چهارشنبه ۸ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۲ - Aug 30, 2006
تلفيق فيبرهاي نوري و الياف معمولي
014067.jpg
گروه علمي فرهنگي- شهر پراتو ايتاليا مجموعه اي از كارگاه ها و كارخانه هاي پارچه بافي است. اين شهر حتي موزه اي دارد مختص به تاريخ هنر نساجي. به همين دليل شهر پراتو بهترين محل براي در هم تنيدن دانش پرقدمت صنعت نساجي ايتاليا با فناوري ديجيتال براي توليد نسل جديدي از «پارچه هاي هوشمند» است.
به گزارش بي بي سي، در اين شهر شركت «لومينكس» (Lukminex) دست به ابتكاري تازه زده و پارچه هاي نوراني را با استفاده از فيبرهاي نوري و الياف معمولي نساجي توليد كرده است.
كريستيانو پروتزي، از شركت لومينكس مي گويد: «از جمله مواد تشكيل دهنده پارچه هوشمندي كه توليد كرده ايم فيبر نوري است، اما جنبه فني رسيدن به اين پارچه را نبايد فراموش كرد. در روشي كه ما استفاده كرده ايم فيبرهاي نوري توسط ديود هاي نوراني كه بازدهي بالايي دارند، درخشان شده است.»
لومينكس پوشاك «نوراني» مختلفي را به بازار عرضه كرده است؛ شال، شلوار و پيراهن مردانه كه مانند ستاره هاي شب مي درخشند.متقاضيان پوشاك درخشان لومينكس فقط كساني نيستند كه به دنبال لباس براي پوشيدن در شب نشيني ها هستند.
پروتزي مي گويد: «استفاده هاي گسترده اي از اين پارچه هوشمند مي شود. در جشن ها، براي تهيه لوازم تزئيني و مبلمان و غيره. اما پارچه هوشمند ما مصارف مهم تري هم دارد. از اين پارچه نوراني براي تهيه اونيفورم نيروهاي پليس و خدمات امدادرساني نيز استفاده مي شود.»جاي شك نيست كه اين فناوري تازه مي تواند در شرايطي كه به دليل كاهش نور ديد كافي وجود ندارد - مثلاً در هواي مه آلود يا پوشيده از دود - جان افراد را نجات دهد.در حالي كه واردات محصولات ارزان قيمت از چين صنعت نساجي بسياري از كشورها، از جمله ايتاليا، را با دشواري روبه رو كرده است، استفاده از فناوري ديجيتال در توليد پوشاك احتمالاً صنعت نساجي شهر پراتو را نيز نجات خواهد داد.
مشخصه هاي صفحه كليد رايانه و كنترل هاي صوتي مي تواند به پارچه الكتكس منتقل شود.
پارچه هاي «دو سويه»
ايتاليايي ها تنها كساني نيستند كه در زمينه ادغام الياف نساجي با فناوري ديجيتال كنكاش كرده اند.
شركت بريتانيايي «الكسن» (Eleksen) پارچه اي توليد كرده كه به تماس دست حساس است.
پارچه هوشمند الكسن با نام تجاري «الكتكس»، Elektex، از سه لايه پارچه تشكيل شده است.
لايه لايه بودن پارچه هوشمند الكتكس اين امكان را به وجود مي آورد كه بار الكتريكي توليد شده توسط نرم افزار رايانه اي پس از تماس دست با آن به لايه هاي ديگر منتقل شود.
رابين شپرد، مدير اجرايي الكسن مي گويد: اين پارچه هوشمند مي تواند مصارف زيادي داشته باشد از جمله مي توان از آن براي ساختن يك صفحه كليد رايانه اي استفاده كرد: «اگر به نقطه اي از الكتكس دست بزنيم نرم افزار اعلام مي كند كه به پارچه دست زده شده و از ما مي خواهد كه آن را با يكي از كليدهاي رايانه تعريف كنيم، مثلاً كليد حرف Q و نقطه اي ديگر از پارچه را كليد حرف W و غيره. به اين ترتيب مي توانيم يك صفحه كليد كامل را بر روي پارچه منتقل كنيم.»
الكتكس حتي به ميزان فشار انگشت بر روي آن حساس است. بنابراين، اين نرم افزار ماست كه تعيين كننده مصرف پارچه الكتكس است نه خود پارچه.
شركت الكسن اميدوار است كه در آينده اي نزديك همه بتوانند سخت افزارهاي رايانه اي و يا دستگاه پخش كننده موسيقي موسوم به آي پاد را به تن كنند و بعد براي شستن آن از ماشين لباسشويي استفاده كنند.

۲۹ ايراد امنيتي نرم افزارهاي
شركت هاي معروف فاش مي شود
014070.jpg
گروه علمي فرهنگي- شركت ارائه دهنده خدمات امنيت اينترنتي به نام «تيپينگ پوينتز زد. دي .آي» قصد دارد ۲۹ ايراد امنيتي معرفي نشده نرم افزارهاي شركت هاي معروفي نظير مايكروسافت، آي.بي. ام، اپل و ناول را فاش كند.
اين شركت، خبر شناسايي ۲۹حفره امنيتي خطرناك در نرم افزارهاي توليدي اين شركت هاي معروف را ابتدا به اطلاع خود آنها رسانده و سپس بدون معطل شدن براي انتشار نرم افزار اصلاحي از سوي شركت سازنده نرم افزار، اطلاعات مربوط به اين حفره هاي امنيتي را بدون ذكر نام نرم افزار و تنها با اشاره به شركت سازنده آن، براي عموم منتشر خواهد كرد.
به گزارش ايرنا ، مسئولان زي.دي.آي اعلام كرده اند از ميان اين ۲۹حفره امنيتي، شش مورد مربوط به نرم افزارهاي مايكروسافت، سه مورد مربوط به نرم افزارهاي ناول، دو مورد مربوط به آي.بي. ام و دو مورد مربوط به اپل بوده و شركت هاي اي.او.ال، آدوب و سان نيز هركدام داراي يك سهم در اين مجموعه هستند. شركت زي.دي.آي به هكرها و كارشناسان رايانه اي پول پرداخت مي كند تا اين افراد، حفره هاي امنيتي را كه در نرم افزارهاي مختلف شناسايي كرده اند، به اين شركت اطلاع دهند. زي.دي.آي موفق شده با اين روش، اطلاعات بسيار مهمي را در رابطه با حفره هاي امنيتي ناشناس نرم افزارهاي مختلف به دست بياورد؛ به طوري كه از ميان تمامي وصله هاي نرم افزاري منتشرشده توسط مايكروسافت در سه ماهه گذشته، ۹ مورد به اصلاح حفره هاي گزارش شده توسط شركت زي.دي.آي مربوط بوده است.
به گفته مسئولان زي.دي.آي، پيش از اين مسئولان اين شركت ابتدا خبر شناسايي هر حفره امنيتي را به اطلاع شركت سازنده نرم افزار رسانده و سپس به انتظار انتشار وصله اصلاحي توسط آن شركت مي نشستند تا پس از اين مرحله، جزئيات آن ايراد را به صورت عمومي منتشر كنند اما از اين پس، اين شركت به محض شناسايي حفره هاي امنيتي، خبر شناسايي آنها را تنها با ذكر نام شركت سازنده نرم افزار به شكل عمومي منتشر مي كند تا شركت هاي نرم افزاري، تحت فشار قرار گرفته و با سرعت بيشتري اين وصله ها را در اختيار كاربران قرار بدهند. شركت زي.دي.آي تاريخ ۲۹اوت را براي انتشار عمومي نام شركت هايي كه نرم افزارهاي آنها داراي حفره هاي امنيتي ناشناس است، برگزيده است.

نرم افزارهاي رايانه اي رايگان گوگل در اختيار شركت ها
گروه علمي فرهنگي- گوگل كه محور فعاليتش تاكنون خدمات جستجو و پخش آگهي بوده، وارد ميدان رقابت شركت هاي بزرگ توليدكننده نرم افزار رايانه اي مانند «مايكروسافت» شده است و اين در حالي است كه مايكروسافت سرگرم به روز كردن مجموعه برنامه موسوم به «آفيس» خود است. گوگل مي گويد: در پاسخ به تقاضاي بازار براي بسته هاي نرم افزار به جاي خدمات فردي، برنامه هاي رايانه اي مجاني را در اختيار شركت ها گذاشته است.
به گزارش بي بي سي، گوگل اواخر سال ۲۰۰۶اين نرم افزارها را در قبال پرداخت وجه به شركت ها ارائه خواهد داد. قيمت اين نرم افزارها كه شامل تبليغات نمي شود، هنوز اعلام نشده است.اما مديرعامل گوگل تاكيد دارد كه تازه ترين خدمات اين شركت «به هيچوجه جايگزيني براي سيستم عامل ويندوز و حذف برنامه هاي ديگر نيست.» اين خبر در حالي منتشر شده كه گوگل با سايت خريد و فروش اينترنتي «اي بي» eBay ،براي ارائه خدمات پخش آگهي همكاري خود را آغاز كرده است.
«اي بي» و گوگل درصددند خدمات موسوم به «براي تماس كليك كن» خود را به طور مشترك در اختيار مصرف كنندگان قرار دهند تا آنها بتوانند به طور مستقيم با شركت ها تماس برقرار كنند.
سال گذشته ميلادي كشمكش حقوقي گوگل و مايكروسافت بر سر يك مهندس چيني، علاقه رسانه ها به رقابت اين دو شركت بزرگ را تقويت كرد. گوگل همچنين در اواخر سال ۲۰۰۵اعلام كرد يك ميليارد دلار از سهام شركت آمريكن آنلاين را مي خرد كه عملاً به شايعات مربوط به قرارداد احتمالي بين مايكروسافت و آمريكن آنلاين پايان داد.
گوگل از ژانويه ۲۰۰۴با عرضه سرويس اي ميل «جي ميل» به كسب و كار تك محصولي اش كه فقط جستجو در اينترنت بود، تنوع بخشيد و امروز به بركت ايجاد سبدي متنوع از خدمات و محصولات به بزرگترين شركت رسانه اي دنيا تبديل شده است. گوگل در اوت ۲۰۰۴سهامش را به قيمت ۸۰دلار عرضه كرد، ولي در روز پنجم ژانويه ۲۰۰۶اين رقم به ۴۴۸دلار رسيد كه بالاترين رقم در اين ۱۸ماه است. در همين مدت ارزش سهام مايكروسافت راكد بوده است.

آموزش و پرورش
برنامه هاي توسعه آموزش و پرورش
در عصر فناوري اطلاعات و ارتباطات اعلام شد
گروه علمي فرهنگي-بهرام محمديان دبير كل شوراي عالي آموزش و پرورش گفت: به موجب هفتصدو دهمين مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش و به منظور توسعه آموزش و پرورش در عصر فناوري اطلاعات و ارتباطات زمينه هاي به كارگيري اين فناوري در آموزش و پرورش مشخص شده است.
به گزارش روابط عمومي شوراي عالي آموزش و پرورش،وي گفت: با عنايت به نقش فناوري اطلاعات و ارتباطات در توسعه همه جانبه علمي، آموزشي، فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي كشور و فرصت ها و تهديدهاي حاصل از آن در صحنه داخلي و بين المللي و با توجه به نقش آموزش و پرورش در فرآيند توسعه كشور، ضرورت استفاده بهينه از اين فناوري ها در بهبود كيفيت آموزش و پرورش و تقويت مهارت دانش آموزان براي حضور فعال و اثربخش در جامعه اطلاعاتي وزارت آموزش و پرورش براساس مصوبه هفتصدودهمين جلسه شوراي عالي آموزش و پرورش مكلف است با انجام مطالعات لازم و استفاده از تجربيات بين المللي (از جمله اسناد اجلاس جهاني جامعه اطلاعات wsis ) نسبت به تجديد نظر در برنامه هاي آموزش و پرورش و فراهم آوردن زمينه به كارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات به عنوان بستري مؤثر در بهبود كيفيت آموزش و پرورش كشور اقدام نمايد.وي افزود: وزارت آموزش و پرورش در هفتصدو دهمين جلسه شوراي عالي آموزش و پرورش به منظور برنامه ريزي و دستيابي به فناوري اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش مكلف شده است:
* طرح جامع و مباني نظري كاربردي فناوري اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش را با رعايت اهداف و وظايف آموزش و پرورش و با توجه به شرايط فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي كشور تهيه نمايد.
* در كليه برنامه هاي درسي و منابع آموزشي دوره ابتدايي، راهنمايي و متوسطه (نظري فني و حرفه اي) فناوري اطلاعات و ارتباطات به عنوان مهارت عمومي مورد نياز دانش آموزان مطمح نظر قرار گيرد، به گونه اي كه آموزش و پرورش دانش آموزان در تمام موضوعات درسي با يادگيري و به كارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات توأم گردد.
* در برنامه هاي تربيت دبير، تربيت معلم و دوره هاي آموزش ضمن خدمت به نحوي تجديد نظر به عمل آيد كه كليه معلمان و كاركنان آموزش و پرورش در طول برنامه چهارم توسعه و متناسب با نيازهاي حرفه اي، اجتماعي خود با فناوري اطلاعات و ارتباطات و نحوه به كارگيري آن در فرآيند تعليم و تربيت دانش  آموزان آشنا شوند.
* در طراحي و تأمين فضا، امكانات و تجهيزات مدارس و مراكز آموزشي متناسب با الگوي توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات براي ايجاد بستر لازم در يادگيري دانش آموزان تجديد نظر به عمل آيد.
* گسترش شبكه ملي رشد به عنوان بستر تبادل اطلاعات علمي، آموزشي و پرورشي با عنايت به ضوابط و مقررات فرهنگي مصوب مراجع ذيربط مورد حمايت قرار گيرد.
محمديان دبير كل شوراي عالي آموزش و پرورش در پايان گفت: پيش نويس توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش از سوي كميسيون مشترك تأييد و براي تصويب نهايي در نوبت دستور كار شوراي عالي قرار گرفته است.
جشنواره بين المللي خوارزمي در دهه فجر برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي- طي حكمي از سوي زاهدي وزير علوم، تحقيقات و فناوري، حسين سالار آملي به عنوان دبير بيستمين جشنواره بين المللي خوارزمي برگزيده شدند. اين جشنواره به عنوان بزرگترين و فراگيرترين جشنواره علمي- فناوري جمهوري اسلامي ايران است كه هر ساله با شركت بيش از يك هزار تن از محققان و دانشمندان ايراني، خارجي و ايرانيان مقيم خارج در يك رقابت علمي فشرده برگزار مي شود. مرحله نهايي اين جشنواره با حضور رئيس جمهوري در ايام دهه فجر به انجام مي رسد. پيش بيني مي شود كه امسال دانشمندان بيش از ۴۵ كشور دنيا در اين رقابت علمي شركت كنند.
حمايت كنندگان بين المللي جشنواره خوارزمي
تعدادي از سازمان ها و نهادهاي علمي تحت نظر سازمان ملل متحد هستند كه با اهداي جوايز به برگزيدگان، جشنواره بين المللي خوارزمي را مورد حمايت مادي و معنوي قرار مي دهند.
برخي از اين سازمان ها عبارتند از:
- سازمان آموزش، علمي و فرهنگي ملل متحد (UNESCO)
- سازمان جهاني مالكيت فكري (WIPO)
- برنامه توسعه ملل متحد (UNDP)
- كميته دائمي همكاريهاي علمي فناوري سازمان كنفرانس اسلامي (COMSTECH)
- كميسيون علوم و فناوري براي توسعه پايدار در كشورهاي جنوب (COMSATS)
- آكادمي علوم جهان سوم (TWAS)
- سازمان اسلامي آموزش، علمي و فرهنگي (ISESCO)
- فدراسيون بين المللي انجمن هاي مخترعين (IFIA)

تصاوير شفاف ديجيتالي با الهام
از نحوه نگاه حشرات خلق مي شوند
گروه علمي فرهنگي-يكي از محققان دانشگاه آدلايد استراليا با الهام گرفتن از نحوه نگاه كردن حشرات، تصاوير ديجيتالي را خلق مي كند كه تمامي جزئيات تصويري از طريق آن قابل رويت است.
به گزارش خبرگزاري «مهر»، اين تكنيك مشكل اساسي دوربين هاي تجسسي را كه وضوح تصوير در آن از اهميت بالايي برخوردار است، حل مي كند.
به گفته دكتر «راسل برينكورت» محقق فوق دكتري رشته فيزيولوژي دانشگاه آدلايد، حشرات قادر به مشاهده جزئيات به طور همزمان در تاريكي و روشنايي هستند.
دوربين هاي قديمي براي كنترل درصد روشنايي تصوير از ميانگين مشخص نور استفاده مي كنند. چنانچه ميزان روشنايي در كل تصوير مورد نظر از سطوح يكساني برخوردار باشد، تصويربرداري بدون مشكل انجام مي شود، اما اگر بخشي از قسمت هاي تصوير روشن تر از قسمت هاي ديگر باشد، مشكلاتي ايجاد خواهد شد.
سلول هاي انفرادي چشم حشرات به طور مستقل با بخشي از تصوير تطبيق مي يابند تا ماكزيمم ميزان اطلاعات مورد نياز براي صحنه مورد نظر به دست آيد. چنانچه بتوان از اين خصوصيت در دوربين هاي تصويربرداري استفاده كرد حتي در شرايط بد نوري همچون زماني كه فردي در مقابل پنجره ايستاده است، تصويربردار قادر است صورت فرد و تصوير پشت سر آن را در يك زمان به درستي نمايش دهد، حالتي كه در دوربين ها تصويربرداري قديمي اعمال نمي شود.
دكتر برينكورت و همكارانش عملكرد سلول هاي مغز حشرات را ضبط كردند و به چگونگي كاركرد دقيق چشمان اين موجودات پي بردند. اين محققان سپس با استفاده از نرم افزار و سخت افزارهاي كامپيوتري روند مذكور را بازسازي كردند.
به گفته اين محقق، با الهام گرفتن از نحوه نگاه كردن حشرات مي توانيم دوربين هاي تصويربرداري را بسازيم كه جزئيات موجود در روشنايي و تاريكي و اشياي متحرك را شناسايي كند، تصاوير را به سرعت متراكم ساخته و با سرعتي باورنكردني ارسال كند و سرعت اشياي بسيار كوچك را كه با فاصله حركت مي كنند، شناسايي و اندازه گيري كند.

فرهنگي
با همكاري مديران آژانس هاي مسافرتي انجام مي شود
برقراري تورهاي اعتقادي ايران و تركيه
گروه علمي فرهنگي-   با سفر بيست نفر از مديران آژانس هاي مسافرتي مشهد به قونيه، فعاليت تورهاي اعتقادي و مذهبي آغاز مي شود.
مهمت كايا، رايزن فرهنگي و توريسم تركيه در غرفه اي كه در پنجمين نمايشگاه بين المللي جهانگردي، ميراث فرهنگي و صنايع وابسته مشهد از طرف سفارت تركيه داير شده است، گفت: براساس مذاكرات انجام شده با اعضاي انجمن دفاتر مسافرتي استان خراسان، پس از ديدارهاي مديران آژانس هاي استان خراسان و همكاران ترك آنان، مقدمات تشكيل يك نمايشگاه مشترك و برگزاري كارگاه هاي توريستي رفت و آمد تورهاي مذهبي ميان مشهد و قونيه آغاز مي شود و با توسعه همكاري شهرهاي استانبول، آنكارا، بورسا و شانلي اورفا از تركيه و شهرهاي قم، اردبيل و تبريز و چند شهر ديگر به برنامه تورها اضافه خواهد شد.
رايزن فرهنگي و توريسم تركيه انبوه زائران حضرت امام رضا(ع) را از شهرهاي ايران و كشورهاي جهان از عرب و ترك و فارس و ساير اقوام، شگفت انگيز توصيف كرد و افزود: چنين موقعيتي براي گسترش توريسم، فرصت هاي فراواني را پديد مي آورد. وي افزود: ايجاد يك شركت مشترك از سوي مديران آژانس هاي ايران و تركيه و برقراري پروازهاي چارتر هم جهانگرداني كه از اروپا به تركيه سفر مي كنند ديدار از ايران را در برنامه خود قرار مي دهند و هم گردشگران آسياي دور پس از ديدار از ايران به تركيه سفر خواهند كرد.
مهمت كايا، برگزاري پنجمين نمايشگاه بين المللي جهانگردي و ميراث فرهنگي و صنايع دستي مشهد را موفقيت آميز عنوان كرد و گفت: تعيين تاريخ مشخص برگزاري اين نمايشگاه از ويژگي هاي آن در پنج سال گذشته است. اگر ساير استان ها هم براي نمايشگاه هاي سالانه خود تاريخ معيني داشته باشند با تنظيم تقويم نمايشگاهي علاقه مندان از همه كشورها مي توانند به راحتي در آنها شركت كنند.
مجيد فرقاني، دبير انجمن دفاتر خدمات مسافرتي استان خراسان اظهار داشت: اعضاي انجمن از پيشنهاد تشكيل تورهاي اعتقادي ميان دو كشور استقبال كردند و با تجربه اي موفقيت آميز كه در چند سال گذشته از فعاليت در كشورهاي خليج فارس، كويت و عربستان به دست آورده اند، برقراري تورهاي اعتقادي ميان دو كشور به خوبي امكان پذير است. وي افزود: توريسم اعتقادي مورد توجه بسياري از مسلمانان جهان است و آنان در قالب تورهاي زيارتي سياحت هم مي كنند. البته آماده سازي زيرساخت ها و تسهيل در ورود و خروج تورها با از ميان برداشتن بوروكراسي اداري بسيار حائز اهميت است.
اسامي تعدادي از واحدهاي غيرمجاز سياحتي اعلام شد
گروه علمي فرهنگي- اسامي تعدادي از واحدهاي غيرمجاز فعال در زمينه سياحتي و گردشگري در استان تهران اعلام شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان تهران، اين واحدها به استناد ماده ۳ آيين نامه نظارت بر تأسيس و فعاليت دفاتر خدمات مسافرتي، سياحتي، جهانگردي و زيارتي، براي جلوگيري از فعاليت به اداره اماكن ناجا معرفي شده اند.
اسامي اين واحدها چنين است: شادي سفر، آرياك سفر، ايوار، عصر تابان، ظهور، آريان سير، پيشرفت نيك ماهان، اميد پرواز طلايي، طوس گشت همراه، فراديد آسيا، شركت پروازهاي كيش و آرمين پرواز.همچنين دفاتر خدمات مسافرتي ابرگان، مسيح پرواز و ميكاسير نيز فاقد مجوز فعاليت مسافرتي و گردشگري (بند ب) هستند.
برگزاري «شبي با ماه» در پارك نياوران
روز پنج شنبه ۹ شهريور ماه، ساعت ۷ تا ۱۰ شب برنامه رصدي با عنوان «شبي با ماه» و با برنامه هاي نمايش اسلايدي نجومي از ماه ،رصد ماه با تلسكوپ و ابزارهاي نجومي و نيز پاسخ به سؤالات نجومي بازديدكنندگان برگزار خواهد شد.
شركت در اين برنامه رايگان، و براي عموم علاقه مندان آزاد است. محل برگزاري اين برنامه آمفي تئاتر روباز پارك نياوران است .اين مراسم توسط موسسه توسعه مطالعه علمي برگزار مي شود.
حفاظت و مرمت بناي تاريخي قره كليسا آغاز شد
گروه علمي فرهنگي- مسئول دفتر فني سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذر بايجان غربي، از آغاز عمليات حفاظتي و مرمت بناي تاريخي قره كليسا در منطقه چالدران خبر داد.
مهدي شجاع دل، اعتبار اين پروژه را ۷۰۰ميليون ريال عنوان كرد و گفت: هدف از اين عمليات، حفاظت اضطراري، مطالعه اجمالي و بررسي اسناد و عمليات صورت گرفته در ۳۰ سال گذشته، آسيب شناسي اوليه، مهار آسيب هاي اصلي و رفع فوري خطر تا اول فصل بارندگي است.
وي آسيب هاي اصلي بناي تاريخي قره كليسا را فرسوده شدن سنگ هاي گنبد قاجاري، ازبين رفتن ايزولاسيون پشت بام، خوردگي بتن شيب بندي بام و نبود سيستم مناسب براي هدايت برف و باران در فاصله ميان بخش قديم و جديد عنوان كرد و افزود: ورود رطوبت به داخل بنا، عامل اصلي پوسيدگي سنگ هاي حجاري شده نماي بيروني بوده است.
عمليات اجرايي اين بنا بعد از تجهيز كارگاه، عمدتاً روي گنبد اصلي صورت گرفت. پس از شناسايي و بررسي نوع علف هاي روئيده بر گنبد و سمپاشي و برچيدن اين گونه هاي گياهي، بندهاي فرسوده با استفاده از ملات خاك رس، شيره آهك و مواد منبسط كننده مرمت شدند.

آموزش عالي
وضعيت پذيرش دانشجو در دانشگاه
پيام نور بررسي مي شود
ايسنا: رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با اعلام اين خبر كه در جلسه روز گذشته كميسيون از سازمان مديريت و برنامه ريزي خواسته شده است تا رديف مستقلي به امر بيوتكنولوژي در دستگاه هايي كه در اين امر فعال هستند اختصاص دهند، گفت: در اين شرايط تحقيقات در زمينه بيوتكنولوژي با شدت و ساماندهي بيشتري پيش خواهد رفت.
علي عباسپور تهراني فرد نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: در اين جلسه رييس مجلس و تعدادي از متخصصين حضور داشته و نقش زيست فناوري در توسعه كشور و وضعيت پذيرش دانشجو در دانشگاه پيام نور مورد بررسي قرار گرفت. وي تصريح كرد:  در راستاي بررسي وضعيت زيست فناوري در كشور اهميت فناوري بيوتكنولوژي، نقش آن در ارتقاي علمي، اقتصاد كشور و در رفاه جامعه توسط متخصصين توضيح داده شد و بحث نيز اين بود كه مجلس حمايت بيشتري از اين فناوري داشته باشد و كميسيون نيز اين بحث را قبول كرد.
نماينده مردم تهران در مجلس با اشاره به اين كه در اين جلسه مقرر شد تا توسط متخصصين مشكلاتي كه در امر گسترش اين فناوري وجود دارد بررسي و در مجلس منعكس شود، افزود: در اين راستا ما با ارائه طرحي در مجلس مي توانيم موانع را به حداقل برسانيم. عباسپور در مورد دومين بحث در اين زمينه در كميسيون گفت: قرار شد تا از ۴ وزير علوم، تحقيقات و فناوري، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، جهادكشاورزي و صنايع و معادن مشتركا دعوت شود تا جلسه اي با حضور رييس مجلس تشكيل داده و راه هاي ارتقاي تحقيقات و فناوري زيست محيطي مورد بررسي قرار گيرد.
رييس كميسيون آموزش و تحقيقات تاكيد كرد: نكته قابل توجهي كه در اين جلسه مورد تاكيد قرار گرفت اين بود كه بايد بخش خصوصي را در امر فناوري بيوتكنولوژي تشويق كنيم؛ لذا مقرر شد تا مكانيزم هاي آن در قانون ديده شود.
نماينده مردم تهران يادآور شد: در اين جلسه هم چنين قرار شد تا كميته تحقيقات و فناوري كميسيون آموزش و تحقيقات، ارتباط مستمري با متخصصين در زمينه بيوتكنولوژي داشته باشد و در آينده نزديك اعضاي كميسيون از مراكز تحقيقاتي بيوتكنولوژي بازديد به عمل آورند.
وي در ادامه در خصوص بررسي وضعيت پذيرش دانشجو در دانشگاه پيام نور گفت: در اين جلسه برنامه دانشگاه پيام نور مورد بررسي قرار گرفت كه به دليل اهميت موضوع بررسي آن به جلسات آتي كميسيون موكول شد.
عباسپور با يادآوري اين مطلب كه با گسترش شديد دانشگاه پيام نور روبه رو بوده ايم و تقريبا با تغيير موضع اين دانشگاه از غيرحضوري به نيمه حضوري، اعتبارات زيادي را مي طلبد، اظهار كرد: در صورت عدم تامين اعتبارات، قطعا اين دانشگاه با چالش جدي از نظر كيفيت روبه رو خواهد شد.

گوگل و قابليت جستجو در كتابخانه ها
014073.jpg
ايرنا: شركت «گوگل» قابليت جستجو در ميان كتابهاي برخي كتابخانه هاي بزرگ جهان را به خدمات «گوگل بوك سرچ» خود افزود.
به گزارش سايت اينترنتي «تك وب»، خدمات جستجوي كتاب «گوگل بوك سرچ» هم اكنون به ويژگي جديدي موسوم به «لايبرري كتلوگ سرچ» مجهز شده كه كاربران با استفاده از آن مي توانند اطلاعات مورد نياز خود را در كتابخانه هاي بزرگ جهان جستجو كنند.
در هر بار جستجوي يك كتاب با استفاده از خدمات جديد «گوگل»، يك لينك اينترنتي نيز براي كاربر به نمايش در مي آيد كه كاربر با كليك كردن روي اين لينك مي تواند فهرست كاملي از كتابخانه هاي داراي آن كتاب خاص را مشاهده كند. به طور مثال اگر فردي در اين خدمات جديد «گوگل»، كتاب «ددلاين آوري مينت» نوشته «جو آلكس موريس» در سال ۱۹۵۷را جستجو كند، گوگل فهرستي شامل ۷۲۴ كتابخانه داراي اين كتاب را ارائه مي دهد.
در اين خدمات شركت گوگل اطلاعات مربوط به برخي از كتابخانه هاي مهم ۳۰ كشور جهان را فهرست كرده است.
شركت گوگل علاوه بر اين داراي خدمات ديگري به نام «گوگل اسكولار» نيز هست كه اطلاعات مورد نياز كاربران را از ميان دانشنامه هاي دانشگاه هاي بزرگ استخراج مي كند.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |