دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۵ - Aug 21, 2006
وجود يوزپلنگ در حافظه دوربين ثبت شد:
يوزپلنگ ايراني منقرض نمي شود
اسدالله افلاكي
گروه شهري- براي نخستين بار در تاريخ حيات وحش ايران، از فاصله ۸۰ متري، فيلمي با دوربين هاي حرفه اي از يوزپلنگ آسيايي تهيه شد.
مهندس ذبيح الله اكرمي- مدير كل اداره حفاظت محيط زيست استان سمنان- در اين باره به همشهري گفت: اين تصويربرداري در قالب طرحي تحت عنوان «ايران؛ جهاني در يك مرز» كه با مشاركت UNDP در حال انجام است، صورت گرفته است.
به گفته وي، پيش از اين مأموران حفاظت محيط زيست به طور مكرر در نقطه حفاظت شده توران، يوز را مشاهده نموده و از اين حيوان فيلم و عكس تهيه كرده اند، اما به دليل تخصصي بودن، قابل پخش نبوده است.
اكرمي مي افزايد: اخيراً اين گروه توانسته اند چند صحنه فيلم از يوز تهيه كنند كه در جهت فرهنگسازي، ارزشگذاري و آشنايي مردم بومي با يوزپلنگ و جايگاه آن د رصنعت توريسم بسيار ارزشمند است و به ويژه در حفاظت از اين گونه جانوري نقشي مؤثر دارد زيرا بر اساس آن به مردم بومي و دامداران نشان داده مي شود كه در برخورد با اين جانور بي آزار، چه شيوه اي در پيش بگيرند.
وي با اشاره به اهميت فرهنگسازي در زمينه حفظ حيات وحش تصريح كرد: بحث فرهنگسازي در هر زمينه اي- چه در شناساندن حيات وحش و چه در نگهداري آن- بسيار حائز اهميت است. بر اين اساس ضروري است روزنامه ها و ساير رسانه هاي عمومي در اين خصوص فعاليت كنند؛ به ويژه آنكه طبق برنامه چهارم توسعه، صداوسيما موظف شده در زمينه بحث هاي زيست محيطي و بهداشتي برنامه سازي كند .
اكرمي مي گويد: حفظ محيط زيست وظيفه يك دستگاه خاص نيست بلكه سازمان حفاظت محيط زيست در اين زمينه نقش كنترل كننده، گزارش دهنده و پايش دائمي حيات وحش و آلودگي را برعهده دارد، اما فرهنگسازي به تنهايي از عهده اين سازمان برنمي آيد بلكه بايد صداوسيما به اين جريان بپردازد. گرچه به تازگي مشاهده مي شود كه برنامه هايي در اين خصوص پخش مي كنند، اما در گذشته دورتر براي پخش هر ثانيه فيلم، از سازمان هزينه طلب مي كردند.
اما با توجه به تصريح برنامه  چهارم توسعه، اخيراً كارهايي شروع شده و هزينه اي هم دريافت نمي كنند كه به طور قطع، ادامه اين روند در حفظ محيط زيست و حيات وحش، مثبت و اثرگذار خواهد بود.
مدير كل اداره محيط زيست استان سمنان عمده ترين معضل در حوزه تحت حفاظت خود را كمبود نيروي انساني دانست و گفت: اين معضل مختص منطقه ما نيست، بلكه سازمان محيط زيست براي نگهداري مناطق در سطح كشور با كمبود نيروي انساني مواجه است و از آنجا كه حفاظت از مناطق، يك بحث حاكميتي و غيرانتفاعي و هزينه بر است، بهره اي ندارد بلكه بهره و منفعت آن در بخش هاي ديگر است. براي نمونه وقتي حيات وحش خوب نگه داشته شود و در منطقه، وحوش خوبي وجود داشته باشد، سازمان گردشگري مي تواند با برنامه ريزي و سياستگذاري، زمينه جذب توريسم را به منطقه فراهم سازد كه پيامد آن، درآمدزايي و اشتغال است.
وي در خصوص طرح جهاني يوز گفت: اين طرح، مطالعاتي است، اما حفاظت و نگهداري با سازمان محيط زيست است. به عبارت ديگر، طرح يوز، تلنگري به سازمان زده مبني بر اينكه اين حيوان در سطح جهاني در حال انقراض است. با اين همه، كلاس هايي كه مجريان اين طرح براي بومي ها، نيروهاي سازمان، مردم و دانشگاه ها برگزار مي كنند- همچنان كه چند ماه قبل در منطقه توران كه يكي از زيستگاه هاي مهم يوزپلنگ است، كلاس هايي براي مردم بومي برگزار كردند- در شناساندن يوز به مردم و نگهداري از آن بسيار مثبت است چرا كه مردم درمي يابند كه اين حيوان در رأس و سردسته و زنجيره حيات وحش ايران قرار دارد. وقتي ما يوز را از دست بدهيم به معناي آن است كه طعمه او جبير را هم از دست داده ايم. بنابراين اينها شاخص است. به عبارت ديگر، اين حيوان شاخص  حيات وحش ماست و سمبل و نمادي است كه نشان مي دهد ما توانسته ايم حيات وحش را حفظ كنيم و اينكه هنوز يوز داخل جوامع حيواني ما وجود دارد. بر اين اساس طرح جهاني يوز از آن جهت كه مردم را متوجه اهميت ويژه يوزپلنگ مي كند، نقشي انكارناپذير دارد.
چگونگي تصويربرداري
آرش اينانلو- سرپرست گروه تصويربرداري «برنامه ايران؛ جهاني در يك مرز»- درباره چگونگي تصويربرداري از يوزپلنگ به همشهري گفت: اين گروه كه با مجوز سازمان حفاظت محيط زيست و با مشاركت UNDP به مديريت محمدعلي اينانلو در حال تصويربرداري براي برنامه  «ايران؛ جهاني در يك مرز» است، حين فيلمبرداري در منطقه توران در شكسته هاي چشمه عزيز زير قله آشيانه عقاب موفق به ديدن ۳ قلاده يوزپلنگ شد و پس از تعقيب و گريز در ۲ نوبت موفق شد تصاويري از اين گونه نادر جانوري تهيه كند؛ تصاويري كه براي اولين بار در طول حيات وحش ايران با دوربين هاي حرفه اي تهيه شده است.وي افزود: تصويربرداري از يوزپلنگ آسيايي در منطقه چشمه عزيز نشان مي دهد اين نقطه در توران براي زيست يوزپلنگ مناسب است. وجود تپه ماهورها و فراواني طعمه اين جانور يعني جبير، قوچ و ميش، اين منطقه را به محلي مناسب براي زيست يوزپلنگ تبديل كرده است. ضمن آنكه تحقيق درباره يوز در اين منطقه نسبت به ساير مناطق با دشواري كمتري همراه است.به گفته وي، طي يك سال گذشته ۲۴ قلاده يوزپلنگ در منطقه توران ديده شده كه با توجه به شواهد و قراين موجود، رويت هيچ يك از اين يوزها تكراري نبوده است. بنابراين با درنظرگرفتن يك ميليون و ۶۰۰هزار هكتار وسعت منطقه توران و وجود پناهگاه هاي فراوان در اين منطقه، جمعيت يوز در اين منطقه بالغ بر ۵۰ قلاده برآورد مي شود. البته در پارك ملي كوير، منطقه درنجير يزد و ناي بندان نيز شماري از اين گونه جانوري وجود دارد، اما دو سوم كل جمعيت يوزپلنگ  ايراني در منطقه توران زندگي مي كنند.به گفته وي، پروژه «برنامه ايران؛ جهاني در يك مرز» از ۲ سال پيش با مشاركت UNDP آغاز شده و قرار است بر اساس يك برنامه زمان بندي طي ۲ سال و ۶ فاز انجام شود. در فاز اول، مناطق پارك ملي توران، پناهگاه حيات وحش خوش ييلاق (بين شاهرود و آزادشهر)، پارك ملي گلستان و نقطه حفاظت شده ميانكاله در مازندران تحت پوشش طرح قرار مي گيرد. اينانلو ادامه داد: اين مناطق، از آن رو انتخاب شده كه تقريباً تمام اقليم هاي ايران در اين چهار منطقه وجود دارد.وي وجود بيش از ۵۰ قلاده يوز در منطقه توران را مرهون خدمات و زحمات محيط بانان جوان و علاقه مند منطقه دانست و گفت: اگر تلاش صادقانه اين محيط بانان نبود، هرگز جمعيت اين جانور كمياب در اين منطقه به اين تعداد نمي رسيد.

چشم انداز
012540.jpg
012537.jpg
012534.jpg
درباره جمعيت يوزپلنگ ايران، نظرهاي متفاوتي وجود دارد، اما آنچه مسلم است شمار اين جانور كمتر از ۱۰۰ قلاده است. منطقه توران، پارك ملي كوير، نايبندان و درنجير يزد، مهمترين زيستگاه هاي اين گونه ناياب جانوري است. جانوري كم رو، خجالتي و بي آزار كه نسل او قرباني جهل و ناآگاهي مردم شده است، چرا كه بسياري بر اين تصور بوده و هستند كه اين جانور در شمار يكي از خطرناك ترين گونه هاي حيات وحش است؛ حال آنكه در گذشته نه چندان دور برخي با دست آموز كردن اين حيوان در شكار از وجود او بهره مي برده اند.
آنچه در اين ميان همه مسئولان و كارشناسان بر آن تاكيد مي كنند اطلاع رساني و فرهنگ سازي براي بالا بردن سطح آگاهي و شناساندن اين جانور به مردم است. كاري كه اگر يك دهه پيش آغاز شده بود شايد اكنون شمار اين حيوان رقم ديگري را نشان مي داد. اين تصاويري است كه براي نخستين بار گروه ايراني از فاصله نزديك موفق به ثبت آن شده اند.

ديدار ايران و غرب در لندن
012531.jpg
گروه شهري- لندن، آبان ماه ميزبان جاذبه هاي گردشگري ايران خواهد بود.
بيست  وهفتمين دوره نمايشگاه گردشگري لندن «WTM» در حالي از ۱۵ تا ۱۸ آبان ماه آغاز مي شود كه اين نمايشگاه در چند سال اخير به عنوان يكي از مهمترين نمايشگاه هاي گردشگري بين المللي جهان معرفي شده است.حضور شركت هاي ايراني در نمايشگاه لندن سابقه چندان طولاني ندارد و تنها در دوسه سال اخير تعدادي از شركت هاي ايراني به صورت انفرادي يا مشاركتي اقدام به حضور در اين بازار بين المللي كردند.ايران سال گذشته نخستين حضور گروهي خود را در بازار سفر لندن تجربه كرد و «ابراهيم پورفرج»، مدير هيات نمايشگاهي ايران در لندن در سال ۲۰۰۵ بود. وي در گفت  و گو با ميراث خبر از نحوه برگزاري اين نمايشگاه اظهار رضايت كرده و گفته بود: « فضاي غرفه براي كساني كه از آن بازديد كرده اند، بسيار جذاب بود. در اينجا مركزيت با سازمان است كه در حدود ۴۵ تا ۵۰ متر از فضاي غرفه را به خود اختصاص داده است و نشست ها در آنجا برگزار مي شود».تبليغات حضور ايران در نمايشگاه سال ۲۰۰۵ به عهده شركت انگليسي «اليس» بود. اين شركت وظيفه داشت در ايام نمايشگاه در روزنامه  ها و برخي شبكه هاي راديو و تلويزيوني ايران را معرفي كند.

جاذبه طلايي هزار مسجد كلات
012528.jpg
گروه شهري- منطقه قره سو با ديواره هاي سنگي و رودخانه اي كه از ميان كوه مي گذرد، از جاذبه هاي ديدني و استثنايي رشته كوه هزارمسجد كلات محسوب مي شود.
به گزارش ايسنا، رودخانه قره سو پس از سرچشمه گرفتن از كوه هاي منيژه به داخل دره سرازير مي شود و به  دليل پستي و بلندي هاي منطقه، در بعضي از مناطق آن، آبشارهايي با ارتفاع هاي مختلف وجود دارد. يكي ديگر از جاذبه هاي طبيعي منطقه ي قره سو، درختان كهنسال و برافراشته اند كه سايه هاي گسترده اي دارند. مناطق بالاي دره  قره سو به دليل تندآب ها و خزه هايي كه روي سنگ ها را پوشانده اند، صعب العبور است و امكان دارد خطراتي براي گردشگران و طبيعت گردان به همراه داشته باشد. در مواقع بارندگي نيز احتمال جريان سيلاب وجود دارد. قره سو، منطقه اي است در شهرستان كلات نادري با طبيعتي استثنايي و زيبا در ميانه  رشته كوه هزارمسجد كلات كه در كرانه شمالي ژرف رود بنا شده است. كلات وسعتي حدود سه هزار و ۸۱۷كيلومتر مربع دارد كه از شرق و شمال به كشور تركمنستان، از غرب به شهرستان هاي مشهد و چناران و از جنوب به سرخس محدود شده است.

برج مراقبت
آتش سوزي تهديدي جدي براي ميدان نقش جهان
آتش سوزي در ميدان امام(ره) بسيار خطرناك است و با از بين بردن آثار تاريخي اين مجموعه، تهديدي جدي براي آن محسوب مي شود. محسن نكويي، مدير اداره مرمت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان، ضمن بيان مطلب فوق درباره آتش گرفتن يكي از مغازه هاي ميدان امام(ره)، توضيح داد: كسبه و مغازه داران بايد يكسري مسائل ايمني را رعايت كنند كه اين كار را انجام نمي دهند و گاهي بروز مشكلاتي را براي ميدان تاريخي امام(ره) سبب مي شوند.
به گزارش ايسنا وي افزود: براي جلوگيري از آتش سوزي هاي احتمالي بايد در ميدان امام(ره) اقداماتي مانند ايجاد فضاي مناسب و تعويض برق كشي ها انجام و مسائل حفاظتي نيز رعايت شوند.
او با بيان اين كه ممكن است بر اثر هر آتش سوزي در ميدان امام(ره)، اين بناي تاريخي با خطر نابودي روبه رو شود، اظهار داشت: در آتش سوزي سال گذشته كه در كنار عالي قاپو رخ داد، امكان داشت كه آتش به ديگر مغازه ها و حتي خود عمارت عالي قاپو سرايت كند كه خوشبختانه اين گونه نشد؛ اما بايد براي جلوگيري از هرگونه آتش سوزي در ميدان امام(ره) تمهيداتي جدي درنظر گرفته شود. نكويي با اشاره به اثرات مخرب آتش سوزي در ميدان امام(ره) و تهديد اين اثر، گفت: آتش بر بافت اثر سويي مي گذارد و بر اثر حرارت، آجرها و تزيينات نيز تخريب مي شوند.
مدير اداره مرمت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان بر لزوم اتخاذ راهكارهاي مناسب براي جلوگيري از حوادثي مانند آتش سوزي در ميدان امام(ره) تاكيد و اضافه كرد:  با همكاري هيأت امنا، بازاريان، شهرداري و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان بايد تصميمي چاره ساز براي حفظ مجموعه تاريخي و تجاري ميدان امام(ره) در نظر گرفته شود.
يكي از مغازه هاي ميدان امام(ره) اصفهان ۲۸ مردادماه آتش گرفت كه به گفته مسئول ستاد فرماندهي آتش نشاني استان اصفهان، اتصالي برق دليل وقوع اين حادثه بوده است.
رحيمي ـ مسئول ستاد فرماندهي آتش نشاني استان اصفهان- در اين باره توضيح داد: ساعت ۵:۴۷ دقيقه بامداد شنبه (۲۸ مردادماه) يك مورد حريق در مغازه صنايع دستي ميدان امام(ره) به اطلاع ستاد آتش نشاني رسيد كه بلافاصله اكيپ هاي ايستگاه هاي ۹ و ۱۷ آتش نشاني اصفهان به محل اعزام و با اطفا آتش از سرايت آن به مغازه هاي مجاور جلوگيري كردند و اين حادثه، خسارتي دربر نداشت. وي درباره موارد مشابه آتش سوزي در ميدان امام(ره)، توضيح داد: چند مورد ديگر نيز در ماه هاي اخير گزارش شده كه البته سبك بوده و خسارات چنداني دربر نداشته اند. عليرضا حبيبي ـ مسئول يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان ـ نيز گفت:  اين آتش سوزي آسيب جدي به آثار تاريخي ميدان وارد نكرده است؛ اما با اين حال بايد از آتش سوزي هايي كه احتمال دارد، در ميدان امام(ره) رخ دهند، جلوگيري كرد.
وي ياد آور شد: درپي آتش سوزي هايي كه پيش از اين در ميدان نقش جهان رخ داده اند، جلسه هايي با حضور مسئولان اداره برق، آب و فاضلاب، سازمان ميراث فرهنگي و آتش نشاني و ستاد حوادث غيرمترقبه برگزار شد و راهكارهايي براي جلوگيري از ادامه آتش سوزي ها در مغازه هاي ميدان امام(ره) ارائه شدند؛ ولي متأسفانه مغازه داران نسبت به رعايت نكات ايمني تعلل مي كنند.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |