاسيسات زيربنايي چون برق و آب شده است.
صديقي همچنين گفت: براي ادامه ساخت پاركينگ مسافربري حدود ۲ ميليارد تومان اعتبار پيش بيني شده است كه در حال حاضر ۴۰ درصد از اين اعتبار جذب شده است و مابقي تا پايان سال جذب خواهد شد.
مديرعامل سازمان پايانه ها و پارك سوارهاي شهرداري تهران خاطرنشان كرد: عمليات ساخت و ساز ۵ هكتار از ۳۰ هكتار زمين پايانه شرق در منطقه سرخه حصار انجام گرفته است.
صديقي گفت: سال آينده بهره برداري موقت از پاركينگهاي مسافربري پايانه شرق به عنوان پايانه اتوبوسها تا ساخت تكميلي آن انجام خواهد گرفت.وي اظهار كرد: با آغاز به كار پايانه شرق جديد در سال ۸۶ پايانه فعلي شرق ديگر فعاليتي نخواهد داشت و همه سفرها از اين پايانه انجام خواهد گرفت.
مديرعامل سازمان پايانه ها و پارك سوارهاي شهرداري تهران تصريح كرد: براي ساخت تكميلي اين پايانه از مشاركت سرمايه هاي خصوصي استقبال خواهيم كرد.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |