چهارشنبه ۸ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۲ - Aug 30, 2006
فيلم هاي روي پرده همچنان خوب مي فروشند
رقابت شانه به شانه كافه ستاره و به نام پدر
014055.jpg

كافه ستاره
014052.jpg

به نام پدر
گروه ادب و هنر- سعيد مروتي: استقبال جالب توجه مردم از فيلم هاي روي پرده كه اغلب آثاري كمدي بودند، با آمدن فيلم هاي تلخ اجتماعي، همچنان ادامه يافته است.
در حالي كه برخي از كارشناسان علت فروش بالاي فيلم هاي امسال را در رويكرد مردم به آثار كمدي خلاصه مي كردند، كافه ستاره و به نام پدر با وجود حال و هواي تلخشان، اين روزها گيشه پررونقي را تجربه مي كنند و رقابتي شانه به شانه با يكديگر دارند.
به نام پدر آخرين فيلم ابراهيم حاتمي كيا، فيلمي در تداوم ديگر ساخته هاي اين فيلمساز است؛ كارگرداني كه مي توان گفت از معدود فيلمسازان سينماي ايران است كه نامش به تنهايي مي تواند مخاطبان را جذب سينما كند. نكته مهم تر البته حضور پرويز پرستويي در اين فيلم است؛ بازيگري كه چند سالي است موقعيت خود را به عنوان محبوب ترين بازيگر سينماي ايران تثبيت كرده است، صرف حضورش در هر فيلمي مي تواند تماشاگر را به سينما جذب كند؛ به خصوص اين كه فيلمي از حاتمي كيا باشد. جداي از اين ها بايد به مضمون بحث برانگيز به نام پدر هم اشاره كرد. موضوع تقابل نسل ها كه دغدغه حاتمي كيا در چند فيلم اخيرش بوده در به نام پدر هم دنبال شده است.
فيلم با تبليغات گسترده تلويزيوني كه با تأكيد بر حضور پرويز پرستويي همراه است در دو هفته اول نمايش بيش از 200 ميليون تومان فروخت كه براي فيلمي با حال و هواي به نام پدر  رقم جالب توجهي به شمار مي آيد.
كافه ستاره ديگر فيلم مطرح روي پرده، اين روزها با افزايش مخاطب مواجه شده است. اين ساخته سامان مقدم كه در روزهاي اول نمايش كمتر از فيلم حاتمي كيا مي فروخت، حالا فروش روزانه اش بالاتر از به نام پدر  است. سامان مقدم در اظهار نظري جالب توجه، پيش از اكران كافه ستاره پيش بيني كرد كه فيلم بيشتر از ساخته قبلي اش مكس بفروشد؛ اتفاقي كه البته بعيد به نظر مي رسد رخ دهد. هرچند مي توان گفت كه با توجه به ساختار روايي كافه ستاره كه براي تماشاگر ايراني چندان آشنا نيست، فيلم تاكنون فروش قابل توجهي داشته است. در افزايش مخاطبان كافه ستاره نمي توان تأثير تبليغات دهان به دهان را ناديده گرفت؛ تبليغي كه هنوز هم برخي از تهيه كنندگان آن را كارآمدتر از هر تمهيدي براي جذب مخاطب مي دانند.
كافه ستاره كه اقتباسي از فيلم مكزيكي كوچه ميداك است، داستان زندگي سه زن را روايت مي كند. اين ساخته مقدم را مي توان پربازيگرترين فيلم روي پرده دانست. حضور چهره هاي آشنايي چون افسانه بايگان، هانيه توسلي، پژمان بازغي،  حامد بهداد، ايرج نوذري، مسعود رايگان و رويا تيموريان در متفاوت ترين نقش اش؛ مي تواند يكي از دلايل جذب مخاطب باشد.
قرار بود از چهارشنبه گذشته گرگ و ميش  ساخته قاسم جعفري روي پرده بيايد كه گويا استفاده از صداي بنيامين بهادري باعث شد تا اكران فيلم فعلاً متوقف شود. جعفري در گرگ و ميش از چهره هاي تازه استفاده كرده و فيلم هم اثري جاده اي و زن محور است.
سرود تولد ، تازه ترين فيلم روي پرده يك كمدي موزيكال مفرح و شاد است كه گويا قرار است توجه مخاطب كودك و نوجوان را هم به خود جلب كند. سرود تولد در روزهاي اول نمايشش فروش خوبي داشته است. يكي از دلايل اين اتفاق مي تواند حال و هواي شاد فيلم باشد؛ به خصوص اين كه سرود تولد در كنار دو اثر اجتماعي و تلخ اكران شده است و مي تواند تنوعي به فيلم هاي روي پرده بدهد. در كنار اينها بازي امين حيايي در سرود تولد مي تواند دليل موجهي براي فروش فيلم باشد؛ به خصوص اين كه در چهار سال اخير تقريباً تمام فيلم هاي حيايي گيشه گرمي را تجربه كردند. نكته جالب توجه تر در سرود تولد بازي بهمن مفيد در آن است. مفيد در حالي نقش كوتاهي در سرود تولد بازي كرده كه از آخرين حضورش مقابل دوربين، نزديك به سه دهه مي گذشت.
شام عروسي و زن بدلي ديگر فيلم هاي روي پرده هستند كه آخرين روزهاي نمايششان را سپري مي كنند.
شام عروسي با گذر از نيم ميليارد تومان، از پرفروش  هاي اكران امسال است و زن بدلي هم با به تعويق افتادن نمايش عمومي گرگ و ميش اين امكان را يافت كه فروش 260 ميليوني اش را بهبود بخشد.
اين همه در حالي است كه سانس هاي صبح سينماها معمولاً با كمترين ميزان تماشاگر سپري مي شود؛ اتفاقي كه شايد يكي از دلايلش گرماي هوا باشد. در عوض در بعدازظهرها و سانس هاي پاياني، شاهد استقبال قابل قبول مردم از فيلم هاي روي پرده هستيم. به اين ترتيب نوار موفقيت هاي گيشه سينماي ايران در اكران 85، همچنان ادامه يافته است؛ اتفاقي كه تداومش مي تواند به رونق بيشتر سينما بينجامد.

آيدين آغداشلو:
سعي هنرمندان ايراني پيوند معاني
غريبه با گذشته بوده است
ايلنا: جلسه سخنراني آيدين آغداشلو ، با موضوع نقاشي معاصر ايران، چالش ها، دستاوردها و آينده با حضور هنرمندان و علاقه ژمندان به هنر، در مجموعه هنر پژوهي ساعي وابسته به فرهنگستان هنر برگزار شد.
آغداشلو در ابتداي جلسه، با اشاره به اهميت و جايگاه تاريخ هنر در مباحث هنري گفت: براي پرداختن به هنر مدرن، چه در سطح جهاني و چه در سطح ملي ناگزير به استفاده از تاريخ هنر هستيم. وي در ادامه افزود: چيزي كه در قرن نوزدهم همراه با گسترش استعمار غرب در سراسر جهان مطرح شد، موضوع غربي كردن جهان بود. قرن بيستم، دوره استقرار اين تفكر و دوره غربي شدن است و مساله اي كه ما در اين جا به آن مي پردازيم اين است كه نسبت ما با اين اتفاقات چگونه است. اتفاقاتي كه ايران قرن 19 و 20 با آن مواجه شد و آن را پذيرفت؛ يعني نقاشي غربي را جايگزين نقاشي سنتي خود كرد.
آغداشلو افزود : سعي هنرمندان ايراني بر اين بوده كه معناي بيگانه و غريبه را با معناي هميشگي گذشته خود آشتي دهند؛ اگرچه در اين ميان هميشه با اين سؤال نيز رو به رو بودند كه آيا آنها مي توانند، از اين مجموعه ژاي كه از مدرنيته و جهان غربي مي گيرند، انتخاب و گزينش كنند. او موضوع مهم ديگر بعد از اين مرحله را چگونگي مواجهه و برخورد با هنر غرب دانست و افزود: هنرمند ايراني سعي كرده تا هر اتفاق جديدي كه در جهان رخ داد را تقليد كند تا ثابت كند، مي ژتواند مثل غربي ها نقاشي كند؛ البته اين جريان منحصر به ايران نبود، بلكه در كشورهاي ديگر نيز اين اتفاق افتاده، اما متاسفانه از جانب محققان ما پژوهش كافي درباره وجوه اشتراك ما در مقابل اين جريان طوفاني و شديد انجام نشده بود.

با يك فيلم از ايران و داوري محسن مخملباف
شصت و سومين جشنواره فيلم ونيز امروزگشايش مي يابد
014046.jpg
ايسنا: شصت و سومين دوره جشنواره فيلم ونيز از امروز 8 شهريورماه در كشور ايتاليا گشايش مي يابد.
اين فستيوال با نمايش فيلم كوكب سياه (برايان دي پالما) آغاز به كار مي كند و محسن مخملباف (فيلمساز ايراني) در جمع هيات داوران بخش جايزه لوييجي دلارنتيس حضور دارد و فيلم ايراني باز هم سيب داري (بايرام فضلي) در ونيز به نمايش درمي آيد.
ديويد كراف  ،مدير اين جشنواره است و دبيري اين دوره از فسيتوال ونيز برعهده ماركومولر است.
كاترين دنوو بازيگر سرشناس فرانسوي به عنوان رئيس هيات داوري مسابقه اصلي ونيز معرفي شده  است.
بخش هاي اصلي جشنواره فيلم ونيز عبارتند از: مسابقه بين المللي، خارج از مسابقه، افق ها، فيلم هاي مستند و نمايش هاي ويژه. در ميان آثار منتخب براي بخش مسابقه، علاوه بر فيلم دي پالما 20 فيلم ديگر حضور دارند كه از جمله آنها مي توان به فيلم علمي-تخيلي سرچشمه (دارن آرنوفسكي)، سرزمين هاليوود (آلن كورتر)، بابي (اميليواستيوز)، كودكان مردها ( آلفونسوكواران)، ملكه (استيون فريرز)، هي يانكوان (نساي مينگ ليانگ) و ستاره اي كه آنجا نيست (جاني آمليو) اشاره كرد.
در بخش خارج از مسابقه جشنواره ونيز هم آثار جديد فيلمسازان معتبري چون ديويد اينچ، اوليور استون، مانوئل دي اوليويرا و كنت برانا به نمايش در مي آيد. تنها نماينده سينماي ايران در ونيز هم در اين بخش روي پرده خواهد رفت.

نگاه روز
قلعه نفوذ ناپذير پايتخت
كامران محمدي
ايران كشور پايتخت است. همه چيز، از كفش و لباس گرفته تا اتومبيل و خيابان و شير مرغ، از جان آدميزاد گرفته تا آپارتمان و باشگاه و استخر و روزنامه و كتاب، همه چيز براي تهراني ها فراهم تر است. اين را همه مي دانند و هر چقدر هم درباره تمركززدايي و تغيير پايتخت و بها دادن به روستاها و.... قلم فرسايي شود، دردي دوا نمي شود و نويسنده اي به شهرت نمي رسد!
اما از اين جالب تر، ديوار قطوري است كه دور تهران كشيده ايم. (كشيده ايم؟) اين كه در زمينه كفش و لباس و اتومبيل و شير مرغ اوضاع چه طور است، به ما يا دست كم اين صفحه ربطي ندارد، اما نه محافل ادبي و جلسات ريز و درشت، نه مطبوعات و نه خبرگزاري ها، انگار نمي توانند از ديوار تهران عبور كرده، سري هم به نويسندگان بي ادعاي شهرستاني بزنند. از آن طرف، نفوذ نويسندگان شهرستاني به تهران و رسانه ها و محافل و جايزه ها و... نيز، كاري است كارستان كه تنها به يمن روابط شخصي ممكن مي شود و از قلندراني چون ابوتراب خسروي و شهريار مندني پور برمي آيد. فتح قلعه تهران، براي آنهايي كه لشكر يا سياهي لشكري ندارند، به امري محال مي ماند.
از سوي ديگر، وقتي تقريباً هيچ كتابي از تهران به شهرستان ها نمي رود، طبيعي است كه كتابي نيز به تهران نرسد. مشكل هميشگي توزيع اگر براي تهران، فنجان است، براي ناشران و نويسندگان شهرستاني، فيلي است در تاريكي كه با هر بار لمسش نيز نمي توان به عظمت وجودش پي برد. نتيجه آن كه آثاري كه ناشران شهرستاني با كمترين امكانات و به سختي منتشر مي كنند، هرگز توسط محافل ادبي، نشريات، خبرگزاري ها، نهادهاي دولتي نظير وزارت ارشاد و... ديده نشده و مورد توجه قرار نمي گيرند.
در اين بين، توجه به جوايز ادبي نيز خالي از لطف نيست و مي توان پرسيد در كدام يك از اين جوايز (كه خوشبختانه هر روز بر تعدادشان نيز افزوده مي شود) حتي يك كتاب شهرستاني خوانده شده است؟ و با اين وصف، چه طور مي توان نتايج حاصل از اين داوري ها را مربوط به ادبيات ايران دانست؟ برگزار كنندگان جايزه هاي ادبي در تهران متمركزند، با ناشران تهراني در ارتباطند، نويسندگان تهراني را مي شناسند و خلاصه، آن چه كه داوران از آثار ادبي مي خوانند و رأيي كه صادر مي كنند، تنها به تهران و نويسندگان ساكن در آن محدود مي شود.
اين ماجرا، سر درازي دارد كه اگر دنبالش كنيم به رابطه شهرهاي ديگر ايران با يكديگر هم مي رسيم. در واقع نه تنها تهران در حصاري از جنس فولاد محصور است، بلكه هر يك از شهرستان هاي ديگر نيز تنها به محافل كوچك و البته عاشقانه خود دلخوشند و كار به كار ديگران ندارند. انگار، ادبيات ايران مجموعه اي از تكه هاي از هم گيسخته اي است كه قرار است رابطه اي با يكديگر نداشته باشند و چراغ هاي رابطه  چنان تاريكند كه هيچ چيز آنها را به يكديگر وصل نمي كند. كاش تهراني ها آستين بالا مي زدند و نخي هر چند نازك از دانه هاي اين تسبيح پاره پاره، عبور مي دادند.

هنر ايراني
گرگان: گردهمايي سينماگران جوان
گردهمايي سينماگران جوان پنج استان شامل خراسان رضوي، تهران، سمنان، مازندران و گلستان روز يكشنبه در گرگان برگزار شد. در اين گردهمايي يكروزه حدود ??نفر از سينماگران جوان اين استانها حضور داشتند.
در اين گردهمايي همچنين كارگاه آموزشي، با حضور اساتيد مطرح كشوري در زمينه فيلم سازي و كارگرداني برگزار و آموزش هاي لازم را به شركت كنندگان ارايه شد.
مشهد: جشنواره خانه هاي فرهنگ
دومين دوره جشنواره تابستاني خانه هاي فرهنگ محله مهرماه و آبانماه سال جاري در مشهد برگزار مي شود.
جشنواره هنرهاي تجسمي، فن آوري اطلاعات، هنرهاي نمايشي، جشنواره ورزشي، ادبي، قرآن و نهج البلاغه و نشريات تجربي و كتابخواني از جمله برنامه هاي اين دوره جشنواره هاي تابستاني خانه هاي فرهنگ محله است.
ثبت نام جشنواره هاي تابستاني در مراكز فرهنگي، فرهنگسراها و خانه ژهاي فرهنگ مشهد تا بيستم شهريور ماه جاري ادامه دارد.
شيراز: نمايشگاه زن در قاب
نمايشگاه هفت روزه  زن در قاب از سي ام مرداد به  ياد عكاس شهيد ايسنا محمدحسن قريب در نگارخانه  آبگينه شيراز از سوي معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي فارس، با همكاري مديريت فرهنگي و هنري شهرداري شيراز برپا شده است.
تبريز: جشنواره شعر ميلاد سرخ
ششمين جشنواره سراسري شعر ميلاد سرخ با حضور شاعران و ادباي عاشق اهل بيت و حضرت اباعبدالله الحسين(ع) از سراسر كشور در تبريز گشايش يافت.
در اين جشنواره شاعران و علاقمندان به پيام عاشورا، اشعار خود را در وصف امام سوم شيعيان جهان سرودند و به برترين هاي اشعار ارسال شده به دبيرخانه آن و نيز اشعار سروده شده در آن جوايزي اهداء شد.
كرج: روخواني نمايش
حوزه هنري كرج برنامه نمايشنامه خواني اين هفته خود را با روخواني متن نمايش آدم آدم است در فرهنگسراي حافظيه برگزار مي كند.
آدم آدم است نوشته برتولت برشت به كارگرداني پرويز بزرگي ساعت 18 روز شنبه 11 شهريورماه در سالن تئاتر فرهنگسراي حافظيه با حضور جمعي از اصحاب هنر و فرهنگ و علاقمندان برگزار مي شود.
فرهنگسراي حافظيه در ميدان آزادگان، 45 متري كاج، خيابان شهيد شاكرزادگان، خيابان ولي عصر واقع شده است.

اخبار كوتاه
نواي اسرارآميز رفيعي
علي رفيعي پس از سه سال دوري از تئاتر در مقام طراح صحنه و لباس نمايش نواي اسرارآميز نوشته اريك امانوئل اشميت به كارگرداني سهراب سليمي به صحنه بازگشت.
نمايشنامه اشميت درباره كنكاش و نگاه انساني يك نويسنده و يك خبرنگار در رابطه با عشقي واحد است كه با بازي دانيال حكيمي، سيدافشين هاشمي و آرزو محمدي روي صحنه مي رود.
گروه دبدبه در رودكي
گروه موسيقي كوبه اي، ملودي دبدبه به سرپرستي رضا فرهمند و محسن فرماني ساعت 20 تا 22 شب هاي پنج شنبه و جمعه، 16 و 17 شهريور ماه، در تالار انديشه حوزه هنري كنسرت مي دهد.
در اين گروه 35 نوازنده به هنرنمايي خواهند پرداخت كه از ميان آنها 25 نفر نوازنده سازهاي كوبه اي دف، دمام، تمبك، ضرب زورخانه، كاسوره، دايره، نقاره و .... هستند و مابقي سازهاي ملودي اي مانند تار، سنتور، كمانچه، بم تار، رباب، ديوان و دو تار را مي نوازند. در اين كنسرت، گروهي همخوان نيز نوازندگان گروه را همراهي خواهند كرد.
منطق الطير عطار در ازبكستان
پس از ترجمه  منظوم و چاپ شش دفتر مثنوي معنوي مولوي در ازبكستان ، منطق الطير عطار نيشابوري نيز در اين كشور منتشر شد.
مثنوي منطق الطير شيخ فريد الدين عطار كه در اصل زمينه  اي براي نظم مثنوي معنوي مولانا و موجب سرودن مثنوي همگوني با نام لسان الطير امير علي شير نوايي به زبان تركي چغتايي(ازبكي) شده است، با ترجمه  منظوم جمال كمال شاعر ازبك به بازار كتاب اين كشور آمد.
فرهنگ نامداران نقاشي ارمنستان
رايزني فرهنگي ايران در ارمنستان در ادامه  چاپ سلسله كتاب هايي درباره  نامداران فرهنگ و هنر ارمنستان، كتاب نقاشان برتر ارمني را آماده  انتشار مي كند.
كتاب فرهنگ نقاشان ارمني چهارمين جلد از سلسله كتاب هاي نامداران فرهنگ ارمني است كه در حوزه  نقاشي توسط رايزني فرهنگي ايران در ايروان تهيه و در اختيار كارشناسان و علاقه مندان قرار خواهد گرفت.
نقاشي كودكان اسلام در سعدآباد
نخستين جشنواره نقاشي كودك جهان اسلام از دهم تا 24 شهريورماه جاري، با موضوع من و خدا در محل موزه ظروف واقع در مجموعه  فرهنگي تاريخي سعدآباد برگزار مي شود.
اين نمايشگاه دربرگيرنده  80 اثر برتر نقاشي منتخب، از ميان هفت هزار اثر ارسالي به دبيرخانه جشنواره بين المللي است.

كورش نريماني، كارگردان تئاتر:
توجه به تئاتر و سينما، لازمه پيشرفت كشور است
014049.jpg
.مهر: اميدوارم مديران ارشد كشور جدي تر به تئاتر فكر كنند و براي آن ارزش بيشتري قائل شوند. به نظر من تا به تئاتر و سينماي يك كشور توجه نشود، فرهنگ و حتي اقتصاد آن كشور پيشرفت نمي كند.
كورش نريماني، نويسنده و كارگردان تئاتر، درباره عملكرد حوزه هنرهاي نمايشي در يك سال اخير گفت: اگر بخواهيم ارزيابي درستي از عملكرد يك سال اخير مديران هنرهاي نمايشي داشته باشيم، بايد تمامي جوانب مديريت ها را با هم بسنجيم. به نظر من نوع ارتباطي كه با هنرمندان تئاتر ايجاد شده نسبت به دو سال پيش موفق تر است يا حداقل براي من اين حالت وجود دارد.
وي ادامه داد: در عين حال نقاط ضعفي نيز وجود دارد. امور بين الملل اداره كل هنرهاي نمايشي ارزشي براي نمايش هاي مطرح قائل نشد و حتي مديران اين قسمت اين نمايش ها را نديدند. سال گذشته از سوي مديران اين بخش اعلام شد كه گروه ها مستقيما با مديران جشنواره هاي خارجي رايزني كنند. اگر بايد اين اتفاق بيفتد اين سئوال مطرح مي شود كه بخش بين الملل چه كاري بر عهده دارد؟ اداره كل هنرهاي نمايشي تهيه كننده تمامي نمايش هايي است كه در تئاتر شهر روي صحنه مي رود و بايد درباره گروه هايي كه به كشورهاي ديگر مي روند، تصميم گيري كند.
نريماني با ابراز تاسف از كاهش تبادلات فرهنگي ميان ايران و ساير كشورها گفت: متاسفانه فضاي بدي به وجود آمده است. در گذشته مبادلات و آمد و رفت هاي فرهنگي به پيشبرد هنر نمايش كمك مي كرد، اما متاسفانه اين وضعيت دچار نوسان شده است. نمايش هايي كه از ايران در جشنواره هاي خارجي روي صحنه مي روند ارزشيابي نمي شوند. در حالي كه اين كار در تمام دنيا اتفاق مي افتد و اگر نمايشي ضعيف باشند، امكانات به آن تعلق نمي گيرد. تئاتر ما در خارج ايران ويترين ندارد و مشخص نيست چه نمايش با چه سبك و سياقي بايد در كدام كشور خارجي روي صحنه برود.

هنگ كنگي ها به پيشواز المپيك پكن مي روند
014040.jpg
گروه ادب و هنر – فيلم ورزشي اسلم دونگ در هنگ كنگ جلوي دوربين مي رود. اين فيلم قبل از بازي هاي المپيك پكن 2008 به روي پرده سينماهاي چين و هنگ كنگ مي رود تا ميليون ها نفر دوستدار بازي هاي ورزشي را جذب خود كند.
به نوشته نشريه هاليوود ريپورتر، فيلم برداري اسلم دونگ  ماه مه سال آينده شروع مي شود. جي چو چهره سرشناس دنياي پاپ هنگ كنگ نقش اصلي فيلم را بازي مي كند. او در فيلم نقش جواني را به عهده دارد كه به شدت به ورزش بسكتبال علاقمند است و مي خواهد وارد دنياي حرفه اي اين ورزش شود.
جي چو كه آشنايي زيادي با ورزش بسكتبال ندارد، اين روزها سخت در حال تمرين است تا در جلوي دوربين يك بازيكن حرفه اي بسكتبال به نظر برسد.
سازندگان فيلم در تلاش هستند تا رضايت يائو مينگ بازيكن مطرح بسكتبال هنگ كنگ را براي بازي در يكي از دو نقش اصلي فيلم جلب كنند.
اين غول بازي هاي بسكتبال قرار است به عنوان مشاور ورزشي هم با پروژه اسلم دونگ  همكاري كند. وي هنوز به درخواست تهيه كنندگان فيلم براي بازي در آن پاسخ نداده است. ژو يانپينگ كارگردان فيلم خود يكي از دوستداران تيم ملي بسكتبال هنگ كنگ است.

گفت و گوهاي رضا كيانيان
و شمس لنگرودي منتشر مي شود
ايسنا: كتاب گفت گوهاي رضا كيانيان با سينماگران براي انتشار آماده شد.
اين بازيگر سينما و تئاتر گفت گوهايي را با چند كارگردان، تدوين گر و تصويربردار حرفه اي سينما انجام داده است كه در قالب كتابي در قطع جيبي منتشر مي شود. كتاب يادشده  كه توسط نشر مشكي عرضه خواهد شد، دربرگيرنده  گفت وگوهاي كيانيان با بهرام بيضايي، مازيار پرتو، كيومرث پوراحمد، بهرام دهقاني، عليرضا زرين دست، عزيز ساعتي، محمود كلاري و عباس گنجوي  است.
صدور مجوز گفت وگوهاي لنگرودي
كتاب مجموعه  گفت وگوهاي شمس لنگرودي نيز پس از 9 ماه مجوز نشر گرفت.
گفت وگوهاي شمس لنگرودي با عنوان بازتاب زندگي ناتمام ، مجموعه اي از مصاحبه هاي منتشرشده  او از سال هاي انتشار مجله  گردون تا سال 83 است كه از آذرماه سال گذشته در انتظار كسب مجوز نشر بود و از سوي انتشارات آهنگ ديگر عرضه خواهد شد.
گزينه  شعرهاي او نيز در كتابي با نام طوفاني پنهان شده در نسيم كه نه ماه در انتظار كسب مجوز بود، چندي پيش با حذف يك شعر، اجازه  انتشار گرفت و در چند هفته  آينده از سوي نشر چشمه عرضه خواهد شد.

آغاز جشنواره محيط زيست روماني با چهار فيلم ايراني
ايسنا: جشنواره فيلم هاي محيط زيستي و قوم شناسي روماني با عنوان اكو اتنوفولك (Eco-Etno-Folk) از امروز (هشت شهريور ماه) آغاز به كار كرد.
در اين رويداد فرهنگي چهار فيلم مستند از توليدات و آثار واگذار شده به مركز گسترش سينماي مستند و تجربي به نمايش در مي آيد.
جشنواره فيلم اكو اتنوفولك امسال هفتمين دوره خود را پشت سر مي گذارد. بخش آثار مستند، موزيك ويدئوها و چشم انداز از قابل توجه ترين قسمت هاي اين فستيوال به شمار مي رود.
فيلم هاي مستند ايراني كه در اين جشنواره حضور دارند عبارتند از: مريم جزيره هنگام (مهرداد اسكويي)، اينانا (سودابه مجاوري)، پنجره اي رو به آفتاب (بيژن زمان پيرا)، برج خاموشان (منصوريار) كه در بخش مسابقه جشنواره اكواتنوفولك روي پرده خواهند رفت. جشنواره فيلم هاي محيط زيستي و قوم شناسي روماني به همت بنياد ملي niste tarani روماني و يونسكو برگزار مي شود و امسال تا سوم سپتامبر به فعاليتش ادامه مي دهد.

داود رشيدي: قصه مهمترين ركن نمايش است
014043.jpg
گروه ادب و هنر- جلسه پرسش و پاسخ نمايش زمين مقدس به كارگرداني ايوب آقاخاني شب گذشته با حضور عوامل نمايش و تماشاگران در تالار قشقايي مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.
در ابتداي اين نشست ايوب آقاخاني نويسنده و كارگردان نمايش گفت: به عنوان يك هنرمند در مقام نويسنده همواره به اين نكته اعتقاد دارم كه هر نمايشنامه اي مي تواند نقطه شروعي داشته باشد و در چنين نقطه عزيمتي است كه همواره چالش به وجود مي آيد. در اين نمايش نقطه عزيمت من هم فقط يك تصوير بي هويت بود؛ تصويري كه در آن مردي در حالت گوش دادن به موسيقي و دختري كه بالاي آن اتاق زيرزمين نظاره گر به خلسه رفتن مرد بود و همين تصوير نقطه چالشي براي من در جهت نگارش نمايشنامه زمين مقدس بود.
آقاخاني افزود:  نگارش اين نمايشنامه نزديك به هفت ماه طول كشيد و در اين پروسه بود كه مسايلي دروني چون نفرت به سياست و اعتقاد به مانايي به نام عشق به اين فضاي اوليه تزريق شد. كارگردان نمايش زمين مقدس در بخش ديگري از صحبت هاي خود گفت: همواره به عنوان كسي كه در تئاتر مشغول به فعاليت هستم به اين نظر هستم كه همه چيز يك نمايش به مثابه يك سرم بايد به مخاطب تزريق شود و به درك او برسد و فكر مي كنم در اين راه داستان گويي مهمترين ابزار است.
وي افزود: همواره ترجيح مي دهم در نگارش يك نمايشنامه شيوه داستان گويي را تجربه كنم زيرا به هيچ عنوان دوست ندارم در مسايلي تئاتر را تجربه كنم كه ريشه در مدرنيته غيرواقعي و گمشده دارند و اين شيوه اي است كه من و گروه تئاتر معاصر سالها به آن پرداخته ايم.
آقاخاني تاكيد كرد: داستان گويي و قصه گويي مي تواند مهمترين ركني باشد كه با آن مخاطب را به تئاتر جذب كرد؛ چيزي كه مدتي است به دليل حركت هاي بي ريشه به حيطه فراموشي سپرده شده و كسي به آن بهايي نمي دهد.
داود رشيدي بازيگر نقش مازيار نژاده هم گفت: نمايشنامه زمين مقدس از نظر من يكي از بهترين نمايشنامه هايي است كه تا به حال مطالعه كردم و به همين دليل هم بود كه بعد از پيشنهاد بازي در اين نمايشنامه توسط ايوب آقاخاني با كمال ميل پذيرفتم در آن بازي كنم. رشيدي افزود: به جرأت مي گويم بعد از مطالعه اين نمايشنامه بسيار شگفت زده شدم زيرا همه موارد در اين نمايشنامه آن چنان به خوبي چيده شده بود كه مرا براي بازي در آن بيشتر ترغيب مي كرد. در نگاهي ديگر اين مهندسي نمايشنامه بود كه اثري درخور توجه را به مخاطب ارائه كرده است.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |