چهارشنبه ۸ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۲ - Aug 30, 2006
در جلسه ديروز شوراي شهر تهران اعلام شد:
افزايش تسهيلات نوسازي در بافت هاي فرسوده
عكس : علي رضا بني علي
در جلسه ديروز شوراي شهر، مصوبه ساماندهي تبليغات محيطي
و شهري تهران با انجام تغييراتي اصلاح شد
014163.jpg
گروه شهري - شوراي اسلامي شهر تهران به زودي تسهيلات بيشتري را براي نوسازي بافت هاي فرسوده در نظر مي گيرد.
به گزارش همشهري، شوراي شهر ديروز در دويست و پنجاه و هفتمين جلسه علني خود يك فوريت طرح «اصلاحيه تبصره يك مصوبه مجوز كاهش عوارض زيربنا و تراكم مازاد مربوط به تشويق مالكين تجميع كننده پلاك هاي همجوار» را تصويب كرد كه به نظر مي رسد در صورت نهايي شدن، گامي مهم و راهگشا براي نوسازي بافت هاي فرسوده خواهد بود.ارايه دهندگان طرح اميدوارند با اصلاح مصوبه مذكور و افزايش تسهيلات و ميزان بخشودگي عوارض ساخت و ساز، تحول و تحركي تازه در احيا و نوسازي بافت هاي فرسوده ايجاد شود.
حسن زياري رئيس كميسيون توسعه و عمران شوراي شهر گفت: شوراي شهر در سال ۸۳ مصوبه اي داشت كه به موجب آن براي تجميع كنندگان پلاك ها متناسب با افزايش تعداد پلاك هاي تجميع شده تا ۹۰ درصد تخفيف عوارض در نظر گرفت ولي با اين وجود اين مصوبه خيلي كاربرد عملي پيدا نكرد و از اين رو براي رفع موانع موجود بايد اصلاح و تغييراتي در آن داده شود.
نايب  رئيس شوراي اسلامي شهر تهران نيز گفت: نوسازي بافت هاي فرسوده بدون داشتن الگوي مناسب امكان پذير نيست.حسن بيادي افزود: حوزه شهرسازي و معماري شهرداري بايد در اين باره الگو و مدل ارايه كند.وي از جمله مشكلات موجود در اين زمينه را نوع نگرش به مقوله نوسازي و سرمايه گذاري دانست و گفت: در حال  حاضر اين قدر موانع وجود دارد كه اگر سرمايه گذار يا بخش خصوصي بخواهد در اين زمينه سرمايه گذاري كند منصرف مي شود.
بيادي گفت: تا زماني كه نوع نگرش به بخش خصوصي و سرمايه گذاري در اين حوزه تغيير نكند، نوسازي بافت هاي فرسوده با مشكلاتي روبه رو خواهد بود. از سوي ديگر، رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر گفت: نوسازي بافت هاي فرسوده با نگاه شهرسازي موفق نخواهد بود بلكه بايد مدل هاي اقتصادي و اجتماعي در اين زمينه تعريف شود و مدنظر قرار گيرد.
رسول خادم افزود: بزرگترين مشكل در ساماندهي بافت هاي فرسوده تهران نگاه متمركز روي موضوع شهرسازي و ناديده گرفتن مدل هاي اجتماعي است. وي با اشاره به عدم استقبال مردم از مصوبه مربوط به نوسازي محله سيروس گفت: در حال  حاضر اهالي محل يك شركت تعاوني تشكيل داده و به صورت مردمي در حال نوسازي اين محله هستند.
نسرين سلطانخواه عضو هيأت  رئيسه شورا نيز گفت:  اگر مسئولان شهري خواهان مشاركت مردم براي نوسازي بافت هاي فرسوده هستند، بايد اين مشاركت براي مردم به صرفه باشد.وي با بيان اين كه مصوبات شوراي شهر براي نوسازي تسهيلات و تخفيف هاي مناسبي در نظر گرفته شده است گفت:  اين مصوبه برخي مشكلات اجرايي دارد كه بايد رفع شود.
نادر شريعتمداري رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر گفت: طرح جامع و تفصيلي بايد توجه جدي به مقوله نوسازي بافت هاي فرسوده داشته باشد و در طرح هاي راهبردي تهران بايد مكانيزم نوسازي بافت هاي فرسوده به صورت عملي و با توجيهات فرهنگي و اجتماعي تعريف شود.وي افزود: تسهيلات و تشويق هاي موردي مشكل مردم را برطرف نمي كند.
حمزه شكيب عضو كميسيون شهرسازي نيز گفت: قبل از هر چيز شهرداري بايد گزارشي درباره وضعيت نوسازي بافت هاي فرسوده تهران ارايه كند تا مشخص شود كه مصوبات تشويقي شوراي شهر تا چه حد به اين هدف كمك كرده است.وي افزود: حداقل ۳۰ درصد ساختمان هاي شهر تهران، بافت فرسوده است. پس از سخنان اعضا رأي گيري به عمل آمد كه در نتيجه يك فوريت طرح به تصويب رسيد و براي بررسي بيشتر به كميسيون ها ارجاع شد.
مصوبات شوراي شهر
در جلسه ديروز شوراي شهر، مصوبه ساماندهي تبليغات محيطي و شهري تهران با انجام تغييراتي اصلاح شد.بر اساس يكي از بندهاي اضافه  شده به مصوبه مذكور، سازمان زيباسازي موظف است فضاهاي تبليغات محيطي را كه پس از ۳ دوره برگزاري مزايده موفق به واگذاري آنها نشده است ضمن خارج  كردن آنها از ليست مزايده به دو شيوه يعني با انجام كار كارشناسي و حداقل با قيمت پايه مزايده و در نظر گرفتن صرفه و صلاح سازمان و رعايت ضوابط به شركت هاي توليدكننده كالا و عرضه كنندگان خدمات داخلي و يا در غير اين صورت با انجام كار كارشناسي و انعقاد تفاهم نامه به صورت رايگان در اختيار مراكز فرهنگي آموزشي و مذهبي و يا براي انجام فعاليت هاي فرهنگي و اطلاع رساني امور شهري در اختيار واحدهاي مختلف شهرداري قرار دهد.
در بخش ديگري از اين اصلاحيه آمده است: درآمد حاصله مستقيماً به حساب سازمان زيباسازي شهرداري واريز مي شود و مالكيت كليه سازه هاي تبليغاتي متعلق به سازمان زيباسازي شهرداري تهران است.
بر اساس اين مصوبه، هر نوع مكان و محلي كه به هر شكل ممكن شرايط لازم و مناسب را براي استقرار و بهره برداري رسانه محيطي داشته باشد اعم از مكان هاي عمومي، فضاهاي تاريخي، تابلوهاي تبليغاتي و پياده روها، پل ها و مواردي از اين قبيل به عنوان فضاي تبليغات محيطي شهر به شمار مي رود.
شوراي شهر همچنين يك فوريت طرح اصلاحيه تبصره يك مصوبه مجوز كاهش عوارض زيربنا و تراكم مازاد جهت تشويق مالكين به منظور تجميع پلاك هاي همجوار را تصويب كرد.

طرح شهرداري تهران براي ارتقاء ايمني مساجد و سلامت نمازگزاران
نخستين دوره تربيت مسئولين بهداشت
مساجد امروز آغاز مي شود
گروه شهري - از امروز نخستين دوره تربيت مسئول سلامت مسجد به منظور تأمين بهداشت و ايمني مساجد و ارتقاء سلامت نمازگزاران به همت معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، مدت اين طرح كه براي نخستين بار در كشور اجرا مي شود ۳ هفته است و طي آن مباحثي نظير سلامت، مشاركت در سلامت،  ارتقاء سلامت، بهداشت محيط، بهداشت مواد غذايي، مبارزه با حشرات و جوندگان، ايمني آتش نشاني و كمكهاي اوليه آموزش داده مي شود و به دانش آموختگان پس از پايان دوره آموزشي ازسوي دانشگاه علوم پزشكي تهران گواهينامه معتبر اعطا خواهد شد.
به گفته عباس استاد تقي زاده مديركل سلامت شهرداري تهران، قرار است در هفته بهداشت مساجد (يك هفته قبل از ماه مبارك رمضان) دو هزار نفر تحت پوشش آموزش هاي طرح سلامت بهداشت و ايمني مساجد قرار گرفته و در سطح دو هزار مسجد شهر تهران رسماً فعاليت خود را آغاز كنند.
وي اظهار داشت: متعاقب اين طرح هر مسجد در تهران از يك مسئول بهداشت و سلامت و ايمني برخوردار خواهد بود، اين افراد مي بايست از ۲۲ سال كمتر و از ۴۰ سال بيشتر نداشته باشند و از سوي هيأت امناء مساجد با در نظر گرفتن تحصيلات مرتبط با حوزه سلامت و بهداشت به شهرداري تهران معرفي شوند.
تقي زاده همچنين خبر داد: با هماهنگي معاونت اجتماعي شهرداري با سازمان آتش نشاني شهر تهران كليه مساجد علاوه بر مسئول بهداشت و سلامت به سيستم اطفاء حريق و كيفهاي امداد و نجات و كمكهاي اوليه نيز مجهز خواهند شد.
مديركل سلامت شهرداري تهران افزود: از امروز دوره هاي آموزشي مسئولين بهداشت مساجد با حضور نوريان معاون امور اجتماعي و چند تن از مديران ارشد شهرداري تهران آغاز خواهد شد.

در نشست تخصصي پايگاه مديريت دانش شهري بررسي مي شود
بحران ترافيك مهر ماه
گروه شهري- نشست تخصصي «ترافيك در پايتخت با نگرش به آغاز سال تحصيلي» به زودي در تهران برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار همشهري به نقل از روابط عمومي پايگاه مديريت دانش شهري در اين نشست تخصصي، جمعي از متخصصان و مديران ترافيك و حمل و نقل شهري به بررسي مشكلات ترافيكي شهر تهران همزمان با شروع سال تحصيلي جديد در مهرماه آتي و تشديد بحران ترافيك شهر تهران خواهند پرداخت.
مسئولان شهرداري تهران طي چند سال اخير براي مقابله با بحران ترافيك در آغاز سال تحصيلي اقدام به تأسيس ستاد مهر كرده اند.
پايگاه مديريت دانش شهري، اين نشست را به منظور ايجاد ارتباط ميان تجربه مديران اجرايي شهر تهران در زمينه ترافيك و حمل و نقل با متخصصان، صاحب نظران و اساتيد مديريت حوزه حمل و نقل در دانشگاه ها برگزار خواهد كرد.
در اين نشست تخصصي، هدايت ذكايي آشتياني استاد و عضو هيأت علمي دانشگاه صنعتي شريف، مهرداد تقي زاده مشاور عالي شهردار در امور ترافيك، حسين شهيدزاده مدير سيستم هاي حمل و نقل هوشمند و دبير ستاد مهر در معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، محمد رئوفي مديرعامل شركت مهندسان مشاور حركت پايدار به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.
همچنين جمعي از مديران و معاونين شهرداري تهران، جمعي از مسئولان راهنمايي و رانندگي تهران، جمعي از مديران سازمان آموزش و پرورش تهران، اساتيد و دانشجويان دانشگاه ها، صاحب نظران و پژوهشگران امور شهري و ترافيك و جمعي از مديران شركتهاي مشاور و پيمانكار در زمينه ترافيك و راه و ترابري حضور مي يابند.
شايان ذكر است كه اين دومين نشست تخصصي پايگاه مديريت دانش شهري است. نخستين نشست تخصصي اين پايگاه در زمينه مديريت واحد شهري بود كه مسأله انتخاب مستقيم شهردار توسط مردم در آن به بحث و بررسي گذاشته شد.
افتتاح اولين باشگاه تندرستي شهر تهران
گروه شهري- اولين باشگاه تندرستي شهر تهران، روز گذشته در فرهنگسراي سلامت افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار ما اين باشگاه با تلاش و مساعدت فراوان سازمان فرهنگي هنري  شهرداري تهران و ديگر مراكز و سازمان ها و تشكل هاي مردم نهاد عرصه پزشكي كشور در مورخ پنجم شهريور با حضور مسئولين شبكه بهداشت و درمان شهر تهران افتتاح شد. باشگاه تندرستي اولين باشگاه شهر تهران است كه در راستاي ارتقاء فرهنگي سلامت روحي رواني و اجتماعي،  معنوي و... در شهر تهران با مساعدت و انتقال تجربيات انجمن ها، شبكه بهداشت و درمان و ديگر عرصه سلامت افتتاح شده است. باشگاه تندرستي در حال حاضر شامل كانونهاي تغذيه، مهارتهاي زندگي، مبارزه با چاقي، ديابت،  محيط زيست، طب سنتي و مبارزه با دخانيات و ديگر قسمت ها مي باشد.

نماينده پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ در ستاد مهر رمضان اعلام كرد:
كنترل ترافيك تهران در مهرماه از زمين و آسمان
014166.jpg
گروه شهري - بالگردهاي «گشت هوايي» پليس راهنمايي و رانندگي و «امداد هوايي» اورژانس تهران، نسبت به كنترل ترافيك هفته اول مهرماه و كمك به مجروحان و مصدومان احتمالي ناشي از تصادفات رانندگي اقدام مي كنند.
به گزارش همشهري سرهنگ محمدرضا رحيمي - نماينده پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ- در «ستاد مهر رمضان» با اعلام آمادگي كامل اين يگان به منظور كنترل ترافيك مهرماه در سطح زمين و برفراز آسمان اظهار داشت: به اين منظور نيروهاي راهنمايي و رانندگي از سي ام شهريورماه در آماده باش كامل خواهند بود.
روح الله غلامي - نماينده اورژانس تهران - در «ستاد مهر رمضان» نيز در اين ارتباط تصريح كرد: از طريق ارائه خدمات امداد و نجات و از طريق بالگرد امداد هوايي، به سانحه ديدگان احتمالي ناشي از حوادث رانندگي در هفته نخست بازگشايي مدارس به فوريت رسيدگي خواهد شد.
گفتني است، نمايندگان كليه دستگاه هاي اجرايي عضو «ستاد مهر رمضان» با حضور در مركز نظارت و كنترل ترافيك شهرداري تهران در هفته اول مهرماه نسبت به كنترل و نظارت بر حوزه تحت مسئوليت و هدايت نيروهاي خود و رفع مسائل و مشكلات پيش آمده اقدام مي كنند.

نگاه
014160.jpg
سپيده انجم روز

همزمان با اجراي طرح جهادي ۱۳۷
۱۰ شعبه جديد پيك بادپا در جنوب شرقي تهران
راه اندازي شد
گروه شهري - مديرعامل پيك بادپا شهرداري تهران اعلام كرد، به منظور افزايش خدمات و كاهش سفرهاي درون شهري، تعداد شعب اين شركت از ۱۲ به ۲۲ شعبه در جنوب شرقي تهران افزايش يافت.
علي اكبر گلرخي گفت: در راستاي اعمال مديريت شهرداري بر تقاضاي سفرهاي درون شهري با هدف خريد و جابه جايي كالا و نيز حذف سفرهاي بين منطقه اي توسط خودروهاي شخصي، همزمان با اجراي طرح جهادي ۱۳۷ در منطقه ۱۵ تهران، ۱۰ دفتر نمايندگي در نقاط مختلف محلات جنوب شرقي تهران راه اندازي شد.
وي پيش بيني كرد، با توجه به اين كه جنوب شرقي تهران داراي مراكز عمده خدمات و كالاي متنوعي مي باشد و از اين رو، از قطب هاي جذب سفر به شمار مي آيد، با راه اندازي دفاتر پيك بادپا، به ميزان قابل توجهي از ميزان سفرهاي درون شهري كاسته شود.
گلرخي تصريح كرد: هم اينك پيك بادپا با برخورداري از ۸ هزار دستگاه خودرو وانت و موتورسيكلت روزانه ۴۰۰ هزار سفر را با هدف جابه جايي كالا و خدمات انجام مي دهد و براساس توصيه شهردار تهران، اين ميزان به حداقل يك ميليون سفر افزايش خواهد يافت.
به گفته وي، هم اينك روزانه حدود ۱۴ ميليون سفر درون شهري در تهران انجام مي شود كه درصد قابل توجهي از آنها را مي توان با اعمال مديريت كاهش داد.
براساس اين گزارش، هم اكنون ۴۰ درصد از آمار مزبور را سفرهاي شغلي، ۲۰ درصد آموزش و ۴۰ درصد از سفرهاي درون شهري را سفر به منظور خريد خدمات و تفريح... تشكيل مي دهد.

مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران:
شركت هاي تبليغاتي در تهران
تا يك ماه آينده رتبه بندي مي شوند
گروه شهري - در جلسه ديروز شوراي شهر مصوبه ساماندهي تبليغات محيطي و شهري تهران با انجام يك سري تغييرات اصلاح شد.
مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران از رتبه بندي و ساماندهي شركت هاي تبليغاتي در تهران خبر داد.
حجت الله ملاصالحي در جلسه ديروز شوراي شهر هنگام بررسي طرح اصلاحيه مصوبه ساماندهي محيطي و شهري تهران گفت: در گذشته هيچ گونه رتبه بندي درخصوص شركت هاي تبليغاتي صورت نگرفته بود و يك شركت به طور مثال ۲۴ ساعت پس از دريافت مجوز فعاليت مي توانست در محورهاي اصلي پايتخت براي انجام امور تبليغاتي فعاليت كند.
وي افزود: بر اساس اين رتبه بندي مشخص مي شود كه چه شركت هايي با سابقه هاي كاري متفاوت در كجا فعاليت كرده و كارهاي تبليغاتي بگيرند.
ملاصالحي گفت با رتبه بندي شركت هاي تبليغاتي ديگر شركت هاي خلق الساعه نمي توانند بدون ضابطه، كار بگيرند و علاوه بر اين، شركت هاي كوچك نيز امكان كار برايشان فراهم خواهد بود.
وي همچنين با اشاره به بي نظمي هاي موجود در پيكره هاي شهري گفت: تا يك ماه آينده اين پيكره ها با استاندارد و ضوابط مشخص اعم از رنگ، اندازه و فاصله و غيره نصب خواهند شد.
ملاصالحي با اشاره به تباني برخي شركت هاي تبليغاتي براي تعيين نرخ هاي دلخواه گفت: به طور مثال در واگذاري ۱۸ هزار مترمربع فضاي تبليغاتي پل ها در تهران هيچ يك از شركتي ها حضور نيافتند تا نرخ ها را به دلخواه خود تعيين كنند.
وي تاكيد كرد كه بايد اهرم كنترل كننده اي در اين خصوص وجود داشته باشد.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |