چهارشنبه ۸ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۲ - Aug 30, 2006
انتخاب يك كوله پشتي خوب
سال نوي تحصيلي نزديك است و زمان آن فرا رسيده كه دوباره به موضوع ايمني كوله پشتي ها بپردازيم. متخصصان انجمن فيزيوتراپي(مداواي جسمي) آمريكا معتقدند: «استفاده نامناسب از كوله پشتي و سنگيني بيش از حد آن، مي تواند احتمال آسيب به ستون فقرات را در كودكان افزايش دهد.»
«ماري آن ويلمارث» كه از اعضاي اين انجمن و استاد دانشگاه شمال شرقي شهر بوستون است، در بيانيه اي به شرح اين مسأله پرداخته: «كمردرد شايع ترين ناراحتي  در ميان افراد بزرگسال آمريكايي مشغول به كار است. اگر مسائلي را كه موجب درد كمر در كودكان مي شوند، اصلاح نكنيم، همان مسئله طي سال هاي بعد، حاد و بزرگ تر خواهد شد.»
براي ايمني در استفاده از كوله پشتي به موارد زير توجه كنيد:
* هر دو بند عمومي كوله تان را به شانه بياندازيد تا وزن آن بهتر توزيع شود و در حالت متقارن و هم تراز مناسبي قرار گيرد. استفاده از يك بند به تنهايي، يك سمت بدن را مجبور به تحمل همه سنگيني مي كند.
* هنگام به شانه انداختن يا جابه جايي كوله روي دوش، دقت كنيد.
ستون اصلي اندامتان را پايدار نگه داريد و بيش از حد نپيچيد. كوله پشتي بايد روي قوي ترين ماهيچه هاي قسمت مياني پشت قرار بگيرد و به سمت قسمت پايين بدن كشيده نشود.
* بندهاي روي شانه بايد طوري تنظيم شوند كه كودك بتواند به راحتي كوله را به دوش بيندازد و يا بردارد و دستانش را آزادانه حركت دهد. البته اين بندها گشاد و شل هم نبايد باشند.
* بار كوله پشتي نبايد بيشتر از ۱۰ تا ۱۵ درصد وزن فرد باشد. فقط وسايلي را برداريد كه براي همان روز مورد نيازند. سنگين ترين وسايل بايد به كمر و پشت نزديك تر باشند تا از كشش و درد ماهيچه ها و مشكلات ديگر جلوگيري شود. در صورت امكان از سي دي به جاي كتاب درسي استفاده كنيد. تغيير در وضعيت بدن هنگام استفاده از كوله، تقلا براي به دوش انداختن يا جابه جايي، احساس درد، سوزش يا بي حسي در بازوها و نقاط قرمز روي شانه ها، هشدار مي دهند كه كوله پشتي شما خيلي سنگين است.
براي اطمينان از ايمني و راحتي، هنگام انتخاب كوله پشتي اين خصوصيات را در نظر بگيريد:
* بخش عقبي كوله و همچنين شانه ها، لايه گذاري شده باشند تا فشار وارده كاهش يابد.
* در ناحيه كمر و قفسه  سينه داراي بند باشد تا مقداري از سنگيني از پشت و شانه ها، به مفاصل ران و جلوي تنه منتقل شود.
* جيب ها و قسمت هاي متعددي داشته باشد تا سنگيني بار موجود در كوله پخش شود و دسترسي به محتويات آسان باشد.
* جنس و مواد روشن و انعكاس دهنده به كار رفته در آن، امكان ديده شدن در شب را فراهم كند.
منبع:  هلث دي نيوز/ ۲۷ آگوست

بررسي انواع اقدامات آزمايشگاهي دوره اي
چك آپ هاي آرام بخش
گلرخ ثريا
014097.jpg
بسياري از بيماريهاي رايج و تهديدكننده حيات و خطرناك مانند سرطان، بيماريهاي قلبي و عروقي... به آساني قابل پيشگيري و درمان هستند به شرط آن كه زود و در مراحل ابتدايي (اوليه) تشخيص داده شوند. در بسياري از كشورهاي اروپايي و آمريكا و حتي كشور خودمان،  در بيمارستانها، برنامه هاي خاصي براي چك آپ دوره اي و منظم  افراد و به ويژه سالمندان طراحي و داير شده است كه تمام بخش هاي بدن با دقت و به صورت تخصصي مورد مطالعه و غربالگري (ارزيابي) قرار مي گيرد. يك چك آپ كامل از وضعيت سلامتي شما، شامل معاينه فيزيكي كامل بدن، آزمايش خون، قند خون، اوره خون،  اسيد اوريك، كراتينين سرم، كلسترول سرم، چربي خون (HDL و LDL) ، آزمايش ادرار و مدفوع،  راديوگرافي قفسه سينه، ECG (نوار قلب)، تست ورزش، معاينه چشم و بينايي و پاپ اسمير مي باشد. البته پزشك شما مي تواند با توجه به شرايط تان آزمايش  هاي ديگري مانند EEG (نوار مغزي) و آزمايش تيروئيد و... را در چك آپ دوره اي شما قرار دهد. اين چك آپ هاي منظم براي افرادي كه سالمند هستند ، نوعي علاج واقعه قبل از وقوع است و به شما كمك خواهد كرد كه از سلامت خود اطمينان يابيد.
آزمايش خون
آزمايش خون، شامل مطالعه آزمايشگاهي خون است كه براي بررسي احتمال وجود بيماريها و همچنين مطالعه فعاليت اعضاي مختلف بدن مانند كليه، كبد، لوزالمعده و... در يك چك آپ پزشكي گنجانده مي شود.
اگر چه خون واسطه رساندن اكسيژن به اعضا و سلول هاي مختلف بدن است و نيز نقش انتقال مواد زائد بدن به دستگاه هاي دفعي مانند كليه،  ريه و روده را برعهده دارد ولي به ميزان زيادي تحت تأثير بيماريهاي مختلف موجود در بدن قرار گرفته و شرايط و بيماريهاي گوناگون بر تركيبات و خواص خون اثر خواهد گذاشت. بنابراين آزمايش خون رايج ترين آزمايش در يك چك آپ پزشكي است.
در آزمايش شيميايي خون ميزان الكتروليت ها از سديم- پتاسيم- كلر- بي كربنات، گلوكز، كراتينين و نيتروژن موجود در خون اندازه گيري مي شود.ارزيابي ميزان الكتروليت هاي خون براي بررسي فعاليت كليه ها و سلامت دستگاه كليوي بسيار مفيد است. آنچه كه معمولاً به عنوان آزمايش قند خون مي شناسيم در حقيقت اندازه گيري ميزان گلوكز خون هنگامي كه ناشتا هستيم، مي باشد و براي اندازه گيري آن ميزان گلوكز خون را در نمونه خوني كه صبح قبل از صرف صبحانه از شما گرفته اند، مي سنجند كه بالاتر بودن آن از حد نرمان نشان دهنده «بيماري ديابت» است و در صورتي كه شما در يك چك آپ ساده به بيماري خود پي ببريد و يا آن را كنترل كنيد از بسياري از عوارض اين بيماري مانند عفونتها، كوري، تأخير در التيام زخمها و ... مصون خواهيد ماند.
امروزه براي كنترل راحت تر قند خون، دستگاههاي ساده اي به نام گلوكومتر به بازار ارائه شده است كه شما به راحتي در منزل با قرار دادن يك قطره از خون خود بر روي آن مي توانيد قند خون خود را كنترل و اندازه گيري كنيد.
آزمايش ادرار
شامل ارزيابي ميزان مواد موجود در ادرار است و يكي از روش هاي رايج در چك آپ هاي دوره اي پزشكي مي باشد. آزمايش ادرار شامل بررسي ظاهر و رنگ ادرار، PH ادرار، قند موجود در ادرار، كتون، پروتئين و گلبول هاي قرمز و سفيد در ادرار، همچنين اندازه گيري هورمون HCG است.تعداد و نوع برخي سلولها در ادرار نشان دهنده بيماريهاي خاصي است؛ به عنوان مثال وجود گلبول هاي قرمز در ادرار مي تواند نشان افزايش فشار خون و يا گلومرنو نفريت (نوعي عفونت كليوي) باشد همچنين وجود گلبول هاي سفيد در ادرار از وجود يك عفونت حاد در كليه ها و يا گلومرنونفريت خبر مي دهد.
اكوكارديوگرافي= اكو
در اين بخش از چك آپ هاي پزشكي، امواج ماوراء صوت از بدن عبور داده مي شود تا تصاويري از قلب و ساير ساختمانهاي داخلي بر روي صفحه، تصوير شود از «اكو» براي ارزيابي و تشخيص بيماريها و نقايص مادرزادي و اكتسابي قلب، اندازه گيري سايز (بزرگي) قلب و حفره هاي آن، ارزيابي فعاليت عضلات قلب و دريچه هاي قلبي، استفاده مي شود.
راديو گرافي
در اين بخش از چك آپ هاي دوره اي پزشكي با استفاده از اشعه X ، امواج ماوراء صوت (اولتراسونيك)، CT اسكن و MRI تصاويري از بخش هاي مختلف بدن تهيه شده و براي بررسي احتمال وجود بيماريها و ناهنجاريها در بافتهاي سخت (استخوان ها) و بافتهاي نرم (دستگاه گوارش، مغز...) مورد استفاده قرار مي گيرند.
CT اسكن و MRI از مفاصل و استخوانها براي بررسي آسيب هاي مفصلي، ليگاماتوما و استخوانها (ران، شانه، مچ...) مورد استفاده قرار مي گيرد. تصاوير ۳بعدي به همراه جزييات بافت نرم امكان بررسي دقيق بافتهاي بدن را فراهم مي آورد و در سنين بالا كه دردها و مشكلات مفصلي و استخوانها بسيار رايج مي باشد، در تشخيص علت و مراحل اوليه پيدايش اين مشكلات در چك آپ هاي منظم پزشكي بسيار راهگشا و كارساز خواهند بود.MRI امكان دسترسي به تصاويري دقيق از مغز و نخاع را فراهم آورده و در يك چك آپ پزشكي وجود نئوپلاسم هاي خوش خيم و بدخيم را مغز و نخاع نشان خواهد داد.
نوار قلبي و نوار مغزي
نوار قلبي (ECG) يك نگاره (تصوير) از فعاليت الكتريكي قلب يا ولتاژ الكتريكي قلب است كه به وسيله الكتروكارديوگراف رسم مي شود و براي تشخيص بيماري هاي قلبي- عروقي كاربرد زيادي دارد.
EEG (نوار مغزي) يك نگاه (تصوير) از فعاليت الكتريكي مغز است كه توسط الكترودهايي كه روي سر بيمار قرار دارد، ثبت مي شود و امواج مغزي را نشان مي دهد. نوار مغزي براي تشخيص آسيب هاي مغزي و همچنين صرع و ساير مشكلات مغزي استفاده مي شود و در مواردي براي تشخيص مرگ مغزي كاربرد دارد. از نوار مغزي براي بررسي وجود و محل تومورهاي مغزي، آسيب هاي مغزي و تشخيص و ارزيابي سكته مغزي در چك آپ هاي پزشكي استفاده مي شود.
پاپ اسمير
«پاپ اسمير» يا «پاپ تست» يك آزمايش پزشكي براي تشخيص اوليه سرطانها و بدخيمي هاي دستگاه تناسلي بانوان است. در اين بخش از چك آپ  دوره اي، نمونه هاي سلولي از گردن رحم برداشته شده و مورد مطالعه ميكروسكوپي قرار مي گيرد. اين آزمايش بسيار آسان و در عين حال قابل اعتماد است.
۷-۵ درصد از نمونه هاي پاپ اسمير، ناهنجاري هاي سلولي مانند ديس پلازي سلوليكه يك حالت پيش سرطاني و نشان دهنده احتمال ابتلا به سرطان در آينده است را نشان مي دهند.
بسياري از اين ناهنجاري هاي سلولي نشانه سرطان گردن رحم نيست ولي به عنوان زنگ خطري براي فرد است تا از سلامت خود مراقبت بيشتري كند. بهتر است تمام خانمها كه در دوره فعاليت جنسي هستند هر ۶ ماه يا يك سال يك بار اين آزمايش را انجام دهند و اگر نتايج آن دلالت بر وجود سلولهاي ناهنجار و غيرطبيعي داشت بسته به طبيعت ناهنجاري، اين آزمايش را هر ۱۲-۳ ماه تكرار كنند.

با ترس هايت مشورت نكن
آرش سيواني
014109.jpg
ديو هراس انگيزي، شب و روز مرا ظالمانه آزار مي دهد بالاخره خسته شدم و به ستوه آمدم. روي به او كرده و گفتم: مگر من چه كردم كه سزاوار چنين مجازاتي هستم؟!
از ديو تقاضا كردم كه توضيح بدهد چرا اين چنين مرا مورد تعقيب و آزار قرار داده؟ ديو با خشونت گفت: براي رنجي كه مي كشي كسي غير از خود تو مقصر نيست، تو مرا خلق كرده و به صورتي كه اكنون هستم درآوردي. طبيعت من همچنان است كه تو تصور
مي كني! آيا شما نام اين دشمن بزرگ را كه تعقيبمان مي كند مي دانيد؟ بسياري از افراد خواهند گفت: اين ديو، جنگ، آفت، خيانت، قحطي، فقر، بيماري و مرگ است!
اين ديو هيچ يك از آنها نيست، بلكه پدر همه آنها و پدر تعداد زيادي از شرور غول آساي كوچكتر ديگرست. دشمن بزرگ بشريت ترس است. اين ديو خودساخته به وضع اسف باري توانسته شاهكار خدا يعني انسان را از پاي درآورد. ديو ترس مي تواند يك موجود لايق و متكي به نفس را كه قادر است از قواي خدا داده خود استفاده كند بصورت مرده اي درآورد كه روي خاك مي خزد! خرابي، شكست، گرسنگي، فقر، بيماري، ويراني، از دست دادن مقام و موقعيت اجتماعي و انواع و اقسام شرور ديگر هجوم آورده و يك موجود را مورد آزار و اذيت قرار داده است و او را به سوي جنون سوق مي دهد.
عجيب است انسانهايي كه با غرور، سوداي فرمانروايي به جهان دارند، اجازه داده اند چنين طعمه بي دست و پايي آنها را از پاي درآورد. عجيب تر آنكه ما قادر نيستيم اين حقيقت را پذيرا باشيم: ترس  زاده انديشه و فكر ماست و بس! ناگفته نماند كه اين ديو در خارج از ذهن ما وجود ندارد. ديگران قادر نيستند ما را بترسانند. آنها ممكن است به كارهايي دست بزنند كه باعث ايجاد ترس در ما مي شود ولي اين موضوع فقط موقعي مصداق پيدا مي كند كه ما به مغز خود اجازه بدهيم از خارج تحت تاثير يك چنين تلقيناتي قرار گيرد.
هيچ چيز نمي تواند روي ما اثر بگذارد مگر اينكه در ذهنمان رخنه كرده باشد. اين حقيقت در مورد حوادث زندگي نيز صادق است. هيچ نوع حادثه اي قادر نيست در اذهان سالم ايجاد ترس بكند. تنها موقعي حوادث روي ذهنمان اثر مي گذارد كه ما اجازه بدهيم يك چنين عملي صورت بگيرد. ما قدرت آن را داريم كه به آنچه دوست داريم اجازه وارد شدن داده و آنچه را كه مورد پسندمان نيست از خود برانيم. ما مي توانيم درب ذهن خود را به روي هر چيزي كه باعث ترس مي شود ببنديم و فقط به مواردي كه هم آهنگي، تماميت و قدرت و شادي را به وجود مي آورد اجازه ورود بدهيم.
وقتي يك بار كه درب را روي ترس گشوديم بسيار سخت است آن را مجدداً ببنديم. برخي از افراد آنچنان براي ساليان دراز طعمه اين ديو بوده اند كه ترس در طبيعتشان لانه كرده و هر عملي كه از آنها سر مي زند تحت كنترل اين موجود شوم است. چنين افرادي نمي توانند دريابند چگونه حيات آنها محدود و محصور گشته و نمي دانند ترس تكامل و خودرويي را از بين برده و لذت زندگيشان را نابود كرده است. در زندگي چند دفعه ممكن است موقعيت هاي خوب و آرماني به دست بياوريم .چند بار ممكن است در اثر پيش بيني هاي اشتباه، شرم، رسوايي ناشي از شكست رنج برده و به خاطر نفس همين حقيقت هم بروز آن را ممكن سازيم مطمئناً ما غالباً مبتلا به همان دردي مي شويم كه از آن مي ترسيم!
كوشيدن در راه كاميابي و رسيدن به هدف ولي در عين حال به فكر شكست بودن عملي ضد و نقيض است، هرگز نبايد قبل از اينكه به يك موقعيت خاص برسيم انتظار شكست را داشت.
ترس يك عامل بازدارنده بزرگ است و مانع مي شود كه اشخاص به كاري كه كاملا مي توانند از عهده اش برآيند اقدام نمايند.
ترس، آرزو و بلندپروازي را كشته و شجاعت را از بين مي برد و قوه ابتكار را فلج مي سازد علت اصلي ترس آن است كه ما خود را واحدها و افراد جداگانه مي دانيم كه بوسيله خداوند در دنيا پرتاب شده تا تنها براي نفس خود بجنگيم در حالي كه حقيقت آن است كه ما يك جزء لاينفك در طرح عظيم آفرينش هستيم. ما يك جزء از انرژي خلاق بزرگ هستيم و هر لحظه از نوآفريده شده و شكل تازه اي به خود مي گيريم. به عبارتي هر بار كه نفس مي كشيم از نو خلق مي شويم. از بيماري مي ترسيم چون نمي دانيم كه حقيقت وجود ما، مبتني بر تندرستي است. تندرستي حقيقتي است هميشه پايدار و بيماري چيزي غير از فقدان تندرستي نيست. ما از فقر مي ترسيم چون نمي دانيم كه ما در واقع در كنار سرچشمه اصلي وفور نعمت و فراواني به سر مي بريم ما تشخيص نمي دهيم كه در درون ما قدرتي نهفته است كه بسيار قوي تر از هر نوع پيشامد مخالف و معارضي است كه ممكن است به سراغمان بيايد؛ قدرتي كه اگر به آن تكيه كنيم بر هر نوع ترس و تنگدستي چيره خواهيم شد.به دليل محدوديت ديدمان و به خاطر اينكه فقط يك جزء از منابع خود را مي بينيم از فقر و شكست مي ترسيم.
حقيقت اصلي آن است كه همه ما منبع نامحدودي در وجود خود داريم؛ منبعي كه هرگز تمام نخواهد شد و هر چه از اين منبع بيشتر استخراج كنيم باز به مقدار بيشتري مي توان از آن استفاده كرد. به محض اينكه بدانيم در درون ما چيزي وجود دارد كه غيرقابل نابودي است و جاودان خواهد ماند و هيچ عاملي از خارج قادر نيست صدمه اي به آن برساند و يا به عبارت ديگر به محض اينكه بدانيم خداوند با ماست در همان لحظه از هيچ چيز نخواهيم ترسيد.
اين آگاهي هر نوع ترس و عدم اعتماد به نفس را خواهد كشت و ما به مانند يك فاتح با آدمهاي بزرگ به طرف جلو حركت خواهيم كرد.
شما چند روز خوشبخت بوده ايد؟ چند روز از عمرتان نسبتاً از تشويش و نگراني و احساس قبل از وقوع يك حادثه و ترس، فارغ بوده ايد؟ چند روز احساس كرده ايد كه كاملاً آزاد بوده و از زندگي واقعا لذت برده ايد؟ چند روز وضع شما طوري بوده كه احساس كرده ايد تمام روز را خوشحال و سرحال بوده ايد؟
حتي اگر ممكن باشد شما تنها بيست دقيقه در دنيايي پر از شادي و زيبايي به سر بريد، آيا ممكن نيست بر اين مدت افزود؟ آيا براي همه مردان و زنان كه در يك محيط عادي زندگي مي كنند ممكن نيست هميشه در يك چنين دنيايي به سر برند؟ تجربه هزاران نفري كه ممكن است نقل شود نشان مي دهد كه خوشي در داشتن اشياء و در خارج از وجودمان نيست، بلكه در درون ماست. هر چيزي در جهان مطابق با آنچه با اذهان ما منعكس مي شود رنگ و شكل گرفته و تعديل مي يابد. اگر ما بخواهيم خوشبخت شويم بايد به نحوه تفكري كه به خوشبختي مي انجامد دست يابيم. اگر بخواهيم نيرومند باشيم نبايد حاضر شويم خرافات و ترس هايي كه ما را تضعيف مي كند، به خود راه بدهيم، بلكه بايد اذهان خود را به جريان مملو از ايمان، شجاعت و انتظارات خوب تبديل نماييم و نگذاريم در آن انديشه هاي منفي راه يابد و با «ايماني كه ترس را به دور مي اندازد» و با اطمينان كامل محكم و استوار به سوي هدف گام برداريم، زيرا ترس ترمز كارايي هر انساني است.

ايده هايي براي استفاده بيشتر از سبزيجات و ميوه جات
دكتر فرشته شهيدزاده- اندازه ايده آل براي مصرف ميوه و سبزيها ۵ وعده در روز است. در حالي كه بيشتر مردم كمتر از اين مقدار ميوه و سبزي در روز مصرف مي كنند. ما راهكارهاي زير را براي افزايش وعده هاي مصرفي ميوه و سبزي توصيه مي كنيم.
۱ - وعده اصلي غذاي خود را با سبزيجات آغاز كنيد
پيش از آنكه غذاي اصلي را در بشقاب قرار دهيد. سالاد، سبزيجات و يا كاهو ميل كنيد. پس از صرف سبزي يا سالاد به سراغ غذاي اصلي برويد. از آنجايي كه در زمان گرسنگي صرف غذا را با سبزيجات شروع مي كنيد، بنابراين احتمالاً سبزي و سالاد بيشتري خواهيد خورد.
۲ - سالاد مخصوص درست كنيد
يك بسته ۲۵۰ گرمي كاهو كمي بيش از يك وعده غذايي حجم دارد. يك گوجه فرنگي متوسط، يك سيب متوسط و يك چهارم فنجان كشمش به آن اضافه كنيد تا ارزش غذايي آن بيشتر شود.
۳ - استفاده از سبزيجات را براي خود آسان كنيد
اگر فرصت كافي براي تميز كردن و خرد كردن سبزيجات نداريد، آنها را به صورت آماده تهيه كنيد. نگران اختلاف قيمت آن نباشيد. اين اختلاف قيمت بسيار كمتر از بهايي است كه در اثر نخوردن سبزيجات و از دست دادن سلامتي خود براي خريد دارو پرداخت خواهيد كرد. از ميوه هاي كمپوت شده نيز استفاده كنيد. كمپوتها منبع سريع و راحت براي دسترسي به ميوه ها در هر فصلي هستند. مي توانيد در تهيه سالاد نيز از ميوه هاي كمپوت شده استفاده كنيد.
مي توانيد همچنين ميوه ها را در فريزر منجمد كنيد و يا اينكه آنها را خشك كنيد و در همه فصول سال مورد استفاده قرار دهيد.
۴ - از نوشيدنيها استفاده كنيد
هر چند كه نوشيدن آب ميوه به اندازه خوردن ميوه تازه و يا كمپوت ميوه فيبر را به بدن منتقل نمي كند ولي باز هم راه خوبي براي رسانيدن ويتامينها به بدن است. مي توانيد بنابر ذائقه خود ميوه هاي مختلف را به همراه ماست و يا شير در مخلوط كن ريخته و يك عصرانه درست كنيد.
۵ - از سبزيجات در پيتزا استفاده كنيد
پيتزاي گوشت را فراموش كنيد. به جاي آن پيتزاي سبزيجات سفارش دهيد. به اين ترتيب در هر قطعه پيتزا سبزيجات تنوري ميل خواهيد كرد.
۶ - آنها را در غذا پنهان كنيد
شما مي توانيد هويج خرد شده را به مايه ماكاروني و يا لازانيا اضافه كنيد. از پوره سيب زميني براي غليظ كردن سوپ استفاده كنيد و به اين شكل سبزيجات مصرفي خود را افزايش دهيد.

نگاه
خطرات ناشي از كاهش تستوسترون
014106.jpg
سميه شرافتي- اغلب مردان تمايلي به قبول اين امر ندارند كه آنها هم مانند زنان در معرض كاهش هورمون هاي جنسي در سنين بالا هستند. حداكثر ميزان هورمون جنسي مردانه- تستوسترون - در ۱۷سالگي وجود دارد، سپس براي چندين سال سطح تستوسترون ثابت باقي مي ماند و بعد از دهه ۳۰-۴۰ زندگي يك مرد، تستوسترون شروع به نزول مي كند و تا ۸۰سالگي به نصف ميزان آن در جواني مي رسد.نتايج تحقيقات دانشمندان نشان مي دهد كه كاهش ترشح اين هورمون در مردان در ۸۸درصد موارد خطر مرگ و مير را در آنها افزايش مي دهد. پزشكان سال ها است كه از تستوسترون مصنوعي براي درمان شمار اندكي از مردان كه سطح هورمون جنسي شان پايين است، استفاده كرده اند. براساس برخي از تخمين  ها تعداد نسخه هاي تجويزكننده تستوسترون در آمريكا در طول چند سال اخير سه برابر شده است و ميزان فروش آن به چندين ميليون دلار مي رسد.
منبع:بي بي نيوز، ۲۴ آگوست

تازه ها
كشف ماده «خود ويراني»
گروه اجتماعي - پژوهشگران دانشگاه ايلينويز راه تازه اي براي توليد آنزيم محرك «خود ويراني» سلول هاي سرطاني پيدا كردند كه مي تواند براي درمان برخي از سرطان ها اميد تازه اي باشد. سلول هاي سالم در بدن فرايند طبيعي دارند كه در هنگام بروز شرايط نامناسب به نوعي اقدام به خود ويراني مي كنند و حياتشان پايان مي يابد، اما در سلول هاي سرطاني اين فرايند عمل نمي كند.
اين پژوهشگران توانستند مولكولي تركيبي توليد كنند كه مي تواند منجر به خود ويراني اين سلول ها شود. يافته هاي اين پژوهش راهبردهاي درماني جديدي براي درمان برخي از انواع سرطان پديد مي آورد.
از خصوصيات سلول هاي سرطاني اين است كه در برابر علائم ارسالي بدن براي خود ويراني مقاومت مي كنند كه اين مسئله امكان بقاي سلول هاي سرطاني و تشكيل توده سرطاني را فراهم مي كند. پژوهشگران همچنين توانسته اند بيش از ۲۰ هزار تركيب سنتزي مختلف را آزمايش كنند تا بفهمند كه سلول هاي ناسالم در برخي از سرطان ها مثل سرطان روده، پوست و كبد سطح بالايي از پروتئين ياد شده را دارند.
اين مولكول تركيبي اولين ماده از مواد تركيبي ارگانيكي است كه توانايي فعال كردن آنزيم خود ويراني را در سلول هاي سرطاني دارد.

دريچه
تلويزيون خاموش! حافظه روشن!
014100.jpg
يك بررسي در استراليا نشان مي دهد كه خاموش كردن تلويزيون و مشغول شدن به حل جدول كلمات متقاطع و خوردن بيشتر ماهي، كليد داشتن حافظه قوي تر است.
به گزارش خبرگزاري رويترز نتايج يك تحقيق آنلاين روي ۳۰هزار نفر كه به عنوان بخشي از برنامه هاي هفته علم استراليا انجام شد، همچنين نشان داد افرادي كه رمان مي خوانند، حافظه قوي تري از آنهايي دارند كه رمان نمي خوانند و مصرف زياد مشروبات الكلي با اشكال در به خاطرآوردن نام ها همراه است.
اما نانسي پاچانا متخصص عصب- روانشناسي در دانشكده روانشناسي دانشگاه كوئينزلند مي گويد كه تلويزيون لزوماً براي حافظه بد نيست و بهداشت و رژيم غذايي و سبك زندگي فعال، در حافظه خوب تاثيرگذارتر است. دكتر پاچانا گفت: حافظه شما به وضع مناسب سلامتي شما و سلامت رواني شما بستگي دارد.در اين تحقيق، شركت كنندگان در آزموني شركت كردند كه از روي «آزمون ملي حافظه» اقتباس شده بود و در آن، افراد از لحاظ يادآوري فهرست خريد، به  يادآوردن نام ها، چهره ها و مشاغل، حافظه درازمدت و تعيين تفاوت ها ميان دو عكس، مورد بررسي قرار مي گرفتند.
يافته جالب اين تحقيق، اين بود كه در آن، افرادي كه كمتر از يك ساعت تلويزيون تماشا مي كردند، در همه آزمون هاي حافظه، عملكرد بهتري داشتند.
افرادي كه جدول كلمات متقاطع حل مي كردند، فهرست هاي خريد و نام ها را بهتر به خاطر مي آوردند و آنهايي كه هفته اي يك بار ماهي مي خوردند، بهتر فهرست هاي خريد را به خاطر مي آوردند.
دكتر پاچانا مي گويد كه داشتن يك ذهن فعال براي عملكرد درست حافظه مهم است و حتي برخي از برنامه هاي تلويزيوني نيز ممكن است به بهبود حافظه كمك كند. او گفت: تماشاي تلويزيون يك عمل انفعالي است، در حالي كه خواندن عملي فعال است. البته او افزود كه مسابقات اطلاعات عمومي و برنامه هاي خبري مي توانند براي ذهن مفيد باشند. همچنين وضع سلامتي مانند ابتلا به افسردگي و چاقي، كم خوابي و تحت استرس قرارداشتن و نگراني هم بر كاركرد فرد در آزمون حافظه موثرند.

درمانگاه
تا حد امكان كم چرب
صدف كوه كن
014103.jpg
به دنبال پيشرفتهاي صنعتي، كارخانه هاي مواد غذايي انواع مختلفي از مواد غذايي كه از نظر تركيبات متفاوتند را توليد مي كنند. اين مواد در محدوده وسيعي از درصد نمك، چربي، شكر و افزودني ها قرار مي گيرند. در واقع روش هاي نوين غني سازي نيز باعث افزايش ارزش غذايي آنها و يا جبران مواد از دست رفته طي پروسه توليد مي شوند، البته در اين ميان به مواردي برمي خوريم كه مجبور به فراهم آوري خانگي محصولات غذايي هستيم. يكي از اين موارد، كم چربي كردن مواد غذايي معمول و در دسترس است كه در زير به انواعي از آنها اشاره مي كنيم:
الف - شير: براي كم چربي كردن شير، ابتدا آن را مي جوشانيم، پس از اين كه كمي سرد شد و به اصطلاح رويه بست، سطح بسته شده شير (رويه) را برداشته و بعد به همان ميزان كه از شير كاهش يافته (خطي كه پيش از جوشاندن بر كناره هاي ظرف باقي گذاشته) به آن آب جوشيده شده اضافه مي كنيم.
ب - تن ماهي: غذاهاي شبيه ماهي و يا ساير غذاهاي كنسروي كه در روغن نگهداري مي شوند در برخي موارد و براي گروهي از افراد، نياز به كاهش چربي دارند. شيوه كار به اين صورت است كه ابتدا روغن موجود در قوطي كنسرو را به شكل كامل خالي مي كنيم سپس از آب جوش در اطراف تن ريخته و آن را نيز خالي مي كنيم. بهتر است اين كار حداقل ۲ بار انجام شود.
ج-گوشت هاي چرخ شده: اگر در شرايطي قرار گرفتيد كه مجبور به استفاده از گوشت هاي چرخ كرده حاوي چربي شديد، بهتر است از مواد غذايي جانبي براي كاهش چربي آن استفاده كنيد. يكي از بهترين مواد غذايي براي دستيابي به اين منظور، سويا است. سويا حاوي فيبر بالا و فلاونوئيدها بوده و علاوه بر كاهش چربي گوشت، در كاهش كلسترول خون نيز كارآمد است.
د-خورشت ها و آبگوشت ها: براي كم چربي كردن خورشت ها و آبگوشت هايي كه قبل از پخت، تدابير لازم براي استفاده كم از روغنها در آنها انديشيده نشده است، بهتر است خورشت يا آبگوشت را براي مدتي در يخچال بگذاريد. با اين روش چربي ها در سطح ظرف نمايان مي شوند و با جدا كردن آنها مي توانيد درصدي از چربي آن را كاهش دهيد.
اين راهكارها براي افرادي كه از بيماريهاي قلبي- عروقي، مشكلات تنفسي، كلسترول و تري گليسريد بالا رنج مي برند يا بيماران ديابتيك در شرايطي كه مواد غذايي كه چربي در دسترس نيست، مي تواند مفيد باشد.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |